- promocja
Czysty kod w C++17. Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu - ebook
Czysty kod w C++17. Oprogramowanie łatwe w utrzymaniu - ebook
Wzorce i najlepsze praktyki rozwoju łatwego w utrzymaniu oprogramowania w C++17
Język C++ jest wszechstronnym, potężnym językiem programowania, który ma bardzo różne zastosowania. To klasyczne, wciąż udoskonalane i unowocześniane narzędzie. Problemem jednak jest to, że programiści piszący w C++ dość często mają złe nawyki. Nie przestrzegają zasad manifestu Software Craftsmanship, stosują okropną składnię, całkowicie ignorują podstawowe reguły prawidłowego projektowania i pisania oprogramowania, a tworzony przez nich kod, choć często wydajny i szybki, bywa niemal niemożliwy w utrzymaniu.
Jeśli chcesz, aby Twój kod C++ stał się optymalny i zyskał wyższą jakość, powinieneś uważnie przestudiować tę książkę. Pisanie dobrego kodu oznacza przyjemniejszą i wydajniejszą pracę. Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz przygodę z C++, czy jesteś doświadczonym deweloperem, znajdziesz w tej publikacji cenne i przydatne informacje dotyczące zasad pisania kodu. Akronimy KISS, YAGNI czy DRY zyskają dla Ciebie nowe znaczenie! Otrzymasz też mnóstwo przydatnych wskazówek odnoszących się do pisania funkcji, prowadzenia testów, obsługi wyjątków i błędów, a nawet umieszczania komentarzy w kodzie. Na licznych przykładach pokazano, jak pisać zrozumiały, elastyczny, łatwy w konserwacji i wydajny kod w C++.
W książce między innymi:
- Solidne wyjaśnienie zasad pisania czystego kodu w C++
- Programowanie funkcyjne i obiektowe
- Wskazówki dotyczące programowania sterowanego testami (Test Driven Development)
- Wzorce projektowe i idiomy z C++
- Praktyczne wykorzystanie wzorców projektowych podczas programowania
Czysty kod C++17: elegancja, prostota i moc.
Spis treści
O autorze (9)
O recenzencie technicznym (11)
Podziękowania (13)
Rozdział 1. Wprowadzenie (15)
- Entropia oprogramowania (16)
- Czysty kod (17)
- Dlaczego C++? (18)
- C++11 - początek nowej ery (18)
- Dla kogo przeznaczona jest ta książka? (19)
- Konwencje stosowane w tej książce (19)
- Ramki (20)
- Uwagi, wskazówki i ostrzeżenia (20)
- Przykładowy kod (20)
- Witryna książki i repozytorium z kodem źródłowym (21)
- Diagramy UML-a (21)
Rozdział 2. Tworzenie siatki bezpieczeństwa (23)
- Konieczność przeprowadzania testów (23)
- Wprowadzenie do testów (25)
- Testy jednostkowe (26)
- A co z kontrolą jakości? (28)
- Reguły tworzenia dobrych testów jednostkowych (29)
- Jakość kodu testów (29)
- Nazwy testów jednostkowych (29)
- Niezależność testów jednostkowych (31)
- Jedna asercja na test (31)
- Niezależne inicjowanie środowisk testów jednostkowych (32)
- Pomijanie testów getterów i setterów (32)
- Pomijanie testów kodu innych programistów (32)
- Pomijanie testów zewnętrznych systemów (33)
- A co zrobić z bazą danych? (33)
- Nie łącz kodu testów z kodem produkcyjnym (33)
- Testy muszą działać szybko (36)
- Zaślepki (36)
Rozdział 3. Postępuj zgodnie z zasadami (39)
- Czym są zasady? (39)
- Zachowaj prostotę, głupku (KISS) (40)
- Nie będziesz tego potrzebować (YAGNI) (40)
- Nie powtarzaj się (DRY) (41)
- Ukrywanie informacji (41)
- Wysoka spójność (44)
- Luźne powiązanie (46)
- Nie przesadzaj z optymalizacją (49)
- Zasada minimalizowania zaskoczenia (50)
- Reguła harcerza (50)
Rozdział 4. Podstawy czystego C++ (53)
- Dobre nazwy (54)
- Nazwy powinny być oczywiste (55)
- Stosuj nazwy z dziedziny (56)
- Dobieraj nazwy na odpowiednim poziomie abstrakcji (57)
- Unikaj nadmiarowości, gdy wymyślasz nazwę (58)
- Unikaj zagadkowych skrótów (58)
- Unikaj notacji węgierskiej i przedrostków (59)
- Unikaj używania tej samej nazwy do różnych celów (60)
- Komentarze (60)
- Niech kod opowiada historię (60)
- Nie komentuj oczywistych rzeczy (61)
- Nie dezaktywuj kodu za pomocą komentarzy (61)
- Nie pisz komentarzy blokowych (62)
- Rzadkie scenariusze, w których komentarze są przydatne (64)
- Funkcje (67)
- Jedna rzecz - nie więcej! (70)
- Twórz małe funkcje (70)
- Nazwy funkcji (71)
- Stosuj nazwy opisujące intencje (72)
- Argumenty i zwracane wartości (72)
- Liczba argumentów (73)
- Projekty C++ w dawnym stylu specyficznym dla C (82)
- Przedkładaj łańcuchy znaków i strumienie z C++ nad dawne łańcuchy char* w stylu języka C (82)
- Unikaj instrukcji printf(), sprintf(), gets() itd. (84)
- Przedkładaj kontenery z biblioteki standardowej nad proste tablice w stylu języka C (87)
- Używanie rzutowania z języka C++ zamiast dawnego rzutowania w stylu języka C (89)
- Unikaj makr (90)
Rozdział 5. Zaawansowane aspekty współczesnego C++ (93)
- Zarządzanie zasobami (93)
- Idiom RAII (95)
- Inteligentne wskaźniki (95)
- Unikanie bezpośrednich wywołań new i delete (100)
- Zarządzanie niezależnymi zasobami (101)
- Warto się czasem gdzieś przenieść (102)
- Czym jest semantyka przenoszenia? (102)
- Czym są l-wartości i r-wartości? (103)
- Referencje do r-wartości (104)
- Nie wymuszaj wszędzie semantyki przenoszenia (106)
- Reguła zera (106)
- Kompilator to Twój współpracownik (110)
- Automatyczna dedukcja typów (110)
- Obliczenia na etapie kompilacji (113)
- Szablony zmiennych (115)
- Nie dopuszczaj do niezdefiniowanych skutków (116)
- Programowanie z użyciem typów semantycznych (117)
- Poznaj używane biblioteki (123)
- Korzystaj z pliku nagłówkowego (123)
- Korzystaj z biblioteki Boost (128)
- Inne biblioteki, które powinieneś znać (129)
- Prawidłowa obsługa wyjątków i błędów (130)
- Lepiej zapobiegać niż leczyć (130)
- Wyjątek jest wyjątkiem - dosłownie (134)
- Jeśli nie możesz przywrócić stanu, szybko zamknij program (135)
- Definiuj specyficzne typy wyjątków (135)
- Zgłaszanie przez wartość i przechwytywanie za pomocą stałej referencji (137)
- Zwracaj uwagę na właściwą kolejność klauzul catch (137)
Rozdział 6. Podejście obiektowe (139)
- Myślenie obiektowe (140)
- Abstrakcja - klucz do opanowania złożoności (141)
- Zasady poprawnego projektowania klas (141)
- Twórz niewielkie klasy (141)
- Zasada jednej odpowiedzialności (142)
- Zasada otwarte - zamknięte (143)
- Zasada podstawiania Liskov (144)
- Zasada podziału interfejsu (154)
- Zasada zależności acyklicznych (156)
- Zasada odwracania zależności (158)
- Nie rozmawiaj z nieznajomymi (prawo Demeter) (162)
- Unikaj "anemicznych" klas (166)
- Mów zamiast pytać (167)
- Unikaj statycznych składowych klasy (169)
Rozdział 7. Programowanie funkcyjne (171)
- Czym jest programowanie funkcyjne? (172)
- Czym jest funkcja? (173)
- Funkcje czyste i "nieczyste" (174)
- Programowanie funkcyjne w nowoczesnym C++ (175)
- Programowanie funkcyjne z użyciem szablonów języka C++ (175)
- Obiekty podobne do funkcji (funktory) (177)
- Mechanizm wiązania i nakładki na funkcje (183)
- Wyrażenia lambda (185)
- Generyczne wyrażenia lambda (C++14) (187)
- Funkcje wyższego poziomu (187)
- Mapowanie, filtrowanie i redukcja (189)
- Czysty kod w programowaniu funkcyjnym (192)
Rozdział 8. Programowanie sterowane testami (195)
- Wady zwykłych dawnych testów jednostkowych (196)
- Podejście TDD jako rewolucja (197)
- Proces pracy w TDD (197)
- TDD na przykładzie - kata dotyczące liczb rzymskich (200)
- Zalety TDD (216)
- Kiedy nie stosować TDD? (217)
Rozdział 9. Wzorce projektowe i idiomy (219)
- Zasady projektowe a wzorce projektowe (220)
- Wybrane wzorce i sytuacje, w których warto je stosować (220)
- Wstrzykiwanie zależności (221)
- Adapter (231)
- Strategia (233)
- Polecenie (237)
- Procesor poleceń (240)
- Kompozyt (242)
- Obserwator (245)
- Fabryka (250)
- Fasada (252)
- Klasa Money (253)
- Obiekt reprezentujący specjalny przypadek (obiekt NULL) (256)
- Czym jest idiom? (260)
- Przydatne idiomy języka C++ (260)
Dodatek A. Krótki przewodnik po UML-u (271)
- Diagramy klas (271)
- Klasa (271)
- Interfejs (273)
- Asocjacja (275)
- Generalizacja (277)
- Zależność (278)
- Komponenty (279)
- Stereotypy (279)
Bibliografia (281)
Skorowidz (285)
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-4341-2 |
Rozmiar pliku: | 5,9 MB |