- W empik go
Diabeł w poezji: historia i psychologia postaci uosabiających zło w literaturze pięknej wszystkich narodów i wieków: studium literacko-porównawcze - ebook
Diabeł w poezji: historia i psychologia postaci uosabiających zło w literaturze pięknej wszystkich narodów i wieków: studium literacko-porównawcze - ebook
Klasyka na e-czytnik to kolekcja lektur szkolnych, klasyki literatury polskiej, europejskiej i amerykańskiej w formatach ePub i Mobi. Również miłośnicy filozofii, historii i literatury staropolskiej znajdą w niej wiele ciekawych tytułów.
Seria zawiera utwory najbardziej znanych pisarzy literatury polskiej i światowej, począwszy od Horacego, Balzaca, Dostojewskiego i Kafki, po Kiplinga, Jeffersona czy Prousta. Nie zabraknie w niej też pozycji mniej znanych, pióra pisarzy średniowiecznych oraz twórców z epoki renesansu i baroku.
Kategoria: | Klasyka |
Zabezpieczenie: | brak |
Rozmiar pliku: | 477 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Ignacego Matuszewskiego.
Es ist ein altes Buch zu blättern:
Vom Harz bis Hellas – alles Yettern.
(Mefistofeles w Fauście Goethego cz. II).
Wydanie Drugie znacznie powiększone i przerobione.
Warszawa
Bronisław Natanson
Skład Główny w Księgarni J. Fiszera
Nowy Świat Nr 9
1899
Дозволено Цензурою
Варшава, 2 Февраля 1899 г.WSTĘP.
Świat fantazyi, zarówno jak i świat rzeczywisty, podlega pewnym prawom: powstaje, rozwija się i przeobraża według stałych zasad, a należące do niego istoty, podobnie jak ludzie i narody ziemskie, posiadają swoję, a raczej swoje historye. Dzieje tego fantastycznego świata, zamknięte w różnych mytologiach, podaniach, pieśniach, poematach i t… p., są bardzo bogate i tworzą jeden z ważniejszych rozdziałów w olbrzymiej księdze umysłowości ludzkiej, do której pokolenie po pokoleniu składało przez ciąg wieków:
swych myśli przędzę i swych uczuć kwiaty… "
Z rozdziału tego spróbujemy odczytać tylko kilka kartek, dotyczących życia i rozwoju jednego z najciekawszych i najpotężniejszych tworów nadzmysłowej krainy, a mianowicie: szatana.
Szatan – nazwy tej używamy tu w znaczeniu najogólniejszem, jako synonimu wszelkiej personifikacyi zła – szatan odegrał niepoślednią rolę w dziejach cywilizacyi ludzkiej: historya jego jest więc tak obszerna, że wyczerpujące jej przedstawienie zajęłoby kilka tomów; w obecnem studyum zajmiemy się jedynie hi – storyą szatana w literaturze pięknej, dotykając innych dziedzin o tyle tylko, o ile to będzie niezbędnem dla jasności wykładu.
Ktoby więc pragnął się zaznajomić bliżej z dogmatyezno-religijną stroną kwestyi, zechce udać się do dzieł teologów i historyków religii; my bowiem nie będziemy rozbierali tutaj wewnętrznej istoty złego, lecz sprobujemy przedstawić w jakie kształty konkretne wyobraźnia poetów i narodów ubierała to pojęcie w różnych epokach i na różnych punktach globu ziemskiego.
* * *
Właściwą ojczyzną szatana jest dziedzina wierzeń religijnych; tamto pojawił się on przed wiekami jako antyteza stwórcy i zbawiciela, jako burzliwy ferment, niedający ludzkości drzemać spokojnie. Z tych poważnych regionów atoli ruchliwa i zuchwała fantazya, artystów przeciągnęła go rychło w tęczową krainę poezyi, gdzie też uzyskał zupełne prawo obywatelstwa.
Początkowo, jak w poematach staroindyjskich, lub mysteryach średniowiecznych, działo się to z wiedzą i zezwoleniem stróżów wiary; później, jak u Dantego i Miltona, obywając się bez tej kontroli, dbano jednakże o zgodność z dogmatami panującego kościoła; w końcu wreszcie, jak u poetów XVIII i XIX wieku, uosobienie zła, przerodziło się w jeden z tysiąca wieloznacznych symbolów, któremi posługiwano się dla celów najrozmaitszych.
Każdy więc poeta, odbiegając mniej lub więcej daleko od granic zakreślonych przez tradycyę, inaczej sobie postać szatana wyobrażał, oraz inaczej ją uplastyczniał. Przedstawić w krótkości dzieje i fazy tej fi – lozoficzno-estetycznej ewolucyi: oto cel i zadanie niniejszego zarysu.
W celu zapobieżenia możliwym a nieuzasadnionym zarzutom, oświadczamy z góry, że zajmiemy się wyłącznie literaturą artystyczną, uwzgłędniając poezyę ludową tylko jako skarbnicę, zkąd niektórzy autorowie czerpali motywy i tematy do swoich utworów.
Podania ludowe są nietylko poematami, ale i mytami, i dlatego należałoby do ich badania zastosować inną metodę krytyczną, niżeli do dzieł o charakterze czysto literackim: rozbiór więc obu tych rodzajów twórczości w jednej i tej samej książce zmąciłby prawdopodobnie jasność wykładu.
Licząc się wiec z "mytologią" ludową, tak samo jak się liczyć będziemy z mytologiami Greków, Rzymian, Hindów i t… p., całą uwagę naszę jednak skupimy na pracach, noszących na sobie wyraźne piętno indywidualności swych twórców.
Począwszy od epok najdawniejszych, przebiegniemy piśmiennictwa wszystkich narodów, zatrzymując się dłużej na literaturze "Wieków Średnich, Odrodzenia i Reformacyi, oraz początku wieku XIX – te bowiem okresy wydały najwybitniejsze typy demonów.
Koniec naszego stulecia, aczkolwiek nie zrodził żadnego tytana piekieł, zajął jednak względem satanizmu stanowisko tak oryginalne, że musieliśmy poświęcić analizie utworów demonicznych epoki współczesnej specyalną księgę.
W następnej części rozebraliśmy szczegółowo nieliczne i niewybitne postaci sataniczne poetów polskich i zakończyliśmy pracę naszę próbą skreślenia praw, według których przebiegała ewolucya typów dyabelskich w dziejach literatury pięknej całego świata.
* * *
Historyę dyabła opracowywano już niejednokrotnie; zawsze jednak zajmowano się albo stroną teologiczno-filozoficzną, albo cywilizacyjno-społeczną, zaniedbując zupełnie prawie poezyę i estetykę demonizmu. To też, zabierając się do napisania niniejszego studyum, a nie mogąc się oprzeć na poprzednikach., musieliśmy sami nietylko obrabiać, ale i gromadzić materyał, niezawsze łatwo dostępny, a przeważnie mało ogółowi znany.
W obecnem wydaniu staraliśmy się nietylko zwiększyć summę faktów, lecz przedewszystkiem rozszerzyć i przerobić teoretyczną część książki, uwydatnić związek przyczynowy pomiędzy pojedyńczemi zjawiskami, oraz wykazać w jaki sposób oddziaływały na nie zwroty w dziejach umysłowości różnych narodów i wieków.
Jeżeli zapytamy teraz o cel utylitarny podobnych przedsięwzięć literackich, to odpowiedź bedzie brzmiała: każda dokładna monografia porównawczo-historyczna jest przyczynkiem wzbogacającym naszę znajomość psychologii wszechludzkiej.
Taką monografię pragnęliśmy stworzyć; czyśmy sie dobrze wywiązali z trudnego zadania – niech osądzi krytyka i czytelnicy.
Księga I.