- promocja
Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy - ebook
Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy - ebook
- Zmiana organizacyjna
- Perspektywy i modele diagnostyczne
- Tworzenie mierników i standardów
- Metody zbierania danych
- Analiza i interpretacja wyników
Właściwe rozpoznanie przed skuteczną terapią
Przedsiębiorstwo jest jak żywy organizm, stanowiący zespół komórek, narządów i układów, ściśle połączonych i zależnych od siebie nawzajem. Kiedy jeden z organów zaczyna niedomagać, szybko znajduje to przełożenie na funkcjonowanie całego systemu. Podobnie jak w przypadku interwencji medycznej, ulepszenie Twojego przedsiębiorstwa wymaga odpowiedniej diagnozy - zebrania danych, ich oceny i wyciągnięcia wniosków. Prawidłowego rozpoznania może dokonać specjalista. Albo menedżer uzbrojony w wiedzę dotyczącą procesów wdrażania zmiany organizacyjnej.
Zapewne znane Ci jest powiedzenie, że lepiej zapobiegać, niż leczyć. O reformowaniu organizacji napisano grube tomy. Przeprowadzenie przedsiębiorstwa przez trudny i nieunikniony proces zmian jest wyzwaniem, z którym muszą się zmierzyć kierujący większością firm. Przed zmianą organizacyjną nie można uciec - burzliwe otoczenie biznesowe zmusza menedżerów do nieustannego usprawniania organizacji, którymi kierują.
Dlatego warto odpowiednio przygotować się do reformowania organizacji. Z tym podręcznikiem zdecydowanie łatwiej poradzisz sobie z przeprowadzeniem rzetelnej diagnozy organizacyjnej. Zdobędziesz także pewność, że nie zabierasz się za odmienianie przedsiębiorstwa, którego w gruncie rzeczy nie znasz i nie rozumiesz.
Spis treści
Rozdział 1. Wstęp - diagnoza i zmiana organizacyjna (5)
- 1.1. Zmiana organizacyjna (6)
- 1.1.1. Założenia zmiany i jej rezultaty (11)
- 1.1.2. Bariery zmiany organizacyjnej (12)
- 1.2. Rola konsultantów w procesie diagnozy i zmiany organizacyjnej (16)
- 1.2.1. Dlaczego konsultanci zewnętrzni mogą być przydatni (17)
- 1.2.2. Obawy zleceniodawcy i strategie nacisku stosowane przez konsultantów (18)
- 1.2.3. Diagnoza a relacje władzy w organizacji (24)
Rozdział 2. Perspektywy diagnostyczne (29)
- 2.1. Perspektywa mechanistyczna (30)
- 2.2. Perspektywa systemowa (32)
- 2.3. Perspektywa kulturowa (36)
- 2.4. Perspektywa polityczna (39)
- 2.5. Podsumowanie (43)
- 2.5.1. Przykład - diagnoza procesu tworzenia budżetu (44)
- 2.5.2. Przykład - diagnoza przyczyn problemów firmy Toyota (47)
Rozdział 3. Modele organizujące diagnozę (51)
- 3.1. Podejście zasobowe (52)
- 3.2. Łańcuch wartości (54)
- 3.3. Model 7S (56)
- 3.4. Model dopasowania (The Congruence Model) (59)
- 3.5. Model wartości konkurujących (The Competing Values Framework) (62)
- 3.6. Pajęczyna kulturowa (The Cultural Web) (66)
- 3.7. Macierz pomiaru efektywności (The Performance Measurement Matrix) (70)
- 3.8. Piramida SMART (The Strategic Measurement and Reporting Technique) (71)
- 3.9. Model IPOO (The Input-Process-Output-Outcome Model) (71)
- 3.10. Model Doskonałości w Biznesie EFQM (European Foundation for Quality Management Business Excellence Model) (73)
- 3.11. Strategiczna karta wyników (Balanced Scorecard) (75)
- 3.12. Podsumowanie (78)
Rozdział 4. Tworzenie mierników i standardów (81)
- 4.1. Rodzaje mierników (81)
- 4.2. Sposoby tworzenia standardów dla mierników (87)
- 4.3. Typowe problemy związane z pomiarem (90)
- 4.4. Reguły wyboru mierników (94)
Rozdział 5. Narzędzia diagnostyczne - metody zbierania danych (97)
- 5.1. Analiza danych wtórnych (98)
- 5.1.1. Analiza dokumentacji organizacyjnej (98)
- 5.1.2. Analiza danych statystycznych generowanych w przedsiębiorstwie (104)
- 5.2. Wywiad (109)
- 5.2.1. Rodzaje wywiadów (109)
- 5.2.2. Zasady prowadzenia wywiadów (111)
- 5.3. Obserwacja (117)
- 5.3.1. Zasady prowadzenia obserwacji (117)
- 5.3.2. Obserwacja zachowań niesprzyjających wydajnej pracy (119)
- 5.4. Badanie ankietowe (120)
- 5.4.1. Procedura prowadzenia badania ankietowego (121)
- 5.4.2. Typy pytań ankietowych i ich wykorzystanie w diagnozie organizacji (126)
- 5.4.3. Typowe błędy w pytaniach ankietowych (152)
- 5.4.4. Kolejność pytań w ankiecie (157)
- 5.4.5. Budowa narzędzia ankietowego - przykład (159)
Rozdział 6. Analiza i interpretacja wyników diagnozy (181)
- 6.1. Typowe schematy analizy danych (181)
- 6.2. Systemowa interpretacja wyników diagnozy (187)
- 6.2.1. Sprzężenia zwrotne (188)
- 6.2.2. Diagnozowanie organizacji za pomocą archetypów systemowych (197)
- 6.2.3. Typy interwencji w systemie (214)
- 6.2.4. Techniki myślenia systemowego (216)
- 6.3. Jak uniknąć błędów w analizowaniu wyników diagnozy (221)
- 6.3.1. Błędne przekonania o zależnościach przyczynowo-skutkowych (221)
- 6.3.2. Kłopoty z prawdopodobieństwem warunkowym (223)
- 6.3.3. Błędne modele mentalne (225)
Bibliografia (231)
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-5411-6 |
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |