Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Dlaczego jesteśmy tacy. W stronę semiotyki peerelu - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
28 sierpnia 2025
35,00
3500 pkt
punktów Virtualo

Dlaczego jesteśmy tacy. W stronę semiotyki peerelu - ebook

Dlaczego jesteśmy tacy… to pierwsza próba całościowego socjosemiotycznego i medioznawczego opisu kultury popularnej w PRL. Małgorzata Lisowska-Magdziarz przygląda się programom kultury masowej w socjalizmie realnym oraz kapitałom kulturalnym, gustom i potrzebom jej odbiorców. Opisuje działanie aparatów semiotycznych peerelu: miasta, fabryki, blokowiska, szkoły, kościoła, domu towarowego, mediów masowych. Analizuje prasę, programy telewizyjne i radiowe, seriale i filmy, pochody i festyny, dowcipy i powiedzonka, rzeczy, mody, zwyczaje, miejsca i wydarzenia. Pokazuje, jak ludzie dostosowują kulturę do własnych potrzeb, reinterpretują ją, a nawet używają jej przeciwko niej samej. Nie pisze, jacy są Polacy i dlaczego, ale zachęca do zadawania pytań i myślenia o tym, jak „kultura wielkoprzemysłowego społeczeństwa robotniczo-chłopskiego” może się odbijać w naszych nawykach kulturalnych, stylach życia, podziałach społecznych i decyzjach politycznych.
*
Podziwiać trzeba wielką wiedzę i łatwość, z jaką Autorka porusza się po skomplikowanej materii na styku kultury popularnej, kultury wysokiej, władzy, ekonomii i codzienności. (…) I nawet jeśli nie daje odpowiedzi wprost na pytanie o to, „jacy jesteśmy”, warto i tak się nad tym zastanowić, podać w wątpliwość niektóre opinie i zweryfikować dominujące interpretacje. Książka Małgorzaty Lisowskiej-Magdziarz daje zaczyn do rozmowy o sprawach wielce istotnych dla naszego społeczeństwa, pokazując możliwe interpretacje nie tylko fenomenu jakim był PRL w swej pokracznej modalności, ale też towarzyszących nam peerelowskich powidoków. Możemy, a w zasadzie: musimy wpisać wiedzę o nich w dyskusję o dzisiejszej polskiej rzeczywistości. 

Z recenzji prof. dr. hab. Marka Jezińskiego

Spis treści

ZAMIAST WSTĘPU. PEEREL JAKO SYTUACJA EGZYSTENCJALNA,

KULTURA I STAN UMYSŁU

I. KAPITAŁY SOCJOSEMIOTYCZNE

TRYBY, WARTOŚCI, WŁADZA

Socjosemiotyka u podstaw edukacji kulturalnej Zasoby semiotyczne i komunikacja mieszana Od zasobów do trybu; metafunkcje, kooperacja i remediacja; afordancje Kapitał socjosemiotyczny Wartościowanie i uprawomocnienie trybów Tryby dominujące a domyślne; czy można zmienić zbiorowy default mode? Konwencjonalizacja i naturalność kapitału socjosemiotycznego Transmodalność i jej potencjał kulturotwórczy Naturalna biegłość czytelnika Lektura na czterech poziomach Rozumienie legitymizacji Znajomość kodów i konwencji Wybory estetyczne Działania intersemiotyczne Gra z regułami Wielomodalność a epistemologia Fundamentalne znaczenie druku Praktyki kulturalne i komunikacyjne Aparat socjosemiotyczny Aparaty a uniwersum semiotyczne życia człowieka Władza i dyspozytyw Praktyki a aparaty semiotyczne Poza jednostronną interpretację peerelu Kultura masowa i tworzenie nowoczesnego Polaka

KAPITAŁ POCZĄTKOWY

Rolniczy kraj przednowoczesny Kulturalne wykluczenie wsi Nędza klasy robotniczej Cienka warstewka wykształconych Inteligencki wzorzec kulturalny Zobowiązania inteligencji Podziały klasowe Kultura chłopska Zalążki kultury masowej Miejska kultura niezbyt-masowa i kompetencje socjosemiotyczne inteligencji Wieś jako środowisko edukacyjne i kompetencje socjosemiotyczne chłopów Przedwojenna kultura chłopska oralna czy półpiśmienna? Mieszane kapitały socjosemiotyczne robotników Kapitały socjosemiotyczne klas ludowych a kultura druku Społeczeństwo chłopskie w stanie przeprowadzki

II. APARATY

MIASTO. URBANIZACJA A DOŚWIADCZENIE I NAUKA

NOWOCZESNOŚCI

Ideologia jako doktryna naukowa Aspekty demokratyzacji Przestrzeń jest polityczna W stronę miejskiego trybu życia Nowoczesne miasto jako aparat semiotyczny Przestrzenie trzecie i tworzenie więzi społecznych Ułomne doświadczenie miejskie w peerelu Dialektyka starego i nowego Bloki i blokowiska Anonimowość i anomia Perswazyjne funkcje miasta w socjalizmie realnym Ucieczka z miasta do mieszkania

SZKOŁA. EDUKACJA, ASPIRACJE, AWANS

Brak nauczycieli, niedostatek szkół Nadrzędność edukacji zawodowej i politechnicznej Nowa klasa wykształcona Sens i znaczenie kompetencji Klęska edukacji, sukces propagandy Dostęp do edukacji jako mechanizm różnicujący Szanse edukacyjne a zaufanie do systemu Tysiąc szkół na Tysiąclecie Tysiąclatka: fizyczność aparatu, unaocznienie ideologii Celebracja instytucji Wprowadzenie do obrzędowości świeckiej Niespójność szkoły i otoczenia Ukryty program szkoły Alternatywny obieg wiedzy Zróżnicowanie stylów edukacyjnych Kłopoty z młodzieżą Odrębność doświadczeń młodzieży inteligenckiej i robotniczej Edukacja jako moratorium

FABRYKA. ŻYCIE W SPOŁECZEŃSTWIE PRZYZAKŁADOWYM

Fabryka jako aparat semiotyczny Zakład pracy a porządek społeczny Praca w przemyśle jako nowe doświadczenie Świeckie rytuały fabryczne Sprzeczności fabrycznego życia Opiekuńcze funkcje fabryki Paternalizm zakładowo-państwowy

SKLEP, SAM, DOM TOWAROWY. HANDEL I SPOŻYCIE KONTRA NIESKUTECZNOŚĆ SYSTEMU

Miejskie przestrzenie konsumpcji nowoczesnej Świątynie konsumpcji i inne aparaty Warunkowa zgoda na konsumpcję w peerelu Peerelowskie aparaty konsumpcji Konsumpcjonizm performowany

KOŚCIÓŁ. PRZESTRZEŃ TRZECIA JAKO MACHINA DYSCYPLINUJĄCA

Niechętny kompromis W stronę laicyzacji życia Wychowanie Polaka-katolika Kościół jako organizacja strukturująca życie Kościół jako alternatywna przestrzeń publiczna Dyscyplina i poczucie bezpieczeństwa

MEDIA. ROZPROSZENIE I WSZECHOBECNOŚĆ WŁADZY

Swoistość aparatów medialnych Związki mediów i modernizacji Niska saturacja medialna a mediatyzacja kultury Ideologiczna uniformizacja przekazu Zapóźnienie technologiczne, ubóstwo oferty Model mediów ubogich Problem qualiów Media ubogie a kompetencje kulturalne odbiorców Przyjemna dyscyplina Wytwarzanie bierności

III. PLANY, TEORIE, KONCEPCJA

KULTURA NARODOWA KONTRA KULTURA MASOWA: PROGRAMY KULTURALNE I WŁADZA

Potrzeba własnej kultury masowej Teksty, praktyki, wzorce osobowe Zmiana kulturalna a kapitały socjosemiotyczne Dominująca rola literatury Zaraz po wojnie: kultura presocjalistyczna Dwie koncepcje kultury dla mas Fantazmat przymusowy, czyli socrealizm Idealny budowniczy komunizmu Mit o kreatywności mas Wszechobecna propaganda Fascynacja Zachodem Socrealizm kontra potrzeby mas Potępienie socrealizmu, potępienie przyjemności Przyzwolenie na prywatność Smutni ludzie małej stabilizacji Partia przeciwko dekadencji i chałturze W stronę kultury masowej typu zachodniego Gdy Pierwszy Sekretarz nie znosi Beatlesów Klasycystyczna kultura masowa? Niebezpieczeństwa czasu wolnego Styl socjalistycznej kultury masowej Instrumentalne cele kultury Program kulturalny i transmisja od elit do mas Propaganda sukcesu i glamour na miarę naszych możliwości Konformistyczny człowiek sukcesu Od Sierpnia do przełomu Depresyjny człowiek transformacji Kapitulacja polityki kulturalnej Lata 90.: nowy populizm, stary elitaryzm

TEORIE KULTURY MASOWEJ. BADANIA, DYSKUSJE I ZŁUDZENIA KLERKÓW

Etos i wartości inteligencji Ukształtowanie i definicja nowej warstwy wykształconej Samotność cudownych oblatów Potencjały socjosemiotyczne Polaków Niedostatki kompetencji językowych Kod quasi-rozwinięty Bezradność nowej inteligencji i męka czytania Zadania inteligencji starej i nowej Od warstwy wykształconej do socjalistycznego mieszczaństwa Kulturotwórcza rola starej inteligencji Lata 60.: odrodzenie badań nad kulturą, początki medioznawstwa Podejrzliwość i pogarda Publicyści a kultura masowa w czasach propagandy sukcesu Niejasny przedmiot krytyki i ewolucja kultury popularnej na Zachodzie Lata 70. i 80.: opóźnienie polskich badań nad kulturą masową Rewolucja codzienności i glamour zachodniej kultury masowej Elitaryzm akademii

PROGRAMY I IDEOLOGIA A SOCJALISTYCZNA KULTURA MASOWA. CECHY I WARTOŚCI

Totalizm i bezalternatywność Chwiejna instytucjonalizacja i kontrola Przeciw przyjemności Instrumentalizacja ideologiczna Funkcje obronne Obsesja porównań Paternalizm, hierarchia, elitaryzm Podwójne standardy Obszary uniwersum kulturalnego peerelu Rozrywka pozornie drugorzędna Dwie kultury czasu wolnego Dyrektywnie, ale bez definicji

IV. REPERTUAR

UNIWERSUM KULTURY PEERELU

W poszukiwaniu perspektywy opisu Mapa uniwersum Tryby i zależność medialna Współistnienie potrzeb i estetyk Gust i stratyfikacja: czyja jest polska piosenka Gatunek jako narzędzie poznawcze i paradygmat porządkujący Adaptowanie gatunków: modele i strategie komunikacyjne Struktura gatunkowa repertuaru kultury czasu wolnego Reprezentacje i ich sens ideologiczny Konwencje reprezentacyjne i unifikacja obrazu świata Rozrywkowe puzzle, ideologiczna całość Klasowy sens kultury peerelu

MEDIA W REPERTUARZE PEERELOWSKIEJ KULTURY MASOWEJ I POPULARNEJ

Literatura i szczególna pozycja pisarzy Niedostatek literatury popularnej Co właściwie czytają Polacy Oddolny obieg książki popularnej Lekceważone potrzeby czytelniczek Nie dla romansu, tak dla przygody Propagandowe funkcje książki popularnej i literatura na zamówienie Ograniczony repertuar prasowy Poradnictwo Nowoczesny człowiek kulturalny Radio dopasowane do kapitałów Kino wysokie i niskie Telewizja dla inteligentów Telewizja dla mas Filmy i programy telewizyjne na zamówienie Modalności telewizyjne a ideologia Epistemologia medium i Polak telewizyjny System, dyspozytywy, aparatura

OBSZARY UNIWERSUM. KULTURA NARODOWA A KLASYCYZUJĄCA WERSJA SOCJALISTYCZNEJ KULTURY MASOWEJ

Kultura narodowa jako struktura władzy Obronne funkcje kultury narodowej A co z kulturą elitarną? Słabości mediatyzacji Literackie podstawy klasycystycznej kultury masowej Klasyka ad usum Delphini Zwycięski biedermeier Rola kina i telewizji W stronę kanonu wizualnego Fragmentaryzacja klasyki Ideologizacja muzyki Klasyka jako rozrywka; fenomen Teatru Telewizji Reprezentacje: historia Bohaterowie-bojownicy Dominujące tematy i epoki Reprezentacje: Niemcy, Rosjanie, Żydzi Reprezentacje: Inni Inteligenccy eksperci od umasowionej klasyki Pytanie o efekty

OBSZARY UNIWERSUM. INTELIGENCKA KULTURA CZASU WOLNEGO

Francuskie korzenie inteligenckiej kultury popularnej Literacka podbudowa Regulowany dostęp do importu Własna istotność inteligencji Łagodna antysystemowość Znaczenie i funkcje wspólnoty referencjalnej Identyfikacyjny sens humoru Oryginalność formalna

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. GATUNKI ADAPTOWANE

Co zrobić z fascynacją Zachodem Prawo do rozrywki jako ustępstwo władzy Naśladowczy charakter a semantyczne sprzeczności kultury masowej peerelu Gatunkowość kultury czasu wolnego Powierzchowne podobieństwa formalne Wpływ przymusu ideologicznego Swoistość qualiów Jak wiele wizualności? Względne ubóstwo oferty i powolna ewolucja Kolizje i dopasowania Kreatywność mimo wszystko Reprezentacje: kobiety, mężczyźni, życie codzienne Reprezentacje: erotyka i seks Instrumentalizacja erotyzmu Nieobecny queer Adaptacje i zapożyczenia a obieg tekstów w kulturze Reprezentacje: konsumpcja Jednokierunkowy przepływ tekstów i wzorców gatunkowych Kooptacja muzyki młodzieżowej

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. IMPORT Z ZACHODU

Import i manipulacja Nierówna dynamika importu i eksportu Import inteligencki i populistyczny Atrakcje Muzyka jako dywersja semiotyczna Produkty zastępcze Odpady i wypełniacze Magazyny jako wgląd do świata Zachodu Konserwatyzm i rozrywkowy charakter importu Dwuznaczne interpretacje Import a edukacja kulturalna

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. IMPORT Z BRATNICH KRAJÓW DEMOKRACJI LUDOWEJ

Nierówna wymiana rozrywki Poziomy naśladownictwa W poszukiwaniu wspólnego fantazmatu Wspólnota doświadczeń i nowe subgatunki Polityka festiwalowa Między promocją a przymusem

OBSZARY UNIWERSUM. WŁASNE KONWENCJE GATUNKOWE PEERELOWSKIEJ ROZRYWKI

Słabość własnych gatunków peerelowskiej kultury masowej Turnieje i festyny Polityczne kulisy widowisk Nowoczesność i ludowość Pochody i mediatyzacja rytuału Koncerty dla świata pracy Problem gustu i estetyki

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. RELIKTY MIĘDZYWOJNIA

Inteligencki fantazmat międzywojnia Trwałość przedwojennej piosenki Retroprzyjemności dla mas Ideologiczny sens emisji starych filmów Nostalgiczny styl nowych produkcji Retro narodowe i wymyślona tradycja Retro ludowe: przypadek cyrku Retro egzotyczne: przypadek Cyganów

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. SZTUKA LUDOWA I FOLKLOR

Od kultury ludowej do folkloru Funkcje folkloru w kulturze czasu wolnego Folkloryzacja kontra tożsamościowe funkcje folkloru Folklor a religia Legitymizacja i uniformizacja estetyki folklorystycznej Folklor a tradycja Mediatyzacja ludowego rytuału Od folkloru do folku Reprezentacje: wieś i jej mieszkańcy Fantazmat postszlachecki Dwuznaczna recepcja popkulturowej ludowości Reprezentacje: dychotomiczny obraz życia miejskiego

OBSZARY UNIWERSUM: MASOWA KULTURA CZASU WOLNEGO. SPORT

Sport i modernizacja Dyscypliny słuszne i te inne Funkcje transmisji sportowych Rytuały sportowe, rytuały państwowe Sportowcy i ich sława Sport i film Obiekt sportowy jako aparat semiotyczny Kooptacja kibicowa

 

Kategoria: Socjologia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6866-5
Rozmiar pliku: 1,9 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij