Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
8 czerwca 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
84,00

Dogmatyka prawa administracyjnego. Bilans rozwoju, reformy i przyszłych zadań - ebook

Małgorzata Bochwic-Ivanovska (tłumacz),
Ziemowit Cieślik (redaktor naukowy tłumaczenia),

Ilona Czechowska (redaktor naukowy tłumaczenia),
Natalia Kohtamäki (redaktor naukowy tłumaczenia),
Irena Lipowicz (redaktor naukowy tłumaczenia),
Andrzej Wróbel (redaktor naukowy tłumaczenia) 

Ico_Gray_17.gif [486 B] Praca stanowi jedną z podstawowych pozycji współczesnej literatury z zakresu prawa administracyjnego w Niemczech. Tezy w niej zawarte są na tyle uniwersalne, że mogą być stosowane w procesie rozwijania metod badań administracyjnoprawnych także w innych krajach. Dzieło E. Schmidta-Aßmanna – ważne dla rozwoju europejskiego prawa administracyjnego i przydatne dla wszystkich badaczy prawa administracyjnego – pozostawało do tej pory mało znane wśród polskich ekspertów.

Autor prezentuje całościową koncepcję współczesnej dogmatyki prawa administracyjnego, która ma równoważyć wymagania stabilności i elastyczności systemu prawnego. Wskazuje również na ograniczenia tradycyjnej metody prawa administracyjnego i potrzebę jej modernizacji.

Opracowanie stanowi nie tylko istotny wkład do polskiej debaty z zakresu teorii prawa administracyjnego, lecz także daje niepowtarzalną szansę jej ożywienia, zwłaszcza najważniejszych założeń dogmatycznych i ich dynamicznych przekształceń w zmieniającym się świecie.

Ico_Gray_6.gif [752 B] Pozycja zainteresuje sędziów, prawników oraz pracowników naukowych z zakresu prawa publicznego.

Spis treści

Wykaz skrótów   | str.   11

Słowo wstępne do wydania polskiego   | str.   I

Wprowadzenie   | str.  15

Część pierwsza
Dogmatyka i jej reforma: zagadnienia podstawowe

A. Zadania dogmatyki prawa administracyjnego    | str.   17

 

B. Reformowanie struktury dogmatyki   22

 

I. Opis stanu rzeczy w szczególnym prawie administracyjnym: „obszary referencyjne”    | str.   24

 

II. Dawne i nowe podejścia metodologiczne    | str.   27

1. Tradycyjna „metoda prawnicza”    | str.  27

2. Perspektywa aktu prawnego i perspektywa zachowania     | str.  31

 

III.   Założenia wstępne i idee wiodące    | str.   34

 

C. Nauka prawa administracyjnego jako nauka sterowania    | str.   38

 

I. Perspektywa nauki sterowania    | str.   39

1. Koncepcja analityczna    | str.   39

2. Związki i wzajemne oddziaływania   | str.   40

 

II. Uwzględnienie wiedzy pozaprawnej     | str.   42

1. Praktyka prawnicza a nauka prawa    | str.   42

2. Pojęcia pomostowe    | str.   45

 

III.   Nowa rola komparatystyki prawniczej    | str.   46

1. Praktyczne zadania dogmatyczne    | str.   47

2.  Perspektywa problemowa: „wspólne pozyskiwanie wiedzy”    | str.   48

Część druga
Trzy klasyczne obszary tematyczne dogmatyki… prawa administracyjnego: źródła prawa, formy prawne, ochrona prawna

Rozdział 1

Nauka o źródłach prawa    | str.   55

 

A. Zadania nauki o źródłach prawa   | str.   55

 

I. Polityczne treści w nauce o źródłach prawa     | str.   55

1. Tradycyjne zwężenie perspektywy badawczej    | str.   56

2. Analiza krytyczna   | str.   56

 

II. Nauka o źródłach prawa jako „strukturze policentrycznej”   | str.     57

1. Różnorodność typów, reżimów i warstw   | str.   58

2. Różnorodność rodzajów regulacji i metod konkretyzacji   | str.   59

3. Monopole prawotwórcze, numerus clausus i nakaz adekwatności – problemy   | str.   61

 

B. Trzy przykładowe kategorie źródeł prawa    | str.   63

 

I. Ustawa parlamentarna jako konieczny filar   | str.     63

1. Skutki sterujące różnych typów normowania   | str.   64

2. Określoność i otwartość ustawy   | str.   66

 

II. Rosnące znaczenie prawa międzynarodowego dla administracji   | str.   69

1. Umowy międzynarodowe   | str.   71

2. Ogólne zasady prawa międzynarodowego    | str.   74

 

III.   Ogólne zasady prawa jako kategoria obejmująca wiele obszarów    | str.   76

1. Znaczenie w prawie niemieckim    | str.   76

2. Znaczenie w prawie unijnym    | str.   79

3. Funkcje pomostowe ogólnych zasad prawa    | str.   83

 

IV. Dygresja: soft law w prawie administracyjnym   | str.     85

1. Formy występujące w praktyce   | str.   86

2. O funkcji pojęcia w prawie administracyjnym   | str.   88

 

C. Związki między regulacjami i problemy hierarchii    | str.   90

I. Ustawa parlamentarna i prawotwórstwo administracyjne    | str.   92

 

II. Prawo Unii Europejskiej i prawo państw członkowskich    | str.   95

1. Pierwszeństwo i wzajemne oddziaływania    | str.   96

2. Granice uwspólnotowienia prawa   | str.   98

 

Rozdział 2

Nauka o formach: formy prawne, formy działania… i formy oddziaływania    | str.   100

 

A. Formy prawne: stan obecny i zmiany    | str.   103

 

I. Dywersyfikacje: przykład aktu administracyjnego    | str.   104

1. Instrument niezbywalny i możliwy do stosowania w wielu obszarach    | str.   104

2. Stabilizacja i elastyczność     | str.  106

 

II. Zmiany perspektywy: przykład aktów normatywnych administracji publicznej     | str.   108

1. Akty normatywne jako instrumenty działania administracji   | str.   110

2. Akty normatywne administracji publicznej jako źródła prawa administracyjnego   | str.   112

 

B. Formy działania – o dogmatyce działania administracji bez formy prawnej    | str.   114

 

I. Normalność działania administracji bez formy prawnej     | str.   115

 

II. Zarys dogmatyki    | str.   117

1. Ogólne warunki ramowe dla zwykłego działania administracji    | str.   117

2. Sytuacje szczególnego zagrożenia: „nieformalne działanie administracji”   | str.   118

 

III.   Funkcje porządkujące form działania   | str.     121

 

C. Formy oddziaływania: konteksty i wzajemne wpływy    | str.   123

 

I Formy oddziaływania oraz związki między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   124

1. Reguły dotyczące związków między instrumentami [administracyjnymi]   | str.   125

2. „Uznanie co do opcji”    | str.   127

 

II. Formy oddziaływania w europejskim związku administracyjnym    | str.   129

1. Transnarodowe akty administracyjne    | str.   131

2. „Zaufanie międzyadministracyjne”    | str.   133

 

Rozdział 3

Ochrona prawna    | str.   137

 

A. Gwarancje ochrony prawnej jako związek oddziaływań   | str.   138

 

I. Nakaz wielowymiarowej skuteczności – spójność ochrony prawnej    | str.   139

 

II. Gwarancje ochrony prawnej w Ustawie Zasadniczej    | str.   140

1. Dokonania dostosowawcze art. 19 ust. 4 GG    | str.   141

2. Niepewności w ochronie prawnej w przypadkach z kontekstem zagranicznym    | str.   143

 

III.   Gwarancje ochrony prawnej w prawie Unii Europejskiej    | str.   146

1. Podział odpowiedzialności za ochronę prawną (art. 19 ust. 1 TUE)   | str.   148

2. Artykuł 47 KPP jako gwarancja wielowymiarowa    | str.   149

3. Przypadek szczególny: ochrona prawna wobec działań faktycznych administracji UE    | str.   151

4. Przypadek szczególny: ochrona prawna Unii wobec władczych aktów prawa międzynarodowego   | str.   152

 

IV. Gwarancje ochrony prawnej w prawie  międzynarodowym    | str.   153

1. Roszczenie o ochronę sądową zgodnie z art. 14 MPPOiP    | str.   154

2. Państwa-strony jako podmioty zobowiązane    | str.   155

 

B. Zmiany w parametrach ochrony prawnej    | str.   157

 

I. Ewolucja uprawnień do wniesienia skargi    | str.   158

1. Rola prawa podmiotowego    | str.   159

2. Nauka o normach ochrony prawnej: osiągnięcia i krytyka   | str.   160

3. Indywidualna i ponadindywidualna ochrona prawna: „dobro wspólne w procesie”   | str.   163

 

II. Intensywność kontroli sądowej    | str.   168

1. Kryteria prawne i inne „koordynaty normatywne”   | str.   168

2. Kontrola wedle kryterium prawa    | str.   171

3. Jednolity model struktury kontroli ograniczonej   | str.   174

 

III.   Zakres kontroli: kontekst niezgodności z prawem    | str.   176

1. Odniesienie do statusu prawnego skarżącego   | str.   177

2. Przeniesienie akcentu na wpływ błędu postępowania na skutek działania    | str.   178

 

C. Powiązania sieciowe, konkurujące i komplementarne formy ochrony prawnej   | str.   180

 

I. Ochrona prawna: powiązania sieciowe i formy konkurujące    | str.   180

1. Szeroko zakreślony nakaz jasności drogi prawnej    | str.   181

2. Krajowe kompetencje kontrolne wobec zagranicznych aktów władczych    | str.   183

3. Konkurencje ochrony prawnej oraz „konflikty jurysdykcji”    | str.   186

 

II. Komplementarne formy ochrony     | str.   188

1. Ochrona sądowa jako gwarancja standardowa   | str.   188

2. Formy komplementarne    | str.   189

 

III.   Ochrona prawna w konfliktach opartych na informacji: zarys problemu    | str.   193

Część trzecia
Ustrojowe prawo administracyjne – między jednością…, różnorodnością a ideą związku

Uwaga wstępna: Wyzwanie, jakie stanowią sieci    | str.   197

 

A. Zadania regulacyjne, modele sterowania i metody   | str.   202

 

I. Polityczny charakter ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   203

1. Podstawy kształtowania politycznego   | str.   203

2. Asymetryczne tworzenie systemu (Otto Mayer)    | str.   204

 

II. Kwestie metodologiczne ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   206

1. Sterowanie kontekstem i argumentacja prawnicza w prawie ustrojowym    | str.   207

2. Szczególne osiągnięcia i granice osiągnięć koncepcji governance   | str.   210

 

B. Związanie zwrotne prawem konstytucyjnym ustrojowego prawa…administracyjnego   | str.     213

 

I. Prawo konstytucyjne jako główne medium recepcji    | str.   215

 

II. Kluczowe zagadnienie legitymizacji   | str.     217

1. Złożony charakter stawianych kwestii   | str.   218

2. Obszar materii: legitymizacja i legitymacja   | str.   219

3. Obszar struktury: legitymizacja w związku administracyjnym   | str.   224

4. Uwagi szczególne o legitymizacji administracji własnej UE   | str.   226

 

III.   Problemy legitymizacyjne agencji     | str.   227

1. Agencje administracji własnej UE   | str.   227

2. Niezależne agencje w administracjach państw członkowskich   | str.   230

3. Ogólne kwestie regulacyjne   | str.   234

 

C. Instytucjonalne i proceduralne komponenty ustrojowego prawa…administracyjnego    | str.   236

 

I. Jedność i wielość postaci administracji: refleksje konstytucyjnoprawne    | str.   237

1. Ambiwalentne pierwsze wrażenie    | str.   237

2. Demokratyczna otwartość   | str.   238

 

II.  Europejski związek administracyjny: różnorodność i proceduralna koordynacja działania    | str.   239

1. Związek jako schemat analityczny i idea porządkująca   | str.   240

2. Proceduralna koordynacja działania w związku administracyjnym    | str.   242

3. Prawo proceduralne odnoszące się do ustroju administracji jako perspektywa rozwoju    | str.   244

 

III.   Wybór między formami konstrukcyjnymi ustrojowego prawa administracyjnego    | str.   247

1. Wolność wyboru formy w ustrojowym prawie administracyjnym oraz jej granice   | str.   248

2. Uznanie w dziedzinie ustroju: institutional choice    | str.   252

 

Krótkie uwagi końcowe    | str.   255

Literatura    | str.   257

Glosariusz    | str.   271

Kategoria: Administracyjne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8286-598-1
Rozmiar pliku: 2,4 MB

BESTSELLERY

Kategorie: