Dorastanie bez lęku - ebook
Dorastanie bez lęku - ebook
Młodzi ludzie często zmagają się z uczuciem lęku, niepokoju, napadami paniki czy nadmiernym zamartwianiem się. To zupełnie naturalne – zwłaszcza w okresie dojrzewania, kiedy wszystko przeżywa się bardziej. Jednak jeśli lęk zaczyna dominować, paraliżuje, odbiera radość życia i uniemożliwia poradzenie sobie z codziennymi sprawami – trzeba znaleźć receptę na poradzenie sobie z nim.
Poradnik „Dorastanie bez lęku” nie sprawi, że lęk zniknie z dnia na dzień. Pomoże natomiast nastolatkom lepiej nawigować w życiu, a tym samym - radzić sobie również z lękiem w zdrowy, konstruktywny sposób. Unikanie, odwracanie uwagi od pełnych niepokoju myśli czy zagłuszenie emocji to najczęstsze strategie radzenia sobie z lękiem. Jednak nie rozwiązują one problemu - przynoszą tylko krótkotrwałą ulgę.
Dzięki tej książce, młodzi ludzie:
• poznają zdrowe, alternatywne strategie radzenia sobie z lękiem i niepokojem,
• nauczą się rozumieć i akceptować swoje emocje, uczucia i myśli – także te trudne,
• zaakceptują obecność lęku w swoim życiu, a jednocześnie przestaną mu ulegać,
• dowiedzą się, jak - pomimo obaw i niepokoju – podejmować działania, które są dla nich ważne i w których odnajdują sens,
• zbudują rezyliencję, odwagę i wiarę w siebie
Terapia akceptacji i zaangażowania, na której założeniach opiera się ta książka, pomaga wypracować elastyczność psychologiczną – umiejętność robienia tego, na czym nam zależy nawet wówczas, gdy lęk podpowiada, że to niebezpieczne lub zbyt trudne. Badania naukowe potwierdzają skuteczność terapii ACT w leczeniu różnego rodzaju lęków, od uogólnionego zaburzenia lękowego, poprzez zaburzenia z napadami lęku panicznego, po zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne.
Dla kogo jest ta książka?
• dla nastolatków cierpiących z powodu lęku
• dorosłych, którzy chcą im pomóc
Co znajdziesz w książce:
• lekki, praktyczny i konkretny język,
• zrozumiałą i łatwo przyswajalną wiedzę.
• przykłady, wskazówki i ćwiczenia odpowiadają problemom i wyzwaniom, przed jakimi stają młodzi ludzie.
• skuteczne narzędzie i strategie, które pomogą radzić sobie z sytuacjami wywołującymi lęk
Spis treści
Przedmowa
Do młodych czytelników
Do rodziców
Do klinicystów
Część 1 Podstawowe wiadomości na temat lęku
1. Zrozumieć swój lęk
2. Próby kontrolowania lęku
3. Koszty kontrolowania lęku
4. Czy ktokolwiek jest w stanie kontrolować lęk?
Część 2 Błędne interpretacje lęku
5. Porównywanie się z innymi
6. To, co ważne, wywołuje lęk
7.Wszystko łączy się ze wszystkim
Część 3 Umiejętność zauważania
8. Nauka zauważania
9. Praktyka zauważania w życiu codziennym
10. Praktyka zauważania w obliczu lęku
11. Umiejętność ugruntowania
Część 4 Jesteśmy czymś więcej niż tylko własnymi myślami
12. Obserwacja z dystansu
13. Nie jesteś własnymi myślami
14. Perspektywa drona
15. Obserwowanie myśli
16. Formułowanie myśli w inny sposób
17. Myśli na karteczkach
Część 5 Dopuszczanie do siebie uczuć
18. Nazywanie i opisywanie uczuć
19. Gotowość do przeżywania uczuć
20. Miejsce dla uczuć
21. Uczucia jak szczeniaczki
Część 6 To, co ważne
22. Kto i co się dla ciebie liczy
23. Osoba, jaką chcesz być
24. Pułapki związane z wartościami
25. „Wystarczająco dobry” to nie wartość
26. Od wartości do celów
27. Kroki prowadzące do celu
28. SMART: metoda „sprytnych” kroków
29. Pułapki związane z celami
Część 7 LLAMA: działanie krok po kroku
30. LLAMA: opatrzenie etykietą
31. LLAMA: odpuszczenie sobie walki
32. LLAMA: dopuszczanie do siebie myśli i uczuć
33. LLAMA: uważny powrót do chwili obecnej
34. LLAMA: zbliżanie się do tego, co ważne
Spojrzenie w przyszłość
Podziękowania
Arkusz odpowiedzi
Bibliografia
O autorach
| Kategoria: | Psychologia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-7489-862-1 |
| Rozmiar pliku: | 1,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Młodzi ludzie są przyszłością świata. To na nas, dorosłych, spoczywa odpowiedzialność za to, by pomóc im w realizacji ich potencjału, tak aby mogli kształtować przyszłość bogatą w witalność i sens. Podczas gdy lęk cicho szepcze: „Nie wychylaj się – tak będzie bezpieczniej”, opisany w tej książce proces akceptacji i uważności wzywa: „Żyj odważnie, spróbuj być najlepszą wersją siebie”. Chcielibyśmy, żeby do młodzieży dotarł ten drugi przekaz.
Ćwiczenia proponowane w niniejszym poradniku opierają się na dwóch ważnych założeniach. Pierwsze z nich stanowi pełen współczucia przekaz skierowany do młodych: nie jesteście „popsuci”. Lęk stał się poważnym problemem, osiągając niespotykaną dotąd skalę. A to oznacza, że przestał być kwestią dotyczącą wyłącznie jednostki – jest zjawiskiem znacznie rozleglejszym. Do odczuwania lęku przez młodych ludzi mogą przyczyniać się pewne indywidualne skłonności biologiczne i rozwojowe, czynniki powiązane ze społecznościami lub społeczeństwami, w których oni żyją, a nawet globalne zagrożenia związane ze zmianami politycznymi i środowiskowymi. W przypadku wielu nastolatków lęk jest rezultatem połączenia owych zagrożeń wewnętrznych i zewnętrznych. To zaś oznacza, że proponowane przez nas rozwiązania również muszą być osadzone w szerokim kontekście. Źródeł lęku nie można szukać w samym młodym człowieku, lecz trzeba solidnie osadzić ten problem w kontekście jego uczenia się oraz społeczeństwa i społeczności, w których funkcjonuje.
Zgodnie z drugim założeniem lęk nie jest naszym wrogiem, lecz swego rodzaju komunikatem. Przez lata dominująca kultura wmawiała nam coś innego – przekonywała nas, że nad lękiem trzeba panować, że należy go ignorować, wygaszać i wyciszać. Tymczasem najnowsze badania pokazują, że kontrola często okazuje się problemem, a nie rozwiązaniem. Przekazując młodym ludziom taki nakaz kontroli, my, dorośli, wcale im nie pomagamy. Jeżeli lęk zaczyna się jako komunikat, że coś jest nie w porządku, jeśli zdaje się niebezpieczny lub niepokojący, to nie powinno nas dziwić, iż nastolatki nie potrafią tak po prostu go wyciszyć. Naszym zadaniem jest pomóc im nauczyć się, jak słuchać swojego wewnętrznego głosu i rozpoznawać komunikaty wymagające uwagi oraz jak nie bać się siebie i ufać własnym reakcjom. To pomoże im zrozumieć lęk, podejść ze współczuciem do własnych zmagań i pojąć, co zrobić, by ruszyć do przodu.
Autorzy tego poradnika korzystają z zasad terapii akceptacji i zaangażowania (ang. acceptance and commitment therapy, ACT), uwzględniając oba wskazane założenia, aby pomóc młodym ludziom zmagającym się z lękiem. Celem wspomnianej terapii jest wypracowanie elastyczności psychologicznej, czyli umiejętności robienia tego, na czym nam zależy, nawet gdy nasze myśli i uczucia podpowiadają, że jest to zbyt trudne. Kiedy lęk podsuwa nam przekonanie, że nasze myśli i uczucia są niebezpieczne, ACT przeciwstawia się mu za pomocą strategii pomagających słuchać, pogłębiać świadomość, decydować, czy dany komunikat jest rzeczywiście tym, na co wygląda, oraz sięgać do własnych wartości. Solidne dowody z badań naukowych potwierdzają skuteczność tej terapii w przypadku różnego rodzaju problemów związanych z lękiem – od lęku uogólnionego przez zaburzenie paniczne po zaburzenie obsesyjno-kompulsyjne. W tym poradniku teoretyczne dowody na efektywność ACT zostały przełożone na język praktyki – podstawowe strategie, które pomogą młodym czytelnikom zrozumieć, jak się odwrócić od ograniczającego ich lęku i skupić na tym, by dobrze przeżyć życie.
Autorzy poradnika, doświadczeni klinicyści, poświęcili się pracy z młodymi osobami, aby pomóc im odmienić życie i dobrze żyć. Proponowane przez nich strategie zostały jasno opisane, więc młodzi odbiorcy nie będą mieli trudności ze zrozumieniem poszczególnych technik. Z kolei dorośli mogą wykorzystać tę książkę, by pomagać młodzieży. Czytelnicy poradnika najpierw dowiadują się, czym jest lęk, a następnie podążają krok po kroku ścieżką akceptacji, uważności i wartościowego działania.
W taką drogę warto wyruszyć.
dr Louise L. Hayes
Centre for Youth Mental Health, University of Melbourne