-
nowość
Dyskrecjonalność w przestrzeni administracji publicznej - ebook
Dyskrecjonalność w przestrzeni administracji publicznej - ebook
Publikacja przedstawia kompleksową analizę zjawiska uznaniowości w działaniach administracji. Autorzy pokazują, że dyskrecjonalność nie jest wyjątkiem, lecz celowo wprowadzonym i systemowo uregulowanym elementem konstrukcji prawnej, który wpływa na sposób realizacji interesu jednostki i dobra wspólnego.
Autorzy podejmują próbę uporządkowania zagadnień związanych z zakresem swobody decyzyjnej administracji oraz oceną jej działań przez podmioty zewnętrzne. Szczególną uwagę poświęcono relacji między dyskrecjonalnością a zasadą legalności oraz praktycznym problemom wynikającym z konkretnych sytuacji administracyjnoprawnych. Omawiają tę instytucję z perspektywy prawa administracyjnego, doktryny oraz orzecznictwa, ukazując jej złożony charakter i różnorodne formy występowania.
Książka została podzielona na cztery części:
• część I omawia podstawy teoretyczne i funkcje kompetencji dyskrecjonalnych, w tym w procesie tworzenia i stosowania prawa.
• części II i III koncentrują się na wybranych zagadnieniach materialnoprawnych, takich jak pomoc społeczna, przeciwdziałanie alkoholizmowi, dostęp do informacji publicznej, prawa pacjenta, pomoc publiczna dla przedsiębiorców, samorządy zawodowe, ochrona środowiska i planowanie przestrzenne.
• część IV poświęcona jest aspektom proceduralnym, ze szczególnym uwzględnieniem postępowania administracyjnego i sądowoadministracyjnego.
Publikacja przeznaczona jest dla praktyków prawa: sędziów, prokuratorów, adwokatów, radców prawnych oraz pracowników administracji rządowej i samorządowej. Może również stanowić wartościowe źródło wiedzy dla studentów kierunków takich jak prawo, administracja, politologia czy praca socjalna.
Spis treści
| Zawartość | Nr strony |
|---|---|
| Wykaz najważniejszych skrótów | 11 |
| | |
| Słowo wprowadzające | 13 |
| | |
| Część I DYSKRECJONALNOŚĆ W PRZESTRZENI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ – ZAGADNIENIA OGÓLNE | 21 |
| Granice sądowej kontroli swobody administracji publicznej w stanowieniu i stosowaniu prawa | 23 |
| Strukturalno-normatywne i celowościowo-funkcjonalne ujęcia dyskrecjonalności w teorii prawa administracyjnego | 37 |
| Dyskrecjonalność w administracji publicznej: wyzwania i możliwości w kontekście administracji behawioralnej | 61 |
| Konstrukcja i warunki kształtowania luzów decyzyjnych w działalności administracji publicznej | 73 |
| Konstytucyjne granice dyskrecjonalności władzy sądowniczej | 85 |
| | |
| Część II MATERIALNOPRAWNE ASPEKTY DYSKRECJONALNOŚCI ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ | 103 |
| Dyskrecjonalność kreowania i użytkowania kanałów komunikacji podmiotów publicznych na przykładzie profilu w mediach społecznościowych | 103 |
| Decyzje uznaniowe z zakresu pomocy społecznej w orzecznictwie sądów administracyjnych – wybrane zagadnienia | 121 |
| Pomoc przyznawana przedsiębiorcom na podstawie ustawy COVID-19 – związanie czy uznanie? | 133 |
| Uznanie administracyjne w zakresie nadawania uprawnień zawodowych adwokata i radcy prawnego | 157 |
| Władza dyskrecjonalna Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki w procedurze nakładania kar pieniężnych | 169 |
| Dyskrecjonalność administracji publicznej w przekazywaniu informacji sektora publicznego w celu ponownego wykorzystywania | 183 |
| Oblicza dyskrecjonalności w funkcjonowaniu samorządów zawodowych – wybrane zagadnienia | 195 |
| Zakres swobody kierownika podmiotu udzielającego świadczeń zdrowotnych w ograniczaniu praw pacjenta | 215 |
| Władza dyskrecjonalna w obszarze dostępu do informacji publicznej | 235 |
| Aksjologiczne aspekty dyskrecjonalności gmin w zakresie prawotwórstwa związanego z problematyką alkoholową | 247 |
| | |
| Część III DYSKRECJONALNOŚĆ W SFERZE ADMINISTRACJI, OCHRONY ŚRODOWISKA, PLANOWANIA I ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO | 267 |
| Model nieruchomości z uwzględnieniem nowych atrybutów mających wpływ na inwestycję budowlaną oraz na jej wartość rynkową i inwestycyjną w aspekcie dostępności aktualnych przepisów prawnych | 267 |
| Dyskrecjonalność w modelu prawnym instytucji obszarów ograniczonego użytkowania | 289 |
| Dyskrecjonalność w korzystaniu z upoważnienia prawodawczego – rozważania na tle art. 37a ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym | 311 |
| Zakres swobody regulacyjnej w implementacji zasad neutralności klimatycznej w budownictwie | 325 |
| Renoma gminy a uprawnienia dyskrecjonalne – samodzielność działań administracji w świetle problemu rewitalizacji | 341 |
| Dyskrecjonalność administracji i jej determinanty w sprawach ustanawiania stref czystego transportu | 365 |
| Wariantowanie przedsięwzięcia przedstawione w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko – wybrane aspekty | 383 |
| | |
| Część IV DYSKRECJONALNOŚĆ W SFERZE POSTĘPOWANIA ADMINISTRACYJNEGO I SĄDOWOADMINISTRACYJNEGO | 407 |
| Granice sądowej kontroli dyskrecjonalnych działań organu egzekucyjnego w perspektywie art. 184 Konstytucji RP | 407 |
| Zakres swobody organu publicznego w ustalaniu norm postępowania administracyjnego na przykładzie procedury zgłoszeń zewnętrznych | 433 |
| Dyskrecjonalność sędziego w sprawie wstrzymania wykonania zaskarżonego aktu lub czynności w świetle orzecznictwa Naczelnego Sądu Administracyjnego | 447 |
| Kontrola decyzji uznaniowych przez sądy administracyjne | 461 |
| Dyskrecjonalność administracji publicznej i doręczenia elektroniczne | 473 |
| | |
| O redaktorach naukowych | 489 |
| Kategoria: | Administracyjne |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8438-074-1 |
| Rozmiar pliku: | 868 KB |