- W empik go
Dziecko i rodzina wobec choroby nowotworowej — postulat o włączenie zagadnienia do kształcenia nauczycieli i pedagogów szkolnych - ebook
Dziecko i rodzina wobec choroby nowotworowej — postulat o włączenie zagadnienia do kształcenia nauczycieli i pedagogów szkolnych - ebook
Tak ciężka choroba jak nowotwór przekształca zupełnie rzeczywistość, nie tylko dziecka, ale i całej rodziny oraz wpływa na szkołę, nauczycieli, sposób ich pracy, którzy muszą podejmować refleksję, jak kształcić, opiekując się zarazem dzieckiem i wychowując je w tej szczególnej sytuacji. Trzeba na pewno nie unikać trudnych tematów, włączać je w proces edukacji, ale także sprawiać, że dziecko wyłącza się od trudnych przeżyć.
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8221-340-9 |
Rozmiar pliku: | 1,2 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Tak ciężka choroba jak nowotwór przekształca zupełnie rzeczywistość, nie tylko dziecka, ale i całej rodziny oraz wpływa na szkołę, nauczycieli, sposób ich pracy, którzy muszą podejmować refleksję, jak kształcić, opiekując się zarazem dzieckiem i wychowując je w tej szczególnej sytuacji. Trzeba na pewno nie unikać trudnych tematów, włączać je w proces edukacji, ale także sprawiać, że dziecko wyłącza się od trudnych przeżyć. Oczywiście możliwe jest to w różny sposób, przecież nowotwór wyniszcza organizm dziecka, zmienia zupełnie jakość jego funkcjonowania. Trzeba mieć bardzo elastyczne podejście do sytuacji dziecka, ale także wykorzystywać lepsze momenty i traktować dziecko normalnie, wprowadzać zwyczajne elementy edukacji, nie zapominając oczywiście o indywidualizacji kształcenia.
Wplotłam w analizowany temat szkołę. To bardzo ważne, bo rodzice czuli wsparcie nauczycieli, lokalnego otoczenia. Tym bardziej, że każde dziecko chce przebywać w szkole pośród rówieśników. Choroba nowotworowa kradnie dzieciństwo, czas na rozwój społeczny. To bardzo dotkliwe sytuacje, w które trzeba zaangażować szkołę. To ważne lekcje empatii.
Rodzice przeżywają swój ból, dziecko pragnie żyć normalnie. Dziecko każde ma prawo rozwijać się w środowisku szkoły. Gdy dziecko nie może przyjść samo do szkoły — istnieją odwiedziny rówieśników. Dziecko musi czuć się cały czas częścią szkolnej społeczności, dbają o to rodzice we współpracy z nauczycielami.
Rodzina wobec choroby nowotworowej dziecka