Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Dziennikarstwo danych i data storytelling - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
20 września 2022
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
49,90

Dziennikarstwo danych i data storytelling - ebook

Bez danych jesteś jedynie kolejną osobą z opinią...

Dziennikarstwo danych przeżywa dziś prawdziwy rozkwit. Dzieje się tak dlatego, że nasze życie w dużej mierze przeniosło się do internetu, a internet to... dane. Megabajty, gigabajty, terabajty danych. Misją współczesnego dziennikarza jest przedstawiać je społeczeństwu rzetelnie, a równocześnie pięknie, czyli w sposób zrozumiały, łatwy do przyswojenia. Nim się jednak owe dane pięknie zestawi, trzeba je znaleźć. Gdzie szukać? Jak je zdobyć? W jaki sposób opowiedzieć dane? Na takie pytania autor odpowiada w tej książce.

Nie przeczytasz w niej o "ładnych wykresach", bo wbrew pozorom to nie one są esencją dziennikarstwa danych i data storytellingu. Dowiesz się natomiast, gdzie biją źródła potrzebnych Ci informacji, jak je przetwarzać i analizować. Znajdziesz tu także wskazówki, w jaki sposób tworzyć dobre wizualizacje za pomocą prostych aplikacji dostępnych za darmo w internecie i jak kreować angażujące odbiorców data stories. Na koniec wejdziesz na wyższy poziom - nauczysz się prezentować dane z wykorzystaniem kodu programistycznego.

Kto? Co? Jak? Gdzie? Kiedy? ... odpowiedzi na te podstawowe pytania musi znaleźć każdy dziennikarz, który chce rzetelnie wykonać swoją pracę. Jednocześnie przy zalewie informacji, danych ze źródeł, których weryfikacja jest równie czasochłonna, każdy wykonujący ten piękny zawód coraz bardziej przypomina mitycznego Syzyfa. Przebicie się przez gigabajty informacji, przetworzenie ich i stworzenie materiału, który tłumaczy odbiorcy rzeczywistość, jest dziś działaniem obarczonym ogromnym wysiłkiem i jeszcze większym ryzykiem. Kaskadowy spadek zaufania do instytucji publicznych i prywatnych, z jakim mamy do czynienia od lat, oddziałuje także na media, z jednej strony wystawiane na szereg nacisków biznesowych, politycznych i społecznych, z drugiej ... borykające się z ciągłymi problemami finansowymi. Co warto wiedzieć, dobre dziennikarstwo, jakościowe dziennikarstwo to coś, co wymaga swobodnego poruszania się autorów w przestrzeni internetu i danych, a także poznania podstaw funkcjonowania w tej przestrzeni.

Dlatego, jeżeli chcemy mieć przynajmniej cień nadziei na dobrze wykonaną pracę, warto sięgnąć po książkę Łukasza Żyły. W zawodzie zawsze mi powtarzano, że tej profesji człowiek uczy się tylko w praktyce i na pewno nie na studiach. Nadal tak jest, choć czasy, w których media dosłownie pączkują na każdym kroku i angażują coraz młodszych adeptów dziennikarstwa, wymagają, by sięgnąć po informacyjną pigułę, swoisty wykrywacz min, dzięki czemu te pierwsze kroki wspomniany początkujący dziennikarz będzie mógł stawiać względnie bezpiecznie.

Dziennikarstwo danych i data storytelling to także pozycja dla osób doświadczonych w tym zawodzie. Powód jest oczywisty, technologia zmieniła dziennikarstwo i w pędzie żywiołu, którym ono jest, łatwo popaść w bezpieczną i przez to złudną rutynę, a wtedy jesteśmy o krok od poważnego błędu. Dzięki książce Łukasza Żyły łatwiejsze do ominięcia będą cyfrowe rafy, którymi sieć jest usłana.

Bartosz Kurek, były dziennikarz Polsatu, obecnie menedżer ds. public affairs w Philip Morris


Co wy tam tak naprawdę robicie? ... to częste pytanie, kiedy mówię, że pracuję w dziale danych „Wyborczej”. Niektórzy ze znawstwem odpowiadają: „Aaa, czyli robicie analizy wyników sprzedaży gazety?”. Inni zmieniają temat, spodziewając się, że zarzucę ich nudnymi opowieściami o uzupełnianiu tabelek liczbami. Co ciekawe, pytanie o to, jak dokładnie wygląda nasza praca, zadają również dziennikarze.

Teraz, zamiast wchodzić w szczegóły, będę mógł zacząć odpowiedź od słów: „Jest taka książka, warto przeczytać…”, bo Łukasz w bardzo przystępny sposób tłumaczy, czym to się je.

I myślę, że niezależnie od tego, jaką działką dziennikarstwa się zajmujecie, znajdziecie w niej coś dla siebie. Części dotyczące współpracy z urzędnikami, dostępu do informacji czy opowiadania historii powinien przyswoić każdy, kto będzie pracował w zawodzie. Po te o opracowywaniu danych sięgną ambitniejsi, a może po prostu bardziej przewidujący, bo pisać potrafi wielu, ale zdolność pisania połączona z umiejętnością analizowania, programowania lub wizualizowania robi z dziennikarza człowieka do zadań specjalnych.

Kiedy czytałem tę książkę, wiele razy żałowałem, że czegoś takiego nie było, kiedy ja zaczynałem przygodę z danymi. Dzięki niej widzę, ile jeszcze powinienem się w tej dziedzinie nauczyć.

Dominik Uhlig, szef BIQdata.pl ... działu danych „Gazety Wyborczej”

Spis treści

Wstęp

Rozdział 1. Dane i dziennikarstwo - wprowadzenie

  • 1.1. Czym jest dziennikarstwo danych
  • 1.2. Dziennikarstwo danych jako metoda
  • 1.3. Dane
  • 1.4. Dziennikarstwo a świat cyfrowy
  • 1.5. Otwarte dane
  • 1.6. Warsztat dziennikarza pracującego z danymi
  • 1.7. Dokąd zmierza dziennikarstwo cyfrowe?

Rozdział 2. Dziennikarstwo danych - przykłady

  • 2.1. Odkrywamy
  • 2.2. Pokazujemy
  • 2.3. Angażujemy

Rozdział 3. Internet, czyli dziennikarstwo online

  • 3.1. Internet
  • 3.2. Jak działają strony internetowe
  • 3.3. Język HTML i CSS

Rozdział 4. Dane - formaty, źródła, zdobywanie

  • 4.1. Przetwarzanie danych
  • 4.2. Źródła informacji
  • 4.3. Dane na wniosek
    • 4.3.1. Bądź przygotowany na opóźnienie
    • 4.3.2. Kiedy informacja jest publiczna?
    • 4.3.3. Kto ma obowiązek udzielenia informacji?
    • 4.3.4. Wnioskuj o dane przetwarzalne
    • 4.3.5. Precyzja i cierpliwość
    • 4.3.6. Pytaj w różnych miejscach i testuj
    • 4.3.7. Odmowa i co dalej?
  • 4.4. A może zautomatyzować?
    • 4.4.1. Wykorzystanie Google Sheets
    • 4.4.2. Gdzie przechowywać dane?
    • 4.4.3. Jakość i źródła ogólnodostępne

Rozdział 5. Czyszczenie i agregacja danych

  • 5.1. Pozbądź się śmieci
    • 5.1.1. Sortowanie
    • 5.1.2. Wyszukiwanie fasetowe
    • 5.1.3. Wykrywanie duplikatów
    • 5.1.4. Zastosowanie filtru tekstowego
    • 5.1.5. Transformacje komórek
    • 5.1.6. Usuwanie niewłaściwych danych
    • 5.1.7. Grupowanie danych, czyli klastrowanie
  • 5.2. Szukanie wzorców, czyli analiza
    • 5.2.1. Odrobina statystyki
    • 5.2.2. Powiązania i korelacje
  • 5.3. Metody analizy w praktyce
    • 5.3.1. Przygotowanie tabeli w Google Sheets
    • 5.3.2. Analizy bazodanowe

Rozdział 6. Jak tworzyć zrozumiałe i przyciągające uwagę wizualizacje

  • 6.1. Po co i jak wizualizować?
  • 6.2. Jak wygląda dobra wizualizacja?
    • 6.2.1. Bądź uczciwy
    • 6.2.2. Dobierz odpowiedni wykres
    • 6.2.3. Wykorzystaj właściwe skale
    • 6.2.4. Zastosuj odpowiednie kolory
    • 6.2.5. Spraw, aby wizualizacja była czytelna
  • 6.3. Najczęstsze błędy
    • 6.3.1. Wykres 3D
    • 6.3.2. Brak odwzorowania danych
    • 6.3.3. Zbyt duże opisy i legenda
    • 6.3.4. Brak różnic
    • 6.3.5. Zmiana skali
  • 6.4. Rodzaje wizualizacji
    • 6.4.1. Wizualizacja proporcji
    • 6.4.2. Porównanie kilku wartości
    • 6.4.3. Śledzenie zmian w czasie
    • 6.4.4. Obserwacja zależności między danymi
    • 6.4.5. Zależności przestrzenne
    • 6.4.6. Rozkład cechy statystycznej

Rozdział 7. Data storytelling

  • 7.1. Składowe
  • 7.2. Wzorce, czyli szkielet data story
    • 7.2.1. Wzorce argumentacji
    • 7.2.2. Wzorce przepływu
    • 7.2.3. Wzorce kadrowania narracji
    • 7.2.4. Wzorce empatii i emocji
    • 7.2.5. Wzorce zaangażowania
  • 7.3. Elementy GUI
  • 7.4. Data storytelling w praktyce

Rozdział 8. Jak stworzyć wizualizacje

  • 8.1. Na początek coś prostego - Datawrapper
  • 8.2. Flourish
  • 8.3. Sieci społecznościowe
  • 8.4. Coś bardziej zaawansowanego, czyli Tableau
  • 8.5. Ekosystem, czyli Google Charts i Google Maps
  • 8.6. Infogram
  • 8.7. Łączenie wizualizacji

Rozdział 9. Wstęp do programowania

  • 9.1. Zmienne
  • 9.2. Obiekty
  • 9.3. Tablice
  • 9.4. Tablice i obiekty
  • 9.5. Funkcje
  • 9.6. Instrukcje warunkowe

Rozdział 10. Wizualizacja zaprogramowana

  • 10.1. Chart.js
  • 10.2. Highcharts i AmCharts
  • 10.3. p5.js
  • 10.4. ECharts
  • 10.5. Vega-Lite

Rozdział 11. Data story w sieci

Dodatek A. Wywiad z Dominikiem Uhligiem, redaktorem naczelnym serwisu BIQdata "Gazety Wyborczej"

Zakończenie

Bibliografia

Kategoria: Bazy danych
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-9945-7
Rozmiar pliku: 66 MB

BESTSELLERY

Kategorie: