Facebook - konwersja
Darmowy fragment

  • Empik Go W empik go

Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności - ebook

Wydawnictwo:
Format:
MOBI
Data wydania:
11 października 2024
27,00
2700 pkt
punktów Virtualo

Dźwięk – głos – literatura. Przestrzenie intermedialności - ebook

Na recenzowany tom składają się studia interdyscyplinarne sytuujące się na pograniczu literaturoznawstwa, antropologii, teorii muzyki, sound studies, kulturoznawstwa i medioznawstwa. Zagadnieniem centralnym książki jest głos w jego różnych aspektach – jako zjawisko zmysłowe, jako przejaw bezpośredniej obecności autora, jako fenomen fizjologiczny, jako narzędzie perswazji, jako pole eksperymentu, a nawet jako pejzaż dźwiękowy. Takie podejście przesuwa perspektywę badawczą z tradycyjnego zapisu (słów, dźwięków) ku performatywności, wydarzeniowości, konkretności i ulotności głosu. Autorki i autorzy zamieszczonych w książce artykułów nie dążą jednak do prostego przeciwstawienia głosu zapisowi, starają się natomiast wyartykułować bogate niuanse ich współzależności. Książka podejmuje temat aktualny i – biorąc pod uwagę rozwój mediów – przyszłościowy. Stanowi ważny przyczynek do dyskusji o paradygmatycznej zmianie kulturowej.

Dr hab. Marcin Trzęsiok, prof. AM,

Katedra Kompozycji i Teorii Muzyki, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach

 

Spis treści

Od redaktorów

PISMO, PISANIE I FENOMEN GŁOSU

Tadeusz Sławek

Olśniewająca ortografia. Dickinson, Thoreau, cummings i radość głosu

Jakub Momro

Głos jest literą

Andrzej Hejmej

„...d o t k n ą ć inne ciało”. Głos i skryptoralność

Katarzyna Ciemiera

Usłyszeć Innego. Głos zdeponowany w tekście w warunkach kultury akuzmatycznej

Norbert Gacek

S/P – między słuchaniem a pisaniem w Les Soirées de Paris Rolanda Barthes’a

Dominik Antonik

Głos pisarza jako znak tożsamości. Od etyki do ekonomii, od jednostkowości do reprodukcji

LITERATURA NA GŁOS

Elżbieta Winiecka

Widmowość lektury. Głos autora a granice interpretacji wiersza

Tomasz Kunz

„Śmiertelne piosenki” Marcina Świetlickiego. Głos – skryptoralność – metalepsa

Dorota Walczak-Delanois

O rytmach serca w najnowszych wierszach. Uwagi na marginesie „bicia, szmerów i arytmii” współczesności

Karolina Górniak-Prasnal

„Mówiąc milczę”. Zapisy Krystyny Miłobędzkiej w perspektywie sound studies i w projektach intermedialnych

SŁUCHANIE I DOŚWIADCZENIA SENSORYCZNE

Tomasz Misiak

(O)pisanie słuchającego. Na marginesie Notatek z terenu Marcina Dymitera

Anna R. Burzyńska

Możliwe niemożliwe światy Bartosza Zaskórskiego

Adam Regiewicz

Odgłosy od głosu – między biologią a muzyką. Na marginesie Słownika odgłosów somatycznych

Jakub Koryl

Luter: słowa i zmysły (z warsztatu hermeneutyki multisensorycznej XVI wieku)

(AWANGARDOWE) EKSPERYMENTY

Beata Śniecikowska

Głosy Europy – dźwięk w intermedialnych wcieleniach poematu Anatola Sterna

Monika Kopcik

Sens dźwiękowy Słopiewni (Tuwim, Szymanowski, Themersonowie)

Piotr Bogalecki

Dochodząc do głosu. Wiersze-partytury w audiosferze polskiej neoawangardy

Aleksandra Reimann-Czajkowska

Słuchając opery Dydona i Eneasz Henry’ego Purcella, Nahuma Tate’a i Stanisława Barańczaka

GŁOS, UMUZYCZNIENIA, TRANSPOZYCJE

Małgorzata Janicka-Słysz

Głos i jego barwa. Studium z pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce Krzysztofa Pendereckiego

Agnieszka Draus

Dwa wiersze Czesława Miłosza w interpretacji Pawła Mykietyna – między dźwiękiem i głosem, literaturą i muzyką

Kinga Kiwała

Słowo – znaczenie – brzmienie. Audycje Andrzeja Krzanowskiego

Iwona Puchalska

Głos koncertujący – wokół projektu „Chopin bez fortepianu”

Katarzyna Kucia-Kuśmierska

Poezja na głos z towarzyszeniem muzyki jazzowej: Wisława Szymborska – Tomasz Stańko i Ewa Lipska – Leszek „HeFi” Wiśniowski

Bibliografia

Indeks osób

 

Kategoria: Polonistyka
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-242-6794-1
Rozmiar pliku: 4,6 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij