ECDL Base na skróty. Syllabus v. 1.0 - ebook
ECDL Base na skróty. Syllabus v. 1.0 - ebook
Książka wychodzi naprzeciw wymogom nowego certyfikatu ECDL Base. Jej wprowadzenie na rynek pokrywa się z wdrożeniem nowego certyfikatu. Książka oparta jest na praktycznych przykładach. Treści w niej zawarte są instruktażem i opisem zadań praktycznych. W prosty sposób przedstawiono najważniejsze zagadnienia zgodne z wymogami do certyfikatu ECDL Base. Publikacja przeznaczona jest dla osób początkujących. Obejmuje 4 zagadnienia:
B1 Podstawowa wiedza o komputerach (sprzęt, oprogramowanie, złośliwe oprogramowanie, korzystanie z urządzeń komputerowych, tworzenie plików i zarządzanie nimi, sieci i bezpieczeństwo danych);
B2 Informacje dotyczące internetu (ochrona i bezpieczeństwo w sieci, społeczności internetowe, komunikacja i poczta elektroniczna, przeglądanie stron internetowych, skuteczne wykorzystanie wyszukiwarki);
B3 Edytor tekstów;
B4 Arkusze kalkulacyjne. Książka jest objęta patronatem ECDL.
Spis treści
Wstęp
1. Podstawy pracy z komputerem
1.1. Komputery i sprzęt
1.1.1. ICT
1.1.2. Sprzęt
1.1.3. Oprogramowanie i licencjonowanie
1.2. System operacyjny i aplikacje – Windows 7
1.2.1. Uruchamianie, zamykanie
1.2.2. Pulpit i ikony
1.2.3. Korzystanie z okien
1.2.4. Narzędzia i ustawienia
1.2.4.1. Pomoc
1.2.4.2. System i pamięć RAM
1.2.4.3. Data i godzina
1.2.4.4. Dźwięk i pulpit
1.2.4.5. Ekran
1.2.4.6. Język klawiatury
1.2.4.7. Menedżer zadań
1.2.4.8. Instalacja aplikacji
1.2.4.9. Port USB i czytnik kart
1.3. System operacyjny i aplikacje – Windows 8.1
1.3.1. Uruchamianie, zamykanie
1.3.2. Pulpit i ikony
1.3.3. Korzystanie z okien
1.3.4. Narzędzia i ustawienia
1.3.4.1. Pomoc
1.3.4.2. System i pamięć RAM
1.3.4.3. Data i godzina
1.3.4.4. Dźwięk i pulpit
1.3.4.5. Ekran
1.3.4.6. Język klawiatury
1.3.4.7. Menedżer zadań
1.3.4.8. Instalacja aplikacji
1.3.4.9. Port USB i czytnik kart
1.4. Efekty pracy – Windows 7
1.4.1. Praca z tekstem
1.4.2. Wydruki
1.4.2.1. Instalacja drukarki
1.4.2.2. Drukowanie
1.4.2.3. Drukowanie do pliku
1.5. Efekty pracy – Windows 8.1
1.5.1. Praca z tekstem
1.5.2. Wydruki
1.5.2.1. Instalacja drukarki
1.5.2.2. Drukowanie
1.5.2.3. Drukowanie do pliku
1.6. Zarządzanie plikami – Windows 7
1.6.1. Pliki i foldery
1.6.1.1. Przeglądanie plików i folderów
1.6.1.2. Tworzenie plików i folderów
1.6.1.3. Wyszukiwanie plików
1.6.2. Organizacja plików i folderów
1.6.2.1. Sortowanie oraz filtrowanie plików i folderów
1.6.2.2. Kopiowanie plików i folderów
1.6.2.3. Usuwanie plików i folderów
1.7. Zarządzanie plikami – Windows 8.1
1.7.1. Pliki i foldery
1.7.1.1. Tworzenie plików i folderów
1.7.1.2. Wyszukiwanie plików
1.7.2. Organizacja plików i folderów
1.7.2.1. Sortowanie oraz filtrowanie plików i folderów
1.7.2.2. Kopiowanie plików i folderów
1.7.2.3. Usuwanie plików i folderów
1.8. Dane
1.8.1. Przechowywanie danych
1.8.2. Właściwości nośników oraz kompresja plików i folderów – Windows 7
1.8.3. Właściwości nośników oraz kompresja plików i folderów – Windows 8.1
1.9. Sieci
1.9.1. Pojęcia związane z siecią
1.9.2. Dostęp do sieci
1.10. Bezpieczeństwo i higiena
1.10.1. Ochrona danych i urządzeń
1.10.2. Złośliwe oprogramowanie
1.10.3. Zdrowie i ochrona środowiska
1.10.4. Ułatwienia dostępu – Windows 7
1.10.5. Ułatwienia dostępu – Windows 8.1
2. Podstawy pracy w sieci
2.1. Podstawy przeglądania internetu
2.1.1. Podstawowe pojęcia
2.1.2. Zabezpieczenia i bezpieczeństwo
2.2. Przeglądanie internetu – Windows 7
2.2.1. Korzystanie z przeglądarek
2.2.2. Narzędzia i ustawienia
2.2.3. Zakładki
2.2.4. Drukowanie z internetu
2.3. Przeglądanie internetu – Windows 8.1
2.3.1. Korzystanie z przeglądarek
2.3.2. Narzędzia i ustawienia
2.3.3. Zakładki
2.3.4. Drukowanie z internetu
2.4. Uzyskiwanie informacji w internecie
2.4.1. Wyszukiwanie
2.4.2. Krytyczna ocena treści
2.4.3. Prawo autorskie, ochrona danych
2.5. Pojęcia związane z komunikacją
2.5.1. Komunikacja online
2.5.2. Narzędzia komunikacyjne
2.5.3. Poczta elektroniczna – podstawowe pojęcia
2.6. Korzystanie z poczty elektronicznej przez stronę internetową
2.6.1. Wysyłanie poczty
2.6.2. Odbieranie poczty
2.6.3. Narzędzia i ustawienia
2.6.4. Organizacja poczty
2.6.5. Używanie kalendarza
2.7. Korzystanie z poczty elektronicznej – Windows Live Mail (Windows 7)
2.7.1. Konfiguracja programu pocztowego
2.7.2. Kontakty systemu Windows
2.7.3. Wysyłanie poczty
2.7.4. Odbieranie poczty
2.7.5. Narzędzia i ustawienia
2.7.6. Organizacja poczty
2.7.7. Używanie kalendarza
2.8. Korzystanie z poczty elektronicznej – Poczta (Windows 8.1)
2.8.1. Konfiguracja programu pocztowego
2.8.2. Kontakty systemu Windows
2.8.3. Wysyłanie poczty
2.8.4. Odbieranie poczty
2.8.5. Narzędzia i ustawienia
2.8.6. Organizacja poczty
2.8.7. Używanie kalendarza
3. Moduł 3 – Przetwarzanie tekstów
3.1. Praca z aplikacją – Microsoft Word 2010
3.1.1. Praca z dokumentami
3.1.2. Zwiększanie wydajności pracy
3.2. Praca z aplikacją – Microsoft Word 2013
3.2.1. Praca z dokumentami
3.2.2. Zwiększanie wydajności pracy
3.3. Tworzenie dokumentu – Microsoft Word 2010/Microsoft Word 2013
3.3.1. Wprowadzanie tekstu
3.3.2. Zaznaczanie i edycja tekstu
3.4. Formatowanie – Microsoft Word 2010/Microsoft Word 2013
3.4.1. Tekst
3.4.2. Akapity
3.4.3. Style
3.5. Obiekty – Microsoft Word 2010
3.5.1. Tworzenie tabel
3.5.2. Formatowanie tabel
3.5.3. Obiekty graficzne
3.6. Obiekty – Microsoft Word 2013
3.6.1. Tworzenie tabel
3.6.2. Formatowanie tabel
3.6.3. Obiekty graficzne
3.7. Korespondencja seryjna – Microsoft Word 2010/Microsoft Word 2013
3.8. Przygotowywanie wydruków
3.8.1. Ustawienia dokumentu – Microsoft Word 2010/Microsoft Word 2013
3.8.2. Sprawdzanie dokumentu – Microsoft Word 2010
3.8.3. Sprawdzanie i drukowanie – Microsoft Word 2013
3.8.4. Drukowanie dokumentu – Microsoft Word 2010/2013
4. Moduł 4 – Arkusze kalkulacyjne
4.1. Użycie aplikacji
4.1.1. Praca z arkuszami kalkulacyjnymi – Microsoft Excel 2010
4.1.2. Praca z arkuszami kalkulacyjnymi – Microsoft Excel 2013
4.1.3. Doskonalenie jakości i wydajności pracy – Microsoft Excel 2010
4.1.4. Doskonalenie jakości i wydajności pracy – Microsoft Excel 2013
4.2. Komórki – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.2.1. Wstawianie, zaznaczanie
4.2.2. Edycja, sortowanie
4.2.3. Kopiowanie, przenoszenie i usuwanie
4.3. Zarządzanie arkuszami – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.3.1. Wiersze i kolumny
4.3.2. Arkusze
4.4. Reguły i funkcje – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.4.1. Reguły arytmetyczne
4.4.2. Funkcje
4.5. Formatowanie – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.5.1. Liczby i daty
4.5.2. Formatowanie zawartości komórki
4.5.3. Wyrównanie zawartości komórek, obramowanie komórek
4.6. Wykresy
4.6.1. Tworzenie wykresów – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.6.2. Edycja – Microsoft Excel 2010
4.6.3. Edycja – Microsoft Excel 2013
4.7. Formatowanie arkusza – Microsoft Excel 2010/Microsoft Excel 2013
4.7.1. Ustawienia
4.7.2. Sprawdzanie i drukowanie
Indeks
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18578-7 |
Rozmiar pliku: | 39 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Książka ta zawiera przedstawione na praktycznych przykładach wiadomości wymagane do zdania egzaminu ECDL Base. Składa się z czterech rozdziałów, z których każdy dotyczy jednego modułu ECDL Base. Wszystkie opisywane ćwiczenia wspomagane są zrzutami ekranu wraz ze szczegółowymi wyjaśnieniami.
W części opracowania, która dotyczy pracy z komputerem – systemu operacyjnego, zarządzania plikami, przechowywania danych, używania aplikacji oraz sieci komputerowych – w szczególności korzystania z internetu, wyszukiwania informacji i komunikacji elektronicznej, skoncentrowaliśmy się na opisaniu najpopularniejszych obecnie systemów operacyjnych – Windows 7 i Windows 8.1.
Pozostałe rozdziały, dotyczące obsługi edytora tekstów oraz arkuszy kalkulacyjnych, omówiliśmy na przykładach pakietów Microsoft Office 2010 i Microsoft Office 2013.
Z uwagi na to, że systemy Windows 7 i 8.1 mają wiele wspólnych elementów, a pakiety Office 2010 i 2013 różnią się głównie pod względem graficznym, wszystkie funkcje, które są identyczne dla obu systemów lub pakietów biurowych, opisaliśmy w rozdziałach oznaczonych odpowiednio Windows 7/Windows 8.1 i Microsoft Office 2010/Microsoft Office 2013. Natomiast te działania, które są specyficzne dla konkretnego systemu lub programu biurowego, zostały umieszczone w osobnych rozdziałach oznaczonych odpowiednią wersją oprogramowania.
Książka realizuje wymagania ujęte w Sylabusach dla poszczególnych modułów certyfikatu ECDL Base dostępnych na stronie internetowej ecdl.pl.
Życzymy owocnej pracy
Alicja Żarowska
Waldemar Węglarz