Efektywna szkoła. O relacjach jako podstawie dobrze funkcjonującej edukacji - ebook
Efektywna szkoła. O relacjach jako podstawie dobrze funkcjonującej edukacji - ebook
Dziecko to nie segregator biurowy, do którego można wkładać dawki wiedzy niczym zapisane kartki papieru.
Neurobiolog, lekarz i psychiatra Joachim Bauer dowodzi, że młody człowiek jest w stanie w pełni rozwinąć swój potencjał tylko wówczas, gdy dorasta w sprzyjającym otoczeniu. Ironia współczesnego systemu edukacji polega na tym, że powstał on na długo zanim zaczęliśmy badać możliwości i ograniczenia ludzkiego mózgu. Aby stworzyć nową, efektywną szkołę musimy oprzeć się na aktualnych odkryciach naukowych i zaakceptować fakt, że relacje między uczniem a nauczycielem oraz przyjazne środowisko szkolne, są podstawą dobrze funkcjonującej edukacji. W dążeniu do tego celu niezbędna jest współpraca nauczycieli, uczniów oraz rodziców, która pozwoli na zwiększenie poczucia sprawczości i motywacji do twórczego działania każdej ze stron.
PIERWSZE WYDANIE KSIĄŻKI UKAZAŁO SIĘ POD TYTUŁEM: "Co z tą szkołą?"
Spis treści
Słowo od wydawcy
1. Zrozumieć uczniów – „neurobiologia szkoły”
Dziecko to nie segregator biurowy
Neurobiologiczne podstawy motywacji i samozaparcia
Znaczenie wzorców wychowawczych z perspektywy neurobiologii (uczenie się przez naśladowanie)
Dzieci rozpoznają swój potencjał w oczach dorosłych
Agresja
2. Szkoły – miejsca budzące zgrozę czy „szklarnie przyszłości”
Zasady pedagogiczne: hydraliczna, plastyczna, rezonansowa
Muzyka i ruch: „rozbudźmy radość życia”
Stałe elementy szkoły tradycyjnej: pośpiech, presja i brak etatów dla nauczycieli
Szkoły całodzienne – „szklarnie przyszłości”
3. Nauczyciele
Tajemnica sukcesu nauczania: dobry kontakt nauczyciela z uczniami
Relacje nauczycieli z rodzicami
Wzajemne relacje w gronie pedagogicznym
Wiele sposobów na bycie dobrym nauczycielem
Pewność siebie
Jak nie stracić zdrowia w życiu zawodowym – zaangażowanie i zdolność zachowania dystansu
Zachowanie własnej tożsamości
Rozmawianie o uczniach w gronie nauczycielskim to najlepszy sposób na ich zrozumienie
4. Wybór zawodu i kształcenie nauczycieli
Jak przetrwać na szkolnej arenie
Wystąpienie przed klasą – 12 wskazówek
Agresja
Przenieśmy uniwersytety do szkół – praktyki szkolne w początkowej fazie studiów
5. Rodzice
Wpływ postaw rodzicielskich na motywację ucznia
Rodzice pokazują dzieciom świat – dzieci go sprawdzają
Wspólne posiłki
Ojcowie
Dzieci i młodzież pod presją grupy
Prowadzone w porę rozmowy – środek uodparniający na presję grupy
„Przecież oni tylko chcą grać!” – rola mediów
Sojusz między rodzicami i szkołą
Umowa szkolna
Umowa szkolna – przewodnik
6. Polityka, nauka i problem gwarancji wysokiej jakości nauczania
System szkolnictwa i kryzys szkół głównych
Badania nad systemem edukacji a jakość nauczania
Zrzeszenia nauczycielskie
7. Młodzi ludzie, szkoła i nasz kraj
Dom rodzinny i szkoła jako „ systemy lustrzane”.
Empatia i „lustrzane odbicie” jako niewidzialna nić prowadząca dzieci i młodzież na ścieżkę życia
Proces edukacji zaczyna się w dniu narodzin
W jakim świecie chcielibyśmy żyć? Albo: czy nasze dzieci są tu „mile widziane”?
Kategoria: | Popularnonaukowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-67173-84-1 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |