Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Ekonomia opodatkowania międzynarodowego - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Lipiec 2013
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
53,78

Ekonomia opodatkowania międzynarodowego - ebook

Sposób opodatkowanie kapitału, pracy i konsumpcji nie jest łatwy do ustalenia, jeśli rozważamy występowanie relacji międzynarodowych. W szczególności postulaty z teorii ekonomii nie mogą być zrealizowane w świecie z niepełną informacją. Z tego względu o opodatkowaniu decydują z jednej strony konkurencja między państwami o wpływy podatkowe, a z drugiej strony unikanie opodatkowania przy wykorzystaniu: rajów podatkowych, przerzucania dochodów oraz umów międzynarodowych. Istniejąca teoria, mimo że niedoskonała, daje pewne wskazówki dotyczące radzenia sobie z tak postawionymi problemami, jeśli jesteśmy w stanie określić przyczyny występowania wymienionych zjawisk. Na tej podstawie można też dokonać oszacowania jak obecna teoria sprawdza się w warunkach kryzysu zadłużeniowego w Unii Europejskiej.

Spis treści

Wprowadzenie
Rozdział 1. Opodatkowanie a przepływy kapitału między państwami
1.1. Optymalne opodatkowanie kapitału w kraju małym
1.2. Optymalne opodatkowanie kapitału w kraju dużym
1.3. Rozszerzenia teorii międzynarodowego optymalnego opodatkowania kapitału
1.3.1. Opodatkowanie w przypadku występowania różnych rodzajów kapitału
1.3.2. Opodatkowanie kapitału w przypadku asymetrii informacji
1.3.3. Czynniki strategiczne uzasadniające dyskryminacyjne opodatkowanie kapitału
1.4. Badania wpływu opodatkowania na napływ kapitału
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. Unikanie podwójnego opodatkowania międzynarodowego
2.1. Teoria unikania podwójnego opodatkowania kapitału
2.1.1. Podstawowe metody unikania podwójnego opodatkowania
2.1.2. Efektywność metod unikania podwójnego opodatkowania
2.1.3. Inne reguły unikania podwójnego opodatkowania
2.2. Badania empiryczne reguł unikania podwójnego opodatkowania
2.3. Podsumowanie
Rozdział 3. Wpływ konkurencji podatkowej na opodatkowanie międzynarodowe
3.1. Teoria międzynarodowej konkurencji podatkowej
3.1.1. Tradycyjne ujęcie teorii międzynarodowej konkurencji podatkowej
3.1.2. Teoria międzynarodowej konkurencji podatkowej z punktu widzenia ekonomii politycznej
3.1.3. Konkurencja podatkowa prowadząca do nadmiernego opodatkowania kapitału
3.1.4. Asymetryczna konkurencja podatkowa
3.1.5. Konkurencja w przypadku możliwości opodatkowania innych czynników produkcji
3.2. Konkurencja podatkowa zgodnie z nową geografią ekonomiczną
3.3. Badania konkurencji podatkowej
3.3.1. Problem wyodrębnienia skutków konkurencji podatkowej
3.3.2. Występowanie konkurencji podatkowej
3.3.3. Badania skutków harmonizacji opodatkowania
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4. Opodatkowanie międzynarodowe innych podstaw opodatkowania
4.1. Opodatkowanie pracy
4.1.1. Optymalne opodatkowanie pracy mobilnej międzynarodowo
4.1.2. Konkurencja podatkowa w opodatkowaniu pracy
4.2. Opodatkowanie konsumpcji
4.2.1. Optymalne opodatkowanie dóbr
4.2.2. Konkurencja w zakresie opodatkowania dóbr
4.2.3. Harmonizacja podatków konsumpcyjnych
4.3. Podsumowanie
Rozdział 5. Międzynarodowe unikanie opodatkowania
5.1. Unikanie opodatkowania w skali międzynarodowej
5.1.1. Pojęcia podstawowe
5.1.2. Raje podatkowe
5.1.3. Inne sposoby unikania opodatkowania
5.2. Metody unikania opodatkowania
5.2.1. Wykorzystanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
5.2.2. Wykorzystanie cen transferowych
5.2.3. Inne sposoby unikania opodatkowania
5.3. Badania międzynarodowego unikania opodatkowania
5.3.1. Wpływ rajów podatkowych na unikanie opodatkowania
5.3.2. Wpływ stosowania cen transferowych
5.3.3. Wpływ opodatkowania na wybrane strategie finansowania
5.4. Zwalczanie unikania opodatkowania
5.4.1. Kształtowanie umów o unikaniu opodatkowania
5.4.2. Międzynarodowa wymiana informacji
5.4.3. Ograniczenia w ustalaniu cen transferowych
5.4.4. Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania za pomocą bodźców ekonomicznych
5.4.5. Harmonizacja podstawy opodatkowania z przypisaniem dochodów
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Weryfikacja wybranych teorii opodatkowania międzynarodowego w okresie kryzysu w państwach unii Europejskiej
6.1. Zmiany wzorców konkurencji podatkowej o kapitał podczas kryzysu finansowego
6.2. Zmiany opodatkowania pracy i konsumpcji w czasie
kryzysu finansowego
6.3. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia

 

Kategoria: Podatkowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-7641-929-9
Rozmiar pliku: 1,8 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wprowadzenie

Otwar­cie go­spo­da­rek i po­wią­za­na z tym li­be­ra­li­za­cja prze­pły­wów czyn­ni­ków pro­duk­cji zmie­nia wa­run­ki ich opo­dat­ko­wa­nia. Po­wsta­je za­tem py­ta­nie o wła­ści­wy spo­sób opo­dat­ko­wa­nia trans­ak­cji za­gra­nicz­nych. Pro­wa­dzi to przede wszyst­kim do sfor­mu­ło­wa­nia opty­mal­nych za­sad opo­dat­ko­wa­nia, to jest ta­kich, któ­re nie po­wo­du­ją znie­kształ­ceń w mię­dzy­na­ro­do­wej alo­ka­cji czyn­ni­ków pro­duk­cji lub, w in­nym wa­rian­cie, mak­sy­ma­li­zu­ją do­bro­byt da­ne­go kra­ju mie­rzo­ny uży­tecz­no­ścią jego miesz­kań­ców lub do­cho­da­mi uzy­ski­wa­ny­mi przez re­zy­den­tów i pań­stwo. Tra­dy­cyj­nie za­sa­dy opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia są wy­pro­wa­dzo­ne przy za­ło­że­niu bra­ku asy­me­trii in­for­ma­cji mię­dzy ad­mi­ni­stra­cją po­dat­ko­wą a po­dat­ni­ka­mi. W prak­ty­ce jed­nak, wła­śnie z uwa­gi na asy­me­trię in­for­ma­cji, opty­mal­ne za­sa­dy opo­dat­ko­wa­nia nie są w prak­ty­ce sto­so­wa­ne. W efek­cie ro­dzi to dwa inne pro­ble­my: na po­zio­mie mi­kro­eko­no­micz­nym – po­dwój­ne opo­dat­ko­wa­nia tych sa­mych pod­staw opo­dat­ko­wa­nia, wy­ma­ga­ją­ce za­sto­so­wa­nia me­tod uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, zaś na po­zio­mie ma­kro­eko­no­micz­nym – po­ja­wie­nie się kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej o mo­bil­ne czyn­ni­ki pro­duk­cji.

Za­ry­so­wa­ne za­gad­nie­nia po­wo­du­ją, że eko­no­mia opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go dzie­li się na czte­ry pod­sta­wo­we ob­sza­ry te­ma­tycz­ne, to jest:

- teo­rię mię­dzy­na­ro­do­we­go opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, kon­cen­tru­ją­cą się na okre­śle­niu wpły­wu po­dat­ków na prze­pły­wy środ­ków pro­duk­cji mię­dzy kra­ja­mi¹, za­pew­nia­ją­ce pra­wi­dło­wą alo­ka­cję czyn­ni­ków pro­duk­cji (z punk­tu wi­dze­nia z góry okre­ślo­ne­go kry­te­rium);
- teo­rię uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia ka­pi­ta­łu, któ­rej ce­lem jest usta­le­nie re­guł ła­go­dze­nia zbie­gu obo­wiąz­ków po­dat­ko­wych lub za­pew­nie­nia przy­najm­niej mi­ni­mal­ne­go po­zio­mu wy­mia­ny in­for­ma­cji o za­gra­nicz­nych zo­bo­wią­za­niach po­dat­ko­wych;
- teo­rię mię­dzy­na­ro­do­wej kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej, obej­mu­ją­cą ana­li­zę dy­na­micz­nych re­la­cji, ja­kie wy­wie­ra­ją na sie­bie sys­te­my po­dat­ko­we w wy­ni­ku opo­dat­ko­wa­nia tych sa­mych czyn­ni­ków pro­duk­cji oraz
- mię­dzy­na­ro­do­we uni­ka­nie opo­dat­ko­wa­nia, zwią­za­ne z le­gal­ny­mi spo­so­ba­mi zmniej­sze­nia ob­cią­że­nia po­dat­ko­we­go, któ­re jed­nak po­strze­ga­ne są jako nie­ko­rzyst­ne dla bu­dże­tów po­szcze­gól­nych państw.

Pierw­sza gru­pa za­gad­nień opi­su­je stan sta­tycz­ny i roz­wa­ża, jak dany typ po­dat­ku od­dzia­łu­je na go­spo­dar­kę da­ne­go kra­ju, nie­za­leż­nie od sys­te­mów po­dat­ko­wych wy­stę­pu­ją­cych za gra­ni­cą lub przy za­ło­że­niu ich nie­zmien­no­ści. Cha­rak­te­ry­stycz­ne ce­chy tej gru­py teo­rii eko­no­micz­nych to: brak efek­tów ze­wnętrz­nych (po­za­ce­no­wych efek­tów wy­ni­ka­ją­cych z asy­me­trii in­for­ma­cji), nor­ma­tyw­ny cel ana­li­zy – okre­śle­nie, jak po­win­no wy­glą­dać naj­lep­sze opo­dat­ko­wa­nie z punk­tu wi­dze­nia ja­kie­goś kry­te­rium, po­mi­nię­cie kwe­stii do­star­cza­nia dóbr pu­blicz­nych oraz po­mi­nię­cie dy­na­micz­nych (stra­te­gicz­nych) re­la­cji mię­dzy róż­ny­mi ju­rys­dyk­cja­mi, któ­re po­le­ga­ją na zmia­nach opo­dat­ko­wa­nia w re­ak­cji na za­cho­wa­nia in­nych kra­jów.

Z róż­nych moż­li­wych pod­staw opo­dat­ko­wa­nia naj­le­piej opra­co­wa­na w li­te­ra­tu­rze eko­no­micz­nej jest teo­ria mię­dzy­na­ro­do­we­go opo­dat­ko­wa­nia ka­pi­ta­łu². Teo­ria ta jest re­la­tyw­nie pro­sta, bo­wiem nie wy­ma­ga mo­de­lo­wa­nia skom­pli­ko­wa­nych re­la­cji po­py­tu i po­da­ży, tak jak na przy­kład teo­rie do­ty­czą­ce opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia kon­sump­cji czy pra­cy. Nie­ste­ty roz­wią­za­nia sto­so­wa­ne w prak­ty­ce czę­sto nie po­kry­wa­ją się z po­stu­la­ta­mi sfor­mu­ło­wa­ny­mi na grun­cie tej teo­rii. Po­wo­du­je to zna­czą­ce za­in­te­re­so­wa­nie wy­ja­śnie­niem przy­czyn wy­stę­po­wa­nia ta­kich róż­nic. Wy­da­je się, że ich znacz­ną część moż­na przy­pi­sać zbyt re­stryk­cyj­nym za­ło­że­niom przyj­mo­wa­nym w tra­dy­cyj­nej teo­rii opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go, zwłasz­cza do­ty­czą­cym po­sia­da­nia przez ad­mi­ni­stra­cję po­dat­ko­wą wie­dzy o do­cho­dach re­ali­zo­wa­nych przez kra­jo­wych po­dat­ni­ków za gra­ni­cą.

Uwzględ­nie­nie dy­na­micz­nych re­la­cji mię­dzy kra­jem i za­gra­ni­cą obej­mu­je teo­ria uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia. Sta­no­wi ona roz­wi­nię­cie teo­rii mię­dzy­na­ro­do­we­go opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia o in­te­rak­cje za­cho­dzą­ce mię­dzy róż­ny­mi sys­te­ma­mi po­dat­ko­wy­mi. Po­dob­nie jak po­przed­nio, nie bie­rze się w niej pod uwa­gę ist­nie­nia efek­tów ze­wnętrz­nych, co od­róż­nia tę gru­pę mo­de­li od teo­rii kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej. Czę­ścio­wo na­cisk po­ło­żo­ny jest w niej na okre­śle­nie naj­lep­szych w da­nych wa­run­kach me­tod uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, na­wet za cenę od­stęp­stwa od opty­mal­nej alo­ka­cji czyn­ni­ków pro­duk­cji. Ten ostat­ni wnio­sek ilu­stru­ją wa­run­ki opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, bę­dą­ce kon­se­kwen­cją za­sto­so­wa­nia pod­sta­wo­wych me­tod uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia sto­so­wa­nych w umo­wach mię­dzy­na­ro­do­wych. Wspo­mnia­ne wa­run­ki pro­wa­dzą do wnio­sku, że opty­mal­ne opo­dat­ko­wa­nie ka­pi­ta­łu dla kra­ju ma­łe­go, sto­su­ją­ce­go kre­dyt po­dat­ko­wy lub wy­łą­cze­nie z opo­dat­ko­wa­nia, czy­li dwie naj­bar­dziej po­pu­lar­ne me­to­dy uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, po­win­no być ze­ro­we. Ozna­cza to, że za­sto­so­wa­nie me­tod uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia przy utrzy­ma­niu po­zy­tyw­ne­go opo­dat­ko­wa­nia za­wsze po­wo­du­je znie­kształ­ce­nia alo­ka­cyj­ne, a za­tem nie­efek­tyw­ność pro­duk­cji³.

Kon­ku­ren­cja po­dat­ko­wa obej­mu­je wpływ ob­cych sys­te­mów po­dat­ko­wych na go­spo­dar­kę i sys­tem po­dat­ko­wy da­ne­go kra­ju, przy za­ło­że­niu wy­stę­po­wa­nia efek­tów ze­wnętrz­nych, za­zwy­czaj ne­ga­tyw­nych⁴ (ta­kich, jak uciecz­ka mo­bil­nych czyn­ni­ków pro­duk­cji za gra­ni­cę), choć cza­sem rów­nież po­zy­tyw­nych (w po­sta­ci wzro­stu pro­duk­tyw­no­ści, wy­ni­ka­ją­ce­go z kon­cen­tra­cji czyn­ni­ków pro­duk­cji w pew­nych lo­ka­li­za­cjach). Ce­lem ana­li­zy mię­dzy­na­ro­do­wej kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej jest: po pierw­sze usta­le­nie kie­run­ku zmian po­dat­ko­wych w wy­ni­ku od­dzia­ły­wa­nia kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej (tzw. ana­li­za po­zy­tyw­na pro­wa­dzą­ca do usta­le­nia, czy sto­py opo­dat­ko­wa­nia spa­da­ją, czy wzra­sta­ją w wy­ni­ku kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej), a po dru­gie sfor­mu­ło­wa­nie za­le­ceń ma­ją­cych na celu prze­zwy­cię­że­nie skut­ków kon­ku­ren­cji, np. przez ja­kąś for­mę mię­dzy­na­ro­do­wej ko­or­dy­na­cji po­dat­ko­wej (w wer­sji eks­tre­mal­nej pro­wa­dzą­cej do har­mo­ni­za­cji⁵, to zna­czy ujed­no­li­ce­nia sys­te­mów po­dat­ko­wych). Klu­czo­wym pro­ble­mem, któ­ry pró­bu­je się roz­wią­zać, jest za­pew­nie­nie pra­wi­dło­wej wy­so­ko­ści do­star­cza­nych przez pań­stwo dóbr pu­blicz­nych. Ce­chą cha­rak­te­ry­stycz­ną tego po­dej­ścia od stro­ny me­to­do­lo­gicz­nej jest wy­stę­po­wa­nie stra­te­gicz­nych re­ak­cji kra­jów na roz­wią­za­nia po­dat­ko­we sto­so­wa­ne u kon­ku­ren­tów, ty­po­wych dla teo­rii gier.

Mo­de­lo­wa­nie kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej jest dużo trud­niej­sze niż okre­śle­nie za­sad opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, z uwa­gi na współ­za­leż­ność róż­nych po­dat­ków, od­mien­ne cele po­szcze­gól­nych kra­jów, czy moż­li­wość sto­so­wa­nia re­tor­sji⁶. Na płasz­czyź­nie teo­re­tycz­nej nie ma zgo­dy, czy kon­ku­ren­cja po­dat­ko­wa jest zja­wi­skiem ko­rzyst­nym, czy też sta­no­wi szko­dli­wy ar­te­fakt, wy­ni­ka­ją­cy z ne­ga­tyw­nych efek­tów ze­wnętrz­nych opo­dat­ko­wa­nia. Do­strze­ga­ją­cy głów­nie ne­ga­tyw­ne aspek­ty kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej uza­sad­nia­ją po­li­tycz­ne ten­den­cje do ujed­no­li­ca­nia po­dat­ków (har­mo­ni­za­cji) na po­zio­mie po­nadna­ro­do­wym, na przy­kład ogól­no­eu­ro­pej­skim, pod­czas gdy ich ad­wer­sa­rze bro­nią au­to­no­mii ju­rys­dyk­cji kra­jo­wych. Spór ten na­da­je do­dat­ko­wy – po­li­tycz­ny wy­miar – pro­wa­dzo­nej de­ba­cie po­dat­ko­wej. Po­li­tycz­ny aspekt po­ja­wia się też w ana­li­zie uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia, gdyż rzą­dy sta­ra­ją się pro­ce­der ten ogra­ni­czyć, chro­niąc się przed ero­zją po­sia­da­nych pod­staw opo­dat­ko­wa­nia.

Uzu­peł­nie­niem teo­rii do­ty­czą­cych ka­pi­ta­łu jest za­in­te­re­so­wa­nie mię­dzy­na­ro­do­wym opty­mal­nym opo­dat­ko­wa­niem oraz kon­ku­ren­cją o inne czyn­ni­ki pro­duk­cji, ta­kie jak tzw. pra­ca mo­bil­na lub trans­gra­nicz­na sprze­daż to­wa­rów (dóbr⁷). Pierw­sza gru­pa za­gad­nień sta­no­wi je­den z naj­młod­szych kie­run­ków ba­daw­czych w eko­no­mii opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go, któ­re­go zna­cze­nie wzro­sło do­pie­ro w wy­ni­ku po­głę­bie­nia się in­te­gra­cji go­spo­dar­czej na świe­cie i po­pra­wy mo­bil­no­ści siły ro­bo­czej. Dru­ga gru­pa, czy­li teo­ria mię­dzy­na­ro­do­we­go opo­dat­ko­wa­nia dóbr kon­sump­cyj­nych (to­wa­rów), jest z ko­lei bar­dziej zróż­ni­co­wa­na teo­re­tycz­nie, co po czę­ści wy­ni­ka z dłuż­szej hi­sto­rii ba­dań w tym za­kre­sie (część tej teo­rii, zwią­za­na z opty­mal­nym opo­dat­ko­wa­niem, jest dużo star­sza i wy­wo­dzi się bez­po­śred­nio z teo­rii opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia dóbr we­wnątrz jed­ne­go kra­ju), pod­czas gdy od­po­wied­nia część do­ty­czą­ca kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej jest roz­wi­nię­ta re­la­tyw­nie sła­bo. Za­sad­ni­cze kwe­stie, ja­kie są roz­wa­ża­ne w tej ostat­niej, to wy­bór spo­so­bu opo­dat­ko­wa­nia (we­dług kra­ju po­cho­dze­nia lub kra­ju prze­zna­cze­nia) oraz ana­li­za spo­so­bów i kon­se­kwen­cji har­mo­ni­za­cji opo­dat­ko­wa­nia po­śred­nie­go.

Róż­ne re­gu­ły opo­dat­ko­wa­nia w po­szcze­gól­nych kra­jach i sto­so­wa­ne me­to­dy uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia skła­nia­ją pod­mio­ty pry­wat­ne do zmniej­sze­nia swych ob­cią­żeń po­dat­ko­wych przez wy­ko­rzy­sta­nie ta­kich roz­wią­zań, jak: umo­wy o uni­ka­niu po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, raje po­dat­ko­we, prze­rzu­ca­nie do­cho­dów za po­mo­cą cen trans­fe­ro­wych czy zmia­ny re­zy­den­cji po­dat­ko­wej. W ten spo­sób po­ja­wia się po­trze­ba opi­sa­nia, wy­tłu­ma­cze­nia, a nie­kie­dy też prze­ciw­dzia­ła­nia ta­kim zja­wi­skom, jak uni­ka­nie i uchy­la­nie się od opo­dat­ko­wa­nia, przez za­sto­so­wa­nie pod­mio­tów i re­gu­la­cji za­gra­nicz­nych. Na­le­ży pod­kre­ślić, że ta ostat­nia gru­pa za­gad­nień zo­rien­to­wa­na jest ści­śle na ana­li­zę mi­kro­eko­no­micz­ną, opi­su­jąc za­cho­wa­nia po­dat­ni­ków, a w nie­wiel­kim za­kre­sie na mo­de­ru­ją­ce je re­gu­la­cje i po­li­ty­ki. Z me­to­do­lo­gicz­ne­go punk­tu wi­dze­nia wpro­wa­dza to do ana­liz stra­te­gicz­ne za­cho­wa­nia po­dat­ni­ków, któ­rzy ak­tyw­nie re­agu­ją na przy­ję­te za­sa­dy opo­dat­ko­wa­nia. Na­le­ży do­dać, że spo­so­by uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia mo­dy­fi­ku­ją za­rów­no opty­mal­ne za­sa­dy opo­dat­ko­wa­nia, jak też sam prze­bieg kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej, bar­dzo kom­pli­ku­jąc roz­wa­ża­nia teo­re­tycz­ne i eli­mi­nu­jąc nie­któ­re z pro­stych roz­wią­zań po­dat­ko­wych su­ge­ro­wa­nych przez przed­sta­wio­ne wcze­śniej teo­rie eko­no­micz­ne. Pod­sta­wo­we za­gad­nie­nia z tej gru­py do­ty­czą: wy­ko­rzy­sta­nia ra­jów po­dat­ko­wych, na­by­wa­nia umow­nych ko­rzy­ści, sto­so­wa­nia cen trans­fe­ro­wych oraz nad­mier­ne­go za­dłu­że­nia w celu ogra­ni­cze­nia cię­ża­ru po­dat­ko­we­go. Naj­waż­niej­szym pod­mio­tem roz­wa­żań jest tu­taj przed­się­bior­stwo mię­dzy­na­ro­do­we z fi­lia­mi⁸ za­gra­nicz­ny­mi.

Kil­ka słów na­le­ży po­świę­cić na wska­za­nie te­ma­tów, któ­re ni­niej­sza pra­ca świa­do­mie po­mi­ja lub tyl­ko je sy­gna­li­zu­je. W szcze­gól­no­ści nie jest tu­taj roz­wa­ża­na teo­ria ceł, ani opo­dat­ko­wa­nie han­dlu mię­dzy­na­ro­do­we­go, któ­re sta­no­wią część teo­rii wy­mia­ny mię­dzy­na­ro­do­wej lub in­a­czej teo­rii han­dlu za­gra­nicz­ne­go. Mimo to na­le­ży pod­kre­ślić wy­so­ką zbież­ność wnio­sków uzy­ska­nych w tej teo­rii, do otrzy­my­wa­nych przez eko­no­mię opo­dat­ko­wa­nia. Po­mi­nię­te są też kwe­stie nie­podat­ko­wych de­ter­mi­nan­tów bez­po­śred­nich in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych, po­nie­waż ana­li­za w tym za­kre­sie kon­cen­tru­je się wy­łącz­nie na wpły­wie opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go na struk­tu­rę, lo­ka­li­za­cję i wiel­kość in­we­sty­cji⁹. Nie jest też przed­mio­tem ni­niej­szej pra­cy teo­ria in­te­gra­cji go­spo­dar­czej, ani kon­ku­ren­cja po­dat­ko­wa w pań­stwach fe­de­ral­nych, mię­dzy róż­ny­mi ośrod­ka­mi wła­dzy czy szcze­bla­mi ad­mi­ni­stra­cji te­ry­to­rial­nej, mimo że wnio­ski z niej mogą być w pew­nym stop­niu wy­ko­rzy­sta­ne tak­że w aspek­cie mię­dzy­na­ro­do­wym¹⁰. Je­dy­nie mar­gi­nal­nie po­trak­to­wa­no kon­ku­ren­cję w za­kre­sie re­dy­stry­bu­cyj­nej roli opo­dat­ko­wa­nia, zwłasz­cza w zbie­gu z wy­bo­rem po­li­tycz­nym, gdyż do­ty­czy ona w głów­nej mie­rze wy­dat­ków, a nie po­dat­ków. Po­dob­nie zre­zy­gno­wa­no ze szcze­gó­ło­we­go pre­zen­to­wa­nia teo­rii opo­dat­ko­wa­nia wy­pro­wa­dzo­nych dla go­spo­dar­ki za­mknię­tej, któ­re mogą za­wie­rać ele­ment mię­dzy­na­ro­do­wy, je­że­li nie zmie­nia to istot­nie wnio­sków uzy­ska­nych dla go­spo­dar­ki za­mknię­tej. Do­ty­czy to na przy­kład, teo­rii opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia dóbr, mimo że sta­no­wi ona pod­sta­wę roz­wa­żań o opty­mal­nym opo­dat­ko­wa­niu mię­dzy­na­ro­do­wym, teo­rii opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia do­cho­dów, czy wpły­wu po­dat­ków mię­dzy­na­ro­do­wych na struk­tu­rę we­wnętrz­ne­go fi­nan­so­wa­nia przed­się­biorstw (np. po­twier­dze­nia hi­po­te­zy Mo­di­glia­nie­go-Mil­le­ra o opty­mal­nej struk­tu­rze fi­nan­so­wa­nia przed­się­biorstw przy wy­stę­po­wa­niu opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go, za­miast opo­dat­ko­wa­nia kra­jo­we­go)¹¹. Ana­li­za po­mi­ja też pro­blem opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go w kra­jach roz­wi­ja­ją­cych się, w któ­rych li­be­ra­li­za­cja han­dlu pro­wa­dzi do spad­ku do­cho­dów z ceł, a wpro­wa­dze­nie w za­mian po­dat­ku od war­to­ści do­da­nej może spo­wo­do­wać eks­pan­sję go­spo­dar­ki nie­le­gal­nej . Do­ty­czy to też uży­cia po­dat­ków do po­kry­cia kosz­tów wy­kształ­ce­nia emi­gran­tów przez kraj ich po­cho­dze­nia.

Pod­sta­wo­wym ce­lem ni­niej­szej pra­cy jest syn­te­za ist­nie­ją­cych ba­dań mię­dzy­na­ro­do­wych w za­kre­sie ob­ję­tych wy­mie­nio­ny­mi za­gad­nie­nia­mi tak, aby moż­na było usta­lić naj­bar­dziej per­spek­ty­wicz­ne kon­cep­cje, po­moc­ne przy: usta­le­niu opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go oraz zni­we­lo­wa­niu ne­ga­tyw­nych kon­se­kwen­cji kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej i uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia. Głów­ny na­cisk po­ło­żo­ny zo­stał na opo­dat­ko­wa­nie ka­pi­ta­łu, któ­re­go eko­no­micz­na teo­ria jest naj­le­piej roz­wi­nię­ta, z wy­ko­rzy­sta­niem po­bocz­nych roz­wa­żań zwią­za­nych z opo­dat­ko­wa­niem pra­cy i kon­sump­cji. Osią­gnię­te wnio­ski po­zwa­la­ją na we­ry­fi­ka­cję kil­ku hi­po­tez, przed­sta­wio­nych po­ni­żej, ma­ją­cych istot­ne zna­cze­nie dla mo­de­lo­wa­nia za­gad­nie­nia opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go.

Po pierw­sze, ani teo­ria opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, ani teo­ria kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej nie mogą pra­wi­dło­wo od­zwier­cie­dlać rze­czy­wi­sto­ści, je­śli nie uwzględ­ni się w nich wy­stę­po­wa­nia zja­wi­ska uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia.

Po dru­gie, mo­de­le obej­mu­ją­ce tyl­ko po­je­dyn­cze po­dat­ki nie opi­su­ją rze­czy­wi­stej kon­ku­ren­cji mię­dzy kra­ja­mi i nie mogą jed­no­znacz­nie po­twier­dzić lub za­prze­czyć ist­nie­niu ta­kich zja­wisk, jak nie­do­sta­tecz­na lub nad­mier­na po­daż dóbr pu­blicz­nych z po­wo­du sto­so­wa­nia zbyt ni­skie­go opo­dat­ko­wa­nia. Z tego po­wo­du naj­le­piej, aby mo­de­le obej­mo­wa­ły przy­najm­niej trzy pod­sta­wo­we ro­dza­je po­dat­ków (od ka­pi­ta­łu, pra­cy i kon­sump­cji), a tak­że, o ile to moż­li­we, uwzględ­ni­ły spo­sób fi­nan­so­wa­nia za­dłu­że­nia.

Po trze­cie, kry­zys fi­nan­so­wy w Unii Eu­ro­pej­skiej osła­bia od­dzia­ły­wa­nie tra­dy­cyj­nej kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej i to po­mi­mo od­pły­wu ka­pi­ta­łu z kra­jów o ni­skim opo­dat­ko­wa­niu do kra­jów o opo­dat­ko­wa­niu wy­so­kim (umow­nie z pe­ry­fe­rii do cen­trum). Dla­te­go ob­ser­wo­wa­ne zmia­ny po­win­ny być w więk­szym stop­niu zgod­ne z prze­wi­dy­wa­nia­mi kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej opi­sa­nej przez nową geo­gra­fię eko­no­micz­ną.

Roz­wa­ża­nia pre­zen­to­wa­ne w roz­dzia­le 1 roz­po­czy­na opis teo­rii opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­wych do­cho­dów ka­pi­ta­ło­wych. Naj­pierw oma­wia­na jest sy­tu­acja kra­ju ma­łe­go, a na­stęp­nie du­że­go, to zna­czy ta­kie­go, któ­ry ma wpływ na świa­to­wą sto­pę zwro­tu z ka­pi­ta­łu. W dal­szej ko­lej­no­ści za­pre­zen­to­wa­ne zo­sta­ły roz­sze­rze­nia tra­dy­cyj­nej teo­rii oraz prze­gląd ba­dań em­pi­rycz­nych do­ty­czą­cych wpły­wu po­dat­ków na wiel­kość bez­po­śred­nich in­we­sty­cji za­gra­nicz­nych. Prze­glą­dy ba­dań em­pi­rycz­nych, tak w tym roz­dzia­le, jak i w po­zo­sta­łych, ce­lo­wo po­mi­ja­ją więk­szość wy­ni­ków obej­mu­ją­cych lata 80. oraz od­wo­łu­ją się, je­śli tyl­ko jest to moż­li­we, do ba­dań obej­mu­ją­cych kra­je eu­ro­pej­skie lub człon­ków OECD.

W roz­dzia­le 2 opi­sa­no teo­rię uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, ze szcze­gól­nym uwzględ­nie­niem ta­kich me­tod, jak: uży­cie kre­dy­tu po­dat­ko­we­go, wy­łą­cze­nie z opo­dat­ko­wa­nia oraz opo­dat­ko­wa­nie czy­ste­go do­cho­du¹². Znacz­na część tego roz­dzia­łu po­świę­co­na jest wy­bo­ro­wi naj­lep­szej me­to­dy uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia ze wzglę­du na róż­ne kry­te­ria eko­no­micz­ne. Po­dob­nie jak w po­przed­nim roz­dzia­le do­ko­na­no też krót­kie­go prze­glą­du ba­dań em­pi­rycz­nych, do­ty­czą­cych wpły­wu sto­so­wa­nych me­tod uni­ka­nia po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia na opo­dat­ko­wa­nie mię­dzy­na­ro­do­we.

Roz­dział 3 obej­mu­je ana­li­zę kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej o ka­pi­tał. W pierw­szej ko­lej­no­ści za­pre­zen­to­wa­ne zo­sta­ły tra­dy­cyj­ne teo­rie kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej, w tym sy­me­trycz­na i asy­me­trycz­na kon­ku­ren­cja po­dat­ko­wa. Nie­co miej­sca zaj­mu­ją rów­nież teo­rie po­wsta­łe w nur­cie no­wo­cze­snej eko­no­mii po­li­tycz­nej. Omó­wio­no tak­że sy­tu­acje, w któ­rych kon­ku­ren­cja po­dat­ko­wa może pro­wa­dzić do wzro­stu stóp opo­dat­ko­wa­nia. Na­stęp­nie za­pre­zen­to­wa­no roz­sze­rze­nia teo­rii za­pro­po­no­wa­ne przez przed­sta­wi­cie­li no­wej geo­gra­fii eko­no­micz­nej. Na za­koń­cze­nie za­war­to prze­gląd ba­dań em­pi­rycz­nych od­no­szą­cych się do za­pre­zen­to­wa­nych teo­rii, we­ry­fi­ku­ją­cych ist­nie­nie i kie­ru­nek od­dzia­ły­wa­nia kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej.

W roz­dzia­le 4 opi­sa­no opty­mal­ne mię­dzy­na­ro­do­we opo­dat­ko­wa­nie pra­cy i kon­sump­cji oraz ist­nie­ją­cą w tym za­kre­sie teo­rię kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej. W szcze­gól­no­ści pre­zen­to­wa­ne roz­wa­ża­nia obej­mu­ją wpływ opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go na mi­gra­cje oraz opo­dat­ko­wa­nie to­wa­rów. Na­le­ży za­strzec, że część teo­rii obej­mu­ją­ca opo­dat­ko­wa­nie pra­cy nie­mo­bil­nej, jest przed­sta­wia­na przy oka­zji oma­wia­nia teo­rii do­ty­czą­cych opo­dat­ko­wa­nia ka­pi­ta­łu w in­nych roz­dzia­łach. Do­ty­czy to opty­mal­ne­go opo­dat­ko­wa­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go, gdy wy­ko­rzy­sty­wa­ne są dwa in­stru­men­ty po­dat­ko­we (po­dat­ki ob­cią­ża­ją­ce pra­cę i ka­pi­tał), ale ry­nek pra­cy jest nie­do­sko­na­ły oraz teo­rii kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej, w któ­rej wy­stę­pu­je jed­no­cze­śnie pra­ca i ka­pi­tał. Z tych wzglę­dów, w oma­wia­nym roz­dzia­le skon­cen­tro­wa­no się wy­łącz­nie na tych przy­pad­kach, w któ­rych pra­ca jest mo­bil­na, a więc wte­dy, gdy wy­stę­pu­ją mi­gra­cje mię­dzy­na­ro­do­we. W dal­szej czę­ści wska­za­no na opo­dat­ko­wa­nie kon­sump­cji (to­wa­rów), przy wy­stę­po­wa­nia za­ku­pów trans­gra­nicz­nych. Ta gru­pa za­gad­nień obej­mu­je, po­dob­nie jak w przy­pad­ku ka­pi­ta­łu, opty­mal­ne opo­dat­ko­wa­nie dóbr oraz to­wa­ro­wą kon­ku­ren­cję po­dat­ko­wą z ele­men­ta­mi uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia, ta­ki­mi jak na przy­kład bez­po­śred­ni za­kup wcze­śniej wy­eks­por­to­wa­nych to­wa­rów w celu za­pła­ce­nia niż­sze­go po­dat­ku od to­wa­rów i usług za gra­ni­cą. Obec­ny po­ziom roz­wo­ju tej teo­rii jest dużo słab­szy niż od­po­wied­niej teo­rii opo­dat­ko­wa­nia ka­pi­ta­łu, z uwa­gi na za­sad­ni­cze trud­no­ści me­to­do­lo­gicz­ne, w tym wy­ma­ga­nie mo­de­lo­wa­nia uży­tecz­no­ści i za­cho­wań kon­su­men­tów z róż­nych kra­jów. Trze­cim ele­men­tem opo­dat­ko­wa­nia dóbr jest kwe­stia har­mo­ni­za­cji opo­dat­ko­wa­nia kon­sump­cji, w tym zwłasz­cza sen­sow­ność przej­ścia z za­sa­dy opo­dat­ko­wa­nia we­dług za­sa­dy kra­ju prze­zna­cze­nia na opo­dat­ko­wa­nie we­dług za­sa­dy kra­ju po­cho­dze­nia to­wa­rów.

Ko­lej­ny roz­dział sta­no­wi opis mię­dzy­na­ro­do­we­go uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia i sto­so­wa­nych w tym za­kre­sie me­tod, a tak­że spo­so­bów prze­ciw­dzia­ła­nia temu zja­wi­sku. W szcze­gól­no­ści opi­sa­no: me­to­dy wy­ko­rzy­stu­ją­ce umo­wy o uni­ka­niu po­dwój­ne­go opo­dat­ko­wa­nia, tzw. tre­aty shop­ping, wy­ko­rzy­sta­nie ra­jów po­dat­ko­wych, nad­mier­ne fi­nan­so­wa­nie dłu­giem (cien­ką ka­pi­ta­li­za­cję) i ceny trans­fe­ro­we. Przed­sta­wio­no też obec­ny stan ba­dań em­pi­rycz­nych zmie­rza­ją­cych do okre­śle­nia wy­stę­po­wa­nia okre­ślo­nych form uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia, oraz w mniej­szym stop­niu oce­ny ska­li tych zja­wisk. Roz­dział ten koń­czy krót­ki prze­gląd po­ten­cjal­nych spo­so­bów ogra­ni­cza­nia mię­dzy­na­ro­do­we­go uni­ka­nia opo­dat­ko­wa­nia, tak w po­sta­ci re­gu­la­cyj­nej, jak i eko­no­micz­nej.

Ostat­nia część książ­ki, to ba­da­nia wła­sne za­pro­po­no­wa­ne w celu we­ry­fi­ka­cji oma­wia­nych za­gad­nień. Zba­da­no w nich struk­tu­rę i po­ziom opo­dat­ko­wa­nia po­dat­ka­mi od ka­pi­ta­łu, pra­cy i kon­sump­cji we­wnątrz państw bę­dą­cych człon­ka­mi Unii Eu­ro­pej­skiej w związ­ku z kry­zy­sem fi­nan­so­wym w la­tach 2007–2010. Wy­da­je się to dość waż­nym te­stem dla za­pre­zen­to­wa­nych teo­rii kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej, któ­rych po­praw­ność w okre­sie do­brej ko­niunk­tu­ry może być w du­żym stop­niu roz­my­ta przez moż­li­wość nie­ogra­ni­czo­ne­go fi­nan­so­wa­nia dłuż­ne­go z ryn­ku ka­pi­ta­ło­we­go. W kry­zy­sie wie­le państw do­zna­ło zna­czą­ce­go ogra­ni­cze­nia do­stęp­no­ści fi­nan­so­wa­nia swo­je­go za­dłu­że­nia oraz mu­sia­ło po­pra­wić swo­ją wia­ry­god­ność, po­dej­mu­jąc dzia­ła­nia zwięk­sza­ją­ce wy­so­kość wpły­wów po­dat­ko­wych. Taka pre­sja po­zwa­la wie­rzyć, że klu­czo­we ogra­ni­cza­nia prze­wi­dzia­ne przez teo­rię sta­ły się na­gle wią­żą­ce, wy­mu­sza­jąc do­sto­so­wa­nia zgod­nie z prze­wi­dy­wa­nia­mi wy­ni­ka­ją­cy­mi z kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej. W pierw­szej ko­lej­no­ści sta­ra­no się okre­ślić za po­mo­cą mo­de­lu sta­tycz­ne­go, czy przed­sta­wio­ne we wcze­śniej­szych roz­dzia­łach teo­rie znaj­du­ją po­twier­dze­nie w za­cho­wa­niu no­mi­nal­nych, im­pli­ko­wa­nych i efek­tyw­nych stóp opo­dat­ko­wa­nia ka­pi­ta­łu. W dru­giej ko­lej­no­ści zna­jąc skut­ki, ja­kie może po­wo­do­wać kry­zys, uży­to mo­de­li dy­na­micz­nych (na róż­ni­cach zmien­nych), dla tego sa­me­go ro­dza­ju zmien­nych ob­ja­śnia­nych, w celu osza­co­wa­nia czy zmia­ny za­cho­dzą­ce w okre­sie kry­zy­su mają kie­ru­nek zgod­ny z wy­tłu­ma­cze­niem ofe­ro­wa­nym przez po­szcze­gól­ne teo­rie kon­ku­ren­cji po­dat­ko­wej. Po­dob­ne ba­da­nia, acz­kol­wiek w nie­co uprosz­czo­nym za­kre­sie, prze­pro­wa­dzo­no dla opo­dat­ko­wa­nia pra­cy i kon­sump­cji w Unii Eu­ro­pej­skiej. Ob­ję­ły one im­pli­ko­wa­ne sto­py opo­dat­ko­wa­nia oraz udział wpły­wów po­dat­ko­wych w pro­duk­cie kra­jo­wym brut­to i nie­co węż­szy ze­staw zmien­nych ob­ja­śnia­ją­cych.

In­te­gra­cja róż­nych nur­tów i za­gad­nień mię­dzy­na­ro­do­wej eko­no­mii opo­dat­ko­wa­nia nie jest za­da­niem pro­stym, tak pod wzglę­dem po­ję­cio­wym jak i me­ry­to­rycz­nym. Dla­te­go szcze­gól­ne sło­wa po­dzię­ko­wa­nia na­le­żą się re­cen­zen­tom: pro­rek­to­ro­wi Uni­wer­sy­te­tu Tech­no­lo­gicz­no-Hu­ma­ni­stycz­ne­go w Ra­do­miu prof. dr hab. Sła­wo­mi­ro­wi Bu­kow­skie­mu oraz dr Kon­ra­do­wi Wal­czy­ko­wi ze Szko­ły Głów­nej Han­dlo­wej, któ­rych cen­ne uwa­gi przy­czy­ni­ły się w znacz­nym stop­niu do me­ry­to­rycz­ne­go i tech­nicz­ne­go udo­sko­na­le­nia ni­niej­szej książ­ki.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: