Ekonomia opodatkowania międzynarodowego - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
Lipiec 2013
Format ebooka:
EPUB
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników
e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i
tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji
znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Ekonomia opodatkowania międzynarodowego - ebook
Sposób opodatkowanie kapitału, pracy i konsumpcji nie jest łatwy do ustalenia, jeśli rozważamy występowanie relacji międzynarodowych. W szczególności postulaty z teorii ekonomii nie mogą być zrealizowane w świecie z niepełną informacją. Z tego względu o opodatkowaniu decydują z jednej strony konkurencja między państwami o wpływy podatkowe, a z drugiej strony unikanie opodatkowania przy wykorzystaniu: rajów podatkowych, przerzucania dochodów oraz umów międzynarodowych. Istniejąca teoria, mimo że niedoskonała, daje pewne wskazówki dotyczące radzenia sobie z tak postawionymi problemami, jeśli jesteśmy w stanie określić przyczyny występowania wymienionych zjawisk. Na tej podstawie można też dokonać oszacowania jak obecna teoria sprawdza się w warunkach kryzysu zadłużeniowego w Unii Europejskiej.
Spis treści
Wprowadzenie
Rozdział 1. Opodatkowanie a przepływy kapitału między państwami
1.1. Optymalne opodatkowanie kapitału w kraju małym
1.2. Optymalne opodatkowanie kapitału w kraju dużym
1.3. Rozszerzenia teorii międzynarodowego optymalnego opodatkowania kapitału
1.3.1. Opodatkowanie w przypadku występowania różnych rodzajów kapitału
1.3.2. Opodatkowanie kapitału w przypadku asymetrii informacji
1.3.3. Czynniki strategiczne uzasadniające dyskryminacyjne opodatkowanie kapitału
1.4. Badania wpływu opodatkowania na napływ kapitału
1.5. Podsumowanie
Rozdział 2. Unikanie podwójnego opodatkowania międzynarodowego
2.1. Teoria unikania podwójnego opodatkowania kapitału
2.1.1. Podstawowe metody unikania podwójnego opodatkowania
2.1.2. Efektywność metod unikania podwójnego opodatkowania
2.1.3. Inne reguły unikania podwójnego opodatkowania
2.2. Badania empiryczne reguł unikania podwójnego opodatkowania
2.3. Podsumowanie
Rozdział 3. Wpływ konkurencji podatkowej na opodatkowanie międzynarodowe
3.1. Teoria międzynarodowej konkurencji podatkowej
3.1.1. Tradycyjne ujęcie teorii międzynarodowej konkurencji podatkowej
3.1.2. Teoria międzynarodowej konkurencji podatkowej z punktu widzenia ekonomii politycznej
3.1.3. Konkurencja podatkowa prowadząca do nadmiernego opodatkowania kapitału
3.1.4. Asymetryczna konkurencja podatkowa
3.1.5. Konkurencja w przypadku możliwości opodatkowania innych czynników produkcji
3.2. Konkurencja podatkowa zgodnie z nową geografią ekonomiczną
3.3. Badania konkurencji podatkowej
3.3.1. Problem wyodrębnienia skutków konkurencji podatkowej
3.3.2. Występowanie konkurencji podatkowej
3.3.3. Badania skutków harmonizacji opodatkowania
3.4. Podsumowanie
Rozdział 4. Opodatkowanie międzynarodowe innych podstaw opodatkowania
4.1. Opodatkowanie pracy
4.1.1. Optymalne opodatkowanie pracy mobilnej międzynarodowo
4.1.2. Konkurencja podatkowa w opodatkowaniu pracy
4.2. Opodatkowanie konsumpcji
4.2.1. Optymalne opodatkowanie dóbr
4.2.2. Konkurencja w zakresie opodatkowania dóbr
4.2.3. Harmonizacja podatków konsumpcyjnych
4.3. Podsumowanie
Rozdział 5. Międzynarodowe unikanie opodatkowania
5.1. Unikanie opodatkowania w skali międzynarodowej
5.1.1. Pojęcia podstawowe
5.1.2. Raje podatkowe
5.1.3. Inne sposoby unikania opodatkowania
5.2. Metody unikania opodatkowania
5.2.1. Wykorzystanie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania
5.2.2. Wykorzystanie cen transferowych
5.2.3. Inne sposoby unikania opodatkowania
5.3. Badania międzynarodowego unikania opodatkowania
5.3.1. Wpływ rajów podatkowych na unikanie opodatkowania
5.3.2. Wpływ stosowania cen transferowych
5.3.3. Wpływ opodatkowania na wybrane strategie finansowania
5.4. Zwalczanie unikania opodatkowania
5.4.1. Kształtowanie umów o unikaniu opodatkowania
5.4.2. Międzynarodowa wymiana informacji
5.4.3. Ograniczenia w ustalaniu cen transferowych
5.4.4. Przeciwdziałanie unikaniu opodatkowania za pomocą bodźców ekonomicznych
5.4.5. Harmonizacja podstawy opodatkowania z przypisaniem dochodów
5.5. Podsumowanie
Rozdział 6. Weryfikacja wybranych teorii opodatkowania międzynarodowego w okresie kryzysu w państwach unii Europejskiej
6.1. Zmiany wzorców konkurencji podatkowej o kapitał podczas kryzysu finansowego
6.2. Zmiany opodatkowania pracy i konsumpcji w czasie
kryzysu finansowego
6.3. Podsumowanie
Zakończenie
Bibliografia
Kategoria: | Podatkowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7641-929-9 |
Rozmiar pliku: | 1,8 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Wprowadzenie
Otwarcie gospodarek i powiązana z tym liberalizacja przepływów czynników produkcji zmienia warunki ich opodatkowania. Powstaje zatem pytanie o właściwy sposób opodatkowania transakcji zagranicznych. Prowadzi to przede wszystkim do sformułowania optymalnych zasad opodatkowania, to jest takich, które nie powodują zniekształceń w międzynarodowej alokacji czynników produkcji lub, w innym wariancie, maksymalizują dobrobyt danego kraju mierzony użytecznością jego mieszkańców lub dochodami uzyskiwanymi przez rezydentów i państwo. Tradycyjnie zasady optymalnego opodatkowania są wyprowadzone przy założeniu braku asymetrii informacji między administracją podatkową a podatnikami. W praktyce jednak, właśnie z uwagi na asymetrię informacji, optymalne zasady opodatkowania nie są w praktyce stosowane. W efekcie rodzi to dwa inne problemy: na poziomie mikroekonomicznym – podwójne opodatkowania tych samych podstaw opodatkowania, wymagające zastosowania metod unikania podwójnego opodatkowania, zaś na poziomie makroekonomicznym – pojawienie się konkurencji podatkowej o mobilne czynniki produkcji.
Zarysowane zagadnienia powodują, że ekonomia opodatkowania międzynarodowego dzieli się na cztery podstawowe obszary tematyczne, to jest:
- teorię międzynarodowego optymalnego opodatkowania, koncentrującą się na określeniu wpływu podatków na przepływy środków produkcji między krajami¹, zapewniające prawidłową alokację czynników produkcji (z punktu widzenia z góry określonego kryterium);
- teorię unikania podwójnego opodatkowania kapitału, której celem jest ustalenie reguł łagodzenia zbiegu obowiązków podatkowych lub zapewnienia przynajmniej minimalnego poziomu wymiany informacji o zagranicznych zobowiązaniach podatkowych;
- teorię międzynarodowej konkurencji podatkowej, obejmującą analizę dynamicznych relacji, jakie wywierają na siebie systemy podatkowe w wyniku opodatkowania tych samych czynników produkcji oraz
- międzynarodowe unikanie opodatkowania, związane z legalnymi sposobami zmniejszenia obciążenia podatkowego, które jednak postrzegane są jako niekorzystne dla budżetów poszczególnych państw.
Pierwsza grupa zagadnień opisuje stan statyczny i rozważa, jak dany typ podatku oddziałuje na gospodarkę danego kraju, niezależnie od systemów podatkowych występujących za granicą lub przy założeniu ich niezmienności. Charakterystyczne cechy tej grupy teorii ekonomicznych to: brak efektów zewnętrznych (pozacenowych efektów wynikających z asymetrii informacji), normatywny cel analizy – określenie, jak powinno wyglądać najlepsze opodatkowanie z punktu widzenia jakiegoś kryterium, pominięcie kwestii dostarczania dóbr publicznych oraz pominięcie dynamicznych (strategicznych) relacji między różnymi jurysdykcjami, które polegają na zmianach opodatkowania w reakcji na zachowania innych krajów.
Z różnych możliwych podstaw opodatkowania najlepiej opracowana w literaturze ekonomicznej jest teoria międzynarodowego opodatkowania kapitału². Teoria ta jest relatywnie prosta, bowiem nie wymaga modelowania skomplikowanych relacji popytu i podaży, tak jak na przykład teorie dotyczące optymalnego opodatkowania konsumpcji czy pracy. Niestety rozwiązania stosowane w praktyce często nie pokrywają się z postulatami sformułowanymi na gruncie tej teorii. Powoduje to znaczące zainteresowanie wyjaśnieniem przyczyn występowania takich różnic. Wydaje się, że ich znaczną część można przypisać zbyt restrykcyjnym założeniom przyjmowanym w tradycyjnej teorii opodatkowania międzynarodowego, zwłaszcza dotyczącym posiadania przez administrację podatkową wiedzy o dochodach realizowanych przez krajowych podatników za granicą.
Uwzględnienie dynamicznych relacji między krajem i zagranicą obejmuje teoria unikania podwójnego opodatkowania. Stanowi ona rozwinięcie teorii międzynarodowego optymalnego opodatkowania o interakcje zachodzące między różnymi systemami podatkowymi. Podobnie jak poprzednio, nie bierze się w niej pod uwagę istnienia efektów zewnętrznych, co odróżnia tę grupę modeli od teorii konkurencji podatkowej. Częściowo nacisk położony jest w niej na określenie najlepszych w danych warunkach metod unikania podwójnego opodatkowania, nawet za cenę odstępstwa od optymalnej alokacji czynników produkcji. Ten ostatni wniosek ilustrują warunki optymalnego opodatkowania, będące konsekwencją zastosowania podstawowych metod unikania podwójnego opodatkowania stosowanych w umowach międzynarodowych. Wspomniane warunki prowadzą do wniosku, że optymalne opodatkowanie kapitału dla kraju małego, stosującego kredyt podatkowy lub wyłączenie z opodatkowania, czyli dwie najbardziej popularne metody unikania podwójnego opodatkowania, powinno być zerowe. Oznacza to, że zastosowanie metod unikania opodatkowania przy utrzymaniu pozytywnego opodatkowania zawsze powoduje zniekształcenia alokacyjne, a zatem nieefektywność produkcji³.
Konkurencja podatkowa obejmuje wpływ obcych systemów podatkowych na gospodarkę i system podatkowy danego kraju, przy założeniu występowania efektów zewnętrznych, zazwyczaj negatywnych⁴ (takich, jak ucieczka mobilnych czynników produkcji za granicę), choć czasem również pozytywnych (w postaci wzrostu produktywności, wynikającego z koncentracji czynników produkcji w pewnych lokalizacjach). Celem analizy międzynarodowej konkurencji podatkowej jest: po pierwsze ustalenie kierunku zmian podatkowych w wyniku oddziaływania konkurencji podatkowej (tzw. analiza pozytywna prowadząca do ustalenia, czy stopy opodatkowania spadają, czy wzrastają w wyniku konkurencji podatkowej), a po drugie sformułowanie zaleceń mających na celu przezwyciężenie skutków konkurencji, np. przez jakąś formę międzynarodowej koordynacji podatkowej (w wersji ekstremalnej prowadzącej do harmonizacji⁵, to znaczy ujednolicenia systemów podatkowych). Kluczowym problemem, który próbuje się rozwiązać, jest zapewnienie prawidłowej wysokości dostarczanych przez państwo dóbr publicznych. Cechą charakterystyczną tego podejścia od strony metodologicznej jest występowanie strategicznych reakcji krajów na rozwiązania podatkowe stosowane u konkurentów, typowych dla teorii gier.
Modelowanie konkurencji podatkowej jest dużo trudniejsze niż określenie zasad optymalnego opodatkowania, z uwagi na współzależność różnych podatków, odmienne cele poszczególnych krajów, czy możliwość stosowania retorsji⁶. Na płaszczyźnie teoretycznej nie ma zgody, czy konkurencja podatkowa jest zjawiskiem korzystnym, czy też stanowi szkodliwy artefakt, wynikający z negatywnych efektów zewnętrznych opodatkowania. Dostrzegający głównie negatywne aspekty konkurencji podatkowej uzasadniają polityczne tendencje do ujednolicania podatków (harmonizacji) na poziomie ponadnarodowym, na przykład ogólnoeuropejskim, podczas gdy ich adwersarze bronią autonomii jurysdykcji krajowych. Spór ten nadaje dodatkowy – polityczny wymiar – prowadzonej debacie podatkowej. Polityczny aspekt pojawia się też w analizie unikania opodatkowania, gdyż rządy starają się proceder ten ograniczyć, chroniąc się przed erozją posiadanych podstaw opodatkowania.
Uzupełnieniem teorii dotyczących kapitału jest zainteresowanie międzynarodowym optymalnym opodatkowaniem oraz konkurencją o inne czynniki produkcji, takie jak tzw. praca mobilna lub transgraniczna sprzedaż towarów (dóbr⁷). Pierwsza grupa zagadnień stanowi jeden z najmłodszych kierunków badawczych w ekonomii opodatkowania międzynarodowego, którego znaczenie wzrosło dopiero w wyniku pogłębienia się integracji gospodarczej na świecie i poprawy mobilności siły roboczej. Druga grupa, czyli teoria międzynarodowego opodatkowania dóbr konsumpcyjnych (towarów), jest z kolei bardziej zróżnicowana teoretycznie, co po części wynika z dłuższej historii badań w tym zakresie (część tej teorii, związana z optymalnym opodatkowaniem, jest dużo starsza i wywodzi się bezpośrednio z teorii optymalnego opodatkowania dóbr wewnątrz jednego kraju), podczas gdy odpowiednia część dotycząca konkurencji podatkowej jest rozwinięta relatywnie słabo. Zasadnicze kwestie, jakie są rozważane w tej ostatniej, to wybór sposobu opodatkowania (według kraju pochodzenia lub kraju przeznaczenia) oraz analiza sposobów i konsekwencji harmonizacji opodatkowania pośredniego.
Różne reguły opodatkowania w poszczególnych krajach i stosowane metody unikania podwójnego opodatkowania skłaniają podmioty prywatne do zmniejszenia swych obciążeń podatkowych przez wykorzystanie takich rozwiązań, jak: umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, raje podatkowe, przerzucanie dochodów za pomocą cen transferowych czy zmiany rezydencji podatkowej. W ten sposób pojawia się potrzeba opisania, wytłumaczenia, a niekiedy też przeciwdziałania takim zjawiskom, jak unikanie i uchylanie się od opodatkowania, przez zastosowanie podmiotów i regulacji zagranicznych. Należy podkreślić, że ta ostatnia grupa zagadnień zorientowana jest ściśle na analizę mikroekonomiczną, opisując zachowania podatników, a w niewielkim zakresie na moderujące je regulacje i polityki. Z metodologicznego punktu widzenia wprowadza to do analiz strategiczne zachowania podatników, którzy aktywnie reagują na przyjęte zasady opodatkowania. Należy dodać, że sposoby unikania opodatkowania modyfikują zarówno optymalne zasady opodatkowania, jak też sam przebieg konkurencji podatkowej, bardzo komplikując rozważania teoretyczne i eliminując niektóre z prostych rozwiązań podatkowych sugerowanych przez przedstawione wcześniej teorie ekonomiczne. Podstawowe zagadnienia z tej grupy dotyczą: wykorzystania rajów podatkowych, nabywania umownych korzyści, stosowania cen transferowych oraz nadmiernego zadłużenia w celu ograniczenia ciężaru podatkowego. Najważniejszym podmiotem rozważań jest tutaj przedsiębiorstwo międzynarodowe z filiami⁸ zagranicznymi.
Kilka słów należy poświęcić na wskazanie tematów, które niniejsza praca świadomie pomija lub tylko je sygnalizuje. W szczególności nie jest tutaj rozważana teoria ceł, ani opodatkowanie handlu międzynarodowego, które stanowią część teorii wymiany międzynarodowej lub inaczej teorii handlu zagranicznego. Mimo to należy podkreślić wysoką zbieżność wniosków uzyskanych w tej teorii, do otrzymywanych przez ekonomię opodatkowania. Pominięte są też kwestie niepodatkowych determinantów bezpośrednich inwestycji zagranicznych, ponieważ analiza w tym zakresie koncentruje się wyłącznie na wpływie opodatkowania międzynarodowego na strukturę, lokalizację i wielkość inwestycji⁹. Nie jest też przedmiotem niniejszej pracy teoria integracji gospodarczej, ani konkurencja podatkowa w państwach federalnych, między różnymi ośrodkami władzy czy szczeblami administracji terytorialnej, mimo że wnioski z niej mogą być w pewnym stopniu wykorzystane także w aspekcie międzynarodowym¹⁰. Jedynie marginalnie potraktowano konkurencję w zakresie redystrybucyjnej roli opodatkowania, zwłaszcza w zbiegu z wyborem politycznym, gdyż dotyczy ona w głównej mierze wydatków, a nie podatków. Podobnie zrezygnowano ze szczegółowego prezentowania teorii opodatkowania wyprowadzonych dla gospodarki zamkniętej, które mogą zawierać element międzynarodowy, jeżeli nie zmienia to istotnie wniosków uzyskanych dla gospodarki zamkniętej. Dotyczy to na przykład, teorii optymalnego opodatkowania dóbr, mimo że stanowi ona podstawę rozważań o optymalnym opodatkowaniu międzynarodowym, teorii optymalnego opodatkowania dochodów, czy wpływu podatków międzynarodowych na strukturę wewnętrznego finansowania przedsiębiorstw (np. potwierdzenia hipotezy Modiglianiego-Millera o optymalnej strukturze finansowania przedsiębiorstw przy występowaniu opodatkowania międzynarodowego, zamiast opodatkowania krajowego)¹¹. Analiza pomija też problem opodatkowania międzynarodowego w krajach rozwijających się, w których liberalizacja handlu prowadzi do spadku dochodów z ceł, a wprowadzenie w zamian podatku od wartości dodanej może spowodować ekspansję gospodarki nielegalnej . Dotyczy to też użycia podatków do pokrycia kosztów wykształcenia emigrantów przez kraj ich pochodzenia.
Podstawowym celem niniejszej pracy jest synteza istniejących badań międzynarodowych w zakresie objętych wymienionymi zagadnieniami tak, aby można było ustalić najbardziej perspektywiczne koncepcje, pomocne przy: ustaleniu optymalnego opodatkowania międzynarodowego oraz zniwelowaniu negatywnych konsekwencji konkurencji podatkowej i unikania opodatkowania. Główny nacisk położony został na opodatkowanie kapitału, którego ekonomiczna teoria jest najlepiej rozwinięta, z wykorzystaniem pobocznych rozważań związanych z opodatkowaniem pracy i konsumpcji. Osiągnięte wnioski pozwalają na weryfikację kilku hipotez, przedstawionych poniżej, mających istotne znaczenie dla modelowania zagadnienia opodatkowania międzynarodowego.
Po pierwsze, ani teoria optymalnego opodatkowania, ani teoria konkurencji podatkowej nie mogą prawidłowo odzwierciedlać rzeczywistości, jeśli nie uwzględni się w nich występowania zjawiska unikania opodatkowania.
Po drugie, modele obejmujące tylko pojedyncze podatki nie opisują rzeczywistej konkurencji między krajami i nie mogą jednoznacznie potwierdzić lub zaprzeczyć istnieniu takich zjawisk, jak niedostateczna lub nadmierna podaż dóbr publicznych z powodu stosowania zbyt niskiego opodatkowania. Z tego powodu najlepiej, aby modele obejmowały przynajmniej trzy podstawowe rodzaje podatków (od kapitału, pracy i konsumpcji), a także, o ile to możliwe, uwzględniły sposób finansowania zadłużenia.
Po trzecie, kryzys finansowy w Unii Europejskiej osłabia oddziaływanie tradycyjnej konkurencji podatkowej i to pomimo odpływu kapitału z krajów o niskim opodatkowaniu do krajów o opodatkowaniu wysokim (umownie z peryferii do centrum). Dlatego obserwowane zmiany powinny być w większym stopniu zgodne z przewidywaniami konkurencji podatkowej opisanej przez nową geografię ekonomiczną.
Rozważania prezentowane w rozdziale 1 rozpoczyna opis teorii optymalnego opodatkowania międzynarodowych dochodów kapitałowych. Najpierw omawiana jest sytuacja kraju małego, a następnie dużego, to znaczy takiego, który ma wpływ na światową stopę zwrotu z kapitału. W dalszej kolejności zaprezentowane zostały rozszerzenia tradycyjnej teorii oraz przegląd badań empirycznych dotyczących wpływu podatków na wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Przeglądy badań empirycznych, tak w tym rozdziale, jak i w pozostałych, celowo pomijają większość wyników obejmujących lata 80. oraz odwołują się, jeśli tylko jest to możliwe, do badań obejmujących kraje europejskie lub członków OECD.
W rozdziale 2 opisano teorię unikania podwójnego opodatkowania, ze szczególnym uwzględnieniem takich metod, jak: użycie kredytu podatkowego, wyłączenie z opodatkowania oraz opodatkowanie czystego dochodu¹². Znaczna część tego rozdziału poświęcona jest wyborowi najlepszej metody unikania opodatkowania ze względu na różne kryteria ekonomiczne. Podobnie jak w poprzednim rozdziale dokonano też krótkiego przeglądu badań empirycznych, dotyczących wpływu stosowanych metod unikania podwójnego opodatkowania na opodatkowanie międzynarodowe.
Rozdział 3 obejmuje analizę konkurencji podatkowej o kapitał. W pierwszej kolejności zaprezentowane zostały tradycyjne teorie konkurencji podatkowej, w tym symetryczna i asymetryczna konkurencja podatkowa. Nieco miejsca zajmują również teorie powstałe w nurcie nowoczesnej ekonomii politycznej. Omówiono także sytuacje, w których konkurencja podatkowa może prowadzić do wzrostu stóp opodatkowania. Następnie zaprezentowano rozszerzenia teorii zaproponowane przez przedstawicieli nowej geografii ekonomicznej. Na zakończenie zawarto przegląd badań empirycznych odnoszących się do zaprezentowanych teorii, weryfikujących istnienie i kierunek oddziaływania konkurencji podatkowej.
W rozdziale 4 opisano optymalne międzynarodowe opodatkowanie pracy i konsumpcji oraz istniejącą w tym zakresie teorię konkurencji podatkowej. W szczególności prezentowane rozważania obejmują wpływ opodatkowania międzynarodowego na migracje oraz opodatkowanie towarów. Należy zastrzec, że część teorii obejmująca opodatkowanie pracy niemobilnej, jest przedstawiana przy okazji omawiania teorii dotyczących opodatkowania kapitału w innych rozdziałach. Dotyczy to optymalnego opodatkowania międzynarodowego, gdy wykorzystywane są dwa instrumenty podatkowe (podatki obciążające pracę i kapitał), ale rynek pracy jest niedoskonały oraz teorii konkurencji podatkowej, w której występuje jednocześnie praca i kapitał. Z tych względów, w omawianym rozdziale skoncentrowano się wyłącznie na tych przypadkach, w których praca jest mobilna, a więc wtedy, gdy występują migracje międzynarodowe. W dalszej części wskazano na opodatkowanie konsumpcji (towarów), przy występowania zakupów transgranicznych. Ta grupa zagadnień obejmuje, podobnie jak w przypadku kapitału, optymalne opodatkowanie dóbr oraz towarową konkurencję podatkową z elementami unikania opodatkowania, takimi jak na przykład bezpośredni zakup wcześniej wyeksportowanych towarów w celu zapłacenia niższego podatku od towarów i usług za granicą. Obecny poziom rozwoju tej teorii jest dużo słabszy niż odpowiedniej teorii opodatkowania kapitału, z uwagi na zasadnicze trudności metodologiczne, w tym wymaganie modelowania użyteczności i zachowań konsumentów z różnych krajów. Trzecim elementem opodatkowania dóbr jest kwestia harmonizacji opodatkowania konsumpcji, w tym zwłaszcza sensowność przejścia z zasady opodatkowania według zasady kraju przeznaczenia na opodatkowanie według zasady kraju pochodzenia towarów.
Kolejny rozdział stanowi opis międzynarodowego unikania opodatkowania i stosowanych w tym zakresie metod, a także sposobów przeciwdziałania temu zjawisku. W szczególności opisano: metody wykorzystujące umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tzw. treaty shopping, wykorzystanie rajów podatkowych, nadmierne finansowanie długiem (cienką kapitalizację) i ceny transferowe. Przedstawiono też obecny stan badań empirycznych zmierzających do określenia występowania określonych form unikania opodatkowania, oraz w mniejszym stopniu oceny skali tych zjawisk. Rozdział ten kończy krótki przegląd potencjalnych sposobów ograniczania międzynarodowego unikania opodatkowania, tak w postaci regulacyjnej, jak i ekonomicznej.
Ostatnia część książki, to badania własne zaproponowane w celu weryfikacji omawianych zagadnień. Zbadano w nich strukturę i poziom opodatkowania podatkami od kapitału, pracy i konsumpcji wewnątrz państw będących członkami Unii Europejskiej w związku z kryzysem finansowym w latach 2007–2010. Wydaje się to dość ważnym testem dla zaprezentowanych teorii konkurencji podatkowej, których poprawność w okresie dobrej koniunktury może być w dużym stopniu rozmyta przez możliwość nieograniczonego finansowania dłużnego z rynku kapitałowego. W kryzysie wiele państw doznało znaczącego ograniczenia dostępności finansowania swojego zadłużenia oraz musiało poprawić swoją wiarygodność, podejmując działania zwiększające wysokość wpływów podatkowych. Taka presja pozwala wierzyć, że kluczowe ograniczania przewidziane przez teorię stały się nagle wiążące, wymuszając dostosowania zgodnie z przewidywaniami wynikającymi z konkurencji podatkowej. W pierwszej kolejności starano się określić za pomocą modelu statycznego, czy przedstawione we wcześniejszych rozdziałach teorie znajdują potwierdzenie w zachowaniu nominalnych, implikowanych i efektywnych stóp opodatkowania kapitału. W drugiej kolejności znając skutki, jakie może powodować kryzys, użyto modeli dynamicznych (na różnicach zmiennych), dla tego samego rodzaju zmiennych objaśnianych, w celu oszacowania czy zmiany zachodzące w okresie kryzysu mają kierunek zgodny z wytłumaczeniem oferowanym przez poszczególne teorie konkurencji podatkowej. Podobne badania, aczkolwiek w nieco uproszczonym zakresie, przeprowadzono dla opodatkowania pracy i konsumpcji w Unii Europejskiej. Objęły one implikowane stopy opodatkowania oraz udział wpływów podatkowych w produkcie krajowym brutto i nieco węższy zestaw zmiennych objaśniających.
Integracja różnych nurtów i zagadnień międzynarodowej ekonomii opodatkowania nie jest zadaniem prostym, tak pod względem pojęciowym jak i merytorycznym. Dlatego szczególne słowa podziękowania należą się recenzentom: prorektorowi Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu prof. dr hab. Sławomirowi Bukowskiemu oraz dr Konradowi Walczykowi ze Szkoły Głównej Handlowej, których cenne uwagi przyczyniły się w znacznym stopniu do merytorycznego i technicznego udoskonalenia niniejszej książki.
Otwarcie gospodarek i powiązana z tym liberalizacja przepływów czynników produkcji zmienia warunki ich opodatkowania. Powstaje zatem pytanie o właściwy sposób opodatkowania transakcji zagranicznych. Prowadzi to przede wszystkim do sformułowania optymalnych zasad opodatkowania, to jest takich, które nie powodują zniekształceń w międzynarodowej alokacji czynników produkcji lub, w innym wariancie, maksymalizują dobrobyt danego kraju mierzony użytecznością jego mieszkańców lub dochodami uzyskiwanymi przez rezydentów i państwo. Tradycyjnie zasady optymalnego opodatkowania są wyprowadzone przy założeniu braku asymetrii informacji między administracją podatkową a podatnikami. W praktyce jednak, właśnie z uwagi na asymetrię informacji, optymalne zasady opodatkowania nie są w praktyce stosowane. W efekcie rodzi to dwa inne problemy: na poziomie mikroekonomicznym – podwójne opodatkowania tych samych podstaw opodatkowania, wymagające zastosowania metod unikania podwójnego opodatkowania, zaś na poziomie makroekonomicznym – pojawienie się konkurencji podatkowej o mobilne czynniki produkcji.
Zarysowane zagadnienia powodują, że ekonomia opodatkowania międzynarodowego dzieli się na cztery podstawowe obszary tematyczne, to jest:
- teorię międzynarodowego optymalnego opodatkowania, koncentrującą się na określeniu wpływu podatków na przepływy środków produkcji między krajami¹, zapewniające prawidłową alokację czynników produkcji (z punktu widzenia z góry określonego kryterium);
- teorię unikania podwójnego opodatkowania kapitału, której celem jest ustalenie reguł łagodzenia zbiegu obowiązków podatkowych lub zapewnienia przynajmniej minimalnego poziomu wymiany informacji o zagranicznych zobowiązaniach podatkowych;
- teorię międzynarodowej konkurencji podatkowej, obejmującą analizę dynamicznych relacji, jakie wywierają na siebie systemy podatkowe w wyniku opodatkowania tych samych czynników produkcji oraz
- międzynarodowe unikanie opodatkowania, związane z legalnymi sposobami zmniejszenia obciążenia podatkowego, które jednak postrzegane są jako niekorzystne dla budżetów poszczególnych państw.
Pierwsza grupa zagadnień opisuje stan statyczny i rozważa, jak dany typ podatku oddziałuje na gospodarkę danego kraju, niezależnie od systemów podatkowych występujących za granicą lub przy założeniu ich niezmienności. Charakterystyczne cechy tej grupy teorii ekonomicznych to: brak efektów zewnętrznych (pozacenowych efektów wynikających z asymetrii informacji), normatywny cel analizy – określenie, jak powinno wyglądać najlepsze opodatkowanie z punktu widzenia jakiegoś kryterium, pominięcie kwestii dostarczania dóbr publicznych oraz pominięcie dynamicznych (strategicznych) relacji między różnymi jurysdykcjami, które polegają na zmianach opodatkowania w reakcji na zachowania innych krajów.
Z różnych możliwych podstaw opodatkowania najlepiej opracowana w literaturze ekonomicznej jest teoria międzynarodowego opodatkowania kapitału². Teoria ta jest relatywnie prosta, bowiem nie wymaga modelowania skomplikowanych relacji popytu i podaży, tak jak na przykład teorie dotyczące optymalnego opodatkowania konsumpcji czy pracy. Niestety rozwiązania stosowane w praktyce często nie pokrywają się z postulatami sformułowanymi na gruncie tej teorii. Powoduje to znaczące zainteresowanie wyjaśnieniem przyczyn występowania takich różnic. Wydaje się, że ich znaczną część można przypisać zbyt restrykcyjnym założeniom przyjmowanym w tradycyjnej teorii opodatkowania międzynarodowego, zwłaszcza dotyczącym posiadania przez administrację podatkową wiedzy o dochodach realizowanych przez krajowych podatników za granicą.
Uwzględnienie dynamicznych relacji między krajem i zagranicą obejmuje teoria unikania podwójnego opodatkowania. Stanowi ona rozwinięcie teorii międzynarodowego optymalnego opodatkowania o interakcje zachodzące między różnymi systemami podatkowymi. Podobnie jak poprzednio, nie bierze się w niej pod uwagę istnienia efektów zewnętrznych, co odróżnia tę grupę modeli od teorii konkurencji podatkowej. Częściowo nacisk położony jest w niej na określenie najlepszych w danych warunkach metod unikania podwójnego opodatkowania, nawet za cenę odstępstwa od optymalnej alokacji czynników produkcji. Ten ostatni wniosek ilustrują warunki optymalnego opodatkowania, będące konsekwencją zastosowania podstawowych metod unikania podwójnego opodatkowania stosowanych w umowach międzynarodowych. Wspomniane warunki prowadzą do wniosku, że optymalne opodatkowanie kapitału dla kraju małego, stosującego kredyt podatkowy lub wyłączenie z opodatkowania, czyli dwie najbardziej popularne metody unikania podwójnego opodatkowania, powinno być zerowe. Oznacza to, że zastosowanie metod unikania opodatkowania przy utrzymaniu pozytywnego opodatkowania zawsze powoduje zniekształcenia alokacyjne, a zatem nieefektywność produkcji³.
Konkurencja podatkowa obejmuje wpływ obcych systemów podatkowych na gospodarkę i system podatkowy danego kraju, przy założeniu występowania efektów zewnętrznych, zazwyczaj negatywnych⁴ (takich, jak ucieczka mobilnych czynników produkcji za granicę), choć czasem również pozytywnych (w postaci wzrostu produktywności, wynikającego z koncentracji czynników produkcji w pewnych lokalizacjach). Celem analizy międzynarodowej konkurencji podatkowej jest: po pierwsze ustalenie kierunku zmian podatkowych w wyniku oddziaływania konkurencji podatkowej (tzw. analiza pozytywna prowadząca do ustalenia, czy stopy opodatkowania spadają, czy wzrastają w wyniku konkurencji podatkowej), a po drugie sformułowanie zaleceń mających na celu przezwyciężenie skutków konkurencji, np. przez jakąś formę międzynarodowej koordynacji podatkowej (w wersji ekstremalnej prowadzącej do harmonizacji⁵, to znaczy ujednolicenia systemów podatkowych). Kluczowym problemem, który próbuje się rozwiązać, jest zapewnienie prawidłowej wysokości dostarczanych przez państwo dóbr publicznych. Cechą charakterystyczną tego podejścia od strony metodologicznej jest występowanie strategicznych reakcji krajów na rozwiązania podatkowe stosowane u konkurentów, typowych dla teorii gier.
Modelowanie konkurencji podatkowej jest dużo trudniejsze niż określenie zasad optymalnego opodatkowania, z uwagi na współzależność różnych podatków, odmienne cele poszczególnych krajów, czy możliwość stosowania retorsji⁶. Na płaszczyźnie teoretycznej nie ma zgody, czy konkurencja podatkowa jest zjawiskiem korzystnym, czy też stanowi szkodliwy artefakt, wynikający z negatywnych efektów zewnętrznych opodatkowania. Dostrzegający głównie negatywne aspekty konkurencji podatkowej uzasadniają polityczne tendencje do ujednolicania podatków (harmonizacji) na poziomie ponadnarodowym, na przykład ogólnoeuropejskim, podczas gdy ich adwersarze bronią autonomii jurysdykcji krajowych. Spór ten nadaje dodatkowy – polityczny wymiar – prowadzonej debacie podatkowej. Polityczny aspekt pojawia się też w analizie unikania opodatkowania, gdyż rządy starają się proceder ten ograniczyć, chroniąc się przed erozją posiadanych podstaw opodatkowania.
Uzupełnieniem teorii dotyczących kapitału jest zainteresowanie międzynarodowym optymalnym opodatkowaniem oraz konkurencją o inne czynniki produkcji, takie jak tzw. praca mobilna lub transgraniczna sprzedaż towarów (dóbr⁷). Pierwsza grupa zagadnień stanowi jeden z najmłodszych kierunków badawczych w ekonomii opodatkowania międzynarodowego, którego znaczenie wzrosło dopiero w wyniku pogłębienia się integracji gospodarczej na świecie i poprawy mobilności siły roboczej. Druga grupa, czyli teoria międzynarodowego opodatkowania dóbr konsumpcyjnych (towarów), jest z kolei bardziej zróżnicowana teoretycznie, co po części wynika z dłuższej historii badań w tym zakresie (część tej teorii, związana z optymalnym opodatkowaniem, jest dużo starsza i wywodzi się bezpośrednio z teorii optymalnego opodatkowania dóbr wewnątrz jednego kraju), podczas gdy odpowiednia część dotycząca konkurencji podatkowej jest rozwinięta relatywnie słabo. Zasadnicze kwestie, jakie są rozważane w tej ostatniej, to wybór sposobu opodatkowania (według kraju pochodzenia lub kraju przeznaczenia) oraz analiza sposobów i konsekwencji harmonizacji opodatkowania pośredniego.
Różne reguły opodatkowania w poszczególnych krajach i stosowane metody unikania podwójnego opodatkowania skłaniają podmioty prywatne do zmniejszenia swych obciążeń podatkowych przez wykorzystanie takich rozwiązań, jak: umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, raje podatkowe, przerzucanie dochodów za pomocą cen transferowych czy zmiany rezydencji podatkowej. W ten sposób pojawia się potrzeba opisania, wytłumaczenia, a niekiedy też przeciwdziałania takim zjawiskom, jak unikanie i uchylanie się od opodatkowania, przez zastosowanie podmiotów i regulacji zagranicznych. Należy podkreślić, że ta ostatnia grupa zagadnień zorientowana jest ściśle na analizę mikroekonomiczną, opisując zachowania podatników, a w niewielkim zakresie na moderujące je regulacje i polityki. Z metodologicznego punktu widzenia wprowadza to do analiz strategiczne zachowania podatników, którzy aktywnie reagują na przyjęte zasady opodatkowania. Należy dodać, że sposoby unikania opodatkowania modyfikują zarówno optymalne zasady opodatkowania, jak też sam przebieg konkurencji podatkowej, bardzo komplikując rozważania teoretyczne i eliminując niektóre z prostych rozwiązań podatkowych sugerowanych przez przedstawione wcześniej teorie ekonomiczne. Podstawowe zagadnienia z tej grupy dotyczą: wykorzystania rajów podatkowych, nabywania umownych korzyści, stosowania cen transferowych oraz nadmiernego zadłużenia w celu ograniczenia ciężaru podatkowego. Najważniejszym podmiotem rozważań jest tutaj przedsiębiorstwo międzynarodowe z filiami⁸ zagranicznymi.
Kilka słów należy poświęcić na wskazanie tematów, które niniejsza praca świadomie pomija lub tylko je sygnalizuje. W szczególności nie jest tutaj rozważana teoria ceł, ani opodatkowanie handlu międzynarodowego, które stanowią część teorii wymiany międzynarodowej lub inaczej teorii handlu zagranicznego. Mimo to należy podkreślić wysoką zbieżność wniosków uzyskanych w tej teorii, do otrzymywanych przez ekonomię opodatkowania. Pominięte są też kwestie niepodatkowych determinantów bezpośrednich inwestycji zagranicznych, ponieważ analiza w tym zakresie koncentruje się wyłącznie na wpływie opodatkowania międzynarodowego na strukturę, lokalizację i wielkość inwestycji⁹. Nie jest też przedmiotem niniejszej pracy teoria integracji gospodarczej, ani konkurencja podatkowa w państwach federalnych, między różnymi ośrodkami władzy czy szczeblami administracji terytorialnej, mimo że wnioski z niej mogą być w pewnym stopniu wykorzystane także w aspekcie międzynarodowym¹⁰. Jedynie marginalnie potraktowano konkurencję w zakresie redystrybucyjnej roli opodatkowania, zwłaszcza w zbiegu z wyborem politycznym, gdyż dotyczy ona w głównej mierze wydatków, a nie podatków. Podobnie zrezygnowano ze szczegółowego prezentowania teorii opodatkowania wyprowadzonych dla gospodarki zamkniętej, które mogą zawierać element międzynarodowy, jeżeli nie zmienia to istotnie wniosków uzyskanych dla gospodarki zamkniętej. Dotyczy to na przykład, teorii optymalnego opodatkowania dóbr, mimo że stanowi ona podstawę rozważań o optymalnym opodatkowaniu międzynarodowym, teorii optymalnego opodatkowania dochodów, czy wpływu podatków międzynarodowych na strukturę wewnętrznego finansowania przedsiębiorstw (np. potwierdzenia hipotezy Modiglianiego-Millera o optymalnej strukturze finansowania przedsiębiorstw przy występowaniu opodatkowania międzynarodowego, zamiast opodatkowania krajowego)¹¹. Analiza pomija też problem opodatkowania międzynarodowego w krajach rozwijających się, w których liberalizacja handlu prowadzi do spadku dochodów z ceł, a wprowadzenie w zamian podatku od wartości dodanej może spowodować ekspansję gospodarki nielegalnej . Dotyczy to też użycia podatków do pokrycia kosztów wykształcenia emigrantów przez kraj ich pochodzenia.
Podstawowym celem niniejszej pracy jest synteza istniejących badań międzynarodowych w zakresie objętych wymienionymi zagadnieniami tak, aby można było ustalić najbardziej perspektywiczne koncepcje, pomocne przy: ustaleniu optymalnego opodatkowania międzynarodowego oraz zniwelowaniu negatywnych konsekwencji konkurencji podatkowej i unikania opodatkowania. Główny nacisk położony został na opodatkowanie kapitału, którego ekonomiczna teoria jest najlepiej rozwinięta, z wykorzystaniem pobocznych rozważań związanych z opodatkowaniem pracy i konsumpcji. Osiągnięte wnioski pozwalają na weryfikację kilku hipotez, przedstawionych poniżej, mających istotne znaczenie dla modelowania zagadnienia opodatkowania międzynarodowego.
Po pierwsze, ani teoria optymalnego opodatkowania, ani teoria konkurencji podatkowej nie mogą prawidłowo odzwierciedlać rzeczywistości, jeśli nie uwzględni się w nich występowania zjawiska unikania opodatkowania.
Po drugie, modele obejmujące tylko pojedyncze podatki nie opisują rzeczywistej konkurencji między krajami i nie mogą jednoznacznie potwierdzić lub zaprzeczyć istnieniu takich zjawisk, jak niedostateczna lub nadmierna podaż dóbr publicznych z powodu stosowania zbyt niskiego opodatkowania. Z tego powodu najlepiej, aby modele obejmowały przynajmniej trzy podstawowe rodzaje podatków (od kapitału, pracy i konsumpcji), a także, o ile to możliwe, uwzględniły sposób finansowania zadłużenia.
Po trzecie, kryzys finansowy w Unii Europejskiej osłabia oddziaływanie tradycyjnej konkurencji podatkowej i to pomimo odpływu kapitału z krajów o niskim opodatkowaniu do krajów o opodatkowaniu wysokim (umownie z peryferii do centrum). Dlatego obserwowane zmiany powinny być w większym stopniu zgodne z przewidywaniami konkurencji podatkowej opisanej przez nową geografię ekonomiczną.
Rozważania prezentowane w rozdziale 1 rozpoczyna opis teorii optymalnego opodatkowania międzynarodowych dochodów kapitałowych. Najpierw omawiana jest sytuacja kraju małego, a następnie dużego, to znaczy takiego, który ma wpływ na światową stopę zwrotu z kapitału. W dalszej kolejności zaprezentowane zostały rozszerzenia tradycyjnej teorii oraz przegląd badań empirycznych dotyczących wpływu podatków na wielkość bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Przeglądy badań empirycznych, tak w tym rozdziale, jak i w pozostałych, celowo pomijają większość wyników obejmujących lata 80. oraz odwołują się, jeśli tylko jest to możliwe, do badań obejmujących kraje europejskie lub członków OECD.
W rozdziale 2 opisano teorię unikania podwójnego opodatkowania, ze szczególnym uwzględnieniem takich metod, jak: użycie kredytu podatkowego, wyłączenie z opodatkowania oraz opodatkowanie czystego dochodu¹². Znaczna część tego rozdziału poświęcona jest wyborowi najlepszej metody unikania opodatkowania ze względu na różne kryteria ekonomiczne. Podobnie jak w poprzednim rozdziale dokonano też krótkiego przeglądu badań empirycznych, dotyczących wpływu stosowanych metod unikania podwójnego opodatkowania na opodatkowanie międzynarodowe.
Rozdział 3 obejmuje analizę konkurencji podatkowej o kapitał. W pierwszej kolejności zaprezentowane zostały tradycyjne teorie konkurencji podatkowej, w tym symetryczna i asymetryczna konkurencja podatkowa. Nieco miejsca zajmują również teorie powstałe w nurcie nowoczesnej ekonomii politycznej. Omówiono także sytuacje, w których konkurencja podatkowa może prowadzić do wzrostu stóp opodatkowania. Następnie zaprezentowano rozszerzenia teorii zaproponowane przez przedstawicieli nowej geografii ekonomicznej. Na zakończenie zawarto przegląd badań empirycznych odnoszących się do zaprezentowanych teorii, weryfikujących istnienie i kierunek oddziaływania konkurencji podatkowej.
W rozdziale 4 opisano optymalne międzynarodowe opodatkowanie pracy i konsumpcji oraz istniejącą w tym zakresie teorię konkurencji podatkowej. W szczególności prezentowane rozważania obejmują wpływ opodatkowania międzynarodowego na migracje oraz opodatkowanie towarów. Należy zastrzec, że część teorii obejmująca opodatkowanie pracy niemobilnej, jest przedstawiana przy okazji omawiania teorii dotyczących opodatkowania kapitału w innych rozdziałach. Dotyczy to optymalnego opodatkowania międzynarodowego, gdy wykorzystywane są dwa instrumenty podatkowe (podatki obciążające pracę i kapitał), ale rynek pracy jest niedoskonały oraz teorii konkurencji podatkowej, w której występuje jednocześnie praca i kapitał. Z tych względów, w omawianym rozdziale skoncentrowano się wyłącznie na tych przypadkach, w których praca jest mobilna, a więc wtedy, gdy występują migracje międzynarodowe. W dalszej części wskazano na opodatkowanie konsumpcji (towarów), przy występowania zakupów transgranicznych. Ta grupa zagadnień obejmuje, podobnie jak w przypadku kapitału, optymalne opodatkowanie dóbr oraz towarową konkurencję podatkową z elementami unikania opodatkowania, takimi jak na przykład bezpośredni zakup wcześniej wyeksportowanych towarów w celu zapłacenia niższego podatku od towarów i usług za granicą. Obecny poziom rozwoju tej teorii jest dużo słabszy niż odpowiedniej teorii opodatkowania kapitału, z uwagi na zasadnicze trudności metodologiczne, w tym wymaganie modelowania użyteczności i zachowań konsumentów z różnych krajów. Trzecim elementem opodatkowania dóbr jest kwestia harmonizacji opodatkowania konsumpcji, w tym zwłaszcza sensowność przejścia z zasady opodatkowania według zasady kraju przeznaczenia na opodatkowanie według zasady kraju pochodzenia towarów.
Kolejny rozdział stanowi opis międzynarodowego unikania opodatkowania i stosowanych w tym zakresie metod, a także sposobów przeciwdziałania temu zjawisku. W szczególności opisano: metody wykorzystujące umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, tzw. treaty shopping, wykorzystanie rajów podatkowych, nadmierne finansowanie długiem (cienką kapitalizację) i ceny transferowe. Przedstawiono też obecny stan badań empirycznych zmierzających do określenia występowania określonych form unikania opodatkowania, oraz w mniejszym stopniu oceny skali tych zjawisk. Rozdział ten kończy krótki przegląd potencjalnych sposobów ograniczania międzynarodowego unikania opodatkowania, tak w postaci regulacyjnej, jak i ekonomicznej.
Ostatnia część książki, to badania własne zaproponowane w celu weryfikacji omawianych zagadnień. Zbadano w nich strukturę i poziom opodatkowania podatkami od kapitału, pracy i konsumpcji wewnątrz państw będących członkami Unii Europejskiej w związku z kryzysem finansowym w latach 2007–2010. Wydaje się to dość ważnym testem dla zaprezentowanych teorii konkurencji podatkowej, których poprawność w okresie dobrej koniunktury może być w dużym stopniu rozmyta przez możliwość nieograniczonego finansowania dłużnego z rynku kapitałowego. W kryzysie wiele państw doznało znaczącego ograniczenia dostępności finansowania swojego zadłużenia oraz musiało poprawić swoją wiarygodność, podejmując działania zwiększające wysokość wpływów podatkowych. Taka presja pozwala wierzyć, że kluczowe ograniczania przewidziane przez teorię stały się nagle wiążące, wymuszając dostosowania zgodnie z przewidywaniami wynikającymi z konkurencji podatkowej. W pierwszej kolejności starano się określić za pomocą modelu statycznego, czy przedstawione we wcześniejszych rozdziałach teorie znajdują potwierdzenie w zachowaniu nominalnych, implikowanych i efektywnych stóp opodatkowania kapitału. W drugiej kolejności znając skutki, jakie może powodować kryzys, użyto modeli dynamicznych (na różnicach zmiennych), dla tego samego rodzaju zmiennych objaśnianych, w celu oszacowania czy zmiany zachodzące w okresie kryzysu mają kierunek zgodny z wytłumaczeniem oferowanym przez poszczególne teorie konkurencji podatkowej. Podobne badania, aczkolwiek w nieco uproszczonym zakresie, przeprowadzono dla opodatkowania pracy i konsumpcji w Unii Europejskiej. Objęły one implikowane stopy opodatkowania oraz udział wpływów podatkowych w produkcie krajowym brutto i nieco węższy zestaw zmiennych objaśniających.
Integracja różnych nurtów i zagadnień międzynarodowej ekonomii opodatkowania nie jest zadaniem prostym, tak pod względem pojęciowym jak i merytorycznym. Dlatego szczególne słowa podziękowania należą się recenzentom: prorektorowi Uniwersytetu Technologiczno-Humanistycznego w Radomiu prof. dr hab. Sławomirowi Bukowskiemu oraz dr Konradowi Walczykowi ze Szkoły Głównej Handlowej, których cenne uwagi przyczyniły się w znacznym stopniu do merytorycznego i technicznego udoskonalenia niniejszej książki.
więcej..