- promocja
Ekstremalny kod w języku C. Współbieżność i programowanie zorientowane obiektowo - ebook
Ekstremalny kod w języku C. Współbieżność i programowanie zorientowane obiektowo - ebook
Jeśli uważasz, że język C dawno został odłożony do lamusa, jesteś w błędzie. Wielu inżynierów oprogramowania o nim zapomniało, jednak C wciąż cieszy się popularnością. Jest przy tym uważany za dość trudny język programowania, gdyż samo opanowanie jego składni to za mało, aby efektywnie go wykorzystywać. Właśnie dlatego ceni się programistów z wnikliwym i naukowym podejściem do reguł i praktyk. Tylko wtedy można wykorzystać możliwości języka C do tworzenia efektywnych systemów. W tym celu profesjonalny programista C musi tworzyć kod na bardzo wysokim poziomie.
To książka przeznaczona dla programistów, którzy chcą stać się ekspertami języka C. Przedstawia zasady pracy z dyrektywami preprocesora, makrami, kompilacją warunkową i ze wskaźnikami. Omawia ważne aspekty projektowania algorytmów, funkcji i struktur. Sporo miejsca poświęcono tu kwestii uzyskiwania maksimum wydajności z aplikacji działających w środowisku o ograniczonych zasobach. Starannie opisano, jak C współpracuje z systemem Unix, w jaki sposób zaimplementowano reguły zorientowane obiektowo w języku C, a także jak wykorzystać wieloprocesowość. To świetny materiał bazowy do samodzielnego badania, zadawania pytań i eksperymentowania z kodem.
W książce między innymi:
- zaawansowane elementy języka C
- struktury pamięci i proces kompilacji
- programowanie zorientowane obiektowo w proceduralnym kodzie C
- tworzenie kodu na niskim poziomie
- współbieżność, wielowątkowość i integracja z innymi językami programowania
- testy jednostkowe i debugowanie oraz komunikacja międzyprocesowa
Programowanie w C: przejdź na najwyższy poziom!
Spis treści
O autorze 11
O recenzentach technicznych 13
Wprowadzenie 15
Rozdział 1. Funkcje podstawowe 23
- Dyrektywy preprocesora 25
- Makra 26
- Kompilacja warunkowa 39
- Wskaźniki zmiennych 42
- Składnia 43
- Operacje arytmetyczne na wskaźnikach zmiennych 45
- Wskaźniki ogólne 48
- Wielkość wskaźnika 51
- Zapomniany wskaźnik 51
- Wybrane informacje szczegółowe dotyczące funkcji 54
- Anatomia funkcji 54
- Waga projektu 55
- Zarządzanie stosem 55
- Przekazywanie przez wartość kontra przekazywanie przez referencję 56
- Wskaźniki funkcji 59
- Struktury 61
- Dlaczego struktura? 62
- Dlaczego typ zdefiniowany przez użytkownika? 62
- Jakie możliwości oferuje struktura? 63
- Układ pamięci 64
- Struktury zagnieżdżone 68
- Wskaźniki struktur 69
- Podsumowanie 70
Rozdział 2. Od kodu źródłowego do pliku binarnego 73
- Proces kompilacji 74
- Kompilacja projektu w języku C 76
- Etap 1. Uruchomienie preprocesora 83
- Etap 2. Kompilacja 84
- Etap 3. Uruchomienie asemblera 87
- Etap 4. Linkowanie 90
- Preprocesor 93
- Kompilator 97
- Drzewo składniowe 98
- Asembler 100
- Linker 101
- Jak działa linker? 102
- Można oszukać linkera! 110
- Dekorowanie nazw C++ 114
- Podsumowanie 116
Rozdział 3. Pliki obiektowe 117
- Interfejs binarny aplikacji 118
- Formaty plików obiektowych 120
- Relokowane pliki obiektowe 121
- Wykonywalne pliki obiektowe 126
- Biblioteki statyczne 130
- Biblioteki dynamiczne 138
- Ręczne wczytywanie bibliotek współdzielonych 143
- Podsumowanie 145
Rozdział 4. Struktura pamięci procesu 147
- Układ pamięci procesu 148
- Określanie struktury pamięci 149
- Analiza statycznego układu pamięci 150
- Segment BSS 152
- Segment data 154
- Segment text 158
- Analiza dynamicznego układu pamięci 160
- Mapowanie pamięci 161
- Segment stack 165
- Segment sterty 167
- Podsumowanie 170
Rozdział 5. Stos i sterta 173
- Stos 174
- Analizowanie stosu 175
- Kwestie związane z używaniem pamięci stosu 182
- Sterta 185
- Alokacja i zwalnianie pamięci na stercie 187
- Reguły dotyczące pamięci sterty 196
- Zarządzanie pamięcią w ograniczonym środowisku 199
- Środowiska o ograniczonej ilości pamięci 200
- Środowisko charakteryzujące się większą wydajnością działania 202
- Podsumowanie 208
Rozdział 6. Programowanie zorientowane obiektowo i hermetyzacja 211
- Myślenie w sposób zorientowany obiektowo 214
- Koncepcje myślowe 215
- Mapowanie idei w głowie i modele obiektowe 216
- Obiekty nie znajdują się w kodzie 218
- Atrybuty obiektu 219
- Domena 220
- Relacje między obiektami 221
- Operacje zorientowane obiektowo 222
- Obiekt ma zdefiniowane zachowanie 224
- Dlaczego język C nie jest zorientowany obiektowo? 225
- Hermetyzacja 226
- Hermetyzacja atrybutu 226
- Hermetyzacja zachowania 229
- Ukrywanie informacji 239
- Podsumowanie 246
Rozdział 7. Kompozycja i agregacja 247
- Związki między klasami 247
- Obiekt kontra klasa 248
- Kompozycja 250
- Agregacja 256
- Podsumowanie 263
Rozdział 8. Dziedziczenie i polimorfizm 265
- Dziedziczenie 266
- Natura dziedziczenia 267
- Polimorfizm 281
- Czym jest polimorfizm? 281
- Do czego jest potrzebny polimorfizm? 284
- Jak w języku C zaimplementować zachowanie polimorficzne? 285
- Podsumowanie 292
Rozdział 9. Abstrakcja i programowanie zorientowane obiektowo w C++ 293
- Abstrakcja 294
- Zorientowane obiektowo konstrukcje w C++ 297
- Hermetyzacja 298
- Dziedziczenie 301
- Polimorfizm 306
- Klasa abstrakcyjna 309
- Podsumowanie 311
Rozdział 10. UNIX - historia i architektura 313
- Historia systemu UNIX 314
- Systemy operacyjne Multics i UNIX 314
- Języki BCPL i B 316
- Droga do powstania języka C 317
- Architektura systemu UNIX 318
- Filozofia systemu UNIX 319
- Warstwy systemu UNIX 320
- Interfejs powłoki dla aplikacji użytkownika 323
- Interfejs jądra do warstwy powłoki 327
- Jądro 333
- Sprzęt 337
- Podsumowanie 339
Rozdział 11. Jądro i wywołania systemowe 341
- Wywołania systemowe 342
- Wywołania systemowe pod mikroskopem 342
- Pominięcie standardu C - bezpośrednie wykonanie wywołania systemowego 344
- Wewnątrz funkcji wywołania systemowego 346
- Dodanie nowego wywołania systemowego do systemu Linux 348
- Jądro systemu UNIX 361
- Jądro monolityczne kontra mikrojądro 362
- Linux 364
- Moduły jądra 364
- Podsumowanie 370
Rozdział 12. Najnowsza wersja C 371
- C11 372
- Określenie obsługiwanej wersji standardu języka C 372
- Usunięcie funkcji gets() 374
- Zmiany wprowadzone w funkcji fopen() 374
- Funkcje sprawdzające granice bufora 376
- Funkcja niekończąca działania 377
- Makra typu generycznego 378
- Unicode 378
- Unie i struktury anonimowe 384
- Wielowątkowość 386
- Słowo o standardzie C18 386
- Podsumowanie 386
Rozdział 13. Współbieżność 389
- Wprowadzenie do współbieżności 390
- Równoległość 391
- Współbieżność 392
- Jednostka zarządcy zadań 393
- Procesy i wątki 395
- Ograniczenie typu "zachodzi wcześniej" 396
- Kiedy należy używać współbieżności 398
- Stan współdzielony 405
- Podsumowanie 410
Rozdział 14. Synchronizacja 411
- Problemy związane ze współbieżnością 412
- Wrodzone problemy ze współbieżnością 413
- Problemy pojawiające się po synchronizacji 423
- Techniki synchronizacji 424
- Techniki busy-waiting i spinlock 425
- Mechanizm uśpienia-powiadomienia 428
- Semafory i muteksy 431
- Wiele jednostek procesora 436
- Blokada typu spinlock 441
- Zmienne warunkowe 442
- Współbieżność w standardzie POSIX 444
- Obsługa współbieżności przez jądro 445
- Wieloprocesowość 447
- Wielowątkowość 450
- Podsumowanie 451
Rozdział 15. Wykonywanie wątków 453
- Wątki 454
- Wątki POSIX 457
- Tworzenie wątków POSIX 458
- Przykład stanu wyścigu 463
- Przykład wyścigu danych 471
- Podsumowanie 474
Rozdział 16. Synchronizacja wątków 477
- Kontrola współbieżności w standardzie POSIX 478
- Muteksy POSIX 478
- Zmienne warunkowe POSIX 481
- Bariery POSIX 485
- Semafory POSIX 487
- Wątki POSIX i pamięć 495
- Pamięć stosu 495
- Pamięć sterty 500
- Widoczność pamięci 504
- Podsumowanie 506
Rozdział 17. Wykonywanie procesów 507
- API wykonywania procesu 507
- Tworzenie procesu 510
- Wykonywanie procesu 515
- Porównanie tworzenia procesu i wykonywania procesu 517
- Procedura wykonania procesu 518
- Stan współdzielony 519
- Techniki współdzielenia 520
- Pamięć współdzielona w standardzie POSIX 522
- System plików 531
- Wielowątkowość kontra wieloprocesowość 534
- Wielowątkowość 534
- Wieloprocesowość w pojedynczym komputerze 535
- Wieloprocesowość rozproszona 535
- Podsumowanie 536
Rozdział 18. Synchronizacja procesów 537
- Kontrola współbieżności w pojedynczym hoście 538
- Nazwane semafory POSIX 539
- Nazwane muteksy 543
- Przykład pierwszy 543
- Przykład drugi 547
- Nazwane zmienne warunkowe 556
- Etap 1. Klasa pamięci współdzielonej 557
- Etap 2. Klasa współdzielonego licznika w postaci 32-bitowej liczby całkowitej 560
- Etap 3. Klasa muteksu współdzielonego 562
- Etap 4. Klasa współdzielonej zmiennej warunkowej 565
- Etap 5. Logika funkcji main() 568
- Kontrola współbieżności rozproszonej 572
- Podsumowanie 574
Rozdział 19. Gniazda i IPC w pojedynczym hoście 577
- Techniki IPC 578
- Protokół komunikacyjny 580
- Cechy charakterystyczne protokołu 582
- Sekwencyjność 584
- Komunikacja w pojedynczym hoście 584
- Deskryptory plików 585
- Sygnały POSIX 585
- Potoki POSIX 589
- Kolejka komunikatów POSIX 592
- Gniazda domeny systemu UNIX 594
- Wprowadzenie do programowania gniazd 595
- Sieci komputerowe 595
- Na czym polega programowanie gniazda? 607
- Podsumowanie 614
Rozdział 20. Programowanie oparte na gniazdach 615
- Podsumowanie informacji o programowaniu gniazd 616
- Projekt kalkulatora 618
- Hierarchia kodu źródłowego 619
- Zbudowanie projektu 623
- Uruchomienie projektu 623
- Protokół aplikacji 624
- Biblioteka serializacji i deserializacji 627
- Usługa kalkulatora 632
- Gniazda domeny systemu UNIX 634
- Serwer strumienia UDS 634
- Klient strumienia UDS 641
- Serwer datagramu nasłuchujący na gnieździe UDS 644
- Klient datagramu używającego gniazda UDS 648
- Gniazda sieciowe 650
- Serwer TCP 650
- Klient TCP 652
- Serwer UDP 653
- Klient UDP 654
- Podsumowanie 655
Rozdział 21. Integracja z innymi językami programowania 657
- Dlaczego integracja w ogóle jest możliwa? 658
- Pobranie niezbędnych materiałów 659
- Biblioteka stosu 660
- Integracja z C++ 666
- Dekorowanie nazw w C++ 667
- Kod C++ 669
- Integracja z Javą 673
- Utworzenie kodu w Javie 674
- Przygotowanie części natywnej 679
- Integracja z Pythonem 686
- Integracja z Go 689
- Podsumowanie 692
Rozdział 22. Testy jednostkowe i debugowanie 695
- Testowanie oprogramowania 696
- Poziomy testowania 697
- Testy jednostkowe 698
- Dublery używane podczas testów 706
- Testowanie komponentu 707
- Biblioteki testowania kodu w C 709
- Framework CMocka 710
- Google Test 718
- Debugowanie 722
- Kategorie błędów 724
- Debugery 724
- Narzędzia profilowania pamięci 726
- Debugery wątków 728
- Narzędzia do profilowania wydajności działania 729
- Podsumowanie 730
Rozdział 23. Systemy kompilacji 731
- Czym jest system kompilacji? 732
- Make 733
- CMake - to nie jest system kompilacji! 740
- Ninja 745
- Bazel 747
- Porównanie systemów kompilacji 750
- Podsumowanie 750
- Epilog 751
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-7467-6 |
Rozmiar pliku: | 4,7 MB |