Facebook - konwersja

Elementy robotyki dla początkujących - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
14 czerwca 2022
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
69,00

Elementy robotyki dla początkujących - ebook

Elementy robotyki dla początkujących

Robotyka jest bardzo ciekawą dziedziną inżynierii o ogromnym znaczeniu praktycznym. Wymaga znajomości kilku dyscyplin wiedzy, takich jak algorytmika, matematyka czy mechanika. Równocześnie roboty oddziałują na wyobraźnię i są przedmiotem zainteresowania uczniów na każdym poziomie edukacji, od przedszkolnego po uniwersytecki. O ile jednak początkowe zapoznawanie się z robotami polega głównie na zabawie i eksperymentach, o tyle poważniejsze studiowanie robotyki oznacza konieczność przyswojenia złożonych zagadnień, takich jak algorytmy robotyczne.

W tej książce gruntownie wyjaśniono reguły robotyki, pokazano także, w jaki sposób przechodzi się od teoretycznych algorytmów do działania rzeczywistego robota. Znajdziemy tutaj przegląd różnego rodzaju robotów, jak również tworzących je podzespołów, jednak najważniejszą częścią publikacji jest omówienie algorytmów robotycznych - od odometrii i sterowania ze sprzężeniem zwrotnym po przetwarzanie obrazów i uczenie maszynowe. Poszczególne algorytmy zostały przedstawione za pomocą pseudokodu, co pozwoli na ich implementację w różnych językach programowania. Mogą zostać użyte w większości robotów edukacyjnych wyposażonych w dwusilnikowy napęd różnicowy, czujniki zbliżeniowe i moduł wyświetlania wyników użytkownikowi. Zawarty tu materiał pozwoli się dobrze przygotować do zaawansowanych studiów robotyki.

W książce między innymi:

  • roboty i ich zastosowanie
  • czujniki i zachowanie reaktywne robota
  • ruch robota i sterowanie nim
  • nawigacja robota mobilnego: omijanie przeszkód i wykorzystywanie map
  • zastosowanie sieci neuronowych i uczenia maszynowego w robotach
  • robotyka roju i kinematyka manipulatora robotycznego

Algorytmy robotyczne: zrozum i zaimplementuj!

Spis treści

Przedmowa

Rozdział 1. Roboty i ich zastosowania

  • 1.1. Klasyfikacja robotów
  • 1.2. Roboty przemysłowe
  • 1.3. Autonomiczne roboty mobilne
  • 1.4. Roboty humanoidalne
  • 1.5. Roboty edukacyjne
    • Gotowe roboty mobilne
    • Zestawy robotyczne
    • Ramiona robota
    • Środowisko programistyczne
  • 1.6. Robot ogólny
    • 1.6.1. Napęd różnicowy
    • 1.6.2. Czujniki zbliżeniowe
    • 1.6.3. Czujniki podłoża
    • 1.6.4. Wbudowany komputer
  • 1.7. Formalizm algorytmiczny
  • 1.8. Przegląd treści książki
  • 1.9. Podsumowanie
  • 1.10. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 2. Czujniki

  • 2.1. Podział czujników
  • 2.2. Czujniki odległości
    • 2.2.1. Ultradźwiękowe czujniki odległości
    • 2.2.2. Czujniki zbliżeniowe na podczerwień
    • 2.2.3. Optyczne czujniki odległości
    • 2.2.4. Czujniki triangulacyjne
    • 2.2.5. Skanery laserowe
  • 2.3. Kamery
  • 2.4. Pozostałe czujniki
  • 2.5. Zakres, rozdzielczość, precyzja, dokładność
  • 2.6. Nieliniowość
    • 2.6.1. Czujniki liniowe
    • 2.6.2. Czujniki nieliniowe
  • 2.7. Podsumowanie
  • 2.8. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 3. Zachowanie reaktywne

  • 3.1. Pojazdy Braitenberga
  • 3.2. Reagowanie na wykrycie obiektu
  • 3.3. Reagowanie i skręcanie
  • 3.4. Podążanie za linią
    • 3.4.1. Podążanie za linią za pomocą dwóch czujników podłoża
    • 3.4.2. Podążanie za linią za pomocą tylko jednego czujnika podłoża
    • 3.4.3. Bezgradientowe podążanie za linią
  • 3.5. Prezentacja pojazdów Braitenberga
  • 3.6. Podsumowanie
  • 3.7. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 4. Maszyny stanów skończonych

  • 4.1. Maszyny stanowe
  • 4.2. Zachowanie reaktywne sterowane stanem
  • 4.3. Szukaj i podjedź
  • 4.4. Implementacja maszyn stanów skończonych
  • 4.5. Podsumowanie
  • 4.6. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 5. Ruch robota i odometria

  • 5.1. Droga, prędkość i czas
  • 5.2. Przyspieszenie jako zmiana prędkości
  • 5.3. Od odcinków do ruchu ciągłego
  • 5.4. Nawigacja za pomocą odometrii
  • 5.5. Odometria liniowa
  • 5.6. Odometryczne mierzenie zakrętów
  • 5.7. Błędy odometryczne
  • 5.8. Kodery (enkodery) kół
  • 5.9. Bezwładnościowe systemy nawigacji
    • 5.9.1. Akcelerometry (przyspieszeniomierze)
    • 5.9.2. Żyroskopy
    • 5.9.3. Zastosowania
  • 5.11. Względna liczba elementów wykonawczych i stopni swobody
  • 5.12. Ruch holonomiczny i nieholonomiczny
  • 5.13. Podsumowanie
  • 5.14. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 6. Sterowanie

  • 6.1. Modele sterowania
    • 6.1.1. Sterowanie w pętli otwartej
    • 6.1.2. Sterowanie w pętli zamkniętej
    • 6.1.3. Okres algorytmu sterowania
  • 6.2. Sterowanie typu "on-off"
  • 6.3. Regulator proporcjonalny
  • 6.4. Regulator proporcjonalno-całkujący
  • 6.5. Sterownik proporcjonalno-całkująco-różniczkujący
  • 6.6. Podsumowanie
  • 6.7. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 7. Nawigacja lokalna: omijanie przeszkód

  • 7.1. Unikanie przeszkód
    • 7.1.1. Podążanie wzdłuż ściany
    • 7.1.2. Ukierunkowane podążanie wzdłuż ściany
    • 7.1.3. Algorytm Pledge'a
  • 7.2. Podążanie wzdłuż oznakowanej linii
  • 7.3. Mrówki poszukujące źródła pożywienia
  • 7.4. Model probabilistyczny zachowania mrówek
  • 7.5. Maszyna stanów skończonych dla algorytmu wyszukiwania ścieżki
  • 7.6. Podsumowanie
  • 7.7. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 8. Lokalizacja

  • 8.1. Punkty charakterystyczne
  • 8.2. Określanie pozycji na podstawie obiektów o znanym położeniu
    • 8.2.1. Określanie położenia za pomocą kąta i odległości
    • 8.2.2. Określanie położenia za pomocą triangulacji
  • 8.3. Globalny system pozycjonowania
  • 8.4. Lokalizacja probabilistyczna
    • 8.4.1. Pomiary czujników zwiększają pewność
    • 8.4.2. Niepewność w pomiarach
  • 8.5. Niepewność ruchu
  • 8.6. Podsumowanie
  • 8.7. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 9. Budowanie map

  • 9.1. Mapy dyskretne i ciągłe
  • 9.2. Zawartość komórek na mapie z siatką współrzędnych
  • 9.3. Tworzenie mapy przez eksplorację: algorytm rubieżowy
    • 9.3.1. Mapa z siatką współrzędnych i prawdopodobieństwami obłożenia
    • 9.3.2. Algorytm rubieżowy
    • 9.3.3. Priorytet w algorytmie rubieżowym
  • 9.4. Budowanie mapy na podstawie znajomości środowiska
  • 9.5. Przykład numeryczny algorytmu SLAM
  • 9.6. Czynności ukazujące działanie algorytmu SLAM
  • 9.7. Formalizacja algorytmu SLAM
  • 9.8. Podsumowanie
  • 9.9. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 10. Nawigacja na podstawie map

  • 10.1. Algorytm Dijkstry dla map z siatką współrzędnych
    • 10.1.1. Algorytm Dijkstry dla map z siatką współrzędnych o stałym koszcie
    • 10.1.2. Algorytm Dijkstry dla map z siatką współrzędnych o zmiennych kosztach
  • 10.2. Algorytm Dijkstry dla map ciągłych
  • 10.3. Planowanie trasy za pomocą algorytmu A*
  • 10.4. Podążanie za ścieżką i unikanie przeszkód
  • 10.5. Podsumowanie
  • 10.6. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 11. Sterowanie za pomocą logiki rozmytej

  • 11.1. Rozmycie
  • 11.2. Stosowanie reguł
  • 11.3. Wyostrzenie
  • 11.4. Podsumowanie
  • 11.5. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 12. Przetwarzanie obrazów

  • 12.1. Otrzymywanie obrazów
  • 12.2. Przegląd typów przetwarzania obrazów cyfrowych
  • 12.3. Usprawnianie obrazów
    • 12.3.1. Filtry przestrzenne
    • 12.3.2. Manipulowanie histogramem
  • 12.4. Wykrywanie krawędzi
  • 12.5. Wykrywanie rogów
  • 12.6. Wykrywanie plam
  • 12.7. Podsumowanie
  • 12.8. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 13. Sieci neuronowe

  • 13.1. Biologiczny układ nerwowy
  • 13.2. Model sztucznej sieci neuronowej
  • 13.3. Implementacja pojazdu Braitenberga za pomocą sieci ANN
  • 13.4. Sztuczne sieci neuronowe: topologie
    • 13.4.1. Topologia wielowarstwowa
    • 13.4.2. Pamięć
    • 13.4.3. Filtr przestrzenny
  • 13.5. Uczenie
    • 13.5.1. Rodzaje algorytmów uczących
    • 13.5.2. Reguła Hebba w uczeniu sieci neuronowych
  • 13.6. Podsumowanie
  • 13.7. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 14. Uczenie maszynowe

  • 14.1. Rozróżnianie dwóch kolorów
    • 14.1.1. Wyróżnik otrzymany na podstawie średnich
    • 14.1.2. Wyróżnik otrzymany na podstawie średnich i wariancji
    • 14.1.3. Algorytm służący do nauki rozpoznawania kolorów
  • 14.2. Liniowa analiza dyskryminacyjna
    • 14.2.1. Motywacja
    • 14.2.2. Wyróżnik liniowy
    • 14.2.3. Wybór punktu dla wyróżnika liniowego
    • 14.2.4. Wybór współczynnika kierunkowego
    • 14.2.5. Obliczanie wyróżnika liniowego: przykład numeryczny
    • 14.2.6. Porównywanie jakości wyróżników
    • 14.2.7. Czynności związane z analizą LDA
  • 14.3. Uogólnienie wyróżnika liniowego
  • 14.4. Perceptrony
    • 14.4.1. Wykrywanie zboczy
    • 14.4.2. Klasyfikacja za pomocą perceptronów
    • 14.4.3. Uczenie perceptronu
    • 14.4.4. Przykład numeryczny
    • 14.4.5. Strojenie parametrów perceptronu
  • 14.5. Podsumowanie
  • 14.6. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 15. Robotyka roju

  • 15.1. Strategie koordynowania współpracy robotów
  • 15.2. Koordynacja na podstawie lokalnej wymiany informacji
    • 15.2.1. Komunikacja bezpośrednia
    • 15.2.2. Komunikacja pośrednia
    • 15.2.3. Algorytm BeeClust
    • 15.2.4. Implementacja algorytmu BeeClust przez projekt ASSISIbf
  • 15.3. Robotyka roju wykorzystująca oddziaływania fizyczne
    • 15.3.1. Współpraca przy fizycznym zadaniu
    • 15.3.2. Łączenie sił wielu robotów
    • 15.3.3. Zbiorowe przesuwanie z użyciem okluzji
  • 15.4. Podsumowanie
  • 15.5. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Rozdział 16. Kinematyka manipulatora robotycznego

  • 16.1. Kinematyka prosta
  • 16.2. Kinematyka odwrotna
  • 16.3. Rotacje
    • 16.3.1. Rotacja wektora
    • 16.3.2. Rotacja układu współrzędnych
    • 16.3.3. Przekształcenie wektora z jednego układu współrzędnych do innego
  • 16.4. Rotacja i translacja układu współrzędnych
  • 16.5. Przedsmak rotacji trójwymiarowych
    • 16.5.1. Rotacje wokół trzech osi
    • 16.5.2. Reguła prawej dłoni
    • 16.5.3. Macierze trójwymiarowych obrotów
    • 16.5.4. Rotacje wielokrotne
    • 16.5.5. Kąty Eulera
    • 16.5.6. Liczba oddzielnych rotacji kątów Eulera
  • 16.6. Zaawansowane zagadnienia związane z przekształceniami trójwymiarowymi
  • 16.7. Podsumowanie
  • 16.8. Literatura uzupełniająca
  • Bibliografia

Dodatek A. Jednostki miary

Dodatek B. Podstawy matematyczne

Kategoria: Programowanie
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-8824-6
Rozmiar pliku: 15 MB

BESTSELLERY

Kategorie: