Empatia pracowników medycznych - ebook
Empatia pracowników medycznych - ebook
Pozytywny wpływ empatii na wyniki terapii i opieki jest znany od dawna. Szczególnie w zawodach medycznych stawia się pracownikom wysokie wymagania odnośnie do umiejętności interpersonalnych, wśród których jedną z najważniejszych jest empatia pozwalająca zrozumieć perspektywę pacjenta. Wpływa ona na jakość opieki, a tym samym na satysfakcję pacjentów, a także pracowników medycznych z wykonywanej pracy. W publikacji podjęto próbę zdefiniowania empatii dojrzałej i wieloaspektowego przedstawienia zagadnień empatii w odniesieniu do pracy lekarzy i pielęgniarek oraz procesu kształcenia przyszłych pracowników medycznych.
W opracowaniu przybliżono m.in. takie zagadnienia, jak:
- podnoszenie jakości opieki poprzez rozwijanie empatii metodą treningową,
- wpływ empatii na zapobieganie wypaleniu zawodowemu,
- empatia w komunikowaniu się,
- działanie empatycznego mózgu,
- metody pomiaru empatii.
Publikacja przeznaczona jest dla lekarzy, pielęgniarek, studentów medycyny oraz innych osób zainteresowanych omawianą problematyką.
"Praca ujęła zjawisko empatii w sposób całościowy, eksponujący zarówno współczesną, najnowszą wiedzę psychologiczną wyjaśniającą procesy i mechanizmy kształtowania się empatii, jak i uwzględniający te badania, ich wątki i aktywności, które pokazują ewidentny związek empatii z jakością opieki medycznej".
Prof. dr hab. Józef Krzysztof Gierowski
Spis treści
WSTĘP 9
ROZDZIAŁ 1 POJĘCIE EMPATII W ŚWIETLE RÓŻNORODNYCH KONCEPCJI 11 1.1. Geneza empatii 12 1.2. Psychologiczne poglądy dotyczące empatii 16 1.3. Mechanizm rozwoju empatii 26
ROZDZIAŁ 2 EMPATYCZNY MÓZG 35
ROZDZIAŁ 3 EMPATIA W KOMUNIKOWANIU SIĘ 45
ROZDZIAŁ 4 MODEL EMPATYCZNEJ KOMUNIKACJI LEKARZ - PIELĘGNIARKA - PACJENT 51 4.1. Komunikacyjny proces empatycznego rozumienia 52 4.2. Mechanizm empatycznego komunikowania się 53 4.3. Obserwacyjny proces empatycznego rozumienia 55 4.4. Empatyczne dostrojenie, wyznaczane przez cel, mentalizację i poczucie bezpieczeństwa 56 4.5. Skala Interpersonalnego Rozumienia 61 4.6. Model komunikowania prospołecznego przystosowany do roli zawodowej lekarza, pielęgniarki. Kwestionariusz samooceny stylu komunikowania się z pacjentem 62
ROZDZIAŁ 5 EMPATIA W POMAGANIU 66
ROZDZIAŁ 6 WPŁYW EMPATII NA HUMANIZACJĘ PROCESU OPIEKI MEDYCZNEJ 76
ROZDZIAŁ 7 ZAPOBIEGANIE WYPALENIU ZAWODOWEMU A EMPATIA 80 7.1. Syndrom wypalenia zawodowego a empatia 80 7.2. Indywidualne strategie radzenia sobie z wypaleniem zawodowym 86 7.3. Konstruktywne i destruktywne style zarządzania 88 7.4. Mindfulness 92 7.5. Interwencje przeciwko wypaleniu zawodowemu 97
ROZDZIAŁ 8 KSZTAŁCENIE UMIEJĘTNOŚCI EMPATYCZNYCH U STUDENTÓW I PROFESJONALISTÓW ZAWODÓW MEDYCZNYCH 99
ROZDZIAŁ 9 ROZWIJANIE EMPATII METODĄ TRENINGOWĄ 103 9.1. Trening umiejętności komunikacji 104 9.2. Trening umiejętności redukcji stresu 109 9.3. Trening empatii 113
ROZDZIAŁ 10 METODY POMIARU EMPATII 118 10.1. Metody pomiaru empatii oparte na samoocenie 119 10.2. Metody pomiaru empatii oparte na ocenie osoby doświadczającej empatii 122 10.3. Ocena empatii przez obserwatora, przy użyciu standardowego kwestionariusza albo według ściśle określonych kryteriów 123
ZAKOŃCZENIE 125
BIBLIOGRAFIA 127
Kategoria: | Medyczne |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8107-521-3 |
Rozmiar pliku: | 1,5 MB |