- promocja
Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre'u - ebook
Etykieta w biznesie. Praktyczny poradnik savoir-vivre'u - ebook
Kulisy biznesowego savoir-vivre’u
Cyceron mawiał, że człowieka czynią maniery i charakter. Miał rację, jednak z tym zastrzeżeniem, że charakteru napotkanej osoby nie odkryjemy po pierwszym spotkaniu, rozmowie czy wymianie kilku listów. Trzeba miesięcy, czasem lat, by kogoś naprawdę poznać. Tymczasem umysł lubi generalizować i wydawać szybkie osądy. Tu z pomocą przychodzi pewien z góry ustalony kodeks zachowań, zwany dobrymi manierami. Stosowanie się do zasad savoir-vivre’u czyni z nas osoby cywilizowane i kulturalne. Także w biznesie.
Reguł grzeczności pomocnych w zwykłych, codziennych sytuacjach uczymy się w młodości, zwykle od rodziny, w szkole, czasem od innych dorosłych. Wiemy, komu należy ustąpić miejsca w autobusie, jak używać słów „proszę”, „przepraszam” i „dziękuję”, z której strony talerza kłaść nóż, a z której widelec. Z tymi podstawowymi umiejętnościami wkraczamy w świat ludzi pracujących... i zaczynają się pytania. Kto pierwszy podaje rękę: osoba wyższa stopniem czy kobieta? Co należy zrobić z otrzymaną wizytówką, by okazać szacunek rozmówcy? Jak rozpoczyna się list biznesowy? Czy wypada omawiać służbowe problemy przez telefon, podczas podróży pociągiem?
Drugie wydanie książki Etykieta w biznesie uzupełnione zostało o rozdział poświęcony regułom zachowania w podróży służbowej.
Lektura książki Adama Jarczyńskiego prowadzi do konstatacji oczywistej jedynie dla wąskiej grupy socjologów i historyków obyczaju, a zadziwiająco nieznanej szerszemu gronu czytelników: dobre maniery służą celom praktycznym, wygodzie i zdrowiu — zawsze pozostają też w zgodzie ze zdrowym rozsądkiem i dobrym sercem. Książka okazuje się przyjemna w czytaniu i bez wątpienia pouczająca. Ze spokojnym sumieniem można polecić ją do porannego przeglądania nad tostem i filiżanką kawy, ale też potraktować jako wstęp do bardziej systematycznych studiów, prowadzonych samodzielnie lub w ramach jednego z kursów savoir-vivre’u. Rzecz niezwykle wartościowa i całkowicie unikalna na gruncie polskiej literatury przedmiotu.
Krzysztof Kruszewski,
Prezes Millward Brown SMG/KRC, Dyrektor Badań Jakościowych Millward Brown, odpowiedzialny za region Europy Kontynentalnej i Wielkiej Brytanii
Niemal w każdej branży sprzedaż jest nieodzownym elementem rozwoju organizacji. Niezależnie od tego, czy mówimy o poważnych kontraktach poprzedzonych negocjacjami na wysokim szczeblu czy o sprzedaży detalicznej na linii sprzedawca–klient, to od organizacji i jej pracowników zależy, jak będzie ona postrzegana podczas tych działań. Dzięki zasadom etykiety biznesowej wiemy, jak należy okazywać szacunek naszym dotychczasowym i potencjalnym klientom w każdej sytuacji. Bez znajomości dobrych manier, o których interesująco pisze Adam Jarczyński, trudno prowadzić rozmowy z klientem. Nawet najlepsza oferta może wypaść kiepsko, gdy prezentując ją, popełnimy faux pas. Mimo iż nie jest to książka o sprzedaży, polecam ją każdemu menedżerowi.
Sławomir Pięta,
Wiceprezes zarządu Kolportera, odpowiedzialny za Departament Dystrybucji FMCG
Przed przeczytaniem książki Adama Jarczyńskiego zastanawiałam się, czy będę miała do czynienia z kolejną publikacją, która traktuje o ciekawej materii, ale ma niewiele wspólnego z praktyką, ze współczesnością. Okazało się, że Etykieta w biznesie porusza sprawy jak najbardziej na czasie, a przy tym jest praktycznym, tak rzadko spotykanym przewodnikiem po dobrych manierach w życiu zawodowym. Autor, będący pasjonatem savoir-vivre’u, dzieli się doświadczeniem i cennymi spostrzeżeniami dotyczącymi sytuacji, które jako praktyk ma możliwość codziennie obserwować i aktywnie w nich uczestniczyć. Lektura obowiązkowa dla wszystkich, którzy chcą poznać dokładnie zasady zawodowego bon tonu. Polecam.
Małgorzata Barska,
Prezes Zarządu ING IM (Polska) S.A.
Adam Jarczyński. Współzałożyciel Polskiej Akademii Protokołu i Etykiety, od lat związany zawodowo z public relations i brandingiem. Praktyk i pasjonat protokołu dyplomatycznego, etykiety biznesowej i savoir-vivre’u. Doświadczenie zdobywał w Polsce i za granicą pod czujnym okiem wybitnych dyplomatów. Częsty gość publicznych, a także komercyjnych mediów. Autor analiz i artykułów z zakresu bon tonu, prowadzi rubrykę „Savoir Vivre” w miesięczniku LOGO. Doradza korporacjom, administracji, małym firmom i pojedynczym klientom. Miał przyjemność szkolić menedżerów, kelnerów, handlowców, wojskowych, przyszłych pracowników służby zagranicznej, badaczy, lekarzy i wielu innych. Wykładowca m.in. Europejskiej Akademii Dyplomacji. Twórca bezpłatnej poradni internetowej z zakresu dobrych manier. Prowadzi bloga www.sv24h.pl. Szczęśliwy mąż i ojciec, były zawodnik tenisa ziemnego, miłośnik teatru, książek, win i gotowania. Uważa, że świat bez Monty Pythona byłby o wiele uboższy. Po godzinach pełni obowiązki lokaja dwóch kotek — Anarchii i Sparty.
Spis treści
Podziękowania (6)
Wstęp (7)
1. Powitania (11)
- Jak się witamy? (12)
- Przedstawianie przez osoby trzecie (23)
- Tytułowanie (26)
- Często zadawane pytania (27)
- Kwestie do zastanowienia (29)
2. Wizytówka (31)
- O wizytówce słów kilka (31)
- Jak posługujemy się wizytówką (36)
- Często popełniane gafy (39)
- Trochę dyplomacji i starych obyczajów (41)
- Bilet przesyłowy (43)
- Często zadawane pytania (44)
- Kwestie do zastanowienia (46)
3. Precedencja (47)
- Główne zasady precedencji w biznesie (48)
- Pierwszeństwo podczas posiłków i spotkań roboczych (49)
- Pierwszeństwo podczas wydarzeń specjalnych (59)
- Pierwszeństwo podczas podróżowania (64)
- Często zadawane pytania (66)
- Kwestie do zastanowienia (67)
4. Korespondencja tradycyjna (69)
- Przed napisaniem firmowego listu (69)
- Ważne elementy listu (70)
- Przykładowy list (73)
- Kwestie do zastanowienia (75)
5. Ubiór (77)
- O higienie słów kilka (78)
- Dress code (82)
- Typy ubiorów (83)
- Wiązanie elementów garderoby (102)
- Często zadawane pytania (110)
- Kwestie do zastanowienia (113)
6. Wydarzenia specjalne - oprawa protokolarna (115)
- Rodzaje przyjęć (116)
- Zapraszanie do restauracji (127)
- Zaproszenia (130)
- Konferencja prasowa - przygotowanie od strony protokolarnej (135)
- Przyjęcie w domu (145)
- Często zadawane pytania (162)
- Kwestie do zastanowienia (166)
7. Spożywanie posiłków (169)
- Spożywanie posiłków na stojąco (170)
- Spożywanie posiłków na siedząco (174)
- Porcjowanie potraw i nabieranie (180)
- Kilka rad dotyczących spożywania wina (186)
- Słów kilka o toastach (188)
- Różnice kulturowe (190)
- Często zadawane pytania (194)
- Kwestie do zastanowienia (200)
8. Netykieta (201)
- E-mail (202)
- WEB 2.0 (213)
- Kwestie do zastanowienia (220)
9. Komunikacja telefoniczna (221)
- Telefon stacjonarny (222)
- Telefon komórkowy (234)
- Kwestie do zastanowienia (239)
10. Podróż służbowa (241)
- Przygotowanie do wyjazdu służbowego (242)
- Podróż (245)
- Kwestie do zastanowienia (256)
Słownik (257)
Literatura będąca inspiracją i cennym zbiorem doświadczeń (262)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-2102-1 |
Rozmiar pliku: | 17 MB |