Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Europejskie kino gatunków - ebook

Format:
PDF
Data wydania:
1 października 2016
35,86
3586 pkt
punktów Virtualo

Europejskie kino gatunków - ebook

Książka zawiera pionierską na gruncie polskiego filmoznawstwa próbę opisu fenomenu europejskiego kina gatunkowego, tworzonego w obrębie najważniejszych kinematografii Starego Kontynentu. Odnajdziemy tu szkice poświęcone niemieckim, skandynawskim, włoskim, hiszpańskim i brytyjskim horrorom, reprezentantom lokalnej odmiany science fiction, sowieckiej komedii muzycznej, polskim kryminałom, jak też gatunkom charakterystycznym dla Europy: spaghetti westernom, giallo, filmom erotycznym czy jugosłowiańskim filmom partyzanckim.

Autorzy zamieszczonych w tomie tekstów przybliżają także sylwetki mistrzów kina klasycznego (Jean-Pierre Melville, Sergio Leone, Mario Bava, Tinto Brass, Jesús Franco), jak i twórców współczesnych (Jörg Buttgereit, Nicolas Winding Refn, Bruno Dumont). Publikacja ta wypełnia lukę w badaniach kina gatunkowego w Polsce, udowadniając, że europejskie kino gatunkowe nie świeci tylko światłem odbitym kinematografii hollywoodzkiej, lecz stanowi nierzadko oryginalną – zarówno w warstwie estetycznej, jak i intelektualnej – propozycję.

Spis treści

Piotr Kletowski, Europejskie kino gatunkowe – w stronę opisu zjawiska 13

Krzysztof Gonerski, Śmierć w sześciu odsłonach, czyli rzecz o niemieckim horrorze 27

Maciej Muszalski, Od Körkarlen do Frostbiten. Osiemdziesiąt trudnych lat w historii szwedzkiego horroru   75

Grzegorz Dryja, Dziwne losy wytwórni Hammer  93

Bartłomiej Paszylk, Nie grzebcie trupów! O narodzinach, śmierci i zmartwychwstaniu horroru hiszpańskiego  125

Grzegorz Fortuna Jr., Horror all’italiana. Krótka historia włoskiego kina grozy  137

Anita Bielańska, Pewnego razu w Europie… – różnorodne oblicza spaghetti westernu  155

Adam Horowski, Spaghetti post-apocalypse. Kino z odzysku  175

Dorota Machniewska, Uchwycić niemożliwe, czyli o europejskim kinie science fiction  187

Jan Trzupek, W krainie Golema i robota – uwagi o czechosłowackim filmie fantastycznym 209

Małgorzata Flig, Śmiejąca się ideologia – fenomen sowieckiej komedii muzycznej lat 30. XX wieku   225

Patrycjusz Pająk, Jugosłowiański film partyzancki – geneza i przemiany gatunku  239

Łukasz Maciejewski, Kogo kręci historia? Polskie kino historyczne  255

Katarzyna Wajda, PRL w kryminale, czyli zbrodnia (nie)doskonała. Peerelowskie filmy kryminalne   275

Rafał Chwała, Gangster alla polacca, czyli polski film gangsterski   295

Patrycja Włodek, Jean-Pierre Melville – auteur maudit i gatunki   309

Paweł Hapka, Franco – Sade  327

Diana Dąbrowska, Erotyczne kino Tinto Brassa, czyli ekranowa praktyka nieskrępowanego libido  341

Maciej Barwacz, Transcendencja w filmach Brunona Dumonta, czyli zwrot w stronę gatunku otwartego  357

Marek Sfugier, Podróż w ciemność czy ucieczka w stronę światła? Autorskie kino gatunków Nicolasa Windinga Refna  375

Piotr Kletowski, Amerykańskie kino gatunkowe jako „palimpsest” europejskiego kina arthouse’owego – O hipertekstualnej strategii twórców Nowego Hollywoodu  393

Bibliografia   413
Noty autorskie   427

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-233-9537-9
Rozmiar pliku: 5,4 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij