Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Ewka, co cię ugryzło? Jak się zrozumieć i porozumieć w związku - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
11 listopada 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
40,00

Ewka, co cię ugryzło? Jak się zrozumieć i porozumieć w związku - ebook

Każdy kontakt z drugą osobą może przynieść radość i porozumienie, może jednak również zwieść nas na manowce. Czasami, gdy się komunikujemy, zamiast zrozumienia i bliskości pojawia się żal i poczucie osamotnienia. Chociaż tak bardzo chcemy się usłyszeć i zostać usłyszanymi, oddalamy się od siebie.

To książka dla osób, które czują potrzebę poprawienia komunikacji z bliskimi – w szczególności z partnerką lub partnerem, ale też rodzicami, dorastającymi dziećmi, przyjaciółmi i bliskimi. Dzięki niej nauczysz się rozpoznawać własne mechanizmy komunikacyjne i reagować z empatią na innych ludzi. Jeżeli…

  • masz w życiu relację, na której bardzo ci zależy;
  • zdarza ci się czasami, że choć bardzo się starasz, rozmowy nie zawsze idą w stronę, w którą powinny;
  • ciekawi cię, jakie blokady mogą pojawiać się w twojej komunikacji, a jakie blokady twoich rozmówców działają na ciebie jak płachta na byka;
  • chcesz, aby twoje rozmowy z ważną dla ciebie osobą miały w sobie więcej luzu i jeszcze bardziej was zbliżały;

to w książce Ewka, co cię ugryzło znajdziesz wiele praktycznych wskazówek, jak krok po kroku sprawiać, by komunikacja stawała się głęboka, szczera, skuteczna i satysfakcjonująca dla wszystkich stron.

„Impulsem do napisania tej książki było moje marzenie. Mam w życiu pewną relację, która jest dla mnie szczególnie cenna. Ale choć jest to jeden z najważniejszych dla mnie związków, rozmowy nie zawsze nam wychodzą. A ponieważ relacja ta jest dla mnie aż tak ważna, jeśli coś się nie udaje, boli to bardziej niż w innych przypadkach.

Niczym uparty śledczy sprawdzam każdy trop, który prowadzi do porozumienia. Szukam magicznego składnika, który powoduje, że nasz przekaz trafia do odbiorcy, zostaje zrozumiany i życzliwie przyjęty, a następnie zamienia się w przepływ – działań lub słów, dzięki którym nasze relacje stają się trwalsze i bardziej satysfakcjonujące.

Napisałam ten poradnik, aby każda osoba mająca w swoim życiu kogoś, z kim naprawdę chce się dogadać, otrzymała podpowiedzi, które pomogą jej zrozumieć, dlaczego czasami, pomimo najlepszych chęci, nie udaje nam się tego osiągnąć. Proponuję także praktyczne i sprawdzone narzędzia, które pomogą lepiej poznać siebie i innych i po prostu się porozumieć”.

Spis treści

Wstęp .......................................................................................................... 9
Rozdział I. O co chodzi, że czasem nie wychodzi? Potrzeby
– pierwszy filar porozumienia ...................................................................... 13
Co by było, gdyby? ................................................................................... 13
Po co się komunikujemy? ......................................................................... 14
Uświadamianie sobie potrzeb i tego, co dla nas ważne ............................. 15
Jak sobie pomóc w odkrywaniu własnych potrzeb? ................................... 16
Gdy czujesz, że rozmowa idzie nie w tym kierunku… .............................. 19
Odróżniaj własne potrzeby od cudzych .................................................... 21
Na straży potrzeb stoją uczucia ................................................................ 22
Lista uczuć ............................................................................................... 23
Detektyw ................................................................................................. 23
Rozdział II. A niech to! Emocje – drugi filar porozumienia ......................... 25
Uczucia wspierają kontakt ........................................................................ 27
Uczuciowi przebierańcy ........................................................................... 28
Oswajanie uczuć ...................................................................................... 29
Wyrażanie frustracji i gniewu. Złość i wstyd ............................................ 32
Wyjdź z siebie i stań obok ........................................................................ 35
Czy wiesz, że to też jest złość? ................................................................. 35
Słówko o wstydzie .................................................................................... 37
Kiedy mówienie o uczuciach nie służy ..................................................... 38
Rozdział III. Sztuka słuchania – trzeci filar komunikacji .............................. 40
Łatwe czy niełatwe? ................................................................................. 40
Po prostu słuchaj ...................................................................................... 40
„Szczęśliwa siódemka” dobrego słuchacza ................................................. 41
Jak okazać, że słucham? ............................................................................ 44
Magia słuchania ....................................................................................... 45
Gdy krew nas zalewa… ............................................................................ 45
Rozdział IV. Informacja buduje, krytyka rujnuje – czwarty
filar komunikacji .......................................................................................... 47
A jak ty lubisz najbardziej? ....................................................................... 48
Informacja zwrotna buduje kontakt .......................................................... 48
Cenne źródło informacji .......................................................................... 49
Co nie gra? ............................................................................................... 52
Drugi model udzielania informacji zwrotnej ............................................ 53
Informacja zwrotna – o czym warto pamiętać .......................................... 54
Chwalenie – udzielanie informacji zwrotnych o tym, co nas cieszy .......... 55
Podoba mi się, że… .................................................................................. 56
Konstruktywna i nieraniąca informacja zwrotna
to budujące doświadczenie ....................................................................... 56
Rozdział V. Zasieki, mury, rowy. Jak działają blokady w komunikacji
i jak je pokonać? ........................................................................................... 58
Mam cię! .................................................................................................. 59
Zrób, jak mówię! Natychmiast! ................................................................ 63
Prośba niejedno ma imię .......................................................................... 65
I co, kto jest lepszy? .................................................................................. 67
Chodź, ucieknijmy stąd! ........................................................................... 67
Rozdział VI. W jakim to robisz stylu? .......................................................... 70
W jakim stylu? ......................................................................................... 72
Co możesz zrobić, jeśli rozpoznajesz u siebie cechy biernego stylu
komunikacji? ............................................................................................ 73
Jaka to melodia? ....................................................................................... 74
A co, jeśli stylem wiodącym jest styl agresywny? ...................................... 75
Jak sobie radzić z agresywnymi komunikatami? ........................................ 76
Tłumacz intencji ...................................................................................... 77
Zabaw się w tłumacza intencji ................................................................. 77
Jeszcze jeden styl: bierno-agresywny ........................................................ 78

Porozumienie bez Przemocy a style komunikacji ..................................... 79
Można inaczej? ........................................................................................ 79
Asertywny styl komunikacji ..................................................................... 80
Rozdział VII. I kto to mówi? Komunikacja intrapersonalna ......................... 82
Rozdział VIII. Houston, mamy problem! Komunikacja
to skomplikowany proces ............................................................................. 89
Praktyka: Jak radzić sobie z ucięciem kontaktu przez drugą stronę? ......... 90
Od nadawcy do odbiorcy .......................................................................... 91
Rola kontekstu ......................................................................................... 91
Bez wspólnego kodu się nie da ................................................................. 92
Zakłócenia zewnętrzne w procesie komunikacji ....................................... 92
Jesteśmy tylko ludźmi – czynniki utrudniające komunikację .................... 93
Praktyka: Stop-klatka ............................................................................... 94
To także może nieźle namieszać – poznaj cztery płaszczyzny
komunikacji ............................................................................................. 96
Rozdział IX. Ani kroku dalej! O granicach w komunikacji ........................... 99
Jak dbać o granice, gdy inni je naruszają? ................................................. 103
Praktyka: Zatrzymanie w biegu ................................................................ 107
Zakończenie ................................................................................................ 109
O autorce ..................................................................................................... 110
Podziękowania ............................................................................................. 111

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-63860-40-0
Rozmiar pliku: 1,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Wstęp

Skoro zainteresowała Cię ta książka, to prawdopodobnie ważne są dla Ciebie relacje z innymi i masz świadomość, że komunikacja odgrywa w ich tworzeniu i utrzymywaniu znaczącą rolę. Pewnie już wiesz, że każda rozmowa może przynieść radość i porozumienie, ale także zwieść nas na manowce. Zamiast zrozumienia i bliskości czasem pojawia się żal i poczucie osamotnienia, a rozmowy idą w zaskakującym kierunku, całkowicie odległym od naszych intencji. I chociaż tak bardzo chcemy się usłyszeć i zostać usłyszanymi, oddalamy się od siebie.

Jeśli zdarza Ci się przekonywać do swoich racji zbuntowanego nastolatka, prosić o współpracę dwulatkę albo przekonywać partnerkę lub partnera do wyjazdu, na który zupełnie nie ma ochoty, pewnie wiesz, o czym mówię. Albo kiedy chcesz podzielić się swoim doświadczeniem z dorosłym dzieckiem lub pokazać, jak bardzo się o nie troszczysz, a w odpowiedzi słyszysz: „Przecież nie jestem idiotką, radzę sobie”. Lub wtedy, gdy masz dla kogoś naprawdę fajne rozwiązanie, a ten ktoś irytuje się i złości, bo wcale nie o to jej/mu chodziło. Kiedy chcesz ustalić w pracy służące wszystkim zasady, a ludzie stosują wobec Ciebie jakiś niemy opór. Kiedy Twój/Twoja partner/ka mówi z żalem: „Bo ty niczego nie rozumiesz!” i zarzuca Ci brak empatii. Albo czujesz, że ludzie unikają kontaktu z Tobą lub nie doceniają Twoich starań. Kiedy spinasz się przed rozmową z szefem albo wychowawczynią swojego dziecka i kiedy na samą myśl o krytyce cierpnie Ci skóra…

Wszyscy tak mamy! Jak twierdzi John Stewart, światowy autorytet w dziedzinie komunikacji międzyludzkiej, „gdy jedna lub obie strony uczestniczące w rozmowie mają problem, którym trzeba się zająć, lub potrzebę, która powinna być zaspokojona, to ponad 90 procent czasu tej rozmowy zostaje strawione na stawianie barier”. Naprawdę trudno się dziwić, że nie możemy się dogadać.

Wiem jednak na pewno, że może być inaczej! Komunikacją zajmuję się zawodowo od ponad 20 lat. Najpierw pracowałam nad tym, jak dotrzeć z przekazem do jak największej liczby osób – byłam dyrektor wydawniczą w jednej z medialnych korporacji. Później założyłam z przyjaciółką butik usług Public Relations i pomagałyśmy naszym klientom dogadać się z mediami i szeroką publicznością. Gdy idąc za głosem serca, ukończyłam Szkołę Trenerów Komunikacji Opartej na Empatii, postanowiłam zająć się komunikacją w relacjach między ludźmi. Bo uwierzyłam, że to właśnie od powodzenia w tym obszarze zależy nasze szczęście.

Teraz, kiedy mam za sobą tysiące godzin warsztatów (zarówno jako uczestniczka, jak i prowadząca) oraz indywidualnych sesji z klientami, nie mam co do tego wątpliwości. Każdego dnia rozmawiam z osobami, które bardzo chcą się z kimś porozumieć, a gdy to się nie udaje – naprawdę cierpią.

Niczym uparty śledczy sprawdzam każdy trop, który prowadzi do porozumienia. Szukam magicznego składnika, który powoduje, że przekaz trafia do odbiorcy, zostaje zrozumiany i życzliwie przyjęty, a następnie zamienia się w przepływ działań lub słów, dzięki którym nasze relacje stają się trwalsze i bardziej satysfakcjonujące.

Zawsze marzyłam o tym, by moje relacje z bliskimi były pełne harmonii i zrozumienia. Jednak mimo że moi bliscy są dla mnie bardzo ważni, nie zawsze nam się udawało. Rozmowy nie wychodziły. Zdarzało nam się pokłócić o drobnostkę. I często te kłótnie oddalały nas od siebie i raniły. A ponieważ relacje te są dla mnie aż tak ważne, jeśli coś się nie udaje, boli bardziej niż w innych przypadkach.

Dlatego szukałam sposobu, by spełnić swoje marzenie o dobrej rozmowie. O takim sposobie mówienia, w którym będziemy w stanie rozmawiać o tym, co nam nie pasuje, ale bez ranienia się. O relacjach, w których każdy i każda z nas będzie potrafił/a mówić otwarcie o swoich uczuciach, a dzięki temu będziemy stawać się sobie coraz bliżsi.

Domyślam się, że też możesz mieć takie marzenie.

Napisałam ten poradnik, aby każda osoba, która ma w swoim życiu kogoś, z kim naprawdę chce się dogadać, otrzymała podpowiedzi, które pomogą jej zrozumieć, czemu czasami, pomimo najlepszych chęci, nie udaje nam się porozumieć. A także praktyczne i sprawdzone narzędzia, które pomogą jej lepiej zrozumieć siebie i innych.

Wierzę, że zmiana nawykowych, niesłużących nam sposobów komunikacji w realny sposób może polepszyć nasze relacje. Wnieść więcej luzu, zrozumienia i bliskości w nasze życie.

Wierzę, że wszyscy żyjemy we wspólnym polu – po prostu na siebie wpływamy, czy tego chcemy, czy nie. Zmiana jednego elementu, na przykład sposobu, w jaki słuchamy innych lub mówimy im, co nam się w ich zachowaniu nie podoba, przynosi nową jakość dla wszystkich.

Wierzę, że każdy z nas, głęboko w środku, ma więcej części niż twarz, którą pokazuje na zewnątrz. Części te mówią do nas różnymi głosami, choć bardzo często nie zdajemy sobie sprawy z tych wewnętrznych dyskusji. Czy znajomo brzmi Ci na przykład głos, który grzmi: „Jak można było zrobić coś takiego?!” albo „Na co ty liczysz, nie uda się, nawet nie próbuj!”. Lub głos, który tak bardzo chce zadowolić innych i uzyskać ich aprobatę, że ciągle rozważa: „Czy on/a mnie lubi?”, „Jestem OK, prawda?”. Albo jeszcze inny, który woła: „To wszystko jego/jej wina!”… Głosy te często powtarzają to, co usłyszeliśmy od ważnych dla nas osób – zwłaszcza gdy byliśmy dziećmi. Wierzę również, że te głosy, których często nie jesteśmy świadomi, mają wiele wspólnego z tym, w jaki sposób mówimy do innych (i jak ich widzimy).

Wierzę, że każdy, najmniejszy nawet krok, który robimy w kierunku lepszego zrozumienia innych (i siebie), ma wielkie znaczenie. Dlatego zapraszam do fascynującego świata komunikacji. Z całego serca dziękuję, że wybierasz się tam ze mną.

Rozdział I

O co chodzi, że czasem nie wychodzi? Potrzeby – pierwszy filar porozumienia

Codziennie spotykam ludzi, którzy chcą się porozumieć z kimś ważnym dla siebie. Nie brak im motywacji ani dobrej woli i widać, że drugiej stronie też na nich zależy. A jednak, niestety, czasem nie wychodzi. Tak jak wczoraj wieczorem, kiedy w ogniu trudności w pracy nad ważnym dla mnie projektem zwątpiłam w siebie i zaczęłam opowiadać mojemu mężowi, że chyba się poddam, bo nie wiem, co robić i w ogóle pewnie nic z tego nie będzie. Mój mąż odpowiedział: „Nie przejmuj się, rób swoje, a reszta się sama ułoży”. Co było dalej? Choć rada była słuszna i w dodatku sprawdziła się niejeden raz, wcale nie miałam ochoty za nią podążyć. W dodatku rozżaliłam się na dobre, bo nie dość, że tam rzucają mi kłody pod nogi, to jeszcze i on nie rozumie, jak mi trudno. Mąż na to, że przecież chce pomóc, tylko ja sobie nie daję… Od łyczka do rzemyczka daleko oddaliliśmy się od tego, co miało być celem naszej rozmowy. Znasz takie sytuacje? Zdarzają się często – i w domu, i w pracy. Dlaczego tak jest, że czasem nie możemy się dogadać, nawet gdy mamy dobre chęci?

W tym rozdziale zastanowimy się, po co się komunikujemy. Dowiemy się również, jak ważne jest, aby odkryć i komunikować, czego potrzebujemy.

Co by było, gdyby?

Spróbuj wyobrazić sobie dzień, w którym za sprawą jakichś magicznych sił nie możesz nic napisać ani powiedzieć, a jednocześnie potrzebujesz normalnie działać. Jak wyglądałby taki dzień? Co na pewno udałoby ci się przekazać? Co by cię do tego skłoniło?

Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji

Tematy publikacji w pełnej wersji

O co chodzi, że czasem nie wychodzi? Potrzeby – pierwszy filar porozumienia

A niech to! Emocje – drugi filar porozumienia

Sztuka słuchania – trzeci filar komunikacji

Informacja buduje, krytyka rujnuje – czwarty filar komunikacji

Zasieki, mury, rowy. Jak działają blokady w komunikacji i jak je pokonać?

W jakim to robisz stylu?

I kto to mówi? Komunikacja intrapersonalna

Houston, mamy problem! Komunikacja to skomplikowany proces

Ani kroku dalej! O granicach w komunikacji

Zakończenie

O autorce

Podziękowania

Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: