Facebook - konwersja
Darmowy fragment

Filozofia nowej muzyki - ebook

Tłumacz:
Format:
MOBI
Data wydania:
1 stycznia 2022
34,00
3400 pkt
punktów Virtualo

Filozofia nowej muzyki - ebook

W tej klasycznej już, fundatorskiej dla filozofii muzyki współczesnej książce Theodor Adorno stawia pytania o istotę twórczych poszukiwań w sztuce dźwięku. Omawiając język artystyczny Strawińskiego i Schoenberga, zestawia ich ze sobą jako reprezentantów dwóch odmiennych dążeń: tendencji do wskrzeszania tego, co już zaistniało w historii, oraz potrzeby rewolucyjnego odrzucenia dawnych wzorców na rzecz wolności wyrazu. Pomimo upływu lat, dziś, wobec nieograniczonej swobody wypowiedzi artystycznej, stawiany przez Adorna problem relacji odbiorcy ze sztuką awangardową zdaje się wręcz bardziej aktualny. Dzieło to niezmiennie stanowi więc istotny punkt odniesienia w socjologicznych i estetycznych dyskusjach o muzyce.

Spis treści

Przedmowa do pierwszego wydania

Przedmowa do trzeciego wydania

Wprowadzenie

Wybór materiału

Nowy konformizm

Fałszywa świadomość muzyczna

«Intelektualizm»

Muzyka radykalna też zagrożona

Antynomia nowej muzyki

Zobojętnienie

O metodzie

Schönberg, czyli postęp

Rozdział pierwszy. Rozdarcie utworu

Tendencja rozwojowa materii

Schönbergowska krytyka fikcji i gry

Dialektyka samotności

Samotność jako styl

Ekspresjonizm jako rzeczowość

Rozdział drugi. Konsekwentna organizacja elementów

Totalne przetworzenie

Idea techniki dwunastotonowej

Muzyczne opanowanie materii

Przerzut w niewolę

Rozdział trzeci. Melos dwunastotonowy a rytm

Wysubtelnienie a prymitywizacja

Harmonika

Brzmienie instrumentalne

Kontrapunkt dwunastotonowy

Funkcja kontrapunktu

Forma

Rozdział czwarty. Kompozytorzy

Awangardowość a nauczanie

Uwolnienie się od ograniczeń tworzywa

Charakter poznawczy

Stosunek do społeczeństwa

Strawinski, czyli restauracja przeszłości

Rozdział piąty. Autentyzm

Bezznaczeniowość i ofiara

Katarynka zjawiskiem podstawowym

Święto wiosny i sztuka murzyńska

Elementy techniczne Święta wiosny

«Rytm»

Utożsamienie się ze zbiorowością

Rozdział szósty. Archaizm, modernizm, infantylizm

Regresja ciągła a kształt muzyczny

Aspekt psychopatologiczny

Rytuał

Wyobcowanie jako rzeczowość

Fetyszyzm środków

Depersonalizacja

Hebefrenia

Katatonia

Muzyka o muzyce

Spaczenie i prymitywizacja

Rozpad czasu

Naśladowanie malarstwa

Rozdział siódmy. Teoria muzyki baletowej

Typy odbioru muzyki

Oszustwo obiektywizmu

Ostatni trik

Neoklasycyzm

Próby ekspansji

Schönberg a Strawiński

O rozumieniu (nowej) muzyki

Przypisy

Kategoria: Filozofia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8196-285-8
Rozmiar pliku: 2,0 MB

BESTSELLERY

Menu

Zamknij