Filozofia nowej muzyki - ebook
Filozofia nowej muzyki - ebook
W tej klasycznej już, fundatorskiej dla filozofii muzyki współczesnej książce Theodor Adorno stawia pytania o istotę twórczych poszukiwań w sztuce dźwięku. Omawiając język artystyczny Strawińskiego i Schoenberga, zestawia ich ze sobą jako reprezentantów dwóch odmiennych dążeń: tendencji do wskrzeszania tego, co już zaistniało w historii, oraz potrzeby rewolucyjnego odrzucenia dawnych wzorców na rzecz wolności wyrazu. Pomimo upływu lat, dziś, wobec nieograniczonej swobody wypowiedzi artystycznej, stawiany przez Adorna problem relacji odbiorcy ze sztuką awangardową zdaje się wręcz bardziej aktualny. Dzieło to niezmiennie stanowi więc istotny punkt odniesienia w socjologicznych i estetycznych dyskusjach o muzyce.
Spis treści
Przedmowa do pierwszego wydania
Przedmowa do trzeciego wydania
Muzyka radykalna też zagrożona
Rozdział pierwszy. Rozdarcie utworu
Schönbergowska krytyka fikcji i gry
Rozdział drugi. Konsekwentna organizacja elementów
Rozdział trzeci. Melos dwunastotonowy a rytm
Wysubtelnienie a prymitywizacja
Rozdział czwarty. Kompozytorzy
Uwolnienie się od ograniczeń tworzywa
Strawinski, czyli restauracja przeszłości
Katarynka zjawiskiem podstawowym
Święto wiosny i sztuka murzyńska
Elementy techniczne Święta wiosny
Utożsamienie się ze zbiorowością
Rozdział szósty. Archaizm, modernizm, infantylizm
Regresja ciągła a kształt muzyczny
Kategoria: | Filozofia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8196-285-8 |
Rozmiar pliku: | 2,0 MB |