Facebook - konwersja
Pobierz fragment

Foto-oko. Wizja fotograficzna wobec okularocentryzmu w sztuce I połowy XX wieku - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2018
Format ebooka:
PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Pobierz fragment
18,00

Foto-oko. Wizja fotograficzna wobec okularocentryzmu w sztuce I połowy XX wieku - ebook

Fotografia jest wynalazkiem świata zachodniego, w którym oko (metaforyczne) od wieków zajmowało w procesach poznawczych wyjątkowe miejsce wśród zmysłów. Na fundamencie okularocentryzmu fotografia stała się uprzywilejowanym narzędziem władzy i rozmaitych aparatów ideologicznych. Dorota Łuczak przypatruje się relacji pomiędzy fotografią i wzrokocentryzmem, wskazując jednak na redukcjonistyczny charakter prostego sprowadzania fotografii do funkcji biernego instrumentu. W interpretacjach obrazów światłoczułych powstających w kręgach artystycznych w drugiej, trzeciej i czwartej dekadzie XX wieku badaczka ukazuje różnorodność realizowanych w fotografii modeli epistemologicznych i antropologicznych, w tym także o charakterze antywzrokocentrycznym. Wprowadzona przez autorkę kategoria wizji fotograficznej staje się modus operandi otwierającym nową perspektywę badawczą, bliską antropologii obrazu, w której przedmiotem analizy jest zarówno obraz, jak i proces percepcji widza.

Nieczęsto spotyka się teksty naukowe tak głęboko drążące specyfikę fotografii, a przy tym zakreślające tak szeroki horyzont problemowy i tak gruntownie rewidujące zastane przekonania.

prof. UAM dr hab. Stanisław Czekalski

Można zauważyć, że opcja zakładająca „rewizję krytyki”, która (upraszczając) czyniła z fotografii narzędzie opresji, umacniania władzy etc. bliska jest dzisiejszym tendencjom „humanistyki afirmatywnej”, dla której punktem wyjścia jest przełamanie właściwej postmodernizmowi negatywności.

prof. dr hab. Maria Poprzęcka

Spis treści

ROZDZIAŁ I. WIZJA FOTOGRAFICZNA
I.1. Wprowadzenie
I.2. Wizja fotograficzna jako badawczy modus operandi
I.3. Fotografia pod ostrzem noża
I.4. Narodziny paradygmatów fotograficznego oka
ROZDZIAŁ II. WIZJA OKA UCIELEŚNIONEGO
II.1. Projekt kinestetycznej wizji fotograficznej
II.2. Obraz
II.3. Doznanie
II.4. Fotodynamizm / fotografia
II.5. Projekt widzialności fotodynamicznej w duchu nowej nauki
II.6. Okultyzm w orbicie wizji fotodynamicznej
ROZDZIAŁ III. WIZJA OKA UZBROJONEGO
III.1. Wizja protetycznego boga
III.2. Nowe widzenie
III.3. Foto-oko
III.4. Wizja fotograficzna – medium percepcji
III.5. Światło-pismo
III.6. Laboratorium widzenia
III.7. Pępek świata
III.8. Temporalność wizji versus kontemplacja
III.9. Ćwiczenia z widzenia
III.10. Odkrywanie / konstruowanie
III.11. Szok
III.12. Konstelacje
III.13. Kosmos / świat / rzeczywistość
ROZDZIAŁ IV. WIZJA OKA ROZPRUTEGO
IV.1 Wizja fotograficzna jako impuls dla aktywnej imaginacji
IV.2. Płynne granice
IV.3. Surrealistyczne doświadczenia na oku
IV.4. Aktywna imaginacja
IV.5. Powrót do dzieciństwa
IV.6. Wizja anamorficzna
IV.7. Medium jako źródło fantasmagorii
ROZDZIAŁ V. WIZJA OKA DOTYKAJĄCEGO
V.1. Skrywana haptyczność wizji fotograficznej
V.2. Europa / USA
V.3. Czysta fotografia
V.4. Trzecie oko
V.5. Pomiędzy partykularnym i uniwersalnym
V.6. Kategoria haptyczności
V.7. Obiekt haptyczny – substytucja
V.8. Obiekt haptyczny – pragnienie dotyku
ZAKOŃCZENIE
SPIS ILUSTRACJI
PODZIĘKOWANIA
BIBLIOGRAFIA
INDEKS NAZWISK
Kategoria: Popularnonaukowe
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 97883-242-3329-8
Rozmiar pliku: 31 MB

BESTSELLERY

Kategorie: