Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym - ebook
Fotografia i propaganda. Polski fotoreportaż prasowy w dwudziestoleciu międzywojennym - ebook
Fotografia jest genialnym źródłem do poznania historii, ale jednocześnie potrafi być źródłem niesamowicie zwodniczym, zwłaszcza, jeśli zapomni się o tym, jak bardzo jej wierzymy i jak bardzo potrafimy być uzależnieni od jej przekazu. Zróbmy szybki test: czy wiecie Państwo jak wygląda Statua Wolności? Zapewne tak. Ale jaka by była odpowiedź, gdyby pytanie brzmiało: czy widziałeś Statuę Wolności na własne oczy? Podobnie, jak my, czytelnicy tygodników ilustrowanych okresu międzywojennego oglądali szereg wydarzeń oczami fotografów i osób, dobierających zdjęcia do kolejnego wydania. Dla sobie współczesnych, ujęcia te tworzyły mniejszy lub większy fragment ich świata. My, przez ich pryzmat patrzymy na historię. Czy nie jest jednak tak, że wszyscy ulegliśmy pewnemu złudzeniu, że patrzymy na rzeczywistość, a tak naprawdę patrzymy na starannie dobrany jej fragment, który i w przodkach i w nas tworzy zaledwie odbicie tego co było – nierzadko odbicie niczym z krzywego zwierciadła.
Marcin Krzanicki, absolwent Uniwersytetu Rzeszowskiego (historia) i Wyższej Szkoły Europejskiej w Krakowie (Public Relations). Fotografię traktuje jako fragment komunikacji społecznej, w jej wizualnym aspekcie. Autor artykułów i prac popularnonaukowych podejmujących tematykę kreowania wizerunki Polski w amerykańskiej prasie dwudziestolecia międzywojennego, fotografii na usługach niemieckiej i sowieckiej propagandy we wrześniu 1939 r. i komiksu w okresie PRL-u.
Spis treści
Wstęp
Rozdział 1. Obraz świata
1.1. Zanim fotografia trafiła do prasy
1.2. Fotografia po polsku
1.3. Zawód: fotoreporter
1.4. Istota fotografii
1.5. Fotograf i jego dzieło
1.6. Czytanie fotografii
1.7. Fotografia jako źródło poznania
1.8. Kłamstwo fotografii
Rozdział 2. Przychylność mas
2.1. Propagare
2.2. Cliché
2.3. Od słów do obrazów
2.4. Obraz i tekst
2.5. Wpłynąć na odbiorcę
2.6. Na swój obraz i podobieństwo
2.7. Propagowanie w mediach
2.8. Polskie doświadczenia
Rozdział 3. Rodzące się państwo
Rozdział 4. Mnogość przekazu?
Rozdział 5. Człowiek u steru
Rozdział 6. Spadkobierca
Zakończenie. Rzeczywistość czy kreacja?
Bibliografia
Spis ilustracji
Indeks nazwisk
Kategoria: | Politologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 97883-242-1996-4 |
Rozmiar pliku: | 31 MB |