Friedrich Hölderlin. Geniusz romantycznej dekonstrukcji - ebook
Friedrich Hölderlin. Geniusz romantycznej dekonstrukcji - ebook
Rozważania Wiesława Rzońcy o Friedrichu Hölderlinie (1770–1843), niemieckim poecie doby romantyzmu, nie są jedynie biografią czy szkicami krytycznoliterackimi. To wielowątkowa i wielopoziomowa opowieść o poezji, która pomimo upływu ponad 200 lat wciąż otwiera nowe ścieżki interpretacyjne. Hölderlin w ujęciu Rzońcy to bowiem poeta współczesny – łączący w sobie filozofię, duchowość, anarchistyczny indywidualizm oraz ostentacyjnie subiektywną intymność. „Niniejsza książką jest próbą interpretacji kontekstowej (interetekstualistycznej), której patronuje dekonstrukcjonizm. Uosabia on podejrzliwość, demontaż i nie kończącą się indywidualizację opisywanych zjawisk” – pisze autor we wstępie.
Spis treści
SPIS RZECZY
Przesłanie ........................................................................................................ 11
Wstęp .............................................................................................................. 13
I. Obłędne dążenie do wyjścia poza europejskie wzorce.
Poeta „poza kulturą” ........................................................................................ 19
II. Czytelnik poezji to człowiek wiecznie szukający światła .................................. 23
III. Nakaz modlitwy indywidualnej ....................................................................... 28
IV. Niewiedza jako dobrodziejstwo. Narodziny wieszcza nowego typu ................. 31
V. Język Parnasu jest z natury rzeczy święty ......................................................... 36
VI. «Poklask» – Hölderlina negacja romantycznych postaw wieszczowskich ......... 41
VII. Tożsamość świata wyraża się w stanie ciągłego ruchu. Arthura
Schopenhuera tradycja poznawczego poststrukturalizmu ............................... 49
VIII. „Kolonizowanie” poetyckości w naszych czasach ............................................ 57
IX. Synteza różnicy, czyli jak myśleć o tym, co jeszcze nigdy nie zostało
pomyślane. Martin Heidegger u źródeł posthumanizmu ................................. 65
X. «Chleb i wino» – humanistyczna zasada godna XX wieku.
Wilk stepowy w eucharystycznej aurze ............................................................ 71
XI. Hermanna Hessego dalekowschodnie wzorce usytuowania
poza kulturą .................................................................................................... 79
XII. «Chleb i wino» Hölderlina a postmodernistyczny sprzeciw
Wilka stepowego wobec zasady „Homo homini lupus est”
(Człowiek człowiekowi wilkiem) ..................................................................... 87
XIII. Hölderlina „przodek pradawny” a (ludzka) małpa Friedricha
Nietzschego ..................................................................................................... 93
XIV. Transgresja antropologiczna podstawą posthumanizmu Hermana
Hessego. Historyka literatury uwznioślenie stanu obłędu ............................... 101
XV. „Zwierzę siedzi w człowieku” – Fiodor Dostojewski jako psycholog
kulturowego obłędu ........................................................................................ 106
XVI. Błądzenie moralne warunkiem pozakulturowego błądzenia
poznawczego .................................................................................................. 113
XVII. Urok poezji typu ponowoczesnego. Ona się „rozłazi”… ............................. 117
XVIII. Poezja wyprzedza myśl. Jacques'a Derridy afirmacja czytania
jako interpretacyjnej gry ............................................................................ 123
XIX. „Ślady” nieskończoności zamiast kulturowego „Absolutu” ......................... 128
XX. „Różnica” Martina Heideggera wobec Boga „bycia” a przeciw
praktyce „udomowiania” Absolutu ............................................................ 134
XXI. Muzyczna atonalość poezji jako „zawieszenie myślenia”.
Dialektyka negatywna Theodora Adorna ................................................... 139
XXII. XIX-wieczne filozofowanie jako aktywność z zakresu estetyki ................... 149
XXIII. Nietzscheańska muzyczność na tle tradycji francuskiego parnasizmu
i triumfalny powrót w drugiej połowie XIX wieku metafizyki
Immanuela Kanta, skupionej na swych poznawczych granicach ................ 153
XXIV. Filozoficzny walor zachwytu nad rozchwianą naiwnością
w Hölderlina «Radosnym życiu» ................................................................ 162
XXV. Heinrich Heine i Młode Niemcy wobec „szkoły romantycznej”
(z pominięciem Hölderlina) ....................................................................... 168
XXVI. Heinricha Heinego i Cypriana Norwida premodernistyczna zasada
„prawdy krytycznej” .................................................................................. 172
XXVII. Długa nieobecność Hölderlina w życiu literackim
a historiozoficzno-polityczne oblicze poetów szwabskich .......................... 178
XXVIII. Błąd i donkiszoteria wiecznego ruchu w antycypowanej
przez Hölderlina liryce nowoczesnej .......................................................... 183
XXIX. Hölderlina a Norwida symboliczna antynomia Eter – Ziemia..................... 192
XXX. Świętość Grecji a bezmyślny tłum jako upostaciowanie „ślepej woli”
historii. «Zadowolenie» Hölderlina a Heine i Norwid w „świecie
marnym” .................................................................................................... 198
XXXI. Modernistyczny symbolizm liryki Stefana Georgego jako artystyczne
zwieńczenie stanu „zmartwychwstania” Hölderlina w Niemczech ............. 210
XXXII. «Połowa życia» Hölderlina jako wiersz z zakresu muzyki wielu
zjednanych obrazów .................................................................................. 218
XXXIII. Naiwna mądrość punktem dojścia nowoczesnej liryki antycypowanej
przez Hölderlina ........................................................................................ 222
spis rzeczy
XXXIV. Hölderlin w perspektywie polskiej recepcji jego dzieła
w drugiej połowie XX wieku ................................................................... 231
A Hölderlin heglowsko-marksowski .................................................... 233
B Hölderlin w wieży ............................................................................ 236
C Psychiatryczna natura Hölderlinowego dyskursu a Piotra
Czaadajewa «Fragmenty filozoficzne» oraz Emila Ciorana
„absolut rozproszony” ..................................................................... 240
D Hölderlina „czas marny” według Tadeusza Różewicza
i „starych poetów” ........................................................................... 252
XXXV. Awangarda poetycka w wieku XX jako plon romantycznego
indywidualizmu. Projekt historycznoliteracki autorstwa
Andrzeja Lama ........................................................................................ 260
XXXVI. Poeta z wieży i poeta z przytułku św. Kazimierza. Hölderlin i Norwid
w planie symbolistycznego awangardyzmu, który warunkował
ich wyklęcie przez krytykę literacką okresu romantyzmu ........................ 266
XXXVII. Radość z kropli rosy. Symbolizm zakresu młodzieńczej naiwności
a trawestacje światopoglądowe w rozumieniu Mieczysława Jastruna ....... 276
XXXVIII. Antoniego Libery zniecierpliwienie pogmatwaną składnią wiersza ......... 282
XXXIX. Awangarda poetycka wieku XX jako naturalny spadek po symbolizmie
literackim XIX wieku .............................................................................. 286
XL. Antoniego Libery a Andrzeja Lama przekład finalnej (dziewiątej) strofy
«Chleba i wina» ....................................................................................... 294
XLI. Polska wersja «Wulkanu». Drugi przykład recepcji (nie)godnej
Hölderlina jako dekonstrukcjonistycznego geniusza „wyklętego” ............ 300
XLII. Przekład jako interpretacja „głęboka”, która następnie wymusza
dekonstrukcję zakresu naszej postmodernistycznej współczesności ........ 309
XLIII. Dokonana dekonstrukcja przekładu. «Połowa życia» Hölderlina
w interpretacji Andrzeja Kopackiego ....................................................... 315
XLIV. Zakończenie ............................................................................................ 321
Indeks osób i utworów ............................................................................ 329
| Kategoria: | Filozofia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-8196-697-9 |
| Rozmiar pliku: | 2,6 MB |