Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Frostpunk - poradnik do gry - ebook

Wydawnictwo:
Rok wydania:
2017
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Frostpunk - poradnik do gry - ebook

Poradnik do gry Frostpunk, zawiera informacje przydatne do rozgrywki. Znajdziesz w nim informacje odnośnie podstawowych mechanik rozgrywki, zadań i scenariuszy, które przewidzieli twórcy. Staraliśmy się odpowiedzieć na każde pytanie, jakie może zadać człowiek wystawiony na duży mróz - jak przetrwać we Frostpunk? Co budować w pierwszej kolejności albo jakie technologie powinieneś wprowadzić. Poradnik został podzielony na kilka działów.

W pierwszym zawarte zostały wskazówki jak rozpocząć grę, porady ogólne oraz podstawowe elementy rozgrywki. Znajdziesz w nim omówienie takich aspektów jak zadowolenie mieszkańców, surowce czy technologia.

W kolejnym rozdziale zawarty został opis przejścia kolejnych zadań. Dowiesz się także, w jaki sposób pogodzić te zadania z wymaganiami mieszkańców miasta. Poznasz także metody efektywnego rozgospodarowania zasobów, który pozwoli ci uniknąć potencjalnego kryzysu.

W rozdziale FAQ znajdziesz odpowiedzi na pytania, które mogą pojawić się w trakcie rozgrywki. Odpowiadamy na wiele istotnych pytań takich jak zdobywanie Steam Cores, czym sa i jak wykorzystać automatony czy też dowiesz się, jak rozplanować ułożenie budynków. Jedzenie we Frostpunk wpływa nie tylko na zadowolenie, ale również choroby. Dowiedz się, jak przygotować się na nadchodzący głód, natomiast stal to surowiec niezbędny do stawiania lepszych budynków.

Księga Praw we Frostpunk to tak naprawdę drzewko rozwoju Twojego narodu. To w niej podejmiesz trudne decyzje, zmusisz dzieci do pracy lub wprowadzisz dłuższy czas pracy. Księga Praw dzieli się na kilka ksiąg - Księga Celów pozwoli wkroczyć na Ścięzkę Religii lub Ścieżkę Porządku, natomiast Księga Adaptacji pozwoli dostosować społeczeństwo do surowych warunków i w konsekwencji przetrwać wielkie zimno.

Frostpunk to kolejna produkcja studia 11bit, znanego głównie z produkcji This War Of Mine. Stanowi ona połączenie RTS-a i survivalu. W jej realiach w XIX wieku doszło do zlodowacenia, które spowodowało wymarcie większości mieszkańców planety. Tylko nieliczna część społeczeństwa przetrwała i przystosowała się do nowych warunków, skupiając się wokół ogromnych generatorów parowych. Twoim zadaniem jest objęcie władzy z jednym z takich miast. Droga będzie jednak trudna. Do rozstrzygnięcia bowiem będzie wiele kwestii moralnych. Musisz zdecydować, czy przełożyć dobro grupy nad dobro jednostki.

Agnieszka Adamus (www.gry-online.pl)

Poradnik do Frostpunk to rozbudowane porady, które pozwolą przygotować się na nadchodzącą zimę stulecia. Dzięki naszemu poradnikowi dowiesz się, jak budować, jakie prawa wprowadzić i które umiejętności wybrać na początek. Poradnik opisuje też scenariusze.

Frostpunk - poradnik do gry zawiera poszukiwane przez graczy tematy i lokacje jak m.in.

  • Jak zacząć? (Podstawy rozgrywki)
  • A New Home (Aneks)
  • Porady ogólne (Podstawy rozgrywki)
  • The Arks (Aneks)
  • Scenariusze we Frostpunk (Aneks)
  • The Refugees (Aneks)
  • Surowce i żywność (Podstawy rozgrywki)
  • Jak budować drogi? (Księga Praw)
  • Ciepło (Podstawy rozgrywki)
  • Wydobycie węgla (Księga Praw)

Spis treści

-Frostpunk - poradnik do gry
-Poradnik do gry
-Podstawy rozgrywki
-Frostpunk - Jak zacząć?
-Porady ogólne | Podstawy rozgrywki
-Budynki | Podstawy rozgrywki
-Surowce i żywność | Podstawy rozgrywki
-Ciepło | Podstawy rozgrywki
-Niezadowolenie i nadzieja | Podstawy rozgrywki
-Technologie | Podstawy rozgrywki
-Ekspedycje | Podstawy rozgrywki
-Zagrożenia we Frostpunk
-FAQ
-Jak zdobyć Steam Cores we Frostpunk?
-Czy warto przydzielać dzieci do pracy we Frostpunk?
-Czym są Automatony we Frostpunk?
-Wskaźnik nadziei i niezadowolenia we Frostpunk
-Dlaczego moi mieszkańcy umierają? | FAQ
-Jaki wpływ na mieszkańców ma temperatura otoczenia? | FAQ
-Co się stanie, gdy skończą się surowce? | FAQ
-Jaką technologię opracować jako pierwszą? | FAQ
-Prowadzenia jakiego rodzaju polityki unikać? | FAQ
-Pytania i odpowiedzi Frostpunk | FAQ
-Jak budować drogi we Frostpunk?
-Jak najlepiej rozplanować ułożenie budynków we Frostpunk?
-Jak utrzymać wysoką produkcję i nie zostać wygnanym?
-Mechanika
-Wydobycie drewna we Frostpunk
-Wydobycie węgla we Frostpunk
-Żywność we Frostpunk - jak zdobywać, jak przetwarzać
-Wydobycie stali we Frostpunk
-Scenariusze
-Scenariusze we Frostpunk
-A New Home, scenariusz Frostpunk
-The Arks, scenariusz Frostpunk
-The Refugees, scenariusz Frostpunk
-Księga Praw
-Księga praw we Frostpunk | Podstawy rozgrywki
-Adaptacja we FrostPunk - Księga Praw
-Księga Praw - Cel we Frostpunk
-Ścieżka Religii czy Ścieżka Porządku - co wybrać we Frostpunk?
-Aneks
-Wymagania sprzętowe Frostpunk
-Sterowanie Frostpunk

Kategoria: Strategiczne
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8112-516-1
Rozmiar pliku: 4,1 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Nieautoryzowane rozpowszechnianie całości lub fragmentu niniejszej publikacji w jakiejkolwiek postaci jest zabronione bez pisemnego zezwolenia GRY-OnLine S.A.

Prawa do użytych w tej publikacji tytułów, nazw własnych, zdjęć, znaków towarowych i handlowych, itp. należą do ich prawowitych właścicieli.

Publikacja przeznaczona jest wyłącznie do użytku prywatnego. Nie może być sprzedawana, odsprzedawana lub udostępniana publicznie osobom trzecim bez pisemnej zgody GRY-OnLine S.A.

Ilustracja na okładce - wykorzystana za zgodą © Shutterstock Images LLC. Wszelkie prawa zastrzeżone. Zgoda na wykorzystanie wizerunku podpisana z Shutterstock, Inc.

Poradnik w wersji WWW znajdziesz na stronie
www.gry-online.pl/S024.asp?ID=1827

[email protected] treści

Frostpunk - poradnik do gry

Poradnik do gry

Podstawy rozgrywki

Frostpunk - Jak zacząć?

Porady ogólne | Podstawy rozgrywki

Budynki | Podstawy rozgrywki

Surowce i żywność | Podstawy rozgrywki

Ciepło | Podstawy rozgrywki

Niezadowolenie i nadzieja | Podstawy rozgrywki

Technologie | Podstawy rozgrywki

W PEŁNEJ WERSJI DOSTĘPNE RÓWNIEŻ:

Ekspedycje | Podstawy rozgrywki

Zagrożenia we Frostpunk

FAQ

Jak zdobyć Steam Cores we Frostpunk?

Czy warto przydzielać dzieci do pracy we Frostpunk?

Czym są Automatony we Frostpunk?

Wskaźnik nadziei i niezadowolenia we Frostpunk

Dlaczego moi mieszkańcy umierają? | FAQ

Jaki wpływ na mieszkańców ma temperatura otoczenia? | FAQ

Co się stanie, gdy skończą się surowce? | FAQ

Jaką technologię opracować jako pierwszą? | FAQ

Prowadzenia jakiego rodzaju polityki unikać? | FAQ

Pytania i odpowiedzi Frostpunk | FAQ

Jak budować drogi we Frostpunk?

Jak najlepiej rozplanować ułożenie budynków we Frostpunk?

Jak utrzymać wysoką produkcję i nie zostać wygnanym?

Mechanika

Wydobycie drewna we Frostpunk

Wydobycie węgla we Frostpunk

Żywność we Frostpunk - jak zdobywać, jak przetwarzać

Wydobycie stali we Frostpunk

Scenariusze

Scenariusze we Frostpunk

A New Home, scenariusz Frostpunk

The Arks, scenariusz Frostpunk

The Refugees, scenariusz Frostpunk

Księga Praw

Księga praw we Frostpunk | Podstawy rozgrywki

Adaptacja we FrostPunk - Księga Praw

Księga Praw - Cel we Frostpunk

Ścieżka Religii czy Ścieżka Porządku - co wybrać we Frostpunk?

Aneks

Wymagania sprzętowe Frostpunk

Sterowanie FrostpunkFrostpunk - poradnik do gry

Poradnik do gry Frostpunk, zawiera informacje przydatne do rozgrywki. Znajdziesz w nim informacje odnośnie podstawowych mechanik rozgrywki, zadań i scenariuszy, które przewidzieli twórcy. Staraliśmy się odpowiedzieć na każde pytanie, jakie może zadać człowiek wystawiony na duży mróz - jak przetrwać we Frostpunk? Co budować w pierwszej kolejności albo jakie technologie powinieneś wprowadzić. Poradnik został podzielony na kilka działów.

- Frostpunk - porady
- Scenariusze we Frostpunk
- Pytania i odpowiedzi
- Mechanika
- Księga Praw

Frostpunk - porady

W pierwszym zawarte zostały wskazówki jak rozpocząć grę, porady ogólne oraz podstawowe elementy rozgrywki. Znajdziesz w nim omówienie takich aspektów jak zadowolenie mieszkańców, surowce czy technologia.

1. Jak zacząć? - zastanawiacie się, jak rozpocząć rozgrywkę, tipsy i porady na start, które umożliwią sprawne wydobycie surowców.
2. Porady ogólne - zebraliśmy garść porad pomocnych w czasie rozgrywki.
3. Budynki - jakie budynki możesz wybudować we Frostpunk?
4. Surowce i żywność
5. Ciepło
6. Niezadowolenie i nadzieja
7. Technologie
8. Ekspedycje
9. Zagrożenia - jak radzić sobie z zimnem, głodem czy chorobami? Poznaj sposoby na wygraną.

Scenariusze we Frostpunk

W kolejnym rozdziale zawarty został opis przejścia kolejnych zadań. Dowiesz się także, w jaki sposób pogodzić te zadania z wymaganiami mieszkańców miasta. Poznasz także metody efektywnego rozgospodarowania zasobów, który pozwoli ci uniknąć potencjalnego kryzysu.

1. Scenariusze we Frostpunk - o co w tym chodzi?
2. A New Home - mapa i porady przejścia do pierwszego scenariusza
3. The Arks -porady do drugiego scenariusza
4. The Refugees - porady do trzeciego scenariusza.

Pytania i odpowiedzi

W tym rozdziale znajdziesz odpowiedzi na pytania, które mogą pojawić się w trakcie rozgrywki. Odpowiadamy na wiele istotnych pytań takich jak zdobywanie Steam Cores, czym sa i jak wykorzystać automatony czy też dowiesz się, jak rozplanować ułożenie budynków.

1. Jak zdobyć Steam Cores?
2. Czym są Automatony?
3. Czy warto przydzielać dzieci do pracy?
4. Co się stanie, gdy wskaźnik nadziei/niezadowolenia spadnie?
5. Dlaczego moi mieszkańcy umierają?
6. Jaki wpływ na mieszkańców ma temperatura otoczenia?
7. Co się stanie, gdy skończą się surowce?
8. Jaką technologię opracować jako pierwszą?
9. Jakiej polityki nie prowadzić?
10. Jak budować drogi? - to wcale nie musi być takie oczywiste! We Frostpunk drogi pełnią bardzo ważną rolę.
11. Jak rozplanować ułożenie budynków?
12. Jak utrzymać wysoką produkcję i nie zostać wygnanym?
13. Pozostałe pytania

Mechanika

Znajdziesz tutaj informacje dotyczące mechaniki rozgrywki. Poznasz ogólne porady odnośnie zarządzania miastem oraz szczegółowe informacje o różnych aspektach rozgrywki jak np. zdobywanie surowców, wydobywanie stali, węgla, drewna czy żywności.

1. Wydobycie drewna - jak dobrze gromadzić drewno?
2. Wydobycie węgla - jak efektywnie zdobywać węgiel?
3. Żywność - jedzenie we Frostpunk wpływa nie tylko na zadowolenie, ale również choroby. Dowiedz się, jak przygotować się na nadchodzący głód.
4. Wydobycie stali - stal to surowiec niezbędny do stawiania lepszych budynków.

Księga Praw

Księga Praw we Frostpunk to tak naprawdę drzewko rozwoju Twojego narodu. To w niej podejmiesz trudne decyzje, zmusisz dzieci do pracy lub wprowadzisz dłuższy czas pracy. Księga Praw dzieli się na kilka ksiąg - Księga Celów pozwoli wkroczyć na Ścięzkę Religii lub Ścieżkę Porządku, natomiast Księga Adaptacji pozwoli dostosować społeczeństwo do surowych warunków i w konsekwencji przetrwać wielkie zimno.

1. Księga Praw - z czym to się je?
2. Księga Celów
3. Księga Adaptacji
4. Którą Ścieżkę wybrać, Ścieżkę Religii czy Ścieżkę Porządku?

Frostpunk to kolejna produkcja studia 11bit, znanego głównie z produkcji This War Of Mine. Stanowi ona połączenie RTS-a i survivalu. W jej realiach w XIX wieku doszło do zlodowacenia, które spowodowało wymarcie większości mieszkańców planety. Tylko nieliczna część społeczeństwa przetrwała i przystosowała się do nowych warunków, skupiając się wokół ogromnych generatorów parowych. Twoim zadaniem jest objęcie władzy z jednym z takich miast. Droga będzie jednak trudna. Do rozstrzygnięcia bowiem będzie wiele kwestii moralnych. Musisz zdecydować, czy przełożyć dobro grupy nad dobro jednostki.

Agnieszka Adamus (www.gry-online.pl)

Zostaw swoje sugestie, pomysły i pytania dot. Frostpunk w komentarzach pod poradnikiem. Z czym masz największy problem? Jakie wyzwania wydają Ci się nie do przeskoczenia?Poradnik do gry

Podstawy rozgrywki

Frostpunk - Jak zacząć?

W Frostpunk bardzo istotny jest początek rozgrywki. Jeśli zaczniesz inwestować w złe technologie lub nie postawisz odpowiednich budynków to twoja przygoda może skończyć się bardzo szybko. W tym rozdziale dowiesz się jak zacząć grę, tak by stworzyć podwaliny pod sprawnie funkcjonujące miasto.

- Co zbudować na początku?
- Jaką technologię opracować na początku?
- Które prawa wprowadzać jako pierwsze?

Co zbudować na początku?

Przede wszystkim skup się na zapewnieniu twoim mieszkańcom podstawowych rzeczy takich jak np. żywność lub schronienie. W tym celu postaw Medical Post, Cookhouse oraz Hunter's Hut.?To one bowiem w determinują wskaźniki nadziei i niezadowolenia, które pozwalają ci utrzymać rządy. Dodatkowo w ogrzewanej strefie postaw kilka Tents, by zmniejszyć niezadowolenie wynikające z braku zakwaterowania mieszkańców. W pierwszych dniach rozgrywki nie musisz znaleźć zakwaterowania dla wszystkich. Wystarczy że wybudujesz schronienie dla ok 50% mieszkańców.

Zaznaczona na pomarańczowo strefa ogrzewania bardzo dobrze nadaje się jako miejsce do budowy domów.

Początkowo dysponujesz bardzo wąskim zakresem dostępnych budynków, dodatkowo część z nich jest mało efektywna. Dlatego jak najszybciej postaw Workshop. Da ci on dostęp do drzewka technologicznego, które umożliwi ci dokonanie różnego rodzaju ulepszeń.

Jednak zapewnienie mieszkańcom rzeczy umożliwiających przetrwanie nie jest jedynym istotnym elementem w początkowej fazie rozgrywki. Ważne jest także, abyś rozpoczął jak najszybsze wydobywanie surowców z głównych źródeł. Te podstawowe bowiem, do których przypisujesz tylko pracowników, szybko się wyczerpują. Dlatego jak najszybciej odblokuj: Sawmill, Coal Mine oraz Iron Mine.

Ważne jest także, abyś mógł opuścić obręby swojego miasta. W tym celu będziesz musiał opracować technologię oraz wybudować Beacon. Pozwoli ci to na stworzenie grupy zwiadowczej, która będzie mogła eksplorować kolejne lokacje, znajdujące się poza twoim miastem. Dzięki temu zdobędziesz dodatkowe surowce oraz nowych osadników.

Jaką technologię opracować na początku?

Po postawieniu Workshop, dostaniesz dostęp do obszernego drzewka technologicznego, podzielonego na 4 kategorie. Każda kategoria tyczy się danego aspektu funkcjonowania miasta. Całość dodatkowo została podzielona na 5 poziomów rozwoju, które również musisz opracować.

Każda kategoria drzewka technologicznego odpowiada za jeden konkretny aspekt funkcjonowania miasta.

Już na początku opracuj pierwszy poziom badań. Dzięki temu będziesz miał możliwość odblokowania wszystkich budynków wydobywczych. To właśnie na budynkach wydobywczych powinieneś skupić się na początku. Pozwolą ci one bowiem na odcięcie się od niewielkich podstawowych złóż, a dodatkowo pozwolą ci zaoszczędzić pracowników.

Kolejną istotną technologią jest zwiększenie efektywności łowców. Dzięki temu ulepszeniu Hunter's Hut będzie produkował większe ilości żywności na dobę. Pozwoli ci to zminimalizować ryzyko wystąpienia głodu w twoim mieście.

W początkowej fazie rozgrywki odblokuj także technologię "Heaters". Pozwoli ci ona za niewielką ilość węgla ogrzewać budynki znacznie oddalone od generatora.

Które prawa wprowadzać jako pierwsze?

Już od pierwszych chwil rozgrywki masz dostęp do księgi praw, która obfituje w różnego rodzaju prawa, które możesz wprowadzić. Każde z nich ma określony wpływ na morale twoich obywateli, więc musisz bardzo ostrożnie wybierać, które prawa wprowadzisz.

Adaptacja jest najbardziej podstawowym i rozbudowanym elementem księgi praw.

W początkowej fazie rozgrywki masz dostęp tylko do jednego rozdziału księgi praw, poświęconemu adaptacji. Znajdziesz tam prawa, które w dużej mierze charakteryzują twój stosunek do obywateli twojego miasta. Jako iż prawa te dość mocno odbijają się na morale twoich obywateli należy je odpowiedni zrównoważyć.

W pierwszej kolejności ustanów prawo Emergency Shift. Pozwoli ci ono na awaryjne otworzenie zakładu w dowolnej chwili. Od tego czasu będzie ono funkcjonowało przez kolejne 24h. Jest to bardzo przydatne w szczególności w kopalniach węgla, które możesz uruchomić w sytuacji gdy Generator będzie groził wygaśnięciem.

Kolejnym ważnym prawem jest polityka żywieniowa. Masz do wyboru dwie opcje. Obie zwiększają ilość produkowanej żywności jednak innym kosztem. Prawo "Soup" spowoduje wzrost niezadowolenia, natomiast prawo "Food Additivies" będzie generować dodatkowych chorych. Wybór z którym z tych problemów chcesz się borykać należy do ciebie.

Ustanawiaj także prawa takie jak "Fighting Arena" oraz "Public House". Zwiększą one zadowolenie twoich mieszkańców, przez co pozwalają zniwelować negatywne skutki innych twoich decyzji.

Pod żadnym pozorem natomiast nie wprowadzaj prawa "Dueling Law". Spowoduje ono, że ludzie zaczną rozwiązywać sprawy pięściami. Efektem tego będzie wzrost śmiertelności wśród mieszkańców, oraz mocny spadek wskaźnika nadziei.Porady ogólne | Podstawy rozgrywki

W tym rozdziale znajdziesz podstawowe porady, które ułatwią ci grę w Frostpunk. Szczególnie na początku porady i tipsy mogą ocalić Twoje miasto przed śmiertelnym mrozem i głodem.

- Nadmierny pośpiech może cię zgubić
- Bez dróg nie rozbudujesz miasta
- Nie marnuj inżynierów
- Zwracaj uwagę na temperaturę
- Workshop stanowi podstawę rozwoju miasta
- Zwracaj uwagę na morale mieszkańców
- Nie podejmuj się na siłę wykonywania zadań
- Pilnuj liczby zgromadzonych surowców

Nadmierny pośpiech może cię zgubić

W początkowej fazie rozgrywki unikaj przyspieszania czasu, w godzinach pracy. Utrudni ci to wyłapanie takich problemów, jak kończące się podstawowe złoża surowców. Takie przeoczenie spowolni rozwój twojego miasta oraz spowoduje problemy z ogrzaniem go. Na przyspieszenie czasu w godzinach pracy możesz pozwolić sobie, dopiero w momencie gdy wybudujesz odpowiednie budynki wydobywcze.

Bez dróg nie rozbudujesz miasta

Ważne jest abyś rozwinął sieć drogową. Budynki wymagają doporowadzenia do nich drogi. Są one zaznaczone odpowiednim symbolem, który nie zniknie dopóki nie doprowadzisz do niego połączenia drogowego.

Budynki, do których nie dociera droga zaznaczone są odpowiednią ikoną.

Nawet w przypadku gdy takowe połączenie nie jest wymagane stawiaj drogi jak najbliżej danej lokalizacji. W ten sposób zminimalizujesz liczbę ścieżek, które mieszkańcy będą tworzyć samoistnie. Dodatkowo drogi są punktami, w których możesz budować niektóre budynki jak np. Steam Hub, który pozwala na ogrzewanie obszarów oddalonych od centrum miasta.

Więcej informacji na temat dróg znajdziesz tutaj: "Jak budować drogi?"

Nie marnuj inżynierów

Racjonalnie zarządzaj pracownikami. Masz do wyboru dwie grupy: robotników i inżynierów. Każda z nich ma inne wykwalifikowanie. Inżynierowie stanowią lepiej wykwalifikowaną grupę i mogą być zatrudniani w takich budowlach jak np. Workshop. Dlatego za wszelką cenę unikaj przydzielania inżynierów do podstawowych prac jak np. w górnictwie. Nie zwiększą oni efektywności pracy, a ich potencjał zostanie zmarnowany.

Zwracaj uwagę na temperaturę

Pilnuj temperatury jaka panuje w twoim mieście. Budynki potrzebują odpowiedniej temperatury, by funkcjonować. Na górze pośrodku ekranu znajduje się wskaźnik temperatury otoczenia. Jest on swojego rodzaju wartością referencyjną dla temperatury w twoich budynkach. Im niższa jest temperatura tym trudniej utrzymać ciepło w twoich budynkach. Na panelu generatora, znajduje się przełącznik, który pozwoli ci przejść w tryb widoku temperatury tak jak pokazano to na obrazku poniżej.

Workshop stanowi podstawę rozwoju miasta

Przeżycie twojego miasta jest uwarunkowane ciągłym rozwojem, dlatego jak najszybciej postaw Workshop. Odblokuje ono drzewko technologiczne, w którym znajdziesz cały wachlarz ulepszeń. Od zwiększenia strefy ogrzewanej przez Generator do zwiększenia efektywności myśliwych. Jeśli natomiast dysponujesz wolnymi inżynierami i chcesz przyspieszyć proces opracowywania technologii, możesz postawić kilka Workshop.

Zwracaj uwagę na morale mieszkańców

W dolnej części ekranu masz dwa paski. Są to wskaźniki niezadowolenia i nadziei. Charakteryzują one morale twoich obywateli oraz ich stosunek do prowadzonej przez ciebie polityki. Każda twoja decyzja ma na nie wpływ. Jeśli chcesz sprawdzić co w danym momencie, wpływa na dany wskaźnik, wystarczy że najedziesz na niego kursorem. Zobaczysz wówczas listę czynników, które w danej chwili wpływają na dany wskaźnik.

Więcej informacji na ten temat znajdziesz tutaj: "Co się stanie gdy wskaźnik nadziei/niezadowolenia osiągnie wartości krytyczne?"

Nie podejmuj się na siłę wykonywania zadań

Gra często umożliwia odblokowanie zadań opierających się na rozwiązaniu konkretnego problemu w mieście. Może to być np. polepszenie opieki zdrowotnej. Zaznaczone są na mapie w postaci ikon z grupką ludzi. Po jej kliknięciu dostaniesz wymagania jakie stawiają ci mieszkańcy. Dostaniesz także dwie opcje rozwiązania problemu oraz możliwość odrzucenia prośby. Musisz być pewny, że rozwiążesz problem w innym wypadku lepiej jest odmówić. Negatywne skutki odrzucenia prośby, w przeciwieństwie do jej niespełnienia, są niewielkie i nie mają długofalowego wpływu na zadowolenie.

Pilnuj liczby zgromadzonych surowców

Każdy surowiec, który możesz zgromadzić dysponuje określoną przestrzenią magazynową. W miarę gromadzenia przestrzeń ta się zapełnia. W momencie, gdy osiągnie maksymalną wartość produkcja danego surowca zatrzyma się. Do monitorowania stanu zapełnienia służy pasek znajdujący się pod ilością danego surowca. W momencie, gdy widzisz że wskaźnik ten zbliża się do maksimum, postaw Resource Depot i wybierz surowiec, który ma magazynować. W ten sposób zwiększysz limit na ilość gromadzonego surowca.Budynki | Podstawy rozgrywki

Gra daje ci możliwość postawienia szeregu różnych budowli. Podzielone zostały one na kategorie, które opisują ich przeznaczenie. Oczywiście nie wszystkie budynki są dostępne od razu. Część z nich musisz odblokować poprzez badania lub wydanie określonych dekretów.

Budynki podstawowe

Ludzie:

------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Namiot (Tent) Podstawowy budynek mieszkalny. Mieści 10 mieszkańców. Nie jest odporny na działanie pogody, dlatego jego postawienie jest możliwe, tylko w strefie ogrzewania.
Barak (Bunkhouse) Bardziej zaawansowany budynek mieszkalny. Mieści 10 mieszkańców. Odporny na pogodę. Możliwa budowa poza strefą ogrzewania.
------------------- ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zdrowie:

-------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------
Stacja medyczna (Medical Post) Mała lecznica. Zapewnia opiekę pięciu chorym. Budowa możliwa jest tylko w strefie ogrzewania.
-------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------------

Jedzenie:

-------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kuchnia (Cookhose) Przerabia nieprzetworzoną żywność, do postaci jadalnych posiłków. Wymaga postawienia w strefie ogrzewania.
Chata myśliwych (Hunters' Hut) Pozwala zdobyć nieprzetworzoną żywność, poprzez wyprawy poza obręb masta.
-------------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Zasoby:

--------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------
Magazyn zasobów (Resorce depot) Typ magazynu pozwalający na przechowywanie, jednego rodzaju zasobów.
Magazyn (Gathering Post) Magazyn, w którym możliwe jest przechowywanie wszystkich rodzajów zasobów jednocześnie.
--------------------------------- -----------------------------------------------------------------------------------------

Technologia:

--------------------- -------------------------------------------------------------
Warsztat (Workshop) Odblokowuje drzewko technologii. Pozwala prowadzić badania.
--------------------- -------------------------------------------------------------

Budynki do odblokowania:

Ludzie:

--------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------
Schronisko dla dzieci (Child Shelter) Dzieci spędzają w nim czas pracy. Wymaga postawienia w strefie ogrzewania. Księga praw; dekret: "Child Shelter"
Arena do walki (Fighting Arena) Organizuje walki. Powoduje spadek niezadowolenia. Księga praw; dekret: "Fighting Arena"
Świetlica (Public House) Dostarcza mieszkańcom rozrywkę. Powoduje spadek niezadowolenia. Wymaga postawienia w strefie ogrzewania. Księga praw; dekret: "Public House"
Cmentarz (Cementery) Pozwala chować zmarłych. Księga praw; dekret: "Cementery"
--------------------------------------- ---------------------------------------------------------------------------------------------------------- ---------------------------------------

Zdrowie:

------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ -----------------------------------
Dom opieki (Care House) Zapewnia opiekę nieuleczalnie chorym, odciążając stację medyczną. Wymaga postawienia w strefie ogrzewania. Księga praw; dekret: "Care House"
------------------------- ------------------------------------------------------------------------------------------------------------ -----------------------------------

Zasoby:

------------------ ----------------------------------------- ----------
Tartak (Sawmill) Pozwala na wycinkę zamarzniętych drzew. Warsztat
------------------ ----------------------------------------- ----------

Technologia:

------------------------- ----------------------------------------------------------------------- ----------
Radiolatarnia (Beacon) Pozwala tworzyć grupy zwiadowcze i odblokowuje ekspedycje. Warsztat
Piec parowy (Steam Hub) Tworzy wokół siebie strefę ogrzewania. Powoduje wzrost zużycia węgla. Warsztat
------------------------- ----------------------------------------------------------------------- ----------Surowce i żywność | Podstawy rozgrywki

Dla przetrwania miasta niezbędne jest zapewnienie mu stałych dostaw surowców i żywności. Każde z nich pełni określoną funkcję, która w istotnej części wpływa na miasto. Jeśli zaniedbasz ich pozyskiwanie możesz się wpędzić w poważne problemy.

Każdy surowiec wydobywasz ze złoża. Początkowo masz dostęp tylko do podstawowych punktów wydobywczych posiadających małą liczbę surowców możliwych do wydobycia. Nie musisz stawiać na nich niczego. Wystarczy, że na nie klikniesz i będziesz mógł przydzielić pracowników. Zazwyczaj złoża te wyczerpują się one w przeciągu kilku dni. Dlatego po wybudowaniu warsztatu, w pierwszej kolejności skup się na odkrywaniu budynków, które pozwalają na zdobywanie surowców z innych źródeł. W zależności od miejsca, w których je postawisz mają określoną liczbę surowców do wydobycia. Są to stosunkowo duże ilości, więc przez dłuższy czas nie będziesz musiał szukać nowych źródeł. Dodatkowo mogą one generować większe ilości surowców na godzinę, zatrudniając przy tym mniej pracowników.

Podstawowe źródła surowców, mają postać wysypiska.

Zdecydowanie najważniejszym surowcem jest węgiel. To on umożliwia działanie generatora. Zużywa on określoną liczę jednostek węgla na godzinę. Oczywiście musisz pamiętać, że wydobycie nie trwa całą dobę. Na przykład jeśli zużywasz 9 jednostek węgla na godzinę, to aby starczyło na całą dobę potrzebujesz wydobycia na poziomie przynajmniej 22 jednostek na godzinę. Ilość tego surowca musisz więc ciągle kontrolować. W szczególności tyczy się to momentów, w których ulepszyłeś generator i/lub postawiłeś dodatkowe źródło ciepła. Powoduje to bowiem zwiększenie ilości spalanego węgla na godzinę. Jeśli nie zmodyfikujesz liczby wydobywanego węgla, to węgla może nie starczyć na noc.

Kolejnym surowcem jaki jest dostępny w grze jest drewno. Służy ono jako budulec wszystkich budynków w mieście. Umożliwia także prowadzenie badań. To w jaki sposób poprowadzisz jego wydobycie zależy od ciebie. Możesz wydobywać określone ilości drewna, które są równoważne z zapotrzebowaniem na ten surowiec lub wydobywać w dużych ilościach gromadząc nadmiar w magazynach. Pamiętaj o odblokowaniu tartaku. Jeśli się zapędzisz może się okazać, że wykorzystałeś wszystkie podstawowe złoża i nie masz już na badania/budowę. Wówczas jedyną opcją będzie zburzenie jakiegoś budynku w celu odzyskania z niego drewna.

Metal jest surowcem, na który zapotrzebowanie rośnie z czasem. W początkowych etapach gry jest praktycznie niepotrzebny. Dlatego jego wydobycie początkowo trzymaj na niskim poziomie. Dopiero z postępem badań i odblokowywaniem nowych budynków zaczyna być naprawdę potrzebny. Wówczas w miarę możliwości zwiększ jego produkcję.

Do przetrwania miasta niezbędna jest także żywność. Do jej zdobycia potrzebni są myśliwi. Wyruszają oni poza obręb miasta na polowania. Jest to proces dość długotrwały, ponieważ na 15 jednostek nieprzetworzonego jedzenia trzeba czekać 24 godziny. Dodatkowo po każdej wyprawie, myśliwi muszą odpocząć, co dodatkowo wydłuża cały proces. Początkowo jedna chata myśliwych wystarczy, jednak po 4-5 dniach ilość ta okaże się niewystarczająca, dlatego musisz dostawić kolejną budowlę tego typu.

Chaty myśliwych dostarczają nieprzetworzoną żywność, która musi być przygotowana w kuchni. Dopiero w tej postaci może ona być dostarczona mieszkańcom. Do gromadzenia zapasów żywności, może, oprócz wspomnianej wcześniej polityki "Soup", przyczynić się także dekret "Care House". Umieszczeni w nim nieuleczalnie chorzy mieszkańcy, zjadają mniejsze ilości jedzenia.Ciepło | Podstawy rozgrywki

W świecie skutym lodem, utrzymanie temperatury jeść dość istotne. Wpływa ono na morale oraz stan zdrowia twoich mieszkańców. Dodatkowo część budynków funkcjonuje tylko wtedy, gdy posiada ogrzewanie. Wokół głównego generatora tworzy się strefa ogrzewania. Wraz z postępem badań możesz modyfikować wielkość strefy oraz moc ogrzewania. Dodatkowo możesz także odblokować mniejszy piec parowy, który tworzy mniejsze strefy ogrzewania bez potrzeby kontaktu z główną strefą ogrzewania. Piec ten nadaje się do ogrzewania budynków wydobywczych oddalonych od głównego generatora, ale można także stworzyć wokół niego mniejsze skupiska budynków mieszkalnych.

Z poziomu menu generatora, możesz kontrolować główną strefę ogrzewania.

Klikają na generator, załączy się mapa ze wskaźnikiem temperatur w danym budynku. Każdy budynek określony jest jednym z sześciu kolorów określających daną temperaturę:

1. Lodowato - fiolet
2. Bardzo zimno - ciemny niebieski
3. Zimno - jasny niebieski
4. Chłodno - zielony
5. Do życia - pomarańcz
6. Komfortowo - czerwony

Dzięki obserwacji temperatury, możesz określić ryzyko epidemii.

Za wszelką cenę unikaj zatrzymania pracy generatora. Spadek temperatury w budynkach odbije się bowiem na prawdopodobieństwie choroby. Suma temperatur w miejscu pracy i zamieszkania określa bowiem to, jaka jest szansa na to, że dany mieszkaniec zachoruje. Możesz to sprawdzić klikając na danego mieszkańca. Najbardziej narażeni na choroby są bezdomni, dlatego sukcesywnie buduj kolejne budynki mieszkalne, by zwalczyć problem bezdomności.

Każdy mieszkaniec miasta ma swój indywidualny wskaźnik ryzyka zachorowania.

Ważne jest także rozgospodarowanie budynkami. Tylko część z nich ma konstrukcję, która nie jest odporna na mróz i wymaga bezwzględnej budowy w strefie ogrzewania. Za wszelką cenę w strefie tej stawiaj tylko takie budynki. Postawienie ich poza nią sprawi, że budynek nie będzie funkcjonalny. Pozostałe budynki możesz stawiać w dowolnym miejscu. Jeśli zależy ci na zwiększeniu temperatury w budynkach poza tą strefą, to możesz zostawić sobie miejsce i w momencie, w którym będziesz dysponował odpowiednim wydobyciem węgla, postawić w ich okolicy dodatkowy piec parowy.Niezadowolenie i nadzieja | Podstawy rozgrywki

Wszystkie twoje działania podlegają ciągłej ocenie ze strony mieszkańców miasta. Ich opinia na twój temat przekłada się na dwa wskaźniki - niezadowolenia oraz nadziei. Są one ze sobą częściowo powiązane, tak więc niektóre czynności powodujące wzrost nadziei, powodują także spadek niezadowolenia. Istnieją jednak również takie czynniki które powodują zmianę w obrębie tylko jednego wskaźnika. Musisz pilnować, aby wskaźniki nie osiągnęły zbyt skrajnych wartości.

Podstawowym modyfikatorem są tutaj problemy z jakimi boryka się twoja kolonia. Gra na bieżąco informuje cię o określonych bolączkach twoich mieszkańców. Dzięki temu widzisz ilu jest chorych i/lub rannych, głodnych czy bezdomnych.

Ilość obywateli borykających się z danym problemem zmienia nieustannie.

DOBRA RADA

Im więcej problemów i im większa jest ich skala tym bardziej negatywne przełożenie na wskaźniki. Dlatego staraj się tłumić problemy, zanim zdążą się zaognić.

W przypadku żywności nie będzie możliwa natychmiastowa reakcja. Wynika to z czasu w jakim zdobywane jest nieprzetworzone jedzenie. Jednak doba głodu nie powinna ciągnąć ze sobą bardzo poważnych problemów. Istnieją dwie przyczyny takiego stanu rzeczy. Pierwszą jest ilość zdobywanego jedzenia. W tym przypadku postaw dodatkową chatę myśliwych i postaraj się o jak największą liczbę zatrudnionych. Im większa liczba pracowników, tym większa efektywność, więc jeśli masz możliwość, to przekieruj część pracowników, tak aby chata myśliwych miała pełne zatrudnienie. Drugim możliwym problemem jest ilość przygotowywanych posiłków. Kuchnia pracuje tylko od 8.00 do 18.00, więc ilość przetwarzanego jedzenia jest ograniczona. W tym przypadku postaw dodatkową kuchnię. Jeśli już zdecydujesz się na budowę, to w tym przypadku warto to połączyć z polityką żywieniową. Obie kuchnie pracują niezależnie, więc każda z nich może przygotowywać inne typy posiłków, co odbije się pozytywnie na wskaźniku niezadowolenia.

Jeśli chodzi zaś o zdrowie, to tutaj sytuacja jest bardziej skomplikowana. Budynki medyczne wymagają budowy w strefie ogrzewania, przez co nie możesz stawiać ich w nieskończoność. Dodatkowo mają bardzo ograniczoną liczbę miejsc, a czas leczenia jest długi. W tym przypadku odblokuj i postaw dom opieki, który przygarnie nieuleczalnie chorych, odciążając placówki medyczne i umożliwiając im podjęcie leczenia osób, którym da się pomóc. Musisz się także zdecydować na to jak traktowani będą pacjenci. Lepszą opcją jest wprowadzenie prawa o terapii radykalnej, która sprawi, że lekarze będą starali leczyć wszystko, nawet urazy uznawane za nieuleczalne. Wówczas do domów opieki trafiają ci ludzie, u których terapia się nie powiodła lub spowodowała trwały uszczerbek na zdrowiu.

W przypadku działającego prawa o radykalnym leczeniu, możesz dostawać wiadomości, w których musisz zdecydować o losie pacjenta.

Staraj się także zadbać o temperaturę w mieście. W szczególności uważaj na pracowników wydobywczych, którzy pracują daleko od generatora. Jeśli będzie zbyt zimno to liczba chorych będzie na tyle duża, że nie będziesz w stanie leczyć ich wszystkich, co znacząco odbije się na wskaźnikach. W tym przypadku wystarczy zapewnić odpowiednią temperaturę, tylko w jednym miejscu w domu lub miejscu pracy, by obniżyć ryzyko zachorowania.

Innym modyfikatorem są różnego rodzaju budynki, które odblokowujesz w księdze praw. Ich działania mogą obniżyć poziom niezadowolenia. Dobrym przykładem jest tutaj arena do walk i świetlica. Zapewniają one mieszkańcom rozrywki i pozwalają im zapomnieć o trudach życia. Musisz mieć chociaż jeden budynek tego typu, by zapewnić sobie stały spadek niezadowolenia.

Ostatnim elementem, który wpływa na niezadowolenia i nadzieję jest księga praw. Każda decyzja jaką podejmujesz ma określony wpływ na oba wskaźniki. Ten aspekt został szczegółowo opisany w podrozdziale "Księga praw".Technologie | Podstawy rozgrywki

Gra oferuje dostęp do szeregu różnych technologii po wybudowaniu Warsztatu (Workshop). Pozwalają one odblokować nowe budynki oraz usprawnić działanie istniejących budynków. Całość została podzielona na cztery części. Każda z nich posiada dodatkowo 5 stopni zaawansowania, które możesz odblokować przez opracowanie każdego stopnia z osobna. Oczywiście każda technologia kosztuje i wymaga odpowiedniej ilości drewna i/lub stali. Każda z nich odnosi się do określonego aspektu funkcjonowania miasta. W tym rozdziale przedstawione zostaną opisane poszczególne kategorie drzewka technologii:

- Ogrzewanie
- Zasoby
- Eksploracja i przemysł
- Jedzenie, zdrowie i schronienie

Ogrzewanie

Ta część jak sama nazwa wskazuje skupiają się na technologiach, które pozwalają na utrzymanie w twoim mieście odpowiedniej temperatury. Do najważniejszych ulepszeń zalicza się tutaj ulepszenia generatora. Dzięki tym technologiom możesz odblokować wiele usprawnień takich jak "Generator Power Upgrade" oraz "Generator Range Upgrade". Ulepszenia te są niezwykle przydatne szczególnie w późniejszym etapie rozgrywki, gdy temperatura otoczenia spada do skrajnie niskich temperatur. Pozwalają one na wygenerowanie dużych temperatur w dość dużej odległości od generatora. Dodatkowo możesz również opracować technologię "Generator Efficency Upgrade", która pozwala na zmniejszenie zużycia węgla przez generator. Każdą z tych technologii można ulepszać kilkukrotnie na kolejnych stopniach zaawansowania. Zwiększa w temacie sposób efekt ich działania.

W tym samej części znajdziesz również ulepszenie "Heaters". Umożliwia ona ogrzewanie budynków przemysłowych, żywieniowych czy medycznych niezależnie od generatora. Po odblokowaniu tej technologii na panelu budynku znajdziesz opcję która pozwoli Ci uruchomić ten tryb.

W zależności od stopnia opracowanego ulepszenia tryb ten podnosi temperaturę w budynku od 1 do 3 stopni. Oczywiście kosztuje to odpowiednią ilość węgla, którą możesz zmniejszyć kolejną technologią. Jest to niezwykle przydatna technologia. Pozwala bowiem na ogrzanie budynków oddalonych znacznie od generatora małym kosztem.

Ostatnia technologia jaką możesz opracować to "Steam Hub". Jest to mniejszy budynek grzewczy, który może być postawiony nad drogą. Tworzy on mniejszą strefę ogrzewania, którą możesz stworzyć w dowolnym miejscu podłączonym z siecią drogową. Podobnie jak w przypadku generatora możesz modyfikować jego zasięg działania. W tym celu musisz opracować kolejne ulepszenia z wyższych stopniach. Dodatkowo Steam Hub posiada dwa tryby pracy. Może działać całodobowo lub tylko od 8 do 18. Druga opcja świetnie sprawdza się gdy za pomocą tego budynku chcesz ogrzewać skupiska budynków przemysłowych. Pozwoli Ci bowiem na zaoszczędzenie sporych ilości węgla.

Zasoby

Kolejnym odgałęzieniem drzewka technologicznego w Frostpunk są zasoby. Znajdziesz tutaj wszystko co jest niezbędne do utrzymania sprawnego funkcjonowania budynków wydobywczych. Znajdziesz tutaj technologię ogólne, które pozwalają na zwiększenie efektywności wszystkich budynków wydobywczych. Oraz wyspecjalizowane działy skupione na konkretnym surowców.

W przypadku węgla masz możliwość odblokowania dwóch budynków wydobywczych. Pierwszym z nich jest "Coal Thumper". Jest to budynek pozwalający na Wydobycie z gleby złóż węgla. Dzięki temu w jej bezpośrednim sąsiedztwie tworzy się podstawowe źródło węgla. Chociaż to rozwiązanie oferuje dostęp do nielimitowanych ilości węgla, to wymaga bardzo dużej ilości pracowników. Również po ulepszenia nie poprawiają sytuacji. Generują one tylko dodatkowe złoża jednak nie modyfikują one ilości wymaganych pracowników. Stąd do każdego złoża musisz przypisać, aż 15 pracowników. Jest to mało efektywne rozwiązanie i nieskuteczne w przypadku, gdy liczy się czas. Dlatego lepiej jest nie inwestować w tą technologię.

Zdecydowanie lepszą opcją na wydobycie jest zainwestowanie w technologię "Coal Mine", dostępną od pierwszego stopnia zaawansowania drzewka. Odblokowany w ten sposób budynek o tej samej nazwie jest o wiele bardziej efektywny niż poprzednia opcja. Posiada także dwa ulepszenia samego budynku "Steam Coal Mine" oraz "Advanced Coal Mine", dostępne na 3 i 5 stopniu zaawansowania. Każde takie ulepszenie, podnosi efektywność wydobywania węgla. Dodatkowo na 2 i 3 stopniu masz dostęp do ulepszeń "Coal Mining Optimisation" oraz Coal Mining Rationalisation", które dodatkowo zwiększają efektywność kopalni o 10%. Są to bardzo przydatne technologie, w które powinieneś inwestować natychmiast jak tylko osiągniesz odpowiedni stopień, umożliwiający ich odblokowanie.

Masz także dostęp do dość specyficznej technologii "Charcoal Kiln". Jest ona dostępna od pierwszego stopnia zaawansowania drzewka i posiada dwa możliwe ulepszenia, które możesz opracować na 2 i 3 stopniu. Dzięki temu możesz produkować węgiel z drewna. Technologia jest przydatna, gdy wydobycie węgla w twoim mieście jest zbyt niskie. Możesz wówczas wykorzystać nadwyżki drewna, do rozwiązania tego problemu.

Również drewno doczekało się dwóch różnych budynków wydobywczych. I podobnie jak w przypadku pierwszy z nich - "Sawmill" możesz opracować na 0 stopniu zaawansowania. Odblokowany w ten sposób budynek, pozwala ci na wyrąb drewna znajdującego się na obszarze jego działania. Na 2 stopniu możesz ulepszyć ten budynek do "Steam Sawmill", co pozytywnie odbije się na jego efektywności. Dodatkowo masz dostęp także do dostępnego na 1 poziomie "Sawmill Upgrade", który zwiększa efektywność budynków tego typu. Oraz na 4 stopniu do "Sawmill Range Extension", które zwiększa zasięg działania Sawmill.

Sawmill nie zapewnia ogromnych ilości drewna możliwych do zebrania.

Technologia ta świetnie sprawdza się jako uzupełnienie drugiej technologii związanej z wydobyciem drewna jaką jest "Wall Drill". Odblokowuje to budynek, który wydobywa drewno z lodowej ściany. Chociaż poza samym ulepszeniem budynku, nie ma tu żadnych technologii do opracowania, to jest to na tyle wydajna technologia, że powinna stanowić podstawę twojego wydobycia drewna.

Ostatnim elementem tego odgałęzienia drzewka technologicznego jest wydobycie stali. W tym przypadku jesteś ograniczony tylko do jednej technologii jaką jest "Steelworks". Posiada on tylko dwa usprawnienia budynku na 2 i 4 stopniu zaawansowania. W związku z tym jest to technologia, którą musisz opracować by móc zdobywać stal dla swojego miasta.

Eksploracja i przemysł

W tym odgałęzieniu drzewka będziesz mógł odblokować zwiadowców, którzy będą odkrywać kolejne punkty na mapie świata. Z racji tego, że stanowi to źródło cennych surowców i potencjalnych mieszkańców, to musisz jak najszybciej opracować technologię "Beacon". Dzięki niej będziesz mógł powołać do życia własną drużynę zwiadowczą. Dodatkowo na 1 i stopniu zaawansowania będziesz mógł zwiększyć limit posiadanych drużyn za pomocą technologii "More Scouts" i "Additional Scouts". Dzięki temu będziesz mógł badać kilka miejsc jednocześnie, co jest bardzo przydatne w momencie, gdy nadchodzi burza, a tobie zależy na zbadaniu jak największej liczby miejsc. Możesz także na 2 i 5 stopniu opracować technologie pozwalające na przyspieszenie przemieszczania się ekip zwiadowczych.

Znajdziesz tutaj również technologię "Outpost Depot". Możesz ją opracować na 2 stopniu, jeśli wcześniej opracowałeś technologię "Beacon". Dzięki temu będziesz mógł powołać ekipę, która w wyznaczonych lokalizacjach będzie tworzyła palcówki, dostarczające dane surowce. Technologia ta sprawdza się świetnie, gdy masz niedobory jakiegoś surowca.

W tym samym odgałęzieniu znajduje się również technologia "Factory". Jest ona możliwa do opracowania na 2 stopniu. Daje ona możliwość postawienia w twoim mieście Factory, który będzie zajmował się produkcją Automatons i opcjonalnie protez. Wszystkie ulepszenia, do których uzyskujesz dostęp po odblokowaniu tej technologii odnoszą się do poprawy działania jej produktów. Są to technologie istotne, w momencie gdy kładziesz silny nacisk na zastosowanie w twoim mieście Automatons.

Jedzenie, zdrowie i schronienie

Ostatni element drzewka technologicznego poświęcony jest wszystkiemu co związane jest z zapewnieniem twoim mieszkańcom podstawowych potrzeb.

W przypadku jedzenia technologie obejmują w dużej mierze usprawnienie procesu zdobywania jedzenia. Znajdziesz tutaj technologię "Hunters' Gear". Jest ona bardzo istotna ponieważ pozwala ci już na początku rozgrywki zwiększyć ilość żywności produkowanej przez Hunter's Hut. Znajdziesz tutaj także technologię "Hunting Tactics", która pozwala na zmniejszenie liczby pracowników w budynkach łowców. Dodatkowo sam Hunter's Hut, można ulepszyć za pomocą technologii z 2 stopnia zaawansowania do Flying Hunters, co również znacząco zwiększa ilość zdobywanego surowego jedzenia. Są to bardzo przydatne technologie w początkowych fazach rozgrywki.

Druga opcja zdobywania jedzenia jest już stacjonarna. Na 1 stopniu możesz opracować technologię "Hothouse", która da ci dostęp do budynku o tej samej nazwie. Pozwala on na generowanie określonej liczby surowej żywności na godzinę. W budynku musi jednak panować odpowiednia temperatura. Daltego na 2 i 4 stopniu masz ulepszenia "Hothouse Insulation" i "Hothouse Insulation II", które pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę. Budynek ten mimo wszystko jest mało efektywny, w stosunku do kosztów jego budowy. Natomiast jej ulepszona wersja dostępna po odblokowaniu technologii "Industrial Hothouse", sprawdzi się już bardzo dobrze.

Porównania efektywności Hothouse i Industral Hothouse.

Jeśli chodzi o technologie związane z opieką zdrowotną to pierwszą technologią oraz furtką do kolejnych technologii, z tego zakresu jest dostępna na 1 stopniu "Medical Post Upgrade", jest to bardzo przydatna technologia, ponieważ sprawia że chorzy są leczeni o 10% szybciej. Tutaj podobnie jak w przypadku Hothouse na 2 i 5 stopniu masz dostęp do technologii "Healthcare Insulation" i "Healthcare Insulation II", które pomagają utrzymać odpowiednią temperaturę w budynku.

Na 2 stopniu zaawansowania drzewka uzyskasz także dostęp do "Infirmary". Dzięki temu odblokujesz dostęp do budynku o tej samej nazwie. Jest on budynkiem medycznym o większej ilości łóżek niż Medical Post, więc świetnie sprawdza się w większych miastach. Dodatkowo otrzymujesz do niego dwa niezwykle przydatne ulepszenia jakimi są "Infirmary Mechanisation" oraz "Infirmary Checklists". Pierwsze z nich zmniejsz liczbę pracowników w budynku. Drugi natomiast przyspiesza leczenie pacjentów o 10%.

Ostatnim elementem, na którym skupia się to odgałęzienie jest mieszkalnictwo. Dzięki temu będziesz mógł zapewnić mieszkańcom swojego miasta lepsze warunki mieszkalne. W tym celu otrzymasz możliwość odblokowania dwóch budynków: Bunkhouse na 1 stopniu i House na 3 stopniu. Oba te budynki posiadają ulepszenia związane z ich ociepleniem. Są to bardzo ważne ulepszenia w momencie, gdy temperatury spadają do bardzo niskich wartości.Poradniki do gier dla ciebie.

Najnowsze poradniki i solucje do gier komputerowych i konsolowych
możesz pobrać na naszej stronie internetowej
https://www.gry-online.pl/poradniki-do-gier.asp

------------------------------------------------------------------------

Serwisy GRYOnline.pl to gry dla każdego i wszystko o grach.

Encyklopedia Gier - Wszystkie gry w jednym miejscu, obszerne opisy, video, wymagania sprzętowe, daty premier.
https://www.gry-online.pl/encyklopedia-gier.asp

TVgry.pl - Internetowa telewizja dla graczy, własne produkcje, oficjalne materiały filmowe o grach.
http://tvgry.pl/

Czytaj o grach - Recenzje, beta testy i zapowiedzi gier.
https://www.gry-online.pl/czytaj-o-grach.asp

Forum Dyskusyjne dla graczy, największe w Polsce internetowe forum tematyczne dla miłośników internetowej rozrywki.
https://www.gry-online.pl/S008.asp

Gameplay.pl - Serwis blogowy, gry, filmy, komputery, konsole, książki, muzyka... serwisy na fajne tematy
http://gameplay.pl/

www.gry-online.pl
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: