GIMP 2.6 dla fotografów - techniki cyfrowej obróbki zdjęć. Od inspiracji do obrazu - ebook
GIMP 2.6 dla fotografów - techniki cyfrowej obróbki zdjęć. Od inspiracji do obrazu - ebook
Doskonal swój warsztat w cyfrowej ciemni
- Jak profesjonalnie korygować i retuszować zdjęcia?
- Jak przetwarzać obrazy czarno-białe i kolorowe?
- Jak używać masek, warstw i narzędzi malarskich?
Edycja cyfrowych zdjęć stanowi niezwykle istotny element pracy każdego fotografa. Dokonywanie profesjonalnej obróbki prac nie musi się jednak wiązać z wielkimi wydatkami. Doskonałym odpowiednikiem popularnego (niestety drogiego) programu Adobe Photoshop i jedynym liczącym się w tej dziedzinie programem darmowym jest GIMP, który rozwinął się w potężny system, działający na platformach Linux, Mac OS X i Microsoft Windows. Używają go fotograficy na całym świecie i osiągają niezwykłe rezultaty!
Tematyka książki jest bardzo szeroka: obejmuje zarówno podstawy edycji obrazów, jak i zagadnienia zaawansowane, włącznie ze sklejaniem panoram, opracowywaniem wysokiej jakości obrazów czarno-białych oraz technikami wymagającymi stosowania warstw i masek. Bez wątpienia docenisz też fakt, iż najważniejsze funkcje edycyjne są ilustrowane łatwymi do wykonania ćwiczeniami. Każda operacja jest opisana krok po kroku, a każde narzędzie objaśnione prostym i zrozumiałym językiem. Z tą książką poznasz podstawy edycji cyfrowej, nauczysz się posługiwać odpowiednimi narzędziami i zdobędziesz praktyczną wiedzę na temat funkcjonowania programu GIMP 2.6.
Książka przybliży Ci dziesiątki praktycznych zagadnień, w tym:
- sposoby użycia lassa wielokątnego i narzędzi automatyzujących proces zaznaczania,
- działanie stempla klonującego fragmenty obrazu z zachowaniem perspektyw,
- skanowanie i edycję obrazu wraz z dokonywaniem niezbędnych korekt,
- techniki korygowania zdjęć prześwietlonych i niedoświetlonych,
- zasady przyciemniania obszarów jasnych i rozjaśniania ciemnych,
- metody prowadzenia prac retuszerskich - usuwania zabarwienia, plam, śladów pyłu i zadrapań,
- używanie sztuczek magicznych, czyli edytowanie zdjęć z pomocą filtrów graficznych.
Kreuj doskonałe cyfrowe światy dzięki profesjonalnemu i darmowemu oprogramowaniu!
Klaus Gölker jest architektem i fotografem. Mieszka i pracuje w Monachium. Jest także wykładowcą w miejscowej szkole artystycznej - uczy edycji obrazów cyfrowych. Jako pomoc dydaktyczną wybrał GIMP-a, ponieważ jest to program darmowy, a jednocześnie wystarczająco zaawansowany, aby umożliwiać wykonywanie poważnych prac edytorskich.
Spis treści
Rozdział 1. Podstawy (14)
- 1.1. Przedmowa do wydania drugiego rozszerzonego (16)
- 1.2. Wstęp (17)
- 1.2.1. Kilka słów o GIMP-ie i zawartości książki (17)
- 1.2.2. GIMP 2.6 (18)
- 1.3. Wprowadzenie do edycji obrazów cyfrowych (19)
- 1.3.1. Specyfika obrazów pikselowych (19)
- 1.3.2. Rozdzielczość (21)
- 1.3.3. Kolory ekranowe - modele kolorów i nowa biblioteka graficzna GEGL (22)
- 1.3.4. Formaty plików, które warto znać (26)
- 1.4. Przenoszenie zdjęć na komputer i zarządzanie nimi (30)
- 1.4.1. Importowanie zdjęć za pomocą systemowych narzędzi zarządzania plikami (30)
- 1.4.2. Importowanie zdjęć za pomocą kreatorów (33)
- 1.4.3. Organizowanie kolekcji zdjęć za pomocą systemowych funkcji zarządzania plikami (34)
- 1.4.4. Programy wspomagające zarządzanie obrazami w systemach Windows, Mac OS X i Linux (35)
- 1.4.5. Konwertowanie plików RAW w systemach Windows, Mac OS X i Linux - programy darmowe i plug-iny (36)
- 1.5. Przygotowanie GIMP-a do pracy (40)
- 1.5.1. Jak zdobyć GIMP-a? (40)
- 1.5.2. Instalacja GIMP-a i plug-inów (41)
- 1.5.3. Pierwsze uruchomienie GIMP-a (46)
- 1.5.4. Czy GIMP jest stabilny? (47)
- 1.5.5. Okna programu GIMP (48)
- 1.5.6. Główny interfejs GIMP-a - okno obrazu (53)
- 1.5.7. Pomoc rzeczywista a funkcja Help (Pomoc) GIMP-a (59)
Rozdział 2. Używanie GIMP-a - korygowanie i retuszowanie zdjęć (62)
- 2.1. JPEG kontra RAW (64)
- 2.2. Otwieranie i wywoływanie w GIMP-ie plików RAW, czyli negatywów cyfrowych (65)
- 2.2.1. Otwieranie zdjęcia w UFRaw (68)
- 2.2.2. Elementy głównego okna programu UFRaw (69)
- 2.2.3. Wywoływanie zdjęć RAW w programie RAWTherapee (87)
- 2.3. Edycja obrazów w GIMP-ie (89)
- 2.3.1. Otwieranie, modyfikowanie i przechowywanie - etapy (89)
- 2.3.2. Otwieranie obrazu (90)
- 2.3.3. Okno obrazowe - miejsce pracy (94)
- 2.3.4. Obracanie obrazu o ustalony kąt (97)
- 2.3.5. Zmiana skali widoku (98)
- 2.3.6. Ustalanie wymiarów i rozdzielczości obrazu (100)
- 2.3.7. Ustalanie rozmiaru wydruku - zależność między wymiarami obrazu a jego rozdzielczością (102)
- 2.3.8. Kadrowanie (przycinanie) obrazu (104)
- 2.3.9. Zapisywanie obrazu (108)
- 2.3.10. Przed drukowaniem - kalibracja monitora i zarządzanie kolorem (111)
- 2.3.11. Drukowanie obrazów (115)
- 2.4. Praca z obrazami skanowanymi (117)
- 2.4.1. Czynności wstępne (117)
- 2.4.2. Jak działa skaner (118)
- 2.4.3. Problemy ze skanowaniem dokumentów drukowanych - efekt mory (119)
- 2.4.4. Obliczenia, które warto wykonać przed skanowaniem (119)
- 2.5. Skanowanie i edycja obrazu (122)
- 2.5.1. Procedura (122)
- 2.5.2. Skanowanie obrazu (122)
- 2.5.3. Edycja zeskanowanego obrazu (125)
- 2.5.4. Ustalanie kąta obrotu niezbędnego do wyprostowania obrazu (126)
- 2.5.5. Obracanie obrazu - posługiwanie się narzędziem Rotate (Obrót) (127)
- 2.5.6. Przycinanie obrazu - narzędzie Crop (Kadrowanie) (129)
- 2.5.7. Usuwanie efektu mory za pomocą filtra Gaussian Blur (Rozmycie Gaussa) (130)
- 2.5.8. Korekcja kontrastu i jasności za pomocą narzędzia Levels (Poziomy) (132)
- 2.5.9. Korekta kontrastu, jasności i kolorystyki - Curves (Krzywe) (135)
- 2.5.10. Korygowanie barwy i nasycenia (140)
- 2.5.11. Krótki przegląd najważniejszych poleceń z menu Colors (Kolory) (142)
- 2.5.12. Zapisywanie obrazu w formacie kompresującym (JPG/JPEG) dla celów internetowych (144)
- 2.6. Prace retuszerskie 1 - usuwanie zabarwienia (148)
- 2.6.1. Na czym polega retuszowanie? (148)
- 2.6.2. Możliwości korygowania barw (148)
- 2.6.3. Usuwanie zabarwienia przy użyciu narzędzia Levels (Poziomy) (149)
- 2.6.4. Druga metoda usuwania zabarwień - balans kolorów (152)
- 2.7. Prace retuszerskie 2 - usuwanie plam, śladów pyłu i zadrapań (154)
- 2.7.1. Do czego potrzebne są miękkie pędzle - narzędzie Clone (Klonowanie) (154)
- 2.7.2. Tworzenie pędzli w GIMP-ie i importowanie ich z programu Adobe Photoshop (155)
- 2.7.3. Ustawianie opcji narzędzia Clone (Klonowanie) (157)
- 2.7.4. Retuszowanie przy użyciu narzędzia Clone (Klonowanie) (158)
- 2.7.5. Narzędzie Healing (Łatka) (161)
- 2.8. Sztuczki magiczne, czyli edycja zdjęć za pomocą filtrów graficznych (162)
- 2.8.1. Wyostrzanie obrazów i ich elementów (163)
- 2.8.2. Redukowanie szumów i "wygładzanie" obrazów (166)
- 2.8.3. Symulowanie ziarnistości filmu - zakrywanie skaz szumem (173)
Rozdział 3. Maski, warstwy i narzędzia malarskie (178)
- 3.1. Wprowadzenie do masek i zaznaczeń (180)
- 3.1.1. Przegląd narzędzi służących do zaznaczania (181)
- 3.1.2. Posługiwanie się narzędziami zaznaczającymi (182)
- 3.1.3. Menu Select (Zaznaczenie) (183)
- 3.1.4. Menu Edit (Edycja) (185)
- 3.2. Prace retuszerskie 3 - usuwanie efektu czerwonych oczu (187)
- 3.2.1. Zapobieganie powstawaniu efektu czerwonych oczu - właściwe używanie lampy błyskowej (187)
- 3.2.2. Eliminowanie efektu czerwonych oczu (188)
- 3.3. Wstępne informacje o warstwach (190)
- 3.3.1. Okno dialogowe Layers (Warstwy) (192)
- 3.3.2. Menu kontekstowe listy warstw (194)
- 3.3.3. Tło, czyli warstwa bez kanału alfa (196)
- 3.3.4. Praca z wieloma obrazami - wstawianie warstw z innych obrazów (197)
- 3.4. Prace retuszerskie 4 - korygowanie zdjęć prześwietlonych i niedoświetlonych (198)
- 3.4.1. Ustawienie Mode (Tryb) (198)
- 3.4.2. Korygowanie zdjęcia prześwietlonego (198)
- 3.4.3. Korygowanie zdjęcia niedoświetlonego (200)
- 3.5. Prace retuszerskie 5 - korygowanie perspektywy (201)
- 3.5.1. Jak robić zdjęcia, aby zminimalizować zbieżność linii pionowych (201)
- 3.5.2. Krótki opis procedury korygowania perspektywy (202)
- 3.5.3. Korygowanie zbieżności pionowych linii (202)
- 3.5.4. Opcje narzędzi transformacyjnych (204)
- 3.5.5. Korygowanie perspektywy, zniekształceń geometrycznych i winietowania (205)
- 3.5.6. Narzędzie Perspective Clone (Klon perspektywy) (208)
- 3.6. Prace retuszerskie 5 - ożywianie ponurego nieba (213)
- 3.6.1. Krótki opis ćwiczenia (213)
- 3.6.2. Etap 1. Zaznaczanie nieba, usuwanie go i zastępowanie go kolorowym wypełnieniem (213)
- 3.6.3. Etap 2. Tworzenie i ustawianie obiektu na nowej warstwie (223)
- 3.6.4. Etap 3. Tworzenie kolorowego nieba - narzędzie Blend (Gradient) (224)
- 3.6.5. Etap 4. Wstawianie nowego obiektu (nieba) do obrazu (230)
- 3.7. Pisanie w GIMP-ie - dodawanie tekstu do obrazu (235)
- 3.7.1. Kilka słów o czcionkach (235)
- 3.7.2. Pisanie w GIMP-ie - narzędzie Text (Tekst) (236)
- 3.7.3. Wprowadzanie tekstu i ustawianie jego właściwości (237)
- 3.7.4. Tworzenie tekstu trójwymiarowego i dodawanie cienia (240)
- 3.8. Tworzenie własnych ramek obrazu oraz winiet (243)
- 3.8.1. Jednobarwne ramki obrazu (243)
- 3.8.2. Tworzenie ramki wypełnionej deseniem (246)
- 3.8.3. Winietowanie obrazów (248)
- 3.9. Tworzenie i edycja elementów obrazu - efekty świetlne i warstwy cieni (249)
- 3.9.1. Omówienie części 1. Tworzenie nowego obrazu i nowych elementów (249)
- 3.9.2. Tworzenie nowego obrazu (250)
- 3.9.3. Przekształcanie zaznaczenia (251)
- 3.9.4. Stosowanie narzędzia Paintbrush (Pędzel) do tworzenia efektów światła i cienia - malowanie techniką laserunkową (252)
- 3.9.5. Omówienie części 2. Wstawianie, kopiowanie i kolorowanie obiektów obrazu (253)
- 3.9.6. Zmiana koloru obiektu - narzędzie Hue-Saturation (Odcień i nasycenie) (255)
- 3.10. Wyodrębnianie obiektów za pomocą narzędzi do zaznaczania i maskowania (256)
- 3.10.1. Narzędzie Free Select (Zaznaczenie odręczne) jako lasso wielokątne (257)
- 3.10.2. Wyodrębnianie kieliszka z winem za pomocą lassa wielokątnego (257)
- 3.10.3. Tworzenie zaznaczeń lassem wielokątnym na podstawie konturów obiektu (258)
- 3.11. Wykorzystanie narzędzia Paths (Ścieżki) do maskowania oraz tworzenie efektów świetlnych za pomocą filtrów (261)
- 3.11.1. Kopiowanie kieliszka i dodawanie efektu rzucania cienia - krótki opis niezbędnych czynności (261)
- 3.11.2. Tworzenie i edycja ścieżek w trybie Design (Projektowanie) (262)
- 3.11.3. Tryb edycji ścieżki (263)
- 3.11.4. Okno dialogowe Paths (Ścieżki) (265)
- 3.11.5. Przekształcanie ścieżek - narzędzie Shear (Nachylenie) (265)
- 3.11.6. Efekty świetlne - tworzenie odbić światła za pomocą ścieżek, pędzli i filtrów (268)
- 3.11.7. Ścieżki i tekst (270)
- 3.12. Wykorzystanie warstw, masek i ścieżek do tworzenia obiektów trójwymiarowych - warstwy cienia (273)
- 3.12.1. Tworzenie i przekształcanie obiektów (273)
- 3.12.2. Wyrównywanie obrazów - narzędzie Alignment (Wyrównanie) (283)
- 3.13. Łączenie obrazów przy użyciu masek i zaznaczeń (285)
- 3.13.1. Łączenie obrazów - część 1. Łączenie dwóch zdjęć o różnej tematyce (285)
- 3.13.2. Łączenie obrazów - część 2. Składanie panoram (288)
- 3.13.3. Programy do automatycznego składania panoram (293)
- 3.14. Kolaże - stosowanie masek i zaznaczeń do wycinania i wklejania elementów obrazu (294)
- 3.14.1. Kopiowanie elementów obrazu przy użyciu zaznaczeń i wklejanie ich do innego obrazu - procedura (294)
- 3.14.2. Tryby mieszania warstw (296)
- 3.14.3. Narzędzie Foreground Select (Zaznaczenie pierwszego planu) - automatyczne wyodrębnianie obiektów (297)
- 3.14.4. Konstruowanie maski o zróżnicowanych krawędziach przy użyciu narzędzi malarskich (302)
- 3.15. GIMP a HDR (308)
- 3.15.1. Co to jest HDR? (308)
- 3.15.2. Oprogramowanie HDR (309)
- 3.15.3. Łączenie obrazów - część 3. Tworzenie obrazów pseudo-HDR (310)
- 3.15.4. Krótkie wprowadzenie do maskowania warstw (313)
- 3.15.5.Tworzenie obrazów HDR przy użyciu odpowiednich programów (317)
Rozdział 4. Przetwarzanie obrazów czarno-białych i kolorowych (324)
- 4.1. Konwertowanie obrazów kolorowych do skali szarości (326)
- 4.1.1. Tryby Grayscale (Odcienie szarości) i RGB (326)
- 4.1.2. Usuwanie koloru całkowicie lub częściowo (327)
- 4.1.3. Wywoływanie zdjęć czarno-białych przy użyciu miksera kanałów (328)
- 4.1.4. Biblioteka GEGL - wywoływanie obrazów czarno-białych za pomocą operacji GEGL (330)
- 4.1.5. Przekształcanie obrazów kolorowych w czarno-białe grafiki (332)
- 4.1.6. Praktyczny przykład manipulowania odcieniami szarości (333)
- 4.2. Korygowanie obrazów czarno-białych - poziomy, jasność, kontrast (335)
- 4.3. Oddzielanie włosów od tła - trudne zadanie (336)
- 4.3.1. Funkcja Threshold (Progowanie) (336)
- 4.3.2. Zastosowanie funkcji Threshold (Progowanie) do wydzielania włosów - zadanie (337)
- 4.3.3. Wyodrębnianie obiektu z tła przy użyciu kanałów (340)
- 4.4. Kolorowanie zdjęć czarno-białych (347)
- 4.4.1. Kolorowanie zdjęcia przy użyciu funkcji Colorize (Barwienie) (347)
- 4.4.2. Zabarwianie obrazu przy użyciu funkcji Levels (Poziomy) (348)
- 4.4.3. Zabarwianie jednym lub wieloma kolorami przy użyciu funkcji Curves (Krzywe) (349)
- 4.4.4. Kolorowanie zdjęć przy użyciu filtra Colorify (Koloryzacja) (350)
- 4.4.5. Ograniczanie działania funkcji Colorize (Barwienie) do obszarów o określonych poziomach jasności (351)
- 4.4.6. Kolorowanie czarno-białych zdjęć przy użyciu funkcji Sample Colorize (Barwienie próbek) (352)
- 4.4.7. Manipulowanie zdjęciami przy użyciu filtrów (354)
- 4.5. "Ręcznie malowane" kolaże ze zdjęć czarno-białych (356)
Rozdział 5. Dodatek (360)
- 5.1. Filtr IWarp (Deformowanie) - ostatnie wskazówki (362)
- 5.2. Co dalej? (363)
- 5.3. Kilka uwag na temat GIMP-a 2.8 (363)
- 5.3.1. Zmiany w GIMP-ie 2.8 (364)
- 5.3.2. Pobieranie i instalowanie GIMP-a 2.7 (366)
- 5.4. Dziękuję! (367)
- 5.5. Lektura obowiązkowa na temat GIMP-a (367)
- 5.6. Zawartość DVD (368)
- 5.7. Formaty plików obsługiwane przez GIMP-a (370)
Skorowidz (374)
Kategoria: | Grafika komputerowa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7146-5 |
Rozmiar pliku: | 30 MB |