Gitara basowa dla bystrzaków - ebook
Gitara basowa dla bystrzaków - ebook
„Metody przekazywania wiedzy stosowane przez Patricka pozwoliły mi połączyć różne moje umiejętności w jeden spójny styl grania”Adam Clayton,
basista U2
Czas na bas!
- Graj, jak lubisz: poczuj w sobie salsę, soul, rock, reggae oraz każdą inną muzykę świata
- Improwizuj niczym wirtuoz
- Rozwijaj solidne poczucie rytmu i synchronizacji z zespołem
- Twórz profesjonalne akompaniamenty z wykorzystaniem nagrań zawartych na płycie
Bas to serce muzyki. Basista zostawia środek sceny dla innych, ale to właśnie on wraz z perkusistą tworzy sekcję rytmiczną, musi też współbrzmieć melodycznie z wokalistą. Na koncercie publiczność zauważy go w dwóch przypadkach - kiedy wszyscy pozostali przestaną grać albo… kiedy on przestanie grać. Masz ochotę złapać za czterostrunowe wiosło i dać czadu? Bez względu na to, czy już szarpiesz druty, czy jesteś początkującym muzykiem, Gitara basowa dla bystrzaków to najlepsze źródło wiedzy, dzięki któremu od razu zagrasz jak z nut!
- Świat według basu - graj z zespołem, bądź jego osią.
- Czas na bas - eksploruj techniki, dzięki którym skale i akordy zmienisz w świetną muzykę.
- Przejścia i groove’y - blues, punk rock, a może reggae? Wybierz między popem a metalem i zostań basistą swojej wymarzonej kapeli.
- Dobrze rockująca muzyka - dołącz do ekipy nagranej na płycie i twórz w ulubionych stylach idealne akompaniamenty do piosenek.
Dołączona płyta zawiera:
- ścieżki basu wszystkich przykładowych utworów z książki,
- nagrania demonstrujące style, skale, akordy i techniki tworzenia groove’ów.
Wrzuć płytę do odtwarzacza i graj z całym zespołem!
Struny między kartkami. Znajdziesz tu:
- ponad 150 groove’ów w wielu różnych stylach,
- szczegółową instrukcję wymiany strun i wykonywania podstawowych czynności konserwacyjnych Twojego instrumentu,
- ćwiczenia poprawiające technikę oraz dopasowanie dłoni do basu,
- wskazówki dotyczące grania z zespołem,
- rozgrzewki, opisy grania na tej samej strunie i uderzania kilku strun na zmianę,
- opisy sposobów gry różnych muzyków z całego świata,
- opis metody tworzenia własnych groove’ów,
- porady na temat najbardziej odpowiedniej gitary dla Ciebie.
Patrick Pfeiffer jest wykształconym basistą, kompozytorem, konsultantem i nauczycielem gry na basie w Nowym Jorku. Nagrywał z George’em Clintonem, Jimmy’m Normanem, Phoebe Snow i wieloma innymi uznanymi artystami. Jest także współzałożycielem Bass Remedies, Inc. (BassRemedies.com).
Spis treści
O autorze (13)
Podziękowania od autora (15)
Przedmowa (17)
Wprowadzenie (19)
- O książce (19)
- Konwencje użyte w tej książce (20)
- Nie aż tak bardzo naiwne założenia (21)
- Jak podzielona jest ta książka (21)
- Część I: Świat według basu (21)
- Część II: Podstawy gry na basie (21)
- Część III: Przejścia i groove'y (22)
- Część IV: Dopasowanie akompaniamentu do stylu muzyki (22)
- Część V: Opieka nad ukochaną, czyli jak dbać o gitarę basową (22)
- Część VI: Przewodnik nabywcy: gdzie i jak kupić bas (22)
- Część VII: Dekalogi (22)
- Część VIII: Dodatki (23)
- Ikony wykorzystane w książce (23)
- Co dalej (23)
CZĘŚĆ I: ŚWIAT WEDŁUG BASU (25)
Rozdział 1: Absolutne podstawy: po co właściwie jest bas? (27)
- Odkrywanie różnic między basem a jego wyżej strojonymi kuzynami (27)
- Wyjaśnienie funkcji basisty w zespole (28)
- Łączenie harmonii z rytmem (28)
- Poruszanie się w utworze (28)
- Pilnowanie tempa (29)
- Ustalanie rytmów (29)
- Zimna krew (29)
- Anatomia gitary basowej (30)
- Szyjka (31)
- Korpus (31)
- Wnętrzności (32)
- Elementarz basu: przygotowanie do gry (32)
- Koordynowanie prawej i lewej ręki (33)
- Opanowanie struktury akordu durowego i molowego (33)
- Strojenie basu (33)
- Łączenie skal i akordów (33)
- Skalowanie basu, czyli dodanie drugiej oktawy (34)
- Do góry nogami i na lewą stronę: przewroty (34)
- Odnajdywanie właściwego dźwięku (34)
- Tworzenie linii basowych i riffów (34)
- Podstawowe skale do solówek: bluesowa i pentatoniczna (35)
- Granie wypełnień i solówek (35)
- Eksperymentowanie z różnymi stylami muzycznymi (35)
- Odrobina czułości i opieki dla Twojego basu (36)
- Wymiana strun (36)
- Czyszczenie basu (36)
- Kupowanie sprzętu do gry na basie (37)
- Kupowanie basu (37)
- Wybór wzmacniacza (37)
- Wyposażenie dodatkowe (37)
Rozdział 2: Zabieramy się do gry: kluczowa wiedza i umiejętności (39)
- Jak dobrze (za)łapać bas (39)
- Trzymanie basu (40)
- Bas na pasku: strunami na zewnątrz (40)
- Voila! Stanie z basem (41)
- Siedzenie z basem (41)
- Właściwa pozycja dłoni (43)
- Pozycja lewej dłoni (43)
- Pozycja prawej dłoni (44)
- Czytanie diagramu gryfu (49)
- Skale i akordy (49)
- Diagram skali durowej i molowej (51)
- Skale z otwartymi strunami (51)
- Szukanie dźwięków na gryfie (52)
- Identyfikowanie interwałów: schemat jest zawsze taki sam (53)
- Strojenie gitary basowej (55)
- Używanie dźwięku odniesienia przy samodzielnej grze (55)
- Dźwięk odniesienia w grze zespołowej (57)
- Stosowanie flażoletów w strojeniu (58)
- Strojenie strun basu względem siebie (60)
Rozdział 3: Elementarz rytmiki i czytania nut (65)
- Czytanie nut: spokojnie, to nie gryzie (65)
- Zapis akordowy (66)
- Zapis nutowy: wskazywanie wartości rytmicznych i dźwięków (66)
- Tabulatura: struny, progi i sekwencja dźwięków (67)
- Gdzie one są? Znajdywanie dźwięków (67)
- Korzystanie z metronomu - wiesz, tego tykającego gadżetu (71)
- Ustawianie metronomu (71)
- Granie z metronomem (71)
- Podział muzyki na frazy, takty i bity (72)
- Ćwierćnuta (73)
- Ósemka (73)
- Szesnastka (73)
- Półnuta (73)
- Cała nuta (74)
- Triola (74)
- Kropka: kropnijmy coś (74)
- Łuk - nie strzelać! (74)
- Pauza - tylko nie zacznij drzemać (75)
- Elementarz czytania muzyki (75)
CZĘŚĆ II: PODSTAWY GRY NA BASIE (77)
Rozdział 4: Rozgrzewka: przygotuj dłonie do gry (79)
- Wyjaśnienie sposobu powstawania dźwięku (79)
- Rozgrzewka prawej dłoni (80)
- Uderzenia palcami prawej dłoni w jedną strunę (80)
- Kontrolowanie siły uderzenia palców: akcenty prawej dłoni (82)
- Przejdź na drugą strunę: "chodzenie" palcami po różnych strunach (83)
- Koordynacja lewej i prawej dłoni (84)
- Permutacje palców (84)
- Co to za hałas? Tłumienie strun (85)
- Podsumowanie (86)
Rozdział 5: Wyjaśnienie struktur durowych i molowych (89)
- Budowa skali durowej i molowej (89)
- Skale durowe (90)
- Skale molowe (91)
- Budowa akordów - po jednym dźwięku na raz, proszę (92)
- Triada: trzy najważniejsze dźwięki akordu (92)
- Akordy septymowe: dopełnienie triady (95)
- Wzbogacanie brzmienia: siedem głównych modusów (skal) (95)
- Stosowanie chromatycznych dźwięków, czyli wszystkich pozostałych (99)
- Chromatyczne dźwięki w obrębie "okna" (100)
- Chromatyczne dźwięki poza "oknem" (101)
- Ożywianie partii basu za pomocą martwych nut (dziwne, ale prawdziwe) (102)
- Przykładowe akompaniamenty (103)
CZĘŚĆ III: PRZEJŚCIA I GROOVE'Y (107)
Rozdział 6: Poszerzanie zakresu: sięgnij do drugiej oktawy (109)
- Gdy jedna to za mało: granie w dwóch oktawach (109)
- Dwuoktawowa skala durowa (110)
- Dwuoktawowa skala molowa (112)
- Dwuoktawowe arpeggio durowe (115)
- Dwuoktawowe arpeggio molowe (118)
- Znajdywanie dźwięków w dowolnej oktawie (119)
- Fikołki na gryfie, czyli o stosowaniu przewrotów (121)
- Przewroty akordów durowych (122)
- Przewroty akordów molowych (122)
Rozdział 7: Tworzenie groove'u (125)
- Anatomia groove'u: składanie razem wszystkich niezbędnych elementów (125)
- Szkielet groove'u (126)
- Wybór właściwych dźwięków do groove'u (126)
- Tworzenie własnego groove'u (129)
- Basowy fundament, czyli tworzenie groove'ów dominantowych, molowych i durowych (130)
- Przechodzenie z groove'em z akordu na akord (136)
- Szukanie idealnego układu: dopasowany groove (140)
- Granie z perkusistą (142)
- Centrala (142)
- Werbel (142)
- Hi-hat (143)
Rozdział 8: Wymiatanie, czyli solówki i wypełnienia (145)
- Solówka: Twój moment chwały (145)
- Granie w skali bluesowej: ulubiona przyprawa solowa (146)
- Granie w pentatonice molowej: żadnych złych nut (147)
- Stosowanie pentatoniki durowej: tak płynne jak tylko można (150)
- Zmiana akordu (152)
- Robienie wypełnień bez pomocy dentysty (153)
- Boskie spajanie, czyli łączenie wypełnienia z groove'em (153)
- Synchronizacja wypełnienia (153)
CZĘŚĆ IV: DOPASOWANIE AKOMPANIAMENTU DO STYLU MUZYKI (157)
Rozdział 9: Dobrze rockująca muzyka, czyli zgłębianie stylów rockowych (159)
- Rock and roll: zawsze gotowy (159)
- Rock: przejście do czegoś nieco bardziej radykalnego (164)
- Hard rock: szybko i wściekle (165)
- Rock progresywny: przekroczenie pewnych (lecz nie wszystkich) granic (167)
- Pop rock: wspieranie wokalu (169)
- Blues rock: nieco bardziej zorganizowany (170)
- Country rock: tu króluje wokal, a Ty siedzisz z tyłu (173)
Rozdział 10: Swingujemy, czyli style bazujące na rytmach triolowych (175)
- Swing: bujające i radosne tempo (175)
- Jazz: idziemy na spacer (176)
- Jazzowy rytm dwójkowy: gdy dwie nuty odwalają całą robotę (179)
- Bluesowe mieszanie, czyli zorganizowany spacer (180)
- Funkowe mieszanie: połączenie funku, bluesa i jazzu (182)
Rozdział 11: Funkowe szaleństwo, czyli odjazdowe groove'y na basie (185)
- R&B, czyli rhythm and blues (185)
- Brzmienie Motown: groove z wariacjami (187)
- Fusion: połączenie dwóch stylów w jeden (188)
- Funk: ciężkie i głębokie brzmienie (190)
- Disco: pulsujący bas i kręcąca się kula świetlna (192)
- Hip-hop: ciężki funk, ciężkie palce (194)
- Dance: muzyka jest dobra, gdy wprawia Cię w ruch (195)
Rozdział 12: Globalne próbki gry na basie, czyli style z różnych zakątków świata (197)
- Bossa nova: wygrzewanie się w takt brazylijskich bitów (197)
- Salsa: nie chodzi o sos (schowaj te nachos) (198)
- Reggae: zrelaksuj się "riddimem" akcentującym słabą część taktu (200)
- Soca: połączenie imprezowych brzmień amerykańskich i karaibskich (202)
- Połączenie reggae i rocka: charakterystyczne brzmienie ska (203)
- Południowa Afryka: eksperymentowanie z egzotycznymi groove'ami zaczynanymi na raz (204)
Rozdział 13: Granie w nietypowych metrach: nie tyle dziwne, co inne niż zwykle (207)
- Nieparzysty, stary, ale jary: walc (207)
- Coś więcej niż walc: poruszanie się w złożonych metrach nieparzystych (208)
- Metrum 5/4: to nie jest "mission impossible" (209)
- Metrum 7/4: o dwa bity więcej (211)
CZĘŚĆ V: OPIEKA NAD UKOCHANĄ, CZYLI JAK DBAĆ O GITARĘ BASOWĄ (215)
Rozdział 14: Wymiana strun w gitarze basowej (217)
- Trzeba wiedzieć, kiedy ze sceny zejść (217)
- Jak pozbyć się starych: zdejmowanie strun (218)
- Nowe na pokład: zakładanie strun (219)
- Jak przedłużyć życie swoim strunom (223)
Rozdział 15: Utrzymywanie basu w formie: konserwacja i drobne naprawy (225)
- Czyszczenie basu kawałek po kawałku (225)
- Korpus i szyjka (225)
- Osprzęt (226)
- Przetworniki (226)
- Gryf (226)
- Struny (227)
- Wykonywanie drobnych napraw (227)
- Poskramianie śrubek (228)
- Dbanie o wierzchnią warstwę lakieru (228)
- Zostaw elektronikę fachowcom (228)
- Regulowanie gitary basowej (229)
- Luzowanie pręta napinającego (229)
- Podnoszenie lub obniżanie mostka (230)
- Gromadzenie zestawu narzędzi do reperowania i czyszczenia basu (232)
- Przechowywanie gitary basowej (233)
CZĘŚĆ VI: PRZEWODNIK NABYWCY: GDZIE I JAK KUPIĆ BAS (235)
Rozdział 16: Miłość na całe życie czy przygoda na jedną noc? Kupowanie właściwego basu (237)
- Szacowanie swoich potrzeb przed zakupem (237)
- Myślenie długoterminowe: miłość na całe życie (238)
- Myślenie krótkoterminowe: zdobycz na jedną noc (239)
- Ile strun to za dużo? (239)
- Z progami czy bez - oto jest pytanie (240)
- Potrzeby to jedno... ale jest jeszcze budżet (240)
- Czas na łowy: gdzie szukać gitary basowej (241)
- Najazd na sklepy muzyczne (241)
- Zakupy w sieci (242)
- Sprawdzanie ogłoszeń w gazetach (243)
- Gdy pieniądze nie są problemem: zamawianie basu u lutnika (243)
Rozdział 17: Zdobywanie właściwego wyposażenia dla Twojego basu (245)
- Niech Cię usłyszą: przegląd wzmacniaczy i paczek (245)
- Posiłek jednodaniowy kontra wielodaniowy, czyli combo lub głowa i paczka (246)
- Tranzystor czy lampa? (246)
- Wybór wielkości głośnika (247)
- Ustawianie brzmienia (247)
- Potrzeby, pragnienia i zachcianki: uzupełnianie sprzętu (248)
- Niezbędne (248)
- Przydatne, ale da się bez nich przeżyć (250)
- Dodatki (251)
CZĘŚĆ VII: DEKALOGI (253)
Rozdział 18: Dziesięciu innowacyjnych basistów, których powinieneś znać (255)
- Jack Bruce (256)
- Jaco Pastorius (256)
- James Jamerson (256)
- John Entwistle (256)
- Marcus Miller (256)
- Paul McCartney (257)
- Stanley Clarke (257)
- Victor Wooten (257)
- Will Lee (257)
- X (wpisz własny typ) (257)
Rozdział 19: Dziesięć wybitnych sekcji rytmicznych (basistów i perkusistów) (259)
- Bootsy Collins i Jab'o Starks (260)
- Donald Duck Dunn i Al Jackson jr. (260)
- James Jamerson i Benny Benjamin (260)
- John Paul Jones i John Bonham (261)
- Joe Osborn i Hal Blaine (261)
- Jaco Pastorius i Peter Erskine (261)
- George Porter jr. i Zig Modeliste (262)
- Francis Rocco Prestia i David Garibaldi (262)
- Chuck Rainey i Bernard Purdie (262)
- Robbie Shakespeare i Sly Dunbar (263)
CZĘŚĆ VIII: DODATKI (265)
Dodatek A: Jak korzystać z płyty (267)
- Odniesienia do płyty w tekście (267)
- Naliczanie (267)
- Aranżacja stereofoniczna (268)
- Ścieżki na płycie (268)
Dodatek B: Naprawdę przydatne strony (279)
Skorowidz (289)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7410-7 |
Rozmiar pliku: | 11 MB |