Gitara dla bystrzaków. Wydanie III - ebook
Gitara dla bystrzaków. Wydanie III - ebook
Sześć muzycznych strun:
- podstawowe akordy i proste melodie, zagrane od pierwszego usłyszenia
- palcówki i inne przydatne ćwiczenia
- strojenie gitary, wymiana strun, wybór akcesoriów
- szeroki wachlarz środków wyrazu, z utworami w różnych stylach muzycznych
Graj razem z filmami i muzyką z interaktywnego DVD!
Mark Phillips dyrektor muzyczny Cherry Lane Music
Jon Chappell nagradzany gitarzysta, wirtuoz
Lubię grywać na gitarze
W rytmie salsy śpiewam wciąż
Tłum mi zawsze towarzyszy
Kiedy śpiewam piosnkę mą
DESPERADO
Kiedy w pierwszych scenach Desperado tajemniczy El Mariachi pojawia się z futerałem pełnym broni, równie dobrze mógłby pozostawić w środku swój instrument. Bo gitara jest czadowa! Zarówno ta z solówek największych hitów, jak i ta rozbrzmiewająca na rockowych i bluesowych koncertach, podczas jazzowych jam sessions czy w czasie górskich wycieczek. Granie na gitarze może zmienić całe Twoje życie. Może zrobić z Ciebie lidera drugiej Metalliki albo zwiewną romantyczkę zakochaną w poezji śpiewanej. Jednak przede wszystkim gitara uwolni muzykę Twojej duszy i stanie się wartościową pasją.
- Gitarowe do re mi. Poznaj sposoby przechowywania instrumentu, utrzymania go i dbania o niego.
- Gramy? Idź na całość i graj… bez nut. Wydobywaj melodie z pojedynczych dźwięków oraz ubarwiaj swoją twórczość akordami septymowymi.
- Bądź cool. Zacznij brzmieć jak zawodowiec!
- Masz swój styl? Odkryj jeszcze więcej gatunków muzyki, w których wymiata się na gitarze akustycznej lub elektrycznej.
Książka zawiera DVD!
Na płycie znajdziesz ponad 50 filmików, które pokażą Ci, jak grać podstawowe ćwiczenia, ponad 150 nagrań audio zawierających nieznane piosenki i wielkie hity, a także puste diagramy akordów i tabulatury do wydrukowania. Wymagania systemowe znajdziesz w dodatku poświęconym DVD na końcu książki. Po to masz gitarę, żeby na niej grać!
- Naucz się nazywać elementy gitary i poznaj jej budowę.
- Poczuj się pewnie w sklepie muzycznym.
- Poznaj cechy, funkcje i parametry, na które warto zwracać uwagę przy kompletowaniu wzmacniaczy, efektów i akcesoriów.
- Dowiedz się, czym jest czytanie tabulatury, kostkowanie i bicie, a także jak wydawać czyste, klarowne, niebrzęczące dźwięki.
- Stosuj techniki hammer-on, pull-off, slide i podciągania struny.
- Miej zawsze pod ręką łatwe i szybkie instrukcje strojenia gitary, zmiany strun i inne.
- Korzystaj z mnóstwa przykładów muzycznych i przystępnych przewodników
Spis treści
O autorach (15)
Podziękowania od autorów (17)
Wstęp (19)
- O książce (19)
- Konwencje zastosowane w książce (21)
- Czego nie czytać (22)
- Naiwne założenia (22)
- Jak podzielona jest książka (22)
- Część I: Więc chciałbyś grać na gitarze (23)
- Część II: Zaczynamy grać - podstawy (23)
- Część III: Ponad podstawy - zaczynasz brzmieć (23)
- Część IV: Rozmaitość stylów (23)
- Część V: Zakup gitary i dbanie o nią (24)
- Część VI: Dekalogi (24)
- Część VII: Dodatki (24)
- Ikony wykorzystane w książce (24)
- Co dalej (25)
CZĘŚĆ I. WIĘC CHCIAŁBYŚ GRAĆ NA GITARZE (27)
Rozdział 1. Podstawowa wiedza o gitarze (29)
- Anatomia gitary (29)
- Jak działa gitara (32)
- Drgania i długość strun (32)
- Co dwie dłonie, to nie jedna (33)
- Dźwięki na gryfie: progi i półtony (33)
- Porównanie brzmienia gitary akustycznej i elektrycznej (34)
Rozdział 2. Strojenie gitary (35)
- Zanim zaczniesz: krótko o strunach i progach (35)
- Strojenie gitary względem niej samej metodą piątego progu (36)
- Strojenie gitary do zewnętrznego punktu odniesienia (38)
- Klawisz wszystko wyśpiewa (38)
- Stroik ustny, czyli jak uwolnić ręce (38)
- Twój przyjaciel kamerton (39)
- Tuner elektroniczny, czyli szybko i sprawnie (40)
- Dźwięki z płyty DVD (41)
Rozdział 3. Przygotowanie do gry (43)
- Ułożenie rąk i postawa (43)
- Przybieranie pozycji siedzącej (43)
- Pozycja stojąca (45)
- Pozycja lewej ręki i przyciskanie progów (46)
- Pozycja prawej dłoni (48)
- Wstęp do czytania dźwięków gitarowych (50)
- Diagram akordu (50)
- Rzut oka na tabulaturę (51)
- Odczytywanie zapisu rytmicznego (52)
- Jak grać akordy (52)
CZĘŚĆ II. ZACZYNAMY GRAĆ - PODSTAWY (55)
Rozdział 4. Akordy durowe i molowe (57)
- Akordy z rodziny A (57)
- Palcowanie akordów z rodziny A (58)
- Uderzanie akordów z rodziny A (59)
- Akordy z rodziny D (61)
- Palcowanie akordów z rodziny D (61)
- Uderzanie akordów z rodziny D (62)
- Akordy z rodziny G (63)
- Palcowanie akordów z rodziny G (63)
- Uderzanie akordów z rodziny G (63)
- Akordy z rodziny C (64)
- Palcowanie akordów z rodziny C (64)
- Uderzanie akordów z rodziny C (65)
- Granie piosenek z użyciem podstawowych akordów durowych i molowych (66)
- Kumbaya (68)
- Swing Low, Sweet Chariot (69)
- Auld Lang Syne (70)
- Michael, Row the Boat Ashore (71)
- Zabawa z podstawowymi akordami durowymi i molowymi - progresja "szlagierowa" (72)
Rozdział 5. Granie melodii bez czytania nut (75)
- Czytanie tabulatury (75)
- Z góry na dół (76)
- Z lewej na prawą (76)
- Jak rozszyfrować palcowanie lewej ręki (77)
- Naprzemienne kostkowanie (78)
- Granie piosenek z prostymi melodiami (79)
- Little Brown Jug (81)
- On Top of Old Smoky (82)
- Swanee River (Old Folks at Home) (83)
Rozdział 6. Odrobina pikanterii - podstawowe akordy septymowe (85)
- Dominantowe akordy septymowe (85)
- D7, G7 i C7 (86)
- E7 i A7 (87)
- E7 (wersja czteropalcowa) i H7 (87)
- Molowe akordy septymowe - d7, e7 i a7 (88)
- Durowe akordy septymowe - Cmaj7, Fmaj7, Amaj7 i Dmaj7 (89)
- Granie piosenek przy użyciu akordów septymowych (90)
- Home on the Range (92)
- All Through the Night (93)
- Over the River and Through the Woods (94)
- It's Raining, It's Pouring (95)
- Oh, Susanna (96)
- Zabawa z akordami septymowymi - 12-taktowy blues (97)
- Granie 12-taktowego bluesa (97)
- Pisanie własnej bluesowej piosenki (98)
CZĘŚĆ III. PONAD PODSTAWY - ZACZYNASZ BRZMIEĆ (99)
Rozdział 7. Granie w wyższych pozycjach (101)
- Granie skal i ćwiczeń w wyższych pozycjach (101)
- Granie w wyższej pozycji a granie z pustymi strunami (102)
- Granie ćwiczeń w pozycji (102)
- Zmiana pozycji (104)
- Tworzenie własnych ćwiczeń wyrabiających siłę i zręczność (105)
- Granie piosenek w wyższych pozycjach (105)
- Simple Gifts (108)
- Turkey in the Straw (109)
Rozdział 8. Podwójna moc dwudźwięków (111)
- Podstawy grania dwudźwięków (111)
- Definicja dwudźwięku (111)
- Ćwiczenia na dwudźwięki (112)
- Granie piosenek z dwudźwiękami (113)
- Aura Lee (115)
- The Streets of Laredo (116)
- Double-Stop Rock (117)
Rozdział 9. Rozciąganie, czyli chwyty barowe (119)
- Durowe akordy barowe bazujące na E (119)
- Zacznij od otwartego akordu E (120)
- Znajdowanie odpowiedniego progu (121)
- Granie progresji z użyciem durowych akordów barowych na bazie akordu E (122)
- Akordy barowe molowe, molowe septymowe i septymowe dominantowe, bazujące na E (123)
- Akordy molowe (123)
- Akordy dominantowe septymowe (125)
- Akordy molowe septymowe (125)
- Łączenie akordów barowych bazujących na E (126)
- Durowe akordy barowe bazujące na A (127)
- Palcowanie durowego akordu barowego bazującego na A (127)
- Znajdowanie odpowiedniego progu dla każdego akordu barowego bazującego na A (128)
- Progresje z wykorzystaniem durowych akordów barowych bazujących na A (129)
- Barowe akordy molowe, dominantowe septymowe, molowe septymowe i durowe septymowe bazujące na A (130)
- Akordy molowe (131)
- Dominantowe akordy septymowe (131)
- Molowe akordy septymowe (132)
- Durowe akordy septymowe (132)
- Power chordy (134)
- Palcowanie power chordów (134)
- Kiedy używać power chordów (136)
- Granie piosenek z akordami barowymi i power chordami (137)
- We Wish You a Merry Christmas (139)
- Three Metal Kings (140)
Rozdział 10. Techniki artykulacji - niech gitara przemówi (141)
- Technika hammer-on (141)
- Hammer-on w praktyce (142)
- Trening techniki hammer-on (144)
- Płynne brzmienie, czyli pull-off (145)
- Granie pull-offów (146)
- Trening techniki pull-off (148)
- Slide, czyli ślizg (149)
- Granie slide'ów (149)
- Charakterystyczne zagrywki z użyciem slide'ów (151)
- Podciąganie strun (152)
- Granie podciągnięć (153)
- Charakterystyczne zagrywki z podciąganiem struny (154)
- Urozmaicenie brzmienia za pomocą wibrato (158)
- Przegląd sposobów uzyskiwania wibracji (158)
- Trening wibrato (159)
- Tłumienie strun (160)
- Uzyskiwanie grubego, rytmicznego brzmienia (160)
- Zapobieganie niechcianym hałasom ze strun (161)
- Granie charakterystycznych zagrywek wykorzystujących tłumienie (161)
- Granie piosenki z urozmaiconą artykulacją (162)
- The Articulate Blues (163)
CZĘŚĆ IV. ROZMAITOŚĆ STYLÓW (165)
Rozdział 11. Rock (167)
- Klasyczny rock'n'roll (167)
- Gitara rytmiczna (168)
- Gitara prowadząca (169)
- Nowoczesny rock (179)
- Akordy zawieszone (sus) i z dodanym dźwiękiem (add) (179)
- Akordy łamane (180)
- Strojenie alternatywne (181)
- Gitara solowa w country rocku i rocku z Południa (183)
- Granie piosenek w stylu rockowym (185)
- Chuck's Duck (187)
- Southern Hospitality (189)
Rozdział 12. Niebieski odcień smutku, czyli podstawy bluesa (191)
- Blues elektryczny (191)
- Rytmiczna gitara bluesowa (192)
- Bluesowa gitara prowadząca (196)
- Powrót do korzeni, czyli blues akustyczny (203)
- Ogólne założenia (203)
- Specyficzne techniki (205)
- Nawroty (207)
- Granie bluesowych piosenek (209)
- Chicago Shuffle (210)
- Mississippi Mud (211)
Rozdział 13. Wokół ogniska: gitara folkowa (213)
- Gra palcami (213)
- Technika gry palcami (214)
- Pozycja prawej ręki (214)
- Użycie kapodastra (215)
- Arpeggio (217)
- Granie arpeggio (217)
- Schemat "kołysanki" (219)
- Kciuk z przeciąganiem po strunach (219)
- Styl Cartera (220)
- Styl Travisa (221)
- Podstawowy schemat (221)
- Akompaniament w stylu Travisa (223)
- Styl solowy Travisa (224)
- Strój otwarty (225)
- Granie folkowych piosenek (226)
- House of the Rising Sun (229)
- The Cruel War Is Raging (231)
- Gospel Ship (232)
- All My Trials (233)
- Freight Train (235)
Rozdział 14. Maestro, trzy, cztery: podstawy gitary klasycznej (237)
- Przygotowanie do gry na gitarze klasycznej (238)
- Sposób siedzenia (238)
- Co zrobić z prawą dłonią (239)
- Pozycja lewej dłoni (241)
- Uderzenia swobodne i z podparciem (242)
- Uderzenia swobodne (243)
- Uderzenia z podparciem (244)
- Arpeggio i kontrapunkt (246)
- Łączenie uderzeń swobodnych i z podparciem w arpeggiach (246)
- Ćwiczenie kontrapunktowe (246)
- Granie utworów klasycznych (248)
- Romanza (250)
- Bourrée e-moll (252)
Rozdział 15. Ciemne okulary i beret, czyli jazz (253)
- Wstęp do zupełnie nowej harmonii (253)
- Rozszerzone akordy (254)
- Akordy zmodyfikowane (254)
- Podpora melodii, czyli akompaniament jazzowy (255)
- Akordy wewnętrzne (255)
- Akordy zewnętrzne (256)
- Pełne akordy (258)
- Granie solówek - styl chord-melody (258)
- Substytuty (258)
- Pozorowanie jazzu trzema akordami (259)
- Przejmowanie prowadzenia - melodia jazzowa (260)
- Wprowadzanie alternatywnych dźwięków (260)
- Podchodzenie do docelowych dźwięków (260)
- Tworzenie melodii z akordów arpeggio (262)
- Granie utworów jazzowych (262)
- Greensleeves (264)
- Swing Thing (265)
CZĘŚĆ V. ZAKUP GITARY I DBANIE O NIĄ (267)
Rozdział 16. Uderzamy na sklepy po gitarę (269)
- Zanim wyjmiesz portfel: planowanie zakupu (270)
- Gitary dla początkujących (271)
- Modele instrumentów dopasowane do konkretnego stylu muzycznego (272)
- Druga (i trzecia...) gitara (274)
- Konstrukcja i rodzaj korpusu (275)
- Materiały (276)
- Fachowość (278)
- Dodatki (kosmetyka) (278)
- Zanim podejmiesz decyzję: o procesie zakupu (279)
- Sklepy internetowe a tradycyjne (279)
- Zasięgnięcie rady eksperta (280)
- Negocjacje ze sprzedawcą (280)
- Dobijanie targu (281)
Rozdział 17. Wzmacniacze, efekty, futerały i inne akcesoria (283)
- Wzmacniacze (283)
- Zacznijmy od wzmacniacza do ćwiczeń (284)
- Niech moc będzie z Tobą - wzmacniacz koncertowy (285)
- Kostki i inne rodzaje efektów (287)
- Przegląd dostępnych kostek (287)
- Multiefekty (289)
- Futerał (289)
- Hard case, czyli sztywny futerał (290)
- Futerały miękkie (290)
- Pokrowce (290)
- Akcesoria, czyli inne niezbędne dodatki (291)
- Struny (291)
- Piórka (kostki) (292)
- Kable (292)
- Tunery elektroniczne (292)
- Paski (293)
- Kapodastry (294)
- Inne przydatne drobiazgi (295)
Rozdział 18. Wymiana strun (299)
- Strategie wymiany strun (299)
- Zdejmowanie starych strun (300)
- Zakładanie metalowych strun do gitary akustycznej (300)
- Zmiana strun krok po kroku (301)
- Strojenie (303)
- Zakładanie nylonowych strun do gitary klasycznej (304)
- Zmiana strun krok po kroku (304)
- Strojenie (306)
- Zakładanie strun do gitary elektrycznej (307)
- Zmiana strun krok po kroku (307)
- Strojenie (308)
- Gitary z ruchomym mostkiem (309)
Rozdział 19. Gitarowy fitness, czyli podstawowe czynności konserwacyjne (311)
- Utrzymywanie gitary w czystości (312)
- Usuwanie brudu i osadu (312)
- Dbanie o powierzchnię gitary (314)
- Zabezpieczanie gitary (314)
- W trasie (314)
- W domu (315)
- Zapewnianie zdrowego otoczenia (315)
- Zakres temperatur (315)
- Wilgotność (316)
- Samodzielne naprawy (316)
- Dokręcanie luźnych połączeń (317)
- Regulacja gryfu i mostka (317)
- Wymiana zużytych lub uszkodzonych elementów (319)
- Kompletowanie właściwych narzędzi (322)
- Rzeczy, których nie powinieneś robić samemu (323)
CZĘŚĆ VI. DEKALOGI (325)
Rozdział 20. Dziesięciu (około) gitarzystów, których powinieneś znać (327)
- Andrés Segovia (1893 - 1987) (327)
- Django Reinhardt (1910 - 1953) (327)
- Charlie Christian (1916 - 1942) (328)
- Chet Atkins (1924 - 2001) (328)
- Wes Montgomery (1923 - 1968) (328)
- B.B. King (ur. 1925) (328)
- Chuck Berry (ur. 1926) (329)
- Jimi Hendrix (1942 - 1970) (329)
- Jimmy Page (ur. 1944) (329)
- Eric Clapton (ur. 1945) (329)
- Stevie Ray Vaughan (1954 - 1990) (330)
- Eddie Van Halen (ur. 1955) (330)
Rozdział 21. Dziesięć piosenek gitarowych wszech czasów (331)
- "Minor Swing" Django Reinhardta (331)
- "Walk, Don't Run" The Ventures (332)
- "Crossroads" Cream (332)
- "Stairway to Heaven" Led Zeppelin (333)
- "Gavotte I" i "Gavotte II" Christophera Parkeninga (334)
- "Hotel California" The Eagles (334)
- "Eruption" Van Halena (335)
- "Texas Flood" Steviego Raya Vaughana (336)
- "Surfing with the Alien" Joego Satrianiego (337)
- "One" Metalliki (338)
CZĘŚĆ VII. DODATKI (339)
Dodatek A. Jak czytać nuty (341)
- Elementy zapisu muzycznego (342)
- Odczytywanie wysokości dźwięku (343)
- Odczytywanie czasu wybrzmienia (344)
- Ekspresja, artykulacja oraz inne terminy i symbole (346)
- Znajdowanie dźwięków na gitarze (347)
Dodatek B. 96 popularnych akordów (351)
Dodatek C. Jak korzystać z płyty DVD (355)
- Odnoszenie tekstu książki do płyty DVD (355)
- Wymagania sprzętowe (356)
- Korzystanie z DVD (357)
- Co znajdziesz na płycie (357)
- Ścieżki audio (357)
- Filmy (363)
- Muzyka cyfrowa (365)
- Materiały do tworzenia własnej muzyki i zapisywania akordów (365)
- Rozwiązanie typowych problemów (366)
Skorowidz (369)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7986-7 |
Rozmiar pliku: | 17 MB |