Gitara rockowa dla bystrzaków - ebook
Gitara rockowa dla bystrzaków - ebook
Dowiedz się więcej, i zostań gwiazdą rocka!
Przygotuj się na niezłą rock and roll"ową jazdę!
Gitara pojawiła się w Europie około XIII wieku i na dobre zadomowiła się w Hiszpanii, stając się tam instrumentem narodowym. W 1935 roku George Beauchamp używając prostych narzędzi, kawałków drutu oraz magnesów, skonstruował pierwszy przetwornik gitarowy. Czy wyobrażasz sobie największe przeboje Jimiego Hendrixa , Led Zeppelin, Pata Methen"ego, Pink Floyd, Metallicy, czy Carlosa Santany bez charakterystycznych dzwięków nie do podrobienia? Bez wyjątkowego brzmienia gitary elektrycznej?
Nie na darmo Stare Dobre Małżeństwo śpiewało Woli gitarę mieć za żonę, z gitarą bierze ślub. Gitara gra tak głośno, jak chcesz, możesz pożyczyć ją przyjacielowi i nie wychodzi z innymi gitarami na kręgle. Nie musisz mieć makijażu, by czule się do niej tulić, nigdy też nie boli jej wzmacniacz. Ponadto, nie jest żadnym obciachem korzystać z kursów gry na "wiośle", a ta książka idealnie się do tego nadaje! Niezależnie od tego, czy planujesz karierę rockowego idola, czy po prostu chciałbyś poimprowizować trochę ze znajomymi -- ten podręcznik wraz z płytą stanowi najbardziej przystępny zestaw do nauki podstaw gry na gitarze elektrycznej.
Weź ją w ramiona:
- działanie gitary, wzmacniacza i uzyskiwanie zamierzonych efektów,
- od prostych akordów po soczyste, rozpalające riffy,
- motywy w różnych stylach - klasyczny rock, heavy metal, hip-hop, rock południowoamerykański czy progresywny,
- power chordy i figury rytmiczne,
- solówki oraz bluesowa i rockandrollowa gitara prowadząca,
- różne zagrywki, od rockabilly po rap rock,
- konserwacja Twojego sprzętu.
Płyta CD zawiera:
- riffy na gitarę prowadzącą
- podkłady gry rytmicznej
DODATKI SPECJALNE:
Płyta z ćwiczeniami
Dwadzieścia cztery popularne otwarte akordy
Spis treści
O autorze (15)
Podziękowania od autora (17)
Słowo wstępne (19)
Wprowadzenie (21)
- O książce (21)
- Nie aż tak bardzo naiwne założenia (22)
- Konwencje użyte w tej książce (22)
- Jak podzielona jest książka (23)
- Część I: Chcę być gwiazdą rock and rolla (23)
- Część II: Podstawowe techniki gry (23)
- Część III: Zaawansowane techniki, które zrobią z Ciebie prawdziwego rockmana (24)
- Część IV: Różne style rocka (24)
- Część V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia (24)
- Część VI: Dekalogi (24)
- Dodatek (24)
- Ikony wykorzystane w książce (25)
- Co dalej (25)
Część I: Chcę być gwiazdą rock and rolla (27)
Rozdział 1: To tylko gitara rockowa... ale tego właśnie chcę! (29)
- Różnice między gitarą rockową i akustyczną - to nie tylko głośność (30)
- Tembr, czyli cechy brzmienia (30)
- Sygnał (31)
- Przesterowanie i wybrzmienie (32)
- No i głośność (32)
- Przykłady do słuchania (33)
- Poznawanie podstaw: Trio Mocy (34)
- Gitara elektryczna (34)
- Wzmacniacz (38)
- Efekty (39)
- Zrozumieć, jak działa gitara elektryczna (40)
- Drgania strun i wysokość dźwięku (41)
- Naciąg kontra długość (41)
- Twoje ręce (42)
- Przetworniki i wzmocnienie (42)
- Dodatki do Twojej gitary (43)
- Kostki (piórka) (43)
- Paski (44)
- Kable (44)
- Tunery (44)
Rozdział 2: Weź ją w ramiona (45)
- Najpierw musisz ją chwycić (45)
- Pozycja siedząca (46)
- Pozycja stojąca (46)
- Pozycja lewej ręki (47)
- Przyciskanie progów (48)
- Wkrocz do akcji (48)
- Pozycja prawej ręki (49)
- Gra za pomocą piórka (50)
- Gra za pomocą palców (51)
- Ważny jest właściwy strój: tuner elektroniczny (51)
- Co to właściwie jest? (51)
- Jak to działa? (52)
- Podstawy zapisu dźwięków, które nie zrobią Ci krzywdy (52)
- Czytanie diagramu akordu (53)
- Czytanie rytmicznych slashów (54)
- Czytanie tabulatury (55)
- Tworzenie muzyki, czyli jak zagrać akord (55)
- Palcowanie akordów (55)
- Uderzanie akordu (56)
Rozdział 3: Jej druga połówka - wzmacniacz (57)
- Jak działa wzmacniacz (58)
- Ścieżka sygnału (58)
- Przedwzmacniacz (59)
- Regulacja barwy (59)
- Efekty (60)
- Wzmacniacz mocy (61)
- Krótka wycieczka po wnętrzu wzmacniacza (61)
- Obudowa: wszystko na swoim miejscu (61)
- Panel sterowania: przejmij kontrolę (62)
- Wejścia poszczególnych kanałów (62)
- Gałki przedwzmacniacza i wzmacniacza mocy (63)
- Gałki barwy (64)
- Wbudowane efekty (65)
- Zawsze możesz wybrać inne wyjście (66)
- Speaker out (67)
- Wyjście słuchawkowe (67)
- Direct out (67)
- Pętla efektów (67)
- Wejście liniowe (68)
- Różne inne "otwory" (68)
- Ostatnie ogniwo: głośnik (69)
- Podłączenie i włączenie (69)
- Przede wszystkim bezpieczeństwo (69)
- Włączanie i wyłączanie w sześciu krokach (70)
- Pierwsze dźwięki (71)
- Ustawianie gałek (71)
- Przełączanie kanałów (73)
- Co zrobić, gdy nie masz wzmacniacza (73)
- Podłączenie gitary do zestawu stereo lub "boomboksa" (74)
- Podłączenie do wzmacniacza słuchawkowego (75)
- Teraz to już nie jest czarna magia (75)
Część II: Podstawowe techniki gry (77)
Rozdział 4: Coś dla lewej ręki: akordy (79)
- Bez akordów się nie obędzie (79)
- Zacznij od otwartych akordów (80)
- Włącz do gry power chordy (80)
- Ruchome power chordy (82)
- Power w praktyce (83)
- Wejdź w barowy nastrój (84)
- Jak się uporać z akordami barowymi (84)
- Akordy barowe oparte na E (85)
- Przemieszczanie akordu E wzdłuż gryfu (86)
- Inne rodzaje akordu E: molowe, septymowe, molowe septymowe i zawieszone (86)
- Akordy barowe oparte na A (88)
- Przemieszczanie akordu A (89)
- Inne rodzaje akordu A: molowe, septymowe, molowe septymowe, zawieszone i durowe septymowe (89)
Rozdział 5: W prawo patrz: techniki rytmiczne prawej ręki (91)
- Uderzanie w struny (91)
- Uderzenia w dół (92)
- Uderzenia w górę (93)
- Łączenie uderzeń w górę i uderzeń w dół (93)
- Łączenie pojedynczych dźwięków i akordów (96)
- Technika grania dźwięków basowych z akordami (97)
- Bum-czik (97)
- Zmienna linia basu (98)
- Zakłócenia rytmu: uderzenia synkopowane (99)
- Odczytywanie synkopy: kropki i łuki legato (99)
- Granie synkopowanych schematów rytmicznych (99)
- Daj lewej ręce chwilę przerwy (101)
- Tłumienie strun lewą ręką (101)
- Sugerowanie synkopowania (102)
- Wróćmy do prawej ręki (102)
- Tłumienie strun prawą ręką (102)
- Przełam schemat gry akordowej: zmiany palcowania lewej ręki w trakcie bicia (103)
- Prawa dłoń to nie tylko piórko (104)
- Wprowadzenie do różnych styli gry rytmicznej (106)
- Prosty rytm na cztery (107)
- "Two-beat" (107)
- Rytm szesnastkowy (108)
- Metalowy galop (108)
- Rytm reggae (108)
- Rytm na trzy (109)
Rozdział 6: W świetle reflektorów: wprowadzenie do gitary prowadzącej (111)
- Przejmij prowadzenie (111)
- Jak trzymać piórko? (113)
- Przejdź do ataku (113)
- Uderzanie pojedynczych strun w górę i w dół (113)
- Granie pojedynczych dźwięków (113)
- Technika gry pojedynczych dźwięków (114)
- Naprzemienne piórkowanie (116)
- Granie melodii na różnych strunach (116)
- Skale (116)
- Pasaże (118)
- Łączenie zmian o jeden stopień z pasażowymi przeskokami (119)
- Zacznij od dołu: melodie na niższych dźwiękach (119)
- Droga na szczyt: melodie na wyższych dźwiękach (120)
- Pozycje na gryfie (121)
- Otwarta pozycja (121)
- Wyższe, zamknięte pozycje (121)
- Bliższe spotkanie z riffami na niższych rejestrach (122)
- Czy można to jakoś uprościć: skala pentatoniczna (123)
- Skala pentatoniczna, czyli trzy sposoby grania solówek (124)
- Pentatonika w utworze o tonacji durowej (125)
- Pentatonika w utworze o tonacji molowej (126)
- Pentatonika w utworze o progresji bluesowej (126)
- Improwizowanie (128)
- Nuta końcowa (128)
Rozdział 7: Porywające riffy (131)
- Wejdź w klimat: najprostsze riffy (132)
- Riffy na całych nutach i półnutach (132)
- Riffy na ósemkach i ćwierćnutach (132)
- Riffy szesnastkowe (134)
- Synkopowanie ósemkowe (135)
- Co dwie nuty, to nie jedna: technika double-stop (137)
- Łączenie riffów na pojedynczych nutach z akordami (138)
- Poszukiwanie własnego stylu (140)
Część III: Zaawansowane techniki, które zrobią z Ciebie prawdziwego rockmana (141)
Rozdział 8: Granie w wyższych pozycjach (143)
- Sięgaj wyżej, czyli wędrówka w górę gryfu (143)
- Pierwsze skoki na wyższe progi (144)
- Technika double-stop w górze gryfu (145)
- Skale do gry solowej w zamkniętych pozycjach (146)
- Granie w określonej pozycji (146)
- Jak określić pozycję (146)
- Jak wybrać pozycję (147)
- Stosowanie ruchomych skal pentatonicznych (148)
- Pozycja wyjściowa (148)
- Wyjście z pozycji wyjściowej (148)
- Zejście poniżej pozycji wyjściowej (149)
- Poruszanie się między pozycjami (150)
- W poszukiwaniu pięciu pozycji skali pentatonicznej (151)
- Nie bój się zmian (153)
- Zagrywki podróżnicze (153)
- Z otchłani na szczyt (153)
- Skąd wiedzieć, gdzie zagrać (154)
- Pozycja a tonacja (154)
- Wybór pozycji (156)
- Pięć pozycji w praktyce (156)
Rozdział 9: Ekspresja, czyli jak sprawić, że gitara zacznie "śpiewać" (159)
- "Młotkowanie", czyli hammer-on (160)
- Sztuka podrywania, czyli pull-off (161)
- Slide, czyli ślizgawka (162)
- Podciągnij się w podciąganiu (163)
- Podciąganie i opuszczanie (164)
- Podciąganie wstępne (165)
- Wibrato, które wprawi Cię w drżenie (165)
- Flażolety, czyli muzyczna przyprawa (166)
- Nie wahaj się grać wajchą (167)
- A teraz wszystko naraz (168)
Część IV: Różne style rocka (171)
Rozdział 10: Wczesne lata rock and rolla (173)
- Kluczową sprawą jest właściwy sposób uderzania w struny (174)
- R&B wychodzi na powierzchnię - Bo Diddley (174)
- Kiedy rock poznał teksańskie brzmienie - Buddy Holly (175)
- Doo wop zdobywa rzesze fanów (176)
- I-vi-ii-V: 12/8 (176)
- I-vi-IV-V: zwykłe ósemki (177)
- I-vi-ii-V: rytm mieszany (177)
- Połączenie country z bluesem, czyli rytm rockabilly (179)
- Powstanie rockandrollowego stylu gry na gitarze - Chuck Berry (181)
- Muzyka surfowa (182)
- Nadciąga brytyjska inwazja (184)
- The Beatles "I Saw Her Standing There" (185)
- Melodyjne riffy w stylu The Beatles (186)
- Riffy na wysokich i niskich dźwiękach (187)
Rozdział 11: Złote lata klasycznego rocka (189)
- Trudniejsze riffy i figury rytmiczne (189)
- Motyw rytmiczny oparty na riffie (189)
- Motyw rytmiczny oparty na akordach (190)
- Studiowanie klasycznych mistrzów rocka (192)
- Inwazja brytyjska (192)
- Blues przebija się na powierzchnię (195)
- Rock latynoski - Carlos Santana (200)
- Rock południowy (201)
- Wskrzeszenie dogorywającego bluesa - Stevie Ray Vaughan (204)
- Rock neoklasyczny - Aerosmith (206)
- Połączenie country i rockowego stylu grania gitary prowadzącej - The Eagles (206)
- The Edge nadaje muzyce epicką strukturę (209)
Rozdział 12: Heavy metal (211)
- Pojawienie się metalu (211)
- Riffy Black Sabbath, które rozsadzą Ci czaszkę (212)
- Barokowa eksplozja Ritchiego Blackmore'a (213)
- Era gwiazd, czyli rock stadionowy (214)
- Kiss - makijaże i płonące gitary (214)
- Przyjazne dla radia riffy Bostonu (214)
- Rewolucja dźwiękowa Van Halena (216)
- Hałas barowy Angusa Younga (216)
- Początki inwazji europejskiego metalu (218)
- Upychanie fanów na trybunach, czyli heavy metalowe hity lat osiemdziesiątych (219)
- Metalowy atak Randy'ego Rhoadsa (219)
- Yngwie Malmsteen, szwedzki demon szybkości (219)
- Ciężkie riffy Metalliki (221)
- Z impetem w nowe stulecie (221)
- Szalona szybkość Dimebaga Darrella (222)
- Alice in Chains (222)
- Kornografia (223)
Rozdział 13: Rock progresywny i jazzrock (225)
- Pierwsza fala rocka progresywnego (225)
- Powiedz tak! - Yes i eklektyczna wirtuozeria Steve'a Howe'a (225)
- Upiorne gitary Genesis (227)
- Wycieczki gitarowe Roberta Frippa (228)
- Przestrzenny blues Pink Floyd (229)
- Akustyczny art rock - Emerson, Lake & Palmer (229)
- Unia dwóch styli - progresywny rock łączy się z metalem (231)
- Na scenie z Alexem Lifesonem z Rush (231)
- Piłowanie drewna - riffy Jethro Tull (232)
- Jazzrock trafia na listy przebojów (233)
- Elegancki jazzpop grupy Steely Dan (233)
- Uczuciowy jazz George'a Bensona (234)
- Wyszukany jazzpop Pata Metheny'ego (235)
- Toto Steve'a Lukathera - rockowe monstrum (236)
- Legendy jazzrocka (238)
- Czysta wirtuozeria - John McLaughlin i Al Di Meola (239)
- Jazzowy powrót Jeffa Becka (240)
Część V: W poszukiwaniu idealnego brzmienia (243)
Rozdział 14: W pogoni za sprzętem - jak znaleźć ten wymarzony (245)
- Jak wydobyć z gitary to, czego oczekujesz (245)
- Otaksuj jej ciało, czyli korpus gitary (246)
- Sprawdzanie gryfu i podstrunnicy (247)
- Dostrój się do stroików, mostka i siodełka (249)
- Sprawdzanie przetworników i elektryki (250)
- Jaki rodzaj gitary wybrać? (253)
- Wybór najlepszego wzmacniacza, który ożywi Twoją gitarę (254)
- Konfiguracje wzmacniaczy (255)
- Najważniejsze cechy (256)
- Podsumowanie (257)
Rozdział 15: Dzikie i szalone brzmienia - efekty gitarowe (259)
- Różne grupy efektów (259)
- Wybór typu efektu (260)
- Kostki (260)
- Multiefekty podłogowe (261)
- Efekty montowane w racku (261)
- Wbudowane efekty (261)
- Najważniejsze pojęcia związane z efektami (261)
- Efekty modyfikujące wzmocnienie - overdrive, distortion i fuzz (262)
- Overdrive (263)
- Distortion (263)
- Fuzz (263)
- Podbijanie lub tłumienie, czyli regulacja dynamiki (264)
- Kompresory (264)
- Bramki szumów (265)
- Granie ze słuchu - efekty modyfikujące barwę (266)
- EQ, czyli equalizer (266)
- Filtry (268)
- Panuj nad natężeniem dźwięku, czyli inne efekty modyfikujące głośność (269)
- Pedał głośności (269)
- Tremolo (270)
- Wyraźna zmiana, czyli efekty modulacyjne (270)
- Chorus (270)
- Flanger (271)
- Phase shifter lub phaser (272)
- Rotating speaker lub Leslie (272)
- Pitch shifter i octave divider (273)
- Dajcie mi więcej przestrzeni, czyli czwarty rodzaj efektów (273)
- Delay lub echo (274)
- Reverb (275)
- Projektowanie linii sygnału (276)
- Przenośny organizer, czyli skrzynka na efekty (277)
Rozdział 16: Konserwacja i opiekowanie się gitarą elektryczną (279)
- Niezbędny zestaw narzędzi (280)
- Podstawowe wyposażenie (280)
- Zaawansowane narzędzia (281)
- Wymiana strun (282)
- Wybór właściwych strun (282)
- Ściąganie starych strun (284)
- Zakładanie nowych strun (286)
- Czyszczenie poszczególnych elementów gitary (288)
- Struny (289)
- Korpus, gryf i elementy osprzętu (289)
- Progi (289)
- Układ elektryczny (290)
- Regulacja, czyli co zrobić, żeby Twoja gitara grała jak najlepiej (290)
- Sygnały ostrzegawcze (291)
- Napięcie sprężyn mostkowych (293)
- Rozwiązywanie mniejszych problemów z układem elektrycznym (294)
- Naprawa wzmacniacza i efektów (295)
- Wymiana bezpiecznika (295)
- Czyszczenie i wymiana lamp próżniowych (295)
- Głośniki (295)
- Rozwiązania najczęstszych problemów (296)
- Przechowywanie gitary (297)
Część VI: Dekalogi (299)
Rozdział 17: Dziesięciu gitarzystów rockowych, którzy zmienili historię (301)
- Chuck Berry (301)
- Eric Clapton (302)
- Jimi Hendrix (302)
- Jeff Beck (302)
- Jimmy Page (302)
- Eddie Van Halen (303)
- Stevie Ray Vaughan (303)
- Eric Johnson (303)
- Steve Vai (304)
- Kurt Cobain (304)
Rozdział 18: Dziesięć albumów rockowych, które musisz mieć (305)
- The Beatles, Rubber Soul (1965) (305)
- Jimi Hendrix Experience, Are You Experienced (1967) (306)
- Led Zeppelin, Led Zeppelin II (1969) (306)
- The Who, Who's Next? (1971) (306)
- The Rolling Stones, Exile on Main Street (1972) (306)
- Jeff Beck, Blow by Blow (1975) (307)
- Van Halen, Van Halen (1978) (307)
- Joe Satriani, Surfing with the Alien (1987) (307)
- Metallica, Metallica (The Black Album) (1991) (308)
- Korn, Issues (1999) (308)
Rozdział 19: Dziesięć klasycznych gitar rockowych (309)
- Fender Telecaster (309)
- Gibson Les Paul (310)
- Fender Stratocaster (310)
- Gibson z serii ES (310)
- Gibson Flying V (310)
- Mosrite Ventures Model (311)
- Rickenbacker 360/12 (311)
- Ibanez Iceman (311)
- "Super Strat" (311)
- Paul Reed Smith (312)
Dodatek: Jak korzystać z płyty (313)
- Jak znaleźć właściwą ścieżkę (313)
- Naliczanie (313)
- Aranżacja stereofoniczna (314)
- Ścieżki na płycie (314)
Skorowidz (321)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7786-3 |
Rozmiar pliku: | 14 MB |