Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług - ebook
Wydawnictwo:
Data wydania:
1 stycznia 2015
Format ebooka:
PDF
Format
PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz
laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony,
jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania
czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla
oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Format
EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie.
Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu
PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie
jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz
w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu.
Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu.
Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji
multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka
i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej
Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego
tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na
karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją
multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym
laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym
programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe
Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny
program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią
niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy
każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire
dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy
wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede
wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach
PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną
aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego,
który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla
EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu
w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale
Pomoc.
Pobierz fragment
Pobierz fragment w jednym z dostępnych formatów
Gospodarcza działalność usługowa w prawie polskim w świetle unijnych swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług - ebook
W monografii przeanalizowano funkcjonowanie rynku wewnętrznego w dziedzinie usług w świetle polskiego i unijnego porządku prawnego.
Książka umożliwia Czytelnikom zapoznanie się z:
Książka umożliwia Czytelnikom zapoznanie się z:
- unijnym prawem pierwotnym i wtórnym (m.in. z dyrektywą usługową, dyrektywą o uznawaniu kwalifikacji i sektorowymi aktami prawnymi) oraz orzeczeniami Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o swobodach przedsiębiorczości i świadczeniu usług,
- polskimi aktami prawnymi (m.in. z ustawą o swobodzie działalności gospodarczej i ustawą o świadczeniu usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej) oraz orzecznictwem sądów polskich o prowadzeniu gospodarczej działalności usługowej i tymczasowym świadczeniu usług.
Spis treści
Wykaz skrótów 13
Wstęp 21
Rozdział 1 Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej 33
1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich 33
1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich 33
1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej 34
1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej 39
1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej 42
1.2. Pojęcie europeizacji prawa 43
1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa 48
1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego 55
1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej 59
1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny 76
1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce 84
1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich 89
2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 93
2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze? 93
2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne 95
2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej 103
2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę 104
2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze 106
3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej 110
3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego 110
3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 114
3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych 114
3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich 116
4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 118
4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich 118
4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności) 119
4.1.2. Wymóg efektywności 120
4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami 124
4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej 129
4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna 133
5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 136
5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej 136
5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej 137
5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej 143
5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej 146
6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług 149
6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej 149
6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej 150
6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej 157
6.4. Rodzaje działalności usługowej 160
6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim 164
6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej 168
6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 174
7. Zakończenie 180
Rozdział 2 Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze 185
1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej 185
1.1. Swoboda przedsiębiorczości 186
1.2. Swoboda świadczenia usług 190
2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej 192
2.1. Swoboda przedsiębiorczości 192
2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych 195
2.2. Swoboda świadczenia usług 203
3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze 205
4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 209
5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym 214
5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych 214
5.1.1. Jednolita licencja 214
5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym 223
5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia 227
5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej 228
5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej 237
5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej 254
5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych 258
6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 261
6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce 261
6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej 266
6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce 270
6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług 275
6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług 281
6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej 288
6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 294
6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną 294
6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych 297
6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji 299
7. Zasada wzajemnego uznawania standardów 300
7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym 306
7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia 313
7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 317
7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich 317
7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu 322
7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim 324
7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych 328
8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym 331
8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE 336
8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym 336
8.3. Usługi powszechne 337
8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na realizację interesu publicznego 340
8.5. Realizacja interesu publicznego a unijne prawo wtórne w zakresie działalności usługowej 348
8.6. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym a polskie administracyjne prawo gospodarcze 355
8.6.1. Przekształcenia regulacji dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej wynikające ze swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 358
8.6.2. Interes publiczny w prawie polskim a prawo Unii Europejskiej 365
9. Zakończenie 374
Rozdział 3 Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie ustrojowe i proceduralne administracyjne prawo gospodarcze 379
1. Zasady ustrojowe w dziedzinie prowadzenia działalności usługowej i świadczenia usług 379
1.1. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych 380
1.2. Europejskie sieci administracyjne 387
1.3. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze 389
1.4. Współpraca wertykalna a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze 393
1.5. Współpraca horyzontalna a ustrojowe administracyjne prawo gospodarcze 395
2. Zasady proceduralne wynikające ze swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług 397
2.1. Zasada współpracy administracyjnej 397
2.1.1. Przyczyny wprowadzenia współpracy administracyjnej między krajowymi organami administracji w dziedzinie usług 397
2.1.2. Podstawy prawne współpracy administracyjnej 398
2.1.3. Rodzaje współpracy administracyjnej przewidziane w sektorze usług 402
2.1.4. Instrumenty współpracy administracyjnej 408
2.1.5. Współpraca administracyjna a ochrona praw jednostek 411
2.2. Zasada współpracy administracyjnej w zakresie swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie proceduralne administracyjne prawo gospodarcze 414
2.2.1. Polskie organy administracji zobowiązane do współpracy 419
2.2.2. Uprawnienia proceduralne przedsiębiorców a współpraca administracyjna 423
2.3. Pozostałe zasady proceduralne 425
2.3.1. Uproszczenie procedur administracyjnych 425
2.4. Europeizacja polskiego proceduralnego administracyjnego prawa gospodarczego w dziedzinie usług 428
2.4.1. Pojedynczy punkt kontaktowy w prawie polskim 428
2.4.2. Procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności gospodarczej 439
2.4.3. Potwierdzenie przyjęcia wniosku i wydłużenie terminu 441
2.4.4. Milcząca zgoda administracji 442
3. Zakończenie 461
Podsumowanie 465
Wykaz aktów prawnych 477
Orzecznictwo 497
Bibliografia 515
Wstęp 21
Rozdział 1 Podstawy prawne i mechanizmy europeizacji prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej 33
1. Prawo unijne a prawo państw członkowskich 33
1.1. Zasady prawa Unii Europejskiej będące podstawą europeizacji prawa państw członkowskich 33
1.1.1. Zasada pierwszeństwa prawa Unii Europejskiej 34
1.1.2. Zasada bezpośredniej skuteczności prawa Unii Europejskiej 39
1.1.3. Zasada wykładni prawa państw członkowskich zgodnie z prawem Unii Europejskiej 42
1.2. Pojęcie europeizacji prawa 43
1.3. Cechy charakterystyczne prawa Unii Europejskiej a pojęcie europeizacji prawa 48
1.4. Konsekwencje europeizacji prawa krajowego 55
1.4.1. Metody integracji systemów prawnych państw członkowskich Unii Europejskiej 59
1.5. Prawo Unii Europejskiej a polski porządek prawny 76
1.6. Konstytucyjne granice integracji europejskiej w Polsce 84
1.7. Zasada pierwszeństwa prawa unijnego a orzecznictwo Trybunałów Konstytucyjnych wybranych państw członkowskich 89
2. Europeizacja polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 93
2.1. Administracyjne czy publiczne prawo gospodarcze? 93
2.1.1. Prawo publiczne a prawo prywatne 95
2.1.2. Szczególne cechy organizacji administracji gospodarczej 103
2.1.3. Szczególne cechy prawa regulującego ingerencję państwa w gospodarkę 104
2.1.4. Granice odrębności prawa interwencji publicznej w sprawy gospodarcze 106
3. Europeizacja administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich Unii Europejskiej 110
3.1. Specyfika europeizacji polskiego prawa administracyjnego 110
3.2. Europeizacja materialnego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 114
3.2.1. Kompetencje Unii Europejskiej w sprawach gospodarczych 114
3.2.2. Charakter przekształceń administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich 116
4. Europeizacja procesowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 118
4.1. Autonomia proceduralna państw członkowskich 118
4.1.1. Wymóg ekwiwalentności (równoważności) 119
4.1.2. Wymóg efektywności 120
4.1.3. Autonomia proceduralna a wzruszalność rozstrzygnięć administracyjnych i sądowych oraz związanie tymi rozstrzygnięciami 124
4.1.4. Definicja autonomii proceduralnej 129
4.1.5. Wymogi efektywności i równoważności a polska procedura administracyjna i sądowoadministracyjna 133
5. Europeizacja ustrojowego prawa administracyjnego gospodarczego państw członkowskich 136
5.1. Zasada autonomii instytucjonalnej 136
5.2. Przyczyny przekształceń ustroju administracji krajowej 137
5.3. Przekształcenia ustroju administracji publicznej wynikające z udziału Polski w negocjacjach i podejmowaniu decyzji na forum Unii Europejskiej 143
5.4. Przekształcenia ustroju polskiej administracji w wyniku stosowania prawa Unii Europejskiej 146
6. Prawne podstawy europeizacji administracyjnego prawa gospodarczego państw członkowskich w zakresie stałej usługowej działalności gospodarczej i czasowego świadczenia usług 149
6.1. Pojęcie usługi w prawie Unii Europejskiej 149
6.2. Gospodarczy charakter działalności usługowej 150
6.3. Czasowe lub stałe prowadzenie działalności usługowej 157
6.4. Rodzaje działalności usługowej 160
6.5. Usługowa działalność gospodarcza w prawie polskim 164
6.6. Unijne prawo pierwotne i wtórne regulujące tymczasowe i stałe podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej 168
6.6.1. Zakresy przedmiotowy i podmiotowy swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 174
7. Zakończenie 180
Rozdział 2 Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie materialne administracyjne prawo gospodarcze 185
1. Zasada niedyskryminacji w prawie pierwotnym Unii Europejskiej 185
1.1. Swoboda przedsiębiorczości 186
1.2. Swoboda świadczenia usług 190
2. Zasada niewprowadzania przeszkód (ograniczeń) w realizacji swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług w prawie pierwotnym Unii Europejskiej 192
2.1. Swoboda przedsiębiorczości 192
2.1.1. Specyfika swobody przedsiębiorczości w stosunku do osób prawnych 195
2.2. Swoboda świadczenia usług 203
3. Zasada niedyskryminacji i zakaz wprowadzania ograniczeń w unijnym prawie pierwotnym a polskie administracyjne prawo gospodarcze 205
4. Przyczyny małej efektywności postanowień prawa pierwotnego dotyczących swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 209
5. Zasady prawa wtórnego zapewniające swobodę świadczenia usług na rynku wewnętrznym 214
5.1 Zasada państwa pochodzenia w dyrektywach sektorowych 214
5.1.1. Jednolita licencja 214
5.1.2. Zasada państwa pochodzenia w dyrektywie o handlu elektronicznym 223
5.1.3. Dwa modele zasady państwa pochodzenia 227
5.1.4. Zasada państwa pochodzenia w projekcie dyrektywy usługowej 228
5.2. Zasada swobodnego świadczenia usług ustanowiona w art. 16 dyrektywy usługowej 237
5.3. Swoboda przedsiębiorczości w dyrektywie usługowej 254
5.4. Zasada dostępu stron trzecich do infrastruktury (zasada otwartej sieci) w dyrektywach sektorowych 258
6. Zasady niedyskryminacji i znoszenia ograniczeń w swobodach przedsiębiorczości i świadczenia usług w unijnym prawie wtórnym a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 261
6.1. Wdrożenie dyrektywy usługowej w Polsce 261
6.1.1. Zmiany terminologiczne w polskim ustawodawstwie wynikające z wdrożenia dyrektywy usługowej 266
6.1.2. Dyrektywa usługowa a podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej w Polsce 270
6.1.3. Wdrożenie dyrektywy usługowej a podejmowanie usługowej działalności gospodarczej i tymczasowego świadczenia usług 275
6.1.4. Wdrożenie do prawa polskiego dyrektywy usługowej a tymczasowe świadczenie usług 281
6.1.5. Pośredni wpływ wdrożenia dyrektywy usługowej - likwidacja lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej 288
6.2. Zasada państwa pochodzenia w prawie wtórnym Unii Europejskiej a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 294
6.2.1. Świadczenie usług drogą elektroniczną 294
6.2.2. Jednolita licencja na przykładzie usług bankowych i ubezpieczeniowych 297
6.3. Wdrożenie do prawa polskiego zasady dostępu stron trzecich do infrastruktury na przykładzie telekomunikacji 299
7. Zasada wzajemnego uznawania standardów 300
7.1. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w unijnym prawie wtórnym 306
7.2. Zasada wzajemnego uznawania standardów a zasada państwa pochodzenia 313
7.3. Zasada wzajemnego uznawania standardów a przekształcenia polskiego administracyjnego prawa gospodarczego 317
7.3.1. Ułatwienia dotyczące uznawania wymogów spełnionych przez przedsiębiorcę w innych państwach członkowskich 317
7.3.2. Uprawnienia do wykonywania zawodu 322
7.3.3. Uznawanie kwalifikacji zawodowych w prawie polskim 324
7.3.4. Likwidacja barier w dostępie do uprawnień zawodowych 328
8. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym 331
8.1. Ograniczenia zastosowania prawa rynku wewnętrznego do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym wynikające z art. 106 ust. 2 TFUE 336
8.2. Wyjątki od zastosowania dyrektywy usługowej do usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym 336
8.3. Usługi powszechne 337
8.4. Możliwość uzasadniania ograniczeń swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług ze względu na realizację interesu publicznego 340
8.5. Realizacja interesu publicznego a unijne prawo wtórne w zakresie działalności usługowej 348
8.6. Zasada świadczenia usług w ogólnym interesie gospodarczym a polskie administracyjne prawo gospodarcze 355
8.6.1. Przekształcenia regulacji dotyczącej świadczenia usług użyteczności publicznej wynikające ze swobód przedsiębiorczości i świadczenia usług 358
8.6.2. Interes publiczny w prawie polskim a prawo Unii Europejskiej 365
9. Zakończenie 374
Rozdział 3 Swoboda przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie ustrojowe i proceduralne administracyjne prawo gospodarcze 379
1. Zasady ustrojowe w dziedzinie prowadzenia działalności usługowej i świadczenia usług 379
1.1. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych 380
1.2. Europejskie sieci administracyjne 387
1.3. Zasada niezależności krajowych organów regulacyjnych a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze 389
1.4. Współpraca wertykalna a polskie ustrojowe prawo administracyjne gospodarcze 393
1.5. Współpraca horyzontalna a ustrojowe administracyjne prawo gospodarcze 395
2. Zasady proceduralne wynikające ze swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług 397
2.1. Zasada współpracy administracyjnej 397
2.1.1. Przyczyny wprowadzenia współpracy administracyjnej między krajowymi organami administracji w dziedzinie usług 397
2.1.2. Podstawy prawne współpracy administracyjnej 398
2.1.3. Rodzaje współpracy administracyjnej przewidziane w sektorze usług 402
2.1.4. Instrumenty współpracy administracyjnej 408
2.1.5. Współpraca administracyjna a ochrona praw jednostek 411
2.2. Zasada współpracy administracyjnej w zakresie swobody przedsiębiorczości i świadczenia usług a polskie proceduralne administracyjne prawo gospodarcze 414
2.2.1. Polskie organy administracji zobowiązane do współpracy 419
2.2.2. Uprawnienia proceduralne przedsiębiorców a współpraca administracyjna 423
2.3. Pozostałe zasady proceduralne 425
2.3.1. Uproszczenie procedur administracyjnych 425
2.4. Europeizacja polskiego proceduralnego administracyjnego prawa gospodarczego w dziedzinie usług 428
2.4.1. Pojedynczy punkt kontaktowy w prawie polskim 428
2.4.2. Procedury udzielania zezwoleń na prowadzenie usługowej działalności gospodarczej 439
2.4.3. Potwierdzenie przyjęcia wniosku i wydłużenie terminu 441
2.4.4. Milcząca zgoda administracji 442
3. Zakończenie 461
Podsumowanie 465
Wykaz aktów prawnych 477
Orzecznictwo 497
Bibliografia 515
Kategoria: | Handlowe |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-264-9035-4 |
Rozmiar pliku: | 2,8 MB |