Gospodarowanie wodą i ściekami nr 73 - ebook
Gospodarowanie wodą i ściekami nr 73 - ebook
Z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz w trosce o stan nawierzchni dróg należy zastosować sprawny system ich odwodnienia. System ten powinien zakładać całkowite ujęcie wód opadowych oraz możliwie najszybsze odprowadzenie ich do odbiornika. Czy odprowadzając wody opadowe z dróg krajowych do rowu przydrożnego, należy zastosować separator? Sprawdź w dziale Przygotowanie procesu inwestycyjnego na str. 8. Zgodnie z § 316 ust. 1 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, budynek posadowiony na gruncie, na którym poziom wód gruntowych może powodować przenikanie wody do pomieszczeń, należy zabezpieczyć za pomocą drenażu zewnętrznego lub w inny sposób przed infiltracją wody do wnętrza oraz zawilgoceniem. Do tego celu służy np. drenaż opaskowy, który jest urządzeniem służącym osuszaniu fundamentów budynku poprzez odprowadzanie nadmiaru wody na właściwą odległość od budynku, stosowanym szczególnie w przypadku budynku usytuowanego na gruncie niedostatecznie przepuszczalnym lub z płytko zalegającymi wodami gruntowymi. Czy drenaż taki wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Odpowiedź znajdziesz na str. 10.
Kategoria: | Ekologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Redaktor prowadząca: Iga Wall-Majcher
Menedżer produktu: Mariusz Miętusiewicz
Kierownik grupy tematycznej:
Alina Sulgostowska
Koordynator produkcji: Mariusz Jezierski
Korekta: Zespół
Projekt graficzny: Magdalena Huta
Skład i łamanie: 6AN Studio
Drukarnia: Miller Druk sp. z o.o.
ISSN: 2719-7344
Nakład: 300 egz.
Nr rejestrowy BDO: 000008579
E-mail do redakcji: [email protected]
Wiedza i Praktyka sp. z o.o.
03-918 Warszawa, ul. Łotewska 9a
Tel. 22 518 29 29, faks 22 617 60 10
Formularz kontaktowy: www.formularze.wip.pl
NIP: 526-19-92-256
Numer KRS: 0000098264
– Sąd Rejonowy dla m.st. Warszawy;
Sąd Gospodarczy XIII Wydział Gospodarczy Rejestrowy
Wysokość kapitału zakładowego: 200.000 zł
Publikacja „Gospodarowanie Wodą i Ściekami” wraz z przysługującymi Czytelnikom innymi elementami dostępnymi w subskrypcji (e-letter, www i inne) chronione są prawem autorskim. Przedruk i sprzedaż tych materiałów bez zgody wydawcy są zabronione. Zakaz nie dotyczy cytowania publikacji z powołaniem się na źródło.
Publikacja „Gospodarowanie Wodą i Ściekami” została przygotowana z zachowaniem najwyższej staranności i wykorzystaniem wysokich kwalifikacji, wiedzy i doświadczenia autorów i konsultantów. Zaproponowane w publikacji „Gospodarowanie Wodą i Ściekami” oraz w innych dostępnych elementach subskrypcji wskazówki, porady i interpretacje nie mają charakteru porady prawnej i dotyczą sytuacji typowych. Ewentualne zastosowanie się do nich powinno być skonsultowane z wykwalifikowanym specjalistą lub ekspertem, w celu uwzględnienia indywidualnych okoliczności związanych z daną sprawą, w związku z czym zastosowanie lub wykorzystanie w jakikolwiek sposób informacji zawartych w tych materiałach następuje na własne ryzyko i odpowiedzialność osoby tego dokonującej. Publikowane rozwiązania nie mogą być traktowane jako oficjalne stanowiska organów i urzędów państwowych.Od redakcji
Iga Wall-Majcher
redaktor prowadząca
[email protected]
www.GospodarowanieWoda.pl
Drogi Czytelniku!
Z uwagi na bezpieczeństwo użytkowników dróg oraz w trosce o stan nawierzchni dróg należy zastosować sprawny system ich odwodnienia. System ten powinien zakładać całkowite ujęcie wód opadowych oraz możliwie najszybsze odprowadzenie ich do odbiornika. Czy odprowadzając wody opadowe z dróg krajowych do rowu przydrożnego, należy zastosować separator? Sprawdź w dziale Przygotowanie procesu inwestycyjnego na str. 8.
Zgodnie z § 316 ust. 1 rozporządzenia ministra infrastruktury z 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie, budynek posadowiony na gruncie, na którym poziom wód gruntowych może powodować przenikanie wody do pomieszczeń, należy zabezpieczyć za pomocą drenażu zewnętrznego lub w inny sposób przed infiltracją wody do wnętrza oraz zawilgoceniem. Do tego celu służy np. drenaż opaskowy, który jest urządzeniem służącym osuszaniu fundamentów budynku poprzez odprowadzanie nadmiaru wody na właściwą odległość od budynku, stosowanym szczególnie w przypadku budynku usytuowanego na gruncie niedostatecznie przepuszczalnym lub z płytko zalegającymi wodami gruntowymi. Czy drenaż taki wymaga uzyskania pozwolenia wodnoprawnego? Odpowiedź znajdziesz na str. 10.Kto odpowiada za instalację hydrantu do celów ppoż.
Czy gmina będąca właścicielem sieci wodociągowej może zezwolić prywatnemu inwestorowi na montaż hydrantu na sieci wodociągowej w celu zapewnienia wody do zewnętrznego gaszenia pożaru?
Agnieszka Zając prawnik, ekspert w Krajowym Zarządzie Gospodarki Wodnej w zakresie taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków oraz gospodarki wodno-ściekowej
Hydrant zewnętrzny jest częścią sieci wodociągowej, która stanowi źródło wody do celów przeciwpożarowych. Sieć wodociągowa należy do przedsiębiorstwa wod.-kan. lub gminy będącej zazwyczaj właścicielem tego przedsiębiorstwa (spółki). Wyposażenie sieci wodociągowej w przeciwpożarowe hydranty zewnętrzne, które będą służyć do pobierania wody w celu gaszenia pożaru, jest obowiązkiem gminy.
Obowiązek zapewnienia przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę do zewnętrznego gaszenia pożaru może spoczywać na prywatnym inwestorze. Niektóre rodzaje obiektów budowlanych wymagają uzgodnienia pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej, co wynika z:
• ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane,
• ustawy z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej oraz
• rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 17 września 2021 r. w sprawie uzgadniania projektu zagospodarowania działki lub terenu, projektu architektoniczno-budowlanego, projektu technicznego oraz projektu urządzenia przeciwpożarowego pod względem zgodności z wymaganiami ochrony przeciwpożarowej.
Ostatecznie, za zgodą właściciela sieci prywatny inwestor dokonuje instalacji hydrantu do sieci. Hydrant oczywiście musi spełniać odpowiednie normy, o których mowa w § 10 rozporządzenia ministra spraw wewnętrznych i administracji z 24 lipca 2009 r. w sprawie przeciwpożarowego zaopatrzenia w wodę oraz dróg pożarowych.
Podstawa prawna:
1. Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 1557).
2. Ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (tekst jedn.: Dz.U. z 2022 r. poz. 2077).
Przeniesienie pozwolenia wodnoprawnego za zgodą zakładu
Prawa i obowiązki wynikające z pozwolenia wodnoprawnego mogą przejść na inny podmiot m.in. za zgodą zakładu, na którego rzecz pozwolenie to zostało wydane. Sprawdź szczegóły.
Agnieszka Majewska prawnik, absolwentka Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Jagiellońskiego, specjalista z zakresu m.in. gospodarki wodno-ściekowej
Sytuację taką reguluje art. 411a Prawa wodnego. Zgodnie z nim obowiązkiem organu właściwego w sprawach pozwoleń wodnoprawnych, który wydał pozwolenie wodnoprawne, jest przeniesienie pozwolenia wodnoprawnego na rzecz innego podmiotu za zgodą strony, na której rzecz wydano to pozwolenie. Warunkiem umożliwiającym takie przeniesienie jest przyjęcie przez nowy podmiot wszystkich warunków określonych w tym pozwoleniu wodnoprawnym.
Więcej znajdziesz w wersji pełnej publikacji
Tematy publikacji w pełnej wersji
Kto odpowiada za instalację hydrantu do celów ppoż.
Przeniesienie pozwolenia wodnoprawnego za zgodą zakładu
Gdy podmiot nie przekazuje wyników prowadzonych pomiarów
Opóźnione sprawozdanie z wywozu ścieków – kary niezgodne z konstytucją
Operat wodnoprawny na likwidację urządzenia wodnego – praktyczne wskazówki
Odwodnienie dróg – czy konieczne są separatory
Drenaż odwadniający wokół budynku – czy wymaga pozwolenia wodnoprawnego
Co może powodować wzrost miedzi w ściekach
Opróżnianie zbiorników bezodpływowych – która stacja zlewna jest właściwa
Przygotowanie do wersji elektronicznej: RASTER studio, 603 59 59 71