- W empik go
Gospodarstwo agroturystyczne - ebook
Gospodarstwo agroturystyczne - ebook
„Czas na biznes“ to seria mini-poradników dla rozważających założenie własnej działalności w konkretnej branży. Poznaj charakterystykę rynku i konkurencję w sektorze, który najbardziej Cię interesuje. Dowiedz się jakiej kadry potrzebujesz, w co musisz wyposażyć lokal, a co najważniejsze – ile to wszystko kosztuje. W poradniku znajdziesz również rady dotyczące planu marketingowego czy technicznego, a także analizę SWOT.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-63799-20-5 |
Rozmiar pliku: | 589 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Sprawdzimy zatem, jak wyglądają w praktyce wszystkie najważniejsze aspekty związane z założeniem i prowadzeniem tego rodzinnego biznesu turystycznego. Przeanalizujemy rynek, doradzimy, na co zwrócić szczególną uwagę, tworząc ofertę dla gości, oraz podliczymy, czy i jak bardzo opłacalne jest to przedsięwzięcie.
Charakterystyka rynku
Zapotrzebowanie na usługi agroturystyczne jest coraz większe. Na współczesne wczasy pod gruszą decyduje się co roku ok. 1-1,5 mln Polaków. W czasach kiedy agroturystyka w Polsce dopiero zaczęła się rozwijać, czyli w roku 1990, było tylko 590 wyspecjalizowanych gospodarstw. Dziś jest ich około 12 000, choć jak twierdzą specjaliści, żeby pokryć zapotrzebowanie turystów, powinno być ich ok. 100 000. Jak widać, rynek jest wciąż nienasycony. Branża ta jest znacznie bardziej rozwinięta w krajach Europy Zachodniej. Tam już co dziesiąte gospodarstwo wiejskie utrzymuje się z agroturystyki.
Od początku lat 90., kiedy to powstała pierwsza regionalna organizacja agroturystyczna reprezentująca interesy branży, ich liczba wzrosła do 41. Każda z regionalnych izb zrzesza kilkanaście, kilkadziesiąt obiektów z danego terenu. Liczba ta najlapiej świadczy o tym, jak bardzo te organizacje są potrzebne prowadzącym gospodarstwa agroturystyczne.
Polskie gospodarstwa turystyczne oferują takie rodzaje noclegów, jak: pokoje gościnne, samodzielne jednostki mieszkaniowe, pokoje grupowe czy przyzagrodowe pola namiotowe. O wciąż niewykorzystanym potencjale tego rynku świadczy fakt, że prawie 1/3 (ok. 700 000) gospodarstw rolnych ma domy z kilkoma niewykorzystywanymi pokojami. Mogą one służyć jako potencjalna baza noclegowa.
Od kilku lat gospodarstwa agroturystyczne zaczynają się specjalizować w różnych niszach. Coraz więcej z nich swoją ofertę kieruje do dzieci niepełnosprawnych, nastawiając się m.in. na ich rehabilitację np. poprzez hipoterapię.
Konkurencja
Według różnych szacunków ogólna liczba obiektów wiejskiej bazy noclegowej w kraju wynosi ok. 12 000, z czego więcej niż połowę stanowią obiekty agroturystyczne. Liczba kwater agroturystycznych wynosi ok. 185 000. Wśród wszystkich działających w Polsce gospodarstw coraz więcej jest takich, których właściciele rezygnują z produkcji rolnej na rzecz rozwijania usług dla coraz bardziej wymagających gości. W biznes ten zaczynają inwestować osoby, które do tej pory niewiele miały wspólnego ze wsią, za to mają doświadczenie w hotelarstwie i turystyce. Dzięki nim powstają coraz lepiej wyposażone obiekty, które oferują gościom szeroki wachlarz coraz bardziej wysublimowanych atrakcji. Obowiązujące w nich ceny zaczynają zbliżać się do tych w hotelach i pensjonatach zlokalizowanych w najbardziej popularnych turystycznie miejscowościach. Na przeciwległym biegunie są wciąż najpowszechniej występujące małe gospodarstwa rodzinne, dla których goszczenie letników jest uzupełnieniem działalności rolniczej.
Plan marketingowy
Naszych przyszłych klientów będziemy szukać w całym kraju, dlatego też szczególną uwagę powinniśmy skupić na działaniach prowadzonych w internecie. Podstawą będzie własna strona internetowa. Nie musi to być bardzo skomplikowany serwis z zaawansowanymi rozwiązaniami technologicznymi. Witryna powinna być naszą wizytówką, dlatego też oprócz naszych danych i objaśnienia drogi dojazdu do naszego obiektu powinien znaleźć się na niej szeroki opis tego, co mamy do zaproponowania. Oprócz ciekawego opisu konieczne będzie umieszczenie w galerii zdjęć pokojów i poszczególnych części naszego gospodarstwa. W osobnej zakładce goście powinni mieć możliwość zapoznania się z atrakcjami regionu i miejscami wartymi odwiedzenia. Koszt stworzenia prostej strony wyniesie od 300 do ok. 1000 zł. Ważne, by nasza strona była pozycjonowania w miarę wysoko w wynikach wyszukiwania po wpisaniu w wyszukiwarce odpowiednich słów kluczowych.
Poza posiadaniem strony naszą obecność w internecie powinniśmy zaznaczyć także na większości portali ogłoszeniowych lub poświęconych agroturystyce. Na większości tego typu stron wpisy z opisem liczby pokojów, ich standardem i ceną są bezpłatne. Niektóre serwisy ogłoszeniowe pobierają opłatę kilkudziesięciu złotych rocznie. Zamieszczenie ogłoszenia za pośrednictwem takich witryn jest najtańszym sposobem dotarcia do potencjalnych klientów.