Granice zdrady - ebook
"Tylko świnie siedzą w kinie, co bogatsze, to w teatrze” – to słynne hasło malowane na warszawskich murach przez w ramach małego sabotażu na wiele lat ukształtowało postrzeganie przez polskie społeczeństwo życia artystycznego w okresie niemieckiej okupacji. Konspiracyjny ZASP i Tajna Rada Teatralna już w 1940 r. wydały zakaz występów w koncesjonowanych przez okupanta teatrach. Na widowniach nie brakowało jednak stęsknionych za swoimi ulubieńcami warszawiaków. Z tego powodu nie wszyscy artyści podporządkowali się zakazom, byli tacy, którzy nie zrezygnowali z wykonywania zawodu. Im poświęcona jest ta książka.
Oby nigdy nie przyszło nam żyć w czasach wojny i stawać przed podobnymi dylematami, z jakimi mierzyli się oni ponad osiemdziesiąt lat temu.
| Kategoria: | Historia |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-11-18338-4 |
| Rozmiar pliku: | 5,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
„Tylko świnie siedzą w kinie, co bogatsze to w teatrze” – to słynne hasło malowane na warszawskich murach przez Szare Szeregi w ramach małego sabotażu na wiele lat ukształtowało postrzeganie przez polskie społeczeństwo życia artystycznego w okresie niemieckiej okupacji. Nawet widmo ostracyzmu społecznego nie odstraszało jednak części mieszkańców stolicy przed przychodzeniem do kina i teatru w czasach, gdy wobec wszechobecnego niemieckiego terroru każdy dzień mógł okazać się ich ostatnim. Chociaż konspiracyjny Związek Artystów Scen Polskich (ZASP) i Tajna Rada Teatralna już w 1940 roku wydały decyzję o bojkocie koncesjonowanych przez okupanta teatrów, które w odróżnieniu od tajnych grup teatralnych nazywano teatrami jawnymi, na widowniach Komedii, Teatru Małych Form Miniatury czy Teatru Rozmaitości Jar nie brakowało stęsknionych za swoimi ulubionymi artystami warszawiaków¹. Liczby mówią zresztą same za siebie – wystawiany w 1941 roku spektakl teatru Komedia _Znajda_ obejrzało łącznie 15 207 osób, a jego wznowienie dwa lata później – 20 824 widzów².
Od kiedy w kwietniu 1940 roku otworzył podwoje prowadzony przez Stanisława Heinricha teatrzyk rewiowy Kometa, jak grzyby po deszczu zaczęły wyrastać w Warszawie nowe mniej lub bardziej ambitne sceny teatralne, z Teatrem Miasta Warszawy (współdzielonym w budynku dawnego Teatru Polskiego z niemieckim Theater der Stadt Warschau) pod dyrekcją Igo Syma i Komedią zarządzaną przez Józefa Artura Horwatha na czele. Prezentowano w nich sztuki w języku polskim i dla polskiej publiczności, a niekiedy nawet polskich autorów, jak choćby _Moralność pani Dulskiej_ Gabrieli Zapolskiej czy _Głupi Jakub_ Tadeusza Rittnera. Chociaż podlegały one niemieckiej cenzurze, aktorzy starali się na różne sposoby wplatać w nie elementy patriotyczne, czego najlepszym przykładem był wystawiony w 1944 roku pod „neutralnym” tytułem _Sen nocy lipcowej_ spektakl _Krakowiacy i górale_. Wśród artystów, którzy grali na okupacyjnych scenach Warszawy, znalazły się zresztą takie przedwojenne gwiazdy, jak Kazimierz Junosza-Stępowski, Antoni Fertner, Józef Węgrzyn, Adolf Dymsza, Maria Malicka, Ina Benita, Helena Grossówna czy Irena Malkiewicz-Domańska³.
Skomplikowane historie aktorów grających na deskach teatrów jawnych, którzy niejednokrotnie łączyli występy na scenie z pracą w konspiracji, opisywałem już w mojej wydanej w 2021 roku książce _Zagadka Iny Benity. AK-torzy kontra kolaboranci_⁴. Zauważyłem wówczas, że większość dyrektorów okupacyjnych scen i scenek to postaci, które są już dziś zupełnie zapomniane i trafiły na tak zwany śmietnik historii. O osobach takich jak Stanisław Heinrich, Józef Artur Horwath czy Jan Ludwik Kamienobrodzki nawet w publikacjach poświęconych teatrowi czasów wojny wspomina się jedynie pokrótce, przytaczając meldunki Polskiego Państwa Podziemnego dotyczące ich podejrzanych poczynań. Ich historia nie zaczęła się jednak w czasie drugiej wojny światowej, a ich przedwojenne życiorysy są często dość zaskakujące w kontekście dokonanych przez nich w okupacyjnej rzeczywistości wyborów. W publikacji _Granice zdrady. Artyści w czasie okupacji_ przybliżam więc losy tych kontrowersyjnych postaci od początku do końca, posiłkując się dokumentami, wspomnieniami i artykułami prasowymi.
Świat artystyczny czasów wojny to jednak nie tylko teatry jawne, ale także utwory literackie z prasy gadzinowej, krótkometrażowe filmy o charakterze propagandowym czy polakożerczy film _Heimkehr_ w reżyserii Gustava Ucicky’ego, w którym wystąpiło kilku polskich aktorów zwerbowanych (niejednokrotnie szantażem) przez współpracującego z Niemcami Igo Syma. W książce opisuję więc także losy takich postaci, jak kierownik administracyjny Film- und Propagandamittel-Vertriebsgesellschaft Franciszek Petersile, naczelna poetka „Nowego Kuriera Warszawskiego” i „Fali” Helena Wielgomasowa czy grający w _Heimkehrze_ Bogusław Samborski i Wanda Orzechowska-Szczepańska. Ich historie, choć w komunistycznej rzeczywistości przedstawiane jako przykłady zaprzedania się niemieckiemu okupantowi, po dokładniejszym zbadaniu okazują się o wiele bardziej skomplikowane i wymykają się jednoznacznej ocenie.
W ostatnim rozdziale przybliżam zaś życiorysy dwóch młodziutkich artystek, które w przededniu drugiej wojny światowej rozpoczynały dopiero karierę, a w warunkach okupacyjnych z powodzeniem ją rozwijały. Lida Abti, uczennica słynnej śpiewaczki operowej Ady Sari, nazywana była przez prasę gadzinową „słowikiem Warszawy”, z kolei Iwonka de Petry, jedna z dziecięcych gwiazd przedwojennego filmu _Przez łzy do szczęścia_, zyskała miano „polskiej Szirlejki”. Obie po wojnie znalazły się na emigracji, gdzie z mniejszym lub większym powodzeniem kontynuowały działalność artystyczną.
O tym, jak trudno oceniać po latach, kto w czasie wojny zachował się właściwie, najlepiej świadczy anegdota przytoczona przez aktora i reżysera Jerzego Waldena w książce wspomnieniowej _Teatr potrzebny_ z 1964 roku:
Kiedyś, skręcając z ulicy Cegielnianej w Piotrkowską , wpadłem nieoczekiwanie w objęcia koleżanki, z którą przed laty uczyłem się aktorstwa pod kierunkiem Zelwerowicza.
Po radosnych powitaniach zadałem jej zbanalizowane, ale podyktowane życzliwością pytanie:
– Co się z tobą działo podczas tych strasznych lat okupacji?
Obrzuciła mnie dumnym spojrzeniem.
– Nie rozumiem. Znasz mnie dobrze, więc wiesz, że nie potrafiłabym splamić godności polskiej aktorki. Nie zhańbiłam się współpracą z hitlerowcami. Nie występowałam na scenie. Pracowałam ciężko jako kelnerka.
Ucałowałem z szacunkiem dłonie polskiej Joanny d’Arc – w tym wypadku to określenie lepiej pasowało niż: Dziewica Orleańska – i wzruszony ruszyłem w dalszą drogę.
Po kilku minutach spotkałem drugą koleżankę. Nauczony poprzednim doświadczeniem tym razem sformułowałem pytanie rozsądniej.
– Oczywiście za okupacji pracowałaś jako kelnerka?
Wzrok nie może zabijać. Tylko to uratowało mi życie. Ale nie oszczędziła mi tonu pełnego pogardy.
– Od razu widać, że długie lata spędziłeś z dala od kraju. Uczciwa Polka nie splamiłaby się usługiwaniem szwabom. Przez cały czas okupacji pracowałam ciężko w moim fachu.
Odszedłem otumaniony.
Od owych spotkań upłynęło już wiele lat. Potrafiłem przez ten czas znaleźć odpowiedź na szereg skomplikowanych problemów. Jednego tylko nie udało mi się wyjaśnić do dzisiaj: która z moich szlachetnych koleżanek miała rację?⁵
Pozostawiam zatem odpowiedź na to pytanie czytelnikowi, nie narzucając swojej oceny, lecz pozostawiając mu pole do własnej opinii i refleksji na temat dokonanych przez dwanaścioro bohaterów tej książki wyborów. Oby nigdy nie przyszło nam żyć w czasach wojny i stawać przed podobnymi dylematami, z jakimi mierzyli się oni ponad osiemdziesiąt lat temu.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1. T. Mościcki, _Teatry Warszawy 1944–1945. Kronika_, Warszawa 2012, s. 17–18.
2. B. Korzeniewski, _Teatr warszawski podczas okupacji_, „Pamiętnik Teatralny” 1963, t. 12, z. 1–4 (45–48).
3. A. Wysiński, _Teatry jawne w Generalnym Gubernatorstwie_, „Pamiętnik Teatralny” 1963, t. 12, nr 1–4 (45–48).
4. M. Teler, _Zagadka Iny Benity. AK-torzy kontra kolaboranci_, Warszawa 2021.
5. J. Walden, _Teatr potrzebny_, Warszawa 1964, s. 256–257.
6. P. Bajko, _Czwarty w Białowieży_, „Las Polski” 2012, nr 12.
7. _Eheverkündigungen in Innsbruck_, „Innsbrucker Nachrichten” 1892, nr 135.
8. J. Tropiło, _Ernest Teofil Sym (1893–1950), weterynarz, biochemik_, _Polski słownik biograficzny_, t. 46, Kraków 2009–2010, s. 226.
9. Metryka chrztu Karla Antona Juliusa Syma, Taufbuch 1876–1897 der Pfarre Innsbruck-St. Jakob, fol. 438.
10. _Sprawozdanie dyrekcji C.K. Gimnazjum VIII. we Lwowie za rok szkolny 1911_, Lwów 1911, s. 80; R. Włodek, _Igo Sym (1896–1941), aktor filmowy, kabaretowy, teatralny, dyrektor teatru_, _Polski słownik biograficzny_, t. 46, Kraków 2009–2010, s. 226–229.
11. Akta personalne Juliana Karola Syma, Centralne Archiwum Wojskowe, sygn. AP 20079; Akta personalne Juliana Karola Syma, Centralne Archiwum Wojskowe, sygn. AP 1029/31731/17791.
12. A. Steinborn, _Wspomnienia z lat 1939–1945_, „Rocznik Warszawski” 1987, t. 19.
13. List Juliana Fałata do Heleny Fałatówny z ok. 10 lutego 1918 roku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, sygn. MBB/H-FJ/506.
14. Metryka ślubu Karola Antoniego Juliusza Syma i Heleny Rity Zdzisławy Fałatówny, Księga zaślubionych parafii rzymskokatolickiej św. Aleksandra w Warszawie, nr 307/1920.
15. List Juliana Fałata do Heleny Symowej z 24 października 1920 roku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, sygn. MBB/H-FJ/499.
16. Akta personalne Juliana Karola Syma, Centralne Archiwum Wojskowe, sygn. AP 1029/31731/17791.
17. Pismo woźnego Sądu Okręgowego w Warszawie Stanisława Bączkowskiego do Heleny Symowej z 23 czerwca 1923 roku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, sygn. MBB/H-FJ/209.
18. Dekret opieki dla Heleny Symowej z 5 maja 1923 roku, Muzeum Historyczne w Bielsku-Białej, sygn. MBB/H-FJ/2028; M. Aleksandrowicz, _W familijnym gronie_, „Wystawnik” 2013, nr 6.
19. _Julian _ , „Kurier Warszawski” 1929, nr 291.
20. _Tragiczna śmierć córki J. Fałata_, „Express Wieczorny Ilustrowany” 1931, nr 77.
21. _Sekwestr dóbr arc. Karola Stefana_, „Ilustrowany Dziennik Polski” 1919, nr 28; _Lista znawców dla spraw o wywłaszczenia na rok 1921_, „Dziennik Urzędowy Ministerstwa Sprawiedliwości” 1921, nr 4.
22. Akta personalne Juliana Karola Syma, Centralne Archiwum Wojskowe, sygn. AP 1029/31731/17791.
23. M.L., _Igo Sym na deskach teatralnych_, „Ilustrowany Kurier Codzienny” 1931, nr 186.
24. _Dziesięciolecie „Lutni” żywieckiej_, „Ilustrowany Kurier Codzienny” 1934, nr 57.
25. Z. Schindler, _Igo Sym (Spec. dla „Przeglądu Wieczornego”)_, „Przegląd Kresowy” 1930, nr 1.
26. _The Singing Saw – Die singende Säge_, wernersudendorf.de, http://wernersudendorf.de/2019/05/the-singing-saw-die-singende-saege/ (dostęp: 20.12.2020).
27. M.S., _Sym o swoich partnerkach_, „Kino” 1933, nr 28.
28. j.w., _Śpiewająca piła Igo Syma_, „Wieczór Warszawski” 1928, nr 99; J. Ukraińczyk, _Igo Sym na scenie wiedeńskiej_, „Kino” 1931, nr 31.
29. J., _Kto odbiera najwięcej listów_, „ABC” 1933, nr 209.
30. P. Gacek, _Ina Benita. Za wcześnie na śmierć_, Warszawa 2018, s. 47–48.
31. A. Mieszkowska, _Hanka Ordonówna. Miłość jej wszystko wybaczy_, Warszawa 2019, s. 85–93.
32. J. Steiner , _Gwiazdy, gwiazdy w redakcji_, „Kino” 1936, nr 52.
33. _Sym w Berlinie_, „Prawda o Filmie” 1937, nr 5.
34. R. Czejarek, _Sekrety Szczecina. Część 2_, Łódź 2015, s. 11–15.
35. J. Steiner , _Igo Sym i „Serenada”_, „Kino” 1938, nr 1.
36. K. Trojanowski, _Świnie w kinie? Film w okupowanej Polsce_, Warszawa 2018, s. 142–145.
37. _Artyści – ulubieńcy Warszawy kopią rowy ochronne_, „Express Lubelski i Wołyński” 1939, nr 239.
38. H. Rozwadowska, _Wspomnienia ważne i nieważne_, Warszawa 1966, s. 83–84.
39. J. Boryta-Nowakowska, _A chciałam być tylko aktorką…_, Warszawa 1995, s. 29.
40. R. Fajans, _Z Fryderykiem Jarosym_, „Parada” 1945, nr 22.
41. L. Lawiński, _Aczkolwiek_, Londyn 1963, s. 87.
42. A. Mieszkowska, _op. cit._, s. 128–131.
43. L. Sempoliński, _Druga połowa życia_, Warszawa 1985, s. 51–52.
44. _Kino w czasie okupacji – Igo Sym_, reż. Krzysztof Gostkowski, Polska 1991.
45. Kartoteka kontrwywiadu ZWZ-AK, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, IPN BU 2450.
46. _Ibidem_.
47. _Ibidem_.
48. Wykaz osób występujących w materiałach archiwalnych okresu okupacji rozpracowywanych przez wywiad i kontrwywiad Armii Krajowej, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN BU 200/1, t. 1.
49. _Devoli Deutsche Volkslichtspiele, Devoli G.m.b.H. mit Sitz Naumburg_, naumburg-geschichte.de, https://www.naumburg-geschichte.de/geschichte/devoli.htm (dostęp: 2.11.2024).
50. M. Teler, _Upadły amant. Historia Igo Syma_, Warszawa 2021, s. 253–254.
51. Informacje p. Alexandra Netschajewa z 9 października 2023 roku.
52. Informacje p. Alexandra Netschajewa z 9 października 2023 roku i 19 stycznia 2024 roku.
53. M. Szejnert, _Sława i infamia. Rozmowa z Bohdanem Korzeniewskim_, Kraków 1992, s. 37–38.
54. _Słownik biograficzny teatru polskiego_, t. 1: _1765–1965_, red. Z. Raszewski, Warszawa 1973, s. 378.
55. R. Niewiarowicz, _Prawda o Igo Symie_, „Tygodnik Powszechny” 1946, nr 14.
56. Informacja p. Alexandra Netschajewa z 9 października 2023 roku.
57. Informacja p. Alexandra Netschajewa z 16 października 2023 roku.
58. _Erich Claudius_, „Warschauer Kulturblätter” 1940, nr 1.
59. M. Getter, _„Warschauer Kulturblätter” – pismo dla społeczności niemieckiej (1940–1943)_, „Dzieje Najnowsze” 2010, r. 42, nr 1.
60. T. Mościcki, _Teatry Warszawy 1944–1945. Kronika_, Warszawa 2012, s. 763–766.
61. Teatr Polski w czasie wojny, Muzeum Teatralne w Warszawie, sygn. D.448–449.III, MT/IX/370.
62. Teatr Polski w czasie wojny, Muzeum Teatralne w Warszawie, sygn. D.448–449.III, MT/IX/370.
63. Kartoteka Reichsdeutschów i volksdeutschów z dystryktu warszawskiego, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN GK 876.
64. _Otwarcie teatru miejskiego w Warszawie_, „Nowy Kurier Warszawski” 1940, nr 235.
65. S. Marczak-Oborski, _Teatr czasu wojny. Polskie życie teatralne w latach II wojny światowej (1939–1945)_, Warszawa 1967, s. 310; L. Landau, _Kronika lat wojny i okupacji_, t. 1, Warszawa 1962, s. 717.
66. Umowa Igo Syma z 13 grudnia 1940 roku, ze zbiorów Filmarchiv Austria; List ofertowy Igo Syma z 2 stycznia 1941 roku, ze zbiorów Filmarchiv Austria; Umowa Igo Syma z 4 stycznia 1941 roku, ze zbiorów Filmarchiv Austria.
67. W. Hosenfeld, _„Staram się ratować każdego”. Życie niemieckiego oficera w listach i dziennikach_, Warszawa 2007, s. 362–363.
68. Sprawę werbowania polskich aktorów do filmu _Heimkehr_ przez Igo Syma opisuję szczegółowo w: M. Teler, _op. cit._, s. 238–243.
69. J.P., _Łódzki aktor Feliks Żukowski opowiada w jaki sposób Niemcy werbowali polskich artystów do filmu „Heimkehr”_, „Dziennik Łódzki” 1972, nr 288. Żukowski błędnie wspomina, że Ucicky rezydował w Hotelu Europejskim.
70. _Ibidem_.
71. T. Ortym, _„Gdzie hrabiny były kelnerkami”. Wspomnienia z „Kresów”_, „Kurier Polski” 1962, nr 10.
72. J. Galewski, _Pamiętnik_, maszynopis ze zbiorów Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, s. 10; B. Kunach, _Być tym, co słynie_, „Duży Format” 2003, nr 49.
73. Kartoteka Reichsdeutschów i volksdeutschów z dystryktu warszawskiego, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN GK 876; Informacja Bundesarchiv Berlin z 9 lipca 2021 roku.
74. J. Rzepecki, _Niewiarowicz w kontrwywiadzie – organizacja podziemia – czy Schiller był oficerem?_, „Pamiętnik Teatralny” 1964, t. 13, nr 4 (52). Sprawę likwidacji Igo Syma i rzekomego wyroku omówiłem dokładnie w: M. Teler, _op. cit._, s. 278–299.
75. R. Niewiarowicz, _op. cit._
76. _Ibidem_.
77. _Ibidem_.
78. L. Lawiński, _op. cit._, s. 88.
79. Materiały wywiadu i kontrwywiadu AK Okręgu Warszawskiego, Archiwum Instytutu Pamięci Narodowej, sygn. IPN BU 380/1, t. 1.
80. , _Rozmowa z człowiekiem, który zgładził Syma_, „Demokrata” 1944, nr 178.
81. S. Matuszczyk, _Likwidacja Igo Syma na ul. Mazowieckiej nr 10_, maszynopis, Archiwum Państwowe w Warszawie, sygn. 72/1332/0/0/72/57.