Facebook - konwersja
Przeczytaj fragment on-line
Darmowy fragment

Guzy mózgu u dzieci - Onkoporadnik część 1 - ebook

Format:
EPUB
Data wydania:
27 maja 2025
89,90
8990 pkt
punktów Virtualo

Guzy mózgu u dzieci - Onkoporadnik część 1 - ebook

Jeśli podejrzewasz, że twoje dziecko może mieć guza mózgu, albo zostało właśnie zdiagnozowane – ta książka jest dla ciebie. Od pierwszego objawu do poznania wroga. Chcę zabrać was, czytelników, do pasjonującego świata guzów mózgu i pomóc zrozumieć zależności, które mają wpływ na skuteczność leczenia. Przez 10 lat na onkologii uczyłam się oswajać czekanie, ale na to nie wszyscy mają czas. Gdyby oczekiwanie na wyniki, na efekt leczenia i na kolejny rok zakończony z uśmiechem na ustach niosły ze sobą pewność rezultatów zgodnych z tymi spodziewanymi, nie potrzebowalibyście tej książki. Chcę ułatwić wam przejście przez meandry świata onkologicznego bez poczekalni, gdzie w gąszczu wiadomości, mistyfikacji i rad szukacie wiedzy, która pomoże wam walczyć. Znajdziecie tutaj świat najważniejszych informacji dotyczących dziecięcych guzów mózgu – i nie tylko.

Kategoria: Poradniki
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 9788368343144
Rozmiar pliku: 1,0 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Je­śli po­dej­rze­wasz, że twój bli­ski może mieć guza mó­zgu, albo je­śli zo­stał wła­śnie zdia­gno­zo­wa­ny – ta książ­ka jest dla cie­bie.

Od pierw­sze­go ob­ja­wu do po­zna­nia wro­ga.

Chcę za­brać was, czy­tel­ni­ków, do pa­sjo­nu­ją­ce­go świa­ta gu­zów mó­zgu i po­móc zro­zu­mieć za­leż­no­ści, któ­re mają wpływ na sku­tecz­ność le­cze­nia.

Chcę uła­twić wam przej­ście przez me­an­dry świa­ta on­ko­lo­gicz­ne­go bez po­cze­kal­ni, w któ­rej w gąsz­czu wia­do­mo­ści, mi­sty­fi­ka­cji i rad szu­ka­cie wie­dzy. Wła­śnie tu­taj znaj­dzie­cie wy­bór naj­waż­niej­szych in­for­ma­cji do­ty­czą­cych no­wo­two­rów ukła­du ner­wo­we­go.

Pa­tro­nem tej książ­ki jest Hu­bert Bren­zak, 11-la­tek, któ­ry ni­g­dy nie do­ro­śnie, a któ­re­go dro­ga przez cho­ro­bę po­łą­czy­ła moje ser­ce z jego wspa­nia­ły­mi bli­ski­mi. To jed­na z ty­się­cy ro­dzin pod skrzy­dła­mi sil­nej dzi­siaj spo­łecz­no­ści: Guzy Mózgu u Dzie­ci. Ni­niej­sza książ­ka jest zbio­rem naj­now­szych da­nych, zgod­nych z me­dy­cy­ną do­wo­dów i prób ich uzy­ska­nia, ist­nie­ją­cych dzię­ki na­szym wo­jow­ni­kom le­czo­nym na ca­łym świe­cie.

Do­chód prze­zna­czo­ny ze sprze­da­ży książ­ki wes­prze Guzy Mózgu u Dzie­ci w dal­szej mi­sji to­wa­rzy­sze­nia ro­dzi­nom, edu­ka­cji i wspar­cia na każ­dym eta­pie cho­ro­by. Będzie gło­sem Bo­ha­te­rów z gu­za­mi mó­zgu.

In­for­ma­cje do­stęp­ne w książ­ce nie za­stę­pu­ją nie­za­leż­nej i pro­fe­sjo­nal­nej po­ra­dy me­dycz­nej, uzy­ska­nej pod­czas oso­bi­stej kon­sul­ta­cji. Książ­ka za­wie­ra in­for­ma­cje, dane, za­sa­dy, pro­ce­du­ry i wy­tycz­ne, któ­re są udo­stęp­nio­ne w celu efek­tyw­ne­go in­for­mo­wa­nia spo­łecz­no­ści o gu­zach mó­zgu. Guzy Mózgu u Dzie­ci nie po­no­szą żad­nej od­po­wie­dzial­no­ści za nie­od­po­wied­nie wy­ko­rzy­sta­nie tych in­for­ma­cji, stra­ty lub szko­dy po­nie­sio­ne w wy­ni­ku ko­rzy­sta­nia z in­for­ma­cji albo bez­kry­tycz­ne­go po­le­ga­nia na nich.

W tej książ­ce nie prze­czy­ta­cie o pro­to­ko­łach le­cze­nia, le­kach, te­ra­piach ukie­run­ko­wa­nych, róż­ni­cach w po­dej­ściach ani re­ko­men­da­cjach. Od­naj­dzie­cie to w ko­lej­nym to­mie.

Część dru­ga, „Le­cze­nie gu­zów mó­zgu u dzie­ci”, wła­śnie się dla was pi­sze!

Mag­da­le­na Un­dro Ło­kie­tek

Za­ło­ży­ciel­ka stron Guzy Mó­zgu u Dzie­ci, au­tor­ka 3 zbio­ro­wych to­mi­ków po­ezji „Ży­ciem pi­sa­ne” i ksią­żecz­ki „Adam i gu­zioł w gło­wie”, prze­zna­czo­nej dla naj­młod­szych dzie­ci wcho­dzą­cych w le­cze­nie guza mó­zgu, a wy­da­nej przez Sto­wa­rzy­sze­nie Ko­li­ber w 2019 roku.ROZDZIAŁ 1

Mózg, ja­kie­go nie zna­cie

„Układ ner­wo­wy czło­wie­ka to bar­dzo skom­pli­ko­wa­ny i sku­tecz­ny sys­tem za­rzą­dza­nia i ko­mu­ni­ka­cji”. Tak twier­dzi Mi­ni­ster­stwo Edu­ka­cji Na­ro­do­wej i nie spo­sób się z tym nie zgo­dzić.

Mózg jest naj­bar­dziej zło­żo­ną czę­ścią ludz­kie­go cia­ła. Jest sie­dzi­bą in­te­li­gen­cji, kon­tro­le­rem za­cho­wa­nia, du­ble­rem, twór­cą, in­ter­pre­ta­to­rem zmy­słów i kre­ato­rem ru­chu cia­ła. Le­żą­cy w swo­jej kost­nej po­wło­ce i ką­pa­ny w ochron­nym pły­nie, mózg jest źró­dłem wszyst­kich cech, któ­re de­fi­niu­ją na­sze czło­wie­czeń­stwo. Jest ser­cem bi­ją­cym w gło­wie. Jest czymś wię­cej niż ser­cem, jest naj­waż­niej­szym z ludz­kich or­ga­nów, bez któ­re­go spraw­ne dzia­ła­nie in­nych or­ga­nów, w tym ser­ca, by­ło­by nie­moż­li­we.

Mózg jest jak gru­pa eks­per­tów. Wszyst­kie czę­ści mó­zgu współ­pra­cu­ją ze sobą, mu­szą ze sobą współ­pra­co­wać, ale każ­da część – eks­pert – ma swo­je obo­wiąz­ki.

Nie będę zbyt szcze­gó­ło­wo oma­wiać neu­ro­ana­to­mii. Wie­dza z tego za­kre­su jest wam po­trzeb­na je­dy­nie na tyle, by zro­zu­mieć dzia­ła­nie mó­zgu jako sys­te­mu kon­tro­l­ne­go. Wraz z po­ja­wie­niem się zmia­ny w mó­zgu prze­sta­je on funk­cjo­no­wać za­leż­nie od miej­sca, gdzie znaj­du­je się zmia­na, co rów­nież nie po­zo­sta­je bez wpły­wu na cały or­ga­nizm.

Cały ośrod­ko­wy układ ner­wo­wy (OUN) to cen­trum za­rzą­dza­nia or­ga­ni­zmem. W jego skład wcho­dzą mó­zgo­wie oraz rdzeń krę­go­wy.

Pod­czas ana­li­zo­wa­nia in­for­ma­cji i przy­go­to­wy­wa­nia od­po­wied­nich re­ak­cji or­ga­ni­zmu czę­ści mó­zgu i rdze­nia krę­go­we­go ko­mu­ni­ku­ją się ze sobą za po­mo­cą wie­lu ście­żek neu­ro­no­wych. Gdy osta­tecz­ny wy­nik jest go­to­wy, prze­ka­zu­ją go do resz­ty cia­ła za po­mo­cą ner­wów ob­wo­do­we­go ukła­du ner­wo­we­go.

„Mózg” i „guz” będą w tej książ­ce naj­czę­ściej po­wta­rza­ny­mi sło­wa­mi.

Mózg moż­na po­dzie­lić na 3 pod­sta­wo­we jed­nost­ki: kre­so­mó­zgo­wie, śród­mó­zgo­wie i mó­zgo­wie tyl­ne.

Kresomózgowie

Kre­so­mó­zgo­wie po­dzie­lo­ne jest na po­ło­wy (pół­ku­le) przez głę­bo­ką szcze­li­nę. Obie czę­ści ko­mu­ni­ku­ją się ze sobą za po­mo­cą gru­be­go pa­sma włó­kien ner­wo­wych, zwa­ne­go cia­łem mo­dze­lo­wa­tym, leżące­go u pod­sta­wy tej szcze­li­ny. Cho­ciaż wy­da­ją się swo­imi lu­strza­ny­mi od­bi­cia­mi, są róż­ne. Lewa jest bar­dziej do­mi­nu­ją­ca w za­kre­sie ję­zy­ka, lo­gi­ki i zdol­no­ści ma­te­ma­tycz­nych, pra­wa od­po­wia­da na­to­miast za kre­atyw­ność i peł­ni klu­czo­wą rolę w sy­tu­acjach zwią­za­nych z dzie­dzi­na­mi ar­ty­stycz­ny­mi i mu­zycz­ny­mi oraz w od­nie­sie­niu do in­tu­icji.

Pod­czas cią­głej ko­mu­ni­ka­cji lewa i pra­wa pół­ku­la od­po­wia­da­ją za róż­ne za­cho­wa­nia, co jest zna­ne jako la­te­ra­li­za­cja mó­zgu. Pra­wie wszyst­kie sy­gna­ły z mó­zgu do cia­ła i od­wrot­nie krzyżują się w dro­dze. Ozna­cza to, że pra­wa pół­ku­la mó­zgo­wa kon­tro­lu­je głów­nie lewą stro­nę cia­ła, a lewa – przede wszyst­kim stro­nę pra­wą. Kie­dy jed­na po­ło­wa mó­zgu jest uszko­dzo­na, prze­ciw­na stro­na cia­ła jest do­tknię­ta skut­ka­mi tego fak­tu. Dla przy­kła­du udar w pra­wej pół­ku­li mó­zgu może spo­wo­do­wać pa­ra­liż le­wej ręki i nogi.

Pół­kule mó­zgowe po­dzie­lo­ne są na sek­cje, czy­li pła­ty, z któ­rych każ­dy spe­cja­li­zu­je się w róż­nych funk­cjach.

Oba pła­ty czo­ło­we znaj­du­ją się bez­po­śred­nio za czo­łem. Od­po­wia­da­ją za po­dej­mo­wa­nie de­cy­zji, pla­no­wa­nie i ro­zu­mie­nie mowy, wpły­wa­ją na mo­ty­wa­cję i poj­mo­wa­nie uczuć. Kie­dy no­sisz się z za­mia­rem zro­bie­nia cze­goś, wy­obra­żasz so­bie przy­szłość lub szu­kasz ar­gu­men­tów, by coś uza­sad­nić, te 2 pła­ty wy­ko­nu­ją więk­szość pra­cy.

W tyl­nej czę­ści każ­de­go pła­ta czo­ło­we­go znaj­du­je się kora ru­cho­wa, któ­ra po­ma­ga pla­no­wać, kon­tro­lo­wać i wy­ko­ny­wać ru­chy do­wol­ne, od­po­wie­dzial­na za ini­cjo­wa­nie po­ru­sza­nia się cia­ła. Płat czo­ło­wy nad­zo­ru­je do­bro­wol­ne funk­cje mo­to­rycz­ne, roz­wią­zy­wa­nie pro­ble­mów, uwa­gę, pa­mięć, ję­zyk i kon­tro­lę emo­cji. Za­wie­ra rów­nież korę ru­cho­wą i ob­szar Bro­ki. Kora ru­cho­wa umoż­li­wia pre­cy­zyj­ne ru­chy do­wol­ne na­szych mię­śni szkie­le­to­wych, pod­czas gdy ob­szar Bro­ki kon­tro­lu­je funk­cje mo­to­rycz­ne od­po­wie­dzial­ne za ge­ne­ro­wa­nie mowy. Utra­tę umie­jęt­no­ści po­słu­gi­wa­nia się ję­zy­kiem na­zy­wa­my afa­zją Bro­ki.

Obie sek­cje za pła­ta­mi czo­ło­wy­mi, zwa­ne pła­ta­mi cie­mie­nio­wy­mi, od­po­wia­da­ją za od­bie­ra­nie bodź­ców czu­cio­wych z in­nych czę­ści cia­ła, orien­ta­cję prze­strzen­ną i po­strze­ga­nie obiek­tów w spo­sób trój­wy­mia­ro­wy; wspie­ra­ją rów­nież czy­ta­nie i umie­jęt­no­ści aryt­me­tycz­ne. Płat cie­mie­nio­wy jest od­dzie­lo­ny od ko­lej­ne­go pła­ta bruz­dą cie­mie­nio­wo-po­ty­licz­ną i znaj­du­je się za bruz­dą cen­tral­ną. Jest od­po­wie­dzial­ny za prze­twa­rza­nie in­for­ma­cji sen­so­rycz­nych i za­wie­ra korę czu­cio­wą so­ma­to­sen­so­rycz­ną. Neu­ro­ny w pła­cie cie­mie­nio­wym od­bie­ra­ją in­for­ma­cje z re­cep­to­rów sen­so­rycz­nych i pro­prio­cep­to­rów w ca­łym cie­le, prze­twa­rza­ją je i na pod­sta­wie wcze­śniej­szej wie­dzy po­wo­du­ją pra­wi­dło­wą per­cep­cję do­ty­ka­ne­go obiek­tu.

Oba ob­sza­ry z tyłu mó­zgu to pła­ty po­ty­licz­ne, któ­re prze­twa­rza­ją ob­ra­zy z oczu i łą­czą te in­for­ma­cje z ob­ra­za­mi prze­cho­wy­wa­ny­mi w pa­mię­ci. Płat po­ty­licz­ny za­wie­ra korę wzro­ko­wą. Po­dob­nie jak płat cie­mie­nio­wy otrzy­mu­je on in­for­ma­cje z siat­ków­ki, a na­stęp­nie wy­ko­rzy­stu­je prze­szłe do­świad­cze­nia wzro­ko­we do in­ter­pre­to­wa­nia i roz­po­zna­wa­nia bodź­ców.

Ostat­nie sek­cje w pół­ku­lach mó­zgo­wych to pła­ty skro­nio­we, któ­re leżą przed ob­sza­ra­mi wzro­ko­wy­mi, pod pła­ta­mi cie­mie­nio­wy­mi i czo­ło­wy­mi.

Nie­za­leż­nie od tego, ja­kiej mu­zy­ki słu­chasz, twój mózg re­agu­je po­przez ak­tyw­ność tych sek­cji. Na szczy­cie każ­de­go pła­ta skro­nio­we­go znaj­du­je się ob­szar od­po­wie­dzial­ny za od­bie­ra­nie in­for­ma­cji z uszu. Płat skro­nio­wy prze­twa­rza bodź­ce słu­cho­we za po­śred­nic­twem kory słu­cho­wej. Ener­gia dźwię­ko­wa ak­ty­wu­je me­cha­no­re­cep­to­ry zlo­ka­li­zo­wa­ne w ko­mór­kach wło­sko­wa­tych wy­ście­ła­ją­cych śli­mak, wy­sy­ła­jąc im­pul­sy do kory słu­cho­wej. Im­puls jest prze­twa­rza­ny i prze­cho­wy­wa­ny na pod­sta­wie po­przed­nich do­świad­czeń. Dol­na część każ­de­go pła­ta skro­nio­we­go od­gry­wa rolę w two­rze­niu i od­zy­ski­wa­niu wspo­mnień. Inne jego czę­ści in­te­gru­ją wspo­mnie­nia i wra­że­nia sma­ko­we, słu­cho­we, wzro­ko­we i do­ty­ko­we, np. ob­szar Wer­nic­ke­go znaj­du­je się w pła­cie skro­nio­wym i od­gry­wa rolę w ro­zu­mie­niu mowy.

Ele­men­ty na­le­żą­ce do kre­so­mó­zgo­wia to tak­że: hi­po­kamp (frag­ment ukła­du lim­bicz­ne­go, od­po­wie­dzial­ny przede wszyst­kim za funk­cje pa­mię­cio­we), ko­mo­ry bocz­ne i ją­dra pod­staw­ne.

Układ lim­bicz­ny to spe­cy­ficz­ny układ struk­tur two­rzą­cych mózg; od­po­wia­da za pra­wi­dło­wy prze­bieg okre­ślo­nych pro­ce­sów fi­zjo­lo­gicz­nych. Po­ło­żo­ny jest on w ob­rę­bie kil­ku czę­ści ośrod­ko­we­go ukła­du ner­wo­we­go, przy czym do­kład­ne okre­śle­nie ob­sza­rów mó­zgu uczest­ni­czą­cych w funk­cjo­no­wa­niu ukła­du lim­bicz­ne­go jest nie­zwy­kle trud­ne, dla­te­go „układ lim­bicz­ny” to po­ję­cie od­no­szą­ce się do fi­zjo­lo­gii, a więc peł­nio­nych funk­cji. Do­kład­ne gra­ni­ce tego ukła­du w kon­tek­ście ana­to­micz­nym po­zo­sta­ją nie­ja­sne.

Głów­ną funk­cją przy­pi­sy­wa­ną ukła­do­wi lim­bicz­ne­mu jest od­biór do­znań wę­cho­wych. Wraz z roz­wo­jem na­uki z ukła­dem tym po­wią­za­no wie­le nie­zwy­kłych, istot­nych ról, umoż­li­wia­ją­cych pra­wi­dło­we funk­cjo­no­wa­nie ca­łe­go or­ga­ni­zmu. Uczest­ni­czy on m.in. w re­gu­la­cji za­cho­wań po­pę­do­wych (ta­kich jak np.: głód, uczu­cie pra­gnie­nia czy po­pęd sek­su­al­ny) oraz od­po­wia­da za emo­cje, np. lęki czy agresję. Hi­po­kam­py, któ­re wcho­dzą w skład ukła­du lim­bicz­ne­go, są jed­ny­mi z naj­waż­niej­szych ośrod­ków warun­ku­ją­cych pro­ces zapa-mię­ty­wa­nia.

Poza wa­run­ko­wa­niem od­czu­wa­nia nie­przy­jem­nych emo­cji okre­ślo­ne ele­men­ty ukła­du lim­bicz­ne­go są od­po­wie­dzial­ne za wy­wo­ły­wa­nie przy­jem­nych do­znań, ta­kich jak: eu­fo­ria, uczu­cie za­do­wo­le­nia oraz ra­dość. Poza funk­cja­mi zwią­za­ny­mi ze sfe­rą psy­chicz­ną oma­wia­ny układ uczest­ni­czy tak­że w re­gu­la­cji pew­nych ob­sza­rów go­spo­dar­ki hor­mo­nal­nej, a tak­że czyn­no­ści we­ge­ta­tyw­nych.

Międzymózgowie

Na­le­żą­ce do OUN mię­dzy­mó­zgo­wie zlo­ka­li­zo­wa­ne jest po­mię­dzy kre­so­mó­zgo­wiem a śród­mó­zgo­wiem, w cen­tral­nej czę­ści mó­zgo­wia, do­kład­niej po­mię­dzy spo­idłem przed­nim i tyl­nym, pod pół­ku­la­mi mó­zgu. W jego skład wcho­dzą m.in. wzgó­rze i pod­wzgó­rze oraz 3. ko­mo­ra ukła­du ko­mo­ro­we­go – tu wy­twa­rza­ny jest płyn mó­zgo­wo-rdze­nio­wy. Za czę­ści mię­dzy­mó­zgo­wia uzna­je się rów­nież szy­szyn­kę oraz przy­sad­kę mó­zgo­wą.

Wzgó­rze jest ośrod­kiem prze­kaź­ni­ko­wym mó­zgu. Otrzy­mu­je im­pul­sy afe­rent­ne (czu­cio­we) z re­cep­to­rów sen­so­rycz­nych w ca­łym cie­le i prze­twa­rza in­for­ma­cje w celu ich dys­try­bu­cji do od­po­wied­nie­go ob­sza­ru ko­ro­we­go. Jest rów­nież od­po­wie­dzial­ne za re­gu­la­cję świa­do­mo­ści i snu. Pod­wzgó­rze, jed­na z naj­mniej­szych czę­ści mó­zgu, jest nie­zbęd­ne do utrzy­ma­nia ho­me­osta­zy. Łą­czy ośrod­ko­wy układ ner­wo­wy z ukła­dem hor­mo­nal­nym. Nad­zo­ru­je czę­stość ak­cji ser­ca, ci­śnie­nie krwi, ape­tyt, pra­gnie­nie, tem­pe­ra­tu­rę i uwal­nia­nie róż­nych hor­mo­nów. Pod­wzgó­rze ko­mu­ni­ku­je się rów­nież z przy­sad­ką mó­zgo­wą w celu uwal­nia­nia lub ha­mo­wa­nia hor­monów: an­ty­diu­re­tycz­ne­go, kor­ty­ko­tro­pi­ny, go­na­do­tro­pi­ny, hor­mo­nu wzro­stu, pro­lak­ty­ny oraz oksy­to­cy­ny.

Wy­mie­nio­ne ośrod­ki ogól­nie kon­tro­lu­ją prze­bieg me­ta­bo­li­zmu. Sta­no­wią jed­ne z pod­sta­wo­wych gru­czo­łów do­krew­nych, wy­dzie­la­jąc hor­mo­ny, któ­re ste­ru­ją czyn­no­ścią in­nych gru­czo­łów, ta­kich jak np.: tar­czy­ca, go­na­dy czy nad­ner­cza. Szy­szyn­ka bie­rze udział w re­gu­la­cji ryt­mu snu i czu­wa­nia, do­dat­ko­wo wła­śnie w mię­dzy­mó­zgo­wiu obec­ne są roz­ma­ite ośrod­ki, któ­rych za­da­niem jest in­te­gra­cja róż­nych do­cie­ra­ją­cych do OUN bodź­ców czu­cio­wych.

Tyłomózgowie

Ty­ło­mó­zgo­wie jest czę­ścią mó­zgu, w któ­rej skład wcho­dzą: rdzeń prze­dłu­żo­ny, bę­dą­cy gór­ną czę­ścią rdze­nia krę­go­we­go, pień mó­zgu i po­marsz­czona kula zwa­na móżdż­kiem. Każ­da z tych struk­tur peł­ni funk­cje klu­czo­we w co­dzien­nym ży­ciu. Ośrod­ki w ty­ło­mó­zgo­wiu od­po­wia­da­ją m.in. za re­gu­la­cję od­dy­cha­nia, tra­wie­nia i snu . Wa­run­ku­ją tak­że za­cho­wa­nie ko­or­dy­na­cji ru­cho­wej.

Pień mó­zgu ana­to­micz­nie skła­da się ze śród­mó­zgo­wia, rdze­nia prze­dłu­żo­ne­go oraz mo­stu.

Zbu­do­wa­ny w ca­ło­ści z tkan­ki ner­wo­wej, jest za­nu­rzo­ny w pły­nie mó­zgo­wo-rdze­nio­wym. Wszyst­kie czyn­no­ści, któ­re czło­wiek wy­ko­nu­je (w du­żej mie­rze pod­świa­do­mie), ma­ją­ce na celu utrzy­mać go przy ży­ciu, pod­le­ga­ją kon­tro­li pnia mó­zgu, za­tem to dzię­ki nie­mu ży­cie jest moż­li­we. Most to jed­na z naj­waż­niej­szych czę­ści pnia mó­zgu. Na­zwa „most” po­cho­dzi od cha­rak­te­ry­stycz­nej struk­tu­ry: wie­le włó­kien prze­cho­dzi tu z jed­nej stro­ny cia­ła na dru­gą.

Przed­nia część mo­stu jest wy­pu­kła i moż­na ją ła­two zo­ba­czyć jako wi­docz­ne roz­dę­cie pod­czas oglą­da­nia pnia mó­zgu od przo­du. Po­wierzch­nia przed­nie­go roz­dę­cia za­wie­ra bruz­dę pod­staw­ną, w któ­rej spo­czy­wa tęt­ni­ca pod­staw­na. Tyl­ny most jest po­łą­czo­ny z móżdż­kiem za po­mo­cą środ­ko­wych, naj­więk­szych szy­puł móżdż­ku. Ta część mo­stu two­rzy też gór­ną część dna 4. ko­mo­ry.

Obej­mu­je on dro­gi od­po­wie­dzial­ne za prze­ka­zy­wa­nie im­pul­sów z kory ru­cho­wej do móżdż­ku, rdze­nia prze­dłu­żo­ne­go i wzgó­rza . Peł­ni za­sad­ni­czą rolę w re­gu­la­cji od­dy­cha­nia i in­nych „au­to­ma­tycz­nych” funk­cji ży­cio­wych, ta­kich jak tra­wie­nie po­kar­mów. Jego pra­wi­dło­we dzia­ła­nie umoż­li­wia tak­że wej­ście w fazę REM snu.

Śródmózgowie

Śród­mó­zgo­wie zlo­ka­li­zo­wa­ne jest mię­dzy ty­ło­mó­zgo­wiem a przo­do­mó­zgo­wiem. Do śród­mó­zgo­wia na­le­żą ko­na­ry mó­zgu, wo­do­ciąg mó­zgu i po­kry­wa śród­mó­zgo­wia.

Wo­do­ciąg mó­zgu to wą­ski ka­nał łą­czą­cy ko­mo­rę 3. z 4. Dzię­ki nie­mu moż­li­wy jest prze­pływ pły­nu mó­zgo­wo-rdze­nio­we­go mię­dzy ko­mo­ra­mi.

Rdzeń prze­dłu­żo­ny znaj­du­je się na dole pnia mó­zgu, gdzie rdzeń krę­go­wy spo­ty­ka się z otwo­rem wiel­kim czasz­ki. Jest klu­czo­wy dla prze­ży­cia, m.in. mo­ni­to­ru­je układ od­de­cho­wy za po­mo­cą che­mo­re­cep­to­rów. Re­cep­to­ry mogą wy­kry­wać zmia­ny w che­mii krwi. Są od­po­wie­dzial­ne za wy­kry­wa­nie spad­ku pH pły­nu mó­zgo­wo-rdze­nio­we­go, wzro­stu ilo­ści CO₂ oraz spad­ku ilo­ści O₂. Naj­sil­niej ak­ty­wu­je je spa­dek pH zwią­za­ny ze wzro­stem ilo­ści CO₂. Sty­mu­lu­je to ośro­dek od­de­cho­wy do zwięk­sze­nia czę­sto­ści od­de­chów. Gdy na­to­miast wy­kry­ty zo­sta­nie wzrost pH zwią­za­ny ze spad­kiem ilo­ści CO₂, do­cho­dzi do zwol­nie­nia ak­tyw­no­ści od­de­cho­wej i zmniej­sze­nia czę­sto­tli­wości wde­chów. Rdzeń prze­dłu­żo­ny jest rów­nież ośrod­kiem ser­co­wo-na­czy­nio­wym i na­czy­nio­ru­cho­wym. Może re­gu­lo­wać ci­śnie­nie krwi oraz tęt­no i skur­cze ser­ca w za­leż­no­ści od po­trzeb or­ga­ni­zmu, a po­nad­to kon­tro­lu­je od­ru­chy, ta­kie jak: wy­mio­ty, po­ły­ka­nie, ka­szel i ki­cha­nie.

W rdze­niu prze­dłu­żo­nym i mo­ście znaj­du­ją się rów­nież twór siat­ko­wa­ty oraz gru­pa ją­der szwu.

Twór siat­ko­wa­ty (tak­że układ siat­ko­wa­ty) jest sie­cią neu­ro­nów roz­pro­szo­nych na ca­łej dłu­go­ści pnia mó­zgu. To siat­ka ko­mó­rek i włó­kien ner­wo­wych, łącząca się ze wszyst­ki­mi ukła­da­mi sen­so­rycz­ny­mi i więk­szo­ścią re­jo­nów mó­zgu. Wpro­wa­dza mózg w stan po­bu­dze­nia i sku­pie­nia, umoż­li­wia­jąc przy tym ucze­nie się i za­pa­mię­ty­wa­nie. Okre­sy snu są nam nie­zbęd­ne do prze­trwa­nia – mózg po­trze­bu­je fazy od­po­czyn­ku, żeby móc le­piej przy­swa­jać wie­dzę.

Układ siat­ko­wa­ty od­po­wia­da za świa­do­mość oto­cze­nia, umie­jęt­ność ucze­nia się, my­śle­nia i dzia­ła­nia. Pro­ce­sy my­ślo­we prze­bie­ga­ją w ko­rze mó­zgo­wej, ale sy­gnał do ich ak­tyw­no­ści na­pły­wa z ukła­du siat­ko­wa­te­go.

Móż­dżek, zna­ny jako mały mózg, od­po­wia­da za płyn­ne, sko­or­dy­no­wa­ne ru­chy do­wol­ne. To wła­śnie móż­dżek umoż­li­wia nam ta­niec, jaz­dę na ro­we­rze i sta­bil­ny chód.

Sama na­zwa wzię­ła się stąd, że móżdżek przy­po­mi­na zde­cy­do­wa­nie więk­sze od nie­go pół­ku­le mó­zgo­we. Obie jego pół­ku­le łą­czą się ze sobą ro­ba­kiem móżdż­ku. Są­sia­du­je z 4. ko­mo­rą oraz na­le­żą­cy­mi do pnia mó­zgu mo­stem i rdze­niem prze­dłu­żo­nym.

Na po­wierzch­ni móżdż­ku znaj­du­ją się licz­ne szcze­li­ny, a do ko­mu­ni­ka­cji z in­ny­mi czę­ścia­mi mó­zgo­wia słu­żą 3 pary ko­na­rów móżdż­ku:

- ko­na­ry dol­ne (łą­czą­ce móż­dżek z rdze­niem prze­dłu­żo­nym),
- ko­na­ry środ­ko­we (łą­czą­ce go z mo­stem),
- ko­na­ry gór­ne (da­ją­ce po­łą­cze­nie móżdż­ku ze śród­mó­zgo­wiem).

Po­wierzch­nię mó­zgu i móżdż­ku po­kry­wa wspo­mnia­na już wcze­śniej istot­na war­stwa tkan­ki, na­zy­wa­na korą. Więk­szość prze­twa­rza­nia in­for­ma­cji w mó­zgu od­by­wa się wła­śnie w niej.

Kie­dy lu­dzie mó­wią o isto­cie sza­rej w mó­zgu, mają na my­śli korę mó­zgo­wą. Kora jest sza­ra, po­nie­waż ner­wy w tym ob­sza­rze nie mają izo­la­cji, któ­ra spra­wia, że więk­szość in­nych czę­ści mó­zgu wy­da­je się bia­ła. Fał­dy w mó­zgu zwięk­sza­ją jego po­wierzch­nię, a tym sa­mym ilość isto­ty sza­rej i ob­ję­tość in­for­ma­cji, któ­re moż­na prze­two­rzyć.

Ko­lej­nym istot­nym frag­men­tem ośrod­ko­we­go ukła­du ner­wo­we­go jest znaj­du­ją­cy się w krę­go­słu­pie rdzeń krę­go­wy.

Jego za­da­niem jest wy­sy­ła­nie po­le­ceń ru­cho­wych z mó­zgu do cia­ła ob­wo­do­we­go i prze­ka­zy­wa­nie in­for­ma­cji sen­so­rycz­nych z na­rzą­dów zmy­słów do mó­zgu.

Wła­ści­wy rdzeń krę­go­wy roz­cią­ga się od otwo­ru wiel­kie­go czasz­ki do 1. lub 2. krę­gu lę­dź­wio­we­go. Two­rzy dwu­kie­run­ko­wą ścież­kę mię­dzy mó­zgiem a cia­łem i dzie­li się na 4 re­gio­ny: szyj­ny, pier­sio­wy, lę­dź­wio­wy i krzy­żo­wy. Re­gio­ny te są po­dzie­lo­ne na 31 seg­men­tów z 31 pa­ra­mi ner­wów rdze­nio­wych. Ist­nie­je 8 ner­wów szyj­nych, 12 ner­wów pier­sio­wych, 5 ner­wów lę­dź­wio­wych, 5 ner­wów krzy­żo­wych i 1 nerw gu­zicz­ny. Każ­dy nerw wy­cho­dzi z krę­go­słu­pa i przez otwo­ry mię­dzy­krę­go­we do­cie­ra do wy­zna­czo­ne­go miej­sca w cie­le. Rdzeń krę­go­wy koń­czy się stoż­ko­wa­tą struk­tu­rą, któ­ra jest pod­trzy­my­wa­na do koń­ca ko­ści gu­zicz­nej. Znaj­du­ją­ce się w ca­łym krę­go­słu­pie wię­za­dła za­bez­pie­cza­ją rdzeń od góry do dołu.

Za­nim in­for­ma­cje sen­so­rycz­ne do­trą do mó­zgu, wę­dru­ją z cia­ła do rdze­nia krę­go­we­go. Za po­mo­cą neu­ro­nów 1., 2. i 3. rzę­du prze­miesz­cza­ją się w górę. Neu­ro­ny 1. rzę­du od­bie­ra­ją im­pul­sy ze skó­ry i pro­prio­cep­to­rów i wy­sy­ła­ją je do rdze­nia krę­go­we­go. Na­stęp­nie łą­czą się z neu­ro­na­mi 2. rzę­du. Te wy­sy­ła­ją im­pul­sy do wzgó­rza i móżdż­ku. Na ko­niec neu­ro­ny 3. rzę­du od­bie­ra­ją te im­pul­sy we wzgó­rzu i prze­ka­zu­ją je do so­ma­to­sen­so­rycz­nej czę­ści mó­zgu. Od­czu­cia so­ma­to­sen­so­rycz­ne to ci­śnie­nie, ból, tem­pe­ra­tu­ra i in­for­ma­cje od zmysłów cia­ła.

Ochro­nę mó­zgu i rdze­nia krę­go­we­go za­pew­nia­ją rów­nież ko­ści, opo­ny mó­zgo­we i pły­ny mó­zgo­wo-rdze­nio­we. War­to wspo­mnieć tu o jesz­cze jed­nym waż­nym aspek­cie ochron­nym: znaj­du­ją­cej się w mó­zgu ba­rie­rze krew–mózg, fi­zjo­lo­gicz­nym ogra­ni­cze­niu i za­bez­pie­cze­niu ukła­du ner­wo­we­go przed szko­dli­wy­mi sub­stan­cja­mi i czyn­ni­ka­mi. Umoż­li­wia ona ści­śle wy­se­lek­cjo­no­wa­ny trans­port po­mię­dzy krwią a pły­nem mó­zgo­wo-rdze­nio­wym. Układ ner­wo­wy jest dzię­ki niej od­izo­lo­wa­ny od krwi, a ba­rie­ra po­zwa­la na utrzy­ma­nie opty­mal­ne­go śro­do­wi­ska do pra­wi­dło­we­go funk­cjo­no­wa­nia tego ukła­du .

Ba­rie­ra z jed­nej stro­ny chro­ni mózg przed szko­dli­wy­mi sub­stan­cja­mi, a z dru­giej – utrud­nia le­cze­nie.

Ze wzglę­du na zna­cze­nie i de­li­kat­ną na­tu­rę ośrod­ko­we­go ukła­du ner­wo­we­go cia­ło ści­śle mo­ni­to­ru­je krew prze­pły­wa­ją­cą do i z nie­go. Układ ser­co­wo-na­czy­nio­wy za­pew­nia cią­głą, na­tle­nio­ną krew, po­nie­waż spa­dek po­zio­mu na­tle­nie­nia może być szko­dli­wy. Tęt­ni­ce szyj­ne wspól­ne roz­ga­łę­zia­ją się od aor­ty, któ­ra trans­por­tu­je bo­ga­tą w tlen krew z ser­ca w celu dys­try­bu­cji do wszyst­kich na­czyń cia­ła. Tęt­ni­ca szyj­na wspól­na roz­ga­łę­zia się da­lej na pra­wą i lewą tęt­ni­cę we­wnętrz­ną i ze­wnętrz­ną, za­opa­tru­jąc czasz­kę w krew. Tęt­ni­ce krę­go­we za­czy­na­ją się w szyi i roz­wi­dla­ją, gdy wcho­dzą do czasz­ki przez otwór wiel­ki. Za­opa­tru­ją one przed­nią część rdze­nia krę­go­we­go, a na­stęp­nie łą­czą się z tęt­ni­cą pod­staw­ną, któ­ra od­po­wia­da za do­star­cza­nie krwi do pnia mó­zgu i móżdż­ku. Koło Wil­li­sa za­pew­nia na­to­miast cią­głe krą­że­nie krwi, na­wet je­śli jed­na z tęt­nic nie dzia­ła pra­wi­dło­wo. Two­rzą je tęt­ni­ce szyj­ne we­wnętrz­ne i tęt­ni­ce kręgowe.

Po wy­ko­na­niu pra­cy w ośrod­ko­wym ukła­dzie ner­wo­wym krew wra­ca do płuc w celu na­tle­nie­nia .ROZDZIAŁ 2.1

Gle­ja­ki i inne ro­ba­ki

Prze­ra­ża­ją­co jest usły­szeć słowa „To może być guz mó­zgu”. Nie wszyst­kie jed­nak guzy mó­zgu są no­wo­two­ro­we, nie wszyst­kie za­gra­ża­ją ży­ciu lub wy­ma­ga­ją le­cze­nia. Po­znaj ob­ja­wy, trak­tuj je po­waż­nie i nie­zwłocz­nie po­dziel się oba­wa­mi ze swo­im le­ka­rzem.

Ist­nie­je po­nad 100 róż­nych ty­pów gu­zów mó­zgu, zmian i tor­bie­li, róż­nią­cych się miej­scem wy­stę­po­wa­nia i ro­dza­jem ko­mó­rek, z któ­rych się skła­da­ją.

O wszyst­kich ro­dza­jach gu­zów prze­czy­ta­cie w tej książ­ce.

Po­szcze­gól­ne typy zmian i ich stop­nie wy­stę­pu­ją oczy­wi­ście w róż­nym na­tę­że­niu – pro­cen­to­wo od war­to­ści dwu­cy­fro­wych w ska­li ogól­nej do za­le­d­wie ułam­ka pro­cen­ta (por. dia­gram 1 – patrz na na­stęp­nej stro­nie).

Guz mó­zgu to naj­częst­szy ro­dzaj li­te­go no­wo­two­ru wie­ku dzie­cię­ce­go i dru­gi co do czę­sto­ści wy­stę­po­wa­nia no­wo­twór zło­śli­wy u dzie­ci, za­raz po bia­łacz­ce. Guzy ma­ją­ce swój po­czą­tek w mó­zgu okre­śla­my jako pier­wot­ne, pod­czas gdy te, któ­re prze­miesz­cza­ją się do tkan­ki mó­zgo­wej z in­nych na­rzą­dów, zwa­ne są gu­za­mi prze­rzu­to­wy­mi (wtór­ny­mi).

Ob­ja­wy neu­ro­lo­gicz­ne w prze­bie­gu gu­zów mó­zgu wy­ni­ka­ją z obec­ności nie­pra­wi­dło­wej masy w mó­zgu, więc sam guz jest zbio­rem ko­mó­rek, któ­re roz­ro­sły się w nie­kon­tro­lo­wa­ny spo­sób. Zna­jo­mość spe­cy­ficz­nych cech wa­run­ku­ją­cych wy­stę­po­wa­nie ob­ja­wów kli­nicz­nych zwią­za­nych z obec­no­ścią zmia­ny gu­zo­wej w mó­zgu, jak rów­nież ob­ja­wów kli­nicz­nych w prze­bie­gu róż­nych ze­spo­łów uwa­run­ko­wa­nych ge­ne­tycz­nie, po­zwa­la na wcze­sne po­sta­wie­nie dia­gno­zy oraz wdro­że­nie le­cze­nia przy­czy­no­we­go lub ob­ja­wo­we­go, co w znacz­nym stop­niu zwięk­sza szan­sę wy­zdro­wie­nia.

Dia­gram 1. Współ­czyn­ni­ki za­pa­dal­no­ści na no­wo­two­ry mó­zgu i in­nych ośrod­ko­wych ukła­dów ner­wo­wych (OUN) u dzie­ci w wie­ku 0–14 lat (dane z lat 2016–2020; w proc.)

Źró­dło: https://on­li­ne­li­bra­ry.wi­ley.com/doi/10.1002/ctm2.1560

Ro­ko­wa­nie w przy­pad­ku gu­zów mó­zgu u dzie­ci za­le­ży od wie­lu czyn­ni­ków: wie­ku dziec­ka, cza­su wy­stą­pie­nia pierw­szych ob­ja­wów, pod­ty­pu hi­sto­lo­gicz­ne­go, za­kre­su re­sek­cji i prze­pro­wa­dzo­ne­go le­cze­nia.

Zbio­ro­wy wkład ba­da­czy z dzie­dzin neu­ro­on­ko­lo­gii, neu­ro­chi­rur­gii, ra­dio­te­ra­pii, neu­ro­lo­gii, neu­ro­pa­to­lo­gii, neu­ro­ra­dio­lo­gii i bio­lo­gii mo­le­ku­lar­nej do­pro­wa­dził do znacz­nych po­stę­pów w le­cze­niu nie­któ­rych gu­zów mó­zgu .

W obec­nej erze le­cze­nie ewo­lu­uje od hi­sto­rycz­ne­go stan­dar­du ra­dio­te­ra­pii i kon­wen­cjo­nal­nej che­mio­te­ra­pii do bar­dziej za­awan­so­wa­ne­go po­dej­ścia, w któ­rym me­to­dy le­cze­nia są sto­so­wa­ne w ra­mach do­sto­so­wa­nych do ry­zy­ka, a te­ra­pie ukie­run­ko­wa­ne mo­le­ku­lar­nie są wdra­ża­ne w celu uzu­peł­nie­nia lub, w nie­któ­rych przy­pad­kach, wręcz za­stą­pie­nia kon­wen­cjo­nal­nej te­ra­pii.

Obec­ne stra­te­gie te­ra­peu­tycz­ne wciąż jed­nak wią­żą się z wy­so­kim ry­zy­kiem wy­stą­pie­nia skut­ków ubocz­nych, szcze­gól­nie u ma­łych dzie­ci. Te, któ­re do­świad­czy­ły guza mó­zgu, od­czu­wa­ją wy­jąt­ko­we na­stęp­stwa le­cze­nia w po­rów­na­niu z ró­wie­śni­ka­mi z in­nym no­wo­two­rem zło­śli­wym. Są bar­dziej na­ra­żo­ne na znacz­ne upo­śle­dze­nie w za­kre­sie funk­cji po­znaw­czych, neu­ro­lo­gicz­nych, en­do­kry­no­lo­gicz­nych, spo­łecz­nych i emo­cjo­nal­nych – w za­leż­no­ści od lo­ka­li­za­cji i ro­dza­ju guza OUN. Ge­no­mi­ka no­wej ge­ne­ra­cji rzu­ci­ła świa­tło na sze­ro­ką he­te­ro­ge­nicz­ność mo­le­ku­lar­ną dzie­cię­cych gu­zów mó­zgu i zi­den­ty­fi­ko­wa­ła waż­ne geny i ścież­ki sy­gna­ło­we, któ­re słu­żą do na­pę­dza­nia pro­li­fe­ra­cji guza. Ta wie­dza wpły­nę­ła na dzie­dzi­nę ba­dań, do­star­cza­jąc po­ten­cjal­nych ce­lów te­ra­peu­tycz­nych o niż­szej tok­sycz­no­ści.

Dzię­ki po­stę­po­wi w tech­ni­kach ob­ra­zo­wa­nia, bio­lo­gii mo­le­ku­lar­nej i ge­ne­ty­ce guzy mó­zgu u dzie­ci są do­brze roz­po­zna­wa­ne, ale wciąż kla­sy­fi­ko­wa­ne jako naj­częst­sza przy­czy­na zgo­nów wśród wszyst­kich no­wo­two­rów wie­ku dzie­cię­ce­go .ROZDZIAŁ 2.2

Czy to na pew­no guz mó­zgu

Guzy mó­zgu mogą być wy­kry­te przy­pad­ko­wo, np. przy oka­zji dia­gno­sty­ki zwią­za­nej z ura­zem na pla­cu za­baw czy kon­se­kwen­cją ja­kie­goś wy­pad­ku, ale dro­ga do osta­tecz­ne­go roz­po­zna­nia czę­sto za­czy­na się od wła­ści­we­go ro­ze­zna­nia ob­ja­wów i oce­ny ry­zy­ka.

Ob­ja­wy mogą po­ja­wiać się stop­nio­wo i na­si­lać z cza­sem lub wy­stą­pić na­gle, np. w po­sta­ci na­pa­du pa­dacz­ko­we­go. Guz może rów­nież nie po­wo­do­wać żad­nych za­uwa­żal­nych ob­ja­wów albo pro­wa­dzić do na­głych, po­waż­nych, szyb­ko po­gar­sza­ją­cych sy­tu­ację skutków.

Ob­ja­wy guza mó­zgu za­leż­ne są więc od umiej­sco­wie­nia i tego, jak wol­no lub szyb­ko ro­śnie – może roz­wi­jać się na­gle lub po­wo­li, przez mie­sią­ce, a na­wet lata.

Pierw­sze ob­ja­wy naj­czę­ściej sta­no­wią na­stęp­stwa wzmo­żo­ne­go ci­śnie­nia śród­czasz­ko­we­go, bę­dą­ce­go wy­ni­kiem ogra­ni­czo­nych moż­li­wo­ści wzro­stu nie­pra­wi­dło­wej masy w ob­rę­bie czasz­ki, lub two­rzą ze­spół ob­ja­wów wy­ni­ka­ją­cych bez­po­śred­nio z uszko­dze­nia okre­ślo­nych struk­tur w mó­zgu.

Dla przy­kła­du guzy w tych czę­ściach mó­zgo­wia, któ­re kon­tro­lu­ją ru­chy lub czu­cie, mogą po­wo­do­wać osła­bie­nie lub drę­twie­nie czę­ści cia­ła, czę­sto tyl­ko po jed­nej stro­nie.

Guzy zlo­ka­li­zo­wa­ne w czę­ściach mó­zgu od­po­wie­dzial­nych za mowę lub w ich po­bli­żu mogą po­wo­do­wać pro­ble­my z wy­po­wia­da­niem się, a na­wet ro­zu­mie­niem słów.

Guzy w przed­niej czę­ści mó­zgu mogą cza­sa­mi wpły­wać na my­śle­nie, oso­bo­wość i umie­jęt­no­ści ję­zy­ko­we.

Guzy móżdż­ku (dol­nej, tyl­nej czę­ści mó­zgu, któ­ra kon­tro­lu­je ko­or­dy­na­cję) mogą po­wo­do­wać trud­no­ści z cho­dze­niem, z pre­cy­zyj­ny­mi ru­cha­mi dło­ni, ra­mion, stóp i nóg, pro­ble­my z po­ły­ka­niem lub syn­chro­ni­za­cją ru­chów ga­łek ocznych, a tak­że zmia­ny ryt­mu mowy.

Guzy zlo­ka­li­zo­wa­ne w tyl­nej czę­ści mó­zgo­wia lub wo­kół przy­sad­ki mó­zgo­wej, ner­wów wzro­ko­wych lub nie­któ­rych in­nych ner­wów czasz­ko­wych mogą wy­wo­ły­wać pro­ble­my ze wzro­kiem.

Guzy w ob­rę­bie in­nych ner­wów czasz­ko­wych lub w ich po­bli­żu mogą pro­wa­dzić do utra­ty słu­chu (w jed­nym lub obu uszach), pro­ble­mów z rów­no­wa­gą, osła­bie­nia nie­któ­rych mię­śni twa­rzy, drę­twie­nia lub bólu twa­rzy bądź trud­no­ści z po­ły­ka­niem.

Guzy rdze­nia krę­go­we­go mogą po­wo­do­wać drę­twie­nie, osła­bie­nie lub brak ko­or­dy­na­cji rąk i/lub nóg (za­zwy­czaj po obu stro­nach cia­ła), a tak­że pro­ble­my z pę­che­rzem mo­czo­wym lub je­li­ta­mi.

Wy­stę­po­wa­nie co naj­mniej jed­ne­go z po­wyż­szych ob­ja­wów nie musi ozna­czać, że two­je dziec­ko ma guza mó­zgu lub rdze­nia krę­go­we­go. Wszyst­kie te symp­to­my mogą mieć inne przy­czy­ny. Mimo to, je­śli two­je dziec­ko ma któ­ry­kol­wiek z tych ob­ja­wów, a zwłasz­cza o ile on nie ustę­pu­je lub na­si­la się z cza­sem, skon­sul­tuj się z le­ka­rzem dziec­ka, aby zna­leźć przy­czy­nę i le­czyć ją, je­śli to ko­niecz­ne .

Guz mó­zgu – prócz tego, że może wy­wo­ły­wać sze­reg ob­ja­wów neu­ro­lo­gicz­nych – po­wo­du­je skut­ki ogól­no­ustro­jo­we, dla ca­łe­go cia­ła, dla­te­go tak waż­ny jest roz­dział Mózg, ja­kie­go nie zna­cie .ROZDZIAŁ 2.3

Zro­zu­mieć ból gło­wy

Zna­jo­mość pod­sta­wo­wych ob­ja­wów oraz oko­licz­no­ści ich wy­stę­po­wa­nia może ukie­run­ko­wać opie­ku­na na moż­li­wość roz­po­zna­nia zmia­ny o cha­rak­te­rze roz­ro­sto­wym w ob­rę­bie mó­zgu.

Nie­zwy­kle istot­ną spra­wą jest fakt, że czę­sto ob­ja­wy by­wa­ją mało swo­iste i rów­nie do­brze mogą sy­gna­li­zo­wać obec­ność masy guza, jak i zu­peł­nie ba­nal­ne do­le­gli­wo­ści wie­ku dzie­cię­ce­go.

Bóle gło­wy u dzie­ci są po­wszech­ne i by­wa­ją spo­wo­do­wa­ne przez inne czyn­ni­ki niż guz mó­zgu, ta­kie jak: in­fek­cja, od­wod­nie­nie, uraz gło­wy, stres lub doj­rze­wa­nie, ale wie­le dzie­ci z gu­zem mó­zgu do­świad­cza bó­lów gło­wy przed po­sta­wie­niem dia­gno­zy. Mię­dzy „zwy­kły­mi” bó­la­mi gło­wy a bó­lem spo­wo­do­wa­nym ro­sną­cym gu­zem jest jed­nak róż­ni­ca wi­docz­na jak czer­wo­na fla­ga.

Ta fla­ga to ból gło­wy, któ­ry na­si­la się rano. Dzie­je się tak dla­te­go, że ci­śnie­nie w mó­zgu wzra­sta, gdy dziec­ko leży, a guz może po­gor­szyć sa­mo­po­czu­cie w tej po­zy­cji.

Ból ten to naj­czę­ściej wy­nik wzro­stu ci­śnie­nia w mó­zgu, czy­li pod­wyż­szo­ne­go ci­śnie­nia śród­czasz­ko­we­go. Po­wo­du­je go ucisk guza na na­czy­nia krwio­no­śne i ner­wy w mó­zgu lub blo­ko­wa­nie prze­pły­wu pły­nu mó­zgo­wo-rdze­nio­we­go (PMR) przez wzrost guza w za­mknię­tej prze­strze­ni, jaką jest czasz­ka .

Ob­ja­wem to­wa­rzy­szą­cym są naj­czę­ściej mdło­ści lub wy­mio­ty. Zwięk­szo­ne ci­śnie­nie śród­czasz­ko­we wy­wo­łu­je tak­że inne symp­to­my, ta­kie jak: za­bu­rze­nia wi­dze­nia, nie­wy­raź­ne wi­dze­nie, uczu­cie dez­orien­ta­cji lub pro­ble­my z rów­no­wa­gą. Bólom gło­wy wska­zu­ją­cym na guza mó­zgu to­wa­rzyszą rów­nież inne ob­ja­wy neu­ro­lo­gicz­ne.

Ob­ja­wy, zna­ki zgła­sza­ne przez opie­ku­nów przed dia­gno­zą (moż­li­we, że znaj­dziesz tu ta­kie, o któ­rych ni­g­dy nie sły­sza­łeś), to:

- więk­szy ob­wód gło­wy u nie­mow­lę­cia
- po­więk­szo­ne żyły skó­ry gło­wy
- uwy­pu­kle­nie cie­miącz­ka
- czę­ste ule­wa­nie
- wy­so­ki, pi­skli­wy płacz nie­mow­ląt
- pro­ble­my z od­ru­chem ssa­nia u nie­mow­lę­cia
- za­trzy­ma­nie w roz­wo­ju mo­to­rycz­nym
- zmia­ny wę­chu
- wy­mio­ty
- mdło­ści
- nie­pra­wi­dło­wa po­zy­cja gło­wy w cza­sie snu (od­chy­la­nie do tyłu)
- drę­twie­nie rącz­ki, nóż­ki
- drże­nie róż­nych czę­ści cia­ła
- my­le­nie stro­ny pra­wej z lewą
- krztu­sze­nie się
- śli­nie­nie
- po­dwój­ne wi­dze­nie
- nie­do­wi­dze­nie po­ło­wi­cze
- kłu­cie w oku
- nie­pra­wi­dło­wy od­ruch źre­nic na świa­tło
- nad­wraż­li­wość na świa­tło
- nie­wy­raź­ne wi­dze­nie
- na­głe nie­do­wi­dze­nie
- wi­dze­nie pla­mek, mrocz­ków
- cał­ko­wi­ta utra­ta wzro­ku
- ucie­ka­ją­ce oko
- zez
- ha­lu­cy­na­cje wzro­ko­we
- na­gły dal­to­nizm
- opa­da­ją­ca po­wie­ka
- opa­da­ją­cy po­li­czek
- za­bu­rze­nia mi­mi­ki
- asy­me­tria twa­rzy
- nie­po­rad­ność dziec­ka
- wiot­kość nó­żek
- sztyw­ność nóżek
- nie­do­wła­dy mię­śnio­we
- cho­dze­nie na pal­cach sto­py
- kacz­ko­wa­ty chód
- nie­sta­bil­ny chód
- nie­pra­wi­dło­we sta­wia­nie stóp pod­czas cho­du
- kręcz szyi
- bóle ple­ców
- osła­bie­nie jed­nej stro­ny cia­ła
- za­bu­rze­nia czu­cia w róż­nych czę­ściach cia­ła
- utra­ta kon­tro­li nad cia­łem
- po­ty­ka­nie się
- trud­no­ści z jazdą na ro­we­rze
- ból gło­wy
- sztyw­ność kar­ku
- drgaw­ki
- drę­twie­nie czę­ści cia­ła
- na­pa­dy pa­dacz­ko­we
- za­wro­ty gło­wy
- nie­trzy­ma­nie mo­czu
- wzrost ci­śnie­nia tęt­ni­cze­go
- spad­ki tęt­na
- więk­sze pra­gnie­nie
- sil­ny głód i przy­bie­ra­nie na wa­dze
- brak ape­ty­tu i utra­ta wagi
- przy­śpie­szo­ne doj­rze­wa­nie
- pro­ble­my ze snem
- wy­bu­dza­nie w nocy
- bez­dech
- utra­ta przy­tom­no­ści
- opóź­nio­na mowa
- pro­ble­my z mó­wie­niem
- nie­wy­raź­na mowa
- szyb­ka męcz­li­wość
- osła­bie­nie
- po­tli­wość
- szu­my uszne
- ni­ski po­ziom sodu we krwi
- nie­uza­sad­nio­ne lęki, np. przed ką­pie­lą
- lu­na­ty­ko­wa­nie
- sny na ja­wie
- za­bu­rze­nia świa­do­mo­ści
- otę­pie­nie
- uczu­cie dez­orien­ta­cji
- brak kry­ty­cy­zmu
- zmia­ny oso­bo­wo­ści
- złu­dze­nia i oma­my słu­cho­we
- brak em­pa­tii
- sa­dy­stycz­ne za­cho­wa­nia
- nad­mier­ny po­pęd płcio­wy
- zmia­ny za­cho­wa­nia
- pro­ble­my z kon­cen­tra­cją
- płacz­li­wość
- draż­li­wość
- wy­bu­chy gnie­wu lub pła­czu
- po­pa­da­nie w skraj­ne na­stro­je
- chwiej­ność emo­cjo­nal­na
- więk­sze po­bu­dze­nie
- agre­syw­ność
- sen­ność
- zmę­cze­nie
- złe sa­mo­po­czu­cie
- więk­sze lęki dziec­ka
- de­pre­sja
- spad­ki na­stro­ju
- zmia­na po­strze­ga­nia świa­ta
- uczu­cie od­re­al­nie­nia
- apa­tia
- nad­po­bu­dli­wość
- spo­wol­nie­nie my­śle­nia
- brak ini­cja­ty­wy
- za­bu­rze­nia oso­bo­wo­ści
- na­gły zwrot oso­by nie­wie­rzą­cej ku wie­rze
- tiki ner­wo­we (chrzą­ka­nie, prze­wra­ca­nie ocza­mi)
- wraż­li­wość na dźwię­ki
- nie­zwy­kłe zdol­no­ści mu­zycz­ne
- pi­sa­nie krzy­wo
- nie­chęć do pi­sa­nia
- nie­zwy­kłe zdol­no­ści ma­te­ma­tycz­ne
- utra­ta zdol­no­ści wy­ko­ny­wa­nia dzia­łań ma­te­ma­tycz­nych.ROZDZIAŁ 2.4

Skąd się bio­rą

Nie zi­den­ty­fi­ko­wa­no jesz­cze żad­nej po­je­dyn­czej, osta­tecz­nej przy­czy­ny pier­wot­nych gu­zów mó­zgu, choć zna­ne są już nie­któ­re czyn­ni­ki ry­zy­ka. Ze wzglę­du na zło­żo­ną i uni­kal­ną hi­sto­rię me­dycz­ną każ­de­go pa­cjen­ta na­dal nie je­ste­śmy w sta­nie od­po­wie­dzieć na fun­da­men­tal­ne py­ta­nie: dla­cze­go po­ja­wił się guz mó­zgu?

Nie znaj­du­je­my od­po­wie­dzi sko­re­lo­wa­nych ani z czyn­ni­ka­mi śro­do­wi­sko­wy­mi, ani ze sty­lem ży­cia.

Je­dy­nym czyn­ni­kiem jed­no­znacz­nie zwią­za­nym ze zwięk­szo­nym ry­zy­kiem guza mó­zgu jest te­ra­peu­tycz­na ra­dio­te­ra­pia. W szcze­gól­no­ści dzie­ci le­czo­ne z po­wo­du ostrej bia­łacz­ki lim­fo­bla­stycz­nej wy­ka­zu­ją znacz­nie pod­wyż­szo­ne ry­zy­ko roz­wo­ju gle­ja­ków.

Czyn­ni­ki zwięk­sza­ją­ce ry­zy­ko wy­stą­pie­nia guza mó­zgu obej­mu­ją:

- nad­wa­gę i oty­łość;
- pro­mie­nio­wa­nie jo­ni­zu­ją­ce;
- star­szy wiek jako – w du­żej mie­rze – ku­mu­lu­ją­ce się w cza­sie od­zwier­cie­dle­nie uszko­dzeń DNA ko­mó­rek;
- uszko­dze­nia mo­gą­ce wy­ni­kać z pro­ce­sów bio­lo­gicz­nych lub na­ra­że­nia na czyn­ni­ki ry­zy­ka;
- za­bu­rze­nia ukła­du od­por­no­ścio­we­go .

Część scho­rzeń ge­ne­tycz­nych może zwięk­szać u dziec­ka ry­zy­ko roz­wo­ju nie­któ­rych ty­pów gu­zów, w tym guza mó­zgu.

Neu­ro­fi­bro­ma­to­za (NF) typu 1. i typu 2.

Na­le­żą­ca do gru­py fa­ko­ma­toz neu­ro­fi­bro­ma­to­za to ter­min opi­su­ją­cy rzad­ką cho­ro­bę ge­ne­tycz­ną spo­wo­do­wa­ną mu­ta­cja­mi w ge­nach NF1 i NF2, któ­re pro­wa­dzą do zwięk­szo­ne­go ry­zy­ka roz­wo­ju gu­zów. Róż­ne ro­dza­je neu­ro­fi­bro­ma­to­zy wy­wo­łu­ją wzrost gu­zów (ner­wia­ków i ner­wia­ków osłon­ko­wych) w róż­nych czę­ściach cia­ła .

Stward­nie­nie gu­zo­wa­te (TSC)

To rzad­ka cho­ro­ba ge­ne­tycz­na, któ­ra po­wo­du­je, że nie­zło­śli­we (ła­god­ne) guzy roz­wi­ja­ją się w mó­zgu i w in­nych ob­sza­rach cia­ła, w tym w rdze­niu krę­go­wym, ner­wach, oczach, płu­cach, ser­cu, ner­kach i skó­rze. Na­zwa „stward­nie­nie gu­zo­wa­te” po­cho­dzi od cha­rak­te­ry­stycz­nych, przy­po­mi­na­ją­cych osa­dzo­ne w mó­zgu bul­wy lub ziem­nia­ki guz­ków, któ­re z wie­kiem ule­ga­ją wpły­wo­wi wap­nia i sta­ją się twar­de lub skle­ro­tycz­ne.

TSC jest cho­ro­bą trwa­ją­cą całe ży­cie .

Ze­spół Li–Frau­me­ni (LFS)

Jest to dzie­dzicz­na, ro­dzin­na pre­dys­po­zy­cja do sze­ro­kie­go za­kre­su pew­nych, czę­sto rzad­kich, no­wo­two­rów. Jest to spo­wo­do­wa­ne zmia­ną (mu­ta­cją) w ge­nie su­pre­so­ra no­wo­two­ru zna­nym jako TP53. Wy­twa­rza­ne przez gen biał­ko p53 jest uszko­dzo­ne (lub nie­pra­wi­dło­wo funk­cjo­nu­je w inny spo­sób) i nie jest w sta­nie za­po­biec roz­wo­jo­wi zło­śli­wych no­wo­two­rów. Dzie­ci i mło­dzi do­ro­śli są po­dat­ni na roz­wój kil­ku z nich, w szcze­gól­no­ści mię­sa­ków tka­nek mięk­kich i ko­ści, raka pier­si, gu­zów mó­zgu, raka płuc i ostrej bia­łacz­ki. Ze­spo­ło­wi Li–Frau­me­ni nie moż­na za­po­biec, jed­nak wcze­sne i re­gu­lar­ne ba­da­nia prze­sie­wo­we w kie­run­ku raka i le­cze­nie mogą ogra­ni­czyć wpływ ze­spo­łu na ży­cie .

Ze­spół von Hip­pla–Lin­daua (VHL)

To dzie­dzicz­ne za­bu­rze­nie cha­rak­te­ry­zu­ją­ce się po­wsta­wa­niem gu­zów i wy­peł­nio­nych pły­nem cyst w róż­nych czę­ściach cia­ła. Guzy mogą być nie­no­wo­two­ro­we lub no­wo­two­ro­we i naj­czę­ściej po­ja­wia­ją się w okre­sie wcze­snej do­ro­sło­ści, jed­nak ob­ja­wy ze­spo­łu von Hip­pla–Lin­daua mogą wy­stę­po­wać przez całe ży­cie .

Ze­spół Tur­ne­ra (ZT)

Ze­spół Tur­ne­ra, cho­ro­ba do­ty­ka­ją­ca wy­łącz­nie ko­bie­ty, wy­stę­pu­je, gdy w ca­ło­ści lub czę­ścio­wo bra­ku­je jed­ne­go z chro­mo­so­mów płcio­wych X. Ze­spół Tur­ne­ra może po­wo­do­wać wie­le pro­ble­mów me­dycz­nych i roz­wo­jo­wych, w tym ni­ski wzrost, nie­wy­dol­ność jaj­ni­ków i wady ser­ca .

Ze­spół Tur­co­ta (TS)

TS to rzad­kie dzie­dzicz­ne za­bu­rze­nie kli­nicz­ne cha­rak­te­ry­zu­ją­ce się wy­stę­po­wa­niem pier­wot­nych gu­zów je­li­ta gru­be­go i ośrod­ko­we­go ukła­du ner­wo­we­go.

Ze­spół Gor­li­na

Jest to rzad­kie, dzie­dzicz­ne za­bu­rze­nie, któ­re do­ty­ka wie­le na­rzą­dów i tka­nek w cie­le. Oso­by z tym scho­rze­niem są obar­czo­ne bar­dzo wy­so­kim ry­zy­kiem za­cho­ro­wa­nia na raka pod­staw­no­ko­mór­ko­we­go skó­ry w okre­sie doj­rze­wa­nia lub wcze­snej do­ro­sło­ści oraz na­ra­żo­ne na roz­wój me­dul­lo­bla­sto­my i in­nych ro­dza­jów no­wo­two­ru. Ze­spół Gor­li­na może rów­nież po­wo­do­wać ła­god­ne (nie­no­wo­two­ro­we) guzy w szczę­ce, ser­cu lub jaj­ni­kach. Cha­rak­te­ry­zu­ją go: duża gło­wa i nie­ty­po­we rysy twa­rzy; małe doł­ki w skó­rze dło­ni i stóp; nie­pra­wi­dło­wo­ści krę­go­słu­pa, że­ber lub czasz­ki; pro­ble­my z ocza­mi i pro­ble­my roz­wo­jo­we. Ze­spół Gor­li­na jest spo­wo­do­wa­ny mu­ta­cją (zmia­ną) w ge­nie PTCH1. Na­zy­wa­ny jest rów­nież ze­spo­łem zna­mion pod­staw­no­ko­mór­ko­wych, BCNS, NBCCS i ze­spo­łem zna­mio­no­we­go raka pod­staw­no­ko­mór­ko­we­go .

Ze­spół Lyn­cha

Czę­sto na­zy­wa­ny dzie­dzicz­nym ra­kiem je­li­ta gru­be­go nie­zwią­za­nym z po­li­po­wa­to­ścią (HNPCC), jest dzie­dzicz­nym za­bu­rze­niem, któ­re zwięk­sza ry­zy­ko wy­stą­pie­nia wie­lu ro­dza­jów no­wo­two­rów, w szcze­gól­no­ści no­wo­two­rów je­li­ta gru­be­go i gu­zów OUN.

Pa­mię­taj: to nor­mal­ne, że za­sta­na­wiasz się, czy było coś, co mo­głeś zro­bić, aby za­po­biec roz­wo­jo­wi guza mó­zgu u swo­je­go dziec­ka. Nie ma jed­nak do­wo­dów na to, że mo­że­my prze­ciw­dzia­łać roz­wo­jo­wi guza, a tym sa­mym mieć wpływ na jego po­ja­wie­nie się na któ­rym­kol­wiek eta­pie ży­cia dziec­ka .ROZDZIAŁ 3.1

Szu­ka­nie i ob­ra­zo­wa­nie

Nie moż­na ich wy­czuć ani zo­ba­czyć pod­czas ru­ty­no­we­go ba­da­nia. Na szczę­ście mamy wie­le nie­in­wa­zyj­nych na­rzę­dzi do dia­gno­zo­wa­nia gu­zów mó­zgu.

Aby usta­lić do­kład­ną dia­gno­zę, trze­ba przejść se­rię te­stów uwzględ­nia­ją­cych ob­ja­wy, ozna­ki oraz oso­bi­stą hi­sto­rię zdro­wia.

Neu­ro­obra­zo­wa­nie od­gry­wa klu­czo­wą rolę w dia­gno­zie gu­zów mó­zgu i w pro­ce­sie po­dej­mo­wa­nia de­cy­zji do­ty­czą­cych te­ra­pii. Klu­czem do zro­zu­mie­nia cech ob­ra­zo­wa­nia gu­zów mó­zgu jest so­lid­ne zro­zu­mie­nie in­nych pro­ce­sów cho­ro­bo­wych, któ­re w tym­że ob­ra­zo­wa­niu mogą imi­to­wać guzy.

Je­śli ist­nie­je po­dej­rze­nie guza mó­zgu, me­dy­cy­na dys­po­nu­je całą gamą na­rzę­dzi dia­gno­stycz­nych, któ­re po­mo­gą w po­sta­wie­niu traf­nej dia­gno­zy. Te te­sty okre­śla­ją naj­pierw, czy w ogó­le jest po­dej­rze­nie guza mó­zgu, gdzie może się znaj­do­wać, jak jest duży, a na­stęp­nie – jaki to ro­dzaj guza.

Wcze­sna, kom­plek­so­wa dia­gno­za i od­po­wied­nie le­cze­nie są nie­zbęd­ne do prze­ży­cia pa­cjen­ta w te­ra­pii guza mó­zgu. Za­zwy­czaj nie­in­wa­zyj­ne tech­ni­ki ob­ra­zo­wa­nia me­dycz­ne­go, ta­kie jak to­mo­gra­fia kom­pu­te­ro­wa i ob­ra­zo­wa­nie me­to­dą re­zo­nan­su ma­gne­tycz­ne­go (MRI), są pre­fe­ro­wa­ne jako na­rzę­dzia iden­ty­fi­ka­cji guza mó­zgu na po­cząt­ko­wych eta­pach, w prze­ci­wień­stwie do in­wa­zyj­nych pro­ce­dur, np. biop­sji tka­nek.

Ob­ra­zo­wa­nie mó­zgu jest też na­dal zło­tym stan­dar­dem róż­ni­co­wa­nia ro­dza­ju zmian mó­zgo­wych u pa­cjen­ta z uda­rem (nie­do­krwie­nie lub krwo­tok). Za­rów­no to­mo­gra­fia kom­pu­te­ro­wa (TK, CT), jak i MRI mó­zgu wy­ma­ga­ją przy­ję­cia do szpi­ta­la i pro­wa­dzą do opóź­nie­nia w le­cze­niu. Ba­da­nia te są obo­wiąz­ko­we przed pod­ję­ciem kon­kret­nych, wy­so­ce wy­spe­cja­li­zo­wa­nych środ­ków te­ra­peu­tycz­nych.

Dla­cze­go tak waż­na jest dia­gno­sty­ka?

Wszel­kie „nie ru­sza­my, bo się roz­sie­je, bo ze­zło­śli­wi” wy­rzuć do ko­sza.

„Guz” jest jed­ną z po­wszech­nych cho­rób za­gra­ża­ją­cych zdro­wiu czło­wie­ka. W ze­sta­wie­niu z gu­za­mi pier­si, płuc i prze­ły­ku czę­stość wy­stę­po­wa­nia gu­zów mó­zgu jest sto­sun­ko­wo ni­ska. W po­rów­na­niu z ogól­ną czę­sto­ścią wy­stę­po­wa­nia ludz­kich gu­zów sta­no­wi ona oko­ło 1,4%.

Je­śli zmia­ny we­wnątrz­czasz­ko­we zo­sta­ną wy­kry­te tak szyb­ko, jak to moż­li­we, a od­po­wied­nie le­cze­nie – wdro­żo­ne, za­gro­że­nie zdro­wot­ne zwią­za­ne z gu­za­mi mó­zgu może zo­stać zre­du­ko­wa­ne.

Ob­ra­zo­wa­nie TK lub MRI w celu ana­li­zy sta­nu pa­to­lo­gicz­ne­go tkan­ki mó­zgo­wej jest obec­nie głów­ną me­to­dą ba­da­nia gu­zów mó­zgu. Róż­ne tech­ni­ki ob­ra­zo­wa­nia mają róż­ne za­le­ty w dia­gno­sty­ce gu­zów. W po­rów­na­niu z ob­ra­zo­wa­niem TK – MRI wy­ko­rzy­stu­je nie­in­wa­zyj­ną me­to­dę, któ­ra może za­pew­nić ob­ser­wa­to­ro­wi wy­so­kiej ja­ko­ści ob­ra­zy bez uszko­dzeń i ar­te­fak­tów czasz­ki, z wy­raź­ną struk­tu­rą ana­to­micz­ną i bar­dzo do­brą roz­dziel­czo­ścią tka­nek mięk­kich. Jed­no­cze­śnie moż­na uzy­skać ob­ra­zy we­wnątrz­czasz­ko­we w do­wol­nym kie­run­ku, je­śli do­sto­su­je się od­po­wied­nie pa­ra­me­try. Po­nad­to, sto­su­jąc róż­ne se­kwen­cje ob­ra­zo­wa­nia, moż­na otrzy­mać MRI tej sa­mej tkan­ki pod róż­ny­mi ką­ta­mi lub z wy­ko­rzy­sta­niem róż­nych mo­dal­no­ści. Ten typ ob­ra­zu jest ogól­nie okre­śla­ny jako ob­raz MRI mul­ti­mo­dal­ny.

Sku­tecz­na dia­gno­za gu­zów wy­ma­ga ich uda­nej seg­men­ta­cji na ob­ra­zach mó­zgu . Na pod­sta­wie wy­ni­ków seg­men­ta­cji le­karz może okre­ślić kształt, roz­miar i kon­kret­ną lo­ka­li­za­cję guza oraz przed­sta­wić od­po­wied­ni plan le­cze­nia. Ze wzglę­du na wzrost licz­by pa­cjen­tów z cho­ro­ba­mi mó­zgu i roz­wój in­te­li­gent­nej tech­no­lo­gii dia­gno­stycz­nej licz­ba prac ba­daw­czych zwią­za­nych z gu­za­mi mó­zgu na­dal się zwięk­sza.
mniej..

BESTSELLERY

Menu

Zamknij