Histeria i pogarda - ebook
Nienawiść, która zawsze zaślepia, popychała w latach 1918–1933 niemieckich polityków wszystkich opcji do szukania współpracy z totalitarnym państwem bolszewickim (sowieckim), aby wspólnie „wykończyć Polskę”. Nie tylko uwiarygadniano w ten sposób ludobójczy reżim, ale i przyzwyczajano niemiecką opinię publiczną do tego, że totalitaryzm może i ma na koncie jakieś zbrodnie, ale w końcu nie jest taki zły, skoro pomoże usunąć raz na zawsze „polską przeszkodę”. W tym sensie można powiedzieć, że drogę Hitlera do władzy przygotowywali demokratyczni politycy niemieccy układając się z bolszewickimi zbrodniarzami w Rapallo (1922) i w Berlinie (1926). Tak się składa, że po stronie niemieckiej byli to szefowie dyplomacji wywodzący się z liberalnych ugrupowań (Walther Rathenau oraz Gustav Stresemann), a jeden z nich (Stresemann) został nawet laureatem pokojowej Nagrody Nobla.
| Kategoria: | Biografie |
| Zabezpieczenie: |
Watermark
|
| ISBN: | 978-83-11-18073-4 |
| Rozmiar pliku: | 2,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
W Singapurze i na całym Półwyspie Malajskim „krajem najmniej obok Ameryki lubianym jest Polska” – nie bez satysfakcji raportował na początku 1928 r. niemiecki konsulat znajdujący się w tym kontrolowanym przez Brytyjczyków mieście¹.
Dwa lata wcześniej, 10 tys. kilometrów od Singapuru, w stolicy Rzeszy Niemieckiej, przedmiotem debaty parlamentarnej w Reichstagu stał się biało-czerwony kolor szlabanów kolejowych. Sprawa była na tyle poważna, że skłoniła posłów nacjonalistycznej Deutsch Nationale Volkspartei (DNVP), będącej wówczas drugą siłą w niemieckim parlamencie, do złożenia w lipcu 1926 r. w tej sprawie formalnej interpelacji do rządu Rzeszy. Interpelanci wskazywali, że biało-czerwone barwy na szlabanach stosowanych przez Deutsche Bahn u wielu wyborców „wywołały zamieszanie i zaniepokojenie”, zwłaszcza na terenach Niemiec graniczących bezpośrednio z Polską.
To stanowisko zaprezentowane przez niemieckich parlamentarzystów, którzy mogli się powoływać na fakt, że w niedawnych wyborach (w 1924 r.) głosowało na ich partię ponad pięć milionów sześćset tysięcy obywateli, zyskało wsparcie Ministerstwa Spraw Zagranicznych Rzeszy, kierowanego przez Gustava Stresemanna, który za kilka miesięcy zostanie laureatem Pokojowej Nagrody Nobla. Auswärtiges Amt nie przyjmował argumentacji niemieckiego resortu komunikacji wskazującego, że dwa inkryminowane kolory były wybrane tylko i wyłącznie ze względów bezpieczeństwa (lepiej odróżniają się od otoczenia, sprawiając, że szlabany są bardziej widoczne). MSZ podkreślało, że w związku z tym, iż barwy te „budzą niezadowolenie w społeczeństwie we wschodnich Niemczech”, decyzja niemieckich kolei o pomalowaniu szlabanów w takich właśnie kolorach jest „bardzo nieszczęśliwą okolicznością”².
Należy oddać sprawiedliwość niemieckim kolejom, że chociaż zlekceważyły (nad)wrażliwość swoich klientów na barwy biało-czerwone, to jednak nie pozostawały obojętne wobec konieczności przypominania o „krzywdzie”, która spotkała Niemcy po 1918 r. Na mapkach, które w wagonach Deutsche Bahn ilustrowały sieć połączeń kolejowych, granice Rzeszy Niemieckiej ciągle były z 1914 r. Na biletach kolejowych sprzedawanych w Niemczech nie było Tczewa i Bydgoszczy czy Grudziądza. Podróżni mogli natomiast wykupić przejazd do Dirschau, Brombergu czy Graudenz³.
Co łączy te dwie sprawy – zainteresowanie niemieckich posłów i kierownictwa niemieckiej dyplomacji kolorem szlabanów kolejowych w Rzeszy oraz czujność niemieckiego konsulatu na opinie o Polsce na Półwyspie Malajskim? Odpowiedź brzmi: histeria. A dokładnie: antypolska histeria. To słowo pada niejednokrotnie we współczesnych badaniach nad zjawiskiem antypolonizmu w demokratycznych Niemczech w latach 1918–1933⁴. Nie jest to przypadek. O ile bowiem istniejącą w latach 1871–1918 cesarską Rzeszę Niemiecką nazywa się „nerwowym mocarstwem”⁵, o tyle jej republikańską wersję z lat 1918–1933 równie dobrze można nazwać „rozhisteryzowaną republiką”.
Antypolonizm rozumiany jest w tej książce jako koherentny zespół poglądów (dotyczących polityki, gospodarki, historii) wymierzonych w Polskę rozumianą nie tylko jako państwo, które odzyskało swój niepodległy byt w 1918 r., ale również jako pewną wspólnotę kulturową sięgającą korzeniami wczesnego średniowiecza. W tym rozumieniu antypolonizm wyczerpuje definicję ideologii jako „usystematyzowanej i całościowej doktryny politycznej chcącej uchodzić za pełną i znajdującą uniwersalne zastosowanie teorię człowieka i społeczeństwa, z której można wyprowadzić program działań politycznych”⁶.
Uniwersum ideologii antypolonizmu odnosiło się do wszystkich aspektów relacji polsko-niemieckich, do ich przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, jak również do całości dziejów Polski, odmierzając jednocześnie jej przyszłość na „sezony” (zazwyczaj dla autorów pojęcia _Saisonstaat_ był to jeden „sezon”). Uniwersalność tej ideologii przejawiała się również w tym, że była wyznawana przez wszystkie najważniejsze stronnictwa polityczne w Niemczech – od narodowych socjalistów i komunistów po katolickie Centrum i nacjonalistyczną DNVP. Ulegali jej zarówno totalitaryści z NSDAP i KPD, jak i liberałowie oraz socjaldemokraci. Przedstawiciele tych różnych ugrupowań zgodnie współpracowali na rzecz tego, aby zestaw antypolskich uprzedzeń i stereotypów był powszechnie znany – nawet w dalekim Singapurze.
Histerii, która napędzała antypolonizm w demokratycznych Niemczech, towarzyszyła nienawiść i pogarda do Polski jako niepodległego państwa oraz do polskości jako wspólnoty kulturowej. Histerię, nienawiść i pogardę wobec wschodniego sąsiada republikańskiej Rzeszy Niemieckiej widać i słychać było w debatach parlamentarnych, artykułach prasowych, audycjach radiowych oraz podręcznikach szkolnych lub materiałach szkoleniowych dla nauczycieli. Ten ostatni aspekt zasługuje na szczególną uwagę, ponieważ pokolenie Niemców, które kończyło szkoły w Republice Weimarskiej i zostało uformowane w duchu nienawiści i pogardy wobec Polski i polskości, po 1 września 1939 r. będzie tworzyć metodami ludobójczymi „nowe, niemieckie porządki na Wschodzie”.
Często pojawiające się w polskich relacjach z czasów drugiej wojny światowej pytanie: „Co się stało z Niemcami, przecież pamiętaliśmy ich z czasów pierwszej wojny światowej i wtedy zupełnie inaczej się zachowywali?”, jest właściwie pytaniem o to, co stało się w niemieckich szkołach i w mediach wszystkich kierunków politycznych w latach 1918–1933. Bez odpowiedzi na to drugie pytanie nie znajdziemy właściwej odpowiedzi na pierwsze. Taka jest główna teza tej książki.
Taka też była główna motywacja, która zachęciła autora tej książki do podjęcia tematu, który przecież był już przedmiotem zainteresowania polskich i niemieckich historyków⁷. W odróżnieniu od dotychczasowych ujęć tej problematyki w niniejszej monografii najważniejsze elementy składające się na ideologię antypolonizmu są ukazane jako część dłuższej historii, której początki sięgają znacznie dalej niż rok 1914. Antypolonizm jest analizowany tutaj przez pryzmat instytucji (państwo i jego polityka zagraniczna wobec Polski oraz wobec mniejszości niemieckiej w II Rzeczypospolitej) oraz przez pryzmat idei. Te ostatnie ujęte są w dłuższej perspektywie czasowej (podkreślenie kontynuacji po 1918 r. dziedzictwa pruskich stereotypów o Polsce i Polakach) i przedstawione na szerszym tle zmieniających się w niemieckiej kulturze politycznej wizji _deutscher Osten_.
Dużo miejsca na kartach tej monografii poświęcone zostało zideologizowanej w duchu antypolskim wizji historii Polski obecnej w podręcznikach szkolnych i rozprawach niemieckich uczonych zaangażowanych w latach dwudziestych w _Ostforschung_. Należało tej tematyce poświęcić trochę więcej miejsca, albowiem na tym przykładzie doskonale (niestety) widać trafność maksymy naszego wielkiego dziewiętnastowiecznego historyka, że „fałszywa historia jest mistrzynią fałszywej polityki” (Józef Szujski).
O polityce zagranicznej Niemiec weimarskich wobec Polski napisano już dużo i zazwyczaj bardzo kompetentnie⁸. Warto jednak spojrzeć na tę politykę, uwzględniając rolę ideologii antypolonizmu, która niejednokrotnie łączyła w sobie sprzeczne z sobą idee, popychając niemieckie elity polityczne do uprawiania z gruntu błędnej polityki. Gdy spojrzymy przez ten pryzmat na zbliżenie demokratycznych, weimarskich Niemiec do pierwszego w dziejach totalitarnego państwa (bolszewickiej Rosji/Związku Sowieckiego), przypominają się słowa innej historycznej postaci, że błąd może być gorszy od zbrodni (Talleyrand).
Sądzę, że panujący w demokratycznych Niemczech antypolonizm miał związek z totalitaryzmem nie tylko w ten sposób, że dawał „paliwo” dla wzrostu popularności narodowego socjalizmu, a po 1939 r. niejako legitymizował w oczach „zwyczajnych” Niemców ubranych w mundury Wehrmachtu, SS czy jako cywilnych pracowników niemieckiej administracji okupacyjnej w Generalnym Gubernatorstwie zbrodnie popełniane na Polakach przez hitlerowską Rzeszę Niemiecką.
Był jeszcze inny związek. Histeria i nienawiść, które zawsze zaślepiają, popychały w latach 1918–1933 niemieckich polityków wszystkich opcji do szukania współpracy z totalitarnym państwem bolszewickim (sowieckim), aby wspólnie „wykończyć Polskę”. Nie tylko uwiarygadniano w ten sposób ludobójczy reżim, ale i przyzwyczajano niemiecką opinię publiczną do tego, że totalitaryzm może i ma na koncie jakieś zbrodnie, ale w końcu nie jest taki zły, skoro pomoże usunąć raz na zawsze „polską przeszkodę”. W tym sensie można powiedzieć, że drogę Hitlera do władzy przygotowywali demokratyczni politycy niemieccy, układając się z bolszewickimi zbrodniarzami w Rapallo (1922) i w Berlinie (1926). Tak się składa, że po stronie niemieckiej byli to szefowie dyplomacji wywodzący się z liberalnych ugrupowań (Walther Rathenau oraz Gustav Stresemann), a jeden z nich (Stresemann) został nawet laureatem Pokojowej Nagrody Nobla.
Nowość spojrzenia na problematykę antypolonizmu w republikańskiej Rzeszy Niemieckiej w tej monografii polega również na ujęciu tego zagadnienia przez pryzmat niemieckiej kultury politycznej. W dotychczasowych opracowaniach (zwłaszcza polskich) stanowiska poszczególnych ugrupowań politycznych reprezentowanych w Reichstagu wobec relacji z Polską były, jak sądzę, przedstawiane w niewystarczający sposób. Podobnie jak fakt, że uleganie nastrojom nacjonalistycznym nie było tylko specjalnością partii programowo deklarujących się jako przeciwnicy „systemu weimarskiego”. Także partie „koalicji weimarskiej” miały własną, republikańską odmianę nacjonalizmu.
Niemcy weimarskie były demokratyczną (choć mocno rozhisteryzowaną) republiką ze wszystkimi atrybutami pluralistycznego społeczeństwa, na czele z różnorodną w swoich odcieniach, ale jednolitą w antypolonizmie, prasą polityczną. Ta ostatnia była jakością polityczną samą w sobie, skoro – jak wskazuje się w badaniach nad tą problematyką – nie zawsze nakłady poszczególnych tytułów pozostawały w ścisłym związku z poparciem dla określonych partii politycznych, przy których afiliowane były konkretne gazety. Z reguły znacznie więcej wyborców głosowało, niż czytało. Bywało jednak i odwrotnie, zwłaszcza w przypadku tytułów liberalnej prasy, których krąg czytelniczy był szerszy niż systematycznie kurczące się grono sympatyków liberalnych ugrupowań (dane dotyczące Berlina)⁹.
Obok prasy ważnym źródłem wykorzystanym na potrzeby niniejszej monografii były zasoby Tajnego Pruskiego Archiwum Państwowego w Berlinie (Geheimes Staatsarchiv Preussischer Kulturbesitz) oraz w mniejszym stopniu materiały z Bundesarchiv we Freiburgu. Dostępne online protokoły posiedzeń Reichstagu okazały się pomocne w rekonstrukcji zaangażowania poszczególnych partii politycznych w kolejne odsłony trwającej nieustannie w latach 1918–1933 „debaty o Polsce”. Sięgnąłem również do opublikowanych niemieckich dokumentów dyplomatycznych (seria _Akten zur deutschen Auswärtigen Politik 1918–1945_).
Na koniec tego wstępu chciałbym serdecznie podziękować wszystkim, którzy od kilku lat zachęcali mnie do podjęcia tej tematyki, a przede wszystkim tym, którzy wykazywali życzliwe zainteresowanie od początku do końca pracy nad tą książką, życzliwość tę demonstrując słowem i czynem. Szczególne słowa podziękowania kieruję do pracowników berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego kierowanego przez p. Hannę Radziejowską za pomoc w kwerendach archiwalnych i bibliotecznych. Za zawsze okazywaną i niezawodnie realizowaną chęć pomocy dziękuję Pani dr Justynie Stępień z biblioteki Instytutu Pileckiego w Warszawie. Wszystkim koleżankom i kolegom z Ośrodka Badań nad Totalitaryzmami – za zawsze inspirujące rozmowy i dyskusje.Zapraszamy do zakupu pełnej wersji książki
1. J. Sobczak, _Propaganda zagraniczna Niemiec weimarskich wobec Polski_, Poznań 1973, s. 81.
2. P. Fischer, _Die deutsche Publizistik als Faktor der deutsch–polnischen Beziehungen 1919–1939_, Wiesbaden 1991, s. 15, 16.
3. J. Sobczak, _Propaganda zagraniczna_…, s. 255, 256.
4. P. Fischer w kontekście stosunku do Polski weimarskich Niemiec pisze o „naładowanym histerią klimacie panującym w niemieckiej opinii publicznej”. Tamże, s. 16. V.G. Liulevicius w kontekście rosnącej błyskawicznie popularności geopolityki w Niemczech po 1918 r. pisze o „geograficznej histerii”. Tenże, _The German Myth of the East. 1800 to the Present_, Oxford 2009, s. 159. Z kolei R. Kossert zauważa „histerię, za którą była odpowiedzialna strona niemiecka”, w odmalowywaniu Polski jako wroga w okresie przed plebiscytem na Warmii i Mazurach w 1920 r. i po nim. Por. A. Kossert, _Ein Mythos entsteht: „Ostpreussen” oder „Polen”? Die Volksabstimmung in Masuren_, w: B. Jähnig (red.), _Die Volksabstimmung 1920. Voraussetzungen, Verlauf und Folgen_, Marburg 2002, s. 142. Prof. Udo Di Fabio – współczesny niemiecki historyk prawa (w latach 1999–2011 sędzia Federalnego Trybunału Konstytucyjnego w Karlsruhe) – nastroje panujące w społeczeństwie niemieckim po 1918 r. opisuje w następujący sposób: „Poczucie bezsiły i wściekłość po śnie o odgrywaniu światowej roli i niemieckim posłannictwie kulturowym wraz z występującymi jednocześnie uczuciami wyższości i niższości były bardzo zaraźliwe jako początki niebezpiecznej choroby”. Ten sam badacz pisze o „rozemocjonowanym, naznaczonym kłamstwem i nienawiścią nastrojem opinii publicznej” w weimarskich Niemczech. Por. U. Di Fabio, _Die Weimarer Verfassung. Aufbruch und Scheitern_, München 2018, s. 56, 152.
5. V. Ullrich, _Die nervöse Grossmacht 1871–1918. Aufstieg und Untergang des deutschen Kaiserreichs_, Frankfurt am Main 1997.
6. R. Scruton, _Słownik myśli politycznej_, przeł. T. Bieroń, Poznań 2002, s. 134.
7. Oprócz wspomnianych już prac J. Sobczaka i P. Fischera należy w tym kontekście wymienić: M. Andrzejewski, _Wolne Miasto Gdańsk w rewizjonistycznej propagandzie niemieckiej_, Gdańsk 1987; G. Behrens, _Der Mythos der deutschen Überlegenheit. Die deutschen Demokraten und die Entstehung des polnischen Staates 1916–1922_, Frankfurt am Main 2013; K. Fiedor, _Antypolskie organizacje w Niemczech 1918–1933_, Wrocław–Warszawa–Kraków 1973; M. Kornat, _Niższość cywilizacyjna wrogiego narodu. Niemieckie dyskursy o Polsce i Polakach 1919–1945_, Warszawa 2020; A. Laba, _Die Grenze im Blick. Der Ostgrenze_ – _Diskurs der Weimarer Republik_, Marburg 2019; G. Łukomski, _Problem „korytarza” w stosunkach polsko-niemieckich i na arenie międzynarodowej 1919–1939. Studium polityczne_, Warszawa 2000. Antypolskie teksty z czasów Republiki Weimarskiej znalazły się (zajmując drobną część) w wyborze źródeł dotyczących niemieckiego spojrzenia na polską kulturę: _Der Geist Polonias. Dwa wieki recepcji kultury polskiej w Niemczech 1741–1942_, wybór, wstęp i opracowanie M. Zybura, Poznań 2017, s. 483–663. Do zjawiska antypolonizmu w Niemczech weimarskich nawiązuje Tomasz Ceran w swojej ostatnio opublikowanej monografii o zbrodni pomorskiej. Zob. T. Ceran, _Zbrodnia pomorska 1939. Początek ludobójstwa niemieckiego w okupowanej Polsce_, Bydgoszcz–Warszawa 2024.
8. Por. J. Krasuski, _Stosunki polsko-niemieckie 1919_–_1925_, Poznań 1962; tenże, _Stosunki polsko-niemieckie 1926–1932_, Poznań 1964; V. Kellermann, _Schwarzer Adler, weisser Adler. Die Polenpolitik der Weimarer Republik_, Köln 1970; R. Schattkowsky, _Deutschland und Polen von 1918/19 bis 1925. Deutsch_-_polnische Beziehungen zwischen Versailles und Locarno_, Frankfurt am Main 1994.
9. B. Fulda, _Press and Politics in the Weimar Republic_, Oxford–New York 2009, s. 21–26 (o prasie liberalnej na s. 23).
10. U. Di Fabio, _Die Weimarer Verfassung. Aufbruch und Scheitern_, München 2018, s. 15.
11. N. Ferguson, _The Pity of War. Explaining World War I_, London 1999, s. 318–338.
12. O.F.R. Haardt, _Bismarcks ewiger Bund. Eine neue Geschichte des Deutschen Kaiserreiches_, Darmstadt 2020, s. 279–601.
13. Szerzej na ten temat zob. H. Goldschmidt, _Das Reich und Preussen im Kampf um die Führung. Von Bismarck bis 1918_, Berlin 1931.
14. K. Rosenau, _Hegemonie und Dualismus. Preussens staatsrechtliche Stellung im Deutschen Reich_, Regensburg 1986. Niektórzy historycy ustroju Rzeszy Niemieckiej nazywają ten stan rzeczy „systemem władzy opartym na zorganizowanej nieodpowiedzialności”. Zob. U. Di Fabio, _Die Weimarer Verfassung_…, s. 35.
15. O II Rzeszy jako „_eine unvollkommene und unvollendete Demokratie_” pisze U. Di Fabio, _Die Weimarer Verfassung_…, s. 42.
16. A. Watson, _Ring of Steel. Germany and Austria-Hungary at War, 1914–1918_, London 2015, s. 375–392.
17. H. Klaus, _Der Dualismus Preussen versus Reich in der Weimarer Republik in Politik und Verwaltung_, Godesberg 2006.
18. J. Hogen, _Der Held von Tannenberg. Genese und Funktion des Hindenburg_ – _Mythos_, Köln 2007, s. 40–43.
19. S. Malinowski, _Vom König zum Führer. Sozialer Niedergang und politische Radikalisierung im deutschen Adel zwischen Kaiserreich und NS_ – _Staat_, Berlin 2003, s. 228–259.
20. S. Bruendel, _Volksgemeinschaft oder Volksstaat. Die „Ideen von 1914” und die Neuordnung Deutschlands im Ersten Weltkrieg_, Berlin 2003.
21. Tamże, s. 186, 187.
22. Ostatnio na ten temat zob. G. Krumeich, _Als Hitler den Ersten Weltkrieg gewann. Die Nazis und die Deutschen 1921_–_1940_, Freiburg im Breisgau 2024, s. 24–30. Całościowe omówienie tego zagadnienia w: T. Lorenz, _„Die Weltgeschichte ist das Weltgericht”. Der Versailler Vertrag in Diskurs und Zeitgeist der Weimarer Republik_, Frankfurt am Main 2008.
23. P. Fischer, _Die deutsche Publizistik_…, s. 19, 20.
24. „Koalicję weimarską” uzupełniało lewe skrzydło niemieckiego liberalizmu reprezentowane przez Niemiecką Partię Demokratyczną (DDP). Ten układ polityczny w latach 1919–1933 charakteryzował się o wiele większą stabilnością w Prusach niż na scenie ogólnoniemieckiej.
25. J. Leonhard, _Der überforderte Frieden. Versailles und die Welt 1918_–_1923_, München 2018, s. 971.
26. E. Conze, _Die grosse Illusion. Versailles 1919 und die Neuordnung der Welt_, München 2018, s. 351.
27. J. Leonhard, _Der überforderte Frieden_…, s. 977.
28. Tamże, s. 972. Zob. również A. Platthaus, _Der Krieg nach dem Krieg. Deutschland zwischen Revolution und Versailles 1918/19_, Berlin 2018, s. 317–345.
29. J. Leonhard, _Der überforderte Frieden_…, s. 976.
30. G. Krumeich, _Versailles 1919. Der Krieg in den Köpfen,_ w: G. Krumeich, S. Fehlmann (red.), _Versailles 1919. Ziele – Wirkung – Wahrnehnung_, Essen 2001, s. 60.
31. Tamże, s. 61.
32. G. Krumeich, _Die unbewältigte Niederlage. Das Trauma des Ersten Weltkrieges und die Weimarer Republik_, Freiburg in Breisgau 2018, s. 178.
33. Tamże, s. 174.
34. Tenże, _Als Hitler den Ersten Weltkrieg gewann_…, s. 19, 20.
35. B. Barth, _Dolchstosslegenden und politische Desintegration. Das Trauma der deutschen Niederlage im Ersten Weltkrieg 1914–1933_, Düsseldorf 2003; W. Schivelbusch, _Die Kultur der Niederlage. Der amerikanische Süden 1865, Frankreich 1871, Deutschland 1918_, Frankfurt am Main 2007, s. 242–249.
36. Friedrich Ebert, witając w Berlinie 10 grudnia 1918 r. powracające z frontu niemieckie oddziały, powiedział: „Żaden wróg was nie pokonał. Dopiero gdy przewaga nieprzyjaciela w ludziach i surowcach stała się coraz bardziej dojmująca, zaprzestaliśmy walki”. Cyt. za: W. Schivelbusch, _Die Kultur der Niederlage_…, s. 242.
37. R.J. Evans, _The Hitler Conspiracies_, Oxford 2020, s. 48.
38. U. Herbert, _Wer waren die Nationalsozialisten_?, München 2021, s. 50.
39. R. Spät, _Die „polnische Frage” in der öffentlichen Diskussion im Deutschen Reich, 1894–1918_, Marburg 2014, s. 24–168.
40. J.E. Casteel, _Russia in the German Global Imaginary. Imperial Visions and Utopian Desires 1905–1941_, Pittsburgh 2016; T.R.E. Paddock, _Creating the Russian Peril. Education, the Public Sphere and National Identity in Imperial Germany, 1890–1914_, Rochester 2010; J. Kusber, _Feindliche Nähe. Russische Perzeptionen des deutschen Kaiserreiches an der Wende vom 19. Zum 20. Jahrhundert_, w: B. Heidenreich, S. Neitzel (red.), _Das deutsche Kaiserreich 1890_–_1914_, Paderborn 2011, s. 280, 281. Por. najnowsze opracowanie na ten temat: Ch. Kienemann, _Der koloniale Blick gen Osten: Osteuropa im Diskurs des Deutschen Kaiserreiches von 1871_, Paderborn 2018.
41. R. Łysoń, _Konsekwentne działania czy improwizacja? Niemieckie plany wojenne wobec Polski w okresie I wojny światowej_, „Historia Slavorum Occidentis” 2015, nr 2, s. 150–167.
42. W. Basler, _Deutschlands Annexionspolitik in Polen und im Baltikum 1914_–_1918_, Berlin 1962, s. 382, 383.
43. Szerzej na temat koncepcji _Mitteleuropy_ zob. J. Vermeiren, _The First World War and German National Identity. The Dual Alliance at War_ , Cambridge 2016, s. 145–182; A. Watson, _Ring of Steel_…, s. 257–276. W polskiej historiografii pomimo upływu lat najlepszym opracowaniem na temat koncepcji _Mitteleuropy_ pozostaje praca J. Pajewskiego, „_Mitteleuropa”: studia z dziejów imperializmu niemieckiego w dobie pierwszej wojny światowej_, Poznań 1959.
44. S. Neitzel, M. Görtemaker, _Weltkrieg und Revolution 1914–1918/19_, Berlin 2008, s. 89.
45. F. Naumann, _Mitteleuropa_, Berlin 1915, s. 34, 62, 101, 110, 111.
46. Tamże, s. 74, 75.
47. Tamże, s. 74.
48. Tamże. Jak podkreślał Naumann, nic w tej mierze nie zmienia nawet przynależność partyjna czy „tożsamość klasowa”. Ta ostatnie musi ustąpić ugruntowanej polskiej tożsamości narodowej: „Również jako socjaldemokrata Polak pozostaje Polakiem i przystępuje do własnych związków zawodowych”.
49. Szerzej na ten temat zob. G. Kucharczyk (red.), _Pierwsza niemiecka okupacja. Królestwo Polskie i kresy wschodnie pod okupacją mocarstw centralnych 1914–1918_, Warszawa 2019. Tamże omówienie literatury przedmiotu.
50. Por. list H. Beselera do księcia Solma-Reifferscheidta (przywódcy frakcji konserwatywnej w pruskim Landtagu) z 7 sierpnia 1917 r., Bundesarchiv Militärarchiv Freiburg in Breisgau , Nachlass von Beseler, N 30/55, s. 86.
51. Por. protokół z narady odbytej 3 listopada 1917 r. w Ministerstwie Spraw Zagranicznych Rzeszy. BA – MA, Nachlass von Beseler, N 30/15, s. 43.
52. List H. Beselera do gen. Bernhardiego, 2 listopada 1916. BA – MA, Nachlass von Beseler, N 30/54, s. 67.
53. Zob. „Politischer Bericht über Polen” H. Beselera z 23 stycznia 1916. BA – MA, Nachlass von Beseler, N 30/11, s. 31.
54. Szerzej na ten temat zob. K.O. Klare, _Imperium ante portas. Die deutsche Expansion in Mittel – und Osteuropa zwischen Weltpolitik und Lebensraum (1914–1918)_, Wiesbaden 2020, s. 156–160.
55. Minister Loebell do sekretarza stanu w MSZ Rzeszy Gottlieba Jagowa, 17 października 1916. Geheimes Staatsarchiv Preussischer Kulturbesitz Berlin-Dahlem, I HA, Rep. 77, Tit. 1884, nr 1, s. 31, 32.
56. Por. Protokół z posiedzenia pruskiego rządu z 13 marca 1917, 4 listopada 1917, 14 stycznia 1918, 4 lutego 1918, 28 lutego 1918, 22 marca 1918. GStAPK, I HA, Rep. 90a, nr 3623, s. 77–89, 323–329; GStAPK, I HA, Rep. 90a, nr 3624, s. 15–25, 38–42, 94–111, 126–136.
57. Por. list pruskiego Ministerstwa Wyznań i Oświecenia Publicznego do Ministerstwa Spraw Wewnętrznych z 18 stycznia 1917. GStAPK, I HA, Rep. 77, tit. 1884, nr 1, s. 159–163 (cytowane słowa na s. 160).
58. V.G. Liulevicius, _War Land on the Eastern Front: Culture, National Identity and German Occupation in World War I_, Cambridge 2000; K.O. Klare, _Imperium ante portas…_, s. 315–488.
59. List H. Beselera do żony z 21 kwietnia 1917. BA – MA, Nachlass von Beseler, N 30/55, s. 61.
60. Por. A. Strazhas, _Deutsche Ostpolitik im Ersten Weltkrieg: der Fall Ober-Ost 1915–1917_, Wiesbaden 1993; V. Volkava, _Ziemie białoruskie pod niemiecką okupacją w okresie I wojny światowej_, w: G. Kucharczyk (red.), _Pierwsza niemiecka okupacja_…, s. 669–845.
61. V. Liulevicius, _War Land_…, s. 125.
62. Cyt. za: U. Jureit, _Das Ordnen von Räumen: Territorium und Lebensaraum im 19. und 20. Jahrhundert_, Hamburg 2012, s. 171.
63. A. Watson, _Ring of Steel_…, s. 398.
64. Opinia A. Watsona: tamże.
65. K.O. Klare, _Imperium ante portas_…, s. 225–314.
66. Szerzej na ten temat zob. W. Baumgart, _Deutsche Ostpolitik 1918. Von Brest-Litowsk bis zum Ende des Ersten Weltkrieges_, Wien–München 1966.
67. Cyt. za: E. Conze, _Die grosse Illusion_…, s. 92.
68. I. Geiss, _Tzw. polski pas graniczny 1914–1918: przyczynek do niemieckiej polityki wojennej w czasie I wojny światowej_, przeł. J. Krasuski, Warszawa 1964.
69. Artykuł z 10 marca 1918 r. Cyt. za: V. Kellermann, _Schwarzer Adler, weisser Adler. Die Polenpolitik der Weimarer Republik_, Köln 1970, s. 25.
70. E. Conze, _Die grosse Illusion_…, s. 132; U. Di Fabio, _Die Weimarer Verfassung_…, s. 33.
71. J. Leonhard, _Der überforderte Frieden…_, s. 228–261.
72. https://www.reichstagsprotokolle.de/Blatt_k13_bsb00003418_00114.html (dostęp: 28.08.2024).
73. https://www.reichstagsprotokolle.de/Blatt_k13_bsb00003418_00116.html (dostęp: 28.08.2024).
74. https://www.reichstagsprotokolle.de/Blatt_k13_bsb00003418_00075.html (dostęp: 28.08.2024).