- W empik go
Hiszpański. Superkurs (kurs + rozmówki). Wersja mobilna - ebook
Hiszpański. Superkurs (kurs + rozmówki). Wersja mobilna - ebook
Kompletny zestaw do samodzielnej nauki:
- Intensywny kurs w 30 lekcjach!
- Rozmówki polsko-hiszpańskie!
Hiszpański. Superkurs to pierwsze tak kompleksowe rozwiązanie dla wszystkich, którzy chcą nauczyć się języka od podstaw, a zarazem możliwie szybko móc korzystać z jego znajomości w życiu codziennym. Łączy w sobie zalety intensywnego kursu, sprawdzoną w praktyce użyteczność rozmówek, oraz wygodę i mobilność.
Kurs obejmuje poziomy A1 i A2 oraz przygotowanie do B1 zgodnie z klasyfikacją Rady Europy. Ponadto kurs to m.in.:
- współczesne dialogi i słownictwo z tłumaczeniami,
- aktualna tematyka: biznes, turystyka, internet, kultura, rozrywka, poszukiwanie pracy,
- przejrzyste objaśnienia gramatyki i ćwiczenia z kluczem,
- lekcje powtórkowe i ćwiczenia.
Rozmówki polsko-hiszpańskie to:
- 12 rozdziałów tematycznych obejmujących wszystkie najważniejsze dziedziny życia,
- zwroty i słówka niezbędne w podróży, pracy, interesach,
- natychmiastowa pomoc językowa przy zakupach, rezerwacji hotelu, zamawianiu jedzenia,
- przykładowe dialogi i słowniczek po każdym rozdziale.
Wersja mobilna na smarftony i tablety została wzbogacona m.in. o interaktywny spis treści, hipertekstowe linki przy każdym ćwiczeniu odsyłające do klucza do ćwiczeń. Udostępnia też cały zakres typowych funkcjonalności dla formatów mobilnych (wyszukiwanie, skalowalność, zakładki) zachowując istotne dla pozycji edukacyjnej zalety szaty graficznej książki papierowej.
Kategoria: | Hiszpański |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7892-017-5 |
Rozmiar pliku: | 2,6 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Naucz się raz a dobrze!
J eśli chcesz samodzielnie poznać język hiszpański w stopniu umożliwiającym porozumiewanie się w zakresie codziennych zdarzeń i sytuacji, „HISZPAŃSKI raz a dobrze” jest książką właśnie dla Ciebie!
A może już kiedyś uczyłeś się hiszpańskiego, a teraz wydaje Ci się, że wszystko zapomniałeś, albo wstydzisz się mówić w języku obcym w obawie przed popełnieniem błędu? Dzięki naszej książce przekonasz się, jak wiele zostało Ci jednak w głowie i wreszcie pójdziesz dalej, osiągając poziom pozwalający na swobodną komunikację (zakres materiału odpowiada poziomom A1, A2 i przygotowuje do poziomu B1 zgodnie ze skalą poziomów kompetencji językowej Rady Europy).
Proponowany przez nas kurs jest intensywny, co znaczy, że ucząc się z nami nie tracisz czasu i możesz robić szybkie postępy niezależnie od tego, czy po raz pierwszy stykasz się z językiem, czy jest to już Twoje kolejne podejście. O tempie i sposobie nauki decydujesz jednak samodzielnie, zależnie od własnych potrzeb, możliwości i chęci. Ułatwia to struktura całego kursu, jak i poszczególnych lekcji.
Książka dzieli się na trzydzieści lekcji. Jednostka lekcyjna składa się z dialogu lub czytanki wraz z tłumaczeniem, słownictwa, objaśnień gramatycznych i językowych („Jak to działa?”) oraz ćwiczeń wraz z kluczem. Ćwiczenia najlepiej rozwiązywać po zapoznaniu się z dialogiem, słownictwem i częścią poświęconą gramatyce. Najpełniej wykorzystasz ćwiczenia wykonując je zarówno ustnie jak i pisemnie.
Po przerobieniu pięciu regularnych jednostek lekcyjnych masz szansę samodzielnie sprawdzić swoje postępy. Lekcja powtórkowa („Sprawdź się!”) ćwiczenia na rozumienie ze słuchu, obszerny test wyboru z zagadnień językowych i gramatycznych przedstawionych w poprzednich lekcjach, a na koniec krzyżówka, żebyś się trochę rozerwał.
Najważniejsze jednak jest to, że korzystając z naszego kursu poznajesz żywy język, czytasz i słuchasz dialogów na aktualne tematy, uczysz odnajdywać się w życiowych sytuacjach.
Z życzeniami sukcesów w nauce
Zespół autorów i redaktorów Lingo1. El encuentro por coincidencia
Juan: Buenos días,
Ania: Buenos días,
Juan: Estoy aquí por mis documentos, hoy es mi último día en el trabajo.
Ania: De acuerdo. ¿Cómo se llama usted?
Juan: Me llamo Juan Gutierrez, soy profesor de español.
Ania: Un momento, por favor... Ah, aquí están sus documentos.
Juan: Muchas gracias.
Ania: Entonces, ¿hoy es su último día en nuestra escuela?
Juan: Sí, me voy de Polonia.
Ania: Ah. ¿Y adónde se va usted?
Juan: Voy a España, a mi ciudad natal.
Ania: ¿Ah sí? Yo también voy a España este verano. ¿Y de dónde es usted?
Juan: Soy de Madrid.
Ania: Ah, entonces usted es madrileño.
Juan: Sí, exacto. ¿Y usted, cuando se va a España y adónde exactamente?
Ania: Pues, el viernes por la mañana tomo el avión a Madrid y luego el tren al Escorial.
Juan: ¿Ah, sí? Entonces tomamos el mismo avión.
Ania: ¡Qué coincidencia!
Juan: Bueno, como viajamos juntos, ¿me puede decir cómo se llama?
Ania: Sí, por supuesto, me llamo Anna Nowak, pero puede llamarme Ania.
Juan: Encantado de conocerte Ania. Y yo soy Juan.
Ania: Igualmente Juan.
Juan: Y, ¿ por qué el Escorial...?
Słownictwo
buenos días – dzień dobry
¿Cómo se llama usted? – Jak się pan nazywa?
me llamo – nazywam się
estoy aquí por... – jestem tu po...
mis documentos – moje dokumenty
hoy – dziś
mi último día – mój ostatni dzień
de trabajo – pracy
un momento por favor – moment
soy profesor de español – jestem nauczycielem języka hiszpańskiego
muchas gracias – bardzo dziękuję
nuestra escuela – nasza szkoła
me voy de Polonia – wyjeżdżam z Polski
¿A dónde se va usted? – Dokąd pan jedzie?
me voy a España – jadę do Hiszpanii
este verano – w to lato
la ciudad natal – rodzinne miasto
¿De dónde es usted? – Skąd pan jest?
soy de Madrid – jestem z Madrytu
madrileño – madrytczyk
entonces – a więc
exacto/exactamente – dokładnie
¿Cuándo se va usted? – Kiedy pani wyjeżdża?
por la mañana – rano
el viernes – w piątek
tomar – mieć, brać
el avión – samolot
el tren – pociąg
viajar – podróżować
juntos – razem
el mismo – ten sam
¡Qué coincidencia! – Co za zbieg okoliczności!
simplemente – zwyczajnie
el nombre – imię
por supuesto – oczywiście
encantado de conocerte – miło mi cię poznać
me puedes decir... – możesz mi powiedzieć...
igualmente – mnie również
pues por qué – więc dlaczego
Tłumaczenie
Przypadkowe spotkanie. J: Dzień dobry. A: Dzień dobry. J: Przyszedłem odebrać moje dokumenty, dziś jest mój ostatni dzień w pracy. A: Dobrze, jak się pan nazywa? J: Nazywam się Juan Gutierrez, jestem nauczycielem języka hiszpańskiego. A: Moment... ach, tutaj są pańskie dokumenty. J: Bardzo dziękuję. A: A więc dzisiaj jest pana ostatni dzień w naszej szkole. J: Tak, wyjeżdżam z Polski. A: Ach, i dokąd pan jedzie? J: Jadę do Hiszpanii, do mojego rodzinnego miasta. A: Ach tak? Ja też jadę do Hiszpanii w to lato. A skąd pan jest? J: Jestem z Madrytu. A: A więc jest pan madrytczykiem. J: Tak, dokładnie. A pani kiedy jedzie do Hiszpanii i gdzie dokładnie? A: Otóż, w piątek rano mam samolot do Madrytu, a potem pociąg do Eskurial. J: Ach tak? A więc, lecimy tym samym samolotem. A: Co za zbieg okoliczności! J: No cóż, skoro mamy razem podróżować, może mi pani powiedzieć jak się nazywa? A: Tak, oczywiście. Nazywam się Anna Nowak, ale może mnie pan nazywać Ania. J: Miło mi cię poznać Aniu. A ja jestem Juan. A: Mnie również, Juan. J: I dlaczego Eskurial...?
Więcej słówek i zwrotów
buenas tardes – dzień dobry (popołudniu)
buenas noches – dobry wieczór/dobranoc
hola – cześć
hasta luego – do zobaczenia
hasta pronto/hasta hora – do szybkiego zobaczenia
Adiós – żegnaj
te presento a... – przedstawiam ci...
a mi amigo Juan – mojego kolegę Juan
soy polaco – jestem Polakiem
vivo en... – mieszkam w...
en un pueblo cerca de... – w miasteczku blisko...
soy estudiante... – jestem studentem...
estudio en la universidad – studiuję na uniwersytecie
trabajo en ... – pracuję w...
en la oficina – w biurze
Jak to działa?
- Zaimki osobowe
+------------------+-------------------------+
| yo – ja | nosotros – my |
| | |
| tú – ty | vosotros – wy |
| | |
| él – on | ellos – oni |
| | |
| ella – ona | ellas – one |
| | |
| usted – pani/pan | ustedes – panie/panowie |
+------------------+-------------------------+
W języku hiszpańskim przy odmianie czasownika zazwyczaj opuszczamy zaimki osobowe, ponieważ, tak jak w języku polskim, odmienione formy czasownika posiadają rożne końcówki dla każdej osoby. Zaimki są używane, gdy chcemy podkreślić, że chodzi nam o konkretną osobę:
Soy yo, no tú. (Ja jestem, nie ty.)
- Odmiana czasowników w czasie presente
W języku hiszpańskim czasowniki dzielimy na trzy typy koniugacji: I – czasowniki, które w bezokoliczniku mają końcówkę -ar, II – czasownik z końcówką -er, III – czasowniki z końcówką -ir. W zależności od tego, do której grupy należy dany czasownik, jest on odmieniany w następujący sposób:
+----------------+--------------+------------------+
| hablar (mówić) | comer (jeść) | vivir (mieszkać) |
+----------------+--------------+------------------+
| hablo | como | vivo |
| | | |
| hablas | comes | vives |
| | | |
| habla | come | vive |
| | | |
| hablamos | comemos | vivimos |
| | | |
| habláis | coméis | vivís |
| | | |
| hablan | comen | viven |
+----------------+--------------+------------------+
- Odmiana czasowników zwrotnych
Przy odmianie czasowników zwrotnych należy pamiętać, że zaimek zwrotny, który również jest odmieniany, stawiamy przed czasownikiem.
+-----------+--------------+-----------+
| llamarse | se llama | se llaman |
| | | |
| me llamo | nos llamamos | |
| | | |
| te llamas | os llamáis | |
+-----------+--------------+-----------+
- Odmiana czasownika ser (być)
+------+-------+
| soy | somos |
| | |
| eres | sois |
| | |
| es | son |
+------+-------+
Czasownika ser, który jest nieregularny, używamy do określenia cech stałych, pochodzenia oraz przynależności osoby lub przedmiotu. W przypadku osoby określamy też zawód oraz cechy charakteru.
Soy español. (Jestem Hiszpanem.)
La taza es de China. (Filiżanka jest z Chin.)
La mesa es redonda. (Stół jest okrągły.)
Las llaves son de Juan. (Klucze są Juana.)
Soy profesor. (Jestem nauczycielem.)
Juan es nervioso. (Juan jest nerwowy.)
- Odmiana czasownika estar (być, znajdować się)
+-------+---------+
| estoy | estamos |
| | |
| estás | estáis |
| | |
| está | están |
+-------+---------+
Czasownika estar, używamy do określenia lokalizacji przedmiotu lub osoby oraz stanów emocjonalnych osoby:
Estoy aquí para recoger mis documentos. (Jestem tutaj, aby odebrać moje dokumenty.)
Aquí están. (Tutaj są.)
Estoy muy nerviosa. (Jestem bardzo zdenerwowana.)
- Odmiana czasownika ir (iść)
+-----+-------+
| voy | vamos |
| | |
| vas | vais |
| | |
| va | van |
+-----+-------+
- Rodzaj żeński i męski rzeczowników
W języku hiszpańskim istnieją tylko dwa rodzaje: męski i żeński. Niektóre rzeczowniki mogą występować w dwóch rodzajach, co powoduje zmianę ich znaczenia. Rodzaj żeński tworzymy poprzez dodanie odpowiednich końcówek:
W przypadku rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na spółgłoskę dodajemy końcówkę -a.
el profesor
la profesora (nauczyciel, nauczycielka)
W przypadku rzeczowników rodzaju męskiego zakończonych na samogłoskę -o zamieniamy wspomnianą końcówkę na -a.
el amigo
la amiga (kolega, koleżanka)
Niektóre rzeczowniki z końcówką -e lub -a mają tylko jedną formę dla obu rodzajów.
el estudiante
la estudiante (student, studentka)
el artista
la artista (artysta, artystka)
Istnieją wyjątki:
el elefante
la elefanta (słoń, słonica)
Niektóre rzeczowniki posiadają różne formy dla obu rodzajów.
el padre
la madre (ojciec, matka)
Ćwiczenia
1. Ułóż wypowiedzi w odpowiedniej kolejności tak, aby tworzyły dialog.
a. Y yo soy Juan.
b. ¿Cómo te llamas?
c. ¿De dónde eres?
d. Encantado de conocerte Ania.
e. Me llamo Ania. ¿Y tú?
f. Igualmente Juan.
g. Soy de Madrid.
h. Y yo de Cracovia.
Klucz do ćwiczeń
2. Uzupełnij zdania czasownikami w odpowiedniej formie.
a. ....... ................. Ania.
b. ................. de Polonia.
c. ................ en Kraków.
d. ................... en la universidad.
e. ................... en la oficina.
f. ....... ................... a mi amigo Juan.
g. Juan y yo ................... a España este verano.
h. Juan .............. de Madrid.
i. Él ....... madrileño.
Klucz do ćwiczeń
3. Dopasuj zaimki osobowe z pierwszej kolumny do form czasownika z drugiej kolumny.
+-------------+-------------+
| a. tú | 1. comemos |
| | |
| b. nosotros | 2. se llama |
| | |
| c. ellos | 3. vivís |
| | |
| d. él | 4. eres |
| | |
| e. vosotros | 5. estudia |
| | |
| f. ella | 6. voy |
| | |
| g. yo | 7. son |
+-------------+-------------+
Klucz do ćwiczeń
4. Utwórz rodzaj żeński dla następujących rzeczowników.
a. el profesor
b. el gato
c. el estudiante
d. el señor
e. el padre
f. el artista
g. el cantante
h. el elefante
Klucz do ćwiczeń
5. Przetłumacz na język hiszpański.
a. Juan jest Hiszpanem.
b. Rano lecę do Madrytu.
c. Uczę się na uniwersytecie.
d. Juan jest nauczycielem języka hiszpańskiego.
e. Przedstawiam ci mojego kolegę Juana.
f. Mieszkam w Krakowie.
g. Pracuję w biurze.
Klucz do ćwiczeń
Język hiszpański
Język hiszpański, zwany też kastylijskim, jest trzecim językiem na świecie pod względem liczby osób, które nim się posługują. Obecnie po hiszpańsku mówi około 500 milionów osób. Oprócz tego, że język hiszpański jest używany i uznawany jako język państwowy w prawie całej Ameryce Południowej i Środkowej, oraz oczywiście w Hiszpanii, duża grupa ludzi, bo aż 38 milionów, w Stanach Zjednoczonych posługuje się kastylijskim. Właśnie w Ameryce Północnej rozwija się tzw. Spanglish, pewnego rodzaju „mieszanka” hiszpańskiego i angielskiego, uznana za jeden z fenomenów współczesnego językoznawstwa. Na Półwyspie Iberyjskim, obok języka hiszpańskiego, używane są również galicyjski, kataloński i baskijski.2. Control de pasaportes
Juan: Hola Ania. ¿Qué tal?
Ania: Hola Juan. Pues, estoy muy nerviosa. ¿Y tú?
Juan: Muy bien, ¿Por qué estás nerviosa?
Ania: Estoy pensando sí tengo todas mis cosas.
Juan: Tranquila, mujer. Seguramente lo tienes todo.
Ania: ¡Ah!, ¡no encuentro mi pasaporte!
Juan: ¿No está en el bolso?
Ania: A ver... ¡Uf! Sí, está aquí con el billete.
Juan: Bueno... ¿Nos acercamos al mostrador para facturar el equipaje?
Ania: De acuerdo.
Juan: Aquí nos dan la tarjeta de embarque y luego pasamos al punto de control de pasaportes.
Ania: Vale. ¿Y dónde está el punto de control de pasaportes?
Juan: Está aquí al lado.
Ania: ¡Uf, mucha gente!
Juan: Sí, es verdad, pero todavía tenemos tiempo así que no pasa nada.
Ania: Antes de subir al avión ¿vamos a la tienda libre de impuestos?
Juan: Sí, es buena idea.
Ania: Una cosa, ¿en el aeropuerto de Madrid también pasamos por el punto de control?
Juan: Pues, después de bajarte del avión enseñas el pasaporte, esperas a tu equipaje y nada más.
Ania: Vale. Entonces no tordamos mucho. Y, ¿dónde está la estación de trenes?
Juan: Para llegar a la estación coges el metro...de todas formas yo te ayudo. El Escorial está al lado, cojo mi coche y te llevo directamente al hotel.
Ania: Gracias, eres muy amable.
Juan: De nada.
Słownictwo
¿Qué tal? – Jak się masz?
muy bien – bardzo dobrze
estoy pensando si... – właśnie się zastanawiam, czy...
tener – mieć
la cosa – rzecz
tranquila, mujer – spokojnie, kobieto
seguramente – na pewno
todo – wszystko
encontrar el pasaporte – znaleźć paszport
el bolso – torba
con el billete – z biletem
acercarse – zbliżyć się
el mostrador (de facturación de equipaje) – punkt odprawy bagażowej
dar la tarjeta de embarque – dać kartę pokładową
pasar al punto de control de pasaportes – przejść do punktu kontroli paszportowej
al lado – obok
mucho – dużo
la gente – ludzie
es verdad, pero... – to prawda, ale...
tiempo – czas
no pasa nada – nic się nie dzieje
la tienda libre de impuestos – sklep wolnocłowy
antes de – przed
buena idea – dobry pomysł
subir – wsiadać
el aeropuerto – lotnisko
nada más – nic więcej
después de – po
bajarse – wysiadać
enseñar – pokazać
esperar – czekać
no tardamos mucho – nie stracimy dużo czasu
llegar a la estación de trenes – dojechać do stacji kolejowej
coger el metro – wsiąść w metro
de todas formas yo te ayudo – w każdym razie ja ci pomogę
el coche – samochód
directamente al hotel – prosto do hotelu
eres muy amable – jesteś bardzo miły
Tłumaczenie
Kontrola paszportów. J: Cześć Ania. Jak się masz? A: Cześć Juan. No cóż, jestem bardzo zdenerwowana, a ty? J: Bardzo dobrze. Dlaczego jesteś zdenerwowana? A: Właśnie się zastanawiam, czy mam wszystkie rzeczy. J: Spokojnie, dziewczyno, na pewno masz wszystko. A: Ach! Nie mogę znaleźć mojego paszportu. J: Nie jest w torebce? A: Zobaczmy... Uf! Tak, jest tutaj z biletem. J: Dobra... Idziemy do punktu odprawy bagażowej? A: Jasne. J: Tu nam dadzą kartę pokładową, a później idziemy do punktu odprawy paszportowej. A: Dobra. A gdzie jest punkt kontroli paszportów? J: Jest tu obok. A: Ale dużo ludzi! J: Faktycznie, ale mamy jeszcze dużo czasu, więc nic się nie dzieje. A: Czy przed wejściem do samolotu idziemy do sklepu wolnocłowego? J: Tak, to świetny pomysł. A: Jedna sprawa, na lotnisku w Madrycie też przechodzimy przez punkt kontroli paszportowej? J: A więc, po wyjściu z samolotu pokazujesz paszport, czekasz na swój bagaż i nic więcej. A: Dobrze. A więc nie stracimy dużo czasu. I gdzie jest stacja kolejowa? J: Musisz wsiąść w metro, żeby dojechać do stacji... w każdym razie ja ci pomogę. El Escorial jest blisko, mogą wziąć mój samochód i zawieźć cię prosto do hotelu. A: Dziękuję, jesteś bardzo miły. J: Nie ma za co.
Więcej słówek i zwrotów
salida de emergencia – wyjście ewakuacyjne
el pasajero – pasażer
la azafata – stewardesa
el piloto – pilot
el equipaje de mano – bagaż podręczny
poner el cinturón – zapiąć pas
desabrochar el cinturón – rozpiąć pas
apagar el móvil – wyłączyć telefon
¿A qué hora llegamos a...? – O której będziemy w...?
el vuelo nacional/internacional – lot krajowy/międzynarodowy
abra la maleta – proszę otworzyć walizkę
¿ Cuál es el motivo de su visita? – Jaki jest powód pańskiej/pani wizyty?
el visado de turista/de estudiante – wiza turystyczna/studencka
sobrepeso de equipaje – nadwaga bagażu
sacar los objetos de metal – wyjąć metalowe przedmioty
el vuelo cancelado/retrasado – lot opóźniony/odwołany
He perdido mi maleta. – Zgubiłem swój bagaż.
la escala – międzylądowanie
el asiento – miejsce/fotel
Jak to działa?
- Konstrukcja peryfrastyczna estar + gerundio
Konstrukcja peryfrastyczna estar + gerundio jest używana do wyrażenia czynności, która jest realizowana w momencie mówienia.
Estoy pensando si tengo todo. (Zastanawiam się, czy mam wszystko.)
Estoy comiendo el pastel. (Jem ciasto.)
- Tworzenie gerundio
Czasowniki zakończone w bezokoliczniku na -ar otrzymują końcówkę -ando.
-------- ----------
pensar pensando
-------- ----------
Czasowniki zakończone w bezokoliczniku na -er i -ir otrzymują końcówkę -iendo.
comer comiendo
vivir viviendo
uwaga!
ir yendo
dormir durmiendo
- Odmiana czasowników nieregularnych tener i coger
+---------+---------+
| tener | coger |
| | |
| tengo | cojo |
| | |
| tienes | coges |
| | |
| tiene | coge |
| | |
| tenemos | cogemos |
| | |
| tenéis | cogéis |
| | |
| tienen | cogen |
+---------+---------+
- Tworzenie przeczenia
W języku hiszpańskim tworzymy przeczenie poprzez partykułę no, którą stawiamy przed czasownikiem.
No encuentro mi pasaporte. (Nie znajduję mojego paszportu.)
- Użycie nada, ningún, nadie, nunca (nic, żaden, nikt, nigdy)
W języku hiszpańskim możemy również utworzyć przeczenie za pomocą wyrazów nada, ningún, nadie, nunca, które stawiamy przed czasownikiem.
Nada más tienes que hacer. (Nic więcej nie musisz robić.)
Nadie hay en casa. (Nikogo nie ma w domu.)
Nunca tienes razón. (Nigdy nie masz racji.)
Ningún problema es esto. (To nie jest żaden problem.)
Jeżeli stawiamy nada, nadie, ningún nunca za czasownikiem, wówczas konieczne jest dodanie partykuły no przed czasownikiem.
Esto no es ningún problema. (To nie jest żaden problem.)
No hay nadie en casa. (Nikogo nie ma w domu.)
No tienes razón nunca. (Nie masz nigdy racji.)
No tienes que hacer nada más. ( Nic więcej nie musisz robić.)
Uwaga! Ningún jest formą skróconą od ninguno, która występuje bezpośrednio przed rzeczownikiem rodzaju męskiego, z kolei ninguno funkcjonuje samodzielnie w zdaniu.
- Rodzajniki określone i nieokreslone (el, la, los, las, un, una, unos, unas). Część I
W języku hiszpańskim istnieją dwa typu rodzajników:
- określone (el, la, los, las), których używamy przy przedmiotach lub osobach znanych przez rozmówców, albo o których już wcześniej była mowa.
El profesor va de vacaciones. (Profesor jedzie na wakacje.)
Rodzajniki określone z przyimkiem de, a
+---------------------+-------------------+
| de + el = del | a + el = al |
| | |
| ale de + la = de la | ale a + la = a la |
+---------------------+-------------------+
- nieokreślone ( un, una, unos, unas), których używamy przy przedmiotach i osobach nieznanych lub nieokreślonych przez rozmówcę.
Un señor pregunta por Ana. (Jakiś pan pyta o Anię.)
- Tworzenie liczby mnogiej rzeczowników
Rzeczowniki, które kończą się na samogłoskę nieakcentowaną lub na -e w liczbie pojedynczej, otrzymują końcówkę -s w liczbie mnogiej.
el documento los documentos
Rzeczowniki, które kończą się na samogłoskę akcentowaną lub na spółgłoskę w liczbie pojedynczej, otrzymują -es w liczbie mnogiej.
el avión los aviones
Ćwiczenia
1. Dopasuj odpowiedzi do konkretnych sytuacji:
a. He perdido mi maleta.
b. Por favor, puede enseñarme el pasaporte.
c. Por favor, puedo ver su tarjeta de embarque.
d. Lo siento pero su vuelo está cancelado.
e. ¿A qué hora llegamos a Madrid?
f. ¿Cuál es el motivo de su visita?
1. Zapytanie o czas przylotu.
2. Odwołanie lotu.
3. Wejście na pokład samolotu.
4. Zapytanie o cel wizyty.
5. Odprawa paszportowa.
6. Zgłoszenie zaginięcia bagażu.
Klucz do ćwiczeń
2. Uzupełnij zdania.
a. Esto no es ....... problema.
b. No hay .............. en casa.
c. ............... pasajero está aquí.
d. ................ se puede encontrar.
e. .................. está en casa.
f. ............. tienes razón.
g. No tengo .............. de dinero.
Klucz do ćwiczeń
3. Ułóż zdania z podanych wyrazów.
a. ¿trenes dónde de estación está la?
b. ¿avión perder puedo el no?
c. estación a la el coges trenes para de metro el llegar
d. nerviosa hoy muy estoy
e. momento pensando en el sobre este estoy en viaje
f. me ayudar nadie puede
g. puedo maleta encontrar mi no
h. pastel comiendo el estoy
Klucz do ćwiczeń
4. Odmień czasowniki w odpowiedniej formie.
a. Ahora .................. en el examen. (pensar, yo)
b. ......................... el tren para llegar a Varsovia. (coger, vosotros)
c. .............. el viaje a Japón. (tener, nosotros)
d. ...................... hacerme el favor?(poder, tú)
e. No ............. ayudarte porque ..............(poder, estudiar, yo)
f. Ahora.............. la música (escuchar, ellos)
g. ........... el billete en el aeropuerto. (comprar, vosotros)
h. ............. 20 años. (tener, yo)
Klucz do ćwiczeń
5. Zamień na liczbę mnogą.
a. el bar
b. el trabajo
c. el cantante
d. la clase
e. la flor
f. el arista
g. la escuela
h. la madre
Klucz do ćwiczeń
Bilety komunikacji miejskiej
Chcąc korzystać z komunikacji miejskiej w Hiszpanii, warto wiedzieć, jakie bilety oferuje dane miasto. Oczywiście najbardziej popularne są: bilet jednorazowy, billete sencillo, który upoważnia do pojedynczego przejazdu w obrębie jednej strefy, oraz bilet miesięczny zwany el abono. Jest również do nabycia bilet na dziesięć przejazdów, billete de diez viajes, bilet jednorazowy na wszystkie strefy, billete combinado, oraz (w przypadku metra w Madrycie) billete sencillo suplemento, bilet, który pozwala na przejazd na lotnisko, nawet jeżeli będziemy zmuszeni po drodze do wyjścia z metra. Bilety na metro można nabyć w okienku po wejściu do metra, jednak w przypadku pierwszego kupna el abono, najpierw należy się zgłosić do kiosku (el estanco) ze zdjęciem i dokumentem tożsamości w celu wyrobienia karty. Istnieje też bilet turystyczny abono turístico, który można kupić na jeden, dwa, trzy, pięć czy siedem dni w jakimkolwiek biurze informacji turystycznej, w metrze lub kiosku.3. En el hotel
Juan: Ya estamos. Éste es tu hotel.
Ania: Juan, eres muy amable, gracias por llevarme hasta el hotel.
Juan: De nada, ha sido un placer para mí. Te ayudo con la maleta.
Ania: Gracias.
Juan: Venga, entramos en el hotel.
Ania: Vale. Buenas tardes.
Recepcionista: Buenas tardes y bienvenidos a nuestro hotel.
Ania: Gracias, Tengo una reservación en su hotel. Me llamo Anna Nowak.
Recepcionista: ¿Su DNI por favor?
Ania: Por favor, aquí tiene.
Recepcionista: Gracias, señorita, Nowak. ¡Ah! Usted es polaca, entonces bienvenida a España.
Ania: Gracias.
Recepcionista: Es una habitación simple para dos semanas, ¿sí?
Ania: Sí.
Recepcionista: Bien. Aquí tiene la llave. Su habitación está en la primera planta, al lado de la escalera, número 10.
Ania: Gracias. ¿A qué hora es el desayuno?
Recepcionista: A las ocho y el restaurante está aquí al lado. Aquí tiene los folletos del Monasterio de El Escorial. Vale la pena visitarlo, además mañana se puede entrar gratis.
Ania: Ah. Muchas gracias, es muy interesante. Una cosa más. ¿Me puede despertar a las 7 de la mañana?
Recepcionista: Por supuesto, en la habitación tiene el teléfono, le llamo a las siete en punto.
Ania: Muchas gracias.
Słownictwo
éste – ten
ha sido un placer para mi – to była dla mnie przyjemność
la maleta – walizka
entrar – wejść
bienvenidos – witamy
nuestro – nasz
la reservación – rezerwacja
DNI (documento nacional de identidad) – dowód tożsamości
reservar una habitación – zarezerwować pokój
la habitación simple – pokój jednoosobowy
para dos semanas – na dwa tygodnie
todo está bien – wszystko jest w porządku
la llave – klucz
la planta pimera – pierwsze piętro
la escalera – schody
el número – numer
¿A qué hora? – O której?
el desanuyo – śniadanie
a las ocho – o ósmej
el restaurante – restauracja
el folleto – folder
el monasterio – klasztor
vale la pena visitarlo – warto go zwiedzić
interesante – interesujące
me puede despertar a las... – może mnie pani obudzić o...
por supuesto – oczywiście
el teléfono – telefon
le llamo – zadzwonię do pani
en punto – punktualnie
Tłumaczenie
W hotelu. J: Już jesteśmy, to jest twój hotel. A: Juan, jesteś bardzo miły, dziękuję, że przywiozłeś mnie do hotelu. J: Nie ma za co, to była dla mnie przyjemność. Pomogę ci z walizką. A: Dziękuję. J: No, wchodzimy do hotelu. A: Dzień dobry. R: Dzień dobry, witamy w naszym hotelu. A: Dziękuję, mam rezerwację w państwa hotelu, nazywam się Ania Nowak. R: Mogę prosić o pani dowód? A: Proszę bardzo. R: Dziękuję panno Nowak. Ach! Jest pani Polką, a więc witamy w Hiszpanii. A: Dziękuję. R: To jest pokój jednoosobowy na dwa tygodnie, tak? A: Tak. R: Dobrze. Tu jest pani klucz. Pani pokój jest na pierwszym piętrze, koło schodów, numer 10. A: Dziękuję. O której jest śniadanie? R: O ósmej rano. Restauracja jest tutaj obok. Tutaj są foldery Klasztoru Eskurial. Warto go zwiedzić. Jutro można wejść za darmo. A: Ach! Bardzo dziękuję, to bardzo interesujące. Jeszcze jedna rzecz. Mogę zamówić budzenie na siódmą rano? R: Oczywiście. W pokoju jest telefon, zadzwonię do pani o siódmej. A: Bardzo dziękuję.
Więcej słówek i zwrotów
el hostal – hostel
lo siento pero no tenemos habitaciones disponibles – nie mamy wolnych pokoi
el precio incluye el desayuno – w cenę wliczone jest śniadanie
reservar por internet – zarezerwować przez internet
¿Puede deletrear su apellido? – Może pan/pani przeliterować swoje nazwisko?
la habitación doble – pokój dla dwóch osób
con vistas al mar – w widokiem na morze
¿Podría llamar a un taxi? – Może pan/pani zadzwonić po taksówkę?
la habitación con el baño – pokój z łazienką
en la habitación no hay luz – z pokoju nie ma światła
ya me ocupo de esto – zajmę się tym
la ducha está rota – prysznic jest zepsuty
la cena – kolacja
la comida – obiad
¿Puedo pedir una manta? – Mogę prosić o koc?
Jak to działa?
- Zaimki wskazujące este, ese y aquel (ten, tamten)
Zaimki wskazujące dzielimy na:
- este/esta gdy odnosimy się do przedmiotu lub osoby znajdującej się blisko mówcy, lub gdy przed chwilą wspomniano o tej osobie/przedmiocie,
- ese/esa gdy odnosimy się do przedmiotu lub osoby, która znajduje się bliżej słuchacza niż mówcy, lub też przed chwilą słuchacz o niej wspomniał,
- aquel/aquella gdy odnosimy się do przedmiotu lub osoby znajdującej się w dużej odległości od mówcy i słuchacza.
Zaimki wskazujące funkcjonujące samodzielnie w zdaniu mają akcent graficzny:
----------- --------- ---------------
éste/ésta ése/ésa aquél/aquélla
----------- --------- ---------------
- Zaimki dzierżawcze
Odmiana zaimków dzierżawczych w przypadku, gdy wstawiamy je przed rzeczownikiem:
+------------------+---------------------+
| lp. | lm. |
| | |
| mi (mój) | mis (moje) |
| | |
| tu (twój) | tus (twoje) |
| | |
| su (jego, jej) | sus (jego, jej) |
| | |
| nuestro/a (nasz) | nuestros/as (nasze) |
| | |
| vuestro/a (wasz) | vuestros/as (wasze) |
| | |
| su (ich) | sus (ich) |
+------------------+---------------------+
No puedo encontrar mi pasaporte (Nie mogę znaleźć mojego paszportu.)
Odmiana zaimków dzierżawczych w przypadku, gdy funkcjonują samodzielnie w zdaniu:
+-----------+-------------+
| lp. | lm. |
| | |
| mío/a | míos/as |
| | |
| tuyo/a | tuyos/as |
| | |
| suyo/a | suyos/as |
| | |
| nuestro/a | nuestos/as |
| | |
| vuestro/a | vuestros/as |
| | |
| suyo/a | suyos/as |
+-----------+-------------+
¿Dónde está tu pasaporte?. El mío está aquí. (Gdzie jest twój paszport? Mój jest tutaj.)
- Czasowniki nietypowe volver, dormir, acordarse, costar itd.
Istnieje grupa czasowników częściowo nieregularnych, u których występuje oboczność o:ue podczas odmiany. Oboczność nie występuje w 1 i 2 os. lm.
+---------+----------+
| vuelvo | volvemos |
| | |
| vuelves | volvéis |
| | |
| vuelve | vuelven |
+---------+----------+
Odmiana czasowników nietypowych – patrz: tabela na końcu książki.
- Podawanie godzin
O godzinę pytamy w następujący sposób:
¿Qué hora es? (Która jest godzina?)
Odpowiedzi:
1:00 – Es la una. (Jest pierwsza.)
2:00/3:00/4:00 – Son las dos/tres/cuatro/... (Jest druga/trzecia/czwarta.)
1:15/1:30 – Es la una y cuarto/y media. (Jest kwadrans po pierwszej /wpół do drugiej.)
12:45 – Es una menos cuarto. (Jest za kwadrans pierwsza.)
12:00 – Son las doce en punto. (Jest punkt dwunasta.)
O godzinę pytamy również:
¿A qué hora ....? (O której...?.)
Odpowiedź:
A la una/a las dos... (O pierwszej/drugiej...)
- Liczby
+----+--------+----+------------+
| 1 | un/uno | 11 | once |
| | | | |
| 2 | dos | 12 | doce |
| | | | |
| 3 | tres | 13 | trece |
| | | | |
| 4 | cuatro | 14 | catorce |
| | | | |
| 5 | cinco | 15 | quince |
| | | | |
| 6 | seis | 16 | dieciséis |
| | | | |
| 7 | siete | 17 | diecisiete |
| | | | |
| 8 | ocho | 18 | dieciocho |
| | | | |
| 9 | nueve | 19 | diecinueve |
| | | | |
| 10 | diez | 20 | veinte |
+----+--------+----+------------+
Ćwiczenia
1. Podaj godzinę wyrażoną cyframi.
a. 12.30
b. 18.15
c. 23.45
d. 9.20
e. 14.57
f. 21.43
g. 6.10
h. 7.12
Klucz do ćwiczeń
2. Wstaw odpowiedni zaimek wskazujący.
a. casa está al lado (tamten).
b. casa es de Juan (ten).
c. chico que está con Ania, es muy simpatico (tamten).
d. bolso que tiene María es bonito (tamta).
f. documentos son de Laura (te).
g. coche es bueno (ten).
h. maletas que están a tu lado, son de Luisa (tamte).
Klucz do ćwiczeń
3. Uzupełnij zaimkami dzierżawczymi.
a. ............... amigos viven en Polonia. (moi)
b. ¿Dónde están ............. hermana? (wasza)
c. ............padre trabaja en una oficina (jej)
d. ¿Dónde está ....... bolso (twoja)?
e. El ......... está aquí (moja).
f. ............ equipaje es muy grande (nasz).
g. El ........... también (wasz).
h. ............ maleta está en el hotel (ich).
Klucz do ćwiczeń
4. Przetłumacz na hiszpański.
a. Zarezerwowałem jeden pokój dwuosobowy.
b. Mogę zamówić budzenie na siódmą rano?
c. O której jest kolacja?
d. Prysznic jest zepsuty.
e. Zaraz się tym zajmę.
f. Mogę prosić o koc?
g. Nie mamy wolnych pokoi.
Klucz do ćwiczeń
Muzea w Hiszpanii
Bez wątpienia Hiszpania może się poszczycić wieloma muzeami znanymi na całym świecie, takimi jak El Prado, Guggenheim czy El Reina Sofia, które gromadzą największe dzieła sztuki hiszpańskiej i europejskiej. Codziennie są one odwiedzane przez setki turystów, którzy przyjeżdżają z wszystkich kontynentów, aby podziwiać na żywo dzieła Picassa, Velazquesa, Miró czy też Salvadora Dali. Aby móc oglądać obrazy znanych artystów, trzeba niekiedy poświęcić parę godzin na stanie w kolejce po bilet. Niektóre muzea wyznaczają jeden dzień w tygodniu, kiedy turyści mogą wejść gratis i jeden dzień, w którym placówka jest zamknięta dla zwiedzających.Klucz
Lección 1
Powrót
1. b), e), d), a), f), c), g), h) 2. a) me llamo, b) soy, c) vivo, d) estudio, e) tengo, f) te presento, g) vamos, h) es, i) es. 3. a-4, b-1, c-7, d-2, e-3, f-5, g-6. 4. a) la profesora, b) la gata, c) la estudiante, d) la señora, e) la madre, f) la artista, g) la cantante, h) la elefanta 5. a) Juan es español. b) Por la mañana tengo el vuelo a Madrid. c) Estudio en la universidad. d) Juan es profesor de español. e) Te presento a mi amigo Juan. f) Vivo en Kraków. g) Trabajo en la oficina.
Lección 2
Powrót
1. a,6) b,5) c,3) d,2) e,1) f,4). 2. a) ningún, b) nadie, c) ningún, d) nada, e) nadie, f) nunca, g) nada. 3. a) ¿Dónde está la estación de trenes? b) No puedo perder el avión. c) Para llegar a la estación de trenes coges el metro. d) Estoy muy nerviosa. e) En este momento estoy pensando sobre el viaje. f) Nadie me puede ayudar. g) No puedo encontrar mi maleta. h) Estoy comiendo el pastel. 4. a) Estoy pensando, b) cogéis, c) tenemos, d) puedes, e) puedo, estoy estudiando, f) estoy escuchando, g) compráis, h) tengo. 5. a) los bares, b) los trabajos, c) los cantantes, d) las clases e) las flores, f) los artistas, g) las escuelas, h) las madres.
Lección 3
Powrót
1. a) las doce y media, b) las seis y cuarto, c) las doce menos cuarto, d) las nueve y veinte e) la una menos tres, f) las diez menos diecisiete, g) las seis y diez, h) las siente y doce. 2. a)esa, b) esta, c) ese d) ese, e) estos, f) este, g) aquellas. 3. a) mis, b) vuestra, c) su, d) tu, e) mío, f) nuestro, g) vuestro. h) su. 4. a) He reservado una habitación doble. b) ¿Me podría despertar a las siete de la mañana?, c) ¿ A qué hora es la cena? d) La ducha está rota. e) Ya me ocupo de esto. f) ¿Puedo pedir una manta? g) No tenemos las habitaciones disponibles.