Indywidualny program MBA - ebook
Indywidualny program MBA - ebook
Aby nauczyć się prowadzenia firmy albo pozyskać nowe kompetencje zawodowe, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów biznesowych. Zdecydowana większość współczesnych ludzi biznesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych zasad. Josh Kaufman za główny cel postawił sobie pokazanie w jasny i zrozumiały sposób tych najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonny sposób.
Jego książka Indywidualny program MBA to kompleksowy i przejrzysty przegląd wszystkich ważnych tematów biznesowych – takich jak przedsiębiorczość, rozwój produktu, marketing, sprzedaż, negocjacje, księgowość, finanse, produktywność, komunikacja, przywództwo, projektowanie systemów, analiza i zarządzanie operacyjne – a wszystko to zawarte w jednym tomie.
Znajdziesz w niej 271 prostych pojęć, nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia, dzięki którym nauczysz się myśleć o biznesie w nowy, przydatny sposób. Wśród najważniejszych zagadnień znajdziesz m.in.:
· Pięć elementów każdej firmy. Możesz zrozumieć i ulepszyć każdą firmę, dużą lub małą, koncentrując się na pięciu podstawowych kwestiach. Czy wiesz, na jakich obszarach danej organizacji trzeba się przede wszystkim skupić?
· Dwanaście form wartości. Produkty i usługi to tylko dwa z dwunastu sposobów kreowania wartości dla klientów. Jakie są pozostałe?
· Cztery metody zwiększania przychodów. Istnieją tylko cztery sposoby, aby firma mogła zarobić więcej pieniędzy. Czy je znasz?
Połącz lekturę tej książki ze swoim praktycznym doświadczeniem i już dziś zacznij efektywniej pracować, podejmować dobre decyzje i wykorzystywać w pełni swoje umiejętności, zdolności i dostępne okazje – bez względu na to, w jaki sposób zarabiasz (lub chciałbyś zarabiać) na życie. Z pomocą tej książki założysz rentowną firmę, uzyskasz ważny awans albo w istotny sposób poprawisz swoje życie osobiste i zawodowe.
Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania uczelni cieszących się najlepszą opinią. W przypadku Indywidualnego programu MBA jest inaczej. Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.
(…) Dzięki zrozumieniu tych fundamentalnych zasad zyskasz zestaw narzędzi pozwalających podejmować dobre decyzje. Jeżeli zainwestujesz czas i energię w opanowanie omówionych koncepcji, wejdziesz do elitarnego grona jednego procenta ludzkiej populacji, który wie:
- jak działają przedsiębiorstwa;
- jak założyć własną firmę;
- jak udoskonalić istniejącą firmę;
- jak osiągać osobiste cele za pomocą umiejętności ze świata biznesu.
Traktuj tę książkę jak filtr. Zamiast próbować przyswajać wszystkie dostępne informacje na temat świata biznesu – a jest ich naprawdę dużo – naucz się, które mają największe znaczenie, a potem skup się na tym, co naprawdę ważne: na skutecznym działaniu.
[fragment]
Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz”.
James Clear, autor książki Atomowe nawyki
„Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie”.
Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!
„Wykorzystałem modele myślowe opisane w Indywidualnym programie MBA do stworzenia rentownej firmy. Josh szybko rozprawia się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości”.
Evan Deaubl, prezes i dyrektor generalny firmy Tic Tac Code
„Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę, oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach”.
Derek Sivers, autor bestsellera Co tylko zechcesz
„Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia”.
Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story
JOSH KAUFMAN jest autorem poczytnych książek na temat biznesu, zdobywania umiejętności, psychologii stosowanej oraz różnego rodzaju wiedzy praktycznej, takich jak Indywidualny program MBA, The First 20 Minutes i How to Fight a Hydra, a także twórcą strony PersonalMBA.com.
Spis treści
Okładka
Strona tytułowa
Strona redakcyjna
Dedykacja
Spis treści
Najważniejsze pojęcia
Kilka słów do czytelnika
Przedmowa do wydania z 2020 roku
Wprowadzenie. Po co czytać tę książkę?
Nie musisz wiedzieć wszystkiego
Nie potrzebujesz doświadczenia
Pytania, nie odpowiedzi
Modele myślowe, nie metody
Podstawowe dążenia człowieka
Samodzielny, błyskawiczny kurs biznesu
Ziarno i plewy
INDYWIDUALNY PROGRAM MBA idzie w świat
Modele myślowe Mungera
Kojarzenie faktów
Dla sceptyków
Czy powinieneś studiować w szkole biznesu?
Podstawowe dążenia człowieka
Złudzenie wielkości
Twoje pieniądze i twoje życie
O rozstawaniu się z pieniędzmi
Gdzie wylądujesz po studiach MBA?
Skąd się wzięły szkoły biznesu?
W poszukiwaniu dystrybucji
Igranie z ogniem
Brak motywacji do zmian
Jedyna zaleta szkół biznesu
Podstawowe dążenia człowieka
Lepszy sposób
Czego się nauczysz z tej książki?
Podstawowe dążenia człowieka
1. Kreowanie wartości
Pięć elementów każdej firmy
Podstawowe dążenia człowieka
Podstawowe dążenia człowieka
Podstawowe dążenia człowieka
Status społeczny
Dziesięć sposobów oceny rynku
Ukryte zalety konkurencji
Reguła najemnika
Reguła krzyżowca
Dwanaście standardowych form wartości
1. forma wartości: produkt
2. forma wartości: usługa
3. forma wartości:zasoby współdzielone
4. forma wartości: abonament
5. forma wartości: odsprzedaż
6. forma wartości: dzierżawa
7. forma wartości: agencja
8. forma wartości: agregowanie odbiorców
9. forma wartości: pożyczka
Podstawowe dążenia człowieka
11. forma wartości: ubezpieczenie
12. forma wartości: kapitał
Premia za kłopot
Wartość postrzegana
Modularność
Tworzenie i rozdzielanie pakietów
Pośrednictwo i eliminowanie pośredników
Prototyp
Cykl iteracji
Szybkość iteracji
Informacje zwrotne
Alternatywy
Podstawowe dążenia człowieka
Wartości ekonomiczne
Badanie relatywnego znaczenia
Podstawowe dążenia człowieka
Testowanie cienia
Minimalnie satysfakcjonująca oferta
Rozwijanie przyrostowe
Testowanie w warunkach polowych
2. Marketing
Uwaga
Podatność
Niezwykłość
Potencjalny nabywca
Zaabsorbowanie
Poziomy świadomości
Efekt końcowy
Demonstracja
Kwalifikacja
Punkt wejścia na rynek
Dostępność
Podstawowe dążenia człowieka
Wizualizacja
Podstawowe dążenia człowieka
Gratis
Przyzwolenie
Podstawowe dążenia człowieka
Podstawowe dążenia człowieka
Narracja
Kontrowersja
Reputacja
3. Sprzedaż
Transakcja
Zaufanie
Punkty wspólne
Zasada niepewności cen
Cztery metody wyznaczania cen
Szok cenowy
Sprzedaż oparta na wartości
Sprzedaż oparta na wiedzy
Najlepsza dostępna alternatywa
Wyłączność
Trzy uniwersalne waluty
Trzy wymiary negocjacji
Bufor
Podstawowe dążenia człowieka
Podstawowe dążenia człowieka
Niekorzystne fakty
Zmęczenie wyborem
Bariery zakupu
Odwracanie ryzyka
Reaktywacja
4. Dostarczanie wartości
Strumień wartości
Kanał dystrybucji
Podstawowe dążenia człowieka
Przewidywalność
Podstawowe dążenia człowieka
Przejawy jakości
Przepustowość
Kopiowanie
Powielanie
Skalowanie
Akumulacja
Wzmocnienie
Bariery konkurencji
Mnożnik siły
Systematyzacja
Selekcja
5. Finanse
Zysk
Marża zysku
Zatrzymywanie wartości
Dostateczna rentowność
Wycena
Podstawowe dążenia człowieka
Rachunek zysków i strat
Bilans
Wskaźniki finansowe
Analiza kosztów i korzyści
Cztery metody zwiększania przychodów
Zdolność cenowa
Wartość życiowa
Dopuszczalny koszt pozyskania
Koszty ogólne
Koszty stałe i zmienne
Stopniowa degradacja
Próg rentowności
Amortyzacja
Siła nabywcza
Cykl przepływu pieniądza
Podział obowiązków
Ograniczone uprawnienia
Koszt utraconych możliwości
Wartość pieniądza w czasie
Procent składany
Dźwignia finansowa
Hierarchia źródeł finansowania
Samowystarczalność
Stopa zwrotu z inwestycji
Koszty utracone
Podstawowe dążenia człowieka
6. Ludzki umysł
Syndrom jaskiniowca
Wymagania dotyczące wydajności
Wielowarstwowy mózg
Kontrola percepcyjna
Poziom odniesienia
Oszczędzanie energii
Struktura przewodnia
Podstawowe dążenia człowieka
Konflikt
Wykrywanie wzorców
Symulacja umysłowa
Interpretacja i reinterpretacja
Motywacja
Hamowanie
Oznaki statusu
Podstawowe dążenia człowieka
Niechęć do straty
Podstawowe dążenia człowieka
Ograniczenie zakresu poznawczego
Skojarzenia
Podstawowe dążenia człowieka
Kontrast
Rzadkość
Nowość
7. Praca ze sobą
Akrazja
Monoideizm
Koszt przerzucania uwagi
Cztery metody kończenia
Podstawowe dążenia człowieka
Cele
Stany bycia
Nawyki
Torowanie
Decyzja
Podstawowe dążenia człowieka
Pięć razy „jak”
Podstawowe dążenia człowieka
Uzewnętrznianie
Samouświadomienie
Eksperyment myślowy
Prawo Parkinsona
Scenariusz dnia sądnego
Skłonność do zawyżonej samooceny
Podstawowe dążenia człowieka
Efekt pewności wstecznej
Obciążenie wydajnościowe
Cykle energetyczne
Stres i regeneracja
Podstawowe dążenia człowieka
Aura tajemniczości
Hedonistyczny kierat
Błąd porównania
Zakres kontroli
Przywiązanie
Osobiste badania i rozwój
Ograniczające przekonania
Błędne inwestycje
Konieczność wyboru
Złudzenie osiągnięcia ostatecznego celu
8. Praca z innymi
Władza
Przewaga komparatywna
Brzemię komunikacji
Ważność
Bezpieczeństwo
Złota triada
Powód
Intencja dowódcy
Zasłużony szacunek
Apatia obserwatora
Złudzenie planowania
Funkcja wymuszająca
Polecenia
Łączenie się w klany
Konwergencja i dywergencja
Społeczny dowód słuszności
Autorytet
Zobowiązanie i konsekwencja
Tendencyjność spowodowana czynnikami motywacyjnymi
Błąd modalny
Podstawowe dążenia człowieka
Błąd czytania w myślach
Wyznaczanie granic
Zasada życzliwości
Orientacja na opcje
Zarządzanie
Zatrudnianie oparte na wynikach
9. Rozumienie systemów
Prawo Galla
Przepływ
Zapas
Nadwyżka
Ograniczenie
Sprzężenie zwrotne
Autokataliza
Środowisko
Test selekcji
Entropia
Podstawowe dążenia człowieka
Zmiana
Współzależność
Podstawowe dążenia człowieka
Podstawowe dążenia człowieka
Efekty zewnętrzne
Normalne wypadki
10. Analizowanie systemów
Dekonstrukcja
Pomiary
Kluczowe wskaźniki wydajności
Śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu
Tolerancja
Wariancja
Uczciwość analityczna
Kontekst
Próbkowanie
Podstawowe dążenia człowieka
Wskaźnik
Wartość typowa
Korelacja i związek przyczynowy
Podstawowe dążenia człowieka
Aproksymanta
Segmentacja
Podstawowe dążenia człowieka
11. Doskonalenie systemów
Efekt interwencji
Podstawowe dążenia człowieka
Refaktoryzacja
Decydująca mniejszość
Malejące przychody krańcowe
Obciążenie progresywne
Tarcie
Automatyzacja
Paradoks automatyzacji
Ironia automatyzacji
Standardowa procedura operacyjna
Lista kontrolna
Koszt procesu
Zaprzestanie
Odporność
Zabezpieczenia
Testowanie warunków skrajnych
Planowanie scenariuszowe
Eksploracja/Eksploatacja
Cykl trwałego wzrostu
Droga środka
Mentalność eksperymentatora
To nie koniec
Podziękowania
Dodatek A Jak kontynuować własne studia biznesowe
Dodatek B Czterdzieści dziewięć pytań pozwalających poprawić osiągane wyniki
O autorze
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8087-789-4 |
Rozmiar pliku: | 3,4 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
INDYWIDUALNY PROGRAM MBA
„Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz”.
James Clear, autor sprzedanej w milionach egzemplarzy książki Atomowe nawyki
„Dzięki Joshowi dowiedziałem się więcej o biznesie niż na studiach MBA. Indywidualny program MBA wprowadza czytelnika w modele myślowe niezbędne do osiągnięcia doskonałości w biznesie. Wiedza biznesowa na całe życie zamknięta w jednym tomie”.
Shane Parrish, założyciel bloga Farnam Street (fs.blog) i gospodarz podkastu Knowledge Project
„Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach”.
Derek Sivers, założyciel firmy CD Baby i autor bestsellera Co tylko zechcesz
„Indywidualny program MBA to najlepsza książka biznesowa, jaką w życiu czytałam. Większość podręczników skupia się na pojedynczych aspektach działalności, traktując je w oderwaniu od innych, ale ta książka obejmuje wszystkie zagadnienia i podsuwa narzędzia umożliwiające zrozumienie, w jaki sposób łączą się one w spójny system”.
Amy Hoy, założycielka firm Noko Time Tracking i Stacking the Bricks
„Jedyna książka biznesowa, którą mogę polecić. Joshowi udało się skondensować ogromną wiedzę w poręcznej, przystępnej książce, dzięki czemu można poświęcić mniej czasu na czytanie, a więcej na rozwijanie swojej działalności. To doskonała propozycja – zarówno jako przegląd zagadnień, jak i punkt odniesienia. Wracam do niej częściej niż do jakiejkolwiek innej książki z mojej biblioteczki”.
Courtland Allen, współzałożyciel firmy Indie Hackers
„Przeczytałem Indywidualny program MBA od deski do deski tuż po tym, jak ukazało się jej pierwsze wydanie. Lektura ta miała ogromny wpływ na moje podejście do biznesu. To niesamowite, jak Josh skondensował wiedzę z setek książek, gromadzoną przez ludzi przez całe stulecia, w tym zwięzłym i eleganckim tomie”.
Rob Walling, współzałożyciel MicroConf i autor bestsellera Start Small, Stay Small
„Dziesięć lat temu dzięki książce Kaufmana zdobyłam wiedzę równoważną tej, którą można wynieść ze studiów MBA. Jego praktyczne spostrzeżenia na temat biznesu oraz techniki myślenia nigdy mnie nie zawiodły. Indywidualny program MBA to najbardziej skondensowany, najszybszy program MBA na świecie: mnóstwo wiedzy, zero autopromocji autora”.
Joanna Wiebe, założycielka firmy Copyhackers
„Solidnie podniszczony egzemplarz Indywidualnego programu MBA przez większą część ubiegłej dekady leżał na moim biurku w zasięgu ręki. Odkąd założyłem i zacząłem rozwijać moją firmę, książka ta była dla mnie podstawową instrukcją postępowania, zawierającą ważne spostrzeżenia, wyjaśnienia i informacje, których nie miałem okazji zdobyć w szkole”.
Shawn Blanc, założyciel firm Sweet Setup i Focus Course
„Dziesięć lat po pierwszym przeczytaniu (i kilkakrotnym ponownym przeczytaniu) Indywidualnego programu MBA nadal często wracam do tej książki i dzięki niej podejmuję lepsze decyzje. Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia”.
Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story
„Indywidualny program MBA powinien być lekturą obowiązkową dla każdego, kto zajmuje się biznesem. Dzięki tej książce zetknąłem się z pomysłami, systemami i najlepszymi praktykami, których nikt mnie wcześniej nie uczył. Po dziesięciu latach nadal regularnie do niej wracam. Kup ją, przeczytaj, a potem miej zawsze pod ręką. W nadchodzących latach będzie twoją nieodłączną towarzyszką w biznesie”.
Tim Grahl, autor książki Running Down a Dream i założyciel firmy Book Launch
„Ukończyłem studia MBA w 2005 roku, ale kiedy później sięgnąłem po Indywidualny program MBA, czułem się tak, jakbym nadal nic nie wiedział o biznesie. Z dzisiejszego punktu widzenia żałuję, że nie miałem okazji jej przeczytać przed zapisaniem się na studia, ponieważ wtedy mógłbym bardziej świadomie podjąć decyzję o wyborze kierunku – i być może zupełnie zrezygnować z MBA. To z pewnością najlepszy tekst wprowadzający w tajniki biznesu spośród wszystkich dostępnych na rynku”.
Roger Hui, starszy menedżer ds. oprogramowania w firmie RedHat, Inc.
„Wykorzystałem modele myślowe opisane w Indywidualnym programie MBA do stworzenia rentownej firmy w czasie krótszym niż cztery tygodnie. Josh szybko rozprawia się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości, a dzięki jego wskazówkom stałem się bardziej produktywny, odniosłem sukces i mogę się cieszyć satysfakcjonującym życiem”.
Evan Deaubl, prezes i dyrektor generalny firmy Tic Tac Code, LLC
„Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie”.
Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!
„Bez względu na to, co mówią różni znawcy, dyplom MBA nie jest zbyt ważny. Jeżeli połączysz lekturę tej książki z praktycznym działaniem, zyskasz wyraźną przewagę nad innymi w biznesie”.
Kevin Kelly, założyciel i redaktor naczelny magazynu „Wired” oraz autor bestsellera NieuniknioneNAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA
Abonament
Agencja
Agregowanie odbiorców
Akrazja
Akumulacja
Alternatywy
Amortyzacja
Analiza kosztów i korzyści
Apatia obserwatora
Aproksymanta
Aura tajemniczości
Autokataliza
Automatyzacja
Autorytet
Badanie relatywnego znaczenia
Bariery konkurencji
Bariery zakupu
Bezpieczeństwo
Bilans
Błąd atrybucji
Błąd czytania w myślach
Błąd modalny
Błąd porównania
Błędne inwestycje
Brzemię komunikacji
Bufor
Cele
Cykl iteracji
Cykl przepływu pieniądza
Cykl trwałego wzrostu
Cykle energetyczne
Cztery metody kończenia
Cztery metody wyznaczania cen
Cztery metody zwiększania przychodów
Decydująca mniejszość
Decyzja
Defekt statusu
Dekonstrukcja
Demonstracja
Dopuszczalny koszt pozyskania
Dostateczna rentowność
Dostępność
Droga środka
Dwanaście standardowych form wartości
Dzierżawa
Dziesięć sposobów oceny rynku
Dźwignia finansowa
Efekt interwencji
Efekt końcowy
Efekt oczekiwań
Efekt pewności wstecznej
Efekt potwierdzenia
Efekty drugiego rzędu
Efekty zewnętrzne
Ekonomicznie wartościowe umiejętności
Eksperyment myślowy
Eksploatacja
Eksploracja
Entropia
Fiksacja na zagrożeniu
Funkcja wymuszająca
Gratis
Hak
Hamowanie
Hedonistyczny kierat
Hierarchia źródeł finansowania
Humanizacja
Informacje zwrotne
Intencja dowódcy
Interpretacja i reinterpretacja
Ironia automatyzacji
Jakość
Kanał dystrybucji
Kapitał
Kluczowe wskaźniki wydajności
Konflikt
Konieczność wyboru
Kontekst
Kontrast
Kontrola percepcyjna
Kontrowersja
Konwergencja i dywergencja
Kopiowanie
Korelacja i związek przyczynowy
Koszt procesu
Koszt przerzucania uwagi
Koszt utraconych możliwości
Koszty ogólne
Koszty stałe i zmienne
Koszty utracone
Krytyczne założenia
Kwalifikacja
Lista kontrolna
Łączenie się w klany
Malejące przychody krańcowe
Margines błędu
Marża zysku
Mechanizmy kontroli wewnętrznej
Mentalność eksperymentatora
Minimalnie satysfakcjonująca oferta
Mnożnik siły
Modularność
Monoideizm
Motywacja
Nadwyżka
Najbliższe działanie
Najlepsza dostępna alternatywa
Najważniejsze zadania
Narracja
Nawyki
Niechęć do straty
Niekorzystne fakty
Niepewność
Niewidzenie braków
Niezwykłość
Normalne wypadki
Normy
Nowość
Obciążenie progresywne
Obciążenie wydajnościowe
Odporność na perswazję
Odporność
Odsprzedaż
Odwracanie ryzyka
Ograniczające przekonania
Ograniczenie zakresu poznawczego
Ograniczenie
Ograniczone uprawnienia
Opcja
Optymalizacja
Orientacja na opcje
Osobiste badania i rozwój
Oszczędzanie energii
Oznaki statusu
Paradoks automatyzacji
Pięć elementów każdej firmy
Pięć razy „dlaczego”
Pięć razy „jak”
Planowanie scenariuszowe
Podatność
Podstawowe dążenia człowieka
Podział obowiązków
Polecenia
Pomiary
Pośrednictwo i eliminowanie pośredników
Potencjalny nabywca
Powielanie
Powód
Poziom odniesienia
Poziomy świadomości
Pożyczka
Pragnienie
Prawo Galla
Prawo Parkinsona
Premia za kłopot
Procent składany
Produkt
Prototyp
Próbkowanie
Próg rentowności
Przejawy jakości
Przepływ
Przepustowość
Przewaga komparatywna
Przewidywalność
Przywiązanie
Przyzwolenie
Punkt wejścia na rynek
Punkty wspólne
Rachunek przepływów pieniężnych
Rachunek zysków i strat
Ramowanie
Reaktywacja
Refaktoryzacja
Reguła krzyżowca
Reguła najemnika
Reorganizacja
Reputacja
Rozwijanie przyrostowe
Ryzyko kontrahenta
Rzadkość
Samouświadomienie
Samowystarczalność
Scenariusz dnia sądnego
Segmentacja
Selekcja
Siła nabywcza
Skalowanie
Skłonność do zawyżonej samooceny
Skojarzenia
Społeczny dowód słuszności
Sprzedaż oparta na wartości
Sprzedaż oparta na wiedzy
Sprzężenie zwrotne
Standardowa procedura operacyjna
Stany bycia
Status społeczny
Stopa zwrotu z inwestycji
Stopniowa degradacja
Stres i regeneracja
Struktura przewodnia
Strumień wartości
Symulacja umysłowa
Syndrom jaskiniowca
Systematyzacja
Szok cenowy
Szybkość iteracji
Śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu
Środowisko
Tarcie
Tendencyjność spowodowana czynnikami motywacyjnymi
Test selekcji
Testowanie cienia
Testowanie w warunkach polowych
Testowanie warunków skrajnych
Testowanie
Tolerancja
Torowanie
Transakcja
Trzy uniwersalne waluty
Trzy wymiary negocjacji
Tworzenie i rozdzielanie pakietów
Ubezpieczenie
Uczciwość analityczna
Ukryte zalety konkurencji
Usługa
Uwaga
Uzewnętrznianie
Wariancja
Wartości ekonomiczne
Wartość pieniądza w czasie
Wartość postrzegana
Wartość typowa
Wartość życiowa
Ważność
Wezwanie do działania
Wielowarstwowy mózg
Wizualizacja
Władza
Wskaźnik
Wskaźniki finansowe
Współzależność
Wybór optymalnej decyzji
Wycena
Wykrywanie wzorców
Wyłączność
Wymagania dotyczące wydajności
Wyznaczanie granic
Wzajemność
Wzmocnienie
Zaabsorbowanie
Zabezpieczenia
Zakres kontroli
Zapas
Zaprzestanie
Zarządzanie
Zasada niepewności cen
Zasada życzliwości
Zasłużony szacunek
Zasoby współdzielone
Zatrudnianie oparte na wynikach
Zatrzymywanie wartości
Zaufanie
Zdolność cenowa
Złota triada
Złudzenie osiągnięcia ostatecznego celu
Złudzenie planowania
Zmęczenie wyborem
Zmiana
Zobowiązanie i konsekwencja
Zysk
Żelazne prawo rynkuKILKA SŁÓW DO CZYTELNIKA
Klarowność języka rodzi klarowność myśli, zaś klarowność myśli to najważniejsza korzyść płynąca z edukacji.
Richard Mitchell, The Graves of Academe
Wiele osób zakłada, że aby nauczyć się prowadzenia biznesu albo popchnąć do przodu swoją karierę, trzeba odbyć studia biznesowe. To nieprawda. Zdecydowana większość współczesnych ludzi interesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych pojęć i zasad.
Indywidualny program MBA to podstawowa książka biznesowa, zawierająca najistotniejszą wiedzę z tej dziedziny. Jej celem jest przedstawienie w jasny i zrozumiały sposób najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonnej formie.
Każda koncepcja została omówiona prostym językiem. Związki między pojęciami podkreślono w celu łatwiejszego ich wychwycenia. Po zapoznaniu się z najistotniejszymi kwestiami możesz się skupić na rozwijaniu własnej kariery, mając pewność, że zajmujesz się w pierwszej kolejności najważniejszymi sprawami.
Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania uczelni cieszących się najlepszą opinią. W przypadku Indywidualnego programu MBA jest inaczej. Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.
Twój czas jest cenny. Podjąłem duży wysiłek, aby pomieścić obszerną i różnorodną tematykę w tomie o umiarkowanej objętości, nadającym się do przeczytania w kilka godzin. Jeżeli twoja sytuacja uzasadnia dalsze zgłębianie konkretnych zagadnień, będziesz wiedział, czego szukać i od czego zacząć.
Wiedza o tym, od czego zacząć działanie w często spotykanych sytuacjach biznesowych, zawsze jest wartościowa, bez względu na to, czy dopiero zaczynasz karierę zawodową, jesteś przedsiębiorcą, utalentowanym handlowcem, czy dyrektorem przedsiębiorstwa mającym kilkadziesiąt lat doświadczenia. Znajomość uniwersalnego języka rozmyślań o tym, co możemy zaobserwować w najbliższym otoczeniu, otwiera drzwi do ważnych odkryć, niezależnie od tego, w jaki sposób zarabiasz na życie.
Niniejsze wydanie książki, przejrzane i zaktualizowane, zawiera wiele nowych pojęć, dzięki czemu podstawowe zagadnienia są omówione jeszcze bardziej wyczerpująco. Drobne poprawki redakcyjne w stosunku do poprzednich dwóch wydań przyczyniły się zaś do zwiększenia klarowności tekstu.
Jeżeli połączysz lekturę tej książki z praktycznym doświadczeniem, będziesz czerpał z tego korzyści przez resztę życia. Mam nadzieję, że dzięki niej zarobisz więcej pieniędzy, osiągniesz więcej i będziesz przy tym dobrze się bawił.PRZEDMOWA
DO WYDANIA Z 2020 ROKU
To cudownie, kiedy coś, co sprawdza się w teorii, działa również w praktyce. Piętnaście lat temu zacząłem pracę nad Indywidualnym programem MBA, traktując to jako projekt poboczny. Chciałem wzbogacić swoją wiedzę biznesową i rozwinąć umiejętności w prosty, skuteczny i niezbyt kosztowny sposób. Kiedy zaczynałem, moim celem była kariera w dużej, międzynarodowej korporacji. Nie zamierzałem pisać książki, a już na pewno nie podejrzewałem, że moje dociekania okażą się przydatne dla setek tysięcy osób na całym świecie, przy okazji odmieniając zupełnie bieg mojego życia.
Indywidualny program MBA umożliwił ludziom z różnych środowisk – od osób stawiających pierwsze kroki na ścieżce kariery po doświadczonych profesjonalistów, menedżerów i przedsiębiorców – dokładniejsze i praktyczniejsze zrozumienie, czym jest firma, jak działa, w jaki sposób można ją założyć od podstaw i jak usprawnić działające już przedsiębiorstwo.
Kiedy dorosły człowiek postanawia zająć się na poważnie swoją edukacją biznesową, zaczyna się rozglądać za odpowiednimi studiami MBA. Inwestycja w zdobycie dyplomu szkoły biznesu często jednak okazuje się mało opłacalna, podczas gdy umiejętności biznesowe zawsze są przydatne – bez względu na to, w jaki sposób podejdziemy do ich rozwijania.
Do największych przyjemności autora książki należy odbieranie wiadomości od czytelników, którzy w jakiś sposób skorzystali na lekturze. W ciągu dziesięciu lat, które upłynęły od czasu ukazania się Indywidualnego programu MBA, miałem kontakt z tysiącami czytelników, którzy dzięki wiedzy zaczerpniętej z tej książki stworzyli rentowne firmy, uzyskali ważny awans albo w istotny sposób poprawili swoje życie osobiste i zawodowe.
Dirk z Berlina postanowił na własną rękę nauczyć się prowadzenia biznesu zamiast zapisywać się na kosztowne studia:
Dzięki Indywidualnemu programowi MBA uniknąłem błędu, który mógł mnie kosztować 150 tysięcy dolarów, i w zupełnie nowy sposób spojrzałem na swoją edukację. W 2014 roku nie byłem zadowolony z przebiegu mojej kariery w korporacji i poważnie rozważałem podjęcie studiów MBA na jednym z najlepszych uniwersytetów w Europie. Dwa dni przed terminem złożenia pracy kwalifikacyjnej i wniesienia pierwszej raty czesnego przeczytałem Indywidualny program MBA i… zmieniłem zdanie. Zamiast zaciągać olbrzymi dług, usiadłem do samodzielnej nauki, żeby dopiąć swego: zająć się pracą ze startupami. Jeździłem po kraju, uczestniczyłem w konferencjach i brałem udział w szkoleniach, jednocześnie czytając wszystko, co tylko wpadło mi w ręce. Ponosząc koszty stanowiące ułamek czesnego za studia MBA, nawiązałem odpowiednie kontakty i nauczyłem się wszystkiego, czego potrzebowałem, żeby zacząć wymarzoną karierę. Od pięciu lat z powodzeniem prowadzę własną firmę. W tym czasie moimi klientami było ponad trzysta startupów.
Michael, który mieszka w Wielkiej Brytanii, dzięki lekturze mojej książki przyspieszył swoją karierę w korporacji:
Kończyłem uniwersytet w przekonaniu, że jestem przygotowany do pracy zawodowej i… okazało się, że nie jestem. Indywidualny program MBA uważam za doskonały punkt wyjścia do ciągłego uczenia się. Od ponad dwóch lat czytam tę książkę przynajmniej raz w miesiącu. Dziś mam dwadzieścia sześć lat i kieruję zespołami marketingowymi i produktowymi w jednej z największych firm na świecie. Jestem najmłodszą osobą, jaka kiedykolwiek zajmowała w tej firmie stanowisko kierownicze. Ostatnio podarowałem Indywidualny program MBA świeżo upieczonemu absolwentowi, który dołączył do mojego zespołu. Przeczytał tę książkę od deski do deski kilka razy. Teraz bardzo często spotykam się w zespole z opiniami, że ten człowiek jest „nad wiek mądry” i „umie zadawać odpowiednie pytania”. Dzięki, Josh.
Czytelnik o inicjałach M.R. korzysta z mojej książki podczas zarządzania setkami pracowników, którzy świadczą bardzo ważne usługi milionom mieszkańców Sri Lanki:
Kupiłem Indywidualny program MBA na straganie w Malezji trzy lata temu. Nie mam dyplomu MBA, ale stosuję w praktyce techniki zarządzania opisane w książce. Twoje spostrzeżenia na temat systemów przydają mi się podczas zarządzania zapasami wartymi 20 milionów dolarów i dbania o płynny obrót materiałami. Co więcej, kierowałem zespołem opracowującym system pomocy dla klientów, z którego korzysta obecnie 6,2 miliona osób. Poza tym zidentyfikowaliśmy ponad 2000 procesów, które uwzględnimy w nowym komputerowym systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Gratuluję i dziękuję za ciężką pracę, którą wykonałeś dla dobra milionów menedżerów na całym świecie.
Elizabeth z Minneapolis stosuje wiedzę zaczerpniętą z książki w życiu osobistym:
Nigdy nie sądziłam, że zdołam nabrać takiej mądrości bez wyższego wykształcenia. Pokazałeś mi, jak rozwijać swoją wiedzę i stosować ją w praktyce, a także nauczyłeś mnie, jak odnieść sukces w niemal wszystkim, w co się zaangażuję na poważnie. Jestem mentorką czworga dzieci i chętnie przekazuję im Twoje dziedzictwo. Jestem Ci bardzo wdzięczna za Twoją pracę.
Powyższe historie nie są wyjątkowe: setki tysięcy osób na całym świecie rozwijają swoje kariery, poprawiają jakość życia i czynią świat lepszym miejscem, wykorzystując koncepcje zawarte w Indywidualnym programie MBA.
Zaszczytem jest dla mnie możliwość udostępnienia czytelnikom tego kompendium wiedzy, które będzie im służyło przez całe życie. Opanowanie omówionych w nim pojęć umożliwia łatwiejsze wykonywanie pracy na najwyższym poziomie, podejmowanie dobrych decyzji oraz pełne wykorzystanie posiadanych umiejętności, talentów i dostępnych możliwości – bez względu na to, jak zarabiasz na życie (lub jak chciałbyś zarabiać).
Dziękuję za sięgnięcie po to rozszerzone, zaktualizowane wydanie rocznicowe Indywidualnego programu MBA, które ukazuje się dziesięć lat po opublikowaniu pierwszej edycji. Mam nadzieję, że książka okaże się pomocna we wszelkich dążeniach. Życzę Ci sukcesów na każdym polu.
Josh Kaufman
Fort Collins, Colorado, USA
Wrzesień 2020PRZYPISY
W pierwszych dwóch wydaniach ten epigraf przypisano błędnie Ralphowi Waldo Emersonowi. Dziękuję Garsonowi O’Toole’owi z bloga Quote Investigator za wyszukanie prawdziwego źródła. („The Man Who Tries Methods, Ignoring Principles, Is Sure to Have Trouble”, 17 lipca 2015, https://quoteinvestigator.com/2015/07/17/methods/).
Seth Godin, Good News and Bad News , Seth’s Blog (blog), 14 marca 2005, https://seths.blog/2005/03/good_news_and_b/ .
Josh Kaufman, The Personal MBA Recommended Reading List: The 99 Best Business Books , The Personal MBA, https://personalmba.com/best-business-books/ .
Warren Buffett, The Superinvestors of Graham-and-Doddsville , Hermes, 17 maja 1984, https://www8.gsb.columbia.edu/articles/columbia-business/superinvestors .
Janet Lowe, Damn Right: Behind the Scenes with Berkshire Hathaway Billionaire Charlie Munger, John Wiley & Sons, Hoboken 2003, s. 75.
Outstanding Investor Digest, Outstanding Investor Digest, Inc., New York, 29 grudnia 1997.
Peter D. Kaufman (red.), Poor Charlie’s Almanack: The Wit and Wisdom of Charles T. Munger, wyd. III, The Donning Company Publishers, Virginia Beach 2005, s. 64.
Zob. Francesca Di Meglio, College: Big Investment, Paltry Return , „Bloomberg Businessweek”, 28 czerwca 2010, https://www.bloomberg.com/news/articles/2010-06-28/college-big-investment-paltry-returnbusinessweek-business-news-stock-market-and-financial-advice . Ten problem dotyczy nie tylko szkół biznesu, ale wszystkich studiów na poziomie college’u. Czesne za college od lat 80. rosło co roku o 7–14 procent, podczas gdy zarobki specjalistów stały w miejscu, w związku z czym stopa zwrotu z inwestycji w studia stopniowo spadała.
Dla porządku: Bill Gates nie ukończył college’u ani nie posiada dyplomu MBA. Większość bogatych ludzi sukcesu nie chodziła do szkół biznesu – zaczynali jako domorośli przedsiębiorcy i uczyli się wszystkiego sami.
The Institute for College Access & Success, Student Debt and the Class of 2017: 13th Annual Report , wrzesień 2018, https://ticas.org/files/pub_files/classof2017.pdf .
National Center for Education Statistics, Trends in Graduate Student Loan Debt , NCES Blog, 2 sierpnia 2018, https://nces.ed.gov/blogs/nces/post/trends-in-graduate-student-loan-debt .
Find the Best Business School , „U.S. News”, https://www.usnews.com/best-graduate-schools/top-business-schools .
Marc Ethier, How Much Does a Top MBA Now Cost? Nine Schools Are in the $200K Club , Poets & Quants, 24 grudnia 2018, https://poetsandquants.com/2018/12/24/cost-of-an-mba-program/ .
Więcej informacji o tym, jak najlepsze uczelnie wypaczają proces rekrutacji, faworyzując bogatych i ustosunkowanych kandydatów, zawiera książka Daniela Goldena The Price of Admission (Crown, New York 2006). Jej autor został w 2004 roku uhonorowany Nagrodą Pulitzera za swoje reportaże na temat tego zjawiska.
Shahien Nasiripour, Top U.S. B-School Students Pile on Debt to Earn MBAs , „Bloomberg Businessweek”, 17 czerwca 2019, https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-17/top-u-s-b-school-students-pile-on-debt-to-earn-mbas .
Christian Schraga, A Wharton grad’s caveat emptor for prospective MBAs , MBA – Think Carefully Before Taking the Plunge (blog), 2 czerwca 2005, https://web.archive.org/web/20181220151724/http://mbacaveatemptor.blogspot.com/2005/06/wharton-grads-caveat-emptor-for.html .
Jeffrey Pfeffer, Christina T. Fong, The End of Business Schools? Less Success Than Meets the Eye , „Academy of Management Learning & Education” vol. 1, no. 1, wrzesień 2002, https://journals.aom.org/doi/10.5465/amle.2002.7373679 .
Dan Rasmussen, Haonan Li, The MBA Myth and the Cult of the CEO , „Institutional Investor”, 27 lutego 2019, https:// www.institutionalinvestor.com/article/b1db3jy3201d38/The-MBA-Myth-and-the-Cult-of-the-CEO .