Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Indywidualny program MBA - ebook

Wydawnictwo:
Tłumacz:
Data wydania:
3 września 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(2w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment
74,90

Indywidualny program MBA - ebook

Aby nauczyć się prowadzenia firmy albo pozyskać nowe kompetencje zawodowe, nie trzeba kończyć specjalistycznych studiów biznesowych. Zdecydowana większość współczesnych ludzi biznesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych zasad. Josh Kaufman za główny cel postawił sobie pokazanie w jasny i zrozumiały sposób tych najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonny sposób.

Jego książka Indywidualny program MBA to kompleksowy i przejrzysty przegląd wszystkich ważnych tematów biznesowych – takich jak przedsiębiorczość, rozwój produktu, marketing, sprzedaż, negocjacje, księgowość, finanse, produktywność, komunikacja, przywództwo, projektowanie systemów, analiza i zarządzanie operacyjne – a wszystko to zawarte w jednym tomie.

Znajdziesz w niej 271 prostych pojęć, nowoczesne koncepcje i konkretne narzędzia, dzięki którym nauczysz się myśleć o biznesie w nowy, przydatny sposób. Wśród najważniejszych zagadnień znajdziesz m.in.:

· Pięć elementów każdej firmy. Możesz zrozumieć i ulepszyć każdą firmę, dużą lub małą, koncentrując się na pięciu podstawowych kwestiach. Czy wiesz, na jakich obszarach danej organizacji trzeba się przede wszystkim skupić?
· Dwanaście form wartości. Produkty i usługi to tylko dwa z dwunastu sposobów kreowania wartości dla klientów. Jakie są pozostałe?
· Cztery metody zwiększania przychodów. Istnieją tylko cztery sposoby, aby firma mogła zarobić więcej pieniędzy. Czy je znasz?

Połącz lekturę tej książki ze swoim praktycznym doświadczeniem i już dziś zacznij efektywniej pracować, podejmować dobre decyzje i wykorzystywać w pełni swoje umiejętności, zdolności i dostępne okazje – bez względu na to, w jaki sposób zarabiasz (lub chciałbyś zarabiać) na życie. Z pomocą tej książki założysz rentowną firmę, uzyskasz ważny awans albo w istotny sposób poprawisz swoje życie osobiste i zawodowe.

 

Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania uczelni cieszących się najlepszą opinią. W przypadku Indywidualnego programu MBA jest inaczej. Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.

(…) Dzięki zrozumieniu tych fundamentalnych zasad zyskasz zestaw narzędzi pozwalających podejmować dobre decyzje. Jeżeli zainwestujesz czas i energię w opanowanie omówionych koncepcji, wejdziesz do elitarnego grona jednego procenta ludzkiej populacji, który wie:

  • jak działają przedsiębiorstwa;
  • jak założyć własną firmę;
  • jak udoskonalić istniejącą firmę;
  • jak osiągać osobiste cele za pomocą umiejętności ze świata biznesu.

Traktuj tę książkę jak filtr. Zamiast próbować przyswajać wszystkie dostępne informacje na temat świata biznesu – a jest ich naprawdę dużo – naucz się, które mają największe znaczenie, a potem skup się na tym, co naprawdę ważne: na skutecznym działaniu.
[fragment]

 

Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz”.
James Clear, autor książki Atomowe nawyki

„Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie”.
Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!

„Wykorzystałem modele myślowe opisane w Indywidualnym programie MBA do stworzenia rentownej firmy. Josh szybko rozprawia się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości”.
Evan Deaubl, prezes i dyrektor generalny firmy Tic Tac Code

„Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę, oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach”.
Derek Sivers, autor bestsellera Co tylko zechcesz

„Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia”.
Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story

 

JOSH KAUFMAN jest autorem poczytnych książek na temat biznesu, zdobywania umiejętności, psychologii stosowanej oraz różnego rodzaju wiedzy praktycznej, takich jak Indywidualny program MBA, The First 20 Minutes i How to Fight a Hydra, a także twórcą strony PersonalMBA.com.

 

Spis treści

Okładka

Strona tytułowa

Strona redakcyjna

Dedykacja

Spis treści

Najważniejsze pojęcia

Kilka słów do czytelnika

Przedmowa do wydania z 2020 roku

Wprowadzenie. Po co czytać tę książkę?

Nie musisz wiedzieć wszystkiego

Nie potrzebujesz doświadczenia

Pytania, nie odpowiedzi

Modele myślowe, nie metody

Podstawowe dążenia człowieka

Samodzielny, błyskawiczny kurs biznesu

Ziarno i plewy

INDYWIDUALNY PROGRAM MBA idzie w świat

Modele myślowe Mungera

Kojarzenie faktów

Dla sceptyków

Czy powinieneś studiować w szkole biznesu?

Podstawowe dążenia człowieka

Złudzenie wielkości

Twoje pieniądze i twoje życie

O rozstawaniu się z pieniędzmi

Gdzie wylądujesz po studiach MBA?

Skąd się wzięły szkoły biznesu?

W poszukiwaniu dystrybucji

Igranie z ogniem

Brak motywacji do zmian

Jedyna zaleta szkół biznesu

Podstawowe dążenia człowieka

Lepszy sposób

Czego się nauczysz z tej książki?

Podstawowe dążenia człowieka

1. Kreowanie wartości

Pięć elementów każdej firmy

Podstawowe dążenia człowieka

Podstawowe dążenia człowieka

Podstawowe dążenia człowieka

Status społeczny

Dziesięć sposobów oceny rynku

Ukryte zalety konkurencji

Reguła najemnika

Reguła krzyżowca

Dwanaście standardowych form wartości

1. forma wartości: produkt

2. forma wartości: usługa

3. forma wartości:zasoby współdzielone

4. forma wartości: abonament

5. forma wartości: odsprzedaż

6. forma wartości: dzierżawa

7. forma wartości: agencja

8. forma wartości: agregowanie odbiorców

9. forma wartości: pożyczka

Podstawowe dążenia człowieka

11. forma wartości: ubezpieczenie

12. forma wartości: kapitał

Premia za kłopot

Wartość postrzegana

Modularność

Tworzenie i rozdzielanie pakietów

Pośrednictwo i eliminowanie pośredników

Prototyp

Cykl iteracji

Szybkość iteracji

Informacje zwrotne

Alternatywy

Podstawowe dążenia człowieka

Wartości ekonomiczne

Badanie relatywnego znaczenia

Podstawowe dążenia człowieka

Testowanie cienia

Minimalnie satysfakcjonująca oferta

Rozwijanie przyrostowe

Testowanie w warunkach polowych

2. Marketing

Uwaga

Podatność

Niezwykłość

Potencjalny nabywca

Zaabsorbowanie

Poziomy świadomości

Efekt końcowy

Demonstracja

Kwalifikacja

Punkt wejścia na rynek

Dostępność

Podstawowe dążenia człowieka

Wizualizacja

Podstawowe dążenia człowieka

Gratis

Przyzwolenie

Podstawowe dążenia człowieka

Podstawowe dążenia człowieka

Narracja

Kontrowersja

Reputacja

3. Sprzedaż

Transakcja

Zaufanie

Punkty wspólne

Zasada niepewności cen

Cztery metody wyznaczania cen

Szok cenowy

Sprzedaż oparta na wartości

Sprzedaż oparta na wiedzy

Najlepsza dostępna alternatywa

Wyłączność

Trzy uniwersalne waluty

Trzy wymiary negocjacji

Bufor

Podstawowe dążenia człowieka

Podstawowe dążenia człowieka

Niekorzystne fakty

Zmęczenie wyborem

Bariery zakupu

Odwracanie ryzyka

Reaktywacja

4. Dostarczanie wartości

Strumień wartości

Kanał dystrybucji

Podstawowe dążenia człowieka

Przewidywalność

Podstawowe dążenia człowieka

Przejawy jakości

Przepustowość

Kopiowanie

Powielanie

Skalowanie

Akumulacja

Wzmocnienie

Bariery konkurencji

Mnożnik siły

Systematyzacja

Selekcja

5. Finanse

Zysk

Marża zysku

Zatrzymywanie wartości

Dostateczna rentowność

Wycena

Podstawowe dążenia człowieka

Rachunek zysków i strat

Bilans

Wskaźniki finansowe

Analiza kosztów i korzyści

Cztery metody zwiększania przychodów

Zdolność cenowa

Wartość życiowa

Dopuszczalny koszt pozyskania

Koszty ogólne

Koszty stałe i zmienne

Stopniowa degradacja

Próg rentowności

Amortyzacja

Siła nabywcza

Cykl przepływu pieniądza

Podział obowiązków

Ograniczone uprawnienia

Koszt utraconych możliwości

Wartość pieniądza w czasie

Procent składany

Dźwignia finansowa

Hierarchia źródeł finansowania

Samowystarczalność

Stopa zwrotu z inwestycji

Koszty utracone

Podstawowe dążenia człowieka

6. Ludzki umysł

Syndrom jaskiniowca

Wymagania dotyczące wydajności

Wielowarstwowy mózg

Kontrola percepcyjna

Poziom odniesienia

Oszczędzanie energii

Struktura przewodnia

Podstawowe dążenia człowieka

Konflikt

Wykrywanie wzorców

Symulacja umysłowa

Interpretacja i reinterpretacja

Motywacja

Hamowanie

Oznaki statusu

Podstawowe dążenia człowieka

Niechęć do straty

Podstawowe dążenia człowieka

Ograniczenie zakresu poznawczego

Skojarzenia

Podstawowe dążenia człowieka

Kontrast

Rzadkość

Nowość

7. Praca ze sobą

Akrazja

Monoideizm

Koszt przerzucania uwagi

Cztery metody kończenia

Podstawowe dążenia człowieka

Cele

Stany bycia

Nawyki

Torowanie

Decyzja

Podstawowe dążenia człowieka

Pięć razy „jak”

Podstawowe dążenia człowieka

Uzewnętrznianie

Samouświadomienie

Eksperyment myślowy

Prawo Parkinsona

Scenariusz dnia sądnego

Skłonność do zawyżonej samooceny

Podstawowe dążenia człowieka

Efekt pewności wstecznej

Obciążenie wydajnościowe

Cykle energetyczne

Stres i regeneracja

Podstawowe dążenia człowieka

Aura tajemniczości

Hedonistyczny kierat

Błąd porównania

Zakres kontroli

Przywiązanie

Osobiste badania i rozwój

Ograniczające przekonania

Błędne inwestycje

Konieczność wyboru

Złudzenie osiągnięcia ostatecznego celu

8. Praca z innymi

Władza

Przewaga komparatywna

Brzemię komunikacji

Ważność

Bezpieczeństwo

Złota triada

Powód

Intencja dowódcy

Zasłużony szacunek

Apatia obserwatora

Złudzenie planowania

Funkcja wymuszająca

Polecenia

Łączenie się w klany

Konwergencja i dywergencja

Społeczny dowód słuszności

Autorytet

Zobowiązanie i konsekwencja

Tendencyjność spowodowana czynnikami motywacyjnymi

Błąd modalny

Podstawowe dążenia człowieka

Błąd czytania w myślach

Wyznaczanie granic

Zasada życzliwości

Orientacja na opcje

Zarządzanie

Zatrudnianie oparte na wynikach

9. Rozumienie systemów

Prawo Galla

Przepływ

Zapas

Nadwyżka

Ograniczenie

Sprzężenie zwrotne

Autokataliza

Środowisko

Test selekcji

Entropia

Podstawowe dążenia człowieka

Zmiana

Współzależność

Podstawowe dążenia człowieka

Podstawowe dążenia człowieka

Efekty zewnętrzne

Normalne wypadki

10. Analizowanie systemów

Dekonstrukcja

Pomiary

Kluczowe wskaźniki wydajności

Śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu

Tolerancja

Wariancja

Uczciwość analityczna

Kontekst

Próbkowanie

Podstawowe dążenia człowieka

Wskaźnik

Wartość typowa

Korelacja i związek przyczynowy

Podstawowe dążenia człowieka

Aproksymanta

Segmentacja

Podstawowe dążenia człowieka

11. Doskonalenie systemów

Efekt interwencji

Podstawowe dążenia człowieka

Refaktoryzacja

Decydująca mniejszość

Malejące przychody krańcowe

Obciążenie progresywne

Tarcie

Automatyzacja

Paradoks automatyzacji

Ironia automatyzacji

Standardowa procedura operacyjna

Lista kontrolna

Koszt procesu

Zaprzestanie

Odporność

Zabezpieczenia

Testowanie warunków skrajnych

Planowanie scenariuszowe

Eksploracja/Eksploatacja

Cykl trwałego wzrostu

Droga środka

Mentalność eksperymentatora

To nie koniec

Podziękowania

Dodatek A Jak kontynuować własne studia biznesowe

Dodatek B Czterdzieści dziewięć pytań pozwalających poprawić osiągane wyniki

O autorze

 

Kategoria: Zarządzanie i marketing
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-8087-789-4
Rozmiar pliku: 3,4 MB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Opinie na temat książki
INDYWIDUALNY PROGRAM MBA

„Skarbiec przydatnych pomysłów i praktycznych wyjaśnień. Każdy przedsiębiorca powinien mieć swój egzemplarz”.

James Clear, autor sprzedanej w milionach egzemplarzy książki Atomowe nawyki

„Dzięki Joshowi dowiedziałem się więcej o biznesie niż na studiach MBA. Indywidualny program MBA wprowadza czytelnika w modele myślowe niezbędne do osiągnięcia doskonałości w biznesie. Wiedza biznesowa na całe życie zamknięta w jednym tomie”.

Shane Parrish, założyciel bloga Farnam Street (fs.blog) i gospodarz podkastu Knowledge Project

„Arcydzieło – wprowadzenie do biznesu dla każdego, kto interesuje się tymi zagadnieniami. Niesamowity przegląd wszystkich tematów, które należy opanować. Zawiera całą niezbędną wiedzę oczyszczoną z modnych sloganów i wodolejstwa. Jedna z najbardziej inspirujących książek, jakie czytałem w ostatnich latach”.

Derek Sivers, założyciel firmy CD Baby i autor bestsellera Co tylko zechcesz

„Indywidualny program MBA to najlepsza książka biznesowa, jaką w życiu czytałam. Większość podręczników skupia się na pojedynczych aspektach działalności, traktując je w oderwaniu od innych, ale ta książka obejmuje wszystkie zagadnienia i podsuwa narzędzia umożliwiające zrozumienie, w jaki sposób łączą się one w spójny system”.

Amy Hoy, założycielka firm Noko Time Tracking i Stacking the Bricks

„Jedyna książka biznesowa, którą mogę polecić. Joshowi udało się skondensować ogromną wiedzę w poręcznej, przystępnej książce, dzięki czemu można poświęcić mniej czasu na czytanie, a więcej na rozwijanie swojej działalności. To doskonała propozycja – zarówno jako przegląd zagadnień, jak i punkt odniesienia. Wracam do niej częściej niż do jakiejkolwiek innej książki z mojej biblioteczki”.

Courtland Allen, współzałożyciel firmy Indie Hackers

„Przeczytałem Indywidualny program MBA od deski do deski tuż po tym, jak ukazało się jej pierwsze wydanie. Lektura ta miała ogromny wpływ na moje podejście do biznesu. To niesamowite, jak Josh skondensował wiedzę z setek książek, gromadzoną przez ludzi przez całe stulecia, w tym zwięzłym i eleganckim tomie”.

Rob Walling, współzałożyciel MicroConf i autor bestsellera Start Small, Stay Small

„Dziesięć lat temu dzięki książce Kaufmana zdobyłam wiedzę równoważną tej, którą można wynieść ze studiów MBA. Jego praktyczne spostrzeżenia na temat biznesu oraz techniki myślenia nigdy mnie nie zawiodły. Indywidualny program MBA to najbardziej skondensowany, najszybszy program MBA na świecie: mnóstwo wiedzy, zero autopromocji autora”.

Joanna Wiebe, założycielka firmy Copyhackers

„Solidnie podniszczony egzemplarz Indywidualnego programu MBA przez większą część ubiegłej dekady leżał na moim biurku w zasięgu ręki. Odkąd założyłem i zacząłem rozwijać moją firmę, książka ta była dla mnie podstawową instrukcją postępowania, zawierającą ważne spostrzeżenia, wyjaśnienia i informacje, których nie miałem okazji zdobyć w szkole”.

Shawn Blanc, założyciel firm Sweet Setup i Focus Course

„Dziesięć lat po pierwszym przeczytaniu (i kilkakrotnym ponownym przeczytaniu) Indywidualnego programu MBA nadal często wracam do tej książki i dzięki niej podejmuję lepsze decyzje. Bez względu na to, czy chodzi o napisanie biznesplanu, organizację pracowni pisarskiej, zaplanowanie dnia, czy przyjęcie systematycznego podejścia do identyfikowania i rozwiązywania problemów, trudno byłoby mi wskazać inną książkę, która miałaby tak pozytywny wpływ na moją całkowitą produktywność i zadowolenie z życia”.

Daniel Joshua Rubin, dramatopisarz i autor książki 27 Essential Principles of Story

„Indywidualny program MBA powinien być lekturą obowiązkową dla każdego, kto zajmuje się biznesem. Dzięki tej książce zetknąłem się z pomysłami, systemami i najlepszymi praktykami, których nikt mnie wcześniej nie uczył. Po dziesięciu latach nadal regularnie do niej wracam. Kup ją, przeczytaj, a potem miej zawsze pod ręką. W nadchodzących latach będzie twoją nieodłączną towarzyszką w biznesie”.

Tim Grahl, autor książki Running Down a Dream i założyciel firmy Book Launch

„Ukończyłem studia MBA w 2005 roku, ale kiedy później sięgnąłem po Indywidualny program MBA, czułem się tak, jakbym nadal nic nie wiedział o biznesie. Z dzisiejszego punktu widzenia żałuję, że nie miałem okazji jej przeczytać przed zapisaniem się na studia, ponieważ wtedy mógłbym bardziej świadomie podjąć decyzję o wyborze kierunku – i być może zupełnie zrezygnować z MBA. To z pewnością najlepszy tekst wprowadzający w tajniki biznesu spośród wszystkich dostępnych na rynku”.

Roger Hui, starszy menedżer ds. oprogramowania w firmie RedHat, Inc.

„Wykorzystałem modele myślowe opisane w Indywidualnym programie MBA do stworzenia rentownej firmy w czasie krótszym niż cztery tygodnie. Josh szybko rozprawia się z wszelkimi błędnymi przekonaniami na temat przedsiębiorczości, a dzięki jego wskazówkom stałem się bardziej produktywny, odniosłem sukces i mogę się cieszyć satysfakcjonującym życiem”.

Evan Deaubl, prezes i dyrektor generalny firmy Tic Tac Code, LLC

„Tę książkę należałoby skatalogować pod hasłem »Koniec wymówek«. Po jej przeczytaniu przestaniesz słuchać ludzi, którzy powtarzają ci przy każdej okazji, że nie jesteś dość inteligentny, dość przenikliwy ani dość dobrze wykształcony, żeby robić ważne rzeczy. Josh zabiera czytelników w niezwykłą podróż po najistotniejszych koncepcjach w biznesie”.

Seth Godin, autor bestsellera To jest marketing!

„Bez względu na to, co mówią różni znawcy, dyplom MBA nie jest zbyt ważny. Jeżeli połączysz lekturę tej książki z praktycznym działaniem, zyskasz wyraźną przewagę nad innymi w biznesie”.

Kevin Kelly, założyciel i redaktor naczelny magazynu „Wired” oraz autor bestsellera NieuniknioneNAJWAŻNIEJSZE POJĘCIA

Abonament

Agencja

Agregowanie odbiorców

Akrazja

Akumulacja

Alternatywy

Amortyzacja

Analiza kosztów i korzyści

Apatia obserwatora

Aproksymanta

Aura tajemniczości

Autokataliza

Automatyzacja

Autorytet

Badanie relatywnego znaczenia

Bariery konkurencji

Bariery zakupu

Bezpieczeństwo

Bilans

Błąd atrybucji

Błąd czytania w myślach

Błąd modalny

Błąd porównania

Błędne inwestycje

Brzemię komunikacji

Bufor

Cele

Cykl iteracji

Cykl przepływu pieniądza

Cykl trwałego wzrostu

Cykle energetyczne

Cztery metody kończenia

Cztery metody wyznaczania cen

Cztery metody zwiększania przychodów

Decydująca mniejszość

Decyzja

Defekt statusu

Dekonstrukcja

Demonstracja

Dopuszczalny koszt pozyskania

Dostateczna rentowność

Dostępność

Droga środka

Dwanaście standardowych form wartości

Dzierżawa

Dziesięć sposobów oceny rynku

Dźwignia finansowa

Efekt interwencji

Efekt końcowy

Efekt oczekiwań

Efekt pewności wstecznej

Efekt potwierdzenia

Efekty drugiego rzędu

Efekty zewnętrzne

Ekonomicznie wartościowe umiejętności

Eksperyment myślowy

Eksploatacja

Eksploracja

Entropia

Fiksacja na zagrożeniu

Funkcja wymuszająca

Gratis

Hak

Hamowanie

Hedonistyczny kierat

Hierarchia źródeł finansowania

Humanizacja

Informacje zwrotne

Intencja dowódcy

Interpretacja i reinterpretacja

Ironia automatyzacji

Jakość

Kanał dystrybucji

Kapitał

Kluczowe wskaźniki wydajności

Konflikt

Konieczność wyboru

Kontekst

Kontrast

Kontrola percepcyjna

Kontrowersja

Konwergencja i dywergencja

Kopiowanie

Korelacja i związek przyczynowy

Koszt procesu

Koszt przerzucania uwagi

Koszt utraconych możliwości

Koszty ogólne

Koszty stałe i zmienne

Koszty utracone

Krytyczne założenia

Kwalifikacja

Lista kontrolna

Łączenie się w klany

Malejące przychody krańcowe

Margines błędu

Marża zysku

Mechanizmy kontroli wewnętrznej

Mentalność eksperymentatora

Minimalnie satysfakcjonująca oferta

Mnożnik siły

Modularność

Monoideizm

Motywacja

Nadwyżka

Najbliższe działanie

Najlepsza dostępna alternatywa

Najważniejsze zadania

Narracja

Nawyki

Niechęć do straty

Niekorzystne fakty

Niepewność

Niewidzenie braków

Niezwykłość

Normalne wypadki

Normy

Nowość

Obciążenie progresywne

Obciążenie wydajnościowe

Odporność na perswazję

Odporność

Odsprzedaż

Odwracanie ryzyka

Ograniczające przekonania

Ograniczenie zakresu poznawczego

Ograniczenie

Ograniczone uprawnienia

Opcja

Optymalizacja

Orientacja na opcje

Osobiste badania i rozwój

Oszczędzanie energii

Oznaki statusu

Paradoks automatyzacji

Pięć elementów każdej firmy

Pięć razy „dlaczego”

Pięć razy „jak”

Planowanie scenariuszowe

Podatność

Podstawowe dążenia człowieka

Podział obowiązków

Polecenia

Pomiary

Pośrednictwo i eliminowanie pośredników

Potencjalny nabywca

Powielanie

Powód

Poziom odniesienia

Poziomy świadomości

Pożyczka

Pragnienie

Prawo Galla

Prawo Parkinsona

Premia za kłopot

Procent składany

Produkt

Prototyp

Próbkowanie

Próg rentowności

Przejawy jakości

Przepływ

Przepustowość

Przewaga komparatywna

Przewidywalność

Przywiązanie

Przyzwolenie

Punkt wejścia na rynek

Punkty wspólne

Rachunek przepływów pieniężnych

Rachunek zysków i strat

Ramowanie

Reaktywacja

Refaktoryzacja

Reguła krzyżowca

Reguła najemnika

Reorganizacja

Reputacja

Rozwijanie przyrostowe

Ryzyko kontrahenta

Rzadkość

Samouświadomienie

Samowystarczalność

Scenariusz dnia sądnego

Segmentacja

Selekcja

Siła nabywcza

Skalowanie

Skłonność do zawyżonej samooceny

Skojarzenia

Społeczny dowód słuszności

Sprzedaż oparta na wartości

Sprzedaż oparta na wiedzy

Sprzężenie zwrotne

Standardowa procedura operacyjna

Stany bycia

Status społeczny

Stopa zwrotu z inwestycji

Stopniowa degradacja

Stres i regeneracja

Struktura przewodnia

Strumień wartości

Symulacja umysłowa

Syndrom jaskiniowca

Systematyzacja

Szok cenowy

Szybkość iteracji

Śmieci na wejściu, śmieci na wyjściu

Środowisko

Tarcie

Tendencyjność spowodowana czynnikami motywacyjnymi

Test selekcji

Testowanie cienia

Testowanie w warunkach polowych

Testowanie warunków skrajnych

Testowanie

Tolerancja

Torowanie

Transakcja

Trzy uniwersalne waluty

Trzy wymiary negocjacji

Tworzenie i rozdzielanie pakietów

Ubezpieczenie

Uczciwość analityczna

Ukryte zalety konkurencji

Usługa

Uwaga

Uzewnętrznianie

Wariancja

Wartości ekonomiczne

Wartość pieniądza w czasie

Wartość postrzegana

Wartość typowa

Wartość życiowa

Ważność

Wezwanie do działania

Wielowarstwowy mózg

Wizualizacja

Władza

Wskaźnik

Wskaźniki finansowe

Współzależność

Wybór optymalnej decyzji

Wycena

Wykrywanie wzorców

Wyłączność

Wymagania dotyczące wydajności

Wyznaczanie granic

Wzajemność

Wzmocnienie

Zaabsorbowanie

Zabezpieczenia

Zakres kontroli

Zapas

Zaprzestanie

Zarządzanie

Zasada niepewności cen

Zasada życzliwości

Zasłużony szacunek

Zasoby współdzielone

Zatrudnianie oparte na wynikach

Zatrzymywanie wartości

Zaufanie

Zdolność cenowa

Złota triada

Złudzenie osiągnięcia ostatecznego celu

Złudzenie planowania

Zmęczenie wyborem

Zmiana

Zobowiązanie i konsekwencja

Zysk

Żelazne prawo rynkuKILKA SŁÓW DO CZYTELNIKA

Klarowność języka rodzi klarowność myśli, zaś klarowność myśli to najważniejsza korzyść płynąca z edukacji.

Richard Mitchell, The Graves of Academe

Wiele osób zakłada, że aby nauczyć się prowadzenia biznesu albo popchnąć do przodu swoją karierę, trzeba odbyć studia biznesowe. To nieprawda. Zdecydowana większość współczesnych ludzi interesu opiera się w swojej działalności jedynie na zdrowym rozsądku, prostej arytmetyce i znajomości kilku ważnych pojęć i zasad.

Indywidualny program MBA to podstawowa książka biznesowa, zawierająca najistotniejszą wiedzę z tej dziedziny. Jej celem jest przedstawienie w jasny i zrozumiały sposób najważniejszych pojęć ze świata biznesu w możliwie jak najmniej czasochłonnej formie.

Każda koncepcja została omówiona prostym językiem. Związki między pojęciami podkreślono w celu łatwiejszego ich wychwycenia. Po zapoznaniu się z najistotniejszymi kwestiami możesz się skupić na rozwijaniu własnej kariery, mając pewność, że zajmujesz się w pierwszej kolejności najważniejszymi sprawami.

Większość książek mających stanowić alternatywę dla studiów MBA stara się odtwarzać program nauczania uczelni cieszących się najlepszą opinią. W przypadku Indywidualnego programu MBA jest inaczej. Moim celem jest ułatwienie czytelnikom dogłębnego zrozumienia działalności biznesowej od podstaw, bez względu na wyjściowy poziom wiedzy lub doświadczenia w tym zakresie.

Twój czas jest cenny. Podjąłem duży wysiłek, aby pomieścić obszerną i różnorodną tematykę w tomie o umiarkowanej objętości, nadającym się do przeczytania w kilka godzin. Jeżeli twoja sytuacja uzasadnia dalsze zgłębianie konkretnych zagadnień, będziesz wiedział, czego szukać i od czego zacząć.

Wiedza o tym, od czego zacząć działanie w często spotykanych sytuacjach biznesowych, zawsze jest wartościowa, bez względu na to, czy dopiero zaczynasz karierę zawodową, jesteś przedsiębiorcą, utalentowanym handlowcem, czy dyrektorem przedsiębiorstwa mającym kilkadziesiąt lat doświadczenia. Znajomość uniwersalnego języka rozmyślań o tym, co możemy zaobserwować w najbliższym otoczeniu, otwiera drzwi do ważnych odkryć, niezależnie od tego, w jaki sposób zarabiasz na życie.

Niniejsze wydanie książki, przejrzane i zaktualizowane, zawiera wiele nowych pojęć, dzięki czemu podstawowe zagadnienia są omówione jeszcze bardziej wyczerpująco. Drobne poprawki redakcyjne w stosunku do poprzednich dwóch wydań przyczyniły się zaś do zwiększenia klarowności tekstu.

Jeżeli połączysz lekturę tej książki z praktycznym doświadczeniem, będziesz czerpał z tego korzyści przez resztę życia. Mam nadzieję, że dzięki niej zarobisz więcej pieniędzy, osiągniesz więcej i będziesz przy tym dobrze się bawił.PRZEDMOWA
DO WYDANIA Z 2020 ROKU

To cudownie, kiedy coś, co sprawdza się w teorii, działa również w praktyce. Piętnaście lat temu zacząłem pracę nad Indywidualnym programem MBA, traktując to jako projekt poboczny. Chciałem wzbogacić swoją wiedzę biznesową i rozwinąć umiejętności w prosty, skuteczny i niezbyt kosztowny sposób. Kiedy zaczynałem, moim celem była kariera w dużej, międzynarodowej korporacji. Nie zamierzałem pisać książki, a już na pewno nie podejrzewałem, że moje dociekania okażą się przydatne dla setek tysięcy osób na całym świecie, przy okazji odmieniając zupełnie bieg mojego życia.

Indywidualny program MBA umożliwił ludziom z różnych środowisk – od osób stawiających pierwsze kroki na ścieżce kariery po doświadczonych profesjonalistów, menedżerów i przedsiębiorców – dokładniejsze i praktyczniejsze zrozumienie, czym jest firma, jak działa, w jaki sposób można ją założyć od podstaw i jak usprawnić działające już przedsiębiorstwo.

Kiedy dorosły człowiek postanawia zająć się na poważnie swoją edukacją biznesową, zaczyna się rozglądać za odpowiednimi studiami MBA. Inwestycja w zdobycie dyplomu szkoły biznesu często jednak okazuje się mało opłacalna, podczas gdy umiejętności biznesowe zawsze są przydatne – bez względu na to, w jaki sposób podejdziemy do ich rozwijania.

Do największych przyjemności autora książki należy odbieranie wiadomości od czytelników, którzy w jakiś sposób skorzystali na lekturze. W ciągu dziesięciu lat, które upłynęły od czasu ukazania się Indywidualnego programu MBA, miałem kontakt z tysiącami czytelników, którzy dzięki wiedzy zaczerpniętej z tej książki stworzyli rentowne firmy, uzyskali ważny awans albo w istotny sposób poprawili swoje życie osobiste i zawodowe.

Dirk z Berlina postanowił na własną rękę nauczyć się prowadzenia biznesu zamiast zapisywać się na kosztowne studia:

Dzięki Indywidualnemu programowi MBA uniknąłem błędu, który mógł mnie kosztować 150 tysięcy dolarów, i w zupełnie nowy sposób spojrzałem na swoją edukację. W 2014 roku nie byłem zadowolony z przebiegu mojej kariery w korporacji i poważnie rozważałem podjęcie studiów MBA na jednym z najlepszych uniwersytetów w Europie. Dwa dni przed terminem złożenia pracy kwalifikacyjnej i wniesienia pierwszej raty czesnego przeczytałem Indywidualny program MBA i… zmieniłem zdanie. Zamiast zaciągać olbrzymi dług, usiadłem do samodzielnej nauki, żeby dopiąć swego: zająć się pracą ze startupami. Jeździłem po kraju, uczestniczyłem w konferencjach i brałem udział w szkoleniach, jednocześnie czytając wszystko, co tylko wpadło mi w ręce. Ponosząc koszty stanowiące ułamek czesnego za studia MBA, nawiązałem odpowiednie kontakty i nauczyłem się wszystkiego, czego potrzebowałem, żeby zacząć wymarzoną karierę. Od pięciu lat z powodzeniem prowadzę własną firmę. W tym czasie moimi klientami było ponad trzysta startupów.

Michael, który mieszka w Wielkiej Brytanii, dzięki lekturze mojej książki przyspieszył swoją karierę w korporacji:

Kończyłem uniwersytet w przekonaniu, że jestem przygotowany do pracy zawodowej i… okazało się, że nie jestem. Indywidualny program MBA uważam za doskonały punkt wyjścia do ciągłego uczenia się. Od ponad dwóch lat czytam tę książkę przynajmniej raz w miesiącu. Dziś mam dwadzieścia sześć lat i kieruję zespołami marketingowymi i produktowymi w jednej z największych firm na świecie. Jestem najmłodszą osobą, jaka kiedykolwiek zajmowała w tej firmie stanowisko kierownicze. Ostatnio podarowałem Indywidualny program MBA świeżo upieczonemu absolwentowi, który dołączył do mojego zespołu. Przeczytał tę książkę od deski do deski kilka razy. Teraz bardzo często spotykam się w zespole z opiniami, że ten człowiek jest „nad wiek mądry” i „umie zadawać odpowiednie pytania”. Dzięki, Josh.

Czytelnik o inicjałach M.R. korzysta z mojej książki podczas zarządzania setkami pracowników, którzy świadczą bardzo ważne usługi milionom mieszkańców Sri Lanki:

Kupiłem Indywidualny program MBA na straganie w Malezji trzy lata temu. Nie mam dyplomu MBA, ale stosuję w praktyce techniki zarządzania opisane w książce. Twoje spostrzeżenia na temat systemów przydają mi się podczas zarządzania zapasami wartymi 20 milionów dolarów i dbania o płynny obrót materiałami. Co więcej, kierowałem zespołem opracowującym system pomocy dla klientów, z którego korzysta obecnie 6,2 miliona osób. Poza tym zidentyfikowaliśmy ponad 2000 procesów, które uwzględnimy w nowym komputerowym systemie zarządzania przedsiębiorstwem. Gratuluję i dziękuję za ciężką pracę, którą wykonałeś dla dobra milionów menedżerów na całym świecie.

Elizabeth z Minneapolis stosuje wiedzę zaczerpniętą z książki w życiu osobistym:

Nigdy nie sądziłam, że zdołam nabrać takiej mądrości bez wyższego wykształcenia. Pokazałeś mi, jak rozwijać swoją wiedzę i stosować ją w praktyce, a także nauczyłeś mnie, jak odnieść sukces w niemal wszystkim, w co się zaangażuję na poważnie. Jestem mentorką czworga dzieci i chętnie przekazuję im Twoje dziedzictwo. Jestem Ci bardzo wdzięczna za Twoją pracę.

Powyższe historie nie są wyjątkowe: setki tysięcy osób na całym świecie rozwijają swoje kariery, poprawiają jakość życia i czynią świat lepszym miejscem, wykorzystując koncepcje zawarte w Indywidualnym programie MBA.

Zaszczytem jest dla mnie możliwość udostępnienia czytelnikom tego kompendium wiedzy, które będzie im służyło przez całe życie. Opanowanie omówionych w nim pojęć umożliwia łatwiejsze wykonywanie pracy na najwyższym poziomie, podejmowanie dobrych decyzji oraz pełne wykorzystanie posiadanych umiejętności, talentów i dostępnych możliwości – bez względu na to, jak zarabiasz na życie (lub jak chciałbyś zarabiać).

Dziękuję za sięgnięcie po to rozszerzone, zaktualizowane wydanie rocznicowe Indywidualnego programu MBA, które ukazuje się dziesięć lat po opublikowaniu pierwszej edycji. Mam nadzieję, że książka okaże się pomocna we wszelkich dążeniach. Życzę Ci sukcesów na każdym polu.

Josh Kaufman

Fort Collins, Colorado, USA

Wrzesień 2020PRZYPISY

W pierwszych dwóch wydaniach ten epigraf przypisano błędnie Ralphowi Waldo Emersonowi. Dziękuję Garsonowi O’Toole’owi z bloga Quote Investigator za wyszukanie prawdziwego źródła. („The Man Who Tries Methods, Ignoring Principles, Is Sure to Have Trouble”, 17 lipca 2015, https://quoteinvestigator.com/2015/07/17/methods/).

Seth Godin, Good News and Bad News , Seth’s Blog (blog), 14 marca 2005, https://seths.blog/2005/03/good_news_and_b/ .

Josh Kaufman, The Personal MBA Recommended Reading List: The 99 Best Business Books , The Personal MBA, https://personalmba.com/best-business-books/ .

Warren Buffett, The Superinvestors of Graham-and-Doddsville , Hermes, 17 maja 1984, https://www8.gsb.columbia.edu/articles/columbia-business/superinvestors .

Janet Lowe, Damn Right: Behind the Scenes with Berkshire Hathaway Billionaire Charlie Munger, John Wiley & Sons, Hoboken 2003, s. 75.

Outstanding Investor Digest, Outstanding Investor Digest, Inc., New York, 29 grudnia 1997.

Peter D. Kaufman (red.), Poor Charlie’s Almanack: The Wit and Wisdom of Charles T. Munger, wyd. III, The Donning Company Publishers, Virginia Beach 2005, s. 64.

Zob. Francesca Di Meglio, College: Big Investment, Paltry Return , „Bloomberg Businessweek”, 28 czerwca 2010, https://www.bloomberg.com/news/articles/2010-06-28/college-big-investment-paltry-returnbusinessweek-business-news-stock-market-and-financial-advice . Ten problem dotyczy nie tylko szkół biznesu, ale wszystkich studiów na poziomie college’u. Czesne za college od lat 80. rosło co roku o 7–14 procent, podczas gdy zarobki specjalistów stały w miejscu, w związku z czym stopa zwrotu z inwestycji w studia stopniowo spadała.

Dla porządku: Bill Gates nie ukończył college’u ani nie posiada dyplomu MBA. Większość bogatych ludzi sukcesu nie chodziła do szkół biznesu – zaczynali jako domorośli przedsiębiorcy i uczyli się wszystkiego sami.

The Institute for College Access & Success, Student Debt and the Class of 2017: 13th Annual Report , wrzesień 2018, https://ticas.org/files/pub_files/classof2017.pdf .

National Center for Education Statistics, Trends in Graduate Student Loan Debt , NCES Blog, 2 sierpnia 2018, https://nces.ed.gov/blogs/nces/post/trends-in-graduate-student-loan-debt .

Find the Best Business School , „U.S. News”, https://www.usnews.com/best-graduate-schools/top-business-schools .

Marc Ethier, How Much Does a Top MBA Now Cost? Nine Schools Are in the $200K Club , Poets & Quants, 24 grudnia 2018, https://poetsandquants.com/2018/12/24/cost-of-an-mba-program/ .

Więcej informacji o tym, jak najlepsze uczelnie wypaczają proces rekrutacji, faworyzując bogatych i ustosunkowanych kandydatów, zawiera książka Daniela Goldena The Price of Admission (Crown, New York 2006). Jej autor został w 2004 roku uhonorowany Nagrodą Pulitzera za swoje reportaże na temat tego zjawiska.

Shahien Nasiripour, Top U.S. B-School Students Pile on Debt to Earn MBAs , „Bloomberg Businessweek”, 17 czerwca 2019, https://www.bloomberg.com/news/articles/2019-06-17/top-u-s-b-school-students-pile-on-debt-to-earn-mbas .

Christian Schraga, A Wharton grad’s caveat emptor for prospective MBAs , MBA – Think Carefully Before Taking the Plunge (blog), 2 czerwca 2005, https://web.archive.org/web/20181220151724/http://mba­caveatemptor.blogspot.com/2005/06/wharton-grads-caveat-emptor-for.html .

Jeffrey Pfeffer, Christina T. Fong, The End of Business Schools? Less Success Than Meets the Eye , „Academy of Management Learning & Education” vol. 1, no. 1, wrzesień 2002, https://journals.aom.org/doi/10.5465/amle.2002.7373679 .

Dan Rasmussen, Haonan Li, The MBA Myth and the Cult of the CEO , „Institutional Investor”, 27 lutego 2019, https:// www.institutionalinvestor.com/article/b1db3jy3201d38/The-MBA-Myth-and-the-Cult-of-the-CEO .
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: