Inkscape. Podstawowa obsługa programu - ebook
Inkscape. Podstawowa obsługa programu - ebook
Chcesz się nauczyć grafiki komputerowej?
Jeśli z jakiegoś powodu ... marzenia, potrzeby życiowej, wymagań zawodowych ... czujesz, że Twoją następną umiejętnością powinno być projektowanie grafiki oraz dostosowywanie jej do własnych celów, to dobrze. Jesteś w domu. W domu Inkscape, czyli darmowego programu do tworzenia grafiki wektorowej. Powstał on w ramach projektu kreowania wolnego oprogramowania GNU, oferuje naprawdę spore możliwości i jest dostępny zarówno dla systemu Linux, jak i Mac OS oraz Windows.
O tym, jak duże możliwości ma ten program, może świadczyć to, że jego użytkownicy porównują go do CorelDRAW. Posiada więc Inkscape wszelkie funkcjonalności, jakich oczekujemy od oprogramowania do obróbki grafiki. Można w nim projektować różnego rodzaju symbole, znaki towarowe czy logotypy. Umożliwia także tworzenie ikon, a nawet postaci komiksowych. Za pomocą Inkscape możesz przekształcać istniejące już obiekty ... nadać im pożądany gradient, przezroczystość, kaligrafię itd.
Co istotne ... program ma polskie menu.
Co jeszcze istotniejsze ... z tym podręcznikiem szybko i bezproblemowo opanujesz obsługę Inkscape w najnowszej wersji:
- Poznasz możliwości programu
- Będziesz pracować na plikach
- Dowiesz się, jak tworzyć i usuwać obiekty
- Opanujesz podstawy pracy z kolorem i kształtem
- Nauczysz się operować na warstwach, obiektach i ścieżkach
Spis treści
Wstęp 7
Rozdział 1. Inkscape - wprowadzenie 9
- Czym jest Inkscape 9
- Instalacja programu 10
- Grafika wektorowa a grafika bitmapowa 11
- Interfejs programu i skróty klawiszowe - przygotowanie środowiska do pracy 13
- Skróty klawiszowe 15
- Obszar roboczy - obszar płótna i obszar dokumentu 15
- Menu 17
- Listwa narzędziowa (przybornik) 17
- Listwa kontroli narzędzia 18
- Listwa poleceń 19
- Listwa przyciągania 19
- Paleta kolorów 19
- Listwa statusu 21
- Okna dialogowe 21
- Menu podręczne 24
- Ustawienia programu i właściwości dokumentu 25
- Podstawowe operacje 27
- Nanoszenie siatek 27
- Tworzenie prowadnic 29
- Zmiana wyglądu okna głównego 32
- Przechodzenie między oknami aplikacji 33
- Tryb wyświetlania i tryb widoku 33
- Obrót i orientacja płótna 36
- Przesuwanie płótna i skalowanie widoku - korzystanie z narzędzia Lupa 37
- Historia operacji 41
- Kopiowanie, wklejanie, wycinanie 42
- Drukowanie 43
Rozdział 2. Operacje plikowe 45
- Tworzenie nowego dokumentu 45
- Zapis i eksport dokumentu 49
- Otwieranie i import dokumentu 53
Rozdział 3. Rysowanie i usuwanie obiektów 57
- Kształty regularne 58
- Rysowanie prostokątów i kwadratów 58
- Rysowanie elips i okręgów 61
- Rysowanie wielokątów i gwiazd 64
- Rysowanie spiral 67
- Ścieżki 69
- Pióro 70
- Ołówek 76
- Kaligrafia 80
- Obiekty tekstowe 88
- Tworzenie obiektów tekstowych 90
- Rysowanie obiektów 3D 104
- Perspektywa 104
- Wykorzystanie narzędzia Obiekt 3D 107
- Biblioteka obiektów - korzystanie z narzędzia Symbole 110
- Rysowanie konstrukcji geometrycznych za pomocą narzędzia Konstrukcje geometryczne (LPE Tool) 112
- Usuwanie obiektów 113
Rozdział 4. Styl obiektów - kolorystyka i styl konturu 115
- Podstawy teorii kolorów 115
- Kolory jednolite, gradienty i desenie 120
- Zagadnienia ogólne 120
- Styl obiektu i domyślny styl narzędzi 122
- Kolor jednolity 127
- Gradienty 141
- Deseń 160
- Styl konturu 165
- Szerokość konturu 166
- Styl połączenia narożników 168
- Styl zakończenia 169
- Styl kreski 169
- Znaczniki konturu 171
- Zasady wypełniania 173
- Oczyszczanie dokumentu z elementów współdzielonych 174
- Dowolna zmiana stylu obiektu - wykorzystanie narzędzia Selectors i CSS 174
Rozdział 5. Warstwy 177
- Podstawowe właściwości 178
- Tworzenie i usuwanie warstw 180
- Aktywowanie warstwy 181
- Położenie warstw 182
- Modyfikacja i dodatkowe funkcje 183
Rozdział 6. Operacje na obiektach 185
- Kolejność na stosie - właściwość z-index obiektów i korzystanie z okna Obiekty 185
- Właściwości obiektów 188
- Ukrywanie i blokowanie 190
- Wyszukiwanie obiektów 193
- Grupowanie 196
- Powielanie, duplikowanie 198
- Zaznaczanie obiektów - narzędzie Wskaźnik 198
- Przekształcenia 206
- Układ współrzędnych i jednostki w programie Inkscape 209
- Przesuwanie 210
- Skalowanie 214
- Rotacja i odbicie lustrzane 218
- Pochylenie 221
- Przekształcanie za pomocą macierzy 223
- Rozmieszczanie i wyrównywanie obiektów 224
- Przyciąganie 224
- Rozmieszczanie za pomocą narzędzia Rozmieść 231
- Wyrównywanie za pomocą narzędzia Wyrównaj i rozmieść 237
- Użycie prowadnic i siatek 244
- Maskowanie i przycinanie 246
- Przycinanie 247
- Maskowanie 249
- Konwersja obiektu w ścieżkę i konturu w ścieżkę 250
- Operacje na grafikach rastrowych 251
- Tworzenie diagramów - użycie narzędzia Łącznik 254
- Wymiary, kąty i odległości - korzystanie z narzędzia Linijka 257
- Paleta poleceń 260
Rozdział 7. Operacje na ścieżkach 261
- Typy węzłów 261
- Ścieżki pojedyncze i subścieżki 263
- Manualna edycja węzłów 264
- Edycja z wykorzystaniem myszy i klawiatury 264
- Wykorzystanie narzędzia Edycja węzłów 275
- Operacje logiczne na ścieżkach 277
- Operacje odsunięcia ścieżki 281
- Kolejność węzłów i pozycja początkowego węzła ścieżki 283
- Upraszczanie ścieżek 284
- Efekty ścieżki 286
- Efekty LPE wbudowane w program 291
- Opis wybranych efektów ścieżki 294
Rozdział 8. Pozostałe narzędzia do rysowania i modyfikowania obiektów 301
- Ulepszanie 301
- Przekształcanie i duplikowanie 304
- Modyfikowanie węzłów ścieżek 306
- Zmiana stylu obiektów i rozmycie 308
- Wypełnianie 310
- Gumka 317
- Natryskiwanie 319
Rozdział 9. Klonowanie 327
- Tworzenie pojedynczych klonów 327
- Tworzenie układu klonów 331
- Zakładka Przesunięcie 335
- Zakładka Skalowanie 337
- Zakładka Obrót 339
- Zakładka Rozmycie i krycie 340
- Zakładka Kolor 342
- Zakładka Śledzenie 343
Dodatek A. Podstawowe skróty klawiszowe 347
- Operacje plikowe i drukowanie 347
- Narzędzia 347
- Okna 348
- Zaznaczanie 349
- Obiekt tekstowy 349
- Warstwy 350
- Operacje na obiektach 350
- Skalowanie widoku 351
Kategoria: | Grafika komputerowa |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-8955-7 |
Rozmiar pliku: | 20 MB |