Instrumenty klawiszowe dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Instrumenty klawiszowe dla bystrzaków. Wydanie II - ebook
Świat w pełnej harmonii:
- Wybór odpowiedniego instrumentu
- Czytanie zapisu nutowego
- Optymalne wykorzystanie czasu przeznaczonego na ćwiczenia
- Popisywanie się talentem przed publicznością
- Płyta CD z utworami omawianymi w książce
Spacer po białych i czarnych klawiszach
Instrumenty klawiszowe mają w sobie siłę i delikatność. Są w stanie najsubtelniej przekazywać uniwersalne prawdy za pomocą drewna, metalu i wibracji powietrza. Jeśli na dźwięk fortepianu coś się w Tobie budzi i myślisz: "Ach, gdybym ja też tak potrafił...", koniecznie sięgnij po tę książkę. Dowiesz się z niej, jak ujarzmić bestię i skłonić ją do wydobywania z siebie pięknej muzyki. Zaczniesz zaklinać pianina, fortepiany, organy i keyboardy. Jednak nim podniesiesz klapę instrumentu...
- rozejrzyj się po sklepie - poznaj różnice i podobieństwa między akustycznymi i elektrycznymi instrumentami klawiszowymi;
- sięgnij po zapiski - naucz się interpretować różne symbole, linie i kropki, które składają się na zapis nutowy;
- przygotuj się do rozgrzewki i skorzystaj ze wskazówek dotyczących grania - najpierw tylko prawą ręką, następnie obiema, a w końcu także przy użyciu stóp;
- ciesz się życiem w pełnej harmonii - dowiedz się, co to jest harmonia i jak można za jej pomocą wzbogacić utwór.
Jak z nut:
- Praktyczne podpowiedzi, techniki ćwiczeń i przykłady.
- Gamy, pasaże i wprawki.
- Wskazówki pomagające w utrzymywaniu rytmu.
- Ćwiczenia na palce, prawą i lewą rękę, postawę ciała oraz użycie stóp.
- Sztuczki i ozdobniki stylistyczne, wzbogacające Twoje wykonanie.
- Gamy i akordy durowe oraz molowe.
- Przydatne schematy akompaniamentu, ciekawe wstępy i finały.
Spis treści
O autorze (13)
Podziękowania od autora (15)
Wprowadzenie (17)
- O książce (17)
- Konwencje zastosowane w książce (18)
- Naiwne założenia (18)
- Czego nie czytać (19)
- Jak podzielona jest książka (19)
- Część I: Rozgrzewka (19)
- Część II: Utrwalić dźwięk na papierze (20)
- Część III: Najpierw jedna ręka, potem druga (20)
- Część IV: Życie w pełnej harmonii (20)
- Część V: Bez techniki się nie da (20)
- Część VI: Dekalogi (20)
- Ikony wykorzystane w książce (21)
- Co dalej (21)
Część I: Rozgrzewka (23)
Rozdział 1: Kocham fortepian (25)
- Co takiego szczególnego ma w sobie fortepian? (25)
- Zalety gry na fortepianie (26)
- Zalety nauki muzyki na fortepianie (26)
- Technika a sztuka (26)
- Dlaczego ludzie uczą się grać na fortepianie (i dlaczego często rezygnują)? (27)
- Poznaj swój instrument (29)
- Zrozumieć język muzyki (30)
- Słuchanie muzyki w ujęciu poziomym i pionowym (31)
- Style i formy muzyczne (31)
- Jak najlepiej grać? (32)
- Co już wiesz na temat gry na fortepianie? (32)
Rozdział 2: Spotkanie z rodziną instrumentów klawiszowych (35)
- Instrumenty akustyczne (35)
- Fortepian i pianino (36)
- Klawesyn (39)
- Organy (41)
- Instrumenty elektryczne (43)
- Szczegóły brzmienia elektrycznego (43)
- Syntezatory (43)
- Cyfrowe instrumenty klawiszowe (44)
Rozdział 3: Poszukiwanie odpowiedniego instrumentu (47)
- Buczeć czy nie buczeć: instrument elektryczny czy akustyczny (a może oba?) (48)
- Zakup instrumentu akustycznego (49)
- Zakup instrumentu cyfrowego (50)
- Zakup instrumentu hybrydowego (51)
- Wybór optymalnego instrumentu akustycznego (52)
- Lokalizacja ma znaczenie (52)
- Nie daj się pozbawić pedałów (53)
- Poszukiwanie dobrej oferty (i unikanie naciągaczy) (53)
- Jeden egzemplarz nie jest miarodajny (54)
- Poszukiwanie fortepianu konkretnej marki (55)
- Wybór cyfrowego instrumentu, który będzie pełnił swoją funkcję przez dłuższy czas (56)
- Cyfrowe pianina, fortepiany i organy (57)
- Aranżery (58)
- Instrumenty typu stage piano (58)
- Stacje robocze (58)
- Syntezatory (58)
- Żeby instrument zbyt szybko się nie starzał... (58)
- Na jakich cechach instrumentu cyfrowego najbardziej Ci zależy? (59)
- Poszukiwanie instrumentu cyfrowego konkretnej marki (61)
- Inne elektryczne instrumenty klawiszowe (62)
- Zanim wyjedziesz z salonu, czyli jak dokonać zakupu (63)
- Jazda próbna (63)
- Pokochaj go i porzuć (64)
- Nigdy nie płać tyle, ile widzisz na metce (64)
- Zakupy w internecie (65)
- Szerokie możliwości MIDI (65)
- Minielementarz MIDI (66)
- Połączenie instrument - komputer (66)
- Połączenie instrument - instrument (67)
- MIDI a zapis nutowy (68)
Rozdział 4: Jak dbać o instrument? (69)
- Odpowiednie miejsce do życia (69)
- Na wysoki połysk (70)
- Kiedy wezwać specjalistę w celu dokonania przeglądu lub poważnej naprawy instrumentu? (71)
- Strojenie fortepianu czy pianina akustycznego (72)
- Szczęśliwy instrument cyfrowy (73)
- Poważne problemy z instrumentem (74)
- Jak transportować akustyczny fortepian bez obaw? (75)
Rozdział 5: Osiemdziesiąt osiem klawiszy, trzy pedały, dziesięć palców i dwie stopy (77)
- Wyszukiwanie klawiszy metodą Blake'a (77)
- Białe klawisze (78)
- Czarne klawisze (79)
- Czego rodzice nigdy nie nauczyli Cię na temat pozycji ciała (81)
- Siedzieć czy nie siedzieć (81)
- Krzesło czy ławka (81)
- Statywy i skrzynki na efekty (84)
- Dłonie to podstawa (84)
- Dłonie i palce w łuku (85)
- Palcowanie (86)
- Kiedy dać dłoniom i palcom odpocząć? (86)
- Moc pedałów - stopy w akcji (87)
- Pedały fortepianowe (88)
- Pedały instrumentów cyfrowych (89)
Część II: Utrwalić dźwięk na papierze (91)
Rozdział 6: Linie i pola (93)
- Twój przewodnik po nutach fortepianowych (93)
- Korzystanie z pięciolinii (95)
- O kluczach słów kilka (95)
- Podwójna pięciolinia, podwójna rozrywka (99)
- Podwójna pięciolinia i linie dodane (99)
- Daleko, daleko poza pięciolinią (101)
- Oktawę wyżej, oktawę niżej (101)
- Muzyczne znaki przestankowe - kreski taktowe (102)
- Nigdy nie przestawaj czytać! (103)
Rozdział 7: Trzymaj rytm (105)
- Nieśmiertelny rytm (105)
- Tempo miarą rytmu (105)
- Odliczanie taktów (107)
- Podstawowe wartości rytmiczne nut, czyli muzyczne ciasto podano! (108)
- Ćwierćnuta, czyli jeden kawałek ciasta (108)
- Półnuty, czyli pół ciasta (109)
- Całe nuty, czyli całe ciasto (110)
- Zliczanie wszystkich kawałków (110)
- Szybszy rytm w tym samym tempie (110)
- Ósemki (111)
- Szesnastki i reszta (112)
- Pauzy, czyli cichosza (113)
- Pauza całonutowa i półnutowa (113)
- Pauzy ćwierćnutowe i krótsze (114)
- Jak wyliczać metrum - typowe przypadki (116)
- Typowe metrum: 4/4 (116)
- Metrum walca: 3/4 (117)
- Metrum marszowe: 2/4 (118)
- Metrum 6/8 (118)
- Gramy utwory o typowym metrum (119)
Rozdział 8: Poza rytmicznym szlakiem (125)
- Małe odstępstwo od reguły na samym początku, czyli przedtakty (125)
- Wydłużanie wartości rytmicznej nut za pomocą łuków i kropek (126)
- Łączenie nut za pomocą łuków (126)
- Wydłużanie dźwięków za pomocą kropek (127)
- Modyfikacje rytmu (129)
- Triole (130)
- Rytm swingowy (131)
- Rytm synkopowy (133)
- Gramy utwory o nietypowym rytmie (134)
Część III: Najpierw jedna ręka, potem druga (143)
Rozdział 9: Gramy melodię (145)
- Palce chodzą po klawiaturze (145)
- Zajmujemy pozycje (146)
- Pozycja C (147)
- Pozycja G (150)
- Zmiana pozycji w trakcie grania (152)
- Sztuczki z palcami (152)
- Przekładanie palców nad kciukiem (153)
- Podkładanie kciuka (154)
- Gramy melodie prawą ręką (155)
Rozdział 10: Przez gamy na nowe terytoria (161)
- Budowa gamy krok po kroku (162)
- Królestwo gam durowych (163)
- Zrozumieć gamy durowe (163)
- Ćwiczenie na gamy durowe (165)
- Świat gam molowych (166)
- Gama molowa naturalna (166)
- Gama molowa harmoniczna (167)
- Gamy molowe melodyczne (168)
- Ćwiczenie na gamy molowe (169)
- Skala bluesowa (170)
- Gramy melodie zbudowane z gam (171)
Rozdział 11: Nie zapomnij o lewej ręce! (175)
- Dziki Zachód klawiatury (175)
- Czas zająć pozycję (176)
- Czas poznać nowych sąsiadów (176)
- Melodie na lewą rękę (178)
- Gamy na lewą rękę (178)
- Gamy C-dur, G-dur i F-dur (179)
- Naturalne gamy a-moll, e-moll, d-moll (179)
- Gamy molowe harmoniczne i melodyczne (180)
- Schematy akompaniamentu (181)
- Schemat z użyciem trzech dźwięków (181)
- Akompaniament z użyciem czterech dźwięków (183)
- Połączenie prawej i lewej ręki (185)
- Wspólna melodia wygrywana przez dwie ręce (186)
- Melodia plus jeden dźwięk (187)
- Melodia z akompaniamentem opartym na trzech dźwiękach (187)
- Oktawowe unisono (187)
- Gramy utwory na dwie ręce (188)
Część IV: Życie w pełnej harmonii (195)
Rozdział 12: Fundamenty harmonii (197)
- Pomiary interwałów (197)
- Interwały w skrócie (198)
- Sekundy (200)
- Tercje (201)
- Kwarta i kwinta (201)
- Seksta i septyma (204)
- Oktawa (204)
- Łączenie dźwięków w interwałach harmonicznych (205)
- Gramy dwa dźwięki jednocześnie (205)
- Wzbogacanie melodii za pomocą interwałów (206)
- Harmonijna praca lewej ręki (207)
- Gramy bardziej harmonicznie (208)
Rozdział 13: Tonacje bez tajemnic (215)
- Tonacja jako klucz do utworu (215)
- Cały wachlarz tonacji (216)
- Zastosowanie tonacji w muzyce (217)
- Interpretacja oznaczenia tonacji (218)
- Mały skok w bok i powrót do "domowej" tonacji (222)
- Gramy utwory w innej tonacji (223)
Rozdział 14: Akordy jako dopełnienie brzmienia (227)
- Potęga akordów (227)
- Anatomia trójdźwięku (228)
- Na pierwszy ogień - akordy durowe (229)
- Na dokładkę - akordy molowe (230)
- Inne rodzaje akordów (230)
- Podrasowana kwinta - akordy zwiększone i zmniejszone (231)
- W oczekiwaniu na rozwiązanie - akordy zawieszone (232)
- Dodatkowa septyma w akordach czterodźwiękowych (233)
- Odczytywanie symboli akordów (234)
- Stosowanie przewrotów (237)
- Przewroty w praktyce (237)
- Odwracamy dźwięki (238)
- Gramy utwory z akordami (239)
Część V: Bez techniki się nie da (247)
Rozdział 15: Jak nadać muzyce piękno? (249)
- Dynamicznie rzecz ujmując... (249)
- Zacznijmy od oznaczeń podstawowych... (250)
- ...i poszerzmy nieco wachlarz możliwości (250)
- Stopniowe zmiany natężenia dźwięku (251)
- Należy akcentować to, co dobre (252)
- Interpretacja oznaczeń artykulacji (252)
- Artykulacja na potęgę (253)
- Kontrola tempa (254)
- Korzystanie z pedałów (255)
- Do czego służy prawy pedał? (255)
- Jakie możliwości daje lewy pedał? (256)
- Pedał środkowy (257)
- Kilka słów o przednutkach (257)
- Urok tryli (258)
- Nie ma jak ślizganie się (260)
- Drżenie tremolando (262)
- Ozdabiamy muzykę (263)
Rozdział 16: Świetne brzmienia (271)
- Świetne schematy akompaniamentu na lewą rękę (271)
- Akordy w całości i w kawałkach (272)
- Dobieranie dźwięków (273)
- Uderzenia oktawowe (275)
- Sprężysty schemat rockandrollowy (276)
- Melodyczna linia basowa (278)
- Świetne wstępy i finały (279)
- Wejście w wielkim stylu (281)
- Udane zakończenie (284)
- Gramy utwory z klimatyczną lewą ręką (286)
Rozdział 17: Bogaty wachlarz stylów (289)
- Wykształcenie klasyczne (289)
- Gramy bluesa (291)
- Przepis na bluesa (291)
- W 12 taktach (292)
- Modyfikacje (293)
- Rock na klawiszach (294)
- Przepis na rocka (294)
- Waląc w klawisze (295)
- Odrobina country (296)
- Gotowanie w stylu country (296)
- Warto trochę podrobić (296)
- Fortepian popularny (297)
- Charakterystyka muzyki pop (297)
- Jak trafić na szczyt listy przebojów? (298)
- W poszukiwaniu duszy (298)
- Ocalić duszę (299)
- Brzmienie Motown (299)
- Brzmienie funkowe (299)
- Cały ten jazz... (301)
- Szczypta jazzowości (301)
- Wszystko w Twoich rękach (301)
- Zamiana akordów (302)
- Gramy utwory w ulubionym stylu (304)
Część VI: Dekalogi (311)
Rozdział 18: Dziesięć sposobów na udoskonalenie własnej gry i występów (313)
- Przede wszystkim wygoda (313)
- Eliminacja zbędnych bodźców (314)
- Harmonogram i lista (314)
- Dekonstrukcja (314)
- Korzystanie z metronomu (315)
- Próba generalna (315)
- Występ na cudzym instrumencie (315)
- Wystarczy zapamiętać... (316)
- Jak uniknąć rozczarowania po występie? (316)
- Uśmiech i ukłon (316)
Rozdział 19: Dziesięć sposobów na poszerzanie wiedzy zdobytej dzięki tej książce (317)
- Korzystanie ze szkół gry (317)
- Korzystanie z opracowań (318)
- Gdzie kupić nuty? (319)
- Rodzaje wydawnictw nutowych (319)
- Aranżacje i transkrypcje (319)
- Fakebooki (320)
- Gdzie kupować nuty? (321)
- Wspólne występy z innymi (322)
- Duety fortepianowe (322)
- Grupy kameralne (322)
- Większe zespoły (323)
- Śladami mistrzów (323)
- Jan Sebastian Bach (323)
- Ludwig van Beethoven (323)
- Jan Brahms (324)
- Fryderyk Chopin (324)
- Franciszek Liszt (324)
- Wolfgang Amadeusz Mozart (324)
- Sergiusz Rachmaninow (325)
- Udział w koncertach na żywo (325)
- Słuchanie nagrań (325)
- Buszowanie wśród płyt (326)
- Zakupy w sieci (326)
- Wizyta w bibliotece (327)
- Wymiana ze znajomymi (327)
- Fortepianowe strony w internecie (327)
- Muzyka fortepianowa na srebrnym ekranie (328)
- Pamiętaj, że nie jesteś sam (329)
Rozdział 20: Dziesięć pytań, które zdaniem Blake'a należy zadać potencjalnemu nauczycielowi (331)
- Kogo pan wcześniej uczył? (331)
- Od jak dawna pan uczy i gra? (332)
- Jak dużo powinienem ćwiczyć? (332)
- Czy mógłby pan coś dla mnie zagrać? (333)
- Jakiego rodzaju utworów pan uczy? (333)
- Jaki ma pan stosunek do fałszowania, błędów i ludzi, którzy uczą się powoli? (334)
- Jakimi metodami uczy pan gry? (334)
- Gdzie będą się odbywać lekcje? (335)
- Ile kosztuje lekcja? (335)
- Czy organizuje pan recitale dla swoich uczniów? (336)
Dodatek A: O płycie CD (337)
- Co znajdziesz na płycie (337)
Skorowidz (341)
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-246-7689-7 |
Rozmiar pliku: | 17 MB |