- promocja
Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ - ebook
Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ - ebook
Kto jest bardziej inteligentny, Azjaci czy mieszkańcy Zachodu? Czy rzeczywiście Ludzie Księgi uzyskują lepsze rezultaty w nauce? Czy grupowe różnice w wynikach testów można uzasadniać czynnikami genetycznymi? Co mogą zrobić rodzice, by podnieść poziom inteligencji swoich dzieci? Co sprawia, że niektóre narodowości wyróżniają się w inżynierii, a inne w nauce? Czy szkoły mogą zlikwidować różnice w osiągnięciach edukacyjnych pomiędzy przedstawicielami różnych klas społecznych i ras?
Od pesymistycznych tez książki "The Bell Curve" po bardziej współczesne kontrowersje wokół poglądów genetyka Jamesa Watsona na temat rasy i inteligencji konsekwentnie nie brano pod uwagę jednego czynnika – kultury. Podobnie jak kiedyś Stephen Jay Gould w książce "The Mismeasure of Man", wybitny psycholog społeczny Richard E. Nisbett mierzy się z poglądem, iż o inteligencji przesądza biologia, twierdząc, że to głównie kultura odpowiada za kształtowanie naszego potencjału. Intelekt nie zależy jego zdaniem przede wszystkim od genów, lecz determinuje go zwłaszcza oddziaływanie społeczne.
Niezliczone dane wyjaśniające, dlaczego dzięki szkołom rozwijamy się intelektualnie, jak przynależność do danej klasy społecznej wpływa na iloraz inteligencji oraz jak czynniki kulturowe decydują o tym, że różne grupy mają odmienne predyspozycje, sprawiają, że książka „Inteligencja. Sposoby oddziaływania na IQ” z pewnością zajmie należne jej miejsce wśród literatury przedmiotu. Nisbett zdecydowanie podkreśla potrzebę gruntownej zmiany naszego podejścia do edukacji, twierdząc, że to czynniki podatne na zmiany i możliwe do kontrolowania, jak szkoły i otoczenie społeczne, a nie wrodzony kod genetyczny, odpowiadają za nasz rozwój intelektualny.
Jako pierwsza istotna publikacja tak jednoznacznie i zdecydowanie opowiadająca się za centralną rolą kultury w kształtowaniu możliwości poznawczych, książka ta z pewnością na nowo rozpali burzliwą debatę na temat roli i odpowiedzialnego udziału społeczeństwa w formowaniu ilorazu inteligencji, a w rezultacie przyniesie daleko idące konsekwencje dla systemu oświaty, gospodarki i całego społeczeństwa.
Fragmenty recenzji:
"Książka Nisbetta to niezwykle ważna analiza czynników determinujących iloraz inteligencji, zasługująca na to, by wywrzeć istotny wpływ na politykę edukacyjną. Rozmach i klarowność argumentacji sprawia, że jest lektura obowiązkowa nie tylko dla osób zajmujących się naukami społecznymi, ale także dla szerokiego grona czytelników".
Daniel Osheron
"Ta książka to wspaniałe antidotum na dominujący pogląd, iż nasze geny uniemożliwiają nam zwiększenie inteligencji i poprawę wyników w nauce. Jej szczególnym atutem jest niezłomność w przekonywaniu, że przypadki faktycznego podwyższenia możliwości poznawczych przeważają nad matematycznymi dowodami, że jest to niemożliwe".
James R. Flynn
Kategoria: | Psychologia |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-62122-75-2 |
Rozmiar pliku: | 3,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Carol Tavris, Elliot Aronson
Błądzą wszyscy (ale nie ja)
Dlaczego usprawiedliwiamy głupie poglądy, złe decyzje i szkodliwe działania
Richard E. Nisbett
Geografia myślenia
Dlaczego ludzie Wschodu i Zachodu myślą inaczej
Wiesław Łukaszewski
Udręka życia
Jak ludzie radzą sobie z lękiem przed śmiercią
Cindy M. Meston, David M. Buss
Dlaczego kobiety uprawiają seks
Motywacje seksualne – od przygody po zemstę
Wkrótce
Ed Diener, Robert Biswas-Diener
Szczęście
Odkrywanie tajemnic bogactwa psychicznego
Michael S. Gazzaniga
Istota człowieczeństwa
Co sprawia, że jesteśmy wyjątkowiPodziękowania
W pisaniu tej książki oraz w przeprowadzeniu niektórych przytoczonych w niej badań wsparły mnie takie instytucje, jak Narodowa Fundacja Nauki (grant nr 0717982) i Narodowy Instytut Starzenia się (grant nr 1RO1AG029509–01A2). Żadnej z nich nie należy jednak przypisywać wyrażonych w tej książce poglądów. Wydział Psychologii Uniwersytetu Columbia oraz Fundacja Russella Sage’a użyczyły mi swoich cennych zasobów i infrastruktury.
Wiele osób hojnie dzieliło się ze mną swoimi pomysłami i krytycznymi uwagami, dzięki którym książka ta nabrała większej wartości, ale żadna z nich nie odpowiada za jakiekolwiek błędy, które się do niej wkradły. Wśród tych osób znaleźli się: Joshua Aronson, Douglas Besharov, Clancy Blair, Jeanne Brooks–Gunn, Hannah Chua, William Dickens, James R. Flynn, Phillip Goff, Richard Gonzalez, David Grissmer, Diane Halpern, Lawrence Hirschfeld, Earl Hunt, Shinobu Kitayama, Matt McGue, Walter Mischel, Randolph Nesse, Dan Osherson, Daphna Oyserman, Denise Park, Richard Rothstein, Peter Salovey, Kenneth Savitsky, Edward E. Smith, Jacqui Smith, Claude Steele, Robert Sternberg, Eric Turkheimer, Barbara Tversky, Jane Waldfogel i Oscar Ybarra. Jestem wdzięczny moim agentom, Johnowi Brockmanowi i Katince Matson, za reprezentowanie mnie i za ułatwianie czytelnikom dostępu do publikacji naukowych. Dziękuję moim wydawcom, Angeli von der Lippe, Erice Stern i Mary Babcock, za doskonałą pracę na wszystkich etapach przygotowania książki: od maszynopisu do publikacji. W trakcie pracy nad tekstem swoim wsparciem służyła mi Laura Reynolds. Katherine Rice zawdzięczam nieocenioną pomoc w postaci kwerendy bibliotecznej oraz przekonujących i konstruktywnych uwag krytycznych. Susan Nisbett dziękuję za cenne sugestie i mądre rady.
Do powstania tej książki przyczynił się Lee Ross, który wpłynął także na wszystkie pozostałe projekty, jakie zrealizowałem od czasu, gdy się poznaliśmy na studiach. W podziękowaniu za stymulację intelektualną, jakiej mi dostarcza, i przyjaźń, którą mnie obdarza, książkę tę dedykuję właśnie jemu.ROZDZIAŁ 4
Poprawianie szkół
Czy pieniądze mają znaczenie?
Dostępne w wersji pełnej
Vouchery edukacyjne i szkoły społeczne
Dostępne w wersji pełnej
Liczebność klas
Dostępne w wersji pełnej
Nauczyciele odgrywają ważną rolę
Dostępne w wersji pełnej
Efektywna szkoła
Dostępne w wersji pełnej
Badania poświęcone edukacji oraz ich krytyka
Dostępne w wersji pełnej
Interwencje ogólnoszkolne
Dostępne w wersji pełnej
Metody nauczania
Dostępne w wersji pełnej
Podsumowanie wyników badań
Dostępne w wersji pełnej
Rozszerzanie programu – wpływ na umiejętności i IQ
Dostępne w wersji pełnej
Skuteczne nauczanie indywidualne
Dostępne w wersji pełnejROZDZIAŁ 5
Klasa społeczna a kultura poznawcza
Czynniki środowiskowe o podłożu biologicznym
Dostępne w wersji pełnej
Czynniki środowiskowe o podłożu społecznym
Dostępne w wersji pełnej
Klasa społeczna, pieniądze i rozziew
pomiędzy Stanami Zjednoczonymi
a innymi państwami rozwiniętymi
Dostępne w wersji pełnej
Kultura poznawcza
Dostępne w wersji pełnej
Metody wychowawcze rodziców z klasy średniej – zachęta do analizowania świata
Dostępne w wersji pełnej
Metody wychowawcze rodziców z klasy pracującej – przygotowanie do pracy w fabryce
Dostępne w wersji pełnejROZDZIAŁ 7
Uwaga, przepaść!
Edukacja we wczesnym dzieciństwie
Dostępne w wersji pełnej
Interwencje w wieku szkolnym
Dostępne w wersji pełnej
Matematyka w szkole średniej dla ubogich Latynosów
Dostępne w wersji pełnej
Niedrogie interwencje psychologów społecznych
Dostępne w wersji pełnej
Rola studiów w zasypywaniu przepaści
Dostępne w wersji pełnej
Podsumowanie
Dostępne w wersji pełnej
Cena zasypywania przepaści
Dostępne w wersji pełnejROZDZIAŁ 10
Jak podwyższyć poziom inteligencji swojego dziecka...
i własny
Metody oczywiste
Dostępne w wersji pełnej
Metody dyskusyjne
Dostępne w wersji pełnej
Metody fizyczne
Dostępne w wersji pełnej
Ćwiczenia usprawniające inteligencję płynną
Dostępne w wersji pełnej
Samokontrola
Dostępne w wersji pełnej
Ucz dzieci, że inteligencję można rozwijać,
i chwal je za ciężką pracę
Dostępne w wersji pełnej
Unikaj nagradzania dzieci za czynności, które same w sobie przynoszą korzyści
Dostępne w wersji pełnej
Skuteczne nauczanie indywidualne
Dostępne w wersji pełnej
Szkoły
Dostępne w wersji pełnejDODATEK B
Argumenty za czysto środowiskową naturą różnic w ilorazie inteligencji między populacją czarną a białą
Odziedziczalność IQ
Dostępne w wersji pełnej
Osadzone w kulturze i kulturowo neutralne testy inteligencji
Dostępne w wersji pełnej
IQ mieszkańców krajów afrykańskich leżących na południe od Sahary wynosi 70 lub 75 punktów
Dostępne w wersji pełnej
Czarni gorzej radzą sobie w podtestach o dużym nasyceniu czynnikiem „g”
Dostępne w wersji pełnej
Czarni gorzej radzą sobie w podtestach szczególnie podatnych na wpływ depresji inbredowej
Dostępne w wersji pełnej
Wielkość mózgu a przepaść w IQ pomiędzy rasą czarną a rasą białą
Dostępne w wersji pełnej
Czarni mają dłuższy czas reakcji
Dostępne w wersji pełnej
IQ czarnych obniża się średnio do niższego poziomu niż IQ białych
Dostępne w wersji pełnej
Przynależność rasowa a IQ
Dostępne w wersji pełnej
Wzrost IQ u czarnych?
Dostępne w wersji pełnej
Poprawa osiągnięć w nauce
Dostępne w wersji pełnej