Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech - ebook
Internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech - ebook
Publikacja jest monografią naukową, zawierającą całościowe ujęcie procesu internacjonalizacji przedsiębiorstw z branż wysokich technologii.
Autorka przedstawia w niej między innymi:
• przegląd podstawowych pojęć, zwłaszcza terminologii związanej z wysokimi technologiami i przedsiębiorstwami high-tech,
• kompleksowy przegląd teorii internacjonalizacji przedsiębiorstw,
• szczegółową analizę zagadnień związanych z wczesną i szybką internacjonalizacją przedsiębiorstw, ze szczególnym uwzględnieniem przedsiębiorstw high-tech,
• analizę związków między innowacjami a internacjonalizacją przedsiębiorstw,
• empiryczną analizę internacjonalizacji przedsiębiorstw działających w branżach high-tech w Polsce, opartą na badaniach empirycznych, których celem była identyfikacja wzorców i mechanizmów internacjonalizacji polskich przedsiębiorstw.
Książka może być inspiracją dla naukowców, badaczy i doktorantów do prowadzenia dalszych badań. Może być również polecana jako literatura uzupełniająca studentom kierunków ekonomicznych i zarządzania, zgłębiającym zagadnienia związane z internacjonalizacją przedsiębiorstw, wysokimi technologiami i innowacyjnością.
Dr hab. Nelly Daszkiewicz – jest profesorem nadzwyczajnym Politechniki Gdańskiej na Wydziale Zarządzania i Ekonomii w Katedrze Nauk Ekonomicznych.
Spis treści
Wstęp
ROZDZIAŁ 1. Przedsiębiorstwa zaawansowane technologicznie
1.1. Branże high-tech według różnych klasyfikacji
1.2. Specyfika przedsiębiorstw high-tech
1.3. Przedsiębiorstwa high-tech jako przedsiębiorstwa oparte na wiedzy i jako organizacje „uczące się”
1.4. Przedsiębiorstwa high-tech a wzrost gospodarczy
1.5. Kierunki badań nad przedsiębiorstwami high-tech
ROZDZIAŁ 2. Teorie internacjonalizacji przedsiębiorstw
2.1. Wczesne teoretyczne koncepcje internacjonalizacji przedsiębiorstw
2.2. Teorie neotechnologiczne
2.3. Internacjonalizacja małych i średnich przedsiębiorstw
2.4. Modele etapowej internacjonalizacji
2.5. Podejście zasobowe
2.6. Podejście sieciowe
2.7. Podejście szkoły przedsiębiorczości międzynarodowej
2.8. Modele oparte na wiedzy
2.9. Holistyczne podejście do internacjonalizacji
2.10. Podejścia alternatywne
2.11. Motywy internacjonalizacji przedsiębiorstw
2.12. Sposoby wejścia na rynki zagraniczne (instrumenty internacjonalizacji)
2.13. Strategie internacjonalizacji
2.14. Pomiar poziomu internacjonalizacji przedsiębiorstw
ROZDZIAŁ 3. Wczesna i szybka internacjonalizacja przedsiębiorstw działających w branżach high-tech
3.1. Definiowanie born globals (BGs)
3.2. Międzynarodowe nowe przedsięwzięcia (INVs)
3.3. Ewolucja kierunków badań nad firmami born globals oraz INVs
3.4. Współczesne kierunki badań nad INVs i BGs
3.5. Wybrane modele internacjonalizacji born globals
3.6. Czynniki internacjonalizacji born globals
3.7. Orientacja przedsiębiorcza a teoria internacjonalizacji – koncepcja międzynarodowej orientacji przedsiębiorczej
ROZDZIAŁ 4. Innowacje a internacjonalizacja przedsiębiorstw
4.1. Pojęcie i typy innowacji
4.2. Innowacyjność
4.3. Proces innowacyjny
4.4. Innowacyjne modele internacjonalizacji
4.5. Internacjonalizacja a innowacyjność
4.6. Internacjonalizacja działalności badawczo-rozwojowej
ROZDZIAŁ 5. Empiryczna analiza internacjonalizacji przedsiębiorstw działających w branżach high-tech
5.1. Założenia metodyczne badania
5.2. Znaczenie badania
5.3. Metodyka badania
5.4. Analiza internacjonalizacji badanych przedsiębiorstw
5.5. Podsumowanie wyników badań
Zakończenie
Spis rysunków
Spis tabel
Bibliografia
Indeks nazwisk
Indeks rzeczowy
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-18804-7 |
Rozmiar pliku: | 4,3 MB |