- promocja
Inżynieria oprogramowania w praktyce. Od wymagań do kodu z językiem UML - ebook
Inżynieria oprogramowania w praktyce. Od wymagań do kodu z językiem UML - ebook
Proces wytwarzania oprogramowania bezustannie ewoluuje. Coraz częściej stosowane są metodyki zwinne (agile), a dominującymi zasadami stają się między innymi iteracyjny cykl wytwórczy i ciągła integracja. Mimo to doświadczenia przemysłu i obiektywne badania wskazują na utrzymującą się od lat "chroniczną chorobę" przekroczonych budżetów, niedotrzymanych terminów i niezadowolonych klientów. Jako istotne przyczyny tego stanu można wskazać zaniechanie stosowania podstawowych zasad inżynierii i utożsamianie inżynierii oprogramowania z samym programowaniem. Programowanie koncentruje się przede wszystkim na pisaniu kodu programów na podstawie zadanych założeń. Inżynieria oprogramowania podchodzi do jego wytwarzania w sposób całościowy i kładzie szczególny nacisk na uzyskanie jak najwyższej jakości produktu software'owego.
Oto przystępny podręcznik wprowadzający w tajniki inżynierii oprogramowania. Kompleksowe ujęcie zagadnienia, od formułowania wymagań, poprzez projektowanie architektury i implementację, po testowanie i wdrożenie, a także skrupulatne omówienie różnorakich metodyk produkcji oprogramowania sprawiają, że to pozycja obowiązkowa dla każdego programisty, który ma ambicję być inżynierem oprogramowania. Przy czym książka jest wartościową lekturą dla wszystkich, którzy są zaangażowani w procesy związane z dostarczaniem na rynek programów komputerowych. Dotyczy to również procesów współpracy z klientem, takich jak analiza problemów biznesowych, planowanie i wdrożenie, wreszcie - taki dobór narzędzi i metodyk, aby możliwie jak najlepiej spełnić jego oczekiwania.
Dzięki książce:
- poznasz najlepsze praktyki w zakresie produkcji wysokiej jakości oprogramowania
- zgłębisz inżynieryjne podejście do produkcji programów
- opanujesz podstawy specyfikowania wymagań i projektowania
- zaznajomisz się z różnymi metodykami wytwarzania oprogramowania
Spis treści
Rozdział 1. Wprowadzenie do inżynierii oprogramowania
- 1.1. Czym jest inżynieria oprogramowania?
- 1.2. Podstawowe problemy inżynierii oprogramowania
- 1.3. Przyczyny problemów
- 1.4. Najlepsze praktyki inżynierii oprogramowania
- 1.5. Przykładowe dziedziny zastosowań inżynierii oprogramowania
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 2. Cykle wytwarzania oprogramowania
- 2.1. Dyscypliny cyklu wytwarzania oprogramowania
- 2.2. Przegląd cykli wytwarzania oprogramowania
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
Rozdział 3. Metodyki wytwarzania oprogramowania
- 3.1. Czym jest metodyka wytwarzania oprogramowania?
- 3.2. Metodyki zwinne (agilne)
- 3.3. Metodyki sformalizowane
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
Rozdział 4. Wprowadzenie do modelowania obiektowego
- 4.1. Podstawowe zasady modelowania
- 4.2. Uniwersalny język modelowania
- 4.3. Obiekty jako podstawa modelowania
- 4.4. Klasy obiektów
- 4.5. System jako zbiór współpracujących obiektów
- 4.6. Modele w procesie inżynierii oprogramowania
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
Rozdział 5. Modelowanie struktury systemu
- 5.1. Model klas
- 5.2. Model komponentów i model wdrożenia
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 6. Modelowanie dynamiki systemu
- 6.1. Model przypadków użycia
- 6.2. Model czynności
- 6.3. Model maszyny stanów
- 6.4. Model sekwencji
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 7. Wprowadzenie do inżynierii wymagań
- 7.1. Rola wymagań w inżynierii oprogramowania
- 7.2. Specyfikowanie środowiska systemu
- 7.3. Struktura specyfikacji wymagań - rodzaje wymagań
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 8. Podstawy specyfikowania wymagań
- 8.1. Specyfikowanie wizji systemu
- 8.2. Specyfikowanie wymagań użytkownika
- 8.3. Specyfikowanie wymagań oprogramowania
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 9. Wprowadzenie do architektury oprogramowania
- 9.1. Rola projektowania architektonicznego
- 9.2. Architektury komponentowe i usługowe
- 9.3. Typowe style architektoniczne
- 9.4. Projektowanie architektury na podstawie wymagań
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 10. Podstawy projektowania podsystemów
- 10.1. Projektowanie warstw prezentacji i logiki aplikacji
- 10.2. Projektowanie warstwy logiki dziedzinowej
- 10.3. Projektowanie baz danych
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 11. Podstawy implementacji oprogramowania
- 11.1. Kodowanie systemu na podstawie projektu
- 11.2. Dobre praktyki w zakresie kodowania
- 11.3. Zarządzanie wersjami, konfiguracją i zmianami
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
- Rozwiązania zadań
Rozdział 12. Podstawy testowania
- 12.1. Rola testowania w inżynierii oprogramowania
- 12.2. Podstawowe metody testowania
- 12.3. Poziomy testowania
- 12.4. Testowanie przypadków użycia systemu
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
Rozdział 13. Narzędzia i metody automatyzacji inżynierii oprogramowania
- 13.1. Narzędzia automatyzacji analizy i projektowania oprogramowania
- 13.2. Narzędzia wsparcia implementacji i testowania oprogramowania
- 13.3. Metody automatyzacji wytwarzania i eksploatacji
- Zadania
- Słownik pojęć
- Co trzeba zapamiętać
Skorowidz
Kategoria: | Programowanie |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-289-0841-3 |
Rozmiar pliku: | 20 MB |