Jak pisać listy po niemiecku. Korespondencja oficjalna. Korespondencja handlowa - ebook
Jak pisać listy po niemiecku. Korespondencja oficjalna. Korespondencja handlowa - ebook
Praktyczny poradnik prezentujący zasady pisania listów oficjalnych, półoficjalnych i handlowych po niemiecku, przydatne sformułowania oraz wzory listów. W rozdziale pierwszym prezentujemy reguły korespondencji oficjalnej, przede wszystkim te, które dotyczą formy i kształtu listu, jego budowy i stylu. Przedstawiamy też przykłady adresowania kopert, tytułowania odbiorcy oraz pierwszych i ostatnich zdań pisma. Rozdział drugi dotyczy listów półoficjalnych, czyli takich, w których obowiązuje styl urzędowy i język literacki, ale w których nie jest jednak tak bardzo istotna, np. odległość pola adresowego od krawędzi arkusza, jak ma to miejsce w korespondencji handlowej, będącej tematem rozdziału trzeciego. Tu opisujemy podstawowe zasady budowy takich pism, omawiamy normy (np. DIN, ISO) oraz prezentujemy przykłady różnorodnych listów (np. oferty, zamówienia, reklamacji itp.). Jako dodatek proponujemy Państwu wykaz skrótów, zwrotów i wyrażeń stosowanych w listach oficjalnych i półoficjalnych oraz przypomnienie zasad ortografii niemieckiej, które obowiązują od 2005 roku, a o których czasem zapominamy, co dopuszczalne jest w korespondencji prywatnej, lecz w pismach oficjalnych nie powinno mieć już miejsca. Polecamy również e-book „Jak pisać listy po niemiecku. Korespondencja prywatna”.
Spis treści
Wstęp 5
ROZDZIAŁ I FORMA I KSZTAŁT LISTU 7
Koperta 7
Arkusz listowy 11
Nagłówek 11
Data i miejsce 11
Typowe sformułowania stosowane w listach 12
Tytułowanie 12
Wstęp 13
Pozdrowienia 14
Załączniki 14
ROZDZIAŁ II LISTY PÓŁOFICJALNE 17
Korespondencja ze szkołą języka obcego 17
Etap I Prośba o informacje 17
Etap II Zgłoszenie 24
Etap III Potwierdzenie 26
Podróż 28
Telefon 32
Mieszkanie 36
Ogłoszenia mieszkaniowe 40
Skróty 41
Zwroty 41
Odpowiedź na ogłoszenie mieszkaniowe 42
Skarga 44
Zakupy 46
Prośba o informację 46
Zamówienie 50
Dodatek. Formularze i ankiety 52
ROZDZIAŁ III KORESPONDENCJA HANDLOWA 54
Pytanie handlowe i oferta handlowa 57
Reklama i list reklamowy 74
Zamówienie 80
Cofnięcie zamówienia 88
Potwierdzenie otrzymania zamówienia 90
Rezygnacja z zamówienia 91
Dostawa 94
Zwłoka w dostawie 94
Rachunek 96
Upomnienie dotyczące płatności 98
Reklamacja 100
Odpowiedź na reklamację 104
Wykaz skrótów stosowanych w korespondencji oficjalnej 106
Wykaz skrótów ekonomicznych 106
Zwroty ogólne, używane w korespondencji oraz rozmowie oficjalnej 107
Nowe zasady ortograficzne 110
Bibliografia 112
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7774-539-7 |
Rozmiar pliku: | 2,6 MB |