- W empik go
Jak pisać pracę magisterską? - ebook
Jak pisać pracę magisterską? - ebook
Na co dzień niewielu z nas przywiązuje wagę do sposobu wypowiadania czy budowy wypowiedzi. Przyczyna jest prosta: mówimy po polsku, myślimy po polsku, a więc i piszemy po polsku, bywają jednak momenty, gdy cała nasza niewiedza językowa zostaje obnażona – jednym z nich jest moment składania pracy magisterskiej. W publikacji Marii Węglińskiej każdy, nie tylko student kierunków pedagogicznych, odnajdzie zbiór wskazówek, porad, metod i reguł, pozwalających stworzyć doskonałą pod względem formalnym pracę. Jasny, przejrzysty układ, zwięzłość stylu i mnogość przykładów dodatkowo ułatwiają korzystanie z poradnika. Dodatkową zaletą jest mini zbiór utartych zwrotów językowych, połączony ze wskazówkami natury tak delikatnej, jak dobre maniery przyszłego autora. Wartość metodyczną książki przypieczętował oszałamiający sukces wydawniczy: aż dziewięć wydań w ciągu zaledwie dziesięciu lat!
Jest to książka niezbędna dla studentów - uczestników seminariów magisterskich, głównie kierunków humanistycznych.
Pozycja składa się z trzech części. Pierwsza zawiera głównie wybrane definicje podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych, które będą pomocne zarówno na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych, jak i w trakcie redagowania pracy. Zawiera ona także ważne elementy wiedzy metodologicznej, związane z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedura badawczą. Część druga przedstawia konstrukcję pracy jako całości. Część trzecia zawiera zestaw wyrażeń i zwrotów związanych z rozpoczęciem, zakończeniem różnych rozdziałów pracy, z prezentacją i analizą danych empirycznych.
Wszystkie uwagi zamieszczone w tej pracy mają charakter życzliwych uwag, a nie sztywnych i bezwzględnie obowiązujących norm.
Spis treści
Wprowadzenie
Część pierwsza
- Aparatura pojęciowa związana z metodologią
1.1. Temat pracy
1.2. Cel badań
1.3. Problem
1.4. Hipoteza
1.5. Zmienne i ich graficzne przedstawienie
1.6. Co oznacza słowo „wskaźnik”? Rodzaje wskaźników. Dobór i interpretacja wskaźników
1.7. Klasyfikacja metod badań
1.8. Pojęcie metody badań
1.9. Techniki badawcze
1.10. Narzędzie badawcze
1.11. Eksperyment pedagogiczny
1.12. Monografia pedagogiczna
1.13. Metoda indywidualnych przypadków
1.14. Metoda sondażu diagnostycznego
1.15. Co nazywamy obserwacją?
1.16. Wywiad
1.17. Ankieta
1.18. Określenie analizy dokumentów
1.19. Pojęcie testu osiągnięć szkolnych
1.20. Arkusz obserwacyjny
1.21. Kwestionariusz
1.22. Skala
1.23. Kategoryzacja
1.24. Korelacja
1.25. typ badań
1.26. Badania diagnostyczne
1.27. Grupy czynników
1.28. Etapy badań pedagogicznych
Część druga
- strona formalno-językowa pracy
2.1. Strona tytułowa
2.2. Struktura pracy
2.3. Wstęp (słow. wstępne, zagadnienia wstępne, wprowadzenia0
2.4. Układ rozdziału
2.5. Struktura części teoretycznej
2.6. Struktura rozdziału metodologicznego
2.7. Definicja pojęć
2.8. Zakończenie pracy
2.9. Tabela
2.10. Wykres i tabela
2.11. Przypisy
2.12. Bibliografia
2.13. Załączniki
2.14. Akapit
2.15. Wybór formy czasowników
2.16. Wyrazy spajające treść
2.17. Rejestr niektórych wyrażeń i zwrotów metatekstowych podkreślających porządek i logiczność wypowiedzi
2.18. Słownictwo wyrażające stosunek piszącego do własnej wypowiedzi, wyrazy oceniające
2.19. Zestaw zwrotów nawiązujących do wypowiedzi zarówno przedmówców, jak i własnych, wcześniejszych
2.20. Zwroty grzecznościowe
2.21. Przepisywanie na maszynie
Część trzecia
- Zestaw wyrażeń i zwrotów pomocnych w redagowaniu pracy
3.1. Jak zatytułować rozdział teoretyczny?
3.2. Zestaw wyrażeń określających podstawy metodologiczne i organizację badań
3.3. Zwroty służące wprowadzeniu definicji
3.4. Zestaw określeń pomocnych w formułowaniu hipotez
3.5. Jak rozpocząć rozdział – przykłady
3.6. Typowe sformułowania dotyczące zapowiedzi wprowadzenia
tabeli
3.7. Rejestr proponowanych sformułowań rozpoczynających analizę danych
3.8. Słownictwo stosowane przy analizie i interpretacji danych
3.9. Wprowadzenie cytatu
3.10. Sformułowania służące wprowadzaniu przykładów
3.11. Zestaw wyrażeń określających nasilenie
3.12. Przykłady wypowiedzi podsumowujących rozdział (podsumowanie rozdziału; wnioski; uwagi końcowe; wnioski ogólne; podsumowanie i wnioski)
3.13. Zestaw sformułowań rozpoczynających zakończenie pracy
Bibliografia (wybrane pozycje)
Kategoria: | Pedagogika |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-7587-381-8 |
Rozmiar pliku: | 3,9 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Do opracowania niniejszego poradnika skłoniły mnie własne doświadczenia związane z pracą na uczelni wyższej, gdzie wielekroć pełniłam rolę promotora oraz recenzenta magisterskich prac.
Przygotowanie materiału merytorycznego i jego przekazanie w od- powiedniej formie nastręcza wiele problemów, szczególnie kiedy przed tym zadaniem stoimy po raz pierwszy, a w takiej sytuacji znajdują się studenci.
Publikacja składa się z trzech części. Pierwsza zawiera głównie wybrane definicje podstawowych pojęć, zwłaszcza metodologicznych (np. metoda, technika, narzędzie badawcze itp.), z różnych źródeł. Będą one pomocne zarówno na etapie konceptualizacji i planowania badań empirycznych, jak i w trakcie redagowania pracy. W części tej zawarte są także ważne elementy wiedzy metodologicznej, związane z klasyfikacją metod badań, rodzajami badań, grupami czynników różnicujących oraz procedurą badawczą. Wiedza ta zawarta jest w różnych opracowaniach, nie zawsze dostępnych nauczycielom studiującym zaocznie (utrudniony kontakt z czytelnią ze względu na miejsce zamieszkania).
Istotne znaczenie dla wyobrażenia sobie struktury pracy magis- terskiej mogą mieć treści zawarte w drugiej części, bowiem ukazują one konstrukcję pracy jako całości i poszczególnych jej elementów. W tej części zawarte są także inne treści związane ze stroną formalną i językową pracy.
Część trzecia zawiera zestaw wyrażeń i zwrotów związanych z rozpoczęciem, zakończeniem różnych rozdziałów pracy, z prezentacją i analizą danych empirycznych.
Jestem przekonana, że jeśli Czytelnik zrozumie istotę problemów związanych z pisaniem pracy, to pomysłów mu nie braknie. I właśnie temu celowi służą trzy części poradnika, ponieważ ukazują:
- różnorodność definicji (istnieje możliwość ich porównania i wybrania najodpowiedniejszych dla celów badawczych własnej pracy lub korzystania z jeszcze innych źródeł);
- strukturę pracy od strony formalnej (zgodną z aktualnymi wymaganiami);
- możliwość zastosowania w redagowaniu pracy różnych wyrażeń i zwrotów.
Uważam, że ukazana wielość podejść od strony aparatury pojęciowej, formalnej i językowej, zachęci nie tylko do korzystania z wybranych wzorów, przykładów, ale także do szukania własnych rozwiązań.
Jak korzystać z poradnika? Przede wszystkim należy zapoznać się z nim w całości jeszcze przed rozpoczęciem redagowania pracy. Następnie trzeba zastanowić się nad wyborem określonego wzoru, jeśli oczywiście nie został on wcześniej ustalony w ramach seminarium magisterskiego. Na koniec wypada jeszcze wspomnieć o korzystaniu z różnych słowników oraz książek naukowych bądź popularnonaukowych, które pogłębią wiedzę i pomogą w szukaniu innych rozwiązań, niepodanych w poradniku.
Niniejszą pracę pisałam głównie z myślą o moich seminarzystach na kierunku nauczanie początkowe.
Pragnę na koniec podkreślić, że wszystkie uwagi, które umieściłam w tym poradniku, mają charakter życzliwych wskazówek – nie zaś sztywnych i bezwzględnie obowiązujących norm.
Maria Węglińska