Jak się pani dzisiaj czuje? - ebook
Jak się pani dzisiaj czuje? - ebook
Jak się pani dzisiaj czuje? Podręcznik do nauki medycznego języka polskiego jako obcego. Część 1. Poziom B1 to unikatowa pozycja na rynku wydawniczym przeznaczona dla:
- studentów kierunków: lekarskiego i lekarsko-dentystycznego, prowadzonych w języku angielskim,
- absolwentów ww. kierunków zagranicznych uczelni medycznych chcących nostryfikować swoje dyplomy na polskich uczelniach,
- lekarzy i lekarzy dentystów, którzy studiowali w języku innym niż polski, przygotowujących się do egzaminu językowego w Naczelnej Izbie Lekarskiej,
- studentów oraz absolwentów innych kierunków medycznych prowadzonych w języku angielskim.
Część pierwsza podręcznika koncentruje się na powtórzeniu, usystematyzowaniu i poszerzeniu wiedzy z zakresu gramatyki funkcjonalnej, wprowadzeniu leksyki specjalistycznej (części ciała, narządy wewnętrzne, oddziały szpitalne, specjaliści, specjalizacje, personel, leki, opis bólu, choroby i operacje) i wykorzystaniu wiedzy oraz słownictwa w zadaniach rozwijających sprawność mówienia, niezbędną w komunikacji między lekarzem a pacjentem podczas wizyty u lekarza, przyjęcia i pobytu pacjenta w szpitalu, badań fizykalnych, przeprowadzania wywiadu lekarskiego, rodzinnego i środowiskowego.
Kategoria: | Języki obce |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-01-23181-1 |
Rozmiar pliku: | 1,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Część pierwsza podręcznika do nauki medycznego języka polskiego jako obcego Jak się pani dzisiaj czuje? przewidziana jest dla obcokrajowców studiujących medycynę na polskich uczelniach w języku angielskim, uczących się języka polskiego na lektoratach, cudzoziemców przygotowujących się do podjęcia studiów medycznych w Polsce w języku polskim oraz lekarzy i lekarzy dentystów, którzy studiowali w języku innym niż polski, ale chcą podjąć pracę w naszym kraju i w związku z tym są zobligowani do zdania egzaminu językowego w Naczelnej Izbie Lekarskiej. Podręcznik jest przeznaczony dla osób, które mają za sobą około stu godzin lekcji języka polskiego, znają jego podstawy gramatyczne oraz komunikują się w tym języku na poziomie nie niższym niż A1+.
Niniejsza publikacja koncentruje się na powtórzeniu, usystematyzowaniu i poszerzeniu wiedzy z zakresu gramatyki funkcjonalnej, wprowadzeniu leksyki specjalistycznej (części ciała, narządy wewnętrzne, oddziały szpitalne, specjaliści, specjalizacje, personel, leki, opis bólu, choroby i operacje) i wykorzystaniu wiedzy oraz słownictwa w zadaniach rozwijających sprawność mówienia, niezbędną w komunikacji między lekarzem a pacjentem w różnych sytuacjach (m.in. podczas wizyty u lekarza, przyjęcia i pobytu pacjenta w szpitalu, badań fizykalnych, przeprowadzania wywiadu lekarskiego, rodzinnego i środowiskowego).
Jak się pani dzisiaj czuje? Część 1. stanowi wprowadzenie do tomu drugiego poświęconego komunikacji między lekarzem a pacjentem w konkretnych sytuacjach na wybranych oddziałach lekarskich, uporządkowanych według układów narządów i związanych z nimi chorób.FOREWORD
The first part of Jak się pani dzisiaj czuje?, a course book of medical Polish for non-Polish speakers, is intended for students in English–language MD programs who attend Polish courses as part of their studies at Polish universities, for candidates who are planning to study medicine in Polish, and for English–speaking doctors and dentists who are obliged to pass the Polish language exam conducted by the Supreme Medical Chamber (Naczelna Izba Lekarska) in order to practice medicine in Poland. The course book is designed for learners that have already taken about one hundred hours of Polish language classes, know the basics of Polish grammar, and are able to communicate at level A1+ or higher.
Our objective is to revise, systematize and widen the students’ knowledge of functional grammar, as well as to introduce them to specialized medical vocabulary (including terms for body parts and internal organs, hospital wards, specialties and specialists, medical staff, medication, description of pain, conditions and disorders, and surgical procedures). The course book also aims at teaching how to apply this material in practice through speaking tasks designed to hone the skills that are crucial in doctor–patient communication in a number of healthcare-related contexts, such as a visit to the doctor’s office, hospital admission, hospital stay, physical examination, or taking the patient’s past medical history, along with family and social histories.
Jak się pani dzisiaj czuje? Część 1 serves as an introduction to the second part of our course book series, which is dedicated to doctor–patient communication when dealing with situations related to diseases of particular organ systems on specialty wards.1
STUDIA I STUDENCI
1. Proszę przeczytać tekst i odpowiedzieć na pytania.
Read the text and answer the questions.
Ahmad, Martina i Yong mieszkają w Warszawie i studiują na uniwersytecie medycznym. Ahmad pochodzi z Dubaju, Yong z Korei, a Martina jest ze Szwecji. Ahmad i Yong są na drugim roku. Codziennie bardzo dużo się uczą, chodzą na uniwersytet na ćwiczenia i wykłady. Mają zajęcia rano i po południu. Studenci mają mało czasu, ale w sobotę i niedzielę chodzą czasem do kina i jeżdżą na wycieczki. W zeszłym tygodniu mieli dwa wolne dni i z innymi studentami byli w Krakowie. Martina jest już na czwartym roku. Ona też dużo się uczy. Kiedy ma trochę czasu, zaprasza przyjaciół. Po południu często idzie ćwiczyć na siłowni albo biegać. W sobotę zawsze robi zakupy. Lubi kupować książki. Czasami chodzi też na koncerty. Podczas wakacji Martina pracuje w szpitalu w Szwecji. Ma tam praktyki.
Ahmad i Yong uczą się do egzaminu z biochemii. Martina ma zaliczenie z farmakologii. Egzaminy i zaliczenia na koniec semestru są trudne, ale wszyscy chcą dostać dobre oceny.
biegać v – to run
ćwiczenia pl. – classes, practical classes
ćwiczyć v – to exercise
egzamin m – exam
mieszkać v – to live
ocena f – mark, grade
pochodzić v z – to come from
pracować v – to work
praktyka f – internship, traineeship
siłownia f – gym
studiować v – to study (at a university)
uczyć się v – to learn, to study (a topic)
wycieczka f – trip
wykład m – lecture
zajęcia pl. – classes
zakupy pl. – shopping
zaliczenie n – final credit test
zapraszać v – to invite
1. Gdzie studiują Ahmad, Martina i Yong?
2. Skąd pochodzą Ahmad, Martina i Yong?
3. Dokąd chodzą studenci?
4. Kiedy studenci chodzą do kina?
5. Co robili studenci w zeszłym tygodniu?
6. Na którym roku jest Martina?
7. Co robi Martina w wakacje?
8. Jakie są zaliczenia i egzaminy?
2. Proszę uzupełnić zdania odpowiednimi formami czasowników z listy.
Complete the sentences with the correct forms of the given verbs.
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
studiować mieszkać pracować uczyć się jeździć kupować robić ćwiczyć zapraszać
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Ewa często ………… przyjaciół na obiad.
2. Ahmad ………… na uniwersytecie.
3. W sobotę Monika ………… na uniwersytet.
4. Studenci ………… do egzaminów.
5. Olga często ………… nowe ubrania.
6. Podczas wakacji Adam nie odpoczywa, tylko ………… .
7. Peter rzadko ………… na siłowni.
8. Irina i Karl ………… w Krakowie.
9. Studentki ………… zakupy w supermarkecie.
3. Proszę wybrać właściwą odpowiedź.
Choose the correct options to complete the sentences.
1. Dużo się uczę, bo mam trudny egzamin / wykład.
2. W sobotę zapraszam przyjaciół / studentów na kolację.
3. W lecie jadę na zajęcia / wakacje.
4. Na trzecim roku mam zajęcia praktyczne w szpitalu /na uniwersytecie.
5. Codziennie w pobliskim sklepie robię małe pranie / zakupy.
6. Podczas wykładu / semestru zimowego mam dużo zajęć.
7. W weekend jadę na wycieczkę / do kina.
8. Chcę mieć tylko dobre oceny / egzaminy.
DOPEŁNIACZ I BIERNIK RZECZOWNIKÓW Z CZASOWNIKAMI I PRZYIMKAMI
NOUNS IN THE ACCUSATIVE AND GENITIVE CASES FOLLOWING VERBS AND PREPOSITIONS
4. Proszę uzupełnić zdania rzeczownikami, przymiotnikami i zaimkami w dopełniaczu lub bierniku.
Complete the sentences with the correct accusative and genitive forms of the given nouns, adjectives and pronouns.
1. Bardzo lubię …………………… . (moja nauczycielka)
2. Nie lubię ……………………………… . (zimna zupa pomidorowa)
3. Poproszę ……………………………… . (chińska zielona herbata)
4. W domu nie ma ………… , ………… , ………… ani ………… . (chleb, makaron, cukier, pomidory)
5. Na obiad jem ………… , ………… i ………… . (kurczak, ziemniaki, surówka)
6. Rano często piję …………………… z cukrem. (czarna kawa)
7. Bardzo kocham ……………………………… . (moja młodsza siostra)
8. Anna już długo czeka na …………………… . (swój chłopak)
9. Sven jest ze ………… , Hans z ………… , a Mostafa z ………… . (Szwecja, Niemcy, Iran)
10. Jadę do ………… na ………… . (galeria, wystawa)
11. Biurko stoi obok ………… naprzeciwko ………… . (okno, regał)
OKREŚLENIA LICZBY I ILOŚCI
EXPRESSIONS OF QUANTITY
dużo – a lot (of) mało – little trochę – a little kilka – a few
5. Proszę utworzyć zdania z rozsypanych słów. Proszę pamiętać o użyciu poprawnego przypadka.
Rearrange the words to form sentences. Remember to use the correct noun case ending.
1. trochę / Poproszę / ser.
…………………………………………………
2. pracować / dużo / Muszę.
…………………………………………………
3. oliwa / Proszę / trochę / dodać.
…………………………………………………
4. W / mało / domu / ryż / mam.
…………………………………………………
5. mało / czas / mamy / Dzisiaj.
…………………………………………………
6. Musimy / i / kilka / pomidory / bochenek / kupić / kostkę / masło / chleb.
…………………………………………………
7. piję / Zwykle / herbata / dużo.
…………………………………………………
POZNAJEMY SIĘ I ROZMAWIAMY O NASZYCH PLANACH
GETTING TO KNOW ONE ANOTHER AND TALKING ABOUT ONE’S PLANS
Martina, Yong i Ahmad rozmawiają o swoich studiach i o tym, co robią po zajęciach.
− Cześć, jestem Martina. Jestem z czwartego roku.
− Cześć, Martina, jestem Ahmad z drugiego roku. Skąd pochodzisz?
− Pochodzę ze Szwecji, a ty?
− Jestem z Dubaju. Czy chodziłaś już na zajęcia z języka polskiego?
− Tak, miałam polski na pierwszym roku. To był bardzo trudny przedmiot.
− Jakie przedmioty lubisz?
− Lubię fizjologię i genetykę. Lubiłam też histologię.
− Nie lubię histologii. Jest trudna. Trzeba dużo się uczyć. Genetyka jest ciekawa.
− Cześć, Yong! Co dzisiaj robisz? Czy zdajesz egzamin z biochemii?
− Cześć! Już wczoraj zdałam egzamin z biochemii. Dostałam dobrą ocenę. A ty, Ahmad?
− Ja zdaję jutro. Teraz uczę się do egzaminu.
− Czy idziesz teraz do domu?
− Nie, idę na obiad, a potem do biblioteki. Potem idę na wykład.
− Ja jadłam już obiad. Idę do domu. Muszę powtórzyć anatomię.
− Cześć, Martina! Co robisz w sobotę?
− Cześć, Fatima! Chcę iść na zakupy. Muszę kupić podręcznik i chcę kupić nowe ubrania. A co ty będziesz robić?
− Chcę jechać z naszą grupą do Krakowa. To jest moja koleżanka Tara. Ona też chce jechać do Krakowa.
− To dobry pomysł. Mieszkałam w Krakowie przez rok, bardzo lubię to miasto.
− Czy możesz mi powiedzieć, co tam można ciekawego zobaczyć?
− Oczywiście. Mogę też opowiedzieć, gdzie tam jeść, pić i co kupować.