Jak wynagradzać pracowników w start-upach i małych firmach. Wskazówki dla przedsiębiorców zarządzających małym zespołem - ebook
Jak wynagradzać pracowników w start-upach i małych firmach. Wskazówki dla przedsiębiorców zarządzających małym zespołem - ebook
Wynagradzaj pracowników mądrze — to z nimi budujesz sukces swojej firmy.
Mniej więcej 40% PKB tworzonego przez firmy w Polsce zawdzięczamy mikro i małym przedsiębiorstwom. To sporo, dlatego ekonomiści podkreślają, jak ważne są niewielkie biznesy. Dużo rzadziej wspominają o liczbie obowiązków spoczywających na barkach ich właścicieli... W takiej firmie jedna osoba musi zadbać o wszystko. Odpowiada za zaopatrzenie, wytworzenie produktu lub wykonanie usługi, marketing, sprzedaż, finanse czy wreszcie – za swój zespół.
Jeżeli zarządzasz małą firmą i zatrudniasz pierwszych pracowników, to niniejsza książka powstała właśnie dla Ciebie. Znajdziesz w niej odpowiedzi na wiele pytań związanych z tematem wynagradzania Twoich ludzi. Poznasz wiele narzędzi, które będziesz wykorzystywać w swojej codziennej pracy i które pomogą Ci nie tylko lepiej wynagradzać pracowników, lecz także lepiej zarządzać całą firmą. Dlaczego? Bo dobry system wynagrodzeń przekłada się na zadowolenie zespołu. Zadowolony pracownik lepiej wykonuje swoją pracę, a Ty możesz mu bardziej zaufać. W efekcie także klient jest zadowolony, wraca i poleca firmę innym.
A przecież o to chodzi, prawda?
Płacić jak najwięcej na rękę czy obudować wynagrodzenie benefitami? Które rozwiązania płacowe są najbardziej motywujące dla handlowców? Jak zatrzymać w pracy najmłodsze pokolenie? To pytania, które często zadają sobie przedsiębiorcy, z którymi pracuję. Publikacja, którą trzymasz właśnie w ręku, to spora dawka zdrowego rozsądku, o który trudno w świecie przepełnionym nierealnymi oczekiwaniami płacowymi. Jak wynagradzać pracowników w start-upach i małych firmach to kompendium stworzone przez praktyka biznesu dla praktyków biznesu. Ta książka to inwestycja o szybkiej stopie zwrotu.
Anna Leszczyńska
przedsiębiorca, konsultant biznesowy, twórca marek MORE&BETTER i Hula Events
Odpowiedni poziom wynagrodzeń jest istotnym czynnikiem nie tylko w skali mikro, gdzie ma przełożenie na motywację pracowników oraz ich efektywność. Również i w skali globalnej sprawiedliwe wynagrodzenie przyczynia się do zwalczania ubóstwa, stabilizowania gospodarki i stymulowania jej konkurencyjności.
Piotr Sedlak stworzył doskonałe kompendium wiedzy o tym, jak budować efektywny system wynagrodzeń i jak się odnaleźć w meandrach prawnych, psychologicznych i ekonomicznych z tym związanych.
Ta przystępnie napisana pozycja jest niezbędnikiem każdego przedsiębiorcy, który chce wraz z silnym zespołem zmotywowanych ludzi zdobywać czołową pozycję rynkową.
Izabela Błażowska
współtwórca platformy rekrutacyjnej specjalistów IT, ChallengeRocket.com
Piotr Sedlak — praktyk biznesu i naukowiec. Doktor nauk ekonomicznych w dziedzinie zarządzania. Absolwent studiów podyplomowych: Zarządzanie Projektem Badawczym (UEK), Badania Społeczne i Marketingowe (WSE Kraków) oraz Praktyczna Psychologia Społeczna (SWPS Warszawa). Od 2007 roku związany z doradztwem HR w ramach Sedlak & Sedlak. Zajmuje się wynagradzaniem i satysfakcją pracowników. Rozwija platformę badaniaHR.pl. Równolegle do praktyki gospodarczej pracuje jako adiunkt w Katedrze Zarządzania Międzynarodowego Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Autor wielu publikacji naukowych, członek Polskiego Towarzystwa Badaczy Rynku i Opinii oraz stowarzyszenia World at Work.
Spis treści
- Od autora
- Rozdział 1. Co człowiek ma z pracy? Czyli o tym, czym jest wynagrodzenie
- 1.1. Pojęcie wynagrodzenia
- 1.2. Rodzaje wynagrodzenia
- 1.3. Formy wynagrodzenia
- Rozdział 2. Jak ustalić wysokość wynagrodzenia (podstawowego)?
- 2.1. Prawo a wysokość wypłaty
- 2.2. Popyt i podaż
- 2.3. Przeciętne zarobki na rynku jak pozyskać informacje, ile płacą inni?
- 2.4. Wartościowanie pracy
- 2.5. Zdrowy rozsądek
- 2.6. Na koniec rozmowy z kandydatem
- Rozdział 3. Wynagrodzenie a motywacja pracowników
- 3.1. Trzy ważne, a niedoceniane teorie motywacji oraz płynące z nich wnioski
- Teoria wartości oczekiwanej Vrooma
- Teoria sprawiedliwości Adamsa[22\
- Teoria samostanowienia Deciego i Ryana[29\
- 3.2. Zbyt wysoki poziom motywacji
- 3.3. Mit o racjonalności pracowników i szefów
- 3.4. Satysfakcja z pracy
- 3.5. Motywować, ale do czego?
- 3.1. Trzy ważne, a niedoceniane teorie motywacji oraz płynące z nich wnioski
- Rozdział 4. Jak zbudować system wynagrodzeń i co Ci w tym pomoże?
- 4.1. Zabawa w barmana mieszanie składników wynagrodzeń
- 4.2. Jak stworzyć system premiowy?
- 4.3. Pieniądze szczęścia nie dają benefity mogą pomóc
- 4.4. Nie tylko wynagrodzenie, czyli Total Rewards
- 4.5. Opis stanowiska i tabela płac
- Tabela płac
- 4.6. Regulamin wynagradzania
- Regulamin wynagradzania a praktyka mikrofirm
- 4.7. Dobre praktyki budowania systemu wynagrodzeń
- Zaangażuj pracowników
- Informuj o systemie wynagradzania
- Monitoruj
- Pamiętaj o losie firmy
- Dbaj o spójność
- 4.8. Pięć ciekawych pomysłów na wynagradzanie pracowników
- 1. Wynagrodzenie odroczone
- 2. Premiowanie za zrealizowanie konkretnego zadania
- 3. Nagroda za dbanie o zdrowie (rzadkie korzystanie ze zwolnień chorobowych)
- 4. Jawność płac
- 5. Premia za rekomendacje
- 4.9. Krótkie podsumowanie etapy budowania systemu wynagrodzeń
- Rozdział 5. Co dalej? Czyli rozwijanie istniejącego systemu wynagrodzeń
- 5.1. Monitorowanie
- 5.2. Zmiany w istniejącym systemie
- 5.3. Sztuka dawania podwyżki
- 5.4. Wynagradzanie kluczowych pracowników
- 5.5. Gdy przyjdą do Ciebie z wypowiedzeniem
- 5.6. Jak wynagradzać pracowników, gdy chcesz sprzedać biznes?
- Rozdział 6. Wynagradzanie specjalistów do spraw sprzedaży
- 6.1. Podstawa i premia
- No dobrze, a co z tą proporcją?
- 6.2. Sposoby naliczania premii
- 6.3. Horyzont czasowy przy obliczaniu premii
- 6.4. Ustalenie celów sprzedażowych głównych i pobocznych
- 6.5. Co zrobić, gdy handlowiec zarabia za dużo?
- 6.6. Studium przypadku I: firma Globalo
- SYSTEM WYNAGRADZANIA W DZIALE HANDLOWYM GLOBALO
- SPOSÓB KOMUNIKOWANIA SYSTEMU WYNAGRODZEŃ W GLOBALO
- POZOSTAŁE KORZYŚCI Z PRACY W GLOBALO
- PROBLEMY W SYSTEMIE WYNAGRODZEŃ, Z JAKIMI ZMIERZYŁO SIĘ GLOBALO
- ZMIANY W SYSTEMIE WYNAGRODZEŃ W GLOBALO
- 6.7. Studium przypadku II: firma Bardomed
- SYSTEM WYNAGRODZEŃ W DZIALE HANDLOWYM BARDOMED
- SPOSÓB KOMUNIKOWANIA SYSTEMU WYNAGRODZEŃ W BARDOMED
- WYZWANIA W SYSTEMIE WYNAGRODZEŃ BARDOMED
- 6.1. Podstawa i premia
- Rozdział 7. Wynagradzanie praktykantów i stażystów
- Praktyki a staże
- Uwagi końcowe
- Bibliografia
- Źródła internetowe
- Załącznik 1. Szczegółowy podział wynagrodzenia i innych korzyści z pracy
- Załącznik 2. Przykładowy regulamin wynagradzania
- Załącznik 3. Wybrane stawki płac w Polsce w 2016 roku
- Sekretarka
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku sekretarki w różnych miastach
- Procent osób pracujących na stanowisku sekretarki otrzymujących wymienione benefity
- Przedstawiciel handlowy
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku przedstawiciela handlowego w różnych województwach
- Procent osób pracujących na stanowisku przedstawiciela handlowego otrzymujących wymienione benefity
- Key account manager (przedstawiciel do spraw kluczowych klientów)
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku key account managera w różnych województwach
- Procent osób pracujących na stanowisku key account managera otrzymujących wymienione benefity
- Księgowy
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku księgowego w różnych województwach
- Procent osób pracujących na stanowisku księgowego otrzymujących wymienione benefity
- Grafik komputerowy
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku grafika komputerowego w różnych województwach
- Procent osób pracujących na stanowisku grafika komputerowego otrzymujących wymienione benefity
- Sprzedawca/Kasjer
- Porównanie wynagrodzenia podstawowego i całkowitego (PLN brutto)
- Mediana wynagrodzenia całkowitego na stanowisku sprzedawcy/kasjera w różnych województwach
- Procent osób pracujących na stanowisku sprzedawcy/kasjera otrzymujących wymienione benefity
- Sekretarka
- Załącznik 4. Krótki słownik pojęć
Kategoria: | Zarządzanie i marketing |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-283-4241-5 |
Rozmiar pliku: | 3,8 MB |