- W empik go
Jak wypromowano bestseller - ebook
Jak wypromowano bestseller - ebook
Książka zawiera teksty publikowane na łamach dwutygodnika „Biblioteka Analiz” , które ukazały się w dziale „Jak wypromowano bestseller”. Opisane są w niej rozmaite sposoby promowania książek (m.in. „Cień wiatru”, „Alchemik”, „Powstanie 44”, „Harry Potter”). Dziś można powiedzieć, że ilu wydawców - tyle sposobów. Choć istnieją niezmienne od lat zasady marketingu, opisane przykłady pokazują, że wydawnicze hity powstają częstokroć z pominięciem tych reguł - niekiedy wręcz świadomie.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 83-89143-56-9 |
Rozmiar pliku: | 928 KB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
Niniejsza książka zawiera teksty publikowane na łamach dwutygodnika „Biblioteka Analiz” w 2005 i 2006 roku. Wszystkie ukazały się w dziale „Jak wypromowano bestseller”, którego pomysłodawcą był Łukasz Gołębiewski. On także zainicjował ów cykl, artykułem o tym, jak wspomnienia najsłynniejszego na świecie hackera, Kevina Mitnicka, stały się u nas hitem. Potem poszło jak z górki.
W miarę regularnie – czyli niemalże w każdym numerze – staraliśmy się przedstawiać Czytelnikom rozmaite sposoby promowania książek. I dziś można powiedzieć, że ilu wydawców – tyleż samo sposobów. Rzecz jasna, istnieją niezmienne od lat zasady marketingu – mów o sobie jak najwięcej; napisz taki komunikat prasowy, żeby gazeta mogła go wydrukować bez poprawek; zdobądź wyniki sprzedaży czasopisma, nim kupisz w nim reklamę itd. Opisane tu przykłady pokazują jednak, że wydawnicze hity powstają częstokroć z pominięciem tych reguł – niekiedy wręcz świadomie.
Kilka przykładów? Proszę bardzo. „Alchemik” Paula Coelho nie zdobyłby statusu bestsellera gdyby nie upór i bezsprzeczny urok osobisty jej polskiego wydawcy, Basi Stępień z Drzewa Babel. „Księga dobrych życzeń” napisana przez Beatę Pawlikowską wespół ze słuchaczami Radia Zet powstała niejako na zamówienie, bez okazji. To również ciekawy wątek historii, jak powstają bestsellery. Bez najmniejszego choćby przygotowania (a twierdzę, że i wiedzy) marketingowego do świadomości odbiorców przebiło się „Samoleczenie metodą B.S.M.” Piotra Lewandowskiego.
W jeszcze inny sposób oficyna Rosner i Wspólnicy wypromowała „Co z tą Polską?” Tomasza Lisa. W jaki – zapraszam do lektury.
Powyższą wyliczanką dotknąłbym jednak tych, którzy na swój sukces zapracowali mrówczą pracą, znakomitymi pomysłami, misternym ułożeniem mediaplanu czy wreszcie zainwestowaniem pokaźnych środków (gwoli wyjaśnienia – pieniądze też trzeba umieć wydawać). Wystarczy wspomnieć o akcjach, które przeszły do marketingowej historii rynku wydawniczego w Polsce, a które na szczyty list bestsellerów wyniosły takie tytuły jak „Sztuka podstępu” Kevina Mitnicka, „Wielka Encyklopedia Powszechna” Wydawnictwa Naukowego PWN, „Cień wiatru” Carlosa Ruiza Zafóna, „Polska na weekend”, „Powstanie '44” Normana Daviesa czy wreszcie „Harry Potter i Książe Półkrwi” Joanne K. Rowling.
Każda z zastosowanych metod została tu drobiazgowo opisana – w miarę możliwości z podaniem budżetów promocyjnych, liczby sprzedanych egzemplarzy każdego z tytułów i mediów, w jakich wykupiono powierzchnie reklamowe. Co bardziej dociekliwych kierujemy bezpośrednio do bohaterów pomieszczonych tu tekstów (osób odpowiedzialnych za działania marketingowe, nie zaś autorów tych książek, rzecz jasna).
Tytułem wyjaśnienia, informujemy, że zamieszczone tu teksty zostały wiernie przedrukowane z dwutygodnika. Bez skrótów, zmian, poprawek i uzupełnień.
Miłej i pożytecznej lektury!
Kuba Frołow.