Facebook - konwersja
Czytaj fragment
Pobierz fragment

  • Empik Go W empik go

Jak z Almodovara - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
Listopad 2010
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Czytaj fragment
Pobierz fragment

Jak z Almodovara - ebook

Żeńskie - męskie, dominacja i uległość, odchylenia od normy i szukanie równowagi - komedia "Jak z Almodovara" każe zweryfikować wszystko, co wiedzieliśmy na ten temat.   Tekst jest napisany dowcipnie i sprawy rodzajowe dość inteligentnie mieszają się z diagnozą obecnego stanu rzeczy, a więc społeczeństwa chorego na konsumpcję i usługi.  Maciej Wojtyszko, dramaturg, reżyser (Festiwal Komedii X Talia' 06)    Tekst ma w sobie dużą potencję literacką i energię na wywołanie śmiechu.  Andrzej Sadowski, reżyser    Sztuka zdobyła nagrodę na Festiwalu Komedii X Talia' 06.      "Jak z Almodovara" to zwariowana komedia no limit o "seksie w wielkim mieście - inaczej". Niejaka Bożenka - mieszkanka Obciachowa, w stolicy znana jako Mistresa Żizela, amatorka seksownej bielizny, pejcza, kija oraz pewnego senatora, który z lubością oddaje się maltretowaniu - namówiwszy swojego małżonka-szowinistę, aby wszystkie pieniądze zainwestował w kupno kamienicy, rozwodzi się z nim. Przy wsparciu przyjaciółek - niezadowolonych ze związków z facetami - udaje jej się wyciągnąć od męża cały majątek, który odegra niemałą rolę w zasadniczej przemianie, jaka w jej życiu się dokona. Bożenka wyjeżdża do stolicy, gdzie wespół ze swą przyjaciółką, specjalistką od rozliczeń skarbowych, zakłada agencję "Zrób mi Pit-a". Pod tą nazwą, wbrew skojarzeniom z pewną formą seksualnego zbliżenia, ukrywa się agencja doradztwa skarbowego.

Kategoria: Kino i Teatr
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-62480-96-8
Rozmiar pliku: 593 KB

FRAGMENT KSIĄŻKI

Cytat

Tekst ma w sobie dużą potencję literacką i energię na wywołanie śmiechu.

Andrzej Sadowski, reżyser

Myślę, że poziom wyrafinowania, jeśli chodzi o odniesienie się do współczesnej rzeczywistości, największy jest w sztuce Pawła Bitki Zapendowskiego. Tekst jest napisany dowcipnie i sprawy rodzajowe dość inteligentnie mieszają się z diagnozą obecnego stanu rzeczy, a więc społeczeństwa chorego na konsumpcję i usługi.

Maciej Wojtyszko, dramaturg, reżyser (Festiwal Komedii X Talia' 06)

Polskie sceny nie cenią zbytnio polskich autorów. Gdybym przyjechał z Belgradu i nazywał się Ivko Moldarowic, albo Ivko Almodovarovic, bądź po prostu John, sprawy miałyby się inaczej. Usłyszałbym, że tekst jest perfekt, każda kropka i przecinek są na właściwym miejscu, aktorom zaś podoba się do tego stopnia, że chcą próbować w niedzielę. A tak, sztuka dostała tylko drugą nagrodę (pierwszej nie przyznano). Ktoś później podsłuchał w kuluarach, że jury było zawiedzione. Pośród nadesłanych komedii nie znalazło ani rodzimej wersji "Zagraj to jeszcze raz Sam" Woody Allena, ani "Zeszłego roku w Rydze" – nie pamiętam autora, ani "Tony'ego czubka 3". Dyrektor mentor wyraził ubolewanie, że mój tekst nie posiada głębi "Wesela" Wyspiańskiego, nad którym aktualnie pracował. A młodą aktorkę oburzył fakt, że jednia z postaci męskich rozmawia z dmuchaną lalką. Tak, nikt nie zaświadczy swoim majątkiem, że zawód autora należy do atrakcyjnych. W moim prywatnym rankingu i tak przyznałem sobie grand prix, motywując werdykt tym po prostu, że tekst ma początek, środek i koniec.

Osoby:

BOŻENKA, eks-żona Gola, później Mistresa ŻIZELA

IZA, później Domina IZABEL

KASIA, żona Adriana, później Domina KATRIN

DOMINKA, recepcjonistka w SKD, najmłodsza z pań

LADY, MADAM, panie z agencji: „Bat-man” i „Paradajs” (grane przez aktorki występujące wcześniej – Kasia gra Lady, a Iza – Madam. Należy ukryć tożsamość np. przez kostium, zmianę głosu. Angażowanie innych aktorek jest zbędnie)

GOLO, eks-mąż Bożenki, później ZORRO

ADRIAN, mąż Kasi, zdecydowany maso, później niewolnik JOGI KLIENT, później NIEWOLNIK ZWYCZAJNY

NIEWOLNIK S., niewolnik z pozycją, kasą i klasą, rzekomo senator, po pięćdziesiątce

MACZO, ochroniarz

TYP W KOMINIARCE, bandyta; TANCERZ, striptizer (ohe postacie granie przez aktora wyst. w roli Mazo lub przez statystę)

TRZECH PRACOWNIKÓW SKLEPU MEBLOWEGO – w kombinezonach (statyści alho Maczo, Niewolnik Zwyczajny, Niewolnik S. – ciemne okulary, peruki, charakteryz acja)

Obsada: 4 K, 5 M, (statysta)

Na pierwszym planie znajduje się parkowa ławka, a gdy kurtyna rozsuwa się, na scenie widzimy agencję „Zrób mi Pita”, która później zmieni się w Profesjonalny Salon Kobiecej Dominacji (SKD). Epizodycznie pojawiają się fragmenty agencji: Bat-man i Paradajs.

Może się okazać, że podłoga w SKD powinna być podniesiona do góry, tak żeby akcja była z widowni lepiej widoczna.

Ponieważ okoliczności są drastyczne, dekoracja niech będzie malownicza, barwna, miejscami fantastyczna. Niemile widziany weryzm telewizyjnych seriali. Kolory niech podkreślają namiętność, formy pożądania bez granic.

Między scenami mogą być dłuższe blackouty, służące zmianie dekoracji, wypełnione muzyką i ruchami kurtyny.

Widowisko kończy genialny „numer” Niewolnika S., będący kombinacją piosenki, kabaretu i rewii. Inscenizatorze, stań na wysokości zadania!

Akt I

1. Obciachowo. Ławka

Zachód słońca. Słychać dzwony z kościelnej wieży. Na krańcach ławki siedzą Bożenka i Golo. Patrzą w przeciwne strony. W tle widać KAMIENICĘ.

Wyciemnienie.

2. Obciachowo. Ławka

Popołudnie. Na ławce siedzą trzy kobiety. Mogą palić. W tle widać kamienicę.

BOŻENKA

Facet! (pauza)

Facet! (pauza)

Padalec! (pauza)

Facet! (pauza)

Eee… Wyjeżdżam. Już mnie tu nic nie trzyma.

IZA

Wyjeżdżasz? Bożenka. A my?

BOŻENKA

Padalec zostaje. Ja wyjeżdżam.

KASIA

A kamienica?

BOŻENKA

Kamienica zostaje.

IZA

A Dorcia?

BOŻENKA

Dziecko zabieram. Jestem wolna. Rozumiecie, dziewczyny? Jestem wol – na!

KASIA

A on?

BOŻENKA

Bydlak zostaje. Kamienica zostaje. My z Dorcią jedziemy.

IZA

Dokąd?

KASIA

(pokazuje głową) Tam? Bożenka kręci głową.

IZA

Gdzie?

BOŻENKA

Stolica.

KASIA

A…Stolica?

IZA

A jak stolica, to Bożenka, my jedziemy z tobą.

BOŻENKA

Jedziemy. Padalec zostaje.

IZA

Ona jedzie. Zostawia Obciachów i wyjeżdża do stolicy. Rozumiesz to? Do stolicy! Po latach siedzenia.

KASIA

My przyjedziemy do ciebie.

IZA

Ślęczenia…

KASIA

Bożenko, powiem ci, że przynajmniej wyszłaś z klasą. I z mieszkaniem.

IZA

Siedemdziesiąt metrów w centrum miasta. To jest coś

KASIA

A Golo nie będzie cię prześladował? Nie będzie dręczył? Gnębił?

BOŻENKA

Padalec? Udu – piony! Zachleje się z rozpaczy.

IZA

Zrobiony w ja – jo.

BOŻENKA

I niech się zachleje. Nie ma takiej opcji, żeby mnie znalazł. Zresztą po co?

IZA

Tak, trzeba przyznać, że ładnie to rozegrałaś, Bożenko.

BOŻENKA

Chyba nie myślisz, że celowo?

IZA

Ależ skąd. Ha, ha… Wysoki Sądzie… proszę Wysokiego Sądu… My ci tylko pomogłyśmy.

BOŻENKA

A co byś zrobiła na moim miejscu?

IZA

To samo. Rozwód.

BOŻENKA

Mnie tu już nic dobrego nie spotka. Mieszkanie komuś wynajmę. Będzie w sam raz dla Dorci, jak dorośnie. Resztę kredytu spłacę. Tu jest Obciachów! Prowincja. Czas jechać i robić kasę.

KASIA

Mówiłam, że kasę.

IZA

Ale jak? Masz sposób?

BOŻENKA

Sposób zawsze się znajdzie.

KASIA

Sama? Czy z partnerem?

BOŻENKA

A, będę się mścić.

IZA

Co?

BOŻENKA

Żadnych facetów! Żadnych facetów!

KASIA

Chyba masz rację.

IZA

Przecież chłop… Chłopa da się wychować.

KASIA

Iza, masz staroświeckie poglądy. Kobieta jest aktualnie podległa mężczyźnie. Nawet jeśli jest niezależna, to nadal musi udawać słodką pupcię…

IZA

Kasiu! I to co mówisz, to jest nowoczesność?

KASIA

…być idealna. Sprawdzić się w domu, w karierze. Być doskonałą matką, kucharką, seksowną kochanką. Równouprawnienie? Małżeńska autonomia? Mój mąż ma to od urodzenia, a ja muszę o wszystko walczyć.

IZA

Wychowywać! Moja babka, moja prababka – wszystkie umiały swoich wychować. BOŻENKA

Prać po pysku! Miażdżyć, deptać.

IZA

Wychowywać. Może masz rację? Deptać…

KASIA

Jak on ci mówił?: „Mężczyzna musi polować”. Pił, zdradzał. A ty byłaś jego ofiarą. Gary, torby z zakupami.

IZA

I noce samotne z Dorcią.

KASIA

Gdy on „polował”.

IZA

I kto zarabiał? Ty zarabiałaś.

KASIA On polował.

BOŻENKA

(przez łzy) Młodość mi zabrał! Zdominował. Nie uczyłam się, nie kształciłam. Co ja mogłam? Nawet nie wiedziałam, że coś mogę. Zazdrościłam tylko innym, tym z telewizji, że im wolno… (płacze)

IZA

Jak ty wytrzymałaś?

BOŻENKA

Już nie będę grzeczną dziewczynką!

IZA

Mężczyźni… Kasiu, opowiedz jak było z wąchaczem.

KASIA

Więc parę dni temu… Wyszłam wieczorem do koleżanki. Ale jej nie zastałam. Wracam do domu i co widzę? Mój mąż… Adrian.

BOŻENKA

Z inną?

KASIA

Sam. Siedzi w sypialni na sofie. Goły. Na piersiach ma założony stanik, a na głowie pończochę.

IZA

No, proszę.

BOŻENKA

Psychole.

KASIA

Nie słyszał jak wchodziłam. Zaskoczony. Jąka się, mówi coś bez sensu.

IZA

Zaraz…To się jakoś nazywa…

KASIA

Tłumaczy mi, że oglądał film Almodovara.

IZA

…Faszysta. Tak się to nazywa? Jakoś tak.

KASIA

Mnie zatkało. Poszłam do kuchni napić się coli. Ale zaraz wracam i mówię: Co ty wąchasz moje pończochy? Mnie wąchaj. Dawno już mnie nie wąchałeś.

BOŻENKA

Obrzydliwe.

KASIA

No, wąchaj. Świnio.

IZA

Mniejszość seksualna.

BOŻENKA

Miażdżyć, deptać.

KASIA

Nie wiedziałam, że taki jest. Boję się z nim więcej spać. Znów założy na głowę pończochę?

IZA

Może chciał zrobić napad?

KASIA

Jaki napad?

IZA

Jak ci, co zakładają pończochy i robią napad.

KASIA

W staniku?

BOŻENKA

Skopać krocze. Wykastrować.

IZA

Chcą zarobić coś dla domu. Dla żony. Upolować.

KASIA

Napad na moją szafę? Nie udał się. Schwytany na gorącym uczynku.

IZA

I co tu począć z takim wąchaczem?

KASIA

Na pewno koniec z seksowną bielizną. I szafa na kłódkę.

BOŻENKA

Nie, tego faceta trzeba od nowa sformatować.

IZA

(do Kasi) Żal mi ciebie. (do Bożenki)

I ciebie.

KASIA

A ty?

BOŻENKA

A ty?

IZA

Ja? Niedługo mnie zwolnią z rachunkowości. Nie wiem gdzie pójdę. Do obsługi klienta w tp? Ach! Za to miałam dzisiaj cudowny sen. Śnił mi się – ale nie śmiejcie się – biały jacht. Nocą. A na nim tysiące świec. Gdzieś u brzegów tropikalnego buszu. Kelnerzy w białych smokingach podają szampana. A on szarmancko podchodzi do mnie i bierze mnie za rękę…

BOŻENKA

Kto?

IZA

Antonio Banderas.*

KASIA

Nie. Bielizna, fetysze – to ich bierze. Ciało już nie. Trzy czwarte mężczyzn bardziej pociąga to, czego się domyślają, niż to co widzą.

BOŻENKA

(wstaje) A ponieważ mało się domyślają, spotka ich ból.

Wyciemnienie.

*) lub inny znany aktor

3. Obciachowo. Ławka

Rank. Na ławce siedzą Golo i Adrian. W tle kamienica.

GOLO

Chodziłem przez całą noc. Chciałem się rzucić z mostu. Chwyciły mnie dreszcze. Chodziłem do świtu. Zziąbłem. Nie! Męska duma mi nie pozwala. Męska duma! Jeszcze jest. Jeszcze ona jest!

ADRIAN

Eee…

GOLO

Spadłbym na tory. Mogłem się zabić.

ADRIAN

Yhy…

GOLO

Porzuciła, wyjechała. Dziecko zabrała. Aaa… (płacze) Przeziębiłem się! (kicha)

ADRIAN

Małpa.

GOLO

Będę pił. Teraz się zapiję. (wyciąga papierową torbę z butelką w środku) Pić. Jakoś wytrzymam. Tylko pić, pić…

ADRIAN Yhy…

GOLO

Miesiące, lata… i nie ma nadziei… Albo nie. Nie będę pił. Ona chciałaby, abym pił, abym się zapił. Żebym skończył jak zero, jak śmieć. Nie będę pił. Muszę myśleć. Jak ja teraz muszę myśleć!

ADRIAN

Jak z Almodovara.
mniej..

BESTSELLERY

Kategorie: