Jak zachować sprawny umysł przez całe życie. Nie pozwól swojej głowie się zestarzeć część II - ebook
Jak zachować sprawny umysł przez całe życie. Nie pozwól swojej głowie się zestarzeć część II - ebook
Starzeć się wcale nie oznacza być automatycznym, chaotycznym, roztargnionym i zapominalskim. Współczesna neurologia pokazuje nam fascynujące rezultaty. Uświadamiają one, że sposób w jaki człowiek się starzeje i jak rozwija swoją kondycję psychiczną, jest w dużej mierze zależne od niego samego: od trybu życia i stosunku do wszystkiego, co nowe. W książce publikujemy najnowszą wiedze o procesach zachodzących w mózgu, popratą badaniami oraz praktyczne ćwiczenia, które będą nieoceniona pomocą w codziennej pracy nad zachowaniem sprawnego umysłu i doskonałej koncentracji na całe życie!
Spis treści
Rozdział 1. Stres, koncentracja, relaks. Jak ze spokojem podejść do codzienności
Naucz się odróżniać, co jest dla Ciebie dobre, a co Ci szkodzi
Koniec z niepotrzebnym stresem: uwaga na tłuszcze trans, przez które Twoje komórki stają się porowate!
Nauki i stresu nie da się pogodzić 9
Dlaczego podczas stresu mózg odmawia normalnej pracy?
Jak długotrwały stres szkodzi mózgowi?
Każdy z nas jest narażony na stres: jeśli nie możesz go uniknąć, bądź opanowany
Śmiech jest najlepszym czynnikiem antystresowym
Ruch pozwala zwalczyć stres
Śpiewaj bez stresu
Rozdział 2. Nauka, język, logika: pielęgnuj swoje talenty nawet w starszym wieku!
„Uczenie się jest dla młodych”
Czy istnieją zalety starszego wieku?
„Ostatni etap” trwa teraz około jednej trzeciej życia!
Co zrobić z tak długim czasem?
Nauka: logiczny proces – z uczuciem
Tak Twój mózg sortuje informacje
Twój mózg kocha wzory: znajdź pasujące
Zastosowanie w życiu codziennym
Język: Twoja pępowina łącząca Cię z ludzkością
Rozdział 3. Ruch, sport, ciało: zachowaj formę, zachowaj młodość!
Postaw swój mózg na nogi!
„Neurogeneza”: komórki mózgu w wybranych obszarach mogą budować się od nowa
Nie daj szansy demencji!
Fontanna młodości Twojego mózgu: zwiększ produkcję BDNF
Przez całe życie potrzebujesz ruchu – jak powietrza do oddychania
Koordynacja ruchowa zapewnia współpracę dwóch półkul mózgowych
Sport do mord? Ale tylko w zagadce kryminalnej
Rozdział 4. Ćwiczenia: baw się i miej satysfakcję z rozwiązanych zadań
Trening przynosi efekty – bezczynność także!
Teraz wszystko już wiesz: wykorzystaj to!
Mądrzejszy dzięki mnemotechnice?
Kategoria: | Zdrowie i uroda |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-269-6517-3 |
Rozmiar pliku: | 4,5 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
2 rodzaje stresu:
Naucz się odróżniać, co jest dla Ciebie dobre, a co Ci szkodzi
W sytuacjach stresowych Twój organizm reaguje tak jak kiedyś w „epoce kamienia łupanego” –uwalnianiem hormonów stresu. Ich zadaniem jest przygotować Cię do ucieczki lub do walki, ponieważ stres jest dla Twojego ciała komunikatem: „Uwaga, zagrożenie!”
Tak jest w każdym przypadku. Nawet jeśli nie znajdujesz się w niebezpieczeństwie, tylko przewróciłeś filiżankę z kawą, bo zadzwonił telefon, a nie jest to scenariusz zagrożenia życia.
Jednak Twoje ciało o tym nie wie. Naucz je tego! Zacznij odróżniać korzystny stres od szkodliwego.
Bez stresu nie ma złotych medali
Nie da się całkowicie uniknąć stresu. Życie nie jest w pełni przewidywalne i zawsze może się zdarzyć coś, czego nie byliśmy w stanie wcześniej zaplanować. Aby osiągnąć cel, z którego będziemy dumni, nieuniknione jest przekroczenie granicy komfortu psychicznego i wygody oraz podjęcie ryzyka. Czy to oznacza, że życie samo w sobie jest czynnikiem wywołującym stres? Albo że lepiej jest całkowicie wyeliminować ze swojego życia współzawodnictwo i rywalizację sportową? Oczywiście, że nie!
Odpowiedź brzmi: stres może być różny – może przynieść Ci korzyść, a może także zaszkodzić.
Naucz się odróżniać stres, który motywuje do podejmowania wyzwań i uszczęśliwia od tego, który cię wykańcza i sprawia, że czujesz się chory.
Pozytywny stres, który uszczęśliwia, nazywamy fachowo eustresem. Pomaga Ci on utrzymać maksymalną uwagę i sprawia, że wydajność twojego ciała oraz zdolność myślenia rosną. Wzmacnia na dłużej Twoją psychikę i sprawia, że jesteś bardziej odporny na stresogenne czynniki. Eustres występuje wtedy, gdy na przykład podejmujesz się dużego zadania, z którym dasz sobie radę, potrafisz je wykonać. Pozwala Ci przejąć kontrolę nad sytuacją - i doprowadza do jej pomyślnego zakończenia.
Negatywny, chorobotwórczy stres nazywamy dystresem. Wyniszcza on organizm, sprawia, że jesteś rozkojarzony, nerwowy, osłabia na długi czas Twoją pewność siebie. Uszkadza komórki, co nie tylko osłabia Twój układ odpornościowy, lecz także obniża zdolność myślenia i zapamiętywania. Nie możesz zebrać jasnych myśli, co raz częściej zapominasz, czujesz się bezsilny.
Dystres pojawia się wtedy, gdy – szczególnie w dłuższej perspektywie – nie potrafisz znaleźć rozwiązania w problematycznej sytuacji. Kiedy jesteś pod presją czasu, a nie możesz nic zmienić. Jeśli w kwestii rozwiązywania problemów jesteś zależny od innych ludzi, u których te problemy nie istnieją, bądź którzy nie dążą do ich rozwiązania. Kiedy nie masz kontroli nad sytuacją. I prawdopodobnie zakończenie nie zapowiada się pozytywnie.
Test:
Co dla Ciebie jest eustresem, a co dystresem?
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------- -------------------
Sytuacja Dla mnie eustres: Dla mnie dystres:
Muszę wygłosić przemówienie przed dużą grupą ludzi.
Muszę w krótkim czasie złożyć regał.
Muszę na ślubie zaśpiewać piosenkę po hiszpańsku w chórze na sześć głosów.
Muszę wystartować w wyborach na przewodniczącego stowarzyszenia.
Muszę o 1.00 w nocy zadzwonić do sąsiadów i poprosić ich o spokój podczas głośnej imprezy urodzinowej.
Muszę zorganizować grę w podchody dla 20 osób.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------- ------------------- -------------------
Pytanie: co musiałoby się zmienić, aby sytuacja wywolała u Ciebie eustres zamiast dystresu?
Koniec z niepotrzebnym stresem: uwaga na tłuszcze trans, przez które Twoje komórki stają się porowate!
Z kwasami tłuszczowymi trans masz do czynienia na co dzień, nawet jeśli o tym nie wiesz. Są one zawarte w przemysłowo przetworzonej żywności i umożliwiają długoterminowe przechowywanie tłuszczu, chronią go przed jełczeniem. Już podczas śniadania spotykasz się z tymi niebezpiecznymi kwasami pod postacią rogalika. Podczas obiadu czają się we frytkach lub sosie holenderskim, podczas przekąski w godzinach popołudniowych w porcji lodów lub ciasta z polewą czekoladową, natomiast wieczorem zjadasz je jako paluch z serem. Wszędzie, gdzie na stole pojawiają się utwardzone tłuszcze, wpadasz w pułapkę trans tłuszczów.
Co takiego złego jest w tłuszczach trans?
Przy regularnym spożywaniu niszczą elastyczność komórek nerwowych. Tym samym błona komórkowa, inaczej zewnętrzna warstwa komórki, staje się porowata. Traci ona wówczas naturalną ochronę przed atakami z zewnątrz. A ataki wolnych rodników mają miejsce szczególnie w czasie stresu. Wolne rodniki mogą wtedy bez przeszkód przedostać się do komórki i ją uszkodzić. Jedna z wielu możliwych konsekwencji:
Komunikacja między komórkami w Twoim mózgu zostanie przerwana przez uszkodzone komórki. Tracisz koncentrację, myśli „wyparowują”. Ponadto podejrzewa się, że tłuszcze trans sprzyjają rozwojowi raka.
Ćwiczenie 1:
Czy jeszcze pamiętasz?
Przetestuj swoją pamięć długotrwałą!
To wszystko już kiedyś wiedziałeś – dziś też pamiętasz?
1. Jak nazywała się żona Odyseusza, która latami czekała z tęsknotą na męża?
2. W którym roku zostało wprowadzone euro w Niemczech?
3. Jak nazywa się znany niemiecki projektant mody z białym końskim ogonem, w okularach przeciwsłonecznych, mieszkający w Paryżu? Wskazówka: jego imię brzmi Karl.
4. Jaki jest tytuł następującego wiersza? Kto go napisał?
5. Arnold Schwarzenegger, austriacki ex-mister Universum i bohater filmów akcji był w latach 2003-2011 gubernatorem pewnego stanu w USA. Jak nazywał się ten stan? Jakie jest najbardziej znane miasto w tym stanie, nazwane od imienia świętego? Jak nazywa się „Miasto aniołów”?
6. Kto jest kompozytorem jednego z najczęściej granych utworów orkiestrowych na świecie, „Bolero”?
Umrzeć - tego się nie robi kotu.Bo co ma począć kot w pustym mieszkaniu.Wdrapywać się na ściany.Ocierać między meblami.Nic niby tu nie zmienione,a jednak pozamieniane.Niby nie przesunięte,a jednak porozsuwane.I wieczorami lampa już nie świeci.
Słychać kroki na schodach,ale to nie te.Ręka, co kładzie rybę na talerzyk,także nie ta, co kładła.
Coś się tu nie zaczyna w swojej zwykłej porze.Coś się tu nie odbywa jak powinno.Ktoś tutaj był i był,a potem nagle zniknąłi uporczywie go nie ma.(...)
7. Jak nazywał się potwór, który w licznych filmach fabularnych atakował japońskie wyspy, a w amerykańskim remake’u dotarł nawet do Nowego Jorku?
8. Wymień trzy produkty spożywcze bądź potrawy, których nazwy są związane z miastem? młotek : gwóźdź = pędzel :
9. Jak brzmi twierdzenie Pitagorasa? O czym mówi?
10. Jak nazywa się duża wyspa, która leży na wschód od Mozambiku na Oceanie Indyjskim? To drugie co do wielkości państwo wyspiarskie jest znane z tego, że rosną tam niezwykłe „drzewa butelkowe“ i żyją lemury.
Lemury katta podczas zasłużonej drzemki. W jakim kraju drzemią?
Ćwiczenie 2:
Analogie
Uzupełnij luki! Przykład: sikorka ma się do ptaka jak pstrąg do ryby
skóra : buty = winogrona
jutro : dzisiaj = sobota : rok
wiosna = życie
lipa : drzewo = tulipan:
zdanie : słowa = ściana:
woda : rura = prąd:
łóżko : spać = widelec :
kęs : sęk = sok :
Rozwiązania znajdziesz na końcu tego rozdziału.
Ćwiczenie 3:
Puzzle słowne
Z podanych słów zbuduj mające sens zdania!
a)
to ćwiczenie Twoja koncentracja poprawiać
b)
widzieliśmy akrobatów zwierzęta klownów cyrku i w
c)
mózg się gdy i serce Twój cieszą się godziny pół spacerujesz przez powietrzu świeżym na codziennie
d)
zabawie leży dobra wszelkiego żródło w
e)
Komórki mózgowe pracę na Wpływa medytacja
Ćwiczenie 4:
Bądź czujny!
Potrafisz prawidłowo odpowiedzieć na następujące, skomplikowane pytania?
a) Niektóre miesiące mają 30 dni, inne 31. Jak wiele miesięcy ma 28 dni?
b) Rolnik miał 27 owiec. Pięć z nich sprzedał, następnego dnia zdechły wszystkie do dziewięciu. Ile owiec mu zostało?
c) Czy w Niemczech jest możliwe, aby mężczyzna poślubił siostrę swojej wdowy?
d) Ile zwierząt według Biblii zabrał Mojżesz na swoją arkę?
e) Na dachu siedzi 10 gołębi. Myśliwy odstrzelił jednego. Ile gołębi zostało na dachu?
f) Czy nocny stóż, który w ciągu dnia umarł, dostaje mimo to emeryturę?
g) Masz zapałki i wchodzisz do ciemnego pomieszczenia, w którym znajdują się świeczka, lampa olejna oraz piec na drewno. Co zapalisz najpierw?
Rozwiązania znajdziesz na końcu tego rozdziału.
Nauki i stresu nie da się pogodzić
Pod wpływem stresu, ze strachem czy nawet z nieprzyjemnym uczuciem nauka nie jest owocna. Ponieważ procesy zachodzące w organizmie podczas stresu zapobiegają skutecznemu porządkowaniu i magazynowaniu informacji. A jak chciałbyś później odnaleźć chaotyczne, nieposortowane informacje?
Nauka wymaga spokoju i zadowolenia, wtedy jej efekty są najlepsze. Nawiasem mówiąc, nawet odtwarzanie przyswojonych już informacji pod wpływem stresu jest skomplikowane. Czy zawsze tak jest? Czy też możesz po prostu „wziąć się w garść?”
Dlaczego podczas stresu mózg odmawia normalnej pracy?
Odpowiedź na to pytanie znajdziesz, gdy przyjrzysz się dokładnie procesom chemicznym, które automatycznie zachodzą w Twoim ciele podczas stresu.
Darmowy fragment