- W empik go
Jak zbudować efektywny dział marketingu - ebook
Jak zbudować efektywny dział marketingu - ebook
W jaki sposób chaos może generować zysk w firmie? Czy należy płacić pracownikom za to, że popełniają błędy i dlaczego należy to robić? Jaką rolę odgrywa współczynnik KDB i czym kierują się ludzie, dla których jest ważny?
Na te i mnóstwo innych pytań znajdziesz odpowiedź w tym nietypowym poradniku. To pierwszy biznesowy stand-up, który kopie, drażni i śmieszy jednocześnie. Dużo konkretnej wiedzy, błyskotliwych pomysłów i mnóstwo argumentów twardych jak kamienie – oto idealny oręż do walki o pozycję marketingu w firmie.
Autor wbija kij w mrowisko. Pokazuje, jak model organizacji oraz fałszywe przekonania marketerów wpływają na sprawność marketingu. Proponuje więc w książce konkretną kurację. Sądzę, że nadszedł najlepszy czas na takie książki. - Jacek Szlak – redaktor naczelny portalu Marketing przy Kawie
Autor dobitnie punktuje problemy współczesnego marketingu i zarządzania, podpowiadając jednocześnie wiele nowoczesnych rozwiązań. Doskonała lektura dla każdego CEO i CMO. - Rastislav Čavojský, CEO I.D.C. Polonia S.A.
Jeżeli ta książka Cię nie dotyczy, to znaczy, że jesteś w wąskim gronie spełnionych marketerów. Pozostali znajdą w książce inspirację, jak dołączyć do grona najlepszych. - Łukasz Wala, Digital Manager, Grupa Maspex
Obowiązkowa lektura dla każdego Prezesa Zarządu, któremu zależy na synergii między projektami marketingu, pracą innych działów a celami biznesowymi. - Łukasz Wołek - CEO agencji komunikacji marketingowej Abanana
Piotr Golczyk, przez ostatnie lata odpowiedzialny za marketing operacyjny w globalnej spółce IT, gdzie zbudował i prowadził kilkudziesięcioosobową wewnętrzną agencję digitalowo-kreatywną. Wcześniej związany z agencjami reklamowymi oraz największym w Polsce portalem internetowym. Propagator automatyzacji marketingu, decyzji podejmowanych na podstawie danych, nowoczesnego zarządzania oraz rozliczania się marketingu z efektów biznesowych.
Prywatnie ojciec dwóch synów, fascynat AI, nowoczesnego budownictwa, prozy S.Lema i P.K.Dicka.
Kategoria: | Poradniki |
Zabezpieczenie: |
Watermark
|
ISBN: | 978-83-8147-280-7 |
Rozmiar pliku: | 2,3 MB |
FRAGMENT KSIĄŻKI
DLA KOGO JEST TA KSIĄŻKA?
Ta książka jest dla każdego, kto zarządza firmą i ma na nią wymierny wpływ, a więc skorzystać z niej mogą przede wszystkim szefowie firm, szefowie marketingu i marketerzy, ale także menedżerowie innych działów.
CZEGO DOWIESZ SIĘ Z TEJ KSIĄŻKI?
Ta książka nie jest o tym, jak uprawiać marketing, bo takich książek są tysiące, ta książka jest o tym, jak zorganizować marketing w taki sposób, żeby stał się strategicznym partnerem w biznesie, by aktywnie budował przewagę rynkową firmy.
GODZINA INSPIRACJI
Tę książkę przeczytasz w ciągu niespełna dwóch godzin, a więc w czasie krótszym, niż trwa przeciętna podróż biznesowa, a z wiedzy w niej zawartej będziesz korzystał przez długi czas.WSTĘP
KSIĄŻKA OPISUJE MECHANIZMY W MAŁEJ CZY DUŻEJ FIRMIE?
Wielkość nie ma tutaj znaczenia. Liczy się dojrzałość organizacyjna i to, jak ważną rolę biznesową pełni w firmie marketing. Im mniejsza dojrzałość organizacyjna i historycznie słabsza rola marketingu w firmie, tym bardziej adekwatna będzie książka dla czytelnika.
CEO, CMO, CFO, CIO?
W książce wykorzystywane są skróty charakterystyczne dla środowiska korporacyjnego. Na przykład CEO (Chief Executive Officer) jest stosowane wymiennie z szefem firmy czy prezesem zarządu, CMO (Chief Marketing Officer) dla szefa marketingu, a CFO (Chief Financial Officer) dla dyrektora finansowego etc.
SKĄD POCHODZĄ DANE?
Często odwołuję się do różnorodnych raportów i badań. Dzięki temu w książce znajdziesz sporo danych, a mnie pozwala to budować odpowiedni współczynnik KDB (tego, czym jest KDB, dowiesz się w trakcie czytania).
WYZWANIA POSTAWIONE PRZED KSIĄŻKĄ
Moją ambicją było to, żeby ta publikacja wylądowała wśród książek, które faktycznie przeczytałeś. Dlatego została napisana lekko, a jej przeczytanie zajmuje mało czasu.
CZY TA KSIĄŻKA KOPIE?
Może kopnąć. Zakładam, że szefowie firm i działów to bardzo konkretne osoby, które nie lubią owijania w bawełnę. Dlatego książka jest napisana merytorycznie, wprost, miejscami dosadnie i lekko prowokacyjnie.ZROZUMIEĆ MARKETING
Czy wiesz, że większość CEO bardzo mało wie o marketingu, a to, co wie, jest często nieprawdą? Średnie „marketing IQ” u CEO wynosi 79, podczas gdy wybór za każdym razem „nie wiem” da wynik równy 80!1 Ten poziom wiedzy nie pomaga w efektywnej współpracy z działem marketingu. Jest to o tyle ważne, że według badań im mocniejszy marketing, tym większy obrót i wartość akcji2, a zatrudnianie CMO zwiększa efektywność firm o 15% w skali Q Tobina 3.
Najłatwiej wytyka się błędy na boisku, siedząc na kanapie z zimnym piwem w ręce. Jednak z kanapowego kibica nie będzie dobrego trenera. Tak samo z marketingiem. Żeby skutecznie budować i współpracować z działem marketingu, trzeba zrozumieć jego specyfikę. Ta zaś wbrew pozorom bardziej przypomina obóz przetrwania niż niedzielne kursy malowania pastelami.
Na początek przyjrzyjmy się problemom marketingu z dwóch skrajnych perspektyw – perspektywy CEO i CMO. To pozwoli lepiej zrozumieć, skąd tyle napięcia, niezrozumienia i frustracji powstających między tymi dwiema kluczowymi dla sukcesu firmy grupami.
DLACZEGO 80% CEO NIE UFA CMO?4
Streszczenie
Działy marketingu koncentrują się głównie na kreatywności zamiast na generowaniu mierzalnych wyników biznesowych. Przyzwyczajeni są do wydawania mierzalnych budżetów i generowania niemierzalnych rezultatów. Podobnie traktują technologię. Nieporównywalnie częściej (77%) wykorzystują ją jako budulec kreatywnych kampanii5 niż jako narzędzie do mierzenia biznesowej efektywności. Taki stan rzeczy wynika z tego, że wśród zdolności, powszechnie uznawanych jako pożądane w marketingu, nie ma talentów koniecznych do tego, by wznieść marketing na nowy poziom, na którym realnie wspiera on biznes. CEO, jako architekt organizacji, mając na uwadze to, jak ważnym elementem sukcesu jest marketing, musi sam wyznaczyć realny i nowy kierunek dla tego obszaru. Jest to niezwykle trudne, ponieważ wymaga wyjścia poza stereotypowe myślenie. Ta książka ma pomóc CEO w podejmowaniu bardziej świadomych decyzji w tym obszarze, szczególnie że średnio marketing zużywa aż 11% budżetu firmy6.
Dlaczego jest tak źle?
Marketing w ciągu ostatnich 5 lat zmienił
się bardziej niż w ciągu ostatnich 50.
Laura McLellan
Tak naprawdę to nie marketing się zmienił, tylko świat wokół niego. Marketing wcale za tą zmianą nie nadążył. Oczywiście marketerzy szybko wyłapują nowe trendy i wykorzystują je w komunikacji. Tak było kiedyś z QR kodami, potem NFC, a teraz IoT czy VR. To wszystko jednak stanowi tylko picowanie karoserii, podczas gdy silnik marketingu, czyli sposób myślenia o nim, został praktycznie bez zmian od 50 lat. Pod tym względem marketing przypomina Harleya Davidsona, podczas gdy powinien być bardziej jak Tesla. Wystarczy przypomnieć, że liczba firm oferujących rozwiązania technologiczne w marketingu wzrosła ze 150 w 2011 do prawie 5000 w 20177. Widać wyraźnie, że środowisko pracy marketera zmienia się w zaskakującym tempie.
Połowa pieniędzy zainwestowanych
w marketing jest wyrzucana w błoto,
ale niestety nie wiadomo która.
John Wanamaker
Ta sentencja powstała prawie 50 lat temu. Obserwując to, co się dzieje dzisiaj, można mieć nieodparte wrażenie, że w kwestii wykorzystania budżetu niewiele się zmieniło. Problem nadal istnieje. Teoretycznie marketing mógłby w tym względzie przejść nagłą zmianę na lepsze, bo pozwala na to rewolucja technologiczna. W efekcie zająć należne mu miejsce w firmie i biznesie. Stać się głównym motorem napędowym dla zysków i innowacji – strategicznym partnerem w rozwoju firmy. Tymczasem marketing zaledwie drgnął. Tkwi w swojej pozycji, dryfując.PRZYPISY
1 http://www.thekevinclancy.com/truths-CEO-marketing.shtml
2 http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jm.13.0522
3 http://journals.ama.org/doi/abs/10.1509/jm.14.0244
4 https://www.fournaisegroup.com/ceos-do-not-trust-marketers/
5 https://martechtoday.com/unlock-marketings-creative-side-martech-success-197717
6 https://cmosurvey.org/wp-content/uploads/sites/15/2017/05/The_CMO_Survey-Highlights_and_Insights-Feb-2017.pdf
7 http://chiefmartec.com/2017/05/marketing-techniology-landscape-supergraphic-2017/