Facebook - konwersja
  • promocja

Jak zmienić zachowanie użytkowników i zdobyć wiernych klientów. Zastosowania psychologii i ekonomii behawioralnej. Wydanie II - ebook

Wydawnictwo:
Data wydania:
25 maja 2021
Format ebooka:
EPUB
Format EPUB
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najpopularniejszych formatów e-booków na świecie. Niezwykle wygodny i przyjazny czytelnikom - w przeciwieństwie do formatu PDF umożliwia skalowanie czcionki, dzięki czemu możliwe jest dopasowanie jej wielkości do kroju i rozmiarów ekranu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, PDF
Format PDF
czytaj
na laptopie
czytaj
na tablecie
Format e-booków, który możesz odczytywać na tablecie oraz laptopie. Pliki PDF są odczytywane również przez czytniki i smartfony, jednakze względu na komfort czytania i brak możliwości skalowania czcionki, czytanie plików PDF na tych urządzeniach może być męczące dla oczu. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
, MOBI
Format MOBI
czytaj
na czytniku
czytaj
na tablecie
czytaj
na smartfonie
Jeden z najczęściej wybieranych formatów wśród czytelników e-booków. Możesz go odczytać na czytniku Kindle oraz na smartfonach i tabletach po zainstalowaniu specjalnej aplikacji. Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
Multiformat
E-booki w Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu. Oznacza to, że po dokonaniu zakupu, e-book pojawi się na Twoim koncie we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu.
(3w1)
Multiformat
E-booki sprzedawane w księgarni Virtualo.pl dostępne są w opcji multiformatu - kupujesz treść, nie format. Po dodaniu e-booka do koszyka i dokonaniu płatności, e-book pojawi się na Twoim koncie w Mojej Bibliotece we wszystkich formatach dostępnych aktualnie dla danego tytułu. Informacja o dostępności poszczególnych formatów znajduje się na karcie produktu przy okładce. Uwaga: audiobooki nie są objęte opcją multiformatu.
czytaj
na laptopie
Pliki PDF zabezpieczone watermarkiem możesz odczytać na dowolnym laptopie po zainstalowaniu czytnika dokumentów PDF. Najpowszechniejszym programem, który umożliwi odczytanie pliku PDF na laptopie, jest Adobe Reader. W zależności od potrzeb, możesz zainstalować również inny program - e-booki PDF pod względem sposobu odczytywania nie różnią niczym od powszechnie stosowanych dokumentów PDF, które odczytujemy każdego dnia.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na tablecie
Aby odczytywać e-booki na swoim tablecie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. Bluefire dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na czytniku
Czytanie na e-czytniku z ekranem e-ink jest bardzo wygodne i nie męczy wzroku. Pliki przystosowane do odczytywania na czytnikach to przede wszystkim EPUB (ten format możesz odczytać m.in. na czytnikach PocketBook) i MOBI (ten fromat możesz odczytać m.in. na czytnikach Kindle).
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.
czytaj
na smartfonie
Aby odczytywać e-booki na swoim smartfonie musisz zainstalować specjalną aplikację. W zależności od formatu e-booka oraz systemu operacyjnego, który jest zainstalowany na Twoim urządzeniu może to być np. iBooks dla EPUBa lub aplikacja Kindle dla formatu MOBI.
Informacje na temat zabezpieczenia e-booka znajdziesz na karcie produktu w "Szczegółach na temat e-booka". Więcej informacji znajdziesz w dziale Pomoc.

Jak zmienić zachowanie użytkowników i zdobyć wiernych klientów. Zastosowania psychologii i ekonomii behawioralnej. Wydanie II - ebook

Zmiana nawyków czy modyfikacja zachowania bywa bardzo istotną kwestią. Często chodzi o coś więcej niż o proste przestawienie się z produktu na produkt - stawką może być zdrowie albo bezpieczeństwo. Jest sporo produktów cyfrowych, które mają za zadanie ułatwić użytkownikom wprowadzanie takich ważnych zmian: celem może być na przykład regularna aktywność fizyczna czy racjonalne zarządzanie swoim budżetem. Użyteczność tych produktów bywa jednak niewielka z wielu przyczyn. Podstawowa to nieuwzględnienie zasad, jakimi rządzi się ludzki umysł i mechanizm podejmowania decyzji.

Ta książka jest przewodnikiem po zdobyczach nauk o zachowaniu. Dowiesz się z niej, czym trzeba się kierować podczas projektowania różnych produktów, aby doprowadzić do korzystnych zmian w zachowaniach użytkowników. Przedstawiono tu po kolei wszystkie kroki prowadzące do stworzenia nowego produktu: odkrycie, projektowanie, implementację i ulepszenia. Opisano model działań CREATE, dzięki któremu unikniesz najczęstszych błędów i skuteczniej skłonisz użytkowników do określonych działań. Dzięki prezentacji modelu DECIDE dowiesz się, jak zaprojektować właściwą interwencję. Odkryjesz też, że zasady opisane w tej książce mogą być przydatne również wtedy, gdy postanowisz doprowadzić do dobrej zmiany nawyków... we własnym zespole!

Najważniejsze zagadnienia:

  • jak działa ludzki umysł i jak podejmuje decyzje
  • trzy główne strategie zmiany zachowań
  • co przeszkadza w pożądanej zmianie nawyków
  • jak projektować produkty, które użytkownik polubi
  • jak mierzyć wpływ produktu na zmianę zachowania
  • co wyjdzie z połączenia nauki o zachowaniu z data science

Dobry projekt? To użyteczny produkt i korzystna zmiana w nawykach!

Spis treści


Przedmowa 11

CZĘŚĆ I. JAK DZIAŁA UMYSŁ 23

1. Decyzja i podjęcie działania 25

  • Zmiana zachowania... 26
  • ...i nauki o zachowaniu 27
  • Wstęp do nauk behawioralnych: jak działa umysł 28
    • Jesteśmy ograniczeni 30
    • Dwa umysły 32
    • Chodzimy na skróty: błędy i heurystyki 34
    • Chodzimy na skróty: nawyki 36
    • Kontekst ma olbrzymie znaczenie 39
    • Możemy projektować kontekst 41
  • Co może pójść nie tak 42
    • Kaprysy procesu podejmowania decyzji 42
    • Kaprysy działania 44
  • Mapa procesu podejmowania decyzji 45
  • Krótkie podsumowanie pojęć 47

2. Tworzenie działania 49

  • Od problemów do rozwiązań 50
  • Prosty model tego, kiedy i dlaczego działamy 50
    • Wskazówka 53
    • Reakcja 54
    • Ocena 57
    • Zdolność 59
    • Czas 60
    • Doświadczenie 63
  • Model działania CREATE 63
    • Każdy etap jest względny 65
    • Etapy mogą na siebie wpływać 66
    • Model powtarza się zawsze, gdy człowiek działa, i za każdym razem jest inny 67
  • Krótkie podsumowanie pojęć 68

3. Powstrzymywanie chybionych działań 71

  • Wykorzystywanie modelu CREATE do tworzenia przeszkód w działaniu 73
  • Zmiana istniejących nawyków 74
    • Uwaga: unikaj wskazówek 75
  • Pochopne decyzje i godne pożałowania działania 79
  • Krótkie podsumowanie pojęć 81

4. Etyka zmiany zachowania 83

  • Szczególnie narzędzia cyfrowe manipulują użytkownikami 84
  • Co poszło nie tak: cztery typy zmiany zachowania 87
    • Długi cień 88
    • Produkty uzależniające 89
  • Behawioryzm etyki 90
  • Idziemy za pieniędzmi 92
  • Dalsze kroki: samodzielne korzystanie z nauk o zachowaniu 92
    • Oceń zamiary 92
    • Oceń bariery behawioralne 93
    • Odśwież sobie pamięć dzięki planowi etycznemu 93
    • Stwórz zespół opiniujący 94
    • Nie bądź elastyczny 95
    • Podnieś stawkę: używaj energii społecznej do zmiany motywacji 95
    • Pamiętaj o podstawowym błędzie przypisania 95
    • Stosuj zachęty prawne i ekonomiczne 96
  • Dlaczego projektowanie zmiany zachowania to temat szczególnie drażliwy 96
  • Krótkie podsumowanie pojęć 98

CZĘŚĆ II. PLAN ZMIANY ZACHOWANIA 101

5. Podsumowanie procesu 103

  • Zrozumienie nie wystarczy - potrzebujemy procesu 104
  • Proces jest powszechny 106
  • Szczegóły mają znaczenie 107
  • Skoro też jesteśmy ludźmi: praktyczne wskazówki i arkusze robocze 109
  • Trochę praktyki 109

6. Definiowanie problemu 111

  • Gdy zespoły produktowe nie zdefiniują jasno problemu 112
  • Rozpocznij od wizji produktu 114
  • Sprecyzuj oczekiwany rezultat 115
    • Doprecyzuj rezultat 115
    • Zdefiniuj wskaźniki mierzące rezultat 120
    • Praca z celami zorientowanymi na firmę 121
    • Lista kontrolna 123
  • Kto podejmuje działanie? 124
  • Spisz swój początkowy pomysł działania 124
    • Doprecyzuj działanie 125
    • Wskaźniki działania 126
    • Szukaj minimalnego opłacalnego działania 127
  • Hipoteza zmiany zachowania 128
  • Przykłady z różnych dziedzin 130
  • Przypomnienie: działanie != rezultat 131
  • Trochę praktyki 131

7. Badanie kontekstu 133

  • Co wiesz o swoich użytkownikach? 134
    • Jak zachowują się w codziennym życiu? 135
    • Jak zachowują się w aplikacji? 137
    • Persony behawioralne 138
  • Mapa behawioralna: jakie mikrozachowania prowadzą do działania? 140
    • Budowanie mapy behawioralnej 140
    • Zapisz to lub narysuj i dodaj szczegóły 142
    • Nowe produkty lub funkcjonalności a istniejące 145
    • Mapa behawioralna zaprzestania działania 145
  • Czy jest lepsze działanie? 145
    • Techniki generowania pomysłów 146
    • Wystrzegaj się oczywistości 147
    • Wybierz idealne oczekiwane działanie 148
    • Aktualizacja person behawioralnych 149
  • Diagnozowanie problemu przy użyciu modelu CREATE 150
    • Diagnozowanie niepodjęcia działania 150
    • Diagnozowanie niezaprzestania działania 152
  • Trochę praktyki 153

8. Zrozumienie naszej pracy: krótka historia o rybce 157

  • Zrób to za nich, gdy możesz 159
    • Strategie oszukiwania w jednorazowych działaniach 159
    • Strategie oszukiwania w powtarzających się działaniach 163
    • Ale czy oszukiwanie to nie... oszukiwanie? 165
    • Oszukiwanie w modelu działania 166
  • Kiedy nie możesz działać za nich, używaj modelu CREATE 166
    • Patrz dalej niż na motywację 167
    • Wartość i ograniczenia uświadamiania użytkowników 168
    • Patrz dalej niż na ekran produktu 170
  • Trochę praktyki 170

9. Tworzenie ingerencji: wskazówka, reakcja i ocena 173

  • Wskazówki do działania 176
    • Poproś ich 176
    • Przekształć coś we wskazówkę 178
    • Wyjaśnij, gdzie działać 179
    • Usuń rozproszenia: zmieć konkurencję 179
    • Bądź tam, gdzie skierowana jest uwaga użytkownika 180
    • Dopasuj się do grafiku użytkownika 180
    • Korzystaj z przypomnień 181
    • Taktyka dodatkowa: migający tekst 182
  • Reakcja intuicyjna 182
    • Opowiadaj o przeszłości, by wspierać przyszłe działania 182
    • Niech myślą o sukcesie 183
    • Buduj skojarzenia z tym, co dobre i znane 183
    • Skorzystaj z dowodu społecznego 184
    • Korzystaj z porównań ze znajomymi 185
    • Wykaż autorytet w danej dziedzinie 186
    • Bądź autentyczny i miej indywidualne podejście 186
    • Stwórz profesjonalną i piękną stronę 187
  • Świadoma ocena 188
    • Upewnij się, że zachęty są właściwe 189
    • Wykorzystaj istniejące motywacje, zanim dodasz nowe 189
    • Unikaj bezpośrednich płatności 191
    • Wykorzystaj lęk przed stratą 191
    • Twórz kontrakty zobowiązań i nośniki zobowiązań 192
    • Wypróbuj różne rodzaje motywacji 193
    • Wykorzystaj współzawodnictwo 194
    • Przenieś przyszłe motywacje do teraźniejszości 194
  • Kilka uwag na temat podejmowania decyzji 195
    • Unikaj narzutu poznawczego 195
    • Upewnij się, że instrukcje są zrozumiałe 196
    • Unikaj nadmiaru wyboru 196
    • Zwolnij 196
  • Trochę praktyki 197

10. Tworzenie ingerencji: zdolność, czas, doświadczenie 199

  • Zdolność użytkownika do działania 200
    • Usuń uciążliwości i wąskie gardła 200
    • Buduj zamiar implementacji 202
    • Porównanie ze znajomymi też może pomóc 203
    • Druga strona medalu: wiesz, że sobie poradzisz 203
    • Poszukaj "prawdziwych" przeszkód 204
  • Właściwy czas 204
    • Użyj słownictwa, które nie pozwala na czasową krótkowzroczność 204
    • Przypomnij o wcześniejszym zobowiązaniu do działania 205
    • Złóż zobowiązania innym 205
    • Niech nagroda nie powszednieje 206
  • Zarządzanie wcześniejszym doświadczeniem 206
    • Stosuj nowe początki 207
    • Korzystaj z reinterpretacji historii 208
    • Korzystaj z technik wspierających podejmowanie lepszych decyzji 209
    • Spraw, że działanie będzie celowo nieznane 209
    • Sprawdź jeszcze raz - pytasz inną osobę 210
  • Trochę praktyki 210

11. Tworzenie ingerencji: tematy zaawansowane 213

  • Ingerencje wieloetapowe 214
    • Łącz, gdzie to możliwe 214
    • Znów - oszukuj, jeśli możesz 215
    • Pozwalaj na "małe zwycięstwa" 215
    • Stwórz pętlę informacji zwrotnej 216
    • Częste błędy 217
  • Kształtowanie nawyków 218
  • Utrudnianie działania 221
    • Działania nawykowe 222
    • Pomysły na utrudnianie innych działań 222
  • Trochę praktyki 224

12. Implementacja w produkcie 227

  • Dokonaj oceny etycznej 228
  • Zostaw miejsce na kreatywność 228
    • Ku przestrodze: moja opaska treningowa 230
  • Twórz wskaźniki behawioralne od pierwszego dnia 231
    • Co powinieneś już mieć 232
    • Implementacja monitorowania behawioralnego 232
    • Implementacja testów A/B i eksperymentów 234
    • Narzędzia monitorowania zachowania i eksperymentów 234
  • Trochę praktyki 235

13. Określanie wpływu za pomocą testów A/B i eksperymentów 239

  • Testy: jak i dlaczego 241
    • Dlaczego eksperymenty są (prawie) lepsze niż ciepłe bułeczki 242
  • Projektowanie eksperymentalne w szczegółach 243
    • Ile osób "wystarczy"? 243
    • Jak długo to wystarczająco długo? 245
    • Wykorzystanie wagi biznesowej, by zdefiniować "wystarczająco" 246
    • Punkty do zapamiętania na temat projektowania eksperymentu 248
  • Analizowanie rezultatów eksperymentów 249
    • Czy efekt jest "wystarczająco" duży? Określanie istotności statystycznej 249
    • Inne rozważania 250
  • Rodzaje eksperymentów 251
    • Inne rodzaje eksperymentów 251
    • Optymalizacja eksperymentów 253
    • Kiedy i dlaczego testować? 255
  • Trochę praktyki 256

14. Określanie wpływu, gdy nie można przeprowadzić testów A/B 261

  • Inne sposoby określenia wpływu 262
    • Analiza przed - po 262
    • Przekrojowa analiza wpływu 264
    • Unikatowe działania i rezultaty 265
  • Co, jeśli rezultatu nie można zmierzyć w produkcie? 266
    • Znajdź dowolny sposób mierzenia rezultatu i działania (byle nie była to ankieta) 267
    • Znajdź przypadki połączenia zachowania produktowego z realnymi rezultatami 268
    • Budowanie mostu danych 269
  • Trochę praktyki 270

15. Ocena kolejnych kroków 271

  • Określ, jakie zmiany zaimplementować 273
    • Zbierz 273
    • Nadaj priorytety 274
    • Włącz 274
  • Mierz wpływ każdej dużej zmiany 275
    • Jakościowe testy przyrostowych zmian 277
  • Kiedy jest "wystarczająco dobrze"? 277
  • Trochę praktyki 278

CZĘŚĆ III. ZBUDUJ SWÓJ ZESPÓŁ I ODNIEŚ Z NIM SUKCES 279

16. Obecny stan wiedzy 281

  • Co zrobiliśmy: światowe badania zespołów behawioralnych 282
  • Kogo tam mamy? 284
  • Co nas interesuje 286
    • Zespoły dedykowane 286
    • Pozostałe zespoły 288
  • Szeroki zakres zastosowań 289
    • Początki 289
    • Model biznesowy 289
    • Miejsce 289
    • Obszary zainteresowań 290
  • Wyzwania 291
    • Praktyczne wyzwania w funkcjonowaniu zespołu 291
    • Kryzys powtarzalności w nauce 292
  • Trochę praktyki 294

17. Czego będziesz potrzebował dla swojego zespołu 295

  • Od tego, co zrobiono, do tego, co Ty zrobisz 296
  • Udowodnienie swojej wartości 296
    • Przemyśl model biznesowy 297
  • Umiejętności i ludzie, których potrzebujesz 299
    • Pierwszy zestaw umiejętności: podstawy niebehawioralne 299
    • Drugi zestaw umiejętności: ocena wpływu 299
    • Trzeci zestaw umiejętności: głębokie zrozumienie umysłu i jego osobliwości 300
    • Poza listą: tytuł naukowy 301
    • Jak łączyć te umiejętności w zespole 301
    • Pomoc badaczy akademickich 302
    • Data science i nauki o zachowaniu 303
    • Korzystanie z data science w projektowaniu zmiany zachowania 304
  • Trochę praktyki 305

18. Wnioski 307

  • Jak podejmujemy decyzje i działania 307
  • Kształtowanie zachowania przez produkt: model CREATE 308
  • Model DECIDE i budowanie ingerencji behawioralnej 310
  • Inne tematy 311
  • Często zadawane pytania 312
    • Czym zwykle różnią się warunki wstępne od działania? 312
    • Co się zmienia, gdy użytkownik nabiera doświadczenia z produktem? 313
    • Jak utrzymać zaangażowanie w produkt? 315
    • Co się dzieje, zanim człowiek po raz pierwszy podejmie działanie? 316
  • Spojrzenie w przód 318

Słowniczek pojęć 319

Bibliografia 323

Kategoria: Ekonomia
Zabezpieczenie: Watermark
Watermark
Watermarkowanie polega na znakowaniu plików wewnątrz treści, dzięki czemu możliwe jest rozpoznanie unikatowej licencji transakcyjnej Użytkownika. E-książki zabezpieczone watermarkiem można odczytywać na wszystkich urządzeniach odtwarzających wybrany format (czytniki, tablety, smartfony). Nie ma również ograniczeń liczby licencji oraz istnieje możliwość swobodnego przenoszenia plików między urządzeniami. Pliki z watermarkiem są kompatybilne z popularnymi programami do odczytywania ebooków, jak np. Calibre oraz aplikacjami na urządzenia mobilne na takie platformy jak iOS oraz Android.
ISBN: 978-83-283-7430-0
Rozmiar pliku: 9,0 MB

BESTSELLERY

Kategorie: